PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuwe receiver én 5.1-speakers....tips? Advies?



apple
10-11-2010, 17:15
Graag leg ik jullie iets voor:
Ik wil graag over een paar weken een nieuwe receiver én 5.1-speakerset kopen, die alle digitale aufioformaten kan hanteren (Tru-HD, DTS-HD etc). Ik kijk momenteel (als filmliefhebber) mijn blurays via een Sony dolby-surround setje van zo’n 8 jaar oud (die dus nog geen HDMI heeft).

Ik wil de stap nu maken naar een mooie receiver en een 5.1-speakerset, die samen met mijn huidige Sony blu-rayspeler, dienst kan gaan doen als nieuwe homecinema/stereo.
Ik heb uiteraard al voorwerk gedaan en heel wat merken en types gezien en al beluisterd. Ik kan echter geen knopen doorhakken. Ik heb Harman Kardon’s bekeken/beluisterd, Onkyo’s, Yamaha’s en een enkele Sony.

Qua “looks” vind ik de Yamaha’s (R-V667 / RX-V767) en de Harman Kardon’s (AVR-360 en AVR-255) absoluut de fraaiste (tja, het oog wil ook wat haha). Maar qua geluid was ik weer erg te spreken over Onkyo (TX-SR707 of een T-SR608).
Ik moet er dus ook nog een speakersetje bij hebben. Mijn totale budget zit rond de 850 euro. Kan iemand me nog tips geven? Over de streep trekken? Overtuigen? Ik blijf steeds op dezelfde types/merken terugkomen namelijk. En ben verre van audiofiel of kenner en heb ook niet de bedoeling iets op te bouwen op dat gebied.

Hieronder een shortlist van wat ik op het oog heb qua receivers, (waarbij de vet-gedrukte types mn huidige voorkeur lijken te hebben):
Yamaha RX-V767
Yamaha RX-V667
Yamaha RX-V567
Yamaha RX-V467
Harman Kardon AVR-360
Harman Kardon AVR-255
Harman Kardon AVR-260
Sony STR-DN1010
Sony STR-DN1000
Sony STR-DH810
Denon AVR-1311
Pioneer VSX-820
Onkyo TX-SR707
Onkyo TX-SR608
Onkyo TX-SR607
Onkyo TX-SR508

Qua speakersetje, heb ik een voorkeur voor speakers die passen op m'n huidige Vogel's staanders (boekenplank-speakers met een actieve subwoofer dus). Vrouwlief wil geen grote zuilen of te grote speakers in het interieus. Bovendien vinden mn kids dat iets te interessant ;)
Ik heb o.a. gekeken en geluisterd naar een setje van JBL: SCS 200.5, een setje van Yamaha en een HK-setje
Maar ik ben in de speakerwereld helemáál niet thuis...dus ook hier hou ik me aanbevolen voor alle tips. Mijn totale budget voor receiver en speakers (5.1) zit rond de 850 euro.

Gerco Stuivenberg
11-11-2010, 14:42
Welkom op dit forum apple

Ik denk dat je het beste zelf kunt gaan vergelijken. De lijst is nu eigenlijk te lang om een goede keuze te maken.

Waarvoor wil je de set gaan gebruiken?
Hoe lang wil je set gaan gebruiken?
Wat zijn jouw verwachtingen?
Wat vindt jij het belangrijkste van de set?

Als je een antwoord kunt geven op deze vragen, kun je al een heel eind komen. ;)

apple
11-11-2010, 15:57
IK ga 'm hoofdzakelijk gebruiken als setje om blurays en evt. dvd's te bekijken, om HD-content te streamen....en daarnaast om audio te beluisteren (radio en cd's) maar dat laatste niet specifiek.

Heb een sterke voorkeur voor de Harman kardon....heb een AvR260 beluisterd met een setje JBL-speakers en die klonk in mijn ogen (oren?) al heerlijk.

Ik hoor veel tegenstrijdigheid over Onkyo....termen als " instap-merk" en "budget-merk" kwamen op een ander forum veelvuldig naar voren.

Gerco Stuivenberg
12-11-2010, 11:04
Als de set met de HK AVR260 en de JBL SCS200.5 jou in de winkel goed bevalt, dan heb je volgens mij al een keuze gemaakt. Of wil je nog verder zoeken? :?

Onkyo is idd een "instap-merk", maar dat zijn Denon, Marantz, Yamaha, Pioneer, Sony en Harman Kardon en al die andere merken in deze prijsklasse ook.

Het merk Onkyo wordt vaak genoemd omdat ze sets en toestellen hebben met veel mogelijkheden en een lage prijs. Andere merken in deze prijsklasse besteden bvb meer aandacht aan de weergave en/of de vormgeving en wat minder aan de mogelijkheden. Dat de andere merken minder populair zijn wil dus niets zeggen over de verhouding tussen (weergave-)kwaliteit en mogelijkheden. ;)

apple
12-11-2010, 17:35
Vandaag de Onkyo TX-SR608 beluisterd met een HarmanKardon speakerset (hkts 30) en die klonk ook heel erg wauw.

