PDA

Bekijk de volledige versie : serieus verontwaardigd en teleurgesteld.... iedereen dient d



Pagina's : [1] 2

incubus
26-08-2002, 19:09
Ik ben al verschillende jaren een fervent DVD-verzamelaar en heb altijd het grootste vertrouwen gesteld in het medium qua kwaliteit en duurzaamheid. In mijn ogen was DVD een serieuze verbetering ten opzichte van het verouderde VHS. Maar niets is minder waar... Ik heb het fenomeen afgedaan als zijnde een overdrijving van mensen die niets liever doen dan anderen op stang te jagen. Ik heb het hier over: Disk-rot. Het vormen van een olievlekachtige wolk op de reflectielaag van de schijf die afspeelproblemen geeft en nadien ook volledig onafspeelbaar wordt. Men verspreidde dat dit een probleem was bij goedkope lijm bij de fabricatie van bepaalde regio 1 en regio 4 films en dat dit vooral voorkwam bij films van Warner Brothers. De lijm gebruikt bij deze films verduurde na zeer korte tijd door een chemische wisselwerking van veranderlijke temperaturen en de 2 lagen van de films kwamen hierdoor los. Deze titels begonnen stotteringen en pixelatievorming te vertonen na zo'n 4-tal keren kijken. Na het lezen van deze informatie nam ik de proef op de som en begon ik lukraak mijn collectie te controleren. Ik wil hierbij vermelden dat ik een collectie door de jaren heb opgebouwd van 618 stuks die ik allemaal heb ingegeven in DVD-profiler. Hier is de link:
http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=Incubus666&acceptadult=true
Na de steekproef moet ik concluderen dat onze Nederlandstalige regio 2 releases heel zwaar getroffen zijn door dit fenomeen. Enkelen zijn zelfs na een 4-tal maanden gewoonweg geoxideerd zonder dat deze al bekeken zijn. Vooral de X-files boxen van FOX zijn zeer zwaar getroffen.Bij het tweede schijfje van de Season 2 box liep zelfs de lijm uit de zijkanten van de schijf die zich weer gehard had op de reflectielaag van de DVD. De andere schijfjes van season 1 en 2 hebben de karakteristieke olievlek op de schijfjes die bij aankoop nog niet aanwezig waren. Het is duidelijk een proces van maanden en ik ben er stellig van overtuigd dat vele andere schijven zullen volgen met deze kenmerken. Er zijn ook al films in mijn collectie die afspeelproblemen beginnen te vertonen die allen de olievlek bevatten. V the original miniseries van Warner Brothers begint te stotteren en heeft de wolkachtige vlek op kant B. House on haunted hill van Universal heeft hetzelfde probleem. De boxen van Hitchcock die nog niet afgespeeld waren, hebben allemaal de wolkachtige vlekken. Deze hebben ook afspeelproblemen. Very bad things van Universal heeft ook hetzelfde... en de lijst gaat maar verder. Vooral Warner Brother titels zijn door corrosie aangetast. Maar alsook Fox, Universal en MGM. Ik wil hierbij vermelden dat ik de grootste zorg met mijn schijfjes draag en dat ik deze vrijwaar van krassen en vingervlekken. Het doet dan ook zeer grote pijn om de collectie te zien vergaan voor mijn ogen!Ik ben een serieuze filmfan die serieus veel waarde hecht aan de films en met spijt moet concluderen dat het materiaal van het medium van lage kwaliteit is. Het zijn niet enkele films, maar het is letterlijk aan het gebeuren met 1 zesde van mijn collectie. Het zijn dan ook veelal titels die al langer dan enkele maanden na aankoop deze problemen beginnen te vertonen en ik hou mijn hart al vast wat dit in de nabije toekomst met de latere aankopen gaat geven. Het grote probleem volgens mij ligt in het feit dat de fabrikanten zijn overgeschakeld naar goedkopere materialen bij de fabricatie van DVD's. De eerste titels die ik jaren geleden bij mijn eerste speler kocht zoals Godzilla en I know what you did last summer vertonen deze problemen niet, wat dan weer getuigd van een betere kwaliteit. Dus hebben de marketingmensen ergens een verkeerde beslissing genomen wat betreft de materiaalkeuze in een later stadium. Ik roep hierbij iedereen op om zijn collectie te controleren en je bevindingen te rapporteren. Dit betekent waarlijk een grote ramp voor de industrie omdat dit een probleem is die zich pas op langere termijn voordoet. Ik vermeld hierbij ook dat in het beginstadium van de wolkachtige corrosie GEEN afspeelproblemen zich voordoen. Het is pas na verloop van tijd en het toenemen van de corrosie dat de afspeelproblemen zich voordoen. Dus wuif het niet weg alsof het een onschadelijk vlekje is. Dat is EXACT hetgeen wat ik deed en ben hierop moeten terugkomen. Ik ben zowel droevig, boos en uitermate teleurgesteld in de maatschappijen en wil iedereen mijn verhaal delen die het horen wil. Mijn vertrouwen in het medium is zwaar aangestast en de schade die ik opgelopen heb, loopt hier in duizenden euros op! Ik ga mijn klachtenrelaas plaatsen op alle nederlandstalige forums en de grote maatschappijen hierover contacteren. Ik ben benieuwd wat deze te vertellen hebben. Ik roep hierbij iedereen die dit probleem heeft op om tegen de lakse houding van de fabrikanten i.v.m. de kwaliteit te protesteren. Ik raad iedereen ten stelligste af om een serieuze verzameling te starten om niet op deze manier te moeten concluderen dat het medium allesbehalve duurzaam is. Ik schrijf ook naar de mensen van het vakblad DVD-Bizz waar ik al anderhalf jaar een abonnement op heb om mijn bevindingen te verspreiden. Dit mag niet ongemerkt voorbij gaan want de mensen worden serieus bestolen. Zeker nu de opleving van DVD op zijn hoogtepunt aan het komen is!

Ronald Ridderhof
26-08-2002, 19:45
Ik heb m'n diskies nagekeken, kan niets ontdekken, heb dus nergens last van.

Buscemi
26-08-2002, 19:51
Heb net een en ander gecheckt en kom tot de conclusie dat twee van mijn films inderdaad olie-achtige vlekken vertonen:
Blade Runner (WB) en Contact (WB). Andere Warner Brothers-titels (bijvoorbeeld City of Angels en L.A.Confidential) die ik al langer in mijn bezit heb vertonen deze vlekken niet!? Verder zie ik bij de andere maatschapijen tot nu toe geen problemen.
Wacht verdere reakties af....:( :confused:

Eric van Ballegoie
26-08-2002, 19:59
De 'olievlekken' die op veel DVD's zichbaar zijn hebben te maken met de lijmlaag en deze vlekken zijn heel normaal en leveren geen problemen op.

Discrot is iets heel anders. Bij discrot komen er gaten in de reflecterende laag waardoor je door de disc heen kan kijken.

BuffyLover
26-08-2002, 20:00
Ik heb ff all mijn X-Files Boxen nageken(ook seizoen 5) maar ik kan niks ontdekken...Seizoen 1 die ik al erg lang heb draai ik iedere week wel eens maar niks ollieachtigs ontdekt en ook geen lijm bij seizoen 2...
Misschien..uhmm jah ik weet et niet ik hem nergens problemen mee..

Iemand anders nog meer probelmen?:(

incubus
26-08-2002, 20:10
Geachte,

In eerste instantie gaf deze olievlek geen problemen op. Achteraf echter bij het erger worden van deze vlekken begint de film te stotteren zonder dat het geluid meestottert... Dus enkel het beeld hapert... Dit fenomeen is getest op 3 verschillende spelers van de merken, Philips, Samsung en Cyberhome.... Achteraf begint er bij het vergroten van het loslaten van deze lijmlaag, pixelatie op te treden... Noem het disc-rot of noem het lijmprobleem. Een probleem die niet weg te cijferen is, is het wel degelijk. Slechte keuze in lijm is een laksheid van de fabrikant, dus niet weg te wimpelen in mijn ogen! Ik verzamel al 4 à 5 jaar en kan het probleem wel degelijk staven met mijn collectie!

Isis
26-08-2002, 20:41
Als het waar is wat Incubus zegt, dan hebben de grote maatschappijen straks serieus problemen!:(
Ik ben dan ook erg benieuwd hoe ze zoiets gaan oplossen; kun je over een tijdje je aangetaste dvd's inruilen voor weer nieuwe, krijg je je geld terug of is 't gewoon dikke pech?! (vrees voor 't laatste...:eek: )

Mark van Voorthuizen
26-08-2002, 20:43
Incubus, je schrijft dat je over discrot hebt gelezen, maar waar dan ?

incubus
26-08-2002, 20:53
De email naar het vakblad DVD-bizz is alvast verzonden. Het bewijs van schade ligt hier voor mijn neus in mijn kast. Morgen maak ik foto's, contacteer ik de Nederlandse verdelers van Warner Brothers, FOX en MGM en kijk ik wat deze hierover te vertellen hebben. Als hier geen gunstig gevolg uit komt, dreig ik met het contacteren van verschillende kranten. De schijfjes zijn niet van de goedkoopste en we dienen voor de prijs zeker kwalitatief product te krijgen! P.S. .... House on haunted hill vertoont de karakteristieke "putjes" dat volgens de hoofdredacteur op "disc-rot" duidt, dus niet enkel de vlek meer....

Eddum
26-08-2002, 20:53
...kun je over een tijdje je aangetaste dvd's inruilen voor weer nieuwe, krijg je je geld terug of is 't gewoon dikke pech?! (vrees voor 't laatste...:eek: )

Is het niet net zoals met software dat je een gebruiksrecht hebt? Ik bedoel dat je een licentie hebt om de film in prive-sfeer te kijken. Want als je een film wil kopen ben je natuurlijk wel erg veel geld kwijt. Dus lijkt mij dat ze de disc moeten vervangen, je hebt niet voor de disc betaald maar voor een gebruiksrecht.
Misschien kan iemand anders hier meer over vertellen?

incubus
26-08-2002, 21:03
Wil je sites??? je krijgt sites... Hier komen ze:

http://www.pnc.com.au/~jmcmanus/dvdrot.htm

http://www.dvdweb.co.uk/detail.asp?mainID=987

http://dvd.ultramaxx.com/article.php?sid=43

http://www.warnerbros.co.nz/forum/read.asp?ID=154&curPage=1&search=

In de review van La condidential bij transfer quality:

http://www.michaeldvd.com.au/Reviews/LAConfidential.asp

Hier eentje met foto's:

http://www.mindspring.com/~yerington/

Er zijn ook veelal Franse, Duitse en Spaanse sites over het fenomeen!!!! Yahoo geeft maar liefst 356 items over het thema weer!!! mmmmmmmmmmmm, klein probleempje, niet?

Mark van Voorthuizen
26-08-2002, 21:04
laat maar zitten:o

Jaco
26-08-2002, 21:05
Ik dacht dat ik mijzelf belachelijk ging maken door een bericht als deze te plaatsen, maar niets is minder waar!
Ik kan het bovenstaande verhaal in mijn versie herhalen en concludeer hieruit dat er meerdere filmliefhebbers met lede ogen moet aanzien hoe wij als gebruiker van een medium onderuit getrapt worden!
Ik begon mij al zorgen te maken over sommige laserdiscs die soortgelijke problemen begonnen te vertonen......
Als Incubus mijn steun en medewerking wilt hebben sta ik open voor!!!

Succes!!!

Edwin vd Zwaard
26-08-2002, 21:09
Met zn allen terug naar Betamax, dat zal ze leren !!

Kan slecht tegen dit zinloze gemekker... Men is continue bezig de technologie te verbeteren (blue ray disc, en ik las vanochtend iets over een Koreaanse disc die een 1024 gig kan bevatten)..

Paar schijfies kapot ?? Jammer maar helaas... Als je een videoband kocht was het ook niet voor het leven.. same applies to DVD :p

Rikusk
26-08-2002, 21:15
Sorry incubus, maar ik heb hier een hoop dvd's liggen, en heb er een paar gecheckt en ze zien er nog hetzelfde uit als toen ik ze kocht.

Hetzelfde geld voor de x-files dvd's en de contact dvd van warner (een van mijn eerste dvd's) Ziet er munt gaaf uit zonder vlekken.

lieshout84
26-08-2002, 21:15
kheb tot nu toe ook nog geen schade gehad.
Hopen dat het zo blijft.

Isis
26-08-2002, 21:19
Kan slecht tegen dit zinloze gemekker...
Paar schijfies kapot ?? Jammer maar helaas...

Hier zal je ongetwijfeld wat reacties op krijgen....
Zinloos gemekker is 't absoluut niet en we zijn toch met z'n allen op een forum om elkaar op de hoogte te houden van het e.e.a.?!:confused:

Sorry maar ik vind je opmerking een beetje kort door de bocht...
Als je een nieuwe auto koopt mag 'ie toch ook niet na 4 maanden uit elkaar vallen om vervolgens de consument af te schepen met "dat er nog aan gewerkt wordt"?!

incubus
26-08-2002, 21:19
mmmmmmm, paar diskies???? dacht het niet..... In een collectie van 618 stuks... 1/6de????? best wel veel, vind je niet??? en films die geaffecteerd zijn, zonder dat ik deze al heb gekeken? (wel bij aankoop uitgeprobeerd).... De fabrikanten hebben het medium bij de launch aangeprezen als duurzaam en slijtvaster dan VHS. Ik voel me serieus geript door deze mensen daar blijkt dat mijn collectie gewoon in de kast begint te detoriëren!!!! Best wel een verschil met de slijtage van VHS.... Season 2 box van The X-files is een aankoop van 4 maanden geleden... De lijm loopt er al aan de zijkanten uit... Dat is geen kinnekeskak!!!!

Rikusk
26-08-2002, 21:21
incubus hoe en waar heb je de dvd's opgeslagen als ik vragen mag.

lieshout84
26-08-2002, 21:22
denk je dat het met vocht of warmte iets te maken heeft?

Rikusk
26-08-2002, 21:23
Denk het niet, maar ja vragen kan geen kwaad toch?:)

Mike Philippens
26-08-2002, 21:29
Misschien is er een probleem met DVD's die plotseling kapot gaan, misschien is het ook een soort 'urban legend'. Misschien gaat iedereen die nu een keer een hikkie heeft DVD-rot vermoeden. Klinkt in elk geval erg interessant. Misschien zijn er ook spelers die de schijfjes slopen, bijvoorbeeld door te hoge temperaturen. In het begin had ik mijn speler op mijn receiver staan. Toen kon ik de DVD's nauwelijks beetpakken zo heet waren ze. Volgens mij zou dat ook een oorzaak kunnen zijn van sommige storingen. Misschien ook niet. Ik weet het niet en ik heb ook (nog) nergens last van.

Wat mij echter tever gaat is allerlei complottheorieen te gaan blaten en roepen dat de fabrikanten iedereen besodemieteren. Daarmee impliceer je opzet en dat is behoorlijk dom. De industrie zal er alles aan gelegen zijn om dit op te lossen want zulke verhalen maakt de mensen alles behalve kooplustig.

Was er niet zo'n kerel die de Rembrandtoren gijzelde omdat er volgens hem een complot was mbt de breedbeeld-tv? Dit klinkt net zo...(6)

incubus
26-08-2002, 21:31
Mijn DVD's liggen in een gewone huiskamer op kamertemperatuur (dus normale omstandigheden) opgeslagen. Ze liggen dus niet in een vochtige ruimte of in de kelder. Ik heb onlangs enkele wandrekken bijgekocht daar ik plaatsgebrek begon te krijgen. Het is onmogelijk om al mijn DVD's constant te controleren op disc-rot daar het al een serieuze collectie begint te worden. Het grote probleem is dat het in het begin niet zichtbaar is... Dus mensen met een jonge collectie zullen het nog niet onmiddellijk waarnemen...

Richard B.
26-08-2002, 21:34
Wow, someone's had too much coffee.. Typ je altijd zulke lange stukken? ;)

Anyway, ik heb het probleem zelf nergens waargenomen in mijn eigen collectie (nu 235 stuks) en ik betwijfel o.a. daarom of dit een wijdverbreid probleem is. Misschien dat er iets aan de hand is met de omgeving waarin je je schijven bewaard of heb je een speler die de schijven beschadigd? Ik nog nergens van dit soort verhalen gelezen (ook niet op dvd.nl, waarvan de gebruikers misschien wel duizenden dvd's bezitten) dus ik denk dat je niet echt poot aan de grond zult krijgen bij eventuele claims richting maatschappijen. Zolang het niet aantoonbaar wijdverbreid is bestaat dit probleem in feite niet (heel cru gezegd). Ik zou eerst maar eens een GROOT aantal verklaringen van meerdere 'slachtoffers' van dit probleem verzamelen voordat je actie onderneemd. Straks krijg je nog een claim wegens laster naar je kop geslingert ook...

Mark van Voorthuizen
26-08-2002, 21:38
Mhh , heb een Philips dvdspeler gehad, en daar kwamen de schijfjes behoorlijk warm uit.
Nu met een Pioneer, heb ik daar minder last van.
Merkwaardig:rolleyes:

Hoop toch nog goed te slapen vannacht, eerst Riccardo, nu dit, brrrrrrrrrr

Johan van den D.
26-08-2002, 21:41
dit is dus gewoonweg echt slecht nieuws
eerlijk gezeg schrik ik er een beetje van want ik wist niet dat dit kan(discrot)
zodra dit bericht geplaats is ga ik mijn collectie gelijk checken
als dit fenomeen echt te maken blijk te hebben met de materiaal keuze van de maatschappijen dan moet er zeker wat aan gedaan worden
dit zou te gek voor woorden zijn en inderdaad ....dit moet bekend gemaakt worden
overal waar het maar kan lijk mij

incubus
26-08-2002, 21:41
mmmmmmmmmmm..... je uitleg van spelers die de discs stuk verwarmen vult niet alle "plot-holes".... Hoe verklaar je discs die aangetast zijn, terwijl deze nog niet bekeken zijn??? Een collectie van 618 stuks tewerkstelligd dat wel eens, dat je ze niet allemaal gekeken kunt hebben.... Je kan het noemen wat je wilt.... een "urban legend"... maar voor mij is het wel harde realiteit geworden. Sinds kort heb ik de legende aan de lijve ondervonden en ik heb nog bewijzen ook!!!!! Ik maak hier morgen foto's van... Ik ga ook een volledige lijst samenstellen van ALLE aangetaste films..... En nee, ik neem geen gijzelaars, ik wens enkel en alleen maar gerechtigheid voor de EERLIJKE consument... Negativiteit zoals die van Mike had ik eerlijk gezegd wel verwacht, daar is een forum wel heel voorspelbaar voor. Ik was ook eerst skeptisch over het probleem, maar als je het ondervindt dan verlies je dat wel eens... Daarom roep ik iedereen met hetzelfde probleem op om te reageren.

Mike Philippens
26-08-2002, 21:42
Hoop toch nog goed te slapen vannacht, eerst Riccardo, nu dit, brrrrrrrrrr
Dáár is nu het DVD'tje van Tatjana voor gemaakt. Effe in de speler en je gaat met een glimlach slapen... Hoe je wakker wordt is dan natuurlijk de vraag, maar hopelijk niet al te messy :o

Acinony
26-08-2002, 21:42
Met zn allen terug naar Betamax, dat zal ze leren !!

Kan slecht tegen dit zinloze gemekker[knip]...[knip]
Paar schijfies kapot ?? Jammer maar helaas... Als je een videoband kocht was het ook niet voor het leven.. same applies to DVD :p
Helemaal mee eens.... alleen met het medium dvd hebbie er veel langer plezier van.:D
En veel betere geluids- en beeldkwaliteit !! (y)
('k heb voor de zekerheid toch ff gecheked, maar de oudste dvd's die ik heb - zo'n 1,5 jaar oud - zijn niet aangetast. Ook de dvd's van WB niet. )

Rochan
26-08-2002, 21:48
Ik had laatst Batman geleend van een collega van mij. Zij had de film pas besteld en binnengkregen. Hij zat nog in het seal toen ik hem leende. Toen ik de disc eruit haalde, voelde het plakkerig aan. Ik kon de disc niet afspelen op mijn player en ook niet in mijn computer. De foutcode die op mijn display verscheen was no disc. Mijn collega kon de disc ook niet op haar player afspelen. Zij gaat het proberen terug te ruilen bij FRS. het is trouwens een disc van Warner:( :mad: :(

Mike Philippens
26-08-2002, 21:49
Hoe verklaar je discs die aangetast zijn, terwijl deze nog niet bekeken zijn???
Goed lezen, cuubje. Ik zeg dat ik het ook niet weet, en dat er misschien wel/niet wat aan de hand is. Bovendien gaf ik slechts aan dat het misschien wel eens per ongeluk mogelijk zou kunnen zijn dat niet elk defect disc-rot is. Ik vind alleen je toon klinken alsof je het grootste complot van de filmindustrie op het spoor bent. Ik snap je verontwaardiging als je inderdaad een paar dvd's hebt die naar de maan zijn. Ik ben sceptisch omdat hetzelfde geroepen werd over cd's. Ze zouden kapot gaan uit zichzelf binnen een paar jaar, cd wisselaars zouden ze slopen enz, enz... Niets van dit alles. Ik heb een paar honderd cd's en al sinds een jaar of 10 een cd wisselaar in de auto en ik heb er stad en land mee afgereden. Niet één is kapot. Geen enkele cd van me slaat over.
Videobanden zouden ook onder je reet wegsmelten. Ook weer zo'n lölverhaal. Ik heb geen hele collectie, maar toch een paar leuke bandjes die ik graag bewaar zolang het niet op (al dan niet verrotte) DVD verschenen is. Ik spoel ze elk jaar (ongeveer) effe heen en weer om te voorkomen dat ze plakken, maar ze doen het allemaal nog best. Zelf eentje die ik op een hele gare en oude video heb opgenomen.

