PDA

Bekijk de volledige versie : Welke film/serie heb je net gekeken en wat vond je er van? (12)



Pagina's : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 [24]

Werner
13-07-2021, 10:49
Ik heb gisteren voor het eerst een 4K-film gezien, kwestie van mijn nieuwe OLED-tv in te wijden. De keuze is op Passengers gevallen. Naast het feit dat ik het een zeer goede film vind, ben ik echt wel gecharmeerd van de 4K-transfer, de oneindigheid van de zwarte ruimte bezaaid met sterren leent zich natuurlijk enorm goed tot hoogstandjes.

Driekus
13-07-2021, 14:34
Ben eindelijk maar eens aan Star Trek the Next Generation begonnen.
Ik heb de serie nog niet gezien... trok me nooit zo in de jaren 80...
Voyager daarentegen vind ik een super serie...

Nu de blu ray serie ooit gekocht in 2015.... waren toen erg goedkoop..
En nu op mijn nieuwe blu ray speler begonnen met afspelen..
Was ooit al begonnen maar op mijn Samsung systeem moest ik steeds opnieuw beginnen, hij kon niet onthouden waar ik was..
Nu deze LG speler kan dat wel... zo veel meer genieten nu van een blu ray serie..
Ben nu al bij seizoen 2 het kijkt lekker weg..
https://media.s-bol.com/Bl348E89KXW/165x210.jpg

rogue
10-08-2021, 13:11
F9 3/10

Wat een teleurstelling.

En dan heb ik al altijd lage verwachtingen van de Fast & Furious reeks. Dwayne Johnson wordt enorm gemist, zonder hem is het een heel stuk minder. John Cena die een soort van vervanger zou kunnen zijn, is gewoon geen goede acteur, zelfs geen middelmatige. Op zich misstaat hij dan niet in een filmreeks die natuurlijk niet bekend staat om zijn verzameling van goede acteurs, maar als je dan zelfs negatief opvalt....

En dan nog kijk ik liever naar 10 John Cenas dan naar Tyrese Gibson, die, zoals in de voorgaande films, zo verschrikkelijk irritant (denk aan niveau Martin Lawrence) is dat elke scene met hem een beproeving voor mij is. Heeft iemand ooit een fout gemaakt en hem verteld dat hij grappig is? Het is onbegrijpelijk waarom hij er nog in zit, wat een verschrikking. Vin Diesel en Michelle Rodriguez doen wat je van hen verwacht: ze hebben ieder 3 soorten blikken in hun acteursarsenaal en die worden om de beurt opgezet. Dat doen ze al hun hele carrière, daar verwacht ik niet meer van.

De actie was natuurlijk altijd al overdreven en dat weten ze nu zelfs nog te overtreffen, op zich knap. Het verhaal is nog ongeloofwaardiger, dat de enorme familieman Dom (en Mia) opeens een broer heeft waar hij niemand ooit over verteld heeft. Tuurlijk.

Het is oneerlijk dat zo'n matige filmreeks zoveel geld verdiend heeft, maar dat is mijn subjectieve mening ;). Volgens mij nog twee films, dan ben ik er vanaf. En voordat iemand het opmerkt: nee, ik hoef ze niet te kijken, maar ik ben niet alleen thuis, dus je maak af en toe een offer :).

DanielC
10-08-2021, 18:02
F9 3/10

Wat een teleurstelling.

En dan heb ik al altijd lage verwachtingen van de Fast & Furious reeks. Dwayne Johnson wordt enorm gemist, zonder hem is het een heel stuk minder. John Cena die een soort van vervanger zou kunnen zijn, is gewoon geen goede acteur, zelfs geen middelmatige. Op zich misstaat hij dan niet in een filmreeks die natuurlijk niet bekend staat om zijn verzameling van goede acteurs, maar als je dan zelfs negatief opvalt....

En dan nog kijk ik liever naar 10 John Cenas dan naar Tyrese Gibson, die, zoals in de voorgaande films, zo verschrikkelijk irritant (denk aan niveau Martin Lawrence) is dat elke scene met hem een beproeving voor mij is. Heeft iemand ooit een fout gemaakt en hem verteld dat hij grappig is? Het is onbegrijpelijk waarom hij er nog in zit, wat een verschrikking. Vin Diesel en Michelle Rodriguez doen wat je van hen verwacht: ze hebben ieder 3 soorten blikken in hun acteursarsenaal en die worden om de beurt opgezet. Dat doen ze al hun hele carrière, daar verwacht ik niet meer van.

De actie was natuurlijk altijd al overdreven en dat weten ze nu zelfs nog te overtreffen, op zich knap. Het verhaal is nog ongeloofwaardiger, dat de enorme familieman Dom (en Mia) opeens een broer heeft waar hij niemand ooit over verteld heeft. Tuurlijk.

Het is oneerlijk dat zo'n matige filmreeks zoveel geld verdiend heeft, maar dat is mijn subjectieve mening ;). Volgens mij nog twee films, dan ben ik er vanaf. En voordat iemand het opmerkt: nee, ik hoef ze niet te kijken, maar ik ben niet alleen thuis, dus je maak af en toe een offer :).

Ontiegelijke ***film was dat zeg. Deel 5 vond ik oprecht een toffe film en deel 6 was ook nog te pruimen, maar daarna werd ging het van matig naar bagger naar gewoon slecht.

TheGodfather
14-01-2022, 22:57
Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (https://www.imdb.com/title/tt9376612/?ref_=nv_sr_srsg_0)

Na Black Widow is dit de tweede film uit de MCU Phase 4 en de eerste met een Aziatische lead.
Het geheel is redelijk vermakelijk en de ruim twee uur die de film duren voelen niet echt zo lang aan maar toch is het nét niet. Dat komt omdat sommige delen wat lang uitgetrokken aanvoelen en, wat mij betreft, vooral omdat twee van de meest irritante personages uit het hele MCU hier samen in voorkomen.Ik zal niet te veel spoileren maar het volstaat te zeggen dat iedere keer als ze in beeld zijn het echt tenenkrommende scenes zijn.
En dat vind ik jammer, want potentie heeft deze Marvel zeker. Zeker omdat het een fijne afwisseling is met de welbekende personages.

6,5/10

Hereistom
15-01-2022, 15:23
The Unforgivable (2021)

Een geweldige en realistische film, met een schitterende acteerprestatie van Sandra Bullock. Deze film en de rol van Bullock grijpt je bij de keel en laat een sterke indruk na. Zeker het bekijken waard, voor een leuke (drama) filmavond!

Film: 9/10


https://youtu.be/JNUjx7LZoiU

edwinvb
25-01-2022, 11:38
Eternals (2021)

Van het weekend de knoop doorgehakt en toch maar Eternals gekeken. Na het drama van Chang-Chi, wou ik het eigenlijk niet doen, maar ja verhaal lijn marvel...
Nou kort en krachtig: Nog meer teleurstelling. Gaan we deze kant op met de marvel? Dan houd het snel op. Wat een matige tot slechte film. Krijg totaal geen connectie met een personage in de film. Dat Angelina Jolie meedoet is leuk, maar geen meer waarde. Zonde van haar tijd. En dan heb je de lange zit gehad en dan komt er noch een kleine spoiler na de credit. Nou, dat was echt de druppel..... Marvel je bet erg vreemd bezig...... Ik hoop dat Thor en The Guardians meer doen..

film 1/10

Rogier Burghout
25-01-2022, 11:46
Celectials (2021)

Van het weekend de knoop doorgehakt en toch maar Celestials gekeken. Na het drama van Chang-Chi, wou ik het eigenlijk niet doen, maar ja verhaal lijn marvel...
Nou kort en krachtig: Nog meer teleurstelling. Gaan we deze kant op met de marvel? Dan houd het snel op. Wat een matige tot slechte film. Krijg totaal geen connectie met een personage in de film. Dat Angelina Jolie meedoet is leuk, maar geen meer waarde. Zonde van haar tijd. En dan heb je de lange zit gehad en dan komt er noch een kleine spoiler na de credit. Nou, dat was echt de druppel..... Marvel je bet erg vreemd bezig...... Ik hoop dat Thor en The Guardians meer doen..

film 1/10

Ik vermoed dat je Eternals bedoelt?

rogue
25-01-2022, 11:46
Celectials (2021)

Van het weekend de knoop doorgehakt en toch maar Celestials gekeken. Na het drama van Chang-Chi, wou ik het eigenlijk niet doen, maar ja verhaal lijn marvel...
Nou kort en krachtig: Nog meer teleurstelling. Gaan we deze kant op met de marvel? Dan houd het snel op. Wat een matige tot slechte film. Krijg totaal geen connectie met een personage in de film. Dat Angelina Jolie meedoet is leuk, maar geen meer waarde. Zonde van haar tijd. En dan heb je de lange zit gehad en dan komt er noch een kleine spoiler na de credit. Nou, dat was echt de druppel..... Marvel je bet erg vreemd bezig...... Ik hoop dat Thor en The Guardians meer doen..

film 1/10

Ik gok dat je Eternals bedoelt? Als je het toch over spoilers heb, dan is je verkeerde titel wel een grote voor Marvel kenners trouwens. En het is Shang-Chi ;).

Ik vind zelf die afwisseling tussen soort films wel aardig trouwens. Ze konden ervoor kiezen om allemaal films over standaard superhelden te maken, maar doen dat juist niet. Maar ieder zijn ding.

edwinvb
25-01-2022, 13:59
Al veranderd in Eternals

edwinvb
25-01-2022, 14:00
Ik gok dat je Eternals bedoelt? Als je het toch over spoilers heb, dan is je verkeerde titel wel een grote voor Marvel kenners trouwens. En het is Shang-Chi ;).

Ik vind zelf die afwisseling tussen soort films wel aardig trouwens. Ze konden ervoor kiezen om allemaal films over standaard superhelden te maken, maar doen dat juist niet. Maar ieder zijn ding.

aangezien ik het fout geschreven had, is wel duidelijk dat ik de films niets vind!!!!

rogue
28-01-2022, 13:02
aangezien ik het fout geschreven had, is wel duidelijk dat ik de films niets vind!!!!

Dat kan natuurlijk, al is een 1 wel erg laag. Heb je nooit slechtere films dan The Eternals gezien?

Marcel Hoeve
06-04-2022, 18:13
12607

Heb erg genoten van deze Agatha Christie-verfilming, met een weergaloze Peter Ustinov in de rol van Hercule Poirot.
Een klassieke who-dun-it, met zoals altijd een verrassende ontknoping.
Leuk om een 'jonge' Maggie Smith te zien, maar ook Diana Rigg, die de ouderen onder ons beter kennen als Emma Peel uit de serie "The Avengers" ("De Wrekers") uit de jaren 60. Zelfs Jane Birkin speelt in deze film een verdienstelijke rol.

En ook niet onbelangrijk: de Blu-ray ziet er voortreffelijk uit voor zo'n 'oude' film: scherp, enorm kleurrijk, met natuurlijke kleuren en een uitstekend contrast. Een genot om naar te kijken. En niet onbelangrijk: de aankleding is prachtig. Van een 'green screen' (of hoe zoiets ook heet) heeft men in die tijd nog nooit gehoord. Echt een verademing!

Film: 8,5
Beeld: 9,0
Geluid: 7,0

vince curtin
16-04-2022, 21:35
Ik heb gisteren avond weer naar Juno gekeken na een jaar of tien ..Het blijt een prachtige film voor mij met een zeer goede cast en veel humeur. Muziek vind ik nog steeds mooi en er zijn veel extras op de bluray die ik nooit gezien had.

vince curtin
23-04-2022, 14:02
Gisteren naar Fish Story gekeken, een film dat alleen in Japan kun zijn gemaakt. Verschillende verhalen uit andere tijden die samen komen in een prachtige slot.Origineel, vindingrijk en totaal anders....een aanrader :-)..Muziek is ook cool !!

https://www.imdb.com/title/tt1244666/?ref_=nv_sr_srsg_2

Vince.

rogue
23-04-2022, 15:29
Gisteren naar Fish Story gekeken, een film dat alleen in Japan kun zijn gemaakt. Verschillende verhalen uit andere tijden die samen komen in een prachtige slot.Origineel, vindingrijk en totaal anders....een aanrader :-)..Muziek is ook cool !!

https://www.imdb.com/title/tt1244666/?ref_=nv_sr_srsg_2

Vince.

Ja, dat is zeker een aanrader! Ik heb de film al 2x gezien en gaf 'm beide keren een 9 / 10. Ook een geweldig nummer trouwens. Third Windows heeft een mooie blu-ray uitgebracht, met aardige special features als je daar van houdt.

vince curtin
23-04-2022, 23:52
Ik heb de bluray JP en idd de extras zijn echt de moiete waard (y)

Vince.

catfish
24-04-2022, 08:20
Dat kan natuurlijk, al is een 1 wel erg laag. Heb je nooit slechtere films dan The Eternals gezien?
Een 1 is misschien wat overdreven, maar gezien de acteurs en het budget kan je toch maar alleen besluiten dat deze film een grote teleurstelling is.

Werner
24-04-2022, 09:21
Gisteren eindelijk de 4K van Spiderman: No Way Home tot mij genomen. Ik vind het wel briljant dat ze erin slagen om naar vijf vorige Spidermanfilms te refereren, en nergens ook maar één haartje de vorige films tegen te spreken. Enige minpuntje is dat ik vind dat bij de set vilains Vulture ook had bijgemogen.