De Onkyo sprak me qua geluid ook iets meer aan dan de HarmanKardon AVR....ik begin dus meer naar Onkyo te neigen.
Wat een draaikont he? ;)

DVDProfilersFilmgek
12-11-2010, 22:22
Vandaag de Onkyo TX-SR608 beluisterd met een HarmanKardon speakerset (hkts 30) en die klonk ook heel erg wauw.

De Onkyo sprak me qua geluid ook iets meer aan dan de HarmanKardon AVR....ik begin dus meer naar Onkyo te neigen.
Wat een draaikont he? ;)

Heel verstandig, het geluid, aansluitmogelijkheden en bedieningsgemak zijn belangrijke punten om op te letten bij een aanschaf. Onkyo is juist een zeer vooruitstrevend merk, een koploper die net even meer bied dan de concurrentie voor hetzelfde geld en als je dat niet aanspreekt ga je voor een duurder merk dat minder geeft, persoonlijk zou ik gaan voor waar voor mijn geld, denk dat je bij Onkyo dan wel aan het goede adres bent, Yamaha en Denon zijn ook prima, al lijkt me de 1311 wel erg magertjes, Persoonlijk geen liefhebber van H&K, teveel plastic om opgewonden van te kunnen raken;) De 608 idd een goede keus, veel waar voor je geld(y)

Speakers, die moet je zelf gaan beluisteren, neem ook de Canton Movie 150 QX en Canton Movie CD 102 mee in je luistertocht, vanzelfsprekend is er veel meer, maar deze zitten mooi in je budget:

http://www.kieskeurig.nl/productvergelijk?product%5B%5D=A00ABF40C574C58EC12 56ED60048EA5E&product%5B%5D=E7E1FF7A08300461C1256D9A004333EF&product%5B%5D=AD63AAA3164EB486C1257372004C2D7E&product%5B%5D=77176A594B04BC37C12570F200461415

Ik heb specifiek geen H&K setje in het rijtje staan, H&K is berucht om zijn zeer matige subs die snel de pijp aan Maarten geven.

Ook een goed merk die leuke setjes van zeer hoge kwaliteit maakt is Teufel:

http://www.teufel.de/

Veel plezier met je ontdekkingstocht en wees vooral niet ongeduldig, neem je tijd, je kunt er heel lang mee doen en je geld maar 1x uitgeven.

apple
13-11-2010, 07:06
Heel verstandig, het geluid, aansluitmogelijkheden en bedieningsgemak zijn belangrijke punten om op te letten bij een aanschaf. Onkyo is juist een zeer vooruitstrevend merk, een koploper die net even meer bied dan de concurrentie voor hetzelfde geld en als je dat niet aanspreekt ga je voor een duurder merk dat minder geeft, persoonlijk zou ik gaan voor waar voor mijn geld, denk dat je bij Onkyo dan wel aan het goede adres bent, Yamaha en Denon zijn ook prima, al lijkt me de 1311 wel erg magertjes, Persoonlijk geen liefhebber van H&K, teveel plastic om opgewonden van te kunnen raken;) De 608 idd een goede keus, veel waar voor je geld(y)

Speakers, die moet je zelf gaan beluisteren, neem ook de Canton Movie 150 QX en Canton Movie CD 102 mee in je luistertocht, vanzelfsprekend is er veel meer, maar deze zitten mooi in je budget:

http://www.kieskeurig.nl/productvergelijk?product%5B%5D=A00ABF40C574C58EC12 56ED60048EA5E&product%5B%5D=E7E1FF7A08300461C1256D9A004333EF&product%5B%5D=AD63AAA3164EB486C1257372004C2D7E&product%5B%5D=77176A594B04BC37C12570F200461415

Ik heb specifiek geen H&K setje in het rijtje staan, H&K is berucht om zijn zeer matige subs die snel de pijp aan Maarten geven.

Ook een goed merk die leuke setjes van zeer hoge kwaliteit maakt is Teufel:

http://www.teufel.de/

Veel plezier met je ontdekkingstocht en wees vooral niet ongeduldig, neem je tijd, je kunt er heel lang mee doen en je geld maar 1x uitgeven.


Heel erg bedankt voor je advies. Ik heb ook zeker geen haast. Sterker nog, ik ga pas op z'n vroegst eind december aanschaffen (moet iets met mn winstuitkering doen haha) Dus kan me nog lekker goed voorbereiden.

Ik heb de HarmanKardon in elk geval naar de achtergrond verplaatst. Onkyo en Yamaha zijn nu mijn twee eerste opties.