So excuse me if I'm sounding just a little bit sceptical...

blij dat je me voorspelbaar vind...je bent één van de weinigen :bier:

Johan van den D.
26-08-2002, 22:01
in mijn collectie welliswaar ook geen problemen maar toch moeten we hier niet al te makkelijk over denken vind ik
tenslotte heefd ie toch een groot aantal dvd,s voor m liggen waar wat aan mankeer(waardoor dan ook)
als dit inderdaad iets is wat vaker voor gaat komen hebben we toch een serieus probleem denk ik
ben heel benieuwd hoe dit nu verder gaat en ik hou dit onderwerp heel nauwlettend in de gaten:(

Richard B.
26-08-2002, 22:04
In navolging van Mike's verhaal durf ik wel te zeggen dat ik denk dat dit verhaal een storm in een glas water is. Misschien dat een probleem als dit bestaat, maar geloof maar niet dat schijven dan 'zomaar' uit elkaar vallen (om het overdreven te stellen). Als je een beetje op de hoogte bent van de techniek die achter ontwikkeling en productie van dvd-schijven zit dan weet je dat een complete technologie niet van de ene op de andere dag 'rot' kan blijken te zijn. Nogmaals: het ontbreken van meldingen van dit probleem op grote schaal is daar misschien nog wel het beste bewijs van.

Om heeeel eerlijk te zijn begin ik te denken dat meneer 'Incubus' gewoon lekker zit te 'trollen'. Als dat zo is: hele amusante thread heb je tot stand gebracht! ;)

incubus
26-08-2002, 22:05
Ik heb ook gewone muziekcd's en software-cd's die totaal geen problemen geven na heel wat jaren in mijn bezit te zijn.... Ik heb ook nog een collectie tapes die jaren in mijn bezit zijn, zonder al te veel slijtage... Maar bij DVD heb ik in 4 jaren toch wel een heel andere ervaring!!! Ik ben absoluut geen samenzwering aan het licht aan het brengen, maar dat bepaalde giganten met de lijm geëxperimenteerd hebben is wel een gangbaar feit... Die de oorzaak blijken te zijn van het loskomen van de lijmlaag bij Dual sided discs. Ik stuur geen mails naar vakbladen als ik niet zeker van mijn stuk ben.... En ik heb trouwens 3 spelers van latere types... Fabrikanten hebben altijd de neiging om besparend te werken op materialen, dit gaat jammer genoeg, ten koste van de kwaliteit... Die de fabrikanten naar de consument toe toch wel prediken ....

Acinony
26-08-2002, 22:05
blij dat je me voorspelbaar vind...je bent één van de weinigen :bier:

Ik heb ook geen last met me cd's en daar spring ik niet zo goed mee om als m'n dvd's..... al helemaal niet in de auto !!

ennuh, Mike - ik vind je ook voorspelbaar !!!
Zo weet ik dat je op deze thread weer zal reageren.... :D

Mike Philippens
26-08-2002, 22:30
Zo weet ik dat je op deze thread weer zal reageren.... :D
Dat doe ik dus lekker niet :rolleyes: :confused: (6)

incubus
26-08-2002, 22:36
Mijn beste,

Ik lig helemaal niet te "trollen" (Lord of the rings gezien???) zoals u dat noemt...
Was het maar waar.... Ik ben eerder in staat om te janken dan wat anders op dit moment... De luchtige houding zou moeten plaatsmaken voor wat meer ernst daar het probleem dus wel degelijk wijdverbreid is... Typ maar eens in een zoekmachine DVD-rot en dan zie je het wel. Ik was ook eerst skeptisch. DVD's hadden wolkvlekken die GEEN problemen vertoonden... De vlekken werden erger door verloop van tijd ZONDER dat deze bekeken werden. De films waar deze vlekken erger en erger op werden begonnen na VERLOOP VAN TIJD (en niet van de ene dag op de andere zoals je statement zegt) afspeelproblemen te vertonen. (deze bevatten GEEN vingervlekken en GEEN krassen)...... Ik ben al 4 jaren aan het verzamelen trouwens...

Ronald Dassen
26-08-2002, 22:37
Ik vind dit ook nogal verontwaardigend nieuws.
Zelf heb ik ook al een aantal discs die haperen.....ga ze toch maar eens nader bestuderen.
Ook heb ik wel een aantal schijfjes die in de ene speler overslaan, maar in de andere speler het wel goed doen.

Dus eigenlijk neem ik aan dat dit nog aan de speler ligt......toch vind ik ook dat we deze thread niet mogen negeren......en ik ben benieuwd wat ik er in de toekomst nog over te lezen krijg.

Ghast
26-08-2002, 22:53
Grappig dat disk rot, dit verhaal heb ik laatst al eens verteld en dan met name de goedkope sites als EZY die goedkope dvd's verkopen waar sneller disk rot optreed, echter werd ik toen als een soort "nitwit" versleten die niet wist waar hij het over had, nou bij deze had ik dus gelijk.

Go check your disks, i have a couple myself :(

Fuck cheap disks, buy expensive ones en dan het liefst diegene met de gouden glans (komt niet doordat ze dual layer zijn)

rest my case

Martin van Tuijl
26-08-2002, 22:53
http://www.hcteam.de/images/beispiele/prittmister_big.jpg

Eddum
26-08-2002, 22:58
This Disc Stops Working Half Way Through:
The DVD plays fine until the half way point, after which time it suddenly starts to break up, often to the extent of the player refusing to play the disc further. This could be what is known as DVD rot or disc delamination. This only affects dual layered DVDs (which are gold-coloured on their data surfaces) and you can often see a characteristic "coffee stain" appearance on the data side of the disc. There is no remedy for this - the disc is ruined and will need to be replaced.

Van een site van Warner zelf...

Christiaan Sauer
26-08-2002, 23:12
Ok People.

dit is even een kwaal die gewoon zwaar k l o t e is. Zelf heb ik op het moment geen tijd om mijn schijven na te kijken (moet morgen naar introductiekamp, dus ik duik zo mijn nest in, vrijdag ga ik controleren).
Maar even IIthepoint.
Iedereen heeft het hier over de discrot, en iedereen kijkt zijn/haar collectie na, maar niemand heeft het tot nu toe over de regio 1 versie van terminator II. Nu ik dit zo lees kan ik me herineren dat er enkele weken ofzo geleden ook iemand was die waarschuwde voor discrot. (genoemde film heeft hier namelijk ook last van volgens mij)
Niet met zo'n duidelijke uileg als incubus, maar het was wel degelijk een waarschuwing. En niemand die het hier over heeft?
Niet dat het er iets toe doet, maar dit duidt er wel op lijkt me dat de filmindustrie dus nix zal doen met deze informatie, hoe verrot (sorry voor de woordkeus) dit ook is.
Als dit al een paar maanden bekend is bij de maatschappijen (en die weten dat denk ik al wel zo lang), dan hadden ze toch allang iets als een waarschuwing/mededeling laten uitgaan? Of ze hadden toch al wel hun productiemethoden kunnen aanpassen naar hoe het was? Of denk ik hier gewoon weer veel te naief?
Hoe dan ook, het is gewoon een probleem waar de industrie iets aan moet doen. Ook al hebben de meeste mensen er (nog) geen last van, je betaald idd genoeg voor een dvd, dus dan wil je kwaliteit hebben....

Alex van den Berg
26-08-2002, 23:28
Blablabla <scheur> blablabla. There is no remedy for this - the disc is ruined and will need to be replaced.

Van een site van Warner zelf... Kijk!! Nu wordt ie interessant! Heb je er misschien een link bij? Pleeeaaazzzze? :)

incubus
26-08-2002, 23:29
Het blijft voor mij niet bij het posten op forums. Ik mail hier mensen in de distributiebusiness over, na bewijzen verzameld te hebben (foto's maken van aangetaste discs, volledige lijst van titels samenstellen)..... Heb de mensen van videonews (DVD-bizz) hierover ingelicht en wacht vol spanning hun antwoord af. Ik wil antwoorden van de fabrikanten en het liefst wens ik oplossingen voor IEDEREEN die met het probleem te kampen heeft... Het opvallende is dat altijd dezelfde fabrikanten met het probleem zitten. De independents zijn hier veelal bespaard van gebleven... Alleen RCV heeft het eens tweemaal verklommelt met de Nederlandse ondertitelingen van The Prophecy 3 en van Hellraiser 2..... Maar deze 'rotten' tenminste niet....

Daniël van Zanten
26-08-2002, 23:59
Ik heb nu nachtdienst,maar ik ga als ik morgenmiddag wakker ben,meteen mijn collectie (95 DVD's)nakijken. Ik ben in ieder geval wel geschrokken toen ik dit las. Ik hop dat het mij bespaart blijft. Zo te lezen heeft nog bijna niemand er last van.

Martin van Tuijl
27-08-2002, 00:43
Als je een nieuwe auto koopt mag 'ie toch ook niet na 4 maanden uit elkaar vallen om vervolgens de consument af te schepen met "dat er nog aan gewerkt wordt"?! Wat ben je toch ook een lieverd. Tis dat je zover weg woont... ;)
Maar mocht jij ook problemen hebben met dvd's die zich als tosties gaan gedragen, jij mag altijd mijn pritt-stift lenen! (y) :D

Theo B
27-08-2002, 00:59
Indrukwekkende start op dit forum, Incubus, en eveneens een indrukwekkende collectie DVD's. Flink balen. Succes in je strijd tegen de fabrikanten. Ik kan je helaas (nou ja helaas) niet bijvallen. Net even mijn oudste DVD's gecontroleerd: niets op aan te merken.

ToolkiT
27-08-2002, 03:18
Diskrot bestaat wel, maar komt tegenwoordig gelukkig bijna niet meer voor. Op www.dvdplaza.com.au is hier in het verleden veel over gepraat.
Zelf heb ik er gelukkig nooit last van gehad, maar het schijnt dus wel waar te zijn...Maar nogmaals komt tegenwoordig weinig meer voor...

meer info: http://www.pnc.com.au/~jmcmanus/dvdrot.htm

Dave
27-08-2002, 07:07
Indrukwekkende start op dit forum, Incubus, en eveneens een indrukwekkende collectie DVD's. Flink balen. Succes in je strijd tegen de fabrikanten.

Ook namens mij, verder kan ik alleen zeggen:

waren dvd's niet bekend om hun oneindige levensduur?

Ik heb het tenmisnte in verschillende reclames e.d. gehoord, gezien en gelezen...

Zal mijn disc's binnenkort ook ff nalopen...

Isis
27-08-2002, 07:22
jij mag altijd mijn pritt-stift lenen! (y) :D


Ik dacht dat je 't nooit zou vragen!!;)

Mark S
27-08-2002, 07:32
LOL Martin, die Prittstift (y)

waren dvd's niet bekend om hun oneindige levensduur?
Tsja, en kon je cd's niet met een schroevedraaier bewerken en als frisbee gebruiken zonder problemen?

Ik heb zelf nog geen last / durf niet te kijken.

Theoretisch kan ik me voorstellen dat:

a) Fabrikanten experimenteren met materialen voor een zo gunstig mogelijke kosten/baten/kwaliteits verhouding.

b) Als blijkt dat de lijm na een paar jaar kuren gaat vertonen kunnen ze dat wellicht niet eens geweten hebben. Sommige problemen kunnen zich pas jaren later openbaren die vooraf niet te voorzien zijn geweest. Alle duur- en belastingtests ten spijt.

c) Als blijkt dit "at random" gebeurt, dus niet bij een bepaalde titel, of een bepaalde batch, of een bepaalde uitgever, of een bepaalde fabriek, hebben wij denk ik als consument (zeker na een paar jaar) waarschijnlijk geen poot om op te staan, en zijn we afhankelijk van de goodwill van de industrie.


If it's true,
we're f*u*c*k*e*d
If not,
f*u*c*k 'em!

Als dit een fabeltje blijkt te zijn dan wil ik dat deze zo snel mogelijk de wereld uit wordt geholpen, als het waar blijkt te zijn hoop ik dat dit zo snel mogelijk p zo'n groot mogelijke schaal bekend wordt.

Eddum
27-08-2002, 07:35
Kijk!! Nu wordt ie interessant! Heb je er misschien een link bij? Pleeeaaazzzze? :)

http://www.warnervision.com.au/troubleshooting.asp
Gedeelte: "This Disc Stops Working Half Way Through"

Ronald Stiebolt
27-08-2002, 09:05
Ook ik ben in het bezit van een aanzienlijke collectie.
Ik voel er echter weinig voor om al m'n schijfjes aan een 'onderzoek' te onderwerpen. Heeft iemand al (op het net) uitgevonden hoe het staat met de 'coulance' van de fabrikanten waar het gaat om zaken als GRATIS vervanging?

Mark_vdH
27-08-2002, 09:14
Heeft iemand al (op het net) uitgevonden hoe het staat met de 'coulance' van de fabrikanten waar het gaat om zaken als GRATIS vervanging?
Ik heb één keer te maken gehad met DVD-rot: bij de Criterion versie van The Seventh Seal.
Ik had hem ongeveer een jaar, en Amazon.com wilde hem absoluut niet ruilen, die gaven maar 60 dagen garantie.....

Ik heb toen maar rechtstreeks contact met Criterion gezocht, en die waren wel zo vriendelijk hem om te ruilen. De enige kosten van mijn kant waren de verzendkosten om hem naar Amerika op te sturen....

Ik ken trouwens één site, Dv-Depot (www.dv-depot.com), die levenslange garantie op DVD-rot geeft. Alleen is dit niet de goedkoopste internetwinkel.....

marcel
27-08-2002, 09:25
Zeg Incubus,
Is het fenomeen waar jij last van hebt gelijk aan onderstaande link??
Er staan foto's bij overigens.
http://www.mindspring.com/~yerington/

Hilde
27-08-2002, 10:11
Ik zou je kunnen aanraden de DVD-speler niet in de felle zon neer te zetten want ik denk ook dat het weer ook meespeelt. als het bloedheet en benauwd is, draai ik geen DVD´s. Het is ook niet goed om een DVD-speler te plaatsen bij een verwarming of tussen boeken en allerlei andere spullen want net als ieder ander apperaat heeft ook een DVDspeler de ruimte nodig om te kunnen ventileren. als er allemaal spullen staan wil de warmte die in het apperaat vrijkomt er niet uit en dan loop je kans dat de DVD´s beschadigd raken. Hetzelfde heb ik gehad met mijn hifiset, die tussen de boeken stond waardoor er wat CD´s beschadigd raakten maar toen ik het allemaal in de op een luwere plek had neergezet was dat probleem ook weer opgelost. Bovendien heb ik mijn kamer op de zuidkant dus dat hitteprobleem ken ik wel:(

Mike Philippens
27-08-2002, 10:38
Als het zo is dat er door productieproblemen DVD's na verloop van tijd onbruikbaar raken en de fabrikanten hiervan op de hoogte zijn moet je ze proberen te dwingen dit te corrigeren.
Kijk, de vakbladen en de specialistische websites hebben het er in meer of mindere mate al over gehad. Nu blijkt zelfs dat Warner op hun website het erover heeft. Maar dat is niet genoeg. Je moet juist niet vakbladen aanspreken omdat maar een betrekkelijk gering deel van de bevolking die dingen leest. En wat kan een tijdschrift nou doen? Die kunnen hooguit vragen stellen aan de fabrikanten maar die gaan in hun standaard-denial-mode.

Een betere aanpak is de regulieren massamedia, zoals kranten, tv en radio. Als een krant als Telegraaf, AD enzo dit oppikken zullen de fabrikanten pas zenuwachtig worden. Misschien TV programma's als Radar enzo. Laat de fabrikanten dan maar in de openbaarheid zich verdedigen. Als de bezoekers van deze site als in meerderheid hier niets van wisten, dan weet het grote publiek hier helemaal niets van. En dat weten de fabrikanten ook, dus doen ze 'even' niets totdat ze echt niet anders kunnen. Op zich heel normaal gedrag van een fabrikant. Ze gaan natuurlijk niet uit zichzelf iedereen een vervanging aanbieden. Dan komt de halve wereld ineens met gerotte DVD's.

Overigens denk ik dat als het een productieprobleem is, dat men het inmiddels wel onder controle zal hebben. Gezien de geringe lijst op de Australische site denk ik dat het niet zo is dat er nog steeds verotte schijven geproduceerd worden. De fabrikanten zouden knap stom zijn als ze er niets tegen zouden doen. Zoals ik al eerder zei: het is in hun eigen belang.

Dus...richt je acties op de meer toegankelijke media, dan zal het veel meer effect hebben. Mijn moeder leest geen vakbladen, maar wel de Telegraaf...

Nascera
27-08-2002, 11:50
Incubus,

Heb je al contact gehad met de consumentenbond hierover?

Edwin vd Zwaard
27-08-2002, 11:55
Sorry maar ik vind je opmerking een beetje kort door de bocht...
Als je een nieuwe auto koopt mag 'ie toch ook niet na 4 maanden uit elkaar vallen om vervolgens de consument af te schepen met "dat er nog aan gewerkt wordt"?!

Opmerkingen kan ik wel hebben... maar wat jij doet is appels met peren vergelijken.

Een dvd valt qua prijs en kwetsbaarheid natuurlijk niet te vergelijken met een auto.. Wat ik duidelijk probeerde te maken is dat je een willekeurig audio of video medium niet voor het leven kan kopen. Dit is dus duidelijk wel iets wat kan worden afgedaan met het excuus "ontwikkeling".. Men komt er nu achter dat het niet optimaal is, en verbetert het..

Men kwam erachter dat vhs niet optimaal was, en verbeterde het.. Zo gaat het altijd door, dus dit gejammer en geklaag over discrot op enkele schijven uit een collectie van honderden is puur gemekker, waar niemand wat aan heeft.. :o

Jeff
27-08-2002, 12:14
Ik heb net mijn collectie van 3 jaar (nu 481 dvd's) maar eens helemaal nagekeken en moet tot mijn grote opluchting concluderen dat er geen 1 dvd ook maar sporen van iets dergelijks vertoont (pfeeeuw).
Misschien een goed idee om voor dvd's een kast te bouwen waar ze continu dezelfde temperatuur en luchtvochtigheid hebben, net zoals ze voor goede sigaren doen, een humidor heet dit geloof ik.
Als het echt om een serieuze collectie gaat, is dit (lijkt mij) nog niet zo'n heel slecht idee.....

Toch ??

Rotterdam
27-08-2002, 12:27
Mmmmmm, valt me tegen van DVD liefhebbers om dit verhaal naar het land der fabeltjes te verwijzen.
Als Incubus problemen met zijn schijfjes heeft (er van uit gaande dat hij de waarheid spreekt en zijn schijfjes niet in de magnetron heeft gegooid) dan dient dat serieus genomen te worden.

Ik ga mijn collectie ook controleren en voortaan mijn aankoopbewijzen bewaren.

Ik laat me niet naaien door fabrikanten die mega winsten behalen.

Het zijn de consumenten die de fabrikanten scherp moeten houden. Als consumenten alsmaar alles zouden slikken wat ze voorgeschoteld krijgen dan zou er weinig inovatie zijn.

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

pruiter
27-08-2002, 12:47
Opmerkingen kan ik wel hebben... maar wat jij doet is appels met peren vergelijken.

Een dvd valt qua prijs en kwetsbaarheid natuurlijk niet te vergelijken met een auto.. Wat ik duidelijk probeerde te maken is dat je een willekeurig audio of video medium niet voor het leven kan kopen. Dit is dus duidelijk wel iets wat kan worden afgedaan met het excuus "ontwikkeling".. Men komt er nu achter dat het niet optimaal is, en verbetert het..

Men kwam erachter dat vhs niet optimaal was, en verbeterde het.. Zo gaat het altijd door, dus dit gejammer en geklaag over discrot op enkele schijven uit een collectie van honderden is puur gemekker, waar niemand wat aan heeft.. :o

Maar het blijft natuurlijk wel een feit dat bij de introductie van DVD de duurzaamheid van de schijfjes als 1 van de grote pluspunten werd genoemd. Er werd gesteld dat een DVD-schijfje vele malen langer meegaat dan een videotape (die na verloop van tijd zijn magnetische lading kwijt raakt). Als het met die duurzaamheid nu dus zo erg tegen valt dat sommige schijven niet eens 3 jaar en 4 keer kijken meegaan (wat een videoband makkelijk haalt) dan is er destijds dus simpelweg sprake geweest van misleiding.

Als jij stelt dat een product niet "voor het leven is" dan heb je daar normaal gesproken gelijk in en zou je het wel af kunnen doen met het excuus ontwikkeling. Maar in dit geval ligt het m.i. toch even anders. Een van de USP's (Unique Selling Point) van de fabrikanten was nl. dat DVD zeer duurzaam is, sterker nog, sommigen hebben gewoon beweerd dat een DVD voor het leven was, "gaat zeker een mensenleven mee" was 1 van de uitspraken die ik destijds te horen kreeg bij de presentatie over DVD door Sony. Als dit dan niet zo blijkt te zijn dan kun je dat dus niet meer afdoen met een lullig excuus.

mark t
27-08-2002, 12:55
Mmmmmm, valt me tegen van DVD liefhebbers om dit verhaal naar het land der fabeltjes te verwijzen.
Als Incubus problemen met zijn schijfjes heeft (er van uit gaande dat hij de waarheid spreekt en zijn schijfjes niet in de magnetron heeft gegooid) dan dient dat serieus genomen te worden.Op zich wordt het probleem wel met aandacht gevolgd, maar er zijn een aantal zaken die menig lid van dit forum ook een beetje sceptisch stemmen. Allereerst het onwaarschijnlijk hoge percentage problematische dvd's; de meeste leden (en het zijn er intussen veel!) hebben het probleem niet -of in zeer beperkte mate. Is er echt sprake van meer dan 100 dvd's met dvd-rot? Dit zou werkelijk uniek zijn. Of worden er verschillende problemen onder de noemer dvd-rot bij elkaar geveegd? En zijn het allemaal problemen die niet aan andere factoren te wijten zijn (gebruikte speler, omgeving van opslag, hanteren van dvd's, e.d.)?
Zolang je er zelf geen last van hebt, neem je het probleem ook automatisch minder serieus.
Bij cd's was destijds ook sprake van rot. In feite bleek het fenomeen wel voor te komen, maar slechts in zeer beperkte mate. Ik heb zelf bijvoorbeeld meer dan 400 cd's en ik heb er nog geen last van. Hetzelfde geldt voor m'n dvd's. Ik heb wel twee maal een dvd gekocht met afspeelproblemen. Dit had echter niets met dvd-rot te maken, maar met andere produktiefouten (het ging om Leon en om Crouching Tiger, Hidden Dragon).
Met andere woorden; in hoeverre wordt het probleem 'opgeblazen' tot irriëele proporties?

Edwin vd Zwaard
27-08-2002, 13:08
Maar het blijft natuurlijk wel een feit dat bij de introductie van DVD de duurzaamheid van de schijfjes als 1 van de grote pluspunten werd genoemd. Er werd gesteld dat een DVD-schijfje vele malen langer meegaat dan een videotape (die na verloop van tijd zijn magnetische lading kwijt raakt). Als het met die duurzaamheid nu dus zo erg tegen valt dat sommige schijven niet eens 3 jaar en 4 keer kijken meegaan (wat een videoband makkelijk haalt) dan is er destijds dus simpelweg sprake geweest van misleiding.

Als jij stelt dat een product niet "voor het leven is" dan heb je daar normaal gesproken gelijk in en zou je het wel af kunnen doen met het excuus ontwikkeling. Maar in dit geval ligt het m.i. toch even anders. Een van de USP's (Unique Selling Point) van de fabrikanten was nl. dat DVD zeer duurzaam is, sterker nog, sommigen hebben gewoon beweerd dat een DVD voor het leven was, "gaat zeker een mensenleven mee" was 1 van de uitspraken die ik destijds te horen kreeg bij de presentatie over DVD door Sony. Als dit dan niet zo blijkt te zijn dan kun je dat dus niet meer afdoen met een lullig excuus.

Als het zou gaan om een klacht die geld voor ALLE dvd's, dan zou ik het meteen met je eens zijn.. Maar aangezien deze klachten maar bij een zeer klein percentage schijven voorkomt, ben ik van mening dat niet onder misleiding valt..

Zelf heb ik om en nabij de 250 schijven, waar (tot op heden) nog geen fout bij is opgetreden.. Als dit een serieuze klacht is dan zal ik ongetwijfeld nog met dvd-rot te maken krijgen..

Maar zolang het geen beestje is dat mijn dvd kast doorhobbelt, en van de ene op de andere dvd overspringt, blijft het bij een enkele uitzondering, en kan best leven met de wetenschap dat men continue bezig blijft met ontwikkelen..

mark t
27-08-2002, 13:26
Als het zou gaan om een klacht die geld voor ALLE dvd's, dan zou ik het meteen met je eens zijn.. Maar aangezien deze klachten maar bij een zeer klein percentage schijven voorkomt, ben ik van mening dat niet onder misleiding valt..
enz. Maar zolang het geen beestje is dat mijn dvd kast doorhobbelt, en van de ene op de andere dvd overspringt, blijft het bij een enkele uitzondering, en kan best leven met de wetenschap dat men continue bezig blijft met ontwikkelen.. Hier sluit ik mij van ganser harte bij aan.

Ronald Dassen
27-08-2002, 13:28
Hier met die Pritt-Stift LOL:D

incubus
27-08-2002, 13:36
Na een zeer korte nachtrust... en na de dagdagelijkse taken te hebben gedaan, kan ik er eindelijk eens wat werk van maken. Ik ga dadelijk foto's maken van aangetaste DVD's zowel van degenen die in het beginstadium als gevorderd stadium zitten. Alsook van een schijfje met het uitlopen van de lijm. Het komt niet door hittevorming van de speler of door de middelpuntsvliedende kracht daar deze schijf (x-files season 2 schijf 2) niet in de speler is geweest.. Heb gewoonweg nog geen tijd gehad om deze te bekijken. Ik kan wel stellig bevestigen dat deze lijmdruppel niet op de DVD aanwezig was bij aankoop daar ik de oppervlakte van elke DVD controleer op krassen. De kwaliteit van de lijm bij sommige DVD's is van zo een lage kwaliteit dat deze de normale klimaatsveranderingen gewoonweg niet aankan en dus wel degelijk hierdoor vloeibaar kan worden en weer hard. De wolkachtige vlekken die "disc-rot" veroorzaken liggen ook aan de lage kwaliteit van de lijm. De lijm tussen de 2 lagen komt los waardoor er een luchtlaag ontstaat, resulterend in de wolkachtige vlek. Bij verdere loslating tussen de lagen zal er uiteindelijk zuurstof en lucht tussen de lagen kunnen binnendringen. Daar een schijfje een metaallaagje bevat, zal de buitenlucht het metaal doen roesten wat het disc-rot proces in gang zet. Het is DAN dat de schijf onafspeelbaar wordt. Het begin van het roestingsproces is eerst te zien aan de buitenkant van de schijf in de vorm van veelvuldige "putjes". Om deze te zien moet je de schijf in een goed verlichte kamer tegen het licht in houden. Het voorgaande chemische proces verklaart dan ook waarom schijfjes met de eerste vlek-symptomen eerst wel werken en daarna niet meer. Omdat het kwaad pas na verloop van tijd geschiedt. Het is daarom van uitermate belang dat iedereen met een beetje liefde voor zijn waardevolle en dure collectie om zelfs de eerste tekenen van wolkachtige vlekken te zoeken op AL zijn schijfjes. Mijn uiteindelijke plan is om zoveel mogelijk gevallen te verzamelen en deze in één ruk onder de neus van de giganten te wrijven. Dan dienen ze het WEL serieus te nemen. Individuele gevallen versturen naar hen worden waarschijnlijk veel te snel afgewimpeld, dus ben ik bereid om één gezamelijke mail te verzenden die verschillende gevallen uitdiept. Samen staan we dus wel degelijk sterker... Om te reageren op Mike zijn laatste post... Die stappen komen misschien nog wel.. Stappen naar kranten en TV-programma's zoals Ombuds-Jan zou wel een volgend offensief tegen de lakse houding van de giganten kunnen worden. Het hangt echter af van de reacties van de Nederlandse distributeurs wat mijn volgende stap zal zijn. Ik koester heel wat waarde in mijn collectie en had altijd veel vertrouwen in het medium. De klap die ik gisteren kreeg, sloeg me uit mijn droombeeld en er zijn hier al serieuze tranen gevloeid daar ik een passie voor film koester. Dat mijn hobby moet lijden onder kwaliteit van het medium doet pijn en ik kan geen afstand nemen van mijn collectie. Aan iedereen die me hierin wil steunen, alvast een volmondig DANK U.
Ik ga me nu even terugtrekken om foto's te maken en zal deze straks posten. Kan iemand me vertellen hoe ik foto's in een bericht kan posten?

Ronald Dassen
27-08-2002, 13:41
Gewoon even naar Attach file gaan, dat vind je linksonder waar je je berichten intypt.......ben benieuwd naar de foto's.

geoffrey3001
27-08-2002, 14:03
Als het zou gaan om een klacht die geld voor ALLE dvd's, dan zou ik het meteen met je eens zijn.. Maar aangezien deze klachten maar bij een zeer klein percentage schijven voorkomt, ben ik van mening dat niet onder misleiding valt..

Zelf heb ik om en nabij de 250 schijven, waar (tot op heden) nog geen fout bij is opgetreden.. Als dit een serieuze klacht is dan zal ik ongetwijfeld nog met dvd-rot te maken krijgen..

Maar zolang het geen beestje is dat mijn dvd kast doorhobbelt, en van de ene op de andere dvd overspringt, blijft het bij een enkele uitzondering, en kan best leven met de wetenschap dat men continue bezig blijft met ontwikkelen..

Daar ben ik het volledig mee eens. Heb zelf dan nog niet zoveel (+/- 60), maar dat een paar dvd's van mindere kwaliteit zijn, zal best wel. Goed, als een op de 1 dvd's dit soort kenmerken vertonen, dan kan ik me wel voorstellen dat dit wel eigenaardig is, maar ik vrees dat daar weinig aan te doen is. Misschien als er veel mensen zijn met dit probleem dat er bij wijze van goodwill een aantal geruild zou kunnen worden bij de fabrikant.

Misschien eens een idee om een dvdbrander te kopen, zodat je 'backups' voor jezelf kan maken :D Voor 350Euro heb je al een dvd-rw brander.

pruiter
27-08-2002, 14:10
Ik ben van mening dat DVD's waarbij echt sprake is van een produktiefout (bijv. gebruik van een inferieure lijm) gewoon vervangen moeten worden door de fabrikanten. Dat is geen kwestie van goodwill, maar een kwestie van de wettelijke verplichting om een deugdelijk product te leveren.

Een keer een foutje (bijvoorbeeld meng-fout bij de lijmfabriek) kan gebeuren, maar dan moeten de fabrikanten ook de aansprakelijkheid aanvaarden en zonder gezeur de schijf omruilen voor een deugdelijk exemplaar.

Nathan Strik
27-08-2002, 14:35
Ik volg dit topic met interesse, maar moet even een paar opmerkingen maken.
Naar mijn mening zijn de klachten van Incubus in ieder geval geen DVD-rot. Niet alleen lijken de klachten daar niet eens op, daarboven komt DVD-rot heel erg zelden voor. Het was vooral een probleem bij de laserdiscs van weleer.
Tevens vermoed ik dat dit toch helaas te maken heeft met óf een zeer incidentele produktiefout, óf de omgeving waarin de DVD´s bewaard worden. Maar zoals Incubus al aangaf is dat ook niet het geval.
Ik heb weleens DVD´s die in een DVD-ROM speler zo warm worden dat je ze bijna niet kunt vastpakken en nog doen ze het perfect, in mijn ervaring is dan ook het enige wat een DVD kapot kan krijgen extreem hoge temperaturen van ver boven de 100 graden of krassen en dergelijke beschadigingen.

Het is dus een heel vreemde zaak. Het is mogelijk dat Incubus gewoon pech heeft, maar eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat iemand zoveel pech heeft.

En dat het een probleem zou zijn wat zich pas na een aantal jaren manifesteert zie ik ook niet echt in, want ik heb schijfjes liggen die jaren oud zijn en die doen het nog net zo goed als toen ik ze kocht, ik heb inmiddels 182 titels die allemaal nog keurig doen wat ze moeten doen.
Bovendien spreekt Incubus zichzelf tegen, want ook hij geeft aan met sommige oudere schijfjes geen problemen te hebben.

Dat neemt de ernst van zijn probleem natuurlijk niet weg en ik hoop dan ook dat hij er snel een oplossing voor vind.

Devron
27-08-2002, 14:35
damn met contact heb ik er ook last van en die heb ik nu ik denk iets meer dan een jaar. maar met afspelen heb ik er geen last van. Nog niet dan.

Nathan Strik
27-08-2002, 14:51
damn met contact heb ik er ook last van en die heb ik nu ik denk iets meer dan een jaar. maar met afspelen heb ik er geen last van. Nog niet dan. Huh? Die snap ik even niet. Je zegt geen last met afspelen te hebben? Maar waar heb je dan wél last van?!?
Als het over die oliekleurige vlekken gaat, die zijn dus volkomen normaal.
En bovendien heb ik Contact al 3 jaar en nog steeds doet hij het perfect.

Mike Philippens
27-08-2002, 14:51
Stappen naar kranten en TV-programma's zoals Ombuds-Jan zou wel een volgend offensief tegen de lakse houding van de giganten kunnen worden. Het hangt echter af van de reacties van de Nederlandse distributeurs wat mijn volgende stap zal zijn
Mag ik de reactie van Ford in herinnering roepen op problemen met de brandstoftank in een oud model? Zij gingen uitrekenen wat het kost om alle getroffen modellen terug te roepen en te repareren en die kosten uitzetten tegen de kosten van rechtszaken doordat mensen levend verbrandden in hun auto's na een aanrijding van achteren (echt gebeurd!). De kosten van de rechtszaken bleken lager en dus heeft Ford gekozen om de kaken op elkaar te houden en gewoon mensen te laten verbranden. Toen deze zaak aan het licht kwam (door Ralph Nader geloof ik) heeft de rechter hen een boete gegeven die even hoog was als het bedrag dat ze dachten uit te sparen.

Ik wil hiermee aangeven dat van fabrikanten weinig te verwachten valt als zij het idee hebben dat niet iedereen het weet. Wij vormen een beperkte groep die over deze informatie kunnen beschikken. Kijk maar naar de import van (goedkopere) R1 en R4 DVD's en hoe wij wél op de hoogte zijn van regioverschillen e.d. Het grote publiek niet. En dat is voorlopig wel de grootste groep consumenten.
Wordt de fabrikant geconfronteerd met een flink artikel in de kranten en aandacht van consumentenprogramma's zullen ze zich gedwongen zien hier een oplossing voor aan te dragen.

Het is gewoon een efficiënter gebruik van je energie...

incubus
27-08-2002, 16:09
OK.... Hier komen dan de foto's!!!!!
Ik moet er wel even bijvermelden dat het extreem moeilijk was om de juiste belichting bij de schijven te krijgen... Ik heb vandaag niets anders kunnen bemachtigen dan een logitech webcamera... Dus verwacht geen extreme kwaliteitsfoto's... Het is zichtbaar en duidelijk genoeg en dat is wat telt...

Om te reageren op een voorgaande post... Ik spreek mezelf helemaal niet tegen.... Er waren idd oudere schijfjes bij de steekproef die geen tekenen vertoonden maar die zijn dan ook
van Columbia... het ging hier om Godzilla en I know what you did last summer...
De probleemschijven zijn van WB, FOX, Universal en MGM (ook divisie van FOX)

De volgende foto is van de lijmuitloop bij the x-files season 2 boxset schijf 2:

Buscemi
27-08-2002, 16:11
Huh? Die snap ik even niet. Je zegt geen last met afspelen te hebben? Maar waar heb je dan wél last van?!?
Als het over die oliekleurige vlekken gaat, die zijn dus volkomen normaal.
En bovendien heb ik Contact al 3 jaar en nog steeds doet hij het perfect.
Contact heb ik inmiddels ook zo'n drie jaar en Blade Runner zal ik ws. ook in die periode gekocht hebben. Gisteren schreef ik helemaal aan het begin van deze thread dat Blade Runner en Contact olie-achtige vlekken vertonen. Ik heb ze inmiddels uitgebreid getest (werken nog perfect) en ik moet Nathan dan ook gelijk geven in zijn bewering dat die vlekken waarschijnlijk vrij normaal zijn en dat ze de kwaliteit niet aantasten.

incubus
27-08-2002, 16:41
lijmuitloop foto 2

incubus
27-08-2002, 16:41
lijmuitloop foto 3

incubus
27-08-2002, 16:44
vooraanzicht van house on haunted hill.... Niets aan te zien.. gewoon een bewijs dat ik de film bezit....

Lex v/d Moolen
27-08-2002, 16:45
Ik heb op sommige schijven ook wel eens een soort luchtbubbels waargenomen maar geen enkel probleem met lezen, dus ik wacht maar af

incubus
27-08-2002, 16:48
house on haunted hill putjes..... Optreden van de roestverschijnselen.....

Ik wil hierbij vermelden dat de wolkvlekken de eerste symptomen waren... en dat het roesten en dus onafspeelbaar maken van het einde van de film een later gevolg hiervan was.....

Er zijn ook films in mijn collectie met wolkvlekken die NU goed spelen, maar die binnen niet opzienbare tijd problemen zullen gaan vertonen... er zijn genoeg van die gevallen in mijn collectie die dit kunnen staven....

incubus
27-08-2002, 16:49
meer putjes.. zelfde schijfje

incubus
27-08-2002, 16:49
putjes....

incubus
27-08-2002, 16:50
laatste foto van house....

incubus
27-08-2002, 16:52
Hier zijn dus de zogenaamde volgens sommigen "onschadelijke" vlekken.... Deze waren bij aankoop minder aanwezig.... Wat dus wel degelijk een achteruitgang en dus oxidatie aanwijst....

incubus
27-08-2002, 16:53
meer wolkvlekken.....

incubus
27-08-2002, 16:54
vlekken.....

incubus
27-08-2002, 16:54
laatste foto met vlekken.....

incubus
27-08-2002, 16:56
voor degenen die de opslagruimte willen zien....

incubus
27-08-2002, 16:56
en een tweede kast...

Ronald Dassen
27-08-2002, 16:58
Ik heb de foto's bekeken, en moet zeggen dat dit er inderdaad niet goed uitziet !

Martin van Tuijl
27-08-2002, 16:59
lijmuitloop foto 3 Hmmm, even een inside-joke. Voor de mensen van de chat: Doekje! :D

incubus
27-08-2002, 17:00
Ik heb op sommige schijven ook wel eens een soort luchtbubbels waargenomen maar geen enkel probleem met lezen, dus ik wacht maar af


mmmmmmmmmmm, en als verzamelaar moeten we die bubbels maar normaal vinden dan?????? Het is de lijm van de disc... die aan de BINNENKANT hoort te zitten.... niet vanbuiten.... disc schommelt eigenlijk best wel aardig in de speler.....

Nathan Strik
27-08-2002, 17:11
Incubus, die foto´s zien er inderdaad niet normaal uit. Jammer dat ze zo onduidelijk zijn.
Ik zie in ieder geval niets dat wijst op DVD-rot, dus dat is het (gelukkig) sowieso niet.
Ik zie wel duidelijk dat er een fiks probleem is met de schijfjes. En ik zou zeker contact opnemen met de fabrikant.

En het is niet om jouw probleem minder belangrijk te maken, maar dit is gelukkig de eerste keer dat ik zulke erge beschadigingen zie op een DVD. (afgezien van krassen enzo)

Kun je misschien een overzichtslijst maken van al jouw probleemschijfjes met de precieze problemen erachter? Dan kan ik (en anderen) de bewuste titels, als ik ze ook heb, aan een nader onderzoek onderwerpen.

Ik hoop dat we met zijn allen meer licht op deze zaak kunnen werpen.

En dat ik kritisch ben t.o.v. jouw klachten moet je niet als aanval zien hoor, maar gewoon als gezond sceptisme. ;)

MattDVD
27-08-2002, 17:19
Ik denk ik check ook mijn Dvd's nou bij de eerste vlogen de paddestoelen er al uit... Kon toch bijna een paddestoelkwekerij beginnen:mad:

Maar voor de rest is bij mij alles oke ( ook de 10 Warner Bros die ik kreeg bij aankoop van de DVD speler )(y)

incubus
27-08-2002, 17:19
Nogmaals.... iedereen die Schijfjes met wolkvlekken, bubbels of puntjes hebben.... Laat het weten.... POST het hier.... Probeer titels weer te geven. Fabrikanten hebben me hier serieus gekrenkt, ik ben er gewoon kapot van. Een stuk van mij zit in die collectie, verdomme!!! Ik probeer iedereen te vrijwaren van hetzelfde lot.... Het is hier een investering met serieuze schade aan het worden... Ikzelf ga ook één van de volgende dagen een lijst samenstellen van titels die aangetast zijn met de voornoemde kenmerken... Alsjeblieft, laat dit niet gewoon over je heengaan. Zij vullen hun zakken met grote winstmarges tenkoste van ons!!! Al heb je er maar 2!!! vertel het ons, geef de titels weer, fabrikant + oplagenummer (die op het plastic middengedeelte van de disc staat) ..
Het is me ook opgevallen dat praktisch alle probleemdiscen.... hetzelfde drukmerk hierop vertonen, namelijk IFPI....
Misschien een link naar de pers-assemblagefabriek?????? Ik ga dit alvast onderzoeken... Maar ik kan deze strijd onmogelijk alleen aan... Daar heb ik de hulp van andere slachtoffers voor nodig...

Dunky
27-08-2002, 17:22
Ik heb geen flauw idee of dit iets te maken heeft met dit onderwerp maar ik wilde even melden dat van de ruim 380 DVD's die ik heb ongeveer 40% regio 2 is en dat 50% daarvan gewoon niet afgespeelt kunnen worden, zelfs als ik ze net in de winkel gekocht heb. Bij de regio 1 DVD's (55% van mijn collectie) heb ik totaal geen problemen met betrekking tot het afspelen van de schijven.

Zou dit kunnen liggen aan mijn speler of aan de laser.
Is laser cleaning kit een oplossing hiervoor??

Werner
27-08-2002, 17:24
Ziet er inderdaad niet fraai uit. Ik leef 100 % met je mee, Incubus, maar toch misschien even een vraagje, al was het maar om alle mogelijkheden na te gaan: wat voor speler heb je? Ik ben geen techneut maar stel bijvoorbeeld dat de hitte die de laserstraal van je speler afgeeft boven een bepaalde norm ligt waar die onder had moeten blijven, dan kan het zijn dat daardoor je discs beschadigd worden. Misschien is dit onzin, maar gezien de omvang van de problemen die je hebt sluit je maar beter geen enkele potentiële reden uit.

Martin van Tuijl
27-08-2002, 17:27
Ik dacht dat je 't nooit zou vragen!!;) Voor jou doe ik alles, dat weet je toch? ;)

Maar ff on-topic: heb mijn dvd's goed bekeken en op een paar hondeharen na, niente problemos. Godzijdank....

incubus
27-08-2002, 17:42
Ziet er inderdaad niet fraai uit. Ik leef 100 % met je mee, Incubus, maar toch misschien even een vraagje, al was het maar om alle mogelijkheden na te gaan: wat voor speler heb je? Ik ben geen techneut maar stel bijvoorbeeld dat de hitte die de laserstraal van je speler afgeeft boven een bepaalde norm ligt waar die onder had moeten blijven, dan kan het zijn dat daardoor je discs beschadigd worden. Misschien is dit onzin, maar gezien de omvang van de problemen die je hebt sluit je maar beter geen enkele potentiële reden uit.

Ikzelf heb 3 spelers.... Een samsung, een Phillips en een regiovrije speler van cyberhome die ik bijna nooit gebruik (enkel voor regio 1 titels)....
De Phillips speler staat bij mijn vader... Die gebruik ikzelf bijna nooit.... Ik kijk mijn regio 2 titels voornamelijk met de Samsung speler....

De probleemdiscs vertonen allen dezelfde problemen bij alle 3 de spelers....
Ik kan de mogelijkheid van verhitting in de spelers volledig uitsluiten... want er zijn titels die ik zelfs NOOIT eerder heb gedraaid.... (bv. X-files season 2) Sommigen staan gewoonweg in de kast, bij wijze als verzameling voor als ik eens lekker languit wil gaan genieten als ik aan de film toekom... Ik kocht zo een 20 films per maand.... dan zijn er zeker wel films bij die je niet onmiddellijk gekeken krijgt... en als je deze dan wilt bekijken en je moet concluderen dat deze gewoon slijt door het stokkeren!!! wel dan zak je wel degelijk door je schoenen heen... Bij mate van ramp heb ik me ook al volledig ontdaan van mijn VHS tapes... Waar ik nu ook niet meer op kan terugvallen... weet je wat nog meer is??? de zin om te verzamelen is gisteren tesamen met een stukje van mij gestorven.... Ik kan niet meer met hetzelfde vertrouwen naar de winkel stappen en nog zoveel DVD's kopen als ik eerst deed... Het is echt een teleurstelling die je echt moet meemaken om ze te voelen.... En echt waar, ik wens het niemand niet toe!! Dat het een alleenstaand feit is.... dat lijkt me onwaarschijnlijk... Maar het probleem is ook, hoeveel mensen interesseert zich er in die mate in om het probleem te erkennen als ze nooit van deze problemen gehoord hebben??? En hoeveel van de mensen die de problemen hebben, hebben toegang tot het internet en hebben het lef om het tegen de big boys aan te pakken???? Ik ga morgen alvast naar grote ketens zoals Free record shop..... Ik ken daar mensen en die zullen mijn brief aan de grote baas verspreiden... Ik laat het er alvast niet bij... Ik sta op mijn rechten, daar ze anders ook wel snel op je plichten wijzen.. Softwarepiraterij pakken de fabrikanten heel hard aan met zeer zware straffen en zware beboetingen... Maar als de consumenten, die serieus voor de rechten moeten betalen, problemen krijgen en dus de rollen omgekeerd zijn dan vraag ik me toch wel af of de vergoedingen evenredig met zulke straffen zullen zijn...

mark t
27-08-2002, 17:53
Ik heb geen flauw idee of dit iets te maken heeft met dit onderwerp maar ik wilde even melden dat van de ruim 380 DVD's die ik heb ongeveer 40% regio 2 is en dat 50% daarvan gewoon niet afgespeelt kunnen worden ... :confused:

En die ruil je niet om in de winkel?

:confused:

Zo wordt je hobby wel erg duur!

mark t
27-08-2002, 17:59
Dat het een alleenstaand feit is.... dat lijkt me onwaarschijnlijk... Maar het probleem is ook, hoeveel mensen interesseert zich er in die mate in om het probleem te erkennen als ze nooit van deze problemen gehoord hebben??? En hoeveel van de mensen die de problemen hebben, hebben toegang tot het internet en hebben het lef om het tegen de big boys aan te pakken????? ....Met alle respect, maar je hebt wel een aardig aantal 'heavy users' bereikt via dit forum. Ik neem aan dat hetzelfde geldt voor eventuele andere internetsites waar je actief bent. Het ziet er toch naar uit dat de overgrote meerderheid deze problemen niet heeft. Zijn er misschien omgevingsfactoren die je over het hoofd ziet? Vochtige ruimte? Verwarmingsleiding achter de kast waarin je je dvd's bewaart? Enz.

Dunky
27-08-2002, 18:03
:confused:

En die ruil je niet om in de winkel?


Ja op mijn panasonic speler (welke ergens anders staat) spelen de DVD's normaal af op mijn regio vrije speler vertonen de regio 2 schijfjes fouten tot zelfs het geven van de 'No Disc' melding. (ik denk zelf altijd wat draait er dan rond in die speler als er zogenaamd geen schijfje in zit) :confused:

Richard68
27-08-2002, 18:05
Ben benieuwd wat de oorzaak is. Aan de reacties tot dusver lijkt het of er sprake kan zijn van slecht produktiemateriaal bij sommige DVD's.

Misschien zijn er DVD fabrieken die bezuinigen op goede grondstoffen om zo een opdracht van een producent binnen te halen.

Ik denk dat het zinvol is om de door Nathan Strik voorgestelde lijst te krijgen zodat wij met vereende krachten op zoek kunnen gaan naar een overeenkomst tussen de diverse schijven.

Zoveel mogelijk details zijn daarbij essntieel. Zoals de titel, de regiocodering van de disk, waar deze gekocht is, betreft het een import disk en niet te vergeten het produktienummer op de binnenste ring van de disk.

Wellicht zou de Crew van DVD.nl een soort van formulier op de website kunnen plaatsen waarbij deze gegevens worden ingevuld zodat centraal wordt vastgelegd met welke schijven er problemen zijn. Een overeenkomst zal dan snel boven water komen.

Daar op kan dan gericht actie worden ondernomen. Dan heb je ook wat in de hand.

Nathan Strik
27-08-2002, 18:43
Okee,
Ik heb even een willekeurige DVD hier uit de kast getrokken (Contact) en een foto gemaakt met onze digitale camera.
Ik denk dat dit dezelfde vlekken zijn die Incubus ook bedoelt. (zie foto)

http://members.chello.nl/aa.pistoor/Contact001.jpg

Maar ik wil er dus nogmaals aan toevoegen dat ik deze DVD (Contact) al jaren heb en geen enkele achteruitgang in kwaliteit heb kunnen merken.

Lex v/d Moolen
27-08-2002, 18:47
Maar ik wil er dus nogmaals aan toevoegen dat ik deze DVD (Contact) al jaren heb en geen enkele achteruitgang in kwaliteit heb kunnen merken. Dit heb ik dus op ook op enkele van mijn schijfes gezien. Maar geen enkele problemen met afspelen

Nathan Strik
27-08-2002, 18:53
Ik zie dit wel vaker, op CD´s, CD-ROM´s, DVD´s... alles eigenlijk. En ik gebruik sommige van die CD´s en CD-ROM´s al jaren met succes.

Ik denk dat dit een soort natuurlijke verkleuring is van 1 van de lagen, misschien kan het zijn dat sommige spelers er problemen mee hebben vanwege verandering in de reflectiviteit, maar nogmaals ik heb nog nooit gemerkt dat schijfjes met dit soort verkleuringen minder presteren.

mark t
27-08-2002, 18:56
Ik zie dit wel vaker, op CD´s, CD-ROM´s, DVD´s... alles eigenlijk. En ik gebruik sommige van die CD´s en CD-ROM´s al jaren met succes.Same here...

incubus
27-08-2002, 19:01
In eerste instantie geeft de lichte vlekvorming geen problemen op. Maar als deze de aard krijgt zoals die van mijn foto's, dan beginnen de problemen pas echt... Die verkleuring is wel degelijk een alarmsignaal te noemen.... En zelfs deze moeten geraporteerd worden want de vlek zal erger worden door de tijd heen... en dan treedt roestvorming op.... het gebeurde bij House on haunted hill, bij Very bad things.... enz.... De lijst zal volgen... In de loop van de week hoop ik deze klaar te hebben... remember, grote collectie... veel werk!!! Maar ik heb het ervoor over...

incubus
27-08-2002, 19:14
Ik zie dit wel vaker, op CD´s, CD-ROM´s, DVD´s... alles eigenlijk. En ik gebruik sommige van die CD´s en CD-ROM´s al jaren met succes.

Het fabrikageprocédé bij CD's en CD-ROM's loopt wel op een geheel andere manier dan bij DVD... Een DVD-schijfje bestaat uit twee lagen waardoor de laser bij overgang van laag dieper moet gaan lezen. Er is dus wel degelijk een verschil in de voorgenoemde media... DVD's zijn veel gevoeliger en complexer van structuur en de verduring op lange termijn (niet lang genoeg, jammer genoeg) zal veel heviger gaan zijn.....
Hou je "contact" DVD maar alvast in de gaten..... check regelmatig opnieuw en hoop maar dat het niet erger wordt...

incubus
27-08-2002, 19:46
Alé, ik heb de proef op de som genomen met mijn contact DVD.... en deze heeft het ook... Dus is er wel degelijk een link te leggen en lijkt het opstellen van die lijst steeds nuttiger te worden...

Johan van den D.
27-08-2002, 19:50
lijk mij ook ja dus ik wacht de lijst gespannen af
:mad:

Mich
27-08-2002, 20:41
Ga toch maar ff mijn DVD's bekijken. Nader ondertussen de 200 stuks.
Heb tot op heden nog geen aandacht hieraan besteed. Maar ik vermoed toch wel dat er op deze forums wel big alarm zou zijn moesten er een aantal gebruikers dit in hun collectie zien opduiken. Dus of dit echt een algemeen probleem is, zal de toekomst uitwijzen.
Maar ik ozu toch eerst gewoon es vragen bij Warner ... of ze iets van dit probleem weten.

Toch vraag ik me het volgende af: sommige dvd's die we kopen liggen maanden in de bakken van de winkels. Als we die nieuw kopen zijn ze eigenlijk niet meer nieuw maar al vrij oud. Zo heb ik er redelijk wat en nog nooit een probleem gehad.
Ook koop er er soms tweedehand ... dus al eerder gebruikt en vaak al een tijdje oud. Ook hier voor mezelf geen problemen.
En ik kan zo zien dat er hier heel veel geruild wordt, dus als dit probleem algemeen was ... you know what I mean...

Jaco
27-08-2002, 20:53
Wat jammer dat veel mensen hier laconiek en ongeinteresseerd mee omgaan, als je het belachelijk vindt, reageer dan niet meer op deze thread..............:nono: :nono:

Devron
27-08-2002, 20:55
T rouwens nu ik zit te denken heb ik batrlefield Earth (*** film trouwens) gelijk toen ik hem had gekocht terug gebracht omdat er zo een gekke vlek in zat. Het gaat hier om een film van 2000 die dus twee jaar in de winkel heeft gelegen en daar al aangetast was. He tging hier om een klein vlekje waarvan ik dacht dat het een kras of iets dergelijks was.

mark t
27-08-2002, 21:35
Wat jammer dat veel mensen hier laconiek en ongeinteresseerd mee omgaan, als je het belachelijk vindt, reageer dan niet meer op deze thread..............:nono: :nono: Er wordt helemaal niet laconiek en ongeïnteresseerd mee omgegaan. Ik denk ook niet dat veel mensen dit probleem helemaal belachelijk vinden. We proberen juist zo precies mogelijk de aard en omvang van het probleem vast te stellen. Dit om een eventueel probleem te helpen oplossen -maar ook om geen onnodige paniek te zaaien.
N.b.: Tot nu toe ziet het ernaar uit dat Incubus de enige is in deze buitenproportionele mate met het probleem te kampen heeft. Enige scepsis (d.w.z. terughoudendheid, dus niet laconiek of ongeïnteresseerd gedrag) t.a.v. de omvang van het probleem is dus niet geheel onterecht. En deze kritische benadering moet ook onder de aandacht worden gebracht. Deze reacties dragen ook bij aan het identificeren van het probleem.
Dus :nono: :nono: right back at ya!;)

Mich
27-08-2002, 21:39
Wat jammer dat veel mensen hier laconiek en ongeinteresseerd mee omgaan, als je het belachelijk vindt, reageer dan niet meer op deze thread..............:nono: :nono:

Euhm ... :nono: :nono: back II U II man ... ik sluit me aan bij Mark T

Heb zonet ff mijn Contact DVD bekeken en die heeft een verkleurde vlek. De DVD werd nog niet gespeeld.

Richard68
27-08-2002, 21:47
http://www.dvd.reviewer.co.uk/news/news.asp?Index=6131&Section=3

Lees deze link eens. dat geeft een mogelijke verklaring voor het probleem.

Verder las ik op internet dat het waarschijnlijk een produktieprobleem is en naar mijn inzien dus oplosbaar. Men dient alleen een meer bestendiger lijm te gebruiken. Er zijn aanwijzingen dat een en dezelfde fabriek deze defecte disks produceert. Kijk goed naar het productienummer van "contact" Dat schijnt te beginnen met IT en dan nog twee letters. (Helaas heb ik deze DVD niet zelf anders kon ik het nakijken).

Waar rook is is meestal ook vuur. Wellicht dat jullie bij DVD.nl contacten in het circuit hebben en de heren producenten eens aan de tand kunnen voelen. Wij als consumenten betalen geen dure Euro's voor een beperkt kijkplezier.

Ik ben ingestapt in DVD omdat ik over 10 jaar mijn favoriete films ook nog in dezelfde kwaliteit wil zien. Producenten doen die belofte dus moeten ze hem ook waarmaken.
:nono:

Mich
27-08-2002, 22:05
Ik heb volgende raad gekregen van een vriend die voor een DVD firma werkt.

Als de DVD effectief niet meer werkt door iets dat je als een producktiefout kan beschrijven ga dan terug naar de winkel en leg het ze uit. Nu net als ik zullen jullie je tickets weggooien na verloop van tijd maar hij ze me dat dat geen verschil zou mogen maken. De winkel maakt geen verlies. De DVD studio is in fout en de winkel is de makkelijkste manier om die studio's te kunnen berijken. En voor de winkel maken ze een klant tevreden. Hij zei ook wel dat de vlek gewoon geen reden is om naar de winkel te gaan. De DVD moet effectief niet meer gaan. Lijm die uit een DVD komt lijkt me reden genoeg om het zo te proberen.

Dus ... allen naar de winkel en laat de resultaten van die bezoekjes hier maar komen.

Er is hoop :bier:

Werner
27-08-2002, 22:16
Beste Incubus,

Eerst en vooral denk ik dat ik namens iedereen spreek als ik zeg dat niemand je probleem bagatelliseert. Ineens opgescheept zitten met een "waardeloze" collectie is denk ik voor elk lid van dit en soortgelijke forums de ultieme nachtmerrie. Ik denk ook dat, als er meer gevallen als het jouwe opduiken, je kan terugvallen op een brede basis van mede-lotgenoten die je alle steun zullen toezeggen die in een dergelijk geval vereist is.

Nu heb ik op jouw advies en na Nathans getuigenis ook eens mijn Contact-DVD onder een betere lamp bekeken, en die "wolken" waarvan je spreekt, zijn daar inderdaad op aanwezig. Rijst nog de vraag of er een oorzakelijk verband is tussen die verkleuring en het blokkeren van de film tijdens het afspelen. Ik heb zo eens langs de verschillende chapters van de film gespeeld, en geen afspeelproblemen gemerkt. Contact was één van de eerste DVD's die ik ooit kocht, dus is het inderdaad aannemelijk dat, als er productieproblemen zijn, die inderdaad op een dergelijke DVD het eerst te merken zijn.

Nu anderzijds, als dit de voorbode is van een veel groter probleem, dan kan ik me moeilijk indenken dat iets van dergelijke omvang onopgemerkt voorbij zou gaan. Ik zou je dan ook adviseren, als je de Engelse taal wat machtig bent, ook eens in andere forums gewag te maken van dit probleem, met precieze vermelding om welke titels en welke problemen het gaat, en te zoeken of je over de grenzen nog mensen vindt met hetzelfde probleem. Om even terug te komen op Contact, dat was een DVD met een enorme hoeveelheid ondertitels, die ook in zowat heel Europa in een zelfde versie is uitgebracht, enkel de hoes was per land verschillend. Bovendien waren er in die beginperiode nog niet al te veel bedrijven gespecialiseerd in het persen van DVD's, dus als daar werkelijk iets mis is gegaan, moeten daar internationaal ook gevallen van te vinden zijn.

Mijn advies is dan ook om hiervan op een zo groot mogelijke schaal, maar wel gericht, t.t.z. op DVD-gerelateerde forums melding van te maken, en te zoeken of je ook in het buitenland mensen vindt die hetzelfde probleem ondervinden. Alleen dan denk ik dat we op de duur de filmmaatschappijen ter verantwoording zullen kunnen roepen mocht er daadwerkelijk een ernstig technisch mankement zijn. Je begrijpt uiteraard dat ze alleen voor jou hun luie kont niet van hun stoel zullen lichten, maar het zou al een half werk uitgespaard zijn als we het probleem precies zouden kunnen lokaliseren, t.t.z. welke discs zijn geaffecteerd, wat zijn de afspeelproblemen, en welke landen/persingen kampen met het probleem. Gaat het vooral over oudere discs of ook om meer recente exemplaren? X-Files 2 is al redelijk recent. Je zegt dat je die nog nooit gebruikt had, okee, maar had die nu bij een eerste afspeelbeurt problemen? Je hebt 3 verschillende spelers, het is niet onmogelijk dat één van de spelers je discs permanent beschadigt. Ik zou je ook adviseren om je foutieve discs zo veel mogelijk te testen op andere spelers, hou een precies logboek bij met al deze gegevens: datums, merken spelers, DVD's, hoe vaak ongeveer werden ze gespeeld sinds hun aanschaf, productienummers, land, regiocode, precieze aard van het probleem. Substantieer dit alles met foto's en getuigenissen van andere mensen. Als je dan toch een dossier maakt, maak het dan zo volledig mogelijk. En als dat dik genoeg is geworden, smijt het op tafel en stap naar de pers.

Ik wil je er daarover nog op wijzen dat er een paar maanden geleden inderdaad een probleem met een soort van laser rot opdook bij UK-persingen van Terminator en Silence Of The Lambs. De filmmaatschappij in kwestie, MGM, heeft dadelijk een gratis hotline geopend, en iedereen mocht zijn discs kosteloos inruilen. Meld dit dus ook alleszins ook aan http://www.r2-dvd.org , want die zijn in het geval van MGM diegene die de kat de bel aanbonden. Ze schijnen nogal wat invloed te hebben op de filmmaatschappijen, want ook met die recente "vergissing" van FOX waarbij van de TV-reeks 24 per ongeluk de Amerikaanse versie (korter, meer ruimte voor commercials) op de discs werd gezet, waren The Region 2 Project de eerste om dit aan te kaarten, en Fox heeft na twee dagen of zo al een inruil voorgesteld. Een ander invloedrijk forum is http://www.thedvdforums.com/ ; misschien is het ook een goed idee, als je webspace hebt, je hele verhaal eens in rudimentaire HTML te gieten (desnoods in een Word-document en dat dan naar een webpagina omzetten), met de benodigde foto's, en dan volstaat het om op de diverse forums een link te plaatsen. Vertaal voor mijn part deze mail en zet 'm erbij.

Je begrijpt ook wat de impact zou kunnen zijn van een dergelijke mismeestering. Nu het medium DVD meer en meer begint ingeburgerd te raken, zou een dergelijk fenomeen, als meer en meer gebruikers er inderdaad wat van zouden merken, de sector alleszins een zware klap toebrengen. Eén van de unique selling positions van DVD ten opzichte van VHS is inderdaad de slijtvastheid (bij normaal gebruik), en aan je postings te beoordelen behandel jij je DVD's als waren het je eigen kinderen. Is er daar een probleem, en strekt zich dat over de grenzen uit, tot in de VS en Australië, dan hebben de filmmaatschappijen inderdaad een serieuze str*nt aan de knikker.

Jongens, ik heb nog nooit zo'n lange posting hier gedaan. Ik hoop dat dit illustreert dat we inderdaad met je probleem begaan zijn, en als we allen wat samenwerken om de oorzaak en de verspreiding van dit probleem in kaart te brengen, zullen we uiteindelijk wel een oplossing vinden, daar ben ik zeker van. De industrie kan het zich gewoon niet permitteren om de hobbyisten van het eerste uur, die overal gratis reclame hebben gemaakt voor "hun" technologie, nu in de rug te schieten.

Ik weet niet of je erg gedreven bent om hier een punt van te maken en de industrie aan te klagen als er werkelijk iets mis mocht zijn. Indien wel, dan wens ik je alle sterkte toe, en ik denk dat iedereen op dit forum bereid zal zijn je alle mogelijke praktische hulp te verschaffen waar nodig.

Sterkte,

Werner
27-08-2002, 22:26
Dus ... allen naar de winkel en laat de resultaten van die bezoekjes hier maar komen.

Onbegonnen werk! In die jaren heeft iedereen ongetwijfeld in tientallen winkels samen honderden DVD's gekocht. Ik heb zelf van het gros van de discs geen flauw benul meer waar ik ze vandaan gehaald heb, en bovendien ook nog een heel deel gekocht over het net over de ganse wereld. Dit is dus praktisch niet haalbaar.

Het zijn de filmmaatschappijen en de producenten aan wiens deur je moet kloppen, me dunkt.

Richard68
27-08-2002, 22:43
Werner, je voorstel klinkt heel goed. Maak het probleem als je het hebt kenbaar bij een van de forums die rechtstreeks met de producenten contact houden. Ik acht de kans groot dat als er werkelijk een probleem zou zijn bij de DVD persfabrieken, de producenten er veel aan gelegen is om dit uit de weg te ruimen. Ze zullen niet de kip c.q. gans met de gouden eieren willen slachten. Op negatieve reclame zitten ze echt niet te wachten, nu de DVD verkoop echt doorzet en de winst groter is dan ooit.

Ikzelf heb gelukkig nog niks ondekt. Ben er wel net achter gekomen dat mijn 19 James Bond DVD's voldoen aan de kenmerken van potentieel bedreigde discs. Ze zijn van MGM, hebben de eerder genoemde vier productieletters op de binnenring en ze zijn goudkleurig.

Dus mocht je collectie te groot zijn om ze snel allemaal na te kijken, kun je wellicht met deze DVD's beginnen, voor zover je ze in je bezit hebt.

Theo B
27-08-2002, 23:35
Incubus, een paar dingen zijn me toch nog steeds onduidelijk. Die wolkjes worden door meerdere forumleden geconstateerd. Ik heb er nog geen een kunnen ontdekken (maar om nu mijn hele collectie te gaan controleren...) Ik heb de oudere Warner-DVD's bekeken (o.a. Contact), maar geen wolken kunnen vinden dus. Ik ben benieuwd naar je lijst.

Ik begrijp dat die wolken veroorzaakt worden door de lijm. Maar je zegt dat je het ook bij V - The Original Miniseries hebt, en dat is toch geen dubbel-layer? Doet het verschijnsel zicht dan ook voor bij single layers en flippers??

1/6e van je collectie is aangetast, dus ruim 100 DVD's. Hoeveel daarvan zijn ook daadwerkelijk niet af te spelen?

Tony Montana
28-08-2002, 10:19
[offtopic]
Hallo allemaal, ik volg dit forum al een maand of 6, maar dit is mijn eerste post hier :)
[offtopic]

Na al de verontrustende berichten heb ik gister mijn beginnende dvd verzameling eens goed nagekeken en ik kwam de volgende dingen tegen:

dvd's met één of meer dunne bruinige ringen:

- House on Haunted Hill, r2 nl, Universal
- Natural Born Killers Directors Cut, r2 nl, Bridge Pictures
- Scarface, r2 nl, Universal

dvd's met een dikke kring:

- Blade, r2 nl, RCV
- Evil Dead (1), r2 uk, Anchor Bay
- Halloween (beide discs), r2 uk, Anchor Bay
- Taxi, r2 nl, AVIDEO
- Taxi 2, r2 nl, AVIDEO

dvd's met ronde of zelfs hoekige vegen:

- The Car, r1 us, Anchor Bay
- Cowboy Bebop volume 4 & 5 & 6 (anime), r1 us, Bandai
- Princess Mononoke (anime), r1 canada, Alliance Atlantis

dvd's met vegen en/ of kringen en "pitjes" (allemaal kleine beschadegingetjes):

- Chickenrun (2 disc edition), r2 nl, AVIDEO
- Stir of Echoes, r2 nl, Universal

Ik heb deze dvd's bijna allemaal even getest (heb een aantal chapters kort bekeken en even vooruit gespoeld) en gelukkig deden ze het allemaal (nog?!?). De "pitjes" bij Stir of echoes en Chickenrun heb ik niet zelf veroorzaakt aangezien ik altijd zeer voorzichtig met mijn dvd's om ga. Wel moet ik hierbij melden dat deze twee dvd's al een beetje beschadigd waren toen ik ze (bij de FRS) kocht. Ik heb helaas geen digitale camera/ webcam/ scanner dus ik kan geen pics posten.

Ik ben benieuwd hoe deze dvd's er bij jullie uitzien.

Guido

Point7
28-08-2002, 13:34
Uit mijn collectie van 129 films vertonen volgende films "wolken".
Toch heb ik nog nooit een hapering van mijn DVD speler gezien.

Starship Troopers....711875 930096....Touchstone Pictures
Toy Story 2....711875 921117....Buena Vista
U 571....044007 810927....Universal Studio's
The Matrix....321950 177370....Warner Bros
Battlefield Earth....321931 185660....Warner Bros
House On Haunted Hill....044007 801727....Universal Studio's
Hamburger Hill....713053 003103....Video Film Express
Rage Against The Machine....399700 092615....Sony Music

Ivo Senden
28-08-2002, 13:39
Beste Incubus,

Ik weet niet hoe je met je DVD's omgaat, maar ik vind het een heel opmerkelijk verhaal.
Zelf werk ik al sinds het prille begin in de DVD-business en afgezien van een enkele foute persing is dit probleem binnen ons bedrijf en alle bedrijven in binnen- en buitenland waarmee wij samenwerken nog nooit voorgekomen, terwijl ik dan spreek over vele tienduizenden discs.
Als ik kijk naar mijn prive-collectie, bestaande uit ca. 550 DVD's (verschillende regio's) dan kom ik het probleem ook niet tegen, terwijl hier discs tussen staan die al 5 jaar oud zijn en veelvuldig gedraaid.
De zichtbare lijmvlek op het disc-oppervlak is een veelvoorkomend verschijnsel en heeft geen enkele invloed op de duurzaamheid van de disc. Ik zal niet ontkennen dat het probleem zich in een heel enkel geval zal hebben voorgedaan, maar het zou wel heel toevallig en onwaarschijnlijk zijn als jij uitgerekend meerdere gevallen in je collectie zou hebben. Heb je je DVD-speler weleens nagekeken? Misschien hapert er iets aan het apparaat dat jouw discs beschadigt...

Ernest Hamstra
28-08-2002, 13:45
ons bedrijf

Welk bedrijf is dat, als ik vragen mag?

Aien
28-08-2002, 13:47
Ik heb mijn dvdtjes ook maar even bekeken, en ik zag vlekken bij disneys dinosaur en 102 dalmatiers HEEL duidelijk, en ook op de extras dvd van harry potter zag ik ze. en ik weet het niet zeker maar volgens mij zag ik het zelfs al een beetje op mijn gloednieuwe willow dvd?????

Korreltjes/lijm/roest whatev heb ik verder niet kunnen ontdekken.

ToolkiT
28-08-2002, 13:58
Beste Incubus,

Ik weet niet hoe je met je DVD's omgaat, maar ik vind het een heel opmerkelijk verhaal.
Zelf werk ik al sinds het prille begin in de DVD-business en afgezien van een enkele foute persing is dit probleem binnen ons bedrijf en alle bedrijven in binnen- en buitenland waarmee wij samenwerken nog nooit voorgekomen, terwijl ik dan spreek over vele tienduizenden discs.
Als ik kijk naar mijn prive-collectie, bestaande uit ca. 550 DVD's (verschillende regio's) dan kom ik het probleem ook niet tegen, terwijl hier discs tussen staan die al 5 jaar oud zijn en veelvuldig gedraaid.
De zichtbare lijmvlek op het disc-oppervlak is een veelvoorkomend verschijnsel en heeft geen enkele invloed op de duurzaamheid van de disc. Ik zal niet ontkennen dat het probleem zich in een heel enkel geval zal hebben voorgedaan, maar het zou wel heel toevallig en onwaarschijnlijk zijn als jij uitgerekend meerdere gevallen in je collectie zou hebben. Heb je je DVD-speler weleens nagekeken? Misschien hapert er iets aan het apparaat dat jouw discs beschadigt...
Het schijnt wel waar te zijn want ik had er al meer over gelezen op verschillende sites (of het is een heel erg ver verspreide urban legend) maar het blijkt gelukkig niet (meer) vaak voor te komen..

Ivo Senden
28-08-2002, 14:02
Beste Ernest,

Ik ga geen reclame maken, maar we zitten al sinds begin '98 in de DVD-vakhandel en werken heel nauw samen met vrijwel alle filmmaatschappijen. We leveren DVD's in heel Nederland en mijn ontkenning van het laserrot-verhaal heeft niets te maken met het feit dat ik mijn brood verdien met het medium, maar simpelweg omdat het hele verhaal mij erg ver gezocht lijkt. We hebben duizenden klanten en verkopen enorme aantallen DVD's. Als het door Incubus vertelde verhaal klopte dan zouden wij allang klachten moeten hebben ontvangen c.q. zelf geconstateerd en dit is nooit gebeurd.
Ik ben bekend met het probleem bij Laserdisc (ook met dit medium hebben we jarenlang gewerkt), maar hiermee kan geen vergelijking worden gemaakt.
Mijn mening is -en alle respect voor meneer Incubus- dat hij een defecte/slechte DVD-speler gebruikt, geen officiele uitgaves gebruikt, zijn DVD's onder slechte omstandigheden opslaat of simpelweg een storm in een glas water wil roeren.

"Millions of people can't be wrong......."

Ernest Hamstra
28-08-2002, 14:18
Ik ga geen reclame maken

Ik ben er inmiddels al achter waar je werkt, en het lijkt mij dat je inderdaad recht van spreken hebt. Niettemin ga ik ook mijn 'oudere schijven' weer eens even afspelen en kijken of er iets raars mee aan de hand is.

Wanneer Incubus inderdaad de waarheid spreekt en de lijm op zijn schijven met druppels tegelijk zichtbaar is, zou hij dan bij jullie gehoor vinden wanneer hij de schijven bij jullie had aangeschaft? Ik bedoel, incidenteel kunnen er natuurlijk problemen bestaan, zie de eerder genoemde 'L.A. Confidential' review, beschreven door Michael, die ik toch wel als een autoriteit op dit gebied beschouw.

incubus
28-08-2002, 14:26
Beste Ernest,

Ik ga geen reclame maken, maar we zitten al sinds begin '98 in de DVD-vakhandel en werken heel nauw samen met vrijwel alle filmmaatschappijen. We leveren DVD's in heel Nederland en mijn ontkenning van het laserrot-verhaal heeft niets te maken met het feit dat ik mijn brood verdien met het medium, maar simpelweg omdat het hele verhaal mij erg ver gezocht lijkt. We hebben duizenden klanten en verkopen enorme aantallen DVD's. Als het door Incubus vertelde verhaal klopte dan zouden wij allang klachten moeten hebben ontvangen c.q. zelf geconstateerd en dit is nooit gebeurd.
Ik ben bekend met het probleem bij Laserdisc (ook met dit medium hebben we jarenlang gewerkt), maar hiermee kan geen vergelijking worden gemaakt.
Mijn mening is -en alle respect voor meneer Incubus- dat hij een defecte/slechte DVD-speler gebruikt, geen officiele uitgaves gebruikt, zijn DVD's onder slechte omstandigheden opslaat of simpelweg een storm in een glas water wil roeren.

"Millions of people can't be wrong......."

Je vergeet wel de helft van mijn statements hierbij, beste Ivo....
Er zijn beschadigde discs die niet eerder afgespeeld waren... en ik gebruik niet 1 maar 3 spelers??? alledrie defect misschien??? En waarom zijn er oude discs die het niet hebben, die ook in mijn spelers waren bekeken???(Godzilla en I know what you did last summer zijn hier voorbeelden van... Die bezit ik 4 jaren.... No probs whatsoever... Wat me ook opvalt is dat de tot nu toe gecontroleerde titels van Colombia GEEN wolkvlekken of eerder genoemde aantastingen bevat....) Ik heb alvast een ontdekking gedaan trouwens, ik ben mijn collectie aan het controleren en ALLE beschadigde discs bevatten het volgende drukmerk.... IFPI... Beste Ivo, kan je misschien licht werpen op wat dit drukmerk precies weergeeft??? Assemblagefabriek???? iets anders??? want het lijkt me een identificatie om de probleem-batch op te sporen..... En wat die storm in een glas betreft.... Het is een probleem die zich na verloop van maanden pas voordoet (onafspeelbaarheid).... En is dus bij het begin van de productie hoogstwaarschijnlijk nog niet op te merken.... hoeveel mensen zouden het probleem trouwens kunnen identificeren als hun altijd werd verteld dat die wolkjes geen kwaad kunnen?? Hoe weten jullie dat zo zeker???? Er zijn trouwens forums van Warner waar warner zelf het probleem erkent en jij hebt er nooit van gehoord???? lijkt me sterk voor iemand in de business... En niemand zegt dat jouw bedrijf de beschadigde batch produceert...

Werner
28-08-2002, 14:32
Je vergeet wel de helft van mijn statements hierbij, beste Ivo....
Er zijn beschadigde discs die niet eerder afgespeeld waren... en ik gebruik niet 1 maar 3 spelers??? alledrie defect misschien???

You've got a point there, maar het valt anderzijds ook niet uit te sluiten dat één van je 3 spelers je discs heeft beschadigd, waardoor ze op de andere 2 spelers ook niet meer te spelen zijn. Geen enkele mogelijkheid uitsluiten is de boodschap!

hitch_fan
28-08-2002, 14:49
Licht of zwaarbewolkte DVD's zijn normaal. Het is niets meer of minder dan een cosmetisch schoonheidsfoutje en beinvloedt in generlei mate de afspeelbaarheid van de DVD. Dit kwam overigens vroeger al voor bij cd's ... Zie ook: http://www.tapediscbusiness.com/tdb_sep98/cloud.htm
Het is wel grappig dat iedereen nu zijn DVD's op wolkjes gaat controleren, het is alleen weinig zinvol.

Een incidentele produktiefout waardoor een DVD niet goed wil afspelen zul je altijd tegen kunnen komen. Het is echter onzinnig zoals jij beweert dat 1/6 van je collectie opeens niet meer afspeelbaar zou zijn. Als niemand anders deze klachten heeft zet dat je dan niet aan het denken dat de fout wel eens bij je zelf zou kunnen liggen? Heb je de DVD's die niet meer afspelen al eens schoongemaakt? Wat ook nog een oorzaak zou kunnen zijn is het overmatig buigen van dual layer DVD's bij het uit het doosje halen (sommige DVD's zijn soms wat moeilijk uit het doosje te halen - vooral bij de oudere digipacks) waardoor de 2 lagen los kunnen laten.

De letters IFPI staan overigens voor International Federation of the Phonographic Industry. Deze letters zeggen niets over de fabriek waar de DVD is geproduceerd en vind je ook op bv cd's.

Ivo Senden
28-08-2002, 14:57
Wanneer Incubus inderdaad de waarheid spreekt en de lijm op zijn schijven met druppels tegelijk zichtbaar is, zou hij dan bij jullie gehoor vinden wanneer hij de schijven bij jullie had aangeschaft? Ik bedoel, incidenteel kunnen er natuurlijk problemen bestaan, zie de eerder genoemde 'L.A. Confidential' review, beschreven door Michael, die ik toch wel als een autoriteit op dit gebied beschouw.


Natuurlijk. Voor ons geldt dat een produkt in orde moet zijn als wij het leveren. Is dat niet het geval, dan vervangen we het. Onze klanten weten dit en kunnen hier heel gemakkelijk gebruik van maken. We krijgen af en toe een disc retour die problemen geeft. In de helft van de gevallen ligt het probleem bij de DVD-speler van de consument (we testen hier namelijk op allerlei verschillende spelers). In de andere helft van de gevallen sturen wij de disc retour naar de maatschappij, maar het betreft dan vrijwel altijd een incidentele misdruk. Laserrot is op DVD-gebied bij ons nog nooit voorgekomen.
Overigens geldt voor elke DVD-dealer dat hij een defect produkt onder bepaalde voorwaarden retour moet nemen. Als er dan al sprake zou zijn van een structureel probleem dan komt de verantwoording vanzelf bij de filmmaatschappij terecht.

Ivo Senden
28-08-2002, 15:10
Hoe weten jullie dat zo zeker???? Er zijn trouwens forums van Warner waar warner zelf het probleem erkent en jij hebt er nooit van gehoord???? lijkt me sterk voor iemand in de business... En niemand zegt dat jouw bedrijf de beschadigde batch produceert...

Beste Incubus,

Even vooropgesteld, het bedrijf waar ik werk produceert geen DVD's, wij doen alleen distributie en verkoop. Wat ik gewoon opmerkelijk blijf vinden is dat als meer mensen hetzelfde probleem hadden als jij, ze heus wel de weg terug wisten te vinden naar de verkoper van de bewuste discs. Geen enkele van onze klanten is ooit met deze klacht gekomen. Ik en al mijn collegae hebben allemaal een behoorlijke prive-collectie en hebben het ook nooit ervaren.

Misschien interessant om eens te proberen als je een kennis hebt met een DVD-speler. Koop allebei een paar dezelfde films uit dezelfde persing in dezelfde winkel en wacht eens af of een van jullie problemen krijgt met een van deze discs.
Wat je ook kunt proberen (maar dat kost wel wat) is om je 3 spelers te laten nakijken bij erkende service centra. Als de beschadigingen in een van deze spelers worden toegebracht moet de oorzaak daarbij naar boven komen.

Ik blijf erbij dat het probleem niet bij de discs zelf ligt. Veel succes in elk geval!

incubus
28-08-2002, 17:39
De zichtbare lijmvlek op het disc-oppervlak is een veelvoorkomend verschijnsel en heeft geen enkele invloed op de duurzaamheid van de disc.


mmmmmmmmmmmm, lijmvlek....... is het dan dus toch de lijm??? wij noemden het de hele tijd.... wolkvlek....
Lijmvlekken... ontstaan die niet bij lage kwaltiteitslijmen???
En hoe weet je zo zeker dat deze de duurzaamheid niet aantasten???? DVD is een jong medium in de lage landen.... Toen ik begon met DVD waren er maar bitter weinig mensen die DVD's kochten. De opleving van DVD bij de gewone man is NU pas op zijn hoogtepunt, dus al te veel klachten van zulke aard kunnen er gewoon nog niet zijn... daar is het product nog te nieuw voor en over de kwaliteit en de duurzaamheid is momenteel nog maar weinig gekend.... verduring van materiaal kost tijd (tegenwoordig nog maar een paar maanden, X-files season 2... heeft de binnenkant van de speler niet eens gezien en had de lijmuitloop niet bij aankoop...ik doe bij alle films een oppervlaktecontrole bij aankoop.) Waarom hebben ze in Amerika het probleem wel serieus genomen en hebben ze er daar iets aan gedaan??? terwijl het hier lijkt alsof de consument er gewoon niets van af KAN weten en voor dom gehouden wordt.... Het lijkt ook alsof je niet alles wat ik hiervoor gepost heb, gelezen hebt, daar je vragen stelt die ik ervoor al beantwoord had...

ron
28-08-2002, 17:43
Interessant verhaal dit. Ik heb de proef op de som genomen en enkele dvd's bekeken die bijna 3 jaar oud zijn en in deze thread al zijn genoemd (Blade, 007, WB-titels). Tot op heden ben ik enkel wat lichte vlekken op de laag van de schijven zelf tegengekomen , maar dat is er met een doek zo af te vegen. Verder geen lijm of donkere wolkvlekken aangetroffen. Ook niet op bijvoorbeeld Ronin die al een keer in het sop heeft gelegen wegens vettigheid op het oppervlak. Maar wellicht zijn mijn discs nog te jong.

Ik ken het vlekkenprobleem wel van cd's, maar dat zijn dan wel altijd recordables van mindere kwaliteit en veelal -inderdaad- goud- en/of groenkleurig. Toch zijn deze cd's nog wel te lezen.

Nathan Strik
28-08-2002, 22:41
Ik heb vandaag het één en ander aan research gedaan op het internet en er is in ieder geval een naam voor die "wolkachtige" vlekken die problemen geven (NB: dus niet alle wolkachtige vlekken zijn RSDL-rot!!!):

RSDL-rot
Volgens verschillende sites is dit een kleinschalig, maar hardnekkig probleem wat optreedt bij bepaalde persingen van DVD´s. Als er iets verkeerd is gegaan tijdens de persing is het mogelijk dat 1 van de lagen van een Dual Layer RSDL DVD gaat oxideren. Dit begint meestal aan de rand als een lichte vlek en wordt langzamerhand erger.

Er zijn echter nog heel weinig gevallen van bekend en ik ben op Internet ook nog niemand tegengekomen die zo zwaar getroffen was als Incubus. De meeste gebruikers hebben hooguit 3 DVD´s die hier mee kampen.

Er is niks aan te doen, maar gelukkig is het een zeldzaam probleem. Discs met problemen zou zich naar een paar maanden moeten openbaren en in dat geval wordt aangeraden om contact op te nemen met de fabrikant voor een vervangend exemplaar.

Kijk voor meer info in de FAQ van DVD Demystified (http://www.dvddemystified.com)

Mark S
28-08-2002, 22:47
Waarom hebben ze in Amerika het probleem wel serieus genomen en hebben ze er daar iets aan gedaan???
Wellicht vanwege de hele "Sue You!" bussiness daar?

ps: Ik heb eindelijk het lef gehad om mijn collectie aan een inspectie te onderwerpen (zalig zijn de onwetenden...), van de 107 titels niet 1 met de door jou vermelde symptomen besmet.

marije van der mark
28-08-2002, 23:00
<megaknip>.... hoeveel mensen zouden het probleem trouwens kunnen identificeren als hun altijd werd verteld dat die wolkjes geen kwaad kunnen?? Hoe weten jullie dat zo zeker???? Zolang die dvd's nog zonder problemen spelen, ga ik niet terug met een dvd. Het gaat toch om wat op de dvd staat en niet om hoe de dvd eruit ziet? Ik wil je probleem niet bagetaliseren, maar vind wolkjes op dvd's nou geen reden om boos te worden op de producent.
Ik heb daarbij het gevoel dat je overdrijft (vergeef me als ik t mis heb) 1/6 van 618 dvd's is 103 stuks. Dat vind ik echt heel veel. Ik heb zelf dik 200 dvd's en heb nog nergens problemen waargenomen. Ja, op een aantal dvd's zitten wolkvlekken, maar ik heb geen enkel probleem met het spelen van die dvd's. Sterker nog, ik merk geen kwaliteitsverschil what-so-ever. Daarbij heb ik nog niemand gehoord bij wie de problemen zo erg zijn en er zijn hier toch aardig wat leden met een behoorlijke collectie.
Vergeef mij m'n scepticisme, maar ik kan dit niet serieus nemen.

MattDVD
28-08-2002, 23:03
Vinger afdrukken en druppels water.... Stuur de DVD door naar bepaalde personen en als die dat kunnen bevestigen dan zijn de druppels al opgedroogt en zal het wel lijm zijn ofzo. Want als dvd freak zou je toch gek zijn om lijm op je dvd te doen of je wilt graag een ''Dubbeldisc'' hebben.

Mich
28-08-2002, 23:06
Voor Incubus is dit zonder twijfel een dramatische zaak.
We zijn er in ieder geval veel door te eten gekomen. Waarvoor ik iedereen die zijn bevindingen en opzoekwerk hier plaatste zeer wil danken.
Ook mijn Ocean's Eleven DVD heeft eenzelfde wolk als die DVD van Contact. Beiden werden nog niet bekeken.
Maar de overige DVD's van mijn verzameling die ik bekijk hebben geen enkel afspeelprobleem.
Toch zal ik dit zeker verder opvolgen (iedereen denk ik) ... en zal de toekomst wel veel uitwijzen zeker ...

Mich
28-08-2002, 23:14
Na al de verontrustende berichten heb ik gister mijn beginnende dvd verzameling eens goed nagekeken en ik kwam de volgende dingen tegen:

Ik ben benieuwd hoe deze dvd's er bij jullie uitzien.

Guido

Sommigen vertonen identieke (nu ja denk ik) kenmerken. Chicken Run. Anderen dan weer niet (Blade is nog zo gaaf als een pasgeboren kindje :) ) ... zijn we niet een klein beetje paniekerig aan het doen. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is ...

hitch_fan
28-08-2002, 23:16
Ik heb vandaag het één en ander aan research gedaan op het internet en er is in ieder geval een naam voor die "wolkachtige" vlekken:

RSDL-rot
Volgens verschillende sites is dit een kleinschalig, maar hardnekkig probleem wat optreedt bij bepaalde persingen van DVD´s. Als er iets verkeerd is gegaan tijdens de persing is het mogelijk dat 1 van de lagen van een Dual Layer RSDL DVD gaat oxideren. Dit begint meestal aan de rand als een lichte vlek en wordt langzamerhand erger.

Er zijn echter nog heel weinig gevallen van bekend en ik ben op Internet ook nog niemand tegengekomen die zo zwaar getroffen was als Incubus. De meeste gebruikers hebben hooguit 3 DVD´s die hier mee kampen.

Er is niks aan te doen, maar gelukkig is het een zeldzaam probleem. Discs met problemen zou zich naar een paar maanden moeten openbaren en in dat geval wordt aangeraden om contact op te nemen met de fabrikant voor een vervangend exemplaar.

Kijk voor meer info in de FAQ van DVD Demystified (http://www.dvddemystified.com)

In de FAQ van DVD Demystified staat alleen iets over Laserrot bij laserdiscs ...
Wolkachtige vlekken staat niet gelijk aan rsdl-rot - zoals ik eerder zei is het imho in 99% van de gevallen een cosmetisch "probleem". Ik ben vanaf 1998 bezig met het opbouwen van mijn collectie (500+) en ik schat dat tientallen DVD's al bij aankoop wolkachtige vlekken hadden. Deze worden niet groter of niet kleiner en het belangrijkste ... de DVD's blijven afspelen.

Mich
28-08-2002, 23:17
en het belangrijkste ... de DVD's blijven afspelen.

Couldn't agree more :cool:

Nathan Strik
28-08-2002, 23:21
In de FAQ van DVD Demystified staat alleen iets over Laserrot bij laserdiscs ... Er staat wel een link bij naar een uitleg over RSDL rot.


Wolkachtige vlekken staat niet gelijk aan rsdl-rot Ik had inderdaad beter kunnen zeggen: "de wolkachtige vlekken die wél problemen geven" want je hebt helemaal gelijk als je zegt dat niet alle wolkachtige vlekken RSDL-rot zijn.
Het is inmiddels aangepast. (y)

Martijn
28-08-2002, 23:21
Ik heb de hele thread aandachtig gevolgd en gelezen, ook alle links over de genoemde problemen.

Samenvatting van alle eerder genoemde feiten:
1- Ruim 100 DVD's van Incubus vertonen problemen (veel!).
2- Het komt vooral (of alleen) voor bij dual-layer discs.
3- Het manifesteert zich dicht bij de buitenrand van de disc.
4- De zogenaamde wolken veroorzaken geen problemen.
5- Het probleem wordt niet veroorzaakt door warmte of vocht.
6- Ook niet door de door incubus gebruikte speler(s).
7- De meesten ondervinden "incidenteel" deze problemen.
8- Er is verschil in produktie-kwaliteit tussen de diverse discs.

Als ik het goed heb begrepen gaat het vooral om de lijm (of een "lek") tussen de dvd-lagen, die de veroorzaker is van de meeste problemen. Hierdoor kan zuurstof en vocht de disc binnendringen (via de buitenrand), zodat de schijf wordt aangetast (vlekken, putjes, dvd-rot?) en problemen geeft bij het afspelen.

Nu is alleen de vraag waarom Incubus zoveel problemen heeft en anderen niet. De gebruikssituatie is denk ik bij de meesten wel hetzelfde. De discs voorzichtig behandelen en keurig in de doosjes bewaren bij kamertemperatuur. Er is echter, denk ik, 1 punt waar we allemaal niet bij stilstaan. We pakken allemaal de discs met onze vingers, aan de (relatief fragiele) buitenrand vast. En op onze handen komen allerlei zuren voor (zweethanden). Bij de een meer dan bij de ander. Het zou best kunnen dat dit een reaktie zou kunnen geven met de lijm, waardoor deze afgedichte lijmlaag aangetast wordt. Misschien zit ik er wel helemaal naast, maar dit zou wel kunnen verklaren waarom Incubus die zijn discs op dezelfde manier behandelt als ieder ander daar meer problemen mee heeft...

Denk er eens over na, ik geef het verder op!

Sterkte Incubus, misschien een tijdje je discs met handschoenen vastpakken, you never know... ;)

Greetz,
Martijn

Nathan Strik
28-08-2002, 23:43
Okee, breaking news!!! Dit komt net binnen via het ANP:

"Het is gebleken dat sommige Nederlandse DVD-consumenten kampen met schijfjes die naar verloop van tijd aangetast worden en uiteindelijk zelfs onspeelbaar worden. Het gaat om een aantasting van de lijm van DVD´s door bepaalde zuren.
Onderzoek van TNO heeft uitgewezen dat deze zuren vooral voorkomen in bepaalde merken handcrème, Bolognese chips van Croky en menselijke urine.
Alle DVD bezitters wordt dan ook dringend aangeraden hun handen goed te wassen voordat de kostbare schijfjes worden beetgepakt. Het niet naleven van deze simpele tip kan resulteren in onherstelbare beschadiging van de schijfjes, en bovendien ben je dan een grote viespeuk omdat je je handen niet wast na het piesen."

Nou, jullie horen het... iedereen met problemen schaam je! :nono: Altijd handjes wassen jongens.

Zo, nu even een colaatje, maar eerst die zak met Croky chips ritueel verbranden. ;)

Theo B
29-08-2002, 00:28
En toch is het me nog steeds onduidelijk bij hoeveel DVD's Incubus nu werkelijk AFSPEELproblemen heeft. Alle 100 met wolkjes of alleen Season 2 X-Files?

Ik gebruik geen handcreme, lust geen Bolognese chips en pies nooit op mijn handen. Misschien dat ik daarom geen problemen heb?

boudewijn
29-08-2002, 09:21
...
Onderzoek van TNO heeft uitgewezen dat deze zuren vooral voorkomen in bepaalde merken handcrème, Bolognese chips van Croky en menselijke urine.
...



dit vraagt gewoon om een flauwe grap betreffende incubus..maar ik zal me inhouden ;)


overigens wel opvallend nieuws wat nathan hier post. waar of niet, ik neem het zekere voor het onzekere en zorg dat ik voortaan gewoon even mijn handen was voor ik mijn dvd'tjes ga strelen ;)

starbuck
29-08-2002, 09:40
Bij het begin van de thread jeukten mijn vingers al om een grappig antwoordje te typen, maar na het lezen van het vervolg van de thread werd ik wat ongerust.



te koop 320 dvd's voor elk aannemelijk bod!!




ik besloot maar het enige te doen wat mij gerust kon stellen en dat is AL mijn 320 dvd's te gaan checken.

Het resultaat :

319 schone blinkende dvd's

001 dvd met een klein wolkje aan de zijkant ( de dvd wedlock die je gratis kreeg bij een dvdblad. )

Mijn ongerustheid is weer totaal verdwenen en ik heb mijn vrouw meegedeelt dat ik haar niet meer masseer met bodymilk, tja je moet elk risico uitsluiten;)

ToolkiT
29-08-2002, 09:47
ik heb mijn vrouw meegedeelt dat ik haar niet meer masseer met bodymilk, tja je moet elk risico uitsluiten;)
Ik denk dat er hier wel genoeg vrijwilligers zijn die die zware taak van je willen overnemen ;)(6)

Olivier Laemont
29-08-2002, 10:33
Ik volg deze thread ook al van dag 1 en ik begin me stilletjesaan te ergeren aan het feit dat Incubus het vooral over X-Files Season 2 en Contact heeft, terwijl er een honderdtal van zijn DVD's zouden aangetast zijn. Dus, Incubus, cut the crap en kom op met die lijst, dan weten we tenminste waar we moeten zoeken. Dit neemt niet weg dat ik het verschrikkelijk vind wat je overkomt.

Ik heb zelf mijn collectie aan een controle onderworpen en vond 1 klein vlekkie op de extra's-schijf van Armageddon. Rest: nada.

Wat me ook opviel is dat er iemand in de fabriek waar de aangetaste DVD's geperst worden, ofwel veel Bolognese-chips eet tijdens het werk, oftewel ferm op zijn handen pist en dan als klap op de vuurpijl dan nog zijn pollen wast en inwrijft met de verkeerde handcrème..... Want zoals Incubus al meldde, het probleem komt ook voor bij niet afgespeelde discs, dus alvorens ze in de handen van de viespeuken onder ons vallen.......

boudewijn
29-08-2002, 10:54
...
Want zoals Incubus al meldde, het probleem komt ook voor bij niet afgespeelde discs, dus alvorens ze in de handen van de viespeuken onder ons vallen.......



ja dat is zo. blijft toch een vreemd verhaal.

binnen overigens ook benieuwd naar de complete lijst van rottende dvd's van incubus.

Mike Philippens
29-08-2002, 10:58
Na alle grapjes weer een serieuze reactie. Ik denk dat ik er (voor mezelf dan) wel uit ben. Volgens mij is er gedurende een bepaalde periode een en ander misgegaan met de productie van DVD's. Of dit nu door verkeerde lijm komt of door een verrotte stamper laat ik in het midden,maar feit is dat er DVD rondzwerven met (mogelijke) defecten. Aan de andere kant heb je discs die nu nog steeds gemaakt worden en die wolkvlekken of lijmvlekken vertonen. Uit verschillende posts en links (van Incubus zelf overigens) blijkt dat die lijmvlekken welliswaar niet zo mooi zijn, maar verder geen problemen opleveren.

Hoe het precies komt dat Incubus zo sterk getroffen is, is onduidelijk. Het kan gewoon de wet van de grote getallen zijn: grote collectie,veel problemen... Het kan ook zijn dat hij gewoon al langer bezig is en daardoor relatief veel discs heeft uit die slechte periode.

Wat onduidelijk is aan het verhaal van Incubus is hoeveel discs nu verdachte plekken vertonen en hoeveel daarvan werkelijk niet meer af te spelen zijn. Je moet namelijk oppassen dat je niet bij elk plekkie in paniek raakt. Ik wil het verhaal niet bagetaliseren maar als de situatie van Incubus maatgevend is, zou ik dus 20 discs moeten hebben die problemen geven of op zijn minst verdachte plekjes hebben. Aangezien dat niet het geval is en ik van anderen (die ook respectabele collecties hebben) ook geen overeenkomstige geluiden heb gehoord, concludeer ik dat Incubus een statistische anomalie is en zijn situatie niet representatief is. In plain Dutch: Incubus heeft pech...

Verder denk in dat de situatie vreselijk overdreven wordt en dat de problemen allang opgelost zijn en nieuwe discs dergelijke problemen niet meer gemaakt worden. Natuurlijk worden er wel eens foute schijven geperst en die kun je gewoon omruilen. Ik vind dat iedereen die een nieuwe DVD koopt 'm thuis zo snel mogelijk moet testen. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt om verhaal te halen.
Je moet natuurlijk oppassen dat niet elk probleem met een DVD op rot moet worden afgeschoven. Het moet wél een beetje wetenschappelijk worden aangepakt. Dus als een schijf het niet doet of overslaat, maak je 'm schoon (gewoon onder de kraan en voorzichtig deppen met een stukkie keukenrol) en nakijken op krassen. Doet ie het nog steeds niet, kan het nog aan je speler liggen. Test dat dan en maak eventueel de lens ook een keer schoon. Als je speler te heet wordt is dat ook gruwelijk slecht voor je electronica, en bij is de besturingsprint al een keer naar zijn moet geweest. Ik denk dat dat kwam omdat de speler op mijn receiver stond.

Ik probeer het verhaal van Incubus echt niet onderuit te halen, maar slechts een beetje nuance aan te brengen. En denk ook gewoon een beetje logisch na: de industrie is echt niet gebaat bij dit soort ellende. Indien er problemen geweest zijn, zullen ze die echt wel hebben opgelost. En dat is geen whishfull thinking maar gewoon realiteit. Het feit alleen al dat een fabrikant het op zijn eigen website heeft staan en structurele gevallen die bekend zijn heeft opgelost door vervanging aan te bieden sterkt mijn gevoel dat het incidenten zijn geweest.

boudewijn
29-08-2002, 11:13
...

Hoe het precies komt dat Incubus zo sterk getroffen is, is onduidelijk. Het kan gewoon de wet van de grote getallen zijn: grote collectie,veel problemen... Het kan ook zijn dat hij gewoon al langer bezig is en daardoor relatief veel discs heeft uit die slechte periode.

...


en juist daarom zou het interessant zijn om zijn complete lijst te bekijken met geschadigde dvd's. Dan zouden we misschien een eventuele periode aan kunnen wijzen waarin de dvd's gefabriceerd zijn.

overigens een prima reply mike. Ik sluit me bij je aan.

EVO
29-08-2002, 11:49
damn...dit draadje is krap 3 dagen oud...
toch iets waar wij dvdfreaks (zonder 15 ;)) behoorlijk zorgen om maken.
zo ook ik...
gechecked, maar niets gevonden.
ok mijn dvdverzameling is miniscuul vergeleken met het gros hier aanwezig, maar toch...1 dvd die afwijkt door welk probleem dan ook is al een regelrechte ramp!

overigens een van mijn favoriete chipsen is croky á la bolognése.
dus da's geen probleem.

succes

Martijn
29-08-2002, 12:12
Toch vind ik het jammer dat er niet serieus op mijn verhaal wordt ingegaan (die idioot die over de zweethanden begon). Mijn stelling deugd misschien wel helemaal niet, maar ik probeer wel serieus een verklaring te bedenken!!! Het enige wat jullie allemaal doen is elkaar bevestigen of tegenspreken en maar kracht bijzetten hoe erg het allemaal wel niet is, maar een oorzaak WAAROM meer dan 100 (!?!?) DVD's bij iemand liggen "weg te rotten" en bij anderen niet, dat is kennelijk een onverklaarbaar iets waar de meesten zich maar bij neerleggen. Straks komt Incubus met zijn "lijst van 100" en wat kunnen we dan meer concluderen dan dat we nu al weten? Het blijkt dat er al verschillende ervaringen zijn over 2 DVD's (Contact en X-files), dus dan straks maar de discussie over de rest van die 103 DVD's? Het blijft een verhaal van gissen over het produktieproces en eventuele fout geperste batches.

Dus is er nou niemand die een verklaring kan bedenken, waarom Incubus zoveel problemen heeft en verder niemand anders ??? Please, get to the point!
Oplossingen en verklaringen daar hebben we wat aan, niet aan meelopers en ja-knikkers.

Martijn

Tossie
29-08-2002, 12:20
Ook ik volg het nu een tijdje.
Mijn commentaar:

Er is er maar 1 die echt last heeft van dit probleem (en dan ook nog bij 1/6 van zijn collectie). Incubus heeft dan een grote collectie, maar ik denk dat veel mensen op dit forum wel veel DVD's hebben. Al deze mensen hebben geen problemen.

Waarom zouden we dan moeten veronderstllen dat het een groot probleem is, waarmee we allemaal te maken zullen gaan krijgen? Ik zou het liever omdraaien op dit moment. Incubus 'doet' iets met die DVD's waardoor de problemen veroorzaakt worden.

Het kan echt niet. Als het wijdverbreid probleem zou zijn, zou ik hier veel dezelfde verhalen moeten horen. Tot nu toe is Incubus zo ongeveer de enige.

Conclusie...

Olivier Laemont
29-08-2002, 13:57
Toch vind ik het jammer dat er niet serieus op mijn verhaal wordt ingegaan (die idioot die over de zweethanden begon). Mijn stelling deugd misschien wel helemaal niet, maar ik probeer wel serieus een verklaring te bedenken!!! Het enige wat jullie allemaal doen is elkaar bevestigen of tegenspreken en maar kracht bijzetten hoe erg het allemaal wel niet is, maar een oorzaak WAAROM meer dan 100 (!?!?) DVD's bij iemand liggen "weg te rotten" en bij anderen niet, dat is kennelijk een onverklaarbaar iets waar de meesten zich maar bij neerleggen. Straks komt Incubus met zijn "lijst van 100" en wat kunnen we dan meer concluderen dan dat we nu al weten? Het blijkt dat er al verschillende ervaringen zijn over 2 DVD's (Contact en X-files), dus dan straks maar de discussie over de rest van die 103 DVD's? Het blijft een verhaal van gissen over het produktieproces en eventuele fout geperste batches.

Dus is er nou niemand die een verklaring kan bedenken, waarom Incubus zoveel problemen heeft en verder niemand anders ??? Please, get to the point!
Oplossingen en verklaringen daar hebben we wat aan, niet aan meelopers en ja-knikkers.

Martijn

Je hoeft je niet zo op te winden, man! Waarom de lijst met de andere titels? Omdat onderzoek op de 2 genoemde schijven bij andere forumleden heeft uitgewezen dat bij hen ook problemen opgedoken waren, weliswaar van minder ernstige aard. Incubus heeft het altijd over dezelfde 2 titels, terwijl hij er nog een honderdtal moet hebben die beschadigd zijn. De enige oplossing is dat de mensen weten waar ze naar zoeken en dat kan alleen door gericht zoeken naar probleemdiscs via een lijst. Het probleem wordt op die manier veel makkelijker te situeren. Komen de discs van eenzelfde keten? Wie is hun leverancier? Waar werd disc geperst? Op die manier kom je tot bij de bron mits enig speurwerk... Dan moet je wel ergens beginnen en volgens mij is dat bij de titels van beschadigde discs......

De meesten trachten hier het probleem wat te relativeren en op één of andere manier een oplossing te vinden. Is dat via een lach, dan is dat voor mij ok. Hoe is men op de zwaartekracht gestuit: Eén of andere pipo lag ook te luieren onder een boom en kreeg een appel op zijn peer. Ik bedoel maar: al lachend zegt een zot zijn mening en daar kan heel wat waarheid in zitten....

Dus, relax, Martijn. Incubus' dvd zullen wel niet alle 100 liggen te rotten. Zoals iemand al eerder postte zullen er ook wel 'aangetaste' DVD's tussen zitten die de wolken vertonen, maar verder geen probleem opleveren. Zoniet, Incubus, wil je ons alsjeblieft enkele andere probleemgevallen laten kennen?

incubus
29-08-2002, 14:16
Jongens, stop nu eens met de bal naar elkaar te rollen... Dat heeft geen zin.
Ik ben vandaag met een handvol discies naar de free record shop gestapt. Daar trokken ze alvast grote ogen en ik krijg alvast vervangingen....

Ik zie wel dat er enkele zaken inzake de hoeveelheid van beschadigde discs een serieus misverstand aan het groeien is. Ik zal daar wat licht op gooien want dit loopt uit de hand....

Ik rephrase een regel uit mijn allereerste post: "Het zijn niet enkele films, maar het is letterlijk aan het gebeuren met 1 zesde van mijn collectie. "

Ik zeg daar dus dat het aan het GEBEUREN is... dus aan het groeien. 1/6de van mijn collectie heeft wolkvlekken die NIET hetzelfde gebleven zijn. De discs die afspeelproblemen hebben, zijn discs die eerst een lichte vorm van wolkvlekken hadden die na 1 maal kijken in een kast gestokkeerd werden. Na enkele films ,waarvan de wolkvlekken alarmerende proporties begonnen te krijgen, opnieuw gekeken te hebben, begon het serieus kuren te krijgen. Die X-files box IS zonder twijfel al ZEKER een persfout... Daar bestaat al helemaal geen twijfel meer over. Die behoort bij de vervangingen... (de persoon voelde met zijn vinger op de druppel omdat het wel op een waterdruppel lijkt.. druppel is keihard = lijm)

Dus... Om te ontdekken HOEVEEL er afspeelproblemen zouden hebben (van de wolkdiscs), betekent dat voor mij het bekijken (soms voor de eerste maal na maanden) en herbekijken van 100 + films!!! euh.... Ik zie mijn vriendin al lachen....

Wat ik met de lijst die ik aan het opstellen ben, wil bereiken, is om vast te stellen bij welke titels de wolkvlekken zitten en de graad van de wolken wil bepalen. De ergste bekijk ik opnieuw omdat die misschien wel afspeelproblemen zouden kunnen hebben... Die ik dan vanzelfsprekend zal gaan omruilen tegen goede discs...

Ik zit nu ongeveer op de helft van mijn lijst en het meest opvallende is dat er vooral Warner brother titels met wolkvlekken zitten... Tot nu toe is er GEEN ENKELE Columbia tristar titel bij die wolkvlekken vertonen!!! Dus kudos naar Columbia toe!!! Goeie kwaliteit!!!
Normaal zijn die vlekken dus niet.. en in ieder geval niet afwasbaar zoals sommigen durven beweren... (ze zitten duidelijk tussen de lagen in)....

ik moest ook wel lachen met een vorige post... mmmm, zuiver maken onder een kraan en daarna erover met keukenrol????? Hoeveel slechter kan je je discs nog molesteren???? Keukenrol is niet bepaald zacht materiaal en dat je dan nieuwe krassen creëert is dan toch wel onvermijdelijk.....

Mike Philippens
29-08-2002, 15:49
ik moest ook wel lachen met een vorige post... mmmm, zuiver maken onder een kraan en daarna erover met keukenrol????? Hoeveel slechter kan je je discs nog molesteren???? Keukenrol is niet bepaald zacht materiaal en dat je dan nieuwe krassen creëert is dan toch wel onvermijdelijk.....
Niet als je dept. Ik doe dit tegenwoordig standaard bij huur-dvd's en aangezien ik niet wrijf krijg je zo echt geen krassen. Ik ben ook niet achterlijk...

Timothy
29-08-2002, 15:53
Ook de hoesjes van porno-dvd's blijken vaak vreemde vlekken te vertonen. Eens kijken of we die bij de Free Record Shop kunnen wisselen. :D

incubus
29-08-2002, 15:56
Niet als je dept. Ik doe dit tegenwoordig standaard bij huur-dvd's en aangezien ik niet wrijf krijg je zo echt geen krassen. Ik ben ook niet achterlijk...

Als ik huurDVD's zuiver neem ik hier meestal een licht bevochtigd wattenstaafje voor ... Always does the trick very good... Zonder gevaar voor krassen.. het overtollige vocht deppen met een zacht kleenexke....

