PDA

Bekijk de volledige versie : Vraagjes over Digitale TV



Kevin.L
07-11-2010, 15:07
Beste,

Momenteel hebben we analoge tv via de kabel (Delta Zeeland). Graag zouden we willen overschakelen naar digitaal, meer zenderaanbod .. betere kwaliteit beeld en geluid, etc. Ik heb wat op internet lopen zoeken over digitaal en er komt zoveel bij kijken dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik snap er allemaal niks van.

We hebben 1 tv die beneden staat, een nieuwe (lcd), pas gekocht dit jaar. Boven hebben we 2 pc's waar we momenteel ook analoge tv op kunnen kijken. Signaal wat beneden binnen komt verdeeld met een splitter en zo met 2 kabels naar beide pc's. Mijn vader hoeft niet perse digitaal op zijn pc maar ik wil dat graag wel en op onze tv natuurlijk ook, moeten we nu 2 decoders kopen met allebei een apart abbonement??? Dat zou een dure grap zijn. Snap er allemaal niks van, we hebben een videorecorder, dvd recorder en dvd speler die is aangesloten op onze tv, maar nu las ik ergens dat als je digitaal neemt je niet meer kunt opnemen met de video en dvd, hoezo dat?

Welke decoder zouden we dan moeten gebruiken, ik lees termen van '1 of 2 tuners' en 'sd en hd decoders', welke moeten we kiezen? En decoders met harde schijf waarmee je kunt opnemen, maar daar heb je toch een video en dvd recorder voor?

Sorry voor de vele vragen, maar wat digitaal betreft ben ik (nog) een leek. :roll:

johanhoitink
07-11-2010, 15:40
dat zijn een hoop vragen, waar ik nu alvast 1 ding tussen lees en kan beantwoorden.
Namelijk dat je niet meer zou kunnen opnemen met videorecorder en/of dvd recorder, als je digitaal neemt.

Dat is onzin, maar wat klopt is dat je kan niet digitaal kan opnemen. Het opnemen in de kwaliteit zoals je dat nu doet blijft gewoon kunnen.
Maar de nieuw verkregen kwaliteit, van je digitale abonnement, is niet digitaal op te nemen, met de door jouw genoemde apparatuur.
(je opname zal wel beter van kwaliteit zijn aangezien het bronmateriaal dat bij jouw binnekomt beter is, maar dit is marginaal)
Wel kan dit met een hard disk recorder die in sommige Digitale tv-decoders zit ingebouwd.
Gelijk je vraag beantwoord, waarom je zo'n ingebouwde hard disk recorder zou nemen.
Ook blijven dan de digitale opties als andere ondertitel en verschillende audiosporen behouden.

johanhoitink
07-11-2010, 16:02
Geen idee hoe het bij delta zit, maar bij menig andere aanbieder blijft het analoge aanbod gewoon werken zoals het was.
Dus zou je hele gedoe naar jullie pc's gewoon blijven werken. Dit kun je hun gewoon eens vragen in een simpeler voorbeeld over een slaapkamer tv.
Want zodra jij hun de vraag stelt zoals hier boven, gaan hun oren klapperen en ben je denk ik ver van huis.
Dus analoog blijft waarschijnlijk gewoon werken, maar door een decoder maak je ineens alleen gebruik van het digitale gedeelte,
dat er stiekem altijd al was hoor, alleen gecodeerd.
Dit wordt, door een smartcard in je decoder, voor jouw open gesteld voor de pakketten waar jij hun extra voor betaald.

Voor op je nieuwe tv is misschien het hd pakket ook wel wat, Delta heeft best een aardig HD pakket.
(17 kanalen: nederlandse publieken en commercielen + eurosport hd, discovery showcase HD, National Geo HD, History HD, MTVNHD en Animal planet HD.)

Het opnemen wordt wel lastiger. Een videorecorder heeft een eigen tuner en kan gewoon zelf het analoge pakket opnemen.
Maar een dvd recorder, heeft die ook een eigen tuner? of moet hij een signaal van jouw decoder of tv krijgen?
Dan kan hij namelijk waarschijnlijk alleen opnemen, wat jij kijkt, ook wanneer je zapt, gaat dat dan mee.
Zoiezo geld dit voor zenders uit het digitale pakket, deze kan je alleen opnemen als je je video en of dvd recorder op het scartsignaal van je decoder aansluit.
En ook dan zul je dus moeten blijven kijken wat je opnemen wil. Niet uitzetten en niet zappen.
Hier is zo'n ingebouwde harddisk wel weer heel handig, maar kan het niet voor je wegschrijven op een band of disc.