Werner
08-05-2022, 16:27
Ik ben net voor de eerste keer in meer dan twee jaar nog eens naar de bioscoop geweest. Corona en zo, weet je wel. Ik ben met mijn ouders naar Downton Abbey 2 geweest, en realiseer me nu dat ik nog een boel in te halen heb op cinemagebied. Wat ik wel chique vond van Kinepolis: ik had nog vouchers die allang verlopen waren, van vóór de coronacrisis, maar de geldigheidsduur was verlengd en ik kon er gewoon mee binnen.

vince curtin
08-05-2022, 18:19
Mooi om naar de bios te kunnen gaan met je ouders Werner 8-) en wat lijkt mij een perfekt film voor een paar generaties samen.Ik heb de hele series gekeken en het was gewoon class, niemand kan dat doen zoals de Britten (y)

gr, Vince.

Driekus
28-05-2022, 09:03
Ik ben gisteren naar Top Gun Maverick geweest in Pathé Schiedam.
En ik moet zeggen hij viel niet tegen er zat veel actie en spamming in.
En vooral de sound effects in Dolby Atmos waren fantastisch.
Ook zat er volgens mij een leuke easter egg in
Een David Bowie song Toen Jennifer Connelly in beeld was refereert
naar de film Labyrinth waarin ze speelde met Bowie
Al bij al een zeer geslaagde film avond, deze film moet je dus echt wel in de bioscoop zien.

https://media.pathe.nl/nocropthumb/620x955/gfx_content/other/api/filmdepot/v1/movie/download/23464_149503_ps_sd-high.jpg

Mark van L.
28-05-2022, 14:03
Ik ben gisteren naar Top Gun Maverick geweest in Pathé Schiedam.
En ik moet zeggen hij viel niet tegen er zat veel actie en spamming in.
En vooral de sound effects in Dolby Atmos waren fantastisch.
Ook zat er volgens mij een leuke easter egg in
Een David Bowie song Toen Jennifer Connelly in beeld was refereert
naar de film Labyrinth waarin ze speelde met Bowie
Al bij al een zeer geslaagde film avond, deze film moet je dus echt wel in de bioscoop zien.

https://media.pathe.nl/nocropthumb/620x955/gfx_content/other/api/filmdepot/v1/movie/download/23464_149503_ps_sd-high.jpg

Ik vond het een geweldige film. Meer actie dan in het origineel, en natuurlijk minder romantiek.

Marcel Hoeve
30-05-2022, 19:54
1941 (https://www.imdb.com/title/tt0078723/) (1979)

https://www.vprogids.nl/.imaging/mte/gids/textimage-above/dam/cinema/12/30/31/image_12303164.jpeg/jcr:content/image_12303164.jpeg

Ik heb Steven Spielberg heel erg hoog zitten als filmmaker, maar deze film is echt een gedrocht, een absoluut dieptepunt in zijn oeuvre als regisseur. Dit zou een persiflage op alle serieuze oorlogsfilms moeten zijn, maar hij slaat voor mij hiermee de plank volledig mis. De film is niet leuk, erger nog: de film en het verhaal zijn zo over de top dat ik me eraan begon te ergeren en diverse keren op het punt heb gestaan om de stop-knop op mijn Blu-ray-speler in te drukken. Nee, een film om gauw te vergeten. Het beeld van de Blu-ray is daarentegen gewoon goed en het geluid ruim voldoende.

Film: 4,0
Beeld: 8,0
Geluid: 7,0

Oakey
31-05-2022, 07:19
Eindelijk weer eens een serie gezien op Netflix die de moeite waard is, Neumatt.

jeroeni
10-07-2022, 08:21
The Batman[UHD]

De Nolan films staan bekend op de realistische aanpak maar bij deze is dat minstens ook het geval.Qua toon is deze heel duister en daarom ook meteen mijn favo Batman film.
Klein minpuntje:Michael Caine is de de echte Alfred Pennyworth.

En wat een geweldige keuze om die Nirvana[?] track te gebruiken.

Score:10

theThinWhiteDuke
18-07-2022, 07:04
The Black Phone.
Film is uit 2021 maar door corona pas recentelijk verschenen.

Absolute aanrader. Past goed in de 80's King en Stranger Things rage. (al speelt het zich af in 1978)

https://media.pathe.nl/nocropthumb/620x955/gfx_content/other/api/filmdepot/v1/movie/download/34028_151980_ps_sd-high.jpg

Marcel Hoeve
18-07-2022, 08:12
The Black Phone.
Film is uit 2022 maar door corona pas recentelijk verschenen.

Ik begrijp je opmerking niet helemaal. We leven toch in 2022, dus dan is dit toch een hele recente film? Wat heeft corona daar dan mee te maken? Kun je dat uitleggen?

theThinWhiteDuke
18-07-2022, 08:30
Ik begrijp je opmerking niet helemaal. We leven toch in 2022, dus dan is dit toch een hele recente film? Wat heeft corona daar dan mee te maken? Kun je dat uitleggen?
Typfout (inmiddels hersteld). De film is uit 2021, niet 2022.

Frank
23-07-2022, 23:21
Zojuist ook The Black Phone gezien. Inderdaad een aanrader.

rogue
09-08-2022, 09:23
I Can Speak 9/10

https://images.static-bluray.com/movies/covers/215356_large.jpg?t=1575456344

Oef, weer een indrukwekkende film van Zuid-Koreaanse bodem....
Afgaande op de hoes en het eerste stuk van de film leek dit gewoon een leuke, grappige komedie te zijn. Maar er zit zoveel meer achter....wat een enorm triest verhaal, dat ook nog eens gebaseerd is op een waargebeurd verhaal.
Het begin gaat over een oudere vrouw ("Granny" Na Ok-boon) die de lokale ambtenaren terroriseert door het enorme aantal klachten die ze indient (die natuurlijk allemaal officieel behandeld moeten worden). Totdat ze de nieuwe ambtenaar Min-jae tegenkomt, wat het leven van beide helemaal verandert. Verder geen spoilers, maar het hele stuk aan het eind is zo triest, meeslepend en goed, ongelooflijk. Na Moon-Hee (zit ook in het geweldige Mrs Granny) is erg goed. Een absolute aanrader.

Zoals wel vaker is deze helaas alleen in een (hele nette) Koreaanse editie te kopen, dus je bent aangewezen op de bekende shops of ebay.

Werner
09-08-2022, 10:59
Nog twee afleveringen en ik ben door deze reeks door: The Gilded Age


https://www.youtube.com/watch?v=wKj1cMz3yfI

Heerlijk periodedrame van de hand van Julian Fellowes (Downton Abbey), wellicht een beetje stouter want er valt al eens een paar blote tieten te bewonderen. Tja, het is HBO voor iets, hè...

theThinWhiteDuke
29-08-2022, 07:40
ELVIS (2022)
Zelden zo pissed geweest om een film.
Butler en Hanks doen het goed, maar het script en de regie is om te janken. Moderne muziek, electrische gitaren bij Elvis' eerste optreden, Elvis die als kind bij het horen van R&B een soort spastische aanval krijgt, in sneltreinvaart gaat het door. Bizar genoeg is er wel tijd voor een optreden van Little Richard.
Style over substance. En dat terwijl er over het leven van de grootste muziekster allertijden iets moois te maken is. John Carpenter en Kurt Russell bewezen dat in 1979.

TOP GUN: MAVERICK (2022)
In een tijd waarin de ene na de andere sequel (vaak tig jaar na het origineel) verschijnt is dit een uniek geval. Daar waar mijns inziens alles een flop is (Cobra Kai daargelaten) slaagt Maverick met vlag en wimpel. Misschien zelfs wel beter dan het origineel. En t*ring, wat is die Miles Teller goed gecast als Goose's zoon.

Werner
29-08-2022, 07:50
Bijna door Succession seizoen 1 door:


https://www.youtube.com/watch?v=OzYxJV_rmE8

Ongeveer één woord op drie uit het scenario is een vervoeging van het werkwoord "to fuck". Wederom, het is HBO voor iets hè.

rogue
29-08-2022, 11:54
ELVIS (2022)
Zelden zo pissed geweest om een film.
Butler en Hanks doen het goed, maar het script en de regie is om te janken. Moderne muziek, electrische gitaren bij Elvis' eerste optreden, Elvis die als kind bij het horen van R&B een soort spastische aanval krijgt, in sneltreinvaart gaat het door. Bizar genoeg is er wel tijd voor een optreden van Little Richard.
Style over substance. En dat terwijl er over het leven van de grootste muziekster allertijden iets moois te maken is. John Carpenter en Kurt Russell bewezen dat in 1979.



Je weet vooraf dat het een Buz Luhrmann film is, dacht je echt dat deze dan historisch helemaal accuraat zou zijn? Ik heb zelf van begin tot eind genoten, Butler is erg goed. Het knappe is dat door de stijl van de film de film juist ook toegankelijker is voor de huidige generatie; mijn kinderen van 13 vonden 'm ook geweldig.


Bijna door Succession seizoen 1 door:

Ongeveer één woord op drie uit het scenario is een vervoeging van het werkwoord "to fuck". Wederom, het is HBO voor iets hè.

Geweldige serie. En het wordt nog veel beter. En ze verzinnen zoveel variaties voor het woord fuck, erg knap.

Marcel Hoeve
01-12-2022, 12:05
12990

Zojuist Licorice Pizza (https://www.imdb.com/title/tt11271038/) (2021) op Blu-ray gezien. Wat een verademing is deze film tussen al dat superhelden-geweld dat tegenwoordig zoveel over ons wordt uitgestort. Heerlijk om weer eens een film te zien waarin geen CGI, blue screens of hoe dat allemaal ook heet, voorkomt. En de hoofdrollen worden nu eens niet gespeeld door overbekende Hollywood-types, maar door twee mij volkomen onbekende acteurs: Alana Haim (https://www.imdb.com/name/nm6076229/) en Cooper Hoffman (https://www.imdb.com/name/nm11866274/) (de zoon van de in 2014 overleden Philip Seymour Hoffman). In twee kleine bijrollen zie we verder Sean Penn en Bradley Cooper, terwijl ook Tom Waits zijn opwachting maakt. Bovendien doet de complete familie Hain in deze film mee, en dan gewoon als zichzelf.
De film speelt in 1973 en is daarom doorspekt met de geweldige muziek uit die tijd, terwijl ook de aankleding een feest voor het oog is!

Film: 9,0
Beeld: 9,0
Geluid: 8,5

Marcel Hoeve
29-12-2022, 15:26
13048

Mare of Easttown (https://www.imdb.com/title/tt10155688/) (2021)

Plot:
Mare Sheehan (Kate Winslet) is detective in Easttown, een klein plaatsje in de Amerikaanse staat Pennsylvania. De normaal zo rustige en nietszeggende gemeenschap wordt op een dag geconfronteerd met de vondst van een lichaam in een rivier nabij het dorpje. Het blijkt te gaan om de jonge dochter van een inwoner, die alles op alles zet om de dader te vinden en desnoods het heft in eigen hand neemt. Terwijl Mare het onderzoek naar de vermoedelijke moord op het meisje in goede banen probeert te leiden, moet ze ook om zien te gaan met haar privésituatie, die al gauw met de zaak verstrengeld raakt.

Wat een fascinerende HBO-serie! Hoewel deze uit slechts zeven afleveringen van elk een uur bestaat, heb ik enorm hiervan genoten. Kate Winslet schittert werkelijk in haar rol als detective Mare Sheehan en bewijst in deze serie eens te meer dat ze tot de beste actrices in de film- en TV-wereld behoort. Het verhaal zit vol verrassende plotwendingen, het is spannend, maar tegelijkertijd ook zeer emotioneel en persoonlijk. De keuze van een kleine plattelandsgemeente waar iedereen elkaar kent als plaats van handeling, is zeer geslaagd en voegt een extra dimensie toe aan het verhaal. En wat te denken van de slotscëne? Zo mooi om weer eens een serie te zien zonder superhelden, zonder monsters en zonder green screens, maar met echte personages in een realistisch ogende omgeving.

Film: 10
Beeld: 9
Geluid: 8

rogue
30-12-2022, 15:56
Klopt, een mooie hele realistische serie. En Kate Winslet is weer geweldig zoals altijd.

Marcel Hoeve
31-12-2022, 09:34
13062

Weathering with You (https://www.imdb.com/title/tt9426210/) (2021)

Plot:
De scholier Hodaka Morishima verlaat zijn huis op een afgelegen eiland en verhuist naar Tokio. Hij heeft geen geld en geen sociale contacten. Hodaka vindt uiteindelijk een baan als schrijver voor een occult tijdschrift. In een hoek van de drukke stad ontmoet hij een jong meisje, genaamd Hina Amano. Zij blijkt geheime bovennatuurlijke krachten te hebben.

Prachtige Japanse animatiefilm met een helaas wat tegenvallend verhaal. Het kon mij in ieder geval minder boeien dan andere Japanse animatiefilms die ik in het verleden gezien heb. Het tekenwerk is echter van topklasse. Wel ben ik halverwege de film omgeschakeld van Japans naar Engels als audiospoor (ja, ik weet het, het is vloeken in de kerk), maar dat Japans begon mij op een gegeven moment op mijn zenuwen te werken.
De beeldkwaliteit is prachtig, maar niet perfect. Het algehele beeld is wat aan de lichte kant, dus ik heb de helderheid wat moeten terugschroeven om toch mooie kleuren en een wat beter contrast te krijgen.

Film: 7,5
Beeld: 8,0
Geluid: 7,5

Marcel Hoeve
06-01-2023, 09:00
13075

X-Men: Apocalypse (https://www.imdb.com/title/tt3385516/) (3D) (2016)

Plot:
Nu de X-Men succesvol het verleden veranderd hebben en een veilige toekomst voor de mutanten hebben bereikt, keert uit de duisternis de eerste mutant terug: Apocalypse. Deze mutant, ook wel En Sabah Nur genaamd, ziet de hedendaagse mutanten als zwak. De 5000 jaar oude 'supermutant' Apocalypse begint aan zijn queeste de wereld met harde hand zijn wil op te leggen. Het recht van de sterkste is zijn lijfspreuk en geldt voor zowel mens als mutant. Om de dreigende genocide te weerstaan moet een nieuw team X-Men bijeen gebracht worden en moeten zowel professor Xavier als zijn vijand Magneto een kant kiezen.

Beoordeling:
Het blijft lastig om Marvel-films op hun ware meritus te beoordelen als je, zoals ik, niet echt thuis bent in het Marvel-universum. In het verleden heb ik wel eens een X-Men film gezien, en referenties naar die film zitten er hier en daar duidelijk in, maar als geheel kon de film mij toch weinig bekoren. Het verhaal is te dun (en nogal ongeloofwaardig, maar dat terzijde), de personages zijn te eendimensionaal en de talloze (CGI-)effecten te overdonderend. De gehele film is één groot CGI-gebeuren en bijzonder knap gemaakt, maar ook vermoeiend en soms irritant. Bovendien duurt de film met bijna 2,5 uur gewoon te lang.
De beeldkwaliteit is top, al vond ik hem als 3D-film wat tegenvallen. Er is redelijk wat dieptewerking bij tijd en wijle, maar echte 3D-effecten zijn spaarzaam. De kleuren spatten van het scherm en ook het contrast is zeer goed. Het geluid is overdonderend, maar daarvan heb ik niet alles meegekregen omdat het ook niet altijd in balans is. Liefhebbers van dit genre, en Marvel-adepten in het bijzonder, zullen deze film zeker kunnen appreciëren, maar mij kon de film toch minder boeien. Ik heb betere Marvel-films gezien.

Film: 5,5
Beeld: 10 (ondanks enigszins tegenvallende 3D)
Geluid: 9

Marcel Hoeve
06-01-2023, 14:58
13076

Yo, También (https://www.imdb.com/title/tt1289449/) (2009)

Plot:
De 34-jarige Daniel uit Sevilla (Pablo Pineda) is de eerste Europese man met het syndroom van Down met een universitair diploma. Als Daniel een nieuwe baan krijgt, ontmoet hij de vrijgevochten collega Laura (Lola Dueñas). Hun vriendschap trekt de aandacht van vrienden en familie, die het problematisch vinden als Daniel verliefd wordt op Laura.

Beoordeling:
Prachtige, hartverwarmende film over de vriendschap tussen twee zo verschillende mensen. Het feit dat ze zich tot elkaar aangetrokken voelen leidt tot onbegrip bij collega's, vrienden en familie. Als Daniel meer wil dan alleen vriendschap brengt dat een (tijdelijke) breuk in hun relatie teweeg, maar uiteindelijk vinden ze elkaar weer. Het wordt nergens klef, beiden spelen hun rol met veel overtuiging. Prachtige film.

Het beeld van de Blu-ray valt wat tegen. Er lijkt in veel scènes gebruikt te zijn gemaakt van een hand-held camera wat regelmatig schokkerige beelden oplevert. Verder is ruis prominent in het beeld aanwezig. Een beetje jammer, maar daar is door de regisseur misschien bewust voor gekozen, dat weet ik niet.

Film: 8,5
Beeld: 6,5
Geluid: 7

Marcel Hoeve
06-01-2023, 20:18
13079

Zwartboek (https://www.imdb.com/title/tt0389557/) (2006)

Plot:
In het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog wordt plotseling de boerderij, waar de Joodse revuester Rachel Stein (Carice van Houten) ondergedoken zit, gebombardeerd. Ze wordt opgevangen door een lokale zeiler, maar krijgt dezelfde avond nog bezoek van Van Gein (Peter Blok), die hen waarschuwt dat de Duitsers dit nieuwe adres al op het spoor zijn, en hen een veilige doorvaart door de Biesbosch naar het (bevrijde) zuiden van Nederland aanbiedt. Het bezette deel van Nederland ontvluchten blijkt echter niet zo gemakkelijk als ze had gedacht.

Beoordeling:
Eén van de betere films van Paul Verhoeven, naar mijn bescheiden mening. Het verhaal is weliswaar op sommige punten wat onwaarschijnlijk, maar daar hebben wel meer films last van. Een keur aan bekende Nederlandse acteurs en actrices geeft acte de presence en de meesten doen dat met overtuiging. Er zit genoeg vaart in het verhaal en het bevat een aantal verrassende plotwendingen. De aankleding is zeer goed gedaan en komt erg realistisch over. Een sterk punt is dat de Duitse rollen door Duitse acteurs worden vervuld, net zoals die van de Engelsen door Engelse native speakers. Daarom komt het des te merkwaardiger over dat de Nederlanders foutloos (en soms zelfs accentloos) Duits blijken te kunnen spreken. Hetzelfde geldt voor het Engels van de Duitse acteurs. Dat had realistischer gekund. Een groot pluspunt van deze film is verder dat de dialogen zeer goed te verstaan en te volgen zijn. Dat is bij Nederlandstalige films wel eens anders. Ik heb mij prima vermaakt met deze film, ook al was deze wat aan de lange kant (2 uur en 25 minuten).

Over de beeldkwaliteit had ik werkelijk niets te klagen. Die is zeer goed: scherp, kleurrijk, met een prima contrast. Ook het geluid is meer dan goed.

Film: 8,5
Beeld: 9,5
Geluid: 9

Marcel Hoeve
08-01-2023, 17:01
13080

The Hand That Rocks the Cradle (https://www.imdb.com/title/tt0104389/) (1992)

Plot:
Een gynaecoloog pleegt zelfmoord als hij beschuldigd wordt van aanranding van zijn patiënten. Zijn hoogzwangere vrouw verliest door deze situatie haar baby. Ze zint op wraak en gaat bij Claire, die de dokter had aangeklaagd, onder de naam Peyton als babysitter aan het werk.

Beoordeling:
IJzersterke psychologische thriller met een geweldige rol van Rebecca De Mornay als babysitter voor de familie Bartel die zij heel gewiekst weet te terroriseren. Hoewel je weet hoe dit soort verhalen uiteindelijk afloopt had ik nergens het gevoel dat voorspelbaarheid de overhand kreeg. Prima film!

De beeldkwaliteit van deze Blu-ray is bijzonder goed: scherp, met realistische kleuren en een goed contrast. Het geluid is verder onopvallend, maar ruim voldoende. Deze uitgave heeft geen Nederlandse ondertitels, maar dankzij de Engelse ondertitels was het verhaal prima te volgen.

Film: 8,0
Beeld: 8,0
Geluid: 7,0

rogue
09-01-2023, 11:22
Weer twee hele goede series op Apple tv+ gezien:

Slow Horses

Mooie, onderhoudende spionageserie met erg goede rollen van oudgedienden Gary Oldman en Kristin Scott Thomas. Oldman speelt Jackson Lamb, de vervelende chef van een afdeling waar MI5 agenten geplaatst worden als straf. De twee seizoenen hebben we er doorheen gejaagd, een echte aanrader. Leuk trouwens die verwijzing naar Smiley, een rol die Oldman zelf speelde in Tinker Tailor Soldier Spy. Deze serie alleen al is het abonnement waard van een maand.

Shining Girls

Een serie waar je beste gewoon aan moet beginnen met zo weinig mogelijk informartie. Verwarrend in het begin, maar dat komt gaandeweg goed. Lijkt redelijk standaard in het begin, maar dat komt ook gaandeweg goed. En Elizabeth Moss...dat is toch wel een van de beste actrices van haar generatie. Ook hier geweldig.

Marcel Hoeve
11-01-2023, 09:19
13088

True Romance (https://www.imdb.com/title/tt0108399/) (1993)

Plot:
Clarence werkt in een stripboekenwinkel en brengt het grootste deel van z'n vrije tijd door in de bioscoop waar hij kungfu-films kijkt. Op een dag ontmoet hij de prostituee Alabama, op wie hij verliefd wordt. Ze kan echter niet zo maar stoppen met het werk en dus moet Clarence eerst afrekenen met haar pooier. Tijdens de tumultueuze confrontatie met de pooier komt Clarence per ongeluk in bezit van een koffer cocaïne. Hij beslist deze enorme hoeveelheid op zijn eigen houtje te verkopen en trekt naar Los Angeles.

Beoordeling:
Ik had deze film nog nooit gezien en mijn verwachtingen waren behoorlijk hoog gespannen, mede gezien de topbezetting qua acteurs en de hoge beoordeling (7,9) op IMDb. Desondanks vond ik de film wat tegenvallen, al heb ik dat vaker bij films die een hoge IMDb-beoordeling hebben. Er zit flink wat vaart in de film, met wat verrassende plotwendingen hier en daar, de gefilmde locaties zijn prachtig, maar het verhaal greep me niet en ik kon er maar niet achter komen, waarom niet. Misschien was het de overdreven gewelddadigheid op sommige momenten, ik weet het niet.

Het beeld van de 4K-uitgave is zeer fraai, met name de scënes die zich in Californië afspelen. De kleuren zijn zeer warm, en af en toe een beetje té. Het geluid is verder prima, maar is voor mij meestal ondergeschikt aan het beeld.

Film: 7,0
Beeld: 9,5
Geluid: 8,0

Werner
05-02-2023, 21:15
Asterix et l'Empire du Milieu.

Film die zeer de humor van Goscinny en Uderzo benadert. Alle klassieke grappen passeerden de revue: een dispuut over de versheid van de vis, het stamhoofd die moet toegeven dat zijn vrouw feitelijk de broek draagt, het mishandelen van Assurancetourix telkens hij wil gaan zingen, Obelix die verliefd is op Falbala (zangeres Angèle), de piraten die de ontmoeting met de Galliërs moeten bekopen met een gezonken schip, huwelijksruzie tussen César en Cleopatra en natuurlijk een happy end met een banket waarop er volop everzwijn te bikken valt. Tussendoor een paar keer goed moeten lachen met de woordspelingen - de kwaaie prins heet Deng Xing Kwin - spreek dat met een Engels accent uit - en met de zalig overdreven knokpartijen waarbij de Romeinen alle kanten uitvliegen. Obelix en Asterix die ruzie maken maar uitendelijk weer verzoenen in het heetst van de strijd. En als bonus Marion Cotillard als Cleopatra.

Marcel Hoeve
20-02-2023, 08:38
13161

Django Unchained (https://www.imdb.com/title/tt1853728/) (2012)

Het verhaal:
Jackson, Mississippi. Het is de 19de eeuw en slavenhandel is volop aan de gang in Amerika. Twee geliefden, Django en Broomhilda, worden onder deze gruwelijke omstandigheden uit elkaar gedreven en verkocht aan verschillende eigenaren. Terwijl Broomhilda haar nieuwe situatie leefbaar probeert te maken wordt Django ondertussen bevrijd door een eigenaardige premiejager, genaamd Dr. King Schultz. Deze ziet wel potentie in Django en besluit hem onder zijn vleugels te nemen en hem de fijne kneepjes van het vak bij te brengen. Samen gaan ze op zoek naar Broomhilda.

Wat vond ik ervan?
‘Django Unchained’ is fascinerend, maar walgelijk en weerzinwekkend tegelijkertijd, met andere woorden: een typische Quentin Tarantino film. Sommigen vinden zijn manier van filmen geweldig, anderen keuren het geen blik waardig. Persoonlijk zit ik er een beetje tussenin. De vele geweldscènes met de onuitputtelijke hoeveelheid uiteenspattende bloedballonnetjes hoeven voor mij niet zo en hebben we nu wel gezien. En wie niet kan tegen het 110 keer noemen van het woord ‘nigger’ in deze film moet zeker niet gaan kijken. Dit zou anno 2023 echt niet meer kunnen. Ik heb echter genoten van het acteerwerk van met name Leonardo DiCaprio die net zo’n irritante ******** (bastard) speelt als in ‘The Wolf of Wall Street’. De cinematografie is geweldig en de muziek evenzeer. Ga ik deze film ooit nog eens opnieuw kijken? Hmmm, ik weet het niet. Tarantino heeft in mijn optiek wel betere films gemaakt dan deze.

Film: 7,0
Beeld: 9,5
Geluid: 8,0

rogue
20-02-2023, 13:54
Ik had redelijk dezelfde ervaring toen ik 'm onlangs opnieuw keek Marcel. En ook ik dacht: ik denk niet dat ik 'm ooit nog een keer ga kijken.
Misschien moet je wel trouwens even het woord even vervangen, dat valt niet altijd goed en met n***** weten we ook wat je bedoelt.

Marcel Hoeve
09-03-2023, 11:32
13195

Everything Everywhere All at Once (https://www.imdb.com/title/tt6710474) (4K UHD / Blu-ray)

Verhaal:
Iedereen zeurt aan Evelyns hoofd, terwijl ze de papieren van haar kwakkelende wasserette op orde probeert te brengen voor de belastingdienst. Zorgbehoevende vader wil noedels, geïrriteerde klanten zoeken hun schone was en onnozele man Waymond wil een goed gesprek voeren (met echtscheidingspapieren in de hand). Een heel leven ploeteren en dit is je beloning.
En dan moeten de echte problemen nog beginnen. Tijdens het gesprek met de overijverige belastingambtenaar vertelt een alternatieve, meer macho versie van haar man dat er ontelbare andere versies van Evelyn bestaan in evenzovele universums. En dat ze zich schrap moet zetten, want iemand wil die versies allemaal vermoorden.

Beoordeling:
Tja, heel moeilijk om deze film op zijn meritus te beoordelen. Velen zijn laaiend enthousiast en anderen vinden het helemaal niets. Ik vrees dat ik op dit moment tot de tweede groep behoor. Keer op keer zat ik tijdens deze veel te lange film te denken: waar zit ik in hemelsnaam naar te kijken? Waar gaat dit over? De film springt van de hak op de tak en heeft een tempo als van een Formule-1 race. Technisch gezien zeer knap gemaakt, daar niet van, en origineel zeker, ook door het gebruik van meerdere aspect ratio's in de film. Maar de film raakt me gewoon niet. Ik heb zelfs diverse keren op het punt gestaan om de film uit te zetten, zo vermoeiend vond ik het kijken naar deze film. Misschien dat ik over een paar jaar maar eens een nieuwe poging moet wagen en kijken of ik dan tot een ander oordeel kom.

Ik ben met de 4K UHD-versie begonnen, maar heb deze na 20 minuten verwisseld voor de Blu-ray. De 4K-versie is echt teleurstellend. De 4K-versie is erg donker en overzadigd qua kleuren en amper scherper dan de Blu-ray. De Blu-ray is helderder, evenwichtiger en natuurlijker qua kleur. Het komt niet vaak voor dat de Blu-ray beter is dan de 4K-versie, maar in dit geval vind ik dus van wel.

Film: 5,0
Beeld: 8,0 (Blu-ray) / 6,0 (4K UHD)
Geluid: 8,0

Marcel Hoeve
14-03-2023, 16:36
13195

Everything Everywhere All at Once (https://www.imdb.com/title/tt6710474) (4K UHD / Blu-ray)

Ik ben met de 4K UHD-versie begonnen, maar heb deze na 20 minuten verwisseld voor de Blu-ray. De 4K-versie is echt teleurstellend. De 4K-versie is erg donker en overzadigd qua kleuren en amper scherper dan de Blu-ray. De Blu-ray is helderder, evenwichtiger en natuurlijker qua kleur. Het komt niet vaak voor dat de Blu-ray beter is dan de 4K-versie, maar in dit geval vind ik dus van wel.


Het schijnt dat er een fout in de mastering van de UHD-schijf van deze Duitse Mediabook-uitgave heeft plaatsgevonden, waardoor deze veel te donker is uitgevallen. De uitgever (Leonine) is een omruilactie (https://www.dvd-forum.at/leonine-startet-austauschaktion-zur-4k-disc-von-everything-everywhere-all-at-once) gestart. Ik heb inmiddels ook een verzoek om een vervangende schijf ingediend. Benieuwd of ik deze toegestuurd krijg.

[EDIT] Inmiddels een vervangende UHD-schijf ontvangen, maar nog niet bekeken.

Marcel Hoeve
20-03-2023, 19:07
13213

The Lady (https://www.imdb.com/title/tt1802197/) (2011)

Verhaal:
Film over het leven van Aung San Suu Kyi (Michelle Yeoh), een Myanmarese politica, leidster van de geweldloze beweging voor de mensenrechten en democratie in Myanmar (voorheen Birma) en winnares van de Nobelprijs voor de Vrede van 1991. De film verhaalt over de gebeurtenissen die plaatsvinden tussen 1988 en 1999. In 1988 verlaat Suu Kyi Oxford om haar zieke moeder te bezoeken in Birma, uiteindelijk zal ze daar ook blijven. Toen bij haar man, Dr. Michael Aris, die ze sinds 1995 niet meer had gezien, in maart 1999 in Engeland prostaatkanker werd vastgesteld, werd Suu Kyi voor de haast onmogelijke keuze geplaatst in Birma te blijven of hem op zijn laatste ziekbed te bezoeken, met het risico dat ze bij terugkeer niet meer in het land zou worden toegelaten.

Wat vond ik ervan?
Een prachtige en bij vlagen emotionele film, gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen en subliem in beeld gebracht door Luc Besson. Met name het acteerwerk van Michelle Yeoh is een genot om naar te kijken en zoveel beter dan wat ze in die merkwaardige film "Everything Everywhere All at Once" laat zien. Dit soort rollen past veel beter bij haar. Het gebeurt mij niet vaak dat ik een film in één keer uitkijk, maar deze film kon mij van begin tot eind boeien, ook vanwege de prachtige cinematografie. Kortom, een aanrader (voor wie van dit soort films houdt, natuurlijk).

Film: 9,5
Beeld: 9,0
Geluid: 8,0

rogue
20-03-2023, 19:24
Die heb ik nog steeds op de plank liggen Marcel, binnenkort maar eens opzetten dan!

theThinWhiteDuke
29-04-2023, 18:18
Scream 6 (3.5 ster van 5)
De eerste 4 blijven mijn favorieten, maar deze was een paar klasses beter dan deel 5. Knap hoe ze toch weer een verrassende openingsscene hebben bedacht.

5-25-77 (4 sterren van 5)
Toen ik in 2006 hoorde dat deze film er aan zat te komen in 2007 wilde ik deze zo graag zien. Uiteindelijk zou het 16 jaar duren voordat dit mogelijk was aangezien de film meermaals werd uitgesteld. In 2017 was er een limited release in de USA, is de film op wat festivals te zien geweest.... en dat was het.

De titel slaat op 25 mei 1977, de releasedag van Star Wars.
De (deels autobiografische) film gaat over Patrick Read Johnson (die ook de regie deed) en speelt zich af in 1976 en 1977. Als 8 jarige zag Johnson 2001 in de cinema en raakte geobsedeerd door SciFi en VFX en begon zijn eigen amateurfilms te maken. Deze coming of age film laat dit zien én hoe hij als tiener Spielberg en Trumbull ontmoet en als een van de eersten een ruwe cut van Star Wars ziet (wat ook echt gebeurd is). Tel daarbij wat teenage drama op en je hebt een film die een schitterend tijdsbeeld geeft en een ware ode aan de pre-1977 SciFi cinema is.

Als je niks hebt met (of afweet van) films als 2001 (waar enorm veel verwijzingen naar gemaakt worden, ook visueel en muzikaal), Silent Running, CE3K e.d. of de hele tijdsperiode zul je deze film denk ik niet 100% kunnen waarderen. Heb je dat wel dan is deze indie productie een must see.

Leuk detail: de film is geproduceerd door de in 2018 overleden Gary Kurtz (Star Wars, Empire Strikes Back, Dark Crystal)

Marcel Hoeve
18-05-2023, 10:15
13300

The 355 (2022)

Verhaal
Een aantal vrouwelijke spionnen van verschillende agentschappen over de gehele wereld worden bij elkaar verzameld. Om een aanslag te voorkomen die de hele wereld in chaos zal veranderen, moeten ze hun geschillen opzij zetten, hun talenten optimaal benutten en samen zien te werken. Gaandeweg krijgen ze een steeds betere band met elkaar en gaan ze onder de codenaam '355' op missie om de aanslag te voorkomen.

Beoordeling
In scherpe tegenstelling tot de talrijke matige beoordelingen op het World Wide Web heb ik me juist uitstekend vermaakt met deze vlotte actiefilm, waarin nu eens niet spuuglelijke mannen, maar vijf knappe vrouwen de hoofdrol spelen en dat zeer verdienstelijk doen. Een soort Charlie's Angels 2.0. En dat Jessica Chastain één van de hoofdrollen speelt doet mij veel plezier. Natuurlijk, er zitten wat ongeloofwaardige scènes in, maar die vind je in iedere actiefilm. Wat bovendien helpt is dat de film op meerdere locaties speelt die fantastisch in beeld gebracht worden. Sowieso is deze Blu-ray een pareltje. Beeld en geluid zijn top, één van de beste Blu-rays die ik de laatste jaren heb gezien. Kom maar op met een vervolg en dat hoor je mij niet vaak zeggen, want actiefilms zijn niet bepaald mijn favoriete genre.

Film: 8,5
Beeld: 10
Geluid: 10

rogue
08-08-2023, 12:18
Het leuke van films die je een hele tijd niet hebt gezien opnieuw te kijken, is dat je vaak acteurs ziet die toen minder bekend waren en waarvan je niet meer mist dat ze meespeelden. Zo zat ik gisteren Royal Warriors (oftewel Wong ga jin si, de tweede film in de In The Line Of Duty reeks) te kijken en bijvoorbeeld Michelle Yeoh is dan natuurlijk wel bekend, maar ik zag opeens dat Hiroyuki Sanada (die echt in heel veel films en series meespeelt, zoals The Last Samurai, The Ring, The Wolverine, John Wick 4 etc) meedeed! Ik moest even goed kijken want hij heeft daar nog een jong koppie. Grappig hoor.

https://vz.cnwimg.com/thumb-400x400/wp-content/uploads/2015/08/Hiroyuki-Sanada.jpg

Marcel Hoeve
11-08-2023, 08:37
13452

Westworld: Seizoen 2 - The Door (https://www.imdb.com/title/tt0475784/) (2018)

Het komt niet vaak voor dat ik een film of seizoen van een TV-serie niet afkijk, maar bij mij heeft het tweede seizoen van Westworld dat voor elkaar gekregen. Halverwege de vijfde aflevering ben ik ermee gestopt. Ik begon me steeds meer te ergeren aan het warrige en ingewikkelde 'verhaal' en de enorme hoeveelheid (onnodig) geweld die daarmee gepaard ging. Ik kon er soms geen touw aan vastknopen. Het verhaal ging ale kanten op, behalve de goede. En dat terwijl ik seizoen 1 met een 7,5 nog als zeer positief had beoordeeld. Maar met het tweede seizoen slaan de makers, bij mij in ieder geval, de plank volledig mis. Als ergernis de kop begint op te steken, moet je de film (of serie) uitzetten, is mijn gevoel. Ik wil niet zeggen dat ik dit tweede seizoen nooit meer een kans zal geven, maar voorlopig even niet. Seizoen 3, dat ik - helaas - ook op de plank heb liggen, zal daar voorlopig nog wel even blijven. Jammer.

rogue
11-08-2023, 09:33
13452

Westworld: Seizoen 2 - The Door (https://www.imdb.com/title/tt0475784/) (2018)

Het komt niet vaak voor dat ik een film of seizoen van een TV-serie niet afkijk, maar bij mij heeft het tweede seizoen van Westworld dat voor elkaar gekregen. Halverwege de vijfde aflevering ben ik ermee gestopt. Ik begon me steeds meer te ergeren aan het warrige en ingewikkelde 'verhaal' en de enorme hoeveelheid (onnodig) geweld die daarmee gepaard ging. Ik kon er soms geen touw aan vastknopen. Het verhaal ging ale kanten op, behalve de goede. En dat terwijl ik seizoen 1 met een 7,5 nog als zeer positief had beoordeeld. Maar met het tweede seizoen slaan de makers, bij mij in ieder geval, de plank volledig mis. Als ergernis de kop begint op te steken, moet je de film (of serie) uitzetten, is mijn gevoel. Ik wil niet zeggen dat ik dit tweede seizoen nooit meer een kans zal geven, maar voorlopig even niet. Seizoen 3, dat ik - helaas - ook op de plank heb liggen, zal daar voorlopig nog wel even blijven. Jammer.

Ik stop tegenwoordig ook sneller met series. Voorheen dacht ik: dat kijk ik nog wel af, maar dat is eigenlijk zo zonde van je tijd. Natuurlijk moet je sommige series ook een kans geven, maar soms zie je al snel dat de stijl of acteurs van een serie niets voor jou zijn.
Zo begonnen wij laatst met Animal Kingdom (toch 6 seizoenen van), maar na 1 deel wisten we al dat het niets voor ons was; irritante (en soms slechte) acteurs, nep stoere jongens etc. Dan maar op zoek naar iets nieuws.

Dat is trouwens wel een groot voordeel van streamen Marcel ;), je zit nu bijvoorbeeld met een paar seizoenen waar je niets aan hebt.

Marcel Hoeve
09-10-2023, 09:10
13538

John Fogerty: The Long Road Home - In Concert (DVD, 2006)

Tracks:
01. Travelin' Band
02. Green River
03. Who'll Stop The Rain
04. Blue Moon Nights
05. Lodi
06. Lookin' Out My Backdoor
07. Hot Rod Heart
08. Rambunctious Boy
09. She's Got Baggage
10. Born On The Bayou
11. Bootleg
12. Run Through The Jungle
13. Deja Vu
14. Have You Ever Seen The Rain
15. Tombstone Shadow
16. Keep On Chooglin'
17. Sweet Hitch Hiker
18. Hey Tonight
19. Down On The Corner
20. Center Field
21. Up Around The Bend
22. The Old Man Down The Road
23. Fortunate Son
24. Bad Moon Rising
25. Rockin' All Over The World
26. Proud Mary

Bespreking
Dit is nu echt (rock)muziek in zijn zuiverste vorm. Nergens een computer te zien, alleen veelzijdige muzikanten die weten hoe je een instrument moet bespelen en dat dan ook met volle overgave doen. Het plezier spat ervan af. Het optreden van John Fogerty zelf is wat wisselvallig: de bekende nummers uit zijn Creedence Clearwater Revival (CCR) periode dragen overduidelijk dit optreden, zijn eigen solonummers komen wat minder goed uit de verf. Opvallend is verder dat de nummers allemaal vrij kort zijn, zo rond de 3 minuten. In anderhalf uur worden er dan ook maar liefst 26 doorheen gejaagd. Opvallend: hun grootste hit, Suzie Q., ontbreekt hierbij. En waarom John Fogerty na ieder nummer van (elektrische) gitaar wisselt kan ik niet helemaal volgen.

De DTS 5.1 track is erg goed, met een vol geluid en genoeg details. Over de beeldregistratie ben ik wat minder te spreken. Ook hier weer veel handheld-camera’s die moeite hebben met scherpstellen en onnodig veel beeldwisselingen. Het is overduidelijk dat dit concert niet achteraf in de montagekamer op beeld is gezet, maar dat het onversneden op de DVD is geplaatst. Jammer. Dat had vele matige beelden kunnen voorkomen.

Film: 7,0
Beeld: 7,0
Geluid: 8,5

Mark van L.
09-10-2023, 15:36
The Continental op prime.

Ik kon er wel van genieten. Zeker de laatste aflevering
De telefooncel scene, en catfight op het dak als uitschieters.

Marcel Hoeve
11-10-2023, 08:19
13541

Billy Joel: Live at Yankee Stadium (1990)

Deze DVD uit 2008 bevat een registratie van een concert dat Billy Joel in 1990 gaf in het Yankee Stadium in New York. Op de DVD staan de volgende nummers (en dus niet het complete concert):

- Storm Front
- I Go To Extremes
- Scenes From An Italian Restaurant
- The Downeaster "Alexa"
- Pressure
- New York State Of Mind
- We Didn't Start The Fire
- Shout
- That's Not Her Style
- Miami 2017 (Seen The Lights Go Out On Broadway)
- A Matter Of Trust
- Piano Man

De beeldkwaliteit is ronduit teleurstellend voor een DVD. Het beeld is niet scherp, met een zwak contrast, kortom: VHS-kwaliteit. Zal vermoedelijk te maken hebben met de kwaliteit van het bronmateriaal uit 1990.

De manier waarop het concert in beeld gebracht is, is echter een complete aanfluiting: erg rommelig, met veel zwabberige handheld camera’s en veel te veel beeldwisselingen. Wanneer begrijpen regisseurs van dit soort concerten nu eens dat de dynamiek van het podium moet komen en niet van de camera’s? Het lijkt soms wel of ze willekeurige bezoekers een camera in de hand gedrukt hebben met het verzoek of ze ook een stukje willen filmen: “En waar is dit knopje voor? O, shit, nu staan mijn voeten er op. Even kijken hoor. O, dat is het achterhoofd van de mensen voor mij. En hoe hou je deze camera stil? En hoe stel je scherp? Mag ik ook het podium oplopen om van dichtbij een opname te maken?” Zoiets. Amateuristisch geklungel. Jammer. Gelukkig is de geluidskwaliteit wel aardig in orde. De Dolby Digital 5.1-track klinkt vol en met redelijk wat detaillering.

Nee, geen aanrader deze DVD, misschien alleen voor verstokte Billy Joel-fans.

Film: 4,0
Beeld: 4,0
Geluid: 8,0

Marcel Hoeve
14-10-2023, 14:55
13548

Cyndi Lauper: Live... At Last (2004)

At Last
Stay
I Drove All Night
If You Go Away
All Through The Night
Walk On By
Don't Let Me Be Misunderstood
She Bop
Sisters Of Avalon
Change Of Heart
True Colors
Shine
It's Hard To Be Me
Money Changes Everything
Unchained Melody
Time After Time
Girls Just Want To Have Fun

Ik had deze DVD al een hele tijd in de kast liggen, maar om wat voor reden dan ook nooit bekeken, dus ik wist niet precies wat ik moest verwachten. Wat kun je dan soms verrast worden! Wat een geweldig optreden is dit! Cyndi Lauper is soms zo gek als een deur en doet ook zo, maar laat ook een heel andere kant van zichzelf zien. Nooit geweten dat zij over zo’n fantastische stem bezit. Dit optreden is een mix van eigen succesnummers en covers van andere bekende songs. Luister eens naar haar versie van At Last of If You Go Away (Ne me quitte pas). Zo mooi, echt kippenvel! Tussen de nummers door vertelt ze over haar leven en met name haar jeugd in Long Island, New York. Ze klimt op stellages, loopt tijdens het zingen het publiek in en gaat languit op hun schoot liggen. Anno 2004 kon dat kennelijk nog. Er is geen mobieltje te zien, iedereen komt voor haar en haar muziek, en niet voor zichzelf. Haar interactie met het publiek is sowieso geweldig, doorspekt met humor (zo kan het dus ook, Beyonce!). Natuurlijk zijn niet alle uitvoeringen even geslaagd en geeft ze haar eigen songs soms een nieuwe vocale en/of instrumentele interpretatie mee, maar wat maakt dat uit? Het enthousiasme en plezier spat van dit optreden af, mede ook omdat er gewoon echt muziek gemaakt wordt. Er komt geen computer of wat voor elektronisch muziekinstrument ook aan te pas.

Het concert wordt zeer aangenaam in beeld gebracht, zoals het hoort: stabiele shots, gedoseerde camerawisselingen, prima mix van close-ups en totaalbeeld. Kortom: niets op aan te merken.

Het beeld van deze DVD is zeer goed: scherp, kleurrijk en weinig ruis. Het Dolby Digital 5.1 geluidsspoor klinkt vol en gedetailleerd, niets op aan te merken. De Nederlandse ondertiteling verschijnt alleen bij de gesproken passages, er worden geen songteksten getoond.

Film: 9,0
Beeld: 9,0
Geluid: 8,5

theThinWhiteDuke
21-10-2023, 19:51
Totally Killer (2023)

Kruis Halloween (of Scream, of een andere slasher met een gemaskerde moordenaar) met Back to the Future en je hebt Totally Killer.
Helaas heeft deze niet de klasse van bovenstaande titels, bevat het een van de meest ongeloofwaardige tijdmachines die ooit in een film te zien zijn geweest en de acteerprestaties zijn ook niet altijd geweldig..... ondanks dit (en het feit dat het er als een TV film uit ziet) toch wel vermakelijk als je van "wie zit er achter het masker" houdt.
Voor een horror overigens totaal niet eng. In dit genre vond ik Happy Death Day beter.

https://images.static-bluray.com/products/20/146355_1_large.jpg

rogue
23-10-2023, 12:54
Totally Killer (2023)

Kruis Halloween (of Scream, of een andere slasher met een gemaskerde moordenaar) met Back to the Future en je hebt Totally Killer.
Helaas heeft deze niet de klasse van bovenstaande titels, bevat het een van de meest ongeloofwaardige tijdmachines die ooit in een film te zien zijn geweest en de acteerprestaties zijn ook niet altijd geweldig..... ondanks dit (en het feit dat het er als een TV film uit ziet) toch wel vermakelijk als je van "wie zit er achter het masker" houdt.
Voor een horror overigens totaal niet eng. In dit genre vond ik Happy Death Day beter.


Inderdaad een hele vermakelijke film. Alles wat met de tijdmachine te maken heeft moet je gewoon slikken en langs je heen laten gaan, dan blijft er genoeg leuks over. Zeker steeds het commentaar van Jamie over opmerkingen/acties die 'niet meer zouden kunnen' in deze tijd, waren erg leuk. En het overacting van sommigen paste precies bij de film. Aanrader!

Marcel Hoeve
06-11-2023, 09:23
13584

National Lampoon's Animal House (http://tps://www.imdb.com/title/tt0077975) (1978) (4K)

Zo zeg, wat een ongelooflijk tegenvaller was deze film. Zelden een grappig bedoelde film gezien die gewoon niet grappig was. Anderhalf uur Amerikaanse studentikoze onderbroekenlol waar ik geen moment om heb kunnen lachen. De irritantste van het stel was wel John Belushi. Werkelijk de meest infantiele acteur die Hollywood ooit gekend heeft. Zijn rol in '1941' was al net zo hemeltergend slecht. Jammer, met een 7,4 score op IMDb had ik toch veel meer van deze film verwacht. Helaas. Kennelijk niet mijn genre.

De 4K-uitgave zal ongetwijfeld beter zijn dan de Blu-ray, maar het is absoluut geen demomateriaal. Het UHD-beeld heeft last van dezelfde manco's waar meer UHD-versies aan lijden: te donker, onnatuurlijke oversaturatie van primaire kleuren als rood, blauw en groen, oranje huidtinten enz. De scherpte is verder wel OK, maar niet baanbrekend. Kortom, als 4K-versie nogal tegenvallend, maar misschien mag je van zo'n gedateerde film ook niet veel meer verwachten.

Film: 4,0
Beeld UHD: 7,0
Geluid: 7,0

theThinWhiteDuke
19-11-2023, 17:31
No Time To Die

1.5 / 5
Dik 2,5 uur lang in een bleke, depressieve productie de karaktermoord van een geliefd filmpersonage aanschouwen.

(om het toch nog positief te houden (rogue ;) ): afgelopen week de 4 Craig Bonds die ik al gezien had herbekeken: Casino Royale (4.5/5), Quantum of Solace (3/5), Skyfall (4/5) en Spectre (3.5/5))

Marcccc
19-11-2023, 18:44
13603
The Mangler (1995)

Een film die soms poëtisch is, dan weer filosofisch, dan weer indringend. De filmt stelt belangrijke vragen over het leven, het universum, liefde en de dood. Aan de kijker de taak om antwoorden te vinden.

Nee, grapje. Een horrorfilm gebaseerd op een Stephen King verhaal met Robert - Freddy Krueger - Englund over een industriële waspers die bezeten is door een demoon en menselijke offers nodig heeft.

Je wordt er niet slimmer van, maar een grappig tussendoortje is het wel.

Marcel Hoeve
27-11-2023, 19:12
13611

Alita: Battle Angel (https://www.imdb.com/title/tt0437086/) (3D) (2019)

Soms is er een film waar je eigenlijk niets van verwacht en die je dan toch verrast. Zo’n film is voor mij ‘Alita: Battle Angel’. Niet direct een film die bij mij ‘past’, maar waar ik wel nieuwsgierig naar was, vooral ook omdat James Cameron bij de productie betrokken is geweest.
Vanaf de eerste minuten was ik aangenaam verrast. Dit is een razendknap gemaakte film met een hoog tempo waarbij ik me geen minuut verveeld heb. Ik heb de film – natuurlijk - in de 3D-versie bekeken en die is werkelijk verbluffend goed. Cameron heeft op dat gebied natuurlijk ruimschoots zijn sporen verdiend en laat dat hier ook zien. Cinematografisch ziet de film er sowieso geweldig uit: scherp, met fantastische kleuren en een fenomenaal contrast. Veel beter krijg je het niet. Het verhaal zit goed in elkaar, maar ontspoort alleen wanneer de zoveelste overbodige Transformer-achtige ‘bad guy’ ten tonele verschijnt, iets waaraan ik mij in ‘Avatar’ ook mateloos gestoord heb. Maar voor de rest heb ik mij prima vermaakt met deze film.

Film: 8,5
Beeld (3D): 10
Geluid: 9

rogue
28-11-2023, 09:06
Alita: Battle Angel (https://www.imdb.com/title/tt0437086/) (3D) (2019)

Soms is er een film waar je eigenlijk niets van verwacht en die je dan toch verrast. Zo’n film is voor mij ‘Alita: Battle Angel’. Niet direct een film die bij mij ‘past’, maar waar ik wel nieuwsgierig naar was, vooral ook omdat James Cameron bij de productie betrokken is geweest.
Vanaf de eerste minuten was ik aangenaam verrast. Dit is een razendknap gemaakte film met een hoog tempo waarbij ik me geen minuut verveeld heb. Ik heb de film – natuurlijk - in de 3D-versie bekeken en die is werkelijk verbluffend goed. Cameron heeft op dat gebied natuurlijk ruimschoots zijn sporen verdiend en laat dat hier ook zien. Cinematografisch ziet de film er sowieso geweldig uit: scherp, met fantastische kleuren en een fenomenaal contrast. Veel beter krijg je het niet. Het verhaal zit goed in elkaar, maar ontspoort alleen wanneer de zoveelste overbodige Transformer-achtige ‘bad guy’ ten tonele verschijnt, iets waaraan ik mij in ‘Avatar’ ook mateloos gestoord heb. Maar voor de rest heb ik mij prima vermaakt met deze film.

Film: 8,5
Beeld (3D): 10
Geluid: 9

Vergeet niet een (groot) deel van de eer aan Rodriguez te geven als regisseur. Deze film is qua 3D inderdaad een topper trouwens. Wel erg jammer dat het tweede deel er niet van gekomen is.

tmvde
28-11-2023, 19:44
Vergeet niet een (groot) deel van de eer aan Rodriguez te geven als regisseur. Deze film is qua 3D inderdaad een topper trouwens. Wel erg jammer dat het tweede deel er niet van gekomen is.

We kunnen altijd hopen: https://collider.com/alita-battle-angel-2-jon-landau/

Marcel Hoeve
01-01-2024, 11:04
13654

The Dressmaker (2015)

Op de valreep van 2023 dit Australische pareltje uit 2015 gezien, onlangs voor slechts 3 euro meegenomen uit de plaatselijke kringloopwinkel. Nu moet ik toegeven: bijna iedere film waarin Kate Winslet meedoet vind ik een plezier om naar te kjken, maar dit is wel weer een hele sterke.

Het verhaal
De succesvolle mode-ontwerperster Tilly Dunnage (Kate Winslet) keert na jaren terug naar haar geboorteplaats Dungatar, een afgelegen, stoffig dorpje in Australië, om daar de waarheid te achterhalen over een traumatische gebeurtenis uit haar jeugd. Maar zowel haar moeder Molly (Judy Davis) als de bewoners van het dorpje, waar roddel en achterklap regeert, blijken niet van plan het haar gemakkelijk te maken.

De film heeft de ideale lengte van bijna 2 uur en je kijkt voortdurend met verwondering naar de loop van het verhaal. Dan is het weer tragisch / dramatisch, dan weer komisch, en je vraagt je voortdurend af: hoe gaat dit aflopen? Het einde zal ik niet verklappen, dat moeten jullie zelf maar gaan zien. Kate Winslet en ook Judy Davis, als haar moeder, leveren puike acteerprestaties af.