Henk Heideveld
29-08-2002, 16:08
Mijn DVD's liggen in een gewone huiskamer op kamertemperatuur (dus normale omstandigheden) opgeslagen. Ze liggen dus niet in een vochtige ruimte of in de kelder. Ik heb onlangs enkele wandrekken bijgekocht daar ik plaatsgebrek begon te krijgen. Het is onmogelijk om al mijn DVD's constant te controleren op disc-rot daar het al een serieuze collectie begint te worden. Het grote probleem is dat het in het begin niet zichtbaar is... Dus mensen met een jonge collectie zullen het nog niet onmiddellijk waarnemen...
Na hoeveel tijd ga je dat constateren en heeft het iets te maken met het aantal keren dat je ze gedraaid hebt. Want ze worden wel behoorlijk warm bij gebruik.
Ik wil graag van je aannemen dat de industrie naar de goedkooptste fabricagemethodes zoekt en de duurzaamheid gwewoon uit het oog verliest. Ik heb daar met Philips Hardware voorbeelden van (Ik koop al zo'n 40 jaar hardware).
Misschien te veel vragen tegelijk, maar dan zal het bij CD-schijfjes ook al wel gaan voorkomen????

Martin van Tuijl
29-08-2002, 16:12
Misschien te veel vragen tegelijk, maar dan zal het bij CD-schijfjes ook al wel gaan voorkomen???? Dat kan zeker soms gebeuren: http://www.rdrop.com/~half/General/CDRot/CDRot.html

Henk Heideveld
29-08-2002, 16:14
Originally posted by Acinony
gecheked, maar de oudste dvd's die ik heb - zo'n 1,5 jaar oud - zijn niet aangetast. Ook de dvd's van WB niet. )
Juich dus nog niet te vroeg. Hij is al 4 tot 5 jaar geleden begonnen te verzamelen.
En let wel, ik heb dit op weliswaar geheel andere terreinen ook al meegemaakt. Vooralsnog geloof ik zeker dat hij geen onzin spreekt. Duurzaamheid blijkt pas op langere termijn en dan gaat het ineens allemaal fout. En als de commercie dan nog eens met minder duurzame grondstoffen gaat werken?????
We krijgen hier signalen van de mensen van het eerste uur.
Lach dit niet weg omdat je het zelf nog niet merkt.
Bundel alle ervaringen en maak zo het beeld compleet. :eek:

Henk Heideveld
29-08-2002, 16:21
Originally posted by Mich
[Als de DVD effectief niet meer werkt door iets dat je als een producktiefout kan beschrijven ga dan terug naar de winkel en leg het ze uit. Nu net als ik zullen jullie je tickets weggooien na verloop van tijd maar hij ze me dat dat geen verschil zou mogen maken. De winkel maakt geen verlies. De DVD studio is in fout en de winkel is de makkelijkste manier om die studio's te kunnen berijken. En voor de winkel maken ze een klant tevreden. Hij zei ook wel dat de vlek gewoon geen reden is om naar de winkel te gaan. De DVD moet effectief niet meer gaan. Lijm die uit een DVD komt lijkt me reden genoeg om het zo te proberen.

Dus ... allen naar de winkel en laat de resultaten van die bezoekjes hier maar komen.

Er is hoop :bier:
En moeten we het inderdaad bij 1 specifieke "fabriek" zoeken of is het algemeen.????
Naarmate ik nu meer berichten lees, gaat het steeds meer verschillende kanten op en wordt het allemaal erg diffuus.

Henk Heideveld
29-08-2002, 16:32
Onbegonnen werk! In die jaren heeft iedereen ongetwijfeld in tientallen winkels samen honderden DVD's gekocht. Ik heb zelf van het gros van de discs geen flauw benul meer waar ik ze vandaan gehaald heb, en bovendien ook nog een heel deel gekocht over het net over de ganse wereld. Dit is dus praktisch niet haalbaar.

Het zijn de filmmaatschappijen en de producenten aan wiens deur je moet kloppen, me dunkt.
Nee, ik weet na 5 jaren ook echt niet meer waar ik welke DVD heb gekocht.
Mocht ik het in mijn collectie gaan merken, dan kap ik spontaan. Ik heb het fenomeen beperkte duurzaamheid op andere terreinen ook al eens moeten ervaren. Da's een nachtmerrie.
Er was eens een tijd kon je binnen 1 minuut je fot's klaar hebben. Leuke ontwikkel- en afdruktechniek. Van alle foto's uit die periode is niets meer over. Om te janken dus. En dfat merk je pas 10 tot 20 jaar later. Hoezo teruggaan naar de winkel?????

Henk Heideveld
29-08-2002, 16:37
Originally posted by Mike Philippens
Hoe het precies komt dat Incubus zo sterk getroffen is, is onduidelijk. Het kan gewoon de wet van de grote getallen zijn: grote collectie,veel problemen... Het kan ook zijn dat hij gewoon al langer bezig is en daardoor relatief veel discs heeft uit die slechte periode.

Je verhaal was lang, maar staat bol van jouw veronderstellingen.
Ik hecht meer waarde aan de werkelijke ervaringen van INCUBUS dan aan jouw natuurlijk goedbedoelde gerustellingen.
Ik herken (zij het op andere terreinen) zijn problemstelling heel duidelijk. Ook herken ik het ongeloof, het hardnekkig ontkennen zolang je zelf nog niet getroffen bent, het wegwuiven, de scepsis, etcetera.
INCUBUS heeft helemaal gelijk als ie de feiten boven tafel probeert te krijgen, dan hebben we een correct beeld.
En hoop ik met jou dat jouw veronderstellingen juist blijken te zijn geweest

Henk Heideveld
29-08-2002, 16:41
Originally posted by incubus
Er zijn trouwens forums van Warner waar warner zelf het probleem erkent en jij hebt er nooit van gehoord???? lijkt me sterk voor iemand in de business...
Auw, die was raak!!!:D :D

Henk Heideveld
29-08-2002, 16:46
Originally posted by Nathan Strik
een kleinschalig, maar hardnekkig probleem wat optreedt bij bepaalde persingen van DVD´s. Als er iets verkeerd is gegaan tijdens de persing is het mogelijk dat 1 van de lagen van een Dual Layer RSDL DVD gaat oxideren. Dit begint meestal aan de rand als een lichte vlek en wordt langzamerhand erger.
Er zijn echter nog heel weinig gevallen van bekend en ik ben op Internet ook nog niemand tegengekomen die zo zwaar getroffen was als Incubus. De meeste gebruikers hebben hooguit 3 DVD´s die hier mee kampen.Er is niks aan te doen, maar gelukkig is het een zeldzaam probleem.
Pas op Nathan, om het te snel als incidenteel af te doen. Bij vliegtuigen en auto's reageerde de industrie vaak ook zo en vervolgens moest een hele prduktielijn terug naar de fabriek.
Dit is de bekende angst van de fabriek om massaal aangesproken te worden.
IK heb vooral de laatste tijd splinternieuwe DVD's met manco's moeten terugbrengen. Het eerste jaar had ik daar geheel geen last van. En weet je wat: het waren altijd bij MM gekochte DVD's. Nooit bijvoorbeeld DVD's van FRS. Toch sterk en het neemt bij mij toe. Nee, jouw verhaal smaak ik nog niet!!!!

Henk Heideveld
29-08-2002, 16:50
Bij het begin van de thread jeukten mijn vingers al om een grappig antwoordje te typen, maar na het lezen van het vervolg van de thread werd ik wat ongerust.

te koop 320 dvd's voor elk aannemelijk bod!!

ik besloot maar het enige te doen wat mij gerust kon stellen en dat is AL mijn 320 dvd's te gaan checken.

Enerzijds geen groot paniek, maar anderzijds ook niet bij voorbaat grappig wegwuiven.
Ikzelf begin na 2 jaren ook al tegen 2 wel heel opmerkelijke fenomenen aan te lopen.
Dit jaar al 6 keer een splinternieuwe DVD moeten omruilen wegens manco's (o.a. VIDOCQ en Requiem for a Dream). Vorig jaar is dat niet 1 keer voorgekomen. Toeval? Geloof ik niet. Zeker als je daar bij bedenkt dat het steeds MM was en nooit FRS bijvoorbeeld.
Opmerkelijk toch:( :(

Henk Heideveld
29-08-2002, 16:53
Ook ik volg het nu een tijdje.
Mijn commentaar:

Er is er maar 1 die echt last heeft van dit probleem (en dan ook nog bij 1/6 van zijn collectie). Incubus heeft dan een grote collectie, maar ik denk dat veel mensen op dit forum wel veel DVD's hebben. Al deze mensen hebben geen problemen.

Waarom zouden we dan moeten veronderstllen dat het een groot probleem is, waarmee we allemaal te maken zullen gaan krijgen? Ik zou het liever omdraaien op dit moment. Incubus 'doet' iets met die DVD's waardoor de problemen veroorzaakt worden.

Het kan echt niet. Als het wijdverbreid probleem zou zijn, zou ik hier veel dezelfde verhalen moeten horen. Tot nu toe is Incubus zo ongeveer de enige.

Conclusie...
Is er al iemand die net zo lang verzamelt als hij?????????

martin
29-08-2002, 16:53
zo hehe even de gehele topic door gelezen.

Het is inderdaad niet zo fraai wat ik allemaal lees.
ook ik ben al vanaf het begin bezig met DVD's kopen ( 1998) ik heb wat hier genoemde titels bekeken op dergelijke symptonen maar gelukkig nog niks kunnen vinden.
tuurlijk kom ik wel DVD's tegen met de wolken effect ( meestal goud kleurige disc's) maar geen problemen met afspelen.
de oudere titels heb ik in de loop van jaren toch vaak genoeg bekeken, wel met vrij duuren spelers, in hoe vere kan een laser straaltje effect hebben op de disc zelf :confused: ik weet het niet.

kan een vinger afdruk invloed hebben op de disc laag ??
lijm resten zoals getoont op foto ben ik nog nooit tegen gekomen.

ook kom ik al een kleine 4 jaar op verschillende dvd-forums en ik heb inderdaad wel eens gelezen dat er mensen waren met dit soort gelijk problemen, dus het verhaal opzich is niet uniek, het heeft wel eens de NL krant gehaald dat er iets dergelijks bestond.

de waarheid zal wel niet bovenwater komen omdat er in dit wereldje steeds meer geld in om gaat.

in iedergeval blijf ik deze topic volgen.

Henk Heideveld
29-08-2002, 16:58
Originally posted by incubus
zit nu ongeveer op de helft van mijn lijst en het meest opvallende is dat er vooral Warner brother titels met wolkvlekken zitten... Tot nu toe is er GEEN ENKELE Columbia tristar titel bij die wolkvlekken vertonen!!! Dus kudos naar Columbia toe!!! Goeie kwaliteit!!!
Normaal zijn die vlekken dus niet.. en in ieder geval niet afwasbaar zoals sommigen durven beweren... (ze zitten duidelijk tussen de lagen in)....

Een lijst kan weinig opleveren. Ik kan diezelfde DVD 4 jaren later gekocht hebben, jij met problemen en ik zonder.
Dus bijhouden: welke is het
wanneer aangeschaft
welke fabrikant/producent/distributeur/winkelier
Pas na langere tijd en bij voldoende deelname ontstaat daaruit een beeld. Maar ik doe mee. Jurisprudentie opbouwen.

Henk Heideveld
29-08-2002, 17:01
zo hehe even de gehele topic door gelezen.

Het is inderdaad niet zo fraai wat ik allemaal lees.
ook ik ben al vanaf het begin bezig met DVD's kopen ( 1998) ik heb wat hier genoemde titels bekeken op dergelijke symptonen maar gelukkig nog niks kunnen vinden.
tuurlijk kom ik wel DVD's tegen met de wolken effect ( meestal goud kleurige disc's) maar geen problemen met afspelen.
de oudere titels heb ik in de loop van jaren toch vaak genoeg bekeken, wel met vrij duuren spelers, in hoe vere kan een laser straaltje effect hebben op de disc zelf :confused: ik weet het niet.

kan een vinger afdruk invloed hebben op de disc laag ??
lijm resten zoals getoont op foto ben ik nog nooit tegen gekomen.

ook kom ik al een kleine 4 jaar op verschillende dvd-forums en ik heb inderdaad wel eens gelezen dat er mensen waren met dit soort gelijk problemen, dus het verhaal opzich is niet uniek, het heeft wel eens de NL krant gehaald dat er iets dergelijks bestond.

de waarheid zal wel niet bovenwater komen omdat er in dit wereldje steeds meer geld in om gaat.

in iedergeval blijf ik deze topic volgen.
Martin, heb jij bijvoorbeeld ook niet zoals ik, de laatste tijd nieuwe DVD's moeten terugbrengen vanwege manco's. En dat was nota bene steeds MM. Moet ik mijn persoonlijke ervaring als puur toeval terzijde leggen????

Isis
29-08-2002, 17:04
was nota bene steeds MM. Moet ik mijn persoonlijke ervaring als puur toeval terzijde leggen????

He get, zeg niet van die enge dingen!! :nono:
De laatste 30 dvd's komen van de MM!:(

Henk Heideveld
29-08-2002, 17:07
He get, zeg niet van die enge dingen!! :nono:
De laatste 30 dvd's komen van de MM!:(
Ik draai mijn DVD's meteen, dus constateer dat ook meteen. Misschien hoeven anderen nooit DVD's met pech terug te brengen, dan wil ik ook geen paniek zaaien.
Overigens omruilingen werden bij MM altijd probleemloos geaccepteerd. Daar gaf men ruiterlijk toe dat dit vaker voorkomt.
Maar het is natuurlijk eigenlijk een heel ander probleem dan het duurzaamheidsprobleem dat men hier aan de orde stelt.

martin
29-08-2002, 17:08
Martin, heb jij bijvoorbeeld ook niet zoals ik, de laatste tijd nieuwe DVD's moeten terugbrengen vanwege manco's. En dat was nota bene steeds MM. Moet ik mijn persoonlijke ervaring als puur toeval terzijde leggen????

Ik kan me niet voorstellen dat een producent voor iedere winkel keten een aparte persing maakt, dat je BV met een hoge korting meer kans zou hebben op DVD-R"ot".

wel zou kunnen dat je met al oudere film's verschillende persingen of versie nummers kan zitten. als er van een persing er 10.000 wordt gemaakt en ze zijn op dat er weer 10.000 wordt gemaakt maar dan met een ander procede' (denk aan andere kleur disc ander soort lijm) dus in al die versie's kunnen ook weer verschillen zitten.

martin
29-08-2002, 17:10
He get, zeg niet van die enge dingen!! :nono:
De laatste 30 dvd's komen van de MM!:(

als voorzorg zou ik ze maar gelijk weggooien, misschien tasten ze je andere disc's ook aan ;) ( denk aan dvd-virus)

Jaco
29-08-2002, 17:20
Spreken we allemaal hier eigenlijk alleen over regio 2, of zijn er ook mensen die dit verschijnsel opmerken bij regio 1??

martin
29-08-2002, 17:22
Spreken we allemaal hier eigenlijk alleen over regio 2, of zijn er ook mensen die dit verschijnsel opmerken bij regio 1??

bij mijn T2 SE versie regio 1 heb ik geen rare vlekken kunnen vinden, deze heb ik al 2 jaar in bezit en 3x bekeken.

starbuck
29-08-2002, 18:21
Ik ben vandaag met een handvol discies naar de free record shop gestapt.

Jongen, noem dan gewoon de namen van dat handje vol, daar zit het halve forum op te wachten.

Bij de introductie van de dvd in Nederland werkte ik bij videoland, ik heb dan ook gelijk een speler aangeschaft met de titels

Blazing saddles
sphere
postman

vanaf die tijd spaar ik dus dvd's, en met resultaat 319 schone en 1 met een wolkje.

ik concludeer gewoon voorlopig dat er productieproces foutjes kunnen gemaakt zijn, net zoals elk ander product, daar moeten we allert op zijn. maar gezien reacties wereldwijd is er vooralsnog geen sprake van een "dvdramp"

incubus
29-08-2002, 19:08
OK... even dit.... Ik ben nog steeds bezig met het opstellen van een lijst..... Maar in afwachting totdat deze volledig klaar is... (ik had spijtig genoeg niet zoveel tijd als ik ervoor gewild had)
wil ik toch ZEKER het volgende kwijt....
Jullie mogen al gerust weten dat mijn vertrouwen met de dag slinkt....

1- Geen titels van Colombia hebben het.... opvallend feit...
2- De volgende titels hebben de "putjes"... Er kunnen er zeker bijkomen omdat ik nog niet de volledige collectie gecontroleerd heb... :

- House on haunted hill (universal)
- resurrection (DFW) overduidelijk te zien!!! schrok me een aap!!
- Monty Python's life of Brian (niet eens oud, niet gekeken)
- Stargate SG-1 vol.1

De volgende film bevat wel een heel opmerkelijk iets:

- American Psycho (DFW) blauwe vlekken!!! op bovenzijde van disc..... Lijkt wel op die vlekken die op die foto's staan van cd-rot...

AL de opgenoemde titels bevatten deze SERIEUZE gebreken aan de rand van de schijven...
Ik ben nog niet klaar met de lijst en ik hoop dat er niet teveel discs van deze serieuze aard gaan bijkomen...
Ik hou jullie alvast op de hoogte.... Als ik klaar ben met de lijst, maak ik foto's van de ernstigere gevallen...

Danielle Gerards
29-08-2002, 19:21
Sorry incubus, maar ik heb hier een hoop dvd's liggen, en heb er een paar gecheckt en ze zien er nog hetzelfde uit als toen ik ze kocht.

Hetzelfde geld voor de x-files dvd's en de contact dvd van warner (een van mijn eerste dvd's) Ziet er munt gaaf uit zonder vlekken.

Je moet ze KOEL bewaren en GEEN zonlicht; net als VHS, heb je voor dvd's ook optimale bewaaromstandigheden.

incubus
29-08-2002, 19:24
Je moet ze KOEL bewaren en GEEN zonlicht; net als VHS, heb je voor dvd's ook optimale bewaaromstandigheden.

Ik bewaar mijn DVD's op dezelfde manier als mijn tapes....
Dus in een gewone kast op kamertemperatuur.... gewone temperaturen dus.... Geen vochtige kamer, geen zonlicht (rolluik is altijd af)...

Danielle Gerards
29-08-2002, 19:29
Ik bewaar mijn DVD's op dezelfde manier als mijn tapes....
Dus in een gewone kast op kamertemperatuur.... gewone temperaturen dus.... Geen vochtige kamer, geen zonlicht (rolluik is altijd af)...

Vreemd; ik heb je lijst bekeken; we hebben redelijk veel titels in gemeen, maar ik heb geen defecten kunnen vinden.

Ik had wel een WB dvd van de Big Sleep teruggebracht naar de winkel omdat hij vast liep voor 20 seconden (tijdens de film's climax). Kreeg meteen een nieuwe;

ron
29-08-2002, 20:18
Okee, breaking news!!! Dit komt net binnen via het ANP:
Ook de consumentenbond heeft vanmiddag laat een persbericht vrijgegeven:
"Uitvoerige duurzaamheidstesten hebben aangetoond dat dvd's beter niet in een magnetron gestopt kunnen worden. Dit is in strijd met beweringen die eerder door filmmaatschappijen werden gedaan dat het reinigen van dvd's in een afwasmachine gevolgd door een kort droogproces in een magnetron geenszins schadelijk voor dvd's kunnen zijn. Uit de reinigingstesten is gebleken dat geen van de geteste afwasmachines schade veroorzaakten aan dvd's. Het droogproces is echter niet zonder gevaren. Zo explodeerden dvd's tijdens het droogproces in magnetrons van de merken Philips en Sanyo.".

Bron: consumentenbond

SmashingSteve
29-08-2002, 20:18
euh hoi iedereen! :)

Ben speciaal bij dit forum gekomen om mee heel de zaak op te volgen. En ook omdat Incubus te weinig geloof kreeg op een bevriend forum...

Incubus als je de lijst plaatst doe je dan a.u.b. niet alleen de titel maar ook distributiefirma, productienummer en dergelijke! Want toen ik in één van je posts las dat American Psycho bijzat, kreeg ik bijna een aanval! Dat is één van mijn favorieten en zou heel graag kunnen nakijken dat wij er hebben van dezelfde batch...

En met een zéér gedetailleerde lijst kan iedereen sneller zijn collectie onderzoeken op mogelijke probleemhaarden!

Incubus, alvast bedankt voor de moeite (y)

Johan van den D.
29-08-2002, 20:46
net als incubus bezit ik ook de film resurrection
ook deze bezit hele kleine(beginnende)gaatjes langs de rand
lijk het meest op spelden prikjes
ze zitten alleen op een heel dun randje langs de buitenkant van de schijf ,zo,n 1/3 van de omtrek
dus niet op het ,,beschreven,,gedeelte je ziet echt een soort van grens waar wel en geen gaatjes zitten
je moet wel heel goed kijken maar ze zitten er wel degelijk
deze dvd heb ik zo,n 2 jaar in het bezit
hij speel overigens wel gewoon af
wolken heb ik nog niet kunnen ontdekken,bij geen eentje:(

Graven
29-08-2002, 21:46
Ik heb deze draad met belangstelling gevolgd, en mij vallen een aantal zaken op.

1) er zit (blijkbaar) verschil tussen niet meer afspeelbare DVD's en met vlekken aangetaste DVD's

2) met vlekken aangetaste DVD's komen (redelijk) vaak voor

3) niemand (buiten Incubus) schijnt afspeelproblemen te hebben met DVD's die vlekken vertonen.

4) vlekken kunnen zich uitbreiden.

Hieruit zou dan volgen dat men (Incubus) onderscheid moet maken tussen met vlekken aangetaste DVD's en echt defecte DVD's.
Mee eens ???????????

Punt 4 lijkt mij volkomen logisch, als er in een DVD een laag zit (lijm of ander spul) dat verkleurt, zal dat alleen maar uitbreiden (over de DVD), denk hierbij aan goedkope kit die verkleurt.

De bewering dat het met Incubus' spelers te maken kan hebben geloof ik niet, a) er zitten nooit afgespeelde DVD's bij en b) iemand met 600+ DVD's kan zijn films (buiten enkele) nooit vaak kijken. Er zitten maar 24 uur in een dag.

