PDA

Bekijk de volledige versie : (Koop) DVD's met foute aspect ratio op hoes



hklink
26-08-2002, 10:15
Aangezien ik mijn DVD-films vooralsnog op een gewone tv moet kijken, schaf ik voorlopig nog geen films aan die een beeldformaat hebben van 1:2.35 of zelfs nog breder. Tenzij iemand van jullie mij een breedbeeld-tv kado wil doen. :D

Ik ben er echter achter gekomen dat op de hoes sommige films niet het juiste beeldformaat afgedrukt staat. Dat lees ik ook wel eens in een review van een film op deze site.

Daarom wilde ik graag een lijst gaan samenstellen met DVD's waar de foute aspect ratio op de hoes afgedrukt staat. Dan kan ik daar rekening mee houden met de aanschaf van de films. Van de films die ik aangeschaft heb, is er eentje waar een foute aspect op de hoes staat:

- Marked for Death (R2, ned. ondertitled). Er staat op de hoes 1:1.85, dit is in werkelijkheid echter 1:2.35

Nog meer mensen die dergelijke fouten ontdekt hebben?

Eric van Ballegoie
26-08-2002, 10:28
Op DVD.nl staat een hele lijst met 'coverfouten'. Zie:

http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=10

Daar staan er ook een flink aantal tussen met foute aspectratio vermeldingen.

hklink
26-08-2002, 10:35
Bedankt Eric, hier heb ik zeker wat aan! Ik was bijvoorbeeld van plan om 'The Art of War' (W. Snipes) aan te gaan schaffen. Daar wacht ik nu maar effe mee.

Donovan
26-08-2002, 15:40
[QUOTE]Originally posted by hklink
Aangezien ik mijn DVD-films vooralsnog op een gewone tv moet kijken, schaf ik voorlopig nog geen films aan die een beeldformaat hebben van 1:2.35 of zelfs nog breder. /QUOTE]

Eh, breder dan dat (op de sporadische 2.40:1 na) wordt het niet hoor :D

4:3 = 1.33:1 = normaal 'vierkant' beeld
1.85:1 = breedbeeld (beeldvullend op breedbeeld tv)
2.35:1 = 'letterbox' (zelfs op breedbeeld balken boven en onder)


Moet je je voor de gein eens afvragen hoe lang je deze TV nog hebt en hoe lang je de DVD's die je nu koopt in je bezit houdt. Ik kan je namelijk één ding vertellen: als je eenmaal een breedbeeld hebt aangeschaft weet je niet hoe snel je van die spuuglelijke 4:3 films af moet komen. :nono:

CyberClwn
26-08-2002, 16:25
Wederom blijkt dat de aspect-ratio toch nog onduidelijk blijft :)

Want ik zie zo wat dingen die niet kloppen in de post van Donovan. (beeldvullend op breedbeeld = 16:9 = 1.78:1 )

Kijk maar eens bij die leuke flash-animatie bij achtergrond info :)

En je vergeet trouwens het leuke beeldformaat van b.v. Ben-Hur (2.70:1)

Maar weer ff on-topic,

De aspect-ratio staat er volgens mij niet eens altijd op ... "Geschikt voor alle beeldformaten" of "Widescreen".. heb je ook niet zoveel aan. :confused:

Ik hoop dat het ooit nog wat wordt, met de aspect-ratio en het (goed) vermelden daarvan op de dvd-hoezen.

Eric van Ballegoie
26-08-2002, 16:28
Misschien geheel ten overvloede: Bij al onze recensies (http://www.dvd.nl/reviews.php) vermelden wij ook het juiste beeldformaat. Mocht je ooit in dubio zitten....

hklink
26-08-2002, 17:41
Moet je je voor de gein eens afvragen hoe lang je deze TV nog hebt en hoe lang je de DVD's die je nu koopt in je bezit houdt. Ik kan je namelijk één ding vertellen: als je eenmaal een breedbeeld hebt aangeschaft weet je niet hoe snel je van die spuuglelijke 4:3 films af moet komen. :nono:

Ik schaf nu alleen films aan van het formaat 1:1.85. Tenzij een film alleen in 4:3 uitgegeven is. Ik meen dat 'The Shining' met Jack Nicholson alleen in dat formaat verkrijgbaar is. En dat de regiseur de film ook gefilmd heeft om hem op dat formaat uit te brengen. Ik heb uiteraard ook mijn video nog (en een hoop koopvideo's) dus ik kan nog wel effe vooruit.

En zodra ik een breedbeeld tv heb (die komt er zeker), ga ik ook de films aanschaffen van het formaat 1:2.35+ die nu al verkrijgbaar zijn. Alleen heb ik ze dan vermoedelijk een stuk goedkoper dan ze nu zijn. Tegen die tijd heb ik LOTR en The Gladiator samen voor 25 euro! :D :D

Lex v/d Moolen
26-08-2002, 18:08
Ik schaf nu alleen films aan van het formaat 1:1.85. Tenzij een film alleen in 4:3 uitgegeven is. Ik meen dat 'The Shining' met Jack Nicholson alleen in dat formaat verkrijgbaar is. En dat de regiseur de film ook gefilmd heeft om hem op dat formaat uit te brengen.Klopt, het is in Open Matte gefilmd.(y)

Rolf
26-08-2002, 18:39
Ik schaf nu alleen films aan van het formaat 1:1.85. Tenzij een film alleen in 4:3 uitgegeven is. Ik meen dat 'The Shining' met Jack Nicholson alleen in dat formaat verkrijgbaar is. En dat de regiseur de film ook gefilmd heeft om hem op dat formaat uit te brengen. Ik heb uiteraard ook mijn video nog (en een hoop koopvideo's) dus ik kan nog wel effe vooruit.

En zodra ik een breedbeeld tv heb (die komt er zeker), ga ik ook de films aanschaffen van het formaat 1:2.35+ die nu al verkrijgbaar zijn. Alleen heb ik ze dan vermoedelijk een stuk goedkoper dan ze nu zijn. Tegen die tijd heb ik LOTR en The Gladiator samen voor 25 euro! :D :D

Als je ooit van plan bent een breedbeeld te kopen kun je beter de 4:3 ook laten staan.