De film zelf is ook visueel zeer aantrekkelijk vormgegeven en profiteert volledig van de ideale beeldverhouding van 2.39:1, nog altijd mijn favoriete filmformaat. De manier waarop het Australische landschap, de dorpse omgeving en de vele interieurs in beeld worden gebracht zijn een lust voor het oog: kleurrijk, contrastrijk en haarscherp, beter kan haast niet. De film krijgt zonder meer een prominente plaats in mijn collectie en zal ik ooit zeker nog eens gaan kijken. Benieuwd of ik hem dan nog net zo goed vind.

Film: 9
Beeld: 10
Geluid: 8

rogue
22-01-2024, 10:01
Toch even een waarschuwing plaatsen voor deze film.

Wat een zoutloze slechte film was dit. Kevin Hart als inspirerende redelijke serieuze leider van een bende die heists uitvoert, wat klopt er hier niet. Zo is er meer dat je hoofdschuddend aankijkt: Vincent d'Onofrio is zogenaamd een meester in vermommen maar leg mij ,aar uit wat hij zo goed doet, Gugu Mbatha-Raw heeft de hele film door maar 2 uitdrukkingen op haar gezicht en Ursula Corberó (Tokio uit La Casa de Papel) doet voor spek en bonen mee. Alleen Billy Magnussen is wel aardig op zijn plaats. Elk cliché wordt erbij gehaald en zogenaamde flitsende actiescenes zouden de film beter moeten maken. Neem daarbij dat het einde erg voorspelbaar is en dat je werkelijk elke 'twist' ziet aankomen.

Normaal gesproken besteed ik mijn tijd hier liever aan films en series die ik wel leuk vond, maar als ik 1 persoon kan behoeden voor deze film, dan is dit stukje al de moeite waard. Want wat is dat toch met die big budgetfilms van de streamingdiensten die zo fout kunnen gaan? Laatst nog Heart Of Stone met Gil Gadot, Ghosted met Chris Evans en Ana de Armas, ook zo slecht....


https://www.youtube.com/watch?v=m2L-Sa_6MU0

Marcel Hoeve
03-02-2024, 10:02
1369113692

The Avengers - Seizoen 5 (https://www.imdb.com/title/tt0054518/episodes/?season=5) (1967) (Blu-ray)

Wat een geweldige nostalgische 'trip down memory lane' was dit vijfde seizoen van de Britse TV-serie "The Avengers", in Nederland beter bekend onder de naam "De Wrekers". Heerlijke absurde verhalen die soms doen denken aan series als "The Prisoner" en "Doctor Who". Natuurlijk, de ene aflevering is beter dan de andere, maar over het geheel gezien was dit genieten geblazen. Hoewel "De Wrekers" in de jaren 60 door diverse duo's vertolkt zijn is de combinatie van Patrick MacNee als John Steed en Diana Rigg als Mrs. Emma Peel voor mij toch wel de beste. De chemie tussen de twee spat werkelijk van het scherm! Jammer dat er met dit duo maar twee seizoenen zijn gemaakt. Ook leuk is om in de bijrollen tal van acteurs te zien, die later beroemd geworden zijn.

Seizoen 5 is het eerste seizoen van "The Avengers" dat in kleur is opgenomen en uitgezonden. Studio Canal heeft van de seizoenen 4, 5 en 6 drie prachtige Blu-ray-uitgaven uitgebracht. Het beeld van seizoen 5 is zeer goed: scherp, prachtige, felle kleuren en een prettige hoeveelheid, maar niet storende ruis in het beeld. Bovendien worden de 24 afleveringen over 7 schijven verdeeld. Zo hoort het. Ook de hoeveelheid bonusmateriaal is indrukwekkend.

Ik kijk nu al uit naar de seizoenen 4 en 6!

Film: 9,0
Beeld: 8,5
Geluid: 6,5

rogue
06-02-2024, 15:27
1369113692

The Avengers - Seizoen 5 (https://www.imdb.com/title/tt0054518/episodes/?season=5) (1967) (Blu-ray)

Wat een geweldige nostalgische 'trip down memory lane' was dit vijfde seizoen van de Britse TV-serie "The Avengers", in Nederland beter bekend onder de naam "De Wrekers". Heerlijke absurde verhalen die soms doen denken aan series als "The Prisoner" en "Doctor Who". Natuurlijk, de ene aflevering is beter dan de andere, maar over het geheel gezien was dit genieten geblazen. Hoewel "De Wrekers" in de jaren 60 door diverse duo's vertolkt zijn is de combinatie van Patrick MacNee als John Steed en Diana Rigg als Mrs. Emma Peel voor mij toch wel de beste. De chemie tussen de twee spat werkelijk van het scherm! Jammer dat er met dit duo maar twee seizoenen zijn gemaakt. Ook leuk is om in de bijrollen tal van acteurs te zien, die later beroemd geworden zijn.

Seizoen 5 is het eerste seizoen van "The Avengers" dat in kleur is opgenomen en uitgezonden. Studio Canal heeft van de seizoenen 4, 5 en 6 drie prachtige Blu-ray-uitgaven uitgebracht. Het beeld van seizoen 5 is zeer goed: scherp, prachtige, felle kleuren en een prettige hoeveelheid, maar niet storende ruis in het beeld. Bovendien worden de 24 afleveringen over 7 schijven verdeeld. Zo hoort het. Ook de hoeveelheid bonusmateriaal is indrukwekkend.

Ik kijk nu al uit naar de seizoenen 4 en 6!

Film: 9,0
Beeld: 8,5
Geluid: 6,5

Seizoen 4 (https://www.amazon.de/The-Avengers-Season-4-Blu-ray/dp/B00NCHCT6Q?tag=bluraycom04-21&linkCode=ogi&th=1&psc=1&m=A3JWKAKR8XB7XF) en seizoen (https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0116C3NTA/ref=pd_bxgy_d_sccl_2/260-7922022-3029115?pd_rd_w=eVFV4&content-id=amzn1.sym.1fd66f59-86e9-493d-ae93-3b66d16d3ee0&pf_rd_p=1fd66f59-86e9-493d-ae93-3b66d16d3ee0&pf_rd_r=J67SDEV5XS26KM3MJ305&pd_rd_wg=Q7iru&pd_rd_r=375bfee3-0c1c-490c-b37f-698a85fe75c4&pd_rd_i=B0116C3NTA&psc=1)6 zijn nu in aanbieding bij amazon.de Marcel.

Marcel Hoeve
07-02-2024, 11:06
Seizoen 4 (https://www.amazon.de/The-Avengers-Season-4-Blu-ray/dp/B00NCHCT6Q?tag=bluraycom04-21&linkCode=ogi&th=1&psc=1&m=A3JWKAKR8XB7XF) en seizoen (https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0116C3NTA/ref=pd_bxgy_d_sccl_2/260-7922022-3029115?pd_rd_w=eVFV4&content-id=amzn1.sym.1fd66f59-86e9-493d-ae93-3b66d16d3ee0&pf_rd_p=1fd66f59-86e9-493d-ae93-3b66d16d3ee0&pf_rd_r=J67SDEV5XS26KM3MJ305&pd_rd_wg=Q7iru&pd_rd_r=375bfee3-0c1c-490c-b37f-698a85fe75c4&pd_rd_i=B0116C3NTA&psc=1)6 zijn nu in aanbieding bij amazon.de Marcel.
Dank voor de tip, maar ik heb de Engelse versies enige tijd geleden al gekocht bij Amazon NL, voor 36 euro per stuk, zonder verzendkosten. Van die paar euro's prijsverschil (incl. verzendkosten bij amazon.de) kan ik niet wakker liggen.

Marcel Hoeve
11-02-2024, 10:05
13707

Around the World in 80 Days (1956) (DVD)

Verhaal
Phileas Fogg (David Niven) is het toonbeeld van de Engelse gentleman, dat betekent dus dat stiptheid en correctheid bovenaan in zijn woordenboek staan. Spijtig genoeg lijkt het bijna onmogelijk een butler te vinden die deze opinies deelt, bijgevolg wordt er nog maar eens van butler gewisseld door Fogg. De nieuwe kracht luistert naar de naam Passepartout (Cantinflas) en lijkt eindelijk datgene te zijn wat Fogg er van verwacht.
Iets later wordt er bij de Bank of England een serieuze overval gepleegd, 50.000 pond werd ontvreemd. Fogg en zijn collega’s aristocraten zijn geshockeerd dit te vernemen tijdens één van hun wekelijkse bijeenkomsten in de Reform club. Een club waartoe alleen de meest respectabele gentlemens toegelaten worden.
In de daarop volgende discussie maakt Fogg echter de fout te beweren dat hij met gemak in 80 dagen de hele wereld kan rondreizen. Zijn vrienden nemen hem echter wat te serieus en dagen hem uit om die reis ook wel degelijk te realiseren. Wanneer hij daarin slaagt, zal hij 20.000 pond rijker zijn. Zonder twijfel neemt Fogg de uitdaging aan, waarna hij zich naar huis spoedt om de nodige voorbereidingen te maken. Passepartout schrikt zich echter een hoedje wanneer hij verneemt dat hij welgeteld 15 minuten de tijd heeft om in te pakken.
Sommigen zien het plotse vertrek van Fogg echter als een ontsnappingsplan. Mr. Fix (Robert Newton) van de Yard denkt namelijk dat Phileas achter de overval op de Bank of England zit. Bijgevolg zet Mr. Fix verbeten de achtervolging in, in de hoop met de hulp van de Britse autoriteiten, verspreidt over de hele wereld, Fogg te kunnen arresteren.

Van alle films en TV-series die van dit boek van Jules Verne zijn gemaakt is deze toch wel verreweg de leukste. De locaties, de humor, de personages, alles klopt, al volgt de film lang niet altijd precies het oorspronkelijke verhaal. De cinematografie is gewoonweg prachtig en het is een verademing om weer eens een film zonder CGI te zien. Deze DVD-uitgave is sowieso een pareltje: ik heb zelden een DVD gezien waarvan het beeld zo scherp, kleurrijk en contrastrijk is. Wat bovendien helpt is dat Warner Bros. deze lange film (2 uur 55 min.) over twee schijven heeft verdeeld. Ook het geluid stelt absoluut niet teleur voor een film uit 1956. Een top-uitgave, en dat vinden ze ook bij DVDInfo (https://www.dvdinfo.be/bespreking.php?id=1484).

Film: 9
Beeld: 10
Geluid: 8

rogue
13-02-2024, 07:39
Ik doe altijd mijn best om de genomineerde films voor Beste Film voor de uitreiking te kijken.

Van het weekend The Holdovers gezien Aan de ene kant is dit inderdaad typisch zo'n film die voor de Oscars genomineerd wordt, aan de andere kant vond ik het nou echt geen bijzondere film. Zeker ook geen slechte film trouwens, maar wel heel erg voorspelbaar en ik kreeg er geen speciaal gevoel bij. Giamatti speelt zoals goed, maar eigenlijk ook weer op een manier zoals we wel vaker van hem gezien hebben. Leuke bijrol van Carrie Preston, die meestal wel een film/serie iets extra's geeft. Een film die aardig wegkijkt maar niet bijblijft.


https://www.youtube.com/watch?v=AhKLpJmHhIg

Marcel Hoeve
13-02-2024, 14:07
13713

Ant-Man and the Wasp 3D (2018)

Verhaal:
In de nasleep van 'Captain America: Civil War' worstelt Scott Lang (Paul Rudd) met de gevolgen van zijn keuzes als een superheld en een vader. Terwijl hij moeite heeft om zijn thuisleven met zijn verantwoordelijkheden als Ant-Man te herstellen, wordt hij geconfronteerd door Hope Van Dyne (Evangeline Lilly) en Dr. Hank Pym (Michael Douglas) met een dringende nieuwe missie. Scott moet opnieuw het pak aantrekken en samenwerken met Hope, 'The Wasp', om geheimen uit het verleden te ontdekken.

Ik zal het niet gauw zeggen, maar ik heb me prima vermaakt met deze Marvel-film. Dat is voor een groot deel op het konto te schrijven van de humor die in deze film verpakt zit, iets wat je bij veel Marvel-films helaas node mist. Ik vond de special effects ook erg origineel en bijzonder goed gedaan. En wat bij mij ook helpt is natuurlijk de aanwezigheid van Evangeline Lilly, die wij beter kennen als Kate uit de TV-serie 'Lost'. Maar het hoogtepunt van deze film is toch wel de 3D. Wow! Dit moet met Avatar, Titanic en Gravity toch wel één van de beste 3D-films zijn die ik ooit gezien heb. Zoveel dieptewerking zie je maar zelden in een niet-animatiefilm. Gaat dat zien (mits je nog een 3D TV hebt natuurlijk) en geniet!

Film: 9
Beeld: 10
Geluid: 8

rogue
13-02-2024, 14:57
Foe (Amazon Prime)

Wat een aparte film. Toch weer eentje waarover je gaat nadenken na afloop. Geweldige rollen van Saoirse Ronan en Paul Mescal. Het beste is om hier blind in te gaan zonder voorkennis, dus onderstaande trailer is optioneel :). Deze film zal niet voor iedereen zijn trouwens, het tempo ligt redelijk laag en veel blijft onduidelijk tot later in het verhaal.
Toch jammer van die allerlaatste scene, een beetje oplettende kijker had die info niet meer nodig.


https://www.youtube.com/watch?v=7fKa3h-Qg6o

Marcel Hoeve
28-02-2024, 18:29
13740

August: Osage County (https://www.imdb.com/title/tt1322269/) (2013) (Blu-ray)

Verhaal:
Beverly Weston (Sam Shepard) is de aan drank verslaafde vader van een gezin. Nadat hij is verdwenen komt de familie bij elkaar om moeder Violet (Meryl Streep) en dochter Ivy (Julianne Nicholson) te steunen. Hierbij komt allerlei oud en nieuw zeer tussen de familieleden bovendrijven.