Alex van den Berg
29-08-2002, 22:16
Niet als je dept. Ik doe dit tegenwoordig standaard bij huur-dvd's en aangezien ik niet wrijf krijg je zo echt geen krassen. Ik ben ook niet achterlijk... Hehehehe... Mike jongen... Wat heb je op je hoofd? Neem toch gewoon een brillendoekje om je schijfjes te poetsen... Die zijn er ideaal voor! :)

Martin van Tuijl
29-08-2002, 22:22
Hehehehe... Mike jongen... Wat heb je op je hoofd? Neem toch gewoon een brillendoekje om je schijfjes te poetsen... Die zijn er ideaal voor! :) bemoei je er niet mee eikel! (6)

Opmerking van de moderator: Martin weet dat hij dat alleen tegen mij kan zeggen... de ***... (6)

Isis
29-08-2002, 22:35
als voorzorg zou ik ze maar gelijk weggooien, misschien tasten ze je andere disc's ook aan ;) ( denk aan dvd-virus)

Haha!!http://www.smilies.nl/countdown.gif
Jij had er ook last van?http://www.smilies.nl/lmaa.gif
Ik bied me bij deze aan om Foster Parent voor jouw zielige dvdtjes te zijn!!
Ik draag ze een warm hart toe en bemoeder ze waar nodig...wat wil je nog meer?!http://www.smilies.nl/love/luxlove.gif

Isis
29-08-2002, 22:37
bij mijn T2 SE versie regio 1 heb ik geen rare vlekken kunnen vinden,

O nee?!http://www.smilies.nl/love/sperm.gif

Isis
29-08-2002, 22:40
1 met een wolkje.

Zeker de dvd van Completa?!(6)



Sorry, beetje flauw, ik weet 't...ben in een melige bui!;)
's Effe kijken...wie kan ik nog meer zieken?!:D

Isis
29-08-2002, 22:42
bemoei je er niet mee eikel! (6)

Opmerking van de moderator: Martin weet dat hij dat alleen tegen mij kan zeggen... de ***... (6)

Alex, trek 't je niet aan!!Mart, valt me weer vies van je tegen!:nono:

SmashingSteve
29-08-2002, 22:43
Ladies & gentlemen, heb ook vegen gemerkt op de HKL Once Upon A Time In China :( :( :( :( :(

Deze vegen kunnen er al vanaf het begin op zijn, maar is wel een vreemd wolkje (al lijkt het meer op een bloem) bijgekomen aan de zijkant van de schijf. Heeft iemand dit nog bij deze bepaalde titel? :confused:

Martin van Tuijl
29-08-2002, 22:43
Zeker de dvd van Completa?!(6)



Sorry, beetje flauw, ik weet 't...ben in een melige bui!;)
's Effe kijken...wie kan ik nog meer zieken?!:D Hee Ies! Gezellie! :D Wat mot dat nog zo laat? Of loop je de hele avond door het huis te rennen om al je dvd's te checken?
;)

Isis
29-08-2002, 22:44
Ook de consumentenbond heeft vanmiddag laat een persbericht vrijgegeven:
"Uitvoerige duurzaamheidstesten hebben aangetoond dat dvd's beter niet in een magnetron gestopt kunnen worden. Dit is in strijd met beweringen die eerder door filmmaatschappijen werden gedaan dat het reinigen van dvd's in een afwasmachine gevolgd door een kort droogproces in een magnetron geenszins schadelijk voor dvd's kunnen zijn. Uit de reinigingstesten is gebleken dat geen van de geteste afwasmachines schade veroorzaakten aan dvd's. Het droogproces is echter niet zonder gevaren. Zo explodeerden dvd's tijdens het droogproces in magnetrons van de merken Philips en Sanyo.".

Bron: consumentenbond


Welke consumentenbond heb jij nou weer gevonden?!(6)

Martin van Tuijl
29-08-2002, 22:45
Alex, trek 't je niet aan!!Mart, valt me weer vies van je tegen!:nono: Sorry :(

Isis
29-08-2002, 22:46
Hee Ies! Gezellie! :D Wat mot dat nog zo laat? Of loop je de hele avond door het huis te rennen om al je dvd's te checken?
;)

Hee Mart!
Nee joh, ben nu melig; kan maar 1 ding tegelijk!!:D
Ik geloof het wel een beetje met alle wolkjes, putjes en ongestelde dvd's...straks krijgen ze nog cellulitis...:rolleyes: (6)

Isis
29-08-2002, 22:48
Sorry :(

Hmmm, dan is 't goed!
Jammer dat je zo snel toegeeft; ben vanavond in een " naughty" bui!:eek: ...(6)
Even naar een andere thread gaan?!
( ouwehoerthread?!);)

Alex van den Berg
29-08-2002, 22:49
Verdomd gezellig hier.. Maar laat de thread a.u.b. niet verzanden in teveel off-topic geknuffel... :D
Daar is ie namelijk veel te interessant en waardevol voor! ;)

Mike Philippens
29-08-2002, 22:57
Hehehehe... Mike jongen... Wat heb je op je hoofd? Neem toch gewoon een brillendoekje om je schijfjes te poetsen... Die zijn er ideaal voor! :)
Ik gebruik geen brilledoekjes... Ook mijn specs maak ik al 20 jaar gewoon schoon met keukenrol of wat ik op dat moment toevallig in handen heb. Maar....ik heb dan ook echt glas. Moet dat pléstik niet. Krast mij teveel...(6)

Ennee, by the way...bemoei je d'r niet mee...

Alex van den Berg
29-08-2002, 22:59
Ennee, by the way...bemoei je d'r niet mee... :D :D

Isis
29-08-2002, 23:01
Ennee, by the way...bemoei je d'r niet mee...

Ze moeten je wel allemaal hebben vanavond, Alex!!;)

SmashingSteve
30-08-2002, 12:19
Uhum dit topic is bijna uitgedooft denk ik...

Incubus kun je de lijst niet in stukken plaatsen ofzo, want eer je zeshonderd titels hebt gecontroleerd en daar nog een lijst van hebt gemaakt, tegen dan heb ik een baard (6) ! :D euh... klein grapje... in ieder geval ik ben erg nieuwsgierig naar je lijst zodat het hele forum eindelijk de probleemtitels kunnen controleren en dan kan het probleem fatsoenlijk aangepakt worden...

marije van der mark
30-08-2002, 15:45
<Megaknip>
2- De volgende titels hebben de "putjes"... Er kunnen er zeker bijkomen omdat ik nog niet de volledige collectie gecontroleerd heb... :

- House on haunted hill (universal)
- resurrection (DFW) overduidelijk te zien!!! schrok me een aap!!
- Monty Python's life of Brian (niet eens oud, niet gekeken)
- Stargate SG-1 vol.1

De volgende film bevat wel een heel opmerkelijk iets:

- American Psycho (DFW) blauwe vlekken!!! op bovenzijde van disc..... Lijkt wel op die vlekken die op die foto's staan van cd-rot...

AL de opgenoemde titels bevatten deze SERIEUZE gebreken aan de rand van de schijven... Spelen ze ook allemaal niet af? :confused:

incubus
30-08-2002, 18:23
OK.... ik laat even iedereen weten waar ik nu mee bezig ben...
Ik ga de voorgenoemde titels 1 voor 1 kijken.... Ik geef ook alle films mee aan een andere persoon die ze vervolgens ook bekijkt om te zien of deze afspeelproblemen vertonen...
Ze hebben al zeker vreemde oppervlaktes.... Nu nog kijken of de spelers er moeilijkheden mee hebben...

I'll keep you all posted!!!

dus:

- life of brian (heb ik meegegeven)
- resurrection
- stargate SG-1
- American psycho (ook meegegeven)
- house on haunted hill (meegegeven)

Raymond Vonk
30-08-2002, 20:30
Heb toch tegen de 250 dvd's (diverse regio's) op geen een dvd ook maar niets te bekennen ik denk echt dat het toch aan de spelers ligt. Ik heb zelf een Sony dvp s725 en mijn schijfjes komen er met de normale temperatuur weer uit. Mijn ouders daarentegen hebben een of andere vage dvd-speler van een goedkoop flutmerk en als je de dvd's voelt die daar uitkomen. Is niet normaal meer. Ik denk dat dit een groot probleem gaat vormen voor dvd's en dat het hier misschien wel aan ligt. Nog een tip om dvd's onbeschadigd te houden; speel je dvd's niet af in een playstation 2 die verticaal staat (dus rechtop) want de kleintste trillingen (bijv subwoover) laten je schijfje heen en weer gaan in de ps2 en als je hem er dan uithaalt zul je zien dat je een hele mooie kras heb die helemaal rond loopt.

Edwin V
30-08-2002, 22:02
Ik heb mijn oudste titels eens bekeken die ik nu ongeveer vier jaar in mijn bezit heb (waaronder diverse WB titels zoals Contact) . Geen van de DVD's heeft ook maar iets van een oneffenheid, ze zijn nog als nieuw. Ook de X-files boxen vertonen geen mankementen. Ik heb mijn DVD's in de huiskamer die op het zuiden is gericht, het kan hier behoorlijk warm worden. Overigens komen de DVD's ook wel behoorlijk warm uit mijn Sony DVP735.

Ik hoor aan geluiden van de speler wanneer deze enigzins problemen heeft met een schijf (door vingerafdrukken/krasjes van de FRS bijvoorbeeld) maar meestal blijft deze zonder haperen doorspelen. Een enkele keer hapert het wel maar na schoonmaken gaat het weer goed. Ik pak de DVD's altijd met twee vingers vast, mijn duim aan de buitenrand en mijn wijsvinger in het gaatje.

Edwin V
30-08-2002, 22:05
Ik gebruik geen brilledoekjes... Ook mijn specs maak ik al 20 jaar gewoon schoon met keukenrol of wat ik op dat moment toevallig in handen heb. Maar....ik heb dan ook echt glas. Moet dat pléstik niet. Krast mij teveel...(6) Ik maak mijn bril schoon met een schone zachte theedoek. Keukenrol heeft namelijk kleine vezels die krasjes achterlaten, ook op glas van brillen.

martin
31-08-2002, 09:30
, mijn duim aan de buitenrand en mijn wijsvinger in het gaatje.

hee toevallig, dat vind me vrouw ook altijd het fijnste ;) (6)

Johan van den D.
31-08-2002, 10:00
hee toevallig, dat vind me vrouw ook altijd het fijnste ;) (6)
matin toch!!!!!(6)
dat is dus je tweede hobby naast ht:D (y)

Johan van den D.
31-08-2002, 10:02
matin + een r ertussen:D :bier:

martin
31-08-2002, 10:05
even een grapje tussen door hoor, van al die verhalen over dvd-rot wordt je ook niet vrolijk van.

Johan van den D.
31-08-2002, 10:27
inderdaad
een serieus probleem lijk me
die incubus zou zich niet voor niks zo druk maken
wat het pobleem is zou ik niet weten maar dat ie een probleem heeft dat geloof ik wel
daarom is het beter dat ie snel met z,n lijst kom want dan krijg ie misschien wat meer begrip
hij zeg nu dat zo,n 100+dvd,s beschadig zijn maar voorlopig heefd ie pas 4 of 5 titels gegeven
dit kan dus beter,maar dat er wat is,dat geloof ik wel
:(

martin
31-08-2002, 10:35
erg vreemd is en blijft dat maar 1 iemand zo getroffen is, kijk een verkleurde wolk op het schijfje is in mijn ogen niet erg, daar heb ik er ook genoeg van, behalve als er gaten in het laagje gaat vallen dat wordt het anders.

Johan van den D.
31-08-2002, 10:50
ja vreemd blijf het wel ja
toch ga ik er wel vanuit dat hij echt problemen heefd met zijn schijfjes

Tossie
31-08-2002, 10:55
ja vreemd blijf het wel ja
toch ga ik er wel vanuit dat hij echt problemen heefd met zijn schijfjes

Ik niet. Hij KAN niet de enige zijn met het probleem en dan ook nog eens in die mate. Dat gaat er bij mij niet in.

Johan van den D.
31-08-2002, 11:06
Ik niet. Hij KAN niet de enige zijn met het probleem en dan ook nog eens in die mate. Dat gaat er bij mij niet in.
ik bedoel dat ie de problemen wel heefd
ik praat niet over de oorzaak
desnoods heefd ie ze als onderlegger voor zijn glazen gebruikt
ik bedoelde dus het probleem en niet wat de oorzaak zou kunnen zijn
zodra de oorzaak bekend is(ooit zal worden)dan weten wij ook wat we dus wel en niet moeten doen
:rolleyes: :o

Elvis56
31-08-2002, 11:25
Ik heb het hele topic een beetje gevolgd en ik vind het zelf veel weghebben van zo'n virus hoax waarbij mails worden gestuurd naar mensen van als je bestand xyz op je harddisk hebt staan dan heb je een virus.

Die wolkjes, vlekjes en weet ik wat verder nog zijn op veel dvd's waar te vinden maar buiten degene die dit topic gestart is heeft er eigenlijk niemand last van(om nog maar niet te beginnen over die lijmresten). Al die verhalen van spontaan groter wordende vlekken, lijmresten op dvd's en weet ik wat voor rare afspeelproblemen willen er bij mij niet in.

Ik zou zeggen een hoop drukte om niks maar wel veel aandacht voor de topicstarter en om die aandacht was het hem denk ik ook te doen.

Wizzke
31-08-2002, 11:29
Ik wil eerst eens bewijzen zien, een onderzoek van deskundigen dit dit fenomeen beamen, en dan bedoel ik nu en niet 2 of 3 jaar geleden ....
Er zijn altijd misdrukken bij, maar zóveel?
Tot dan zie ik het alleen als paniek zaaien ..... :(

Dees

martin
31-08-2002, 11:30
Ik zou zeggen een hoop drukte om niks maar wel veel aandacht voor de topicstarter en om die aandacht was het hem denk ik ook te doen.

Hij weet ons anders wel van de straat tehouden ;)

Johan van den D.
31-08-2002, 11:31
Hij weet ons anders wel van de straat tehouden ;)
tja..toch slecht weer(6)

martin
31-08-2002, 11:35
Ik heb hier naast me PC een stapeltje mislukte CD'R liggen die ik gebruik als onderzetters voor me koffie of andere drankjes, de kant waar de data opstaat zit nu wel vol krassen van het schuifen op de tafel maar ik zie na een paar maanden dat ze nu hier liggen geen roest plekken of dat het dunne laagje loslaat, dus na extreme behandeling zien ze er nog redelijk uit, oke' op de krassen na dan.

misschien is het juist wel slecht omdat ze zo lang stil in een donker doosje zitten......

Tossie
31-08-2002, 11:38
Ik zou zeggen een hoop drukte om niks maar wel veel aandacht voor de topicstarter en om die aandacht was het hem denk ik ook te doen.

Mijn idee!

Al die lappen tekst die hij tikt en dan ook nog eens met al DIE nadruk en UITROEPTEKENS!!!!!!!

Je wordt al moe van het lezen.

Edwin V
31-08-2002, 12:37
Ik heb hier naast me PC een stapeltje mislukte CD'R liggen die ik gebruik als onderzetters voor me koffie of andere drankjes, de kant waar de data opstaat zit nu wel vol krassen van het schuifen op de tafel maar ik zie na een paar maanden dat ze nu hier liggen geen roest plekken of dat het dunne laagje loslaat, dus na extreme behandeling zien ze er nog redelijk uit, oke' op de krassen na dan.CDR's hoef je maar een paar uur in de zon te laten liggen en ze zijn gewist. Dus ik laat ze lekker in die donkere doosjes.

martin
31-08-2002, 12:43
CDR's hoef je maar een paar uur in de zon te laten liggen en ze zijn gewist. Dus ik laat ze lekker in die donkere doosjes.

ik kan er toch niks meer mee doen dus waarom zou ik ze in het doosje bewaren. als onderzetter doen ze het uitstekend ;)

Edwin V
31-08-2002, 13:08
ik kan er toch niks meer mee doen dus waarom zou ik ze in het doosje bewaren. als onderzetter doen ze het uitstekend ;) Ik had het over de goeie. De msilukte blijven bij mij plakken aan de bierglazen. Overigens heb ik een demo CD ook langdurig mishandeld. De CD bleef zonder problemen afspeelbaar. Ik ga dit niet met een DVD proberen.

Ik hou mijn hart vast voor de blue ray disk, alleen er naar kijken is misschien al schadelijk. Steeds kleinere putjes informatie, één klein krasje en dit bits van 10 minuten film zijn onleesbaar geworden!:D

Nathan Strik
31-08-2002, 14:09
Tot nu toe heeft Incubus niet meer dan een handjevol titels op kunnen noemen die afspeelproblemen vertonen.
De rest is waarschijnlijk gewoon een zooi discs met die normale verkleuring erop, niets aan de hand.

Volgens mij is dit een klassiek voorbeeld van dat jongetje die "wolf!!" roept terwijl er niets aan de hand is en dat niemand hem dan gelooft als de wolf echt aan komt rennen.

Dus tenzij er in tientallen schijfjes serieuze afspeelproblemen voorkomen, ben ik geneigd om dit "probleem" naar het rijk van de "one time incidents" te verwijzen.

Incubus had volgens mij beter eerst zijn collectie grondig kunnen checken voordat hij hier hoog van de toren ging blazen.

Johan van den D.
31-08-2002, 16:31
Originally posted by Edwin V
[B

Ik hou mijn hart vast voor de blue ray disk, alleen er naar kijken is misschien al schadelijk. Steeds kleinere putjes informatie, één klein krasje en dit bits van 10 minuten film zijn onleesbaar geworden!:D
die blu-ray zit volgens mij in een soort ,,hoesje,,
dan heb je dus een beetje het idee van een mini-disc
je kun dus niet bij het oppervlak van de schijf
ik kan het mis hebben hoor maar zoiets heb ik ergens gelezen
:p

Acinony
31-08-2002, 17:37
Wanneer die incubus eindelijk door de mand valt, krijgt deze thread dan een slotje... of word deze thread bij de ouwehoer-threads gegooid ?????
ik kan niet wachten (y)

Mich
31-08-2002, 19:15
Hij weet ons anders wel van de straat tehouden ;)

en uit de DVD winkels ... NOT (6)

Ernest Hamstra
31-08-2002, 20:28
die blu-ray zit volgens mij in een soort hoesje

Klopt inderdaad, dit hadden ze met DVD wellicht ook beter kunnen doen. Bij VHS had je toch ook geen last van vingerafdrukken e.d. op de tape? :D

Johan van den D.
31-08-2002, 20:37
Klopt inderdaad, dit hadden ze met DVD wellicht ook beter kunnen doen. Bij VHS had je toch ook geen last van vingerafdrukken e.d. op de tape? :D
dank je voor de bevestiging
weten we dat ook weer zeker(y)

Ernest Hamstra
31-08-2002, 21:16
de bevestiging

Matsushita (http://www.matsushita.co.jp/corp/news/official.data/data.dir/en020219-4/en020219-4.html)

SmashingSteve
03-09-2002, 20:25
Klopt inderdaad, dit hadden ze met DVD wellicht ook beter kunnen doen. Bij VHS had je toch ook geen last van vingerafdrukken e.d. op de tape?

Inderdaad! Dit zeg ik al jaren! Ze zullen het ooit wel leren :o

SmashingSteve
03-09-2002, 20:28
Geplaatst door Edwin V
Ik hou mijn hart vast voor de blue ray disk, alleen er naar kijken is misschien al schadelijk. Steeds kleinere putjes informatie, één klein krasje en dit bits van 10 minuten film zijn onleesbaar geworden!

Mij krijgen ze niet meer op de kar! :rolleyes: Ik blijf wel bij DVD & VHS (y)

SmashingSteve
03-09-2002, 20:31
Geplaatst door martin
misschien is het juist wel slecht omdat ze zo lang stil in een donker doosje zitten......

Uhum als dit zo blijkt te zijn, dan is dit toch je reinste misleiding van de maatschappijen! Moet ik mijn 200 en zoveel DVD's om de week bekijken om ze niet laten weg te rotten? :mad:

marije van der mark
03-09-2002, 20:39
OK.... ik laat even iedereen weten waar ik nu mee bezig ben...
Ik ga de voorgenoemde titels 1 voor 1 kijken.... Ik geef ook alle films mee aan een andere persoon die ze vervolgens ook bekijkt om te zien of deze afspeelproblemen vertonen...
Ze hebben al zeker vreemde oppervlaktes.... Nu nog kijken of de spelers er moeilijkheden mee hebben...Het blijft angstvallig stil Incubus. Ze blijken toch te werken? :rolleyes: Overigens vind ik t nogal apart dat je eerst zegt dat 100+ dvd's "verrot" zijn terwijl je nu maar enkele titels op kan noemen. Misschien in het vervolg eerst kijken en dan pas roepen? :rolleyes:

marije van der mark
03-09-2002, 20:41
Uhum als dit zo blijkt te zijn, dan is dit toch je reinste misleiding van de maatschappijen! Moet ik mijn 200 en zoveel DVD's om de week bekijken om ze niet laten weg te rotten? :mad: Volgens mij was dat een ironische opmerking hoor :rolleyes: (Gokje :D )

Ronald Ridderhof
03-09-2002, 21:40
Concreet, van welke maatschappijen zijn de DVD's "rot"

Ik heb best wel een flink aantal dvd's, zelfs langer dan een jaar, maar ik kan echt niets zien.

SmashingSteve
03-09-2002, 22:26
Geplaats door marije van der mark:
Volgens mij was dat een ironische opmerking hoor (Gokje )

Phew! :p

Nu kan ik gerust gaan slapen, THX Marije (y)

Alex van den Berg
03-09-2002, 22:45
Het blijft angstvallig stil Incubus.Ik vrees dat Incubus er ondertussen is achtergekomen, dat hij beter een ander plekje voor zijn DVD collectie had kunnen uitzoeken, dan direct tussen de open haard en het aquarium, naast de open keuken en achter zijn rookstoel... (6)

marije van der mark
04-09-2002, 00:54
Ik vrees dat Incubus er ondertussen is achtergekomen, dat hij beter een ander plekje voor zijn DVD collectie had kunnen uitzoeken, dan direct tussen de open haard en het aquarium, naast de open keuken en achter zijn rookstoel... (6) Of hij is nu al die dvd's aan t bekijken waarvan ie dacht dat ie ze niet meer kon zien.... dan is ie nog wel ff bezig :D
Biertje Incubus? :bier: :D

starbuck
04-09-2002, 08:19
Er lopen twee dvd-schijfjes door de kalverstraat, zegt de 1 tegen de ander:

Jeetje wat zie jij er slecht uit,

ja zegt de ander, ik weet het en ik begin oo..en ik begin oo..en ik begin oo..en ik begin ook een beetje te stotteren.

zegt de ander


rot voor je


:D :D