Mijn shortlist nu:
- Onkyo TX-SR608
- Yamaha RX-V667
- Onkyo TX-SR607
- Yamaha RX-V567

Waarbij de eerste Onkyo THX-gecertificeerd is (geen idee of dat echt meerwaarde heeft, maar goed)
1. http://images.trustedreviews.com/images/article/inline/13872-onkyotxsr608img1.jpg
2. http://pan8.fotovista.com/dev/8/0/06758208/u_06758208.jpg

Ik had inderdaad zelf al gekeken nar de Canton-sets en ook Teufel spreekt wel aan. Eens kijken of daar reviews over te vinden zijn.
Ook geen idee hoe deze merken zich gedragen op Onkyo en/of Yamaha en of daar voorbeelden van zijn.
De Infinity-set uit je speakerlijstje die in mn budget passen zijn niet geschikt...vrouwlief wil dat de speakers klein zijn met het oog op de spelende (kleine) kinderen en ze moeten dus op mn huidige Vogel's vloerpoten passen (en de Infinity's zijn oekenplankmodellen geloof ik).
Maar de Canton en Teufel ga ik zeker eens bekijken en beluisteren.

apple
13-11-2010, 07:17
Net even de Teufel Consono 35 bekeken....nooit eerder gezien. Zien er leuk uit zeg...en prijs is goed.
Eens zoeken naar reviews en gebruikerservaringen.

Kreeg nog een tip: Klipsch HDT 500, iemand ervaring mee?

apple
15-11-2010, 17:25
Stassen heeft mooie aanbieding: de Harman kardon HKTS16BQ 5.1-speakerset, samen met een Onkyo TX-SRE608 receiver voor 875 euro.
Lijkt me mooie set!

DVDProfilersFilmgek
16-11-2010, 05:32
Leuk e prijs ook, jammer dat de subs van de H&K sets zo'n slechte naam hebben....

apple
16-11-2010, 06:10
Leuk e prijs ook, jammer dat de subs van de H&K sets zo'n slechte naam hebben....

Dat is dus exact wat ik overal ook al las ja....voor mij reden om deze set even te laten staan....ik wil toch liever andere speakers. Maar welke????

apple
22-11-2010, 19:05
erg stil hier ;)

Gerco Stuivenberg
22-11-2010, 20:43
Dat komt doordat die vraag zelf het beste kan beantwoorden. ;)

apple
23-11-2010, 16:33
....erg weinig respons sowieso op dit forum.
2 mensen die reageren :)

johnsmeets
23-11-2010, 17:54
Teufel heeft goede speakersets maar die vallen buiten jouw budjet(de betere dan he)
Dat alles in een niet aan beginnen
onkyo 608 of de yamaha tegenstrever zijn prima keuzes als receiver
Kun je niks aan je budjet doen? zodat je wat meer financiele armslag hebt voor speakers?

DVDProfilersFilmgek
24-11-2010, 05:04
....erg weinig respons sowieso op dit forum.
2 mensen die reageren :)

Ik had je in mijn eerdere posting een aantal setjes als voorbeeld gegeven met een link erbij...... wat is er aan het voorbeeld niet goed? Had ook een link naar Teufel gegeven.

apple
26-12-2010, 18:30
Na een sterfgeval en wat familiaire ellende, zijn we weer terug....nog altijd niets aangekocht en na een pauze van 4 weken, weer even "leeg" in mijn hoofd.

De Yamaha RX-V467 en de Onkyo 508 zijn nu even favoriet ;)
Mede door de budgetverlaging, wegens diezelfde familiaire omstandigheden.

apple
27-12-2010, 19:37
Zo, alle aankopen zijn gedaan:

- Onkyo TX-SR508 (black)
- JBL SCS 200.5 speakersetje
- AC Ryan PlayonHD Mini en een WD ext. disk om vol te pompen met HD-content
http://www.shoprite.com.au/product_images/l/120/onkyo-txsr508b__80908_zoom.jpg
http://www.jbl.com/resources//Brands/JBL/Products/ProductImages/en-US/SCS200.5BK_230/SCS200.5BK_230_IMG1_800X600.GIF
http://img.cbcdn.net/products/98711/ac-ryan-playonhd-mini.jpg?width=500&height=500
http://www.dagaanbiedingsms.nl/media/products/doebie/western-digital-elements-15tb.jpg

Gerco Stuivenberg
27-12-2010, 20:44
Gefeleliciteerd met jouw aankoop. :bier:

De satelieten van de JBL-set zijn een stuk beter dan die van een set die Onkyo zelf samengesteld heeft. Daar zul je dus langer plezier van hebben. (y)

apple
27-12-2010, 21:37
En nu komt het mooie....de prijs was echt een lachertje.
Voor de totale set, Onkyo 508, de JBL-set, de ACRyan mediaspeler, de WD Elements ext. harddisk van 1 TB én een extra HDMI-kabel heb ik nog geen 520 euro hoeven betalen, totaal!!

De plaatselijke electronica-boer hield verbouwingsuitverkoop (dat wist ik). Zaak gaat weekje dicht i.v.m. gigantische interieurverbouwing. Kreeg veel korting dus.