Wat een geweldige film is dit! Ik heb bijna twee uur lang ademloos zitten kijken naar de acteerprestaties van Meryl Streep en Julia Roberts. Dit is pas acteren! Het gros van de acteurs en actrices in Hollywood kan een voorbeeld nemen aan deze twee topactrices. Met name Meryl Streep is weer weergaloos. Ja, het is een dialoogfilm, maar wat voor één. Af en toe deed het mij denken aan die andere fantastische dialoogfilm, "Carnage", met Kate Winslet en Jodie Foster, ook al twee topactrices. Ik vrees alleen dat ik ongeveer de enige op dit forum ben die wél van dit soort films houdt. Heerlijk gewoon om weer een film te zien die echt ergens over gaat, en dat zonder CGI en al die andere nepdingen.

Film: 10
Beeld: 9
Geluid: 8

rogue
28-02-2024, 19:29
.

Wat een geweldige film is dit! Ik heb bijna twee uur lang ademloos zitten kijken naar de acteerprestaties van Meryl Streep en Julia Roberts. Dit is pas acteren! Het gros van de acteurs en actrices in Hollywood kan een voorbeeld nemen aan deze twee topactrices. Met name Meryl Streep is weer weergaloos. Ja, het is een dialoogfilm, maar wat voor één. Af en toe deed het mij denken aan die andere fantastische dialoogfilm, "Carnage", met Kate Winslet en Jodie Foster, ook al twee topactrices. Ik vrees alleen dat ik ongeveer de enige op dit forum ben die wél van dit soort films houdt. Heerlijk gewoon om weer een film te zien die echt ergens over gaat, en dat zonder CGI en al die andere nepdingen.

Film: 10
Beeld: 9
Geluid: 8[/FONT][/SIZE]

Je bent de enige, verder op dit hele forum houden wij allemaal inderdaad alleen van 1 soort film: de lege, domme, volgepompte CGI films.

Rogier Burghout
28-02-2024, 20:16
Je bent de enige, verder op dit hele forum houden wij allemaal inderdaad alleen van 1 soort film: de lege, domme, volgepompte CGI films.

Klopt inderdaad, ook AL mijn recensies gaan alleen maar over dit soort films…:rolleyes:

jeroeni
28-02-2024, 21:03
Wat een onsympathieke uitspraak van Marcel.

Werner
28-02-2024, 21:16
Daarjuist nog eens in 4K genoten van de Shout! Factory versie van Fargo. Man, dat blijft toch een goede film, zelfs al weet je hoe hij afloopt.

Marcel Hoeve
29-02-2024, 08:35
Wat een onsympathieke uitspraak van Marcel.
Jemig, Jeroen, een forum is juist bedoeld om tegengestelde meningen te uiten en prikkelende uitspraken te doen. Als iedereen maar dezelfde smaak zou hebben en elkaar allemaal maar naar de mond zou praten, dan wordt het wel een heel erg ingedutte toestand hier. Ik zou zeggen: plaats zelf eens een beoordeling van een film die je gezien hebt.

jeroeni
29-02-2024, 08:43
Jemig, Jeroen, een forum is juist bedoeld om tegengestelde meningen te uiten en prikkelende uitspraken te doen. Als iedereen maar dezelfde smaak zou hebben en elkaar allemaal maar naar de mond zou praten, dan wordt het wel een heel erg ingedutte toestand hier. Ik zou zeggen: plaats zelf eens een beoordeling van een film die je gezien hebt.
Heb het te druk met games.En sowieso is er vanuit mij steeds minder interesse in films.
Maar omdat ik minder interesse in film heb kan ik toch niet maken om te zeggen dat wat ik doe wel ergens over gaat t.o.v. een film.En er zijn hier wel meer mensen die andere dingen kijken dan alleen de Marvel achtige dingen.

Marcel Hoeve
29-02-2024, 15:19
Heb het te druk met games.En sowieso is er vanuit mij steeds minder interesse in films.
Maar omdat ik minder interesse in film heb kan ik toch niet maken om te zeggen dat wat ik doe wel ergens over gaat t.o.v. een film.En er zijn hier wel meer mensen die andere dingen kijken dan alleen de Marvel achtige dingen.
Prima dat je er geen tijd voor hebt, ieder zijn ding. Maar ik vind dat er tegenwoordig wel heel erg veel films, en niet alleen Marvel-films, voor een groot deel vanachter de computer gemaakt worden en dat het echte acteerwerk, in een gewone natuurlijke omgeving, steeds meer naar de achtergrond verdwijnt. Ik heb dan ook niet echt een hoge pet op van de huidige generatie acteurs en actrices.

Rogier Burghout
29-02-2024, 15:26
Prima dat je er geen tijd voor hebt, ieder zijn ding. Maar ik vind dat er tegenwoordig wel heel erg veel films, en niet alleen Marvel-films, voor een groot deel vanachter de computer gemaakt worden en dat het echte acteerwerk, in een gewone natuurlijke omgeving, steeds meer naar de achtergrond verdwijnt. Ik heb dan ook niet echt een hoge pet op van de huidige generatie acteurs en actrices.

Ik wist niet dat je echt zo onwetend en kortzichtig was Marcel. Fysieke effecten in een film winnen juist aan populariteit en worden juist steeds meer gebruikt in tegenstelling tot blue/green screen e.d. Dus dat is punt 1. En daarnaast worden er nog zooooooveeeeellll series en films gemaakt waar niet alleen het door jouw genoemde "echte" acteerwerk wordt ingezet maar ook nog eens voornamelijk wordt gefilmd op locatie. Als je dit niet weet dan kijk je óf de verkeerde films en series óf je lijdt toch wel een beetje aan een struisvogelmentaliteit icm een kokervisie....

jeroeni
29-02-2024, 15:48
Prima dat je er geen tijd voor hebt, ieder zijn ding. Maar ik vind dat er tegenwoordig wel heel erg veel films, en niet alleen Marvel-films, voor een groot deel vanachter de computer gemaakt worden en dat het echte acteerwerk, in een gewone natuurlijke omgeving, steeds meer naar de achtergrond verdwijnt. Ik heb dan ook niet echt een hoge pet op van de huidige generatie acteurs en actrices.
De CGI is in de film wereld al even niet meer heel geliefd.Het kost veel geld en het heeft zeker op de lange termijn niet het gewenste effect.
The Shape of Water: Deze 2017 film[hij is pas later op m'n pad gekomen] staat zomaar in mijn top 3 favo films.Hier komen oude en nieuwe technieken samen.

Bij een Spider-Man of Superman film kan je niet zonder CGI gebruik.

The Shape of Water/A Star is Born: Dit zijn mijn favo films van de laatste jaren en dat zeg ik als game mannetje.

Marcel Hoeve
29-02-2024, 18:56
Ik wist niet dat je echt zo onwetend en kortzichtig was Marcel. Fysieke effecten in een film winnen juist aan populariteit en worden juist steeds meer gebruikt in tegenstelling tot blue/green screen e.d. Dus dat is punt 1. En daarnaast worden er nog zooooooveeeeellll series en films gemaakt waar niet alleen het door jouw genoemde "echte" acteerwerk wordt ingezet maar ook nog eens voornamelijk wordt gefilmd op locatie. Als je dit niet weet dan kijk je óf de verkeerde films en series óf je lijdt toch wel een beetje aan een struisvogelmentaliteit icm een kokervisie....
OK, Rogier, als dat jouw eenzijdige mening is dan stop ik onmiddellijk met nog iets bij te dragen aan deze rubriek. Ga toch lekker gamen, man! Er zijn zoveel forumleden die van alles kopen, maar nooit eens de moeite nemen om hun mening/oordeel/recensie te plaatsen, terwijl dat minder dan vijf minuten van hun tijd kost. Net zoals alleen Raymond, ik en heel af en toe Werner het hele topic van "Welke UHD / Blu-ray / DVD ga je nu kijken" in leven houden. Waar blijven al die anderen dan?

jeroeni
29-02-2024, 19:33
OK, Rogier, als dat jouw eenzijdige mening is dan stop ik onmiddellijk met nog iets bij te dragen aan deze rubriek. Ga toch lekker gamen, man! Er zijn zoveel forumleden die van alles kopen, maar nooit eens de moeite nemen om hun mening/oordeel/recensie te plaatsen, terwijl dat minder dan vijf minuten van hun tijd kost. Net zoals alleen Raymond, ik en heel af en toe Werner het hele topic van "Welke UHD / Blu-ray / DVD ga je nu kijken" in leven houden. Waar blijven al die anderen dan?

Denk je dat ik er plezier aan beleef om altijd m'n eigen naam in de game topics te zien?
Ja er zijn er een paar die nog wat doen in de game topics maar ik zou het leuk vinden als er ook wat nieuwe mensen aan boord komen.En dat geld ook voor film/serie.

Echt Marcel ik zou ook willen dat hier meer mensen hun plezier uiten.Op die manier hoe jij gisteren mensen wil prikkelen dat is ook weer niet de manier.

Verder ben ik ook altijd vrij actief in het CD topic.En eigenlijk lees ik alles wel op deze site.

Deze site heeft vers bloed nodig.:lol:;)

Werner
01-03-2024, 07:06
Net zoals alleen Raymond, ik en heel af en toe Werner het hele topic van "Welke UHD / Blu-ray / DVD ga je nu kijken" in leven houden.

Dat "welke ga je nu kijken" is voor mij soms een probleem omdat dat veelal een last minute-beslissing is; ik zet liever iets in het topic "welke heb je gekeken"?

Speaking of which:


https://www.youtube.com/watch?v=ar-IaAx7s8k

De Duitse 4K bekeken. Alleen jammer dat alle on screen teksten ook in het Duits zijn, maar deze heeft echt wel een fijne geluidstrack!

rogue
01-03-2024, 08:54
OK, Rogier, als dat jouw eenzijdige mening is dan stop ik onmiddellijk met nog iets bij te dragen aan deze rubriek. Ga toch lekker gamen, man! Er zijn zoveel forumleden die van alles kopen, maar nooit eens de moeite nemen om hun mening/oordeel/recensie te plaatsen, terwijl dat minder dan vijf minuten van hun tijd kost. Net zoals alleen Raymond, ik en heel af en toe Werner het hele topic van "Welke UHD / Blu-ray / DVD ga je nu kijken" in leven houden. Waar blijven al die anderen dan?

Dat hoeft toch ook weer niet Marcel. Maar misschien kun je wel zien dat je initiele post (wellicht onbedoeld) wat hooghartig overkwam? Alsof de rest hier alleen maar van films houdt die nergens over gaan met veel CGI en al die andere nepdingen (jouw woorden). Natuurlijk prikkelen mag, maar zoals jeroeni al aangaf is lijkt mij niet de manier.

Wat Rogier (op een te krachtige manier, denk ik) aangeeft: zulke films als jij bedoelt worden echt nog wel gemaakt. Ik heb het al meerdere malen aangegeven dat je een keer uit de standaard Hollywoord films (want vergis je niet, dit is gewoon simpelweg een Weinstein productie) moet stappen en dat er zoveel moois is buiten Hollywood. En daar werken ze vaak met lagere budgetten, dus 'CGI en al die andere nepdingen' hebben ze geen geld voor. Probeer het eens, je zal nog verbaasd zijn.

Over het topic "Welke UHD / Blu-ray / DVD ga je nu kijken": dat zijn inderdaad vaak dezelfde mensen (waarvan jijzelf toegeeft dat je vaak achteraf als je de film al hebt gezien pas post). Geeft toch niet, we hebben allemaal een bepaald deel waar je vaak post, zo zit jeroeni bij het gamen, ik vaak bij series etc.

Het zou zonde zijn als je stopt met posten want er zijn al zo weinig meer die het doen...

Rogier Burghout
01-03-2024, 09:17
OK, Rogier, als dat jouw eenzijdige mening is dan stop ik onmiddellijk met nog iets bij te dragen aan deze rubriek. Ga toch lekker gamen, man! Er zijn zoveel forumleden die van alles kopen, maar nooit eens de moeite nemen om hun mening/oordeel/recensie te plaatsen, terwijl dat minder dan vijf minuten van hun tijd kost. Net zoals alleen Raymond, ik en heel af en toe Werner het hele topic van "Welke UHD / Blu-ray / DVD ga je nu kijken" in leven houden. Waar blijven al die anderen dan?

Marcel, als je alleen maar posts in deze rubriek kan plaatsen die voor jouw gevoel prikkelen, maar eigenlijk gewoon best wel beledigend zijn, stop dan aub met posten ja. Want dan voegt het helemaal niks meer toe. Hou het gewoon bij jezelf, dat is meer dan voldoende. En maak van jouw verwachting niet andermans verplichting, ofwel ga niet verwachten van anderen dat ze hun aankoop- en kijkgedrag gaan posten. Als mensen dat niet willen, dan doen ze dat gewoon niet. Ik koop ook genoeg, maar ondanks dat ik veel post denk ik er ook niet aan om die aankopen te posten. Het zit gewoon niet in mijn "systeem". Wat er wel in zit, is recensies schrijven. En dat doe ik toch aardig veel dacht ik. En dat is meteen een beetje mijn kijkgedrag. Dus twee vliegen in één klap zeg maar (y)

BigLebowski
03-03-2024, 16:44
Mochten sommige mensen hier ook maar enige interesse hebben in wat ik kijk en hoeveel sterretjes ik ervoor gegeven heb, kijk dan gerust af en toe op Letterboxd, daar is mijn kijkgedrag op de voet te volgen (zie link in mijn onderschrift) :-P

Marcccc
03-03-2024, 19:59
The last house on the left

Beruchte horror klassieker van Wes Craven die ik toch nog nooit gezien had. Rauw en bruut. Ongemakkelijk om naar te kijken. Verkrachting, marteling en moord. En tussendoor slapstick-achtige comedy van twee stuntelige politieagenten, alsof de film probeert te zeggen dat het allemaal eigenlijk maar super grappig is.

Dan is Craven’s A Nightmare On Elmstreet van 12 jaar later toch een stuk braver opeens.

En helemaal geen CGI te bekennen 8-)

Werner
04-03-2024, 21:07
https://www.youtube.com/watch?v=1esRrwrmWzA

In het kader "upgrade naar 4K" vandaag Puss In Boots. Niet slecht maar de tweede film heeft toch nog net een streepje voor.

rogue
05-03-2024, 14:47
American Fiction

Ik doe mijn best om deze week de genomineerden voor beste film die ik nog niet heb gezien heb, alsnog te kijken. Deze stond als eerste op de lijst.

Jeffrey Wright (Westworld!) speelt de auteur Thelonious "Monk" Ellison die te maken heeft met diverse uitdagingen met zijn familie, op het persoonlijk vlak en in zijn werkgebied. Over de inhoud ga ik verder niets zeggen, dat laat ik graag een verrassing zijn.

Het is een erg geslaagde film; een mix tussen komedie en drama met een sterk maatschappij kritische toon zonder een belerend vingertje op te steken. Ik snap de nominatie dan ook wel, al zal de film niet winnen dan is het toch mooi dat er aandacht voor gegenereerd wordt.

Aanrader.


https://www.youtube.com/watch?v=i0MbLCpYJPA

rogue
06-03-2024, 10:41
Maestro

Nog één van de genomineerden voor beste film bij de Oscars dit jaar. Aan de ene kant zie ik wel waarom qua verhaal (biogafie over de grote Joodse dirigent/componist Leonard Bernstein) maar aan de andere kant echt niet qua film zelf.

Het is natuurlijk een keus geweest om zoveel te focussen op zijn relatie met zijn vrouw (en diverse mannen), maar eerlijk gezegd wordt het erg saai uitgewerkt. De boeiendste stukken zijn om Bernstein in actie te zien als componist en de scene met het interview wat hij geeft vond ik een heel sterk stuk.

Daarnaast krijg ik het gevoel dat Cooper heel graag een artistieke film wilde maken d.m.v. allerlei kunstgrepen qua cinematografie. Dat komt erg geforceerd over bij mij.

Het is kortom geen film die ik nog een keer zou willen zien.

Nog 4 genomineerden te gaan....


https://www.youtube.com/watch?v=gJP2QblqLA0

Werner
06-03-2024, 13:43
Lekker een beetje de fascist uithangen met Paul Verhoeven...


https://www.youtube.com/watch?v=zPYuV_jGk7M

En zeggen dat de film voor 9/11 werd gedraaid. Verhoeven is een echte visionair.

rogue
07-03-2024, 14:23
Opnieuw 2 genomineerden voor beste film gekeken.

Anatomie d'une chute (Anatomy of a Fall)

Ik hou wel van rechtbank films en dit is wel een goede hoor. De film draait om de dood van een man die bij een chalet naar beneden valt. Opzet of ongeluk?

IJzersterke film met een hele goede Sandra Hüller als hoofdpersoon Sandra Voyter. Anders dan in veel andere Hollywoord rechtbankdrama's waarbij er opeens briljante vondsten door briljante advocaten gevonden worden (ook niets mis mee trouwens) krijgen we hier een realistisch beeld van een rechtzaak te zien. En heel interessant om te zien hoe het eraan toe gaat in een Franse rechtbank, die qua bevraging van getuigen en verdachten echt wel afwijkt van wat we gewend zijn in films.

Ik zeg eerlijk dat het niet een film is die ik nog een keer ga kijken, maar ik zou 'm zeker aanraden als je ook van dit soort films houdt. Anders is het misschien wel wat droge kost voor je.


https://www.youtube.com/watch?v=fTrsp5BMloA


The Zone Of Interest

Verrassend indrukwekkende film.

Ik had bijna niets over de film gelezen. Als de film na een lange intro zonder beeld begint, denk je naar een normale, wat saaie familie te kijken die een uitje heeft. Pas later als je beseft van wie dat gezin is, wordt meer duidelijk.

Het aparte van de film is dat alles heel rustig verteld en in beeld wordt gebracht, terwijl er vlakbij enorme gruwelijkheden plaatsvinden. Die gruwelijkheden zie je dan juist niet specifiek in beeld, maar je wordt er steeds mee geconfronteerd door geluiden, rookwolken, plannen voor nieuwe ovens etc. En het is juist die tegenstelling die de film die zo aangrijpend maakt. Neem nou het opstellen van het plan om 700.000 (!!) Hongaarse joden te transporteren naar werk of de dood; heel kalmpjes wordt puntsgewijs een lijstje doorlopen hoe dat moet gebeuren, alsof het een normaal klusje is. Bizar.

Soms zeg ik aanrader bij een film, maar deze film zou iedereen moeten zien, zeker jongeren (https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5361474/holocaust-waarheid-nederlanders-geschiedenis-niod-tweede). De film is wat langzaam, maar dat is tegelijkertijd ook zijn kracht wegens de genoemde tegenstelling. De soundtrack vult de film ook perfect aan. Deze film is toevallig ook met Sandra Hüller trouwens.

Oppenheimer was erg goed, maar mocht deze film heel onverwacht winnen, dan kan ik mij dat goed voorstellen.


https://www.youtube.com/watch?v=r-vfg3KkV54

Werner
09-03-2024, 20:43
https://www.youtube.com/watch?v=pzvQAg9FkX8

Viel uiteindelijk wel mee, ik had meer een onderbroekenkomedie verwacht.

rogue
11-03-2024, 10:42
In het weekend voor de uitreiking nog de laatste 2 genomineerden voor Beste Film die ik miste nog gezien.

Past Lives

Een rustige, kabbelende film over een jongen en een meisje die vrienden waren tot het meisje op haar 12e ging emigreren naar de VS. 12 jaar later vinden ze elkaar weer voor de eerste keer.
Zeker geen slechte film, maar bijzonder was het ook niet. Deels in het Koreaans, deels in het Engels. Misschien heb ik teveel Koreaanse films gezien om niet meteen erg onder de indruk te zijn van deze film, terwijl de film hoog staat aangeschreven. Er zitten echt wel mooie scenes in, maar al bij al was het niet genoeg voor mij om de film geweldig te vinden. Desondanks zou ik wel aanraden om 'm een keer te kijken.


https://www.youtube.com/watch?v=kA244xewjcI

Poor Things

De laatste van de genomineerden en ook meteen, samen met Oppenheimer, de beste. Wat ziet deze film er prachtig uit, zien is geloven. Inmiddels weten we dat de film 4 oscars heeft gewonnen, o.a. voor productie, kostuums en makeup/haar en degene die de film gezien hebben zullen niet verbaasd zijn. Het is ook een erg fantasierijk verhaal met een geweldige cast; naast de terechte Oscar voor Emma Stone, zijn Ruffalo en Dafoe goed bezig. Niet voor de preutse kijker; de ontdekkingsreis van Stone's personage Bella Baxter voert haar langs allerlei wegen.... Het is ook een grappige film trouwens. En origineel! Degene die zegt dat er niets origineels meer uit Hollywood komt: ga deze film kijken.

Het is wel een misdaad dat er geen UHD is aangekondigd van Poor Things; als er 1 film visueel de moeite waard is, is het deze wel.


https://www.youtube.com/watch?v=RlbR5N6veqw

Werner
11-03-2024, 21:02
https://www.youtube.com/watch?v=cQfo0HJhCnE

Fantastisch mee geamuseerd en in 4K de moeite waard.

BigLebowski
12-03-2024, 20:33
"Degene die zegt dat er niets origineels meer uit Hollywood komt: ga deze film kijken."

Maar laten we wel vaststellen dat de regisseur van Poor Things een Griek is en niet uit het 'Hollywood-systeem' komt :-P Sowieso opvallend hoeveel interessante films of filmmakers van 'buiten' komen. Het begrip Hollywood, al snap ik wat ermee wordt bedoeld, vind ik daarom vaak een lastige. Als je gaat bekijken wat er nog puur Amerikaans is, hoeveel echt bijzonders blijft er dan nog over?

Werner
13-03-2024, 20:41
https://www.youtube.com/watch?v=3AsOdX7NcJs

Een Gerard Butler-film is altijd een beetje hetzelfde. De protagonist knalt de baddies met heelder dozijnen ineens af. Toch blij dat deze op 4K bestaat, zij het dat de teksten op het beeld spijtig genoeg in het Duits zijn. Maar er is geen andere 4K voorhanden.

Werner
14-03-2024, 21:35
https://www.youtube.com/watch?v=k_0gKU4IEgk

De Australische versie is onbetaalbaar, maar ik heb deze Italiaanse versie voor een schijntje gevonden. Een film waar je nog lang over nadenkt met Jennifer Connelly in wat waarschijnlijk haar beste rol ooit is.

Werner
15-03-2024, 22:05
https://www.youtube.com/watch?v=nOCDjU-frrg

Luchtig niemendalletje, wel een beetje veel personages die je moeilijk kan onderscheiden.

Werner
17-03-2024, 21:06
https://www.youtube.com/watch?v=QRmKa7vvct4

Zondagavond = niet te veel intellctuele inspanning. Luchtig, meer niet.

rogue
18-03-2024, 08:42
The Bride Wore Black

Blijkbaar gebruikt als inspiratie voor Kill Bill, en als je de film kijkt, zie je dat inderdaad. Langzamerhand kom je er achter wat de redenen zijn van die mysterieuze vrouw...
Aardige film, al is het einde wel heel erg stug, om niet te zeggen bijna onmogelijk qua kans.


https://www.youtube.com/watch?v=9elbbTIYeJE

Werner
18-03-2024, 21:16
https://www.youtube.com/watch?v=w7FETUsbDlU

Ik was gewoon glad vergeten hoe goed deze film wel is! Sfeervol, tikkeltje mysterieus, nostalgisch...

Werner
21-03-2024, 16:11
https://www.youtube.com/watch?v=oyRxxpD3yNw

Gisteren gezien, maar vergeten te posten. Om criticus John Nugent te citeren: "An appropriate tribute to Disney, by itself. It hardly breaks any ground—it's simply there to celebrate the ground the studio was built on,"

Werner
21-03-2024, 21:01
https://www.youtube.com/watch?v=jzQn0-WH4WM

Eigenlijk een beetje na het lezen van de recensie hier. Lijkt wat op Hot Seat maar dan in een auto.

rogue
22-03-2024, 08:39
Erg geslaagde film. Ooit weleens gezien, maar echt niet in de kwaliteit die de Eureka uitgave biedt.
Ook een Burton die goed op dreef is, kijk eens alleen naar die strakke blik die hij (zonder te knipperen) af en toe geeft. Aanrader.


https://www.youtube.com/watch?v=P4QGhyZXvbo

rogue
22-03-2024, 08:40
Ik hop wel dat Marcel zijn weg weer naar het forum vindt; ik was het (vaak) wel oneens met hem maar dat geeft niets op een forum.

peptalk
22-03-2024, 18:20
Erg geslaagde film. Ooit weleens gezien, maar echt niet in de kwaliteit die de Eureka uitgave biedt.
Ook een Burton die goed op dreef is, kijk eens alleen naar die strakke blik die hij (zonder te knipperen) af en toe geeft. Aanrader.


https://www.youtube.com/watch?v=P4QGhyZXvbo
ja deze is fijn(y)

Coen P.
25-03-2024, 10:25
Spy From the Cold is geweldig inderdaad! Ik merk overigens dat ik mijn filmgedrag minder goed bijhoudt nu WiW halfdood is. Letterboxd hou ik minder goed bij.

Zelf zaterdag eindelijk Dune gezien. Geweldig! Plat gezegd 'Star Wars voor volwassenen', traag maar niet vervelend traag. Voelde haast als een sci-fi film in arthouse jasje. En dan die muziek. Om te smullen!

rogue
25-03-2024, 13:19
Spy From the Cold is geweldig inderdaad! Ik merk overigens dat ik mijn filmgedrag minder goed bijhoudt nu WiW halfdood is. Letterboxd hou ik minder goed bij.

Zelf zaterdag eindelijk Dune gezien. Geweldig! Plat gezegd 'Star Wars voor volwassenen', traag maar niet vervelend traag. Voelde haast als een sci-fi film in arthouse jasje. En dan die muziek. Om te smullen!
Ik heb nou een Excel bestand, maar eigenlijk ben ik daar ook niet echt tevreden over. Alternatieven als letterboxd (geen series) en trakt vielen ook al af bij mij. WiW was toch geweldig in zijn eenvoud....

rogue
25-03-2024, 13:33
Een film die de afgelopen tijd op bizarre wijze is neergesabeld, met de gebruikelijke internet hyperbool van sommigen dat het de slechtste film aller tijden was. Dan hebben ze zeker niet veel films gezien. Toegegeven, een goede film is het niet, maar echt niet slechter dan voorgangers van de Sony Spiderverse zoals Morbius of Venom: Let There Be Carnage (oef...) was het niet. Het blijft een vreemd fenomeen dat het Sony maar niet lukt om iets van het Spiderverse te maken (op de animatiefilms na). Geen aanrader, maar als je wel van eerdergenoemde films hebt genoten (ik