Stel je neemt een HD abonnement, dan wordt het verschil in opname best wel groot.
Of het analoge signaal (sd 567i) of het digitaal opgenomen hd signaal (720P/1080i) met soms 5.1 geluid.

Misschien zijn er decoders met een hard disk recorder die wel weg kan schrijven op disc?

Kevin.L
21-11-2010, 21:36
Bedankt voor je reacties Johanhoitink ! Je hebt het duidelijk uitgelegd.

Als ik het goed begrijp moeten we dus een decoder kopen waar scart aansluitingen op zitten ? Zitten die niet standaard op alle decoders dan ?
Oke, ben blij dat we de video en dvd recorden kunnen blijven gebruiken. Dat die dan geen digitale kwaliteit opnemen maar analoge kwaliteit geeft niet, als we ze maar kunnen blijven gebruiken.

Ik heb Delta zojuist een mail gestuurd met wat vragen over de decoders en het abbonnement als je 2 tv's hebt met digitaal, benieuwd wat ze gaan reageren. Ik las ergens op de site dat het analoge abbonement ook blijft behouden als je digitaal neemt, analoog signaal stopt ergens tussen 2010 en 2015 las ik weer op een andere site.

Het HD pakket ziet er inderaad interesant uit, denk dat we die er ook gaan bij pakken.

Nogmaals bedankt.

Groeten,
Kevin.

Mr_Parker
22-11-2010, 19:30
Hoi Kevin

Ik lees dat je net een nieuwe tv hebt gekocht.
Als je het merk en type nummer doorgeeft kan ik kijken of het ook mogelijk om op die tv zonder losse decoder digitaal te kijken.
Je hebt dan een cam kaartje nodig (+/- € 65,- of zoiets). Die gaat in de tv en daar gaat dan ook de smartkaart in. Het voordeel is dat je gewoon met de tv afstandsbediening nog steeds alles kunt bedienen.

Delta maakt gebruik van dezelfde techniek als Ziggo, dit betekend dat je vrij wat keuze hebt in decoder. In het begin hoefde voor mij het digitaal opnemen ook niet per se. Na een tijdje is het toch wel heel fijn. Je gaat je (ik althans) snel storen aan de matige analoge kwaliteit. Op een lcd is het al helemaal snel storend.

Persoonlijk heb ik nu een pvr decoder (een decoder met harddisk) die ook voor HD uitzendingen geschikt is.
Het leuke van mijn Humax is dat ik 2 dingen kan opnemen en een derde tegelijk kan kijken. Echt super.

Voor je pc wordt het lastiger.

Er zijn een paar tv kaarten die ook digitale tv aan kunnen. Die kaarten hebben dan ook een extra cam module. Deze zijn echter niet vrijgegeven voor de Ziggo techniek. Door middel van een duurdere CAM krijg je dit vervolgens wel met wat haken en ogen aan de praat. Er is echter geen werk garantie.

Bij Ziggo geldt een afgesloten abo voor drie smartcards, en geef je het telefonisch door dan 5. Dit betekend dat je tot 5 tv's met een losse decoder dan wel CAM module digitaal kunt aansluiten. De rest zou analoog blijven.

Caiway, die ook van de ziggo techniek gebruik maakt, is reeds volledig overgegaan op digitaal. Ziggo gaat vanaf midden volgend jaar ongeveer het analoge deel terug brengen naar 15 of 20 zenders (nu 30). Ik verwacht dat Delta dit op den duur ook zal gaan doen. Ooit zal analoog geheel stoppen, maar wanneer weet ik niet.

Als je meer vragen hebt, stel ze gerust.

PSV
25-03-2011, 16:29
hallo iedereen ik had een vraagje ik heb een led tv gekocht mr ik wil me digitale kastje er op aan sluiten mr dat is met scart en dat zit niet op me led die aansluiting... zijn er decoders die ik er wel op ken aan sluiten met hdmi en me kaart vn ziggo er terug in doen grtjs bjorn

Harrie van Geleuken
26-03-2011, 13:03
hallo iedereen ik had een vraagje ik heb een led tv gekocht mr ik wil me digitale kastje er op aan sluiten mr dat is met scart en dat zit niet op me led die aansluiting... zijn er decoders die ik er wel op ken aan sluiten met hdmi en me kaart vn ziggo er terug in doen grtjs bjorn


Zorg voor een HUMAX 5000 of 5100...!

Deze zijn voor niet al te veel geld te koop...kijk eens op marktplaats.:grin: