PDA

Bekijk de volledige versie : Receiver onkyo TX-NR808



RHM
28-10-2010, 15:29
Beste mensen,

Mijn receiver is 180W/Ch. 6 Ohm
Mijn speakers die ik wil gaan aanschaffen zijn 8 Ohm. JBL ES90 en es10, es25c, es150p.

Mijn vraag is nu kan dat ? Vanwege de Ohm`s verschil.
Gaat mijn power erop achter uit ofzo.

Ben trouwens beginner met thuisbioscoop.

Alvast bedankt ;)

Gerco Stuivenberg
29-10-2010, 11:15
Welkom op dit forum RHM.

Als je luidsprekers met een impedantie van 8 Ohm aansluit op een receiver die geschikt is voor luidsprekers van minimaal 6 Ohm, is dit niet zo'n groot probleem als wanneer je het andersom doet. Een lagere impedantie betekent nl. dat een luidspreker een hogere stroomsterkte kan vragen. Dit vinden receivers vaak niet fijn, omdat deze vaak kleinere reserves hebben en dus meer moeite hebben om een moeilijk aan te sturen goed onder controle te kunnen houden. Een hogere impedantie is dus beter dan een lagere.

De receiver die jij gebruikt heeft een uitgangsvermogen dat te vergelijken is met dat van een stereo-versterker die 80 Watt continu bij 8 Ohm kan leveren en de JBL ES90 een continu belastbaarheid van 110 Watt. Dit verschil hoeft niet een probleem te zijn.

Wat wel een probleem kan zijn, zijn de andere luidsprekers. De ES10 en de ES25c en de ES150p zijn relatief nl. minder krachtig zijn dan de ES90, waardoor het geluidsbeeld minder goed in balans zal zijn. Ik zou je daarom aan willen raden om de ES80 als front te nemen en de ES20 of ES30 als surround.

Je komt dan wat dichter in de buurt van de ideale opstelling. ;)

RHM
29-10-2010, 11:58
Bedankt voor je input.

Je hebt het echt goed uitgelegd (y)

ik zal er rekening mee houden.
maar is de ES80 kwalitatief even goed als de ES90 ?

mvg

Gerco Stuivenberg
30-10-2010, 12:57
De ES80 is kwalitatief even goed en misschien zelfs beter. Wanneer een luidespreker defekt gaat komt dit meestal door overbelasting. Als een luidspreker te licht is, wordt de luidspreker overbelast en als deze te zwaar is, de receiver of versterker. In jouw geval is een wat lichtere luidspreker beter, vanwege de beperkte reserves van de receiver. Je hoeft dan dus minder bang te zijn dat er iets mis gaat. ;)

RHM
04-11-2010, 13:41
Thanx

Heb besloten om de Jbl te vergeten.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Jamo S608 en serie.
Of de Yamaha NS-555 en serie.
Allebei 6 Ohm.

Is dit wijzer ?

Gerco Stuivenberg
04-11-2010, 14:41
Wijzer is om eerst zelf naar dergelijke combinaties te luisteren en dan pas een keuze te maken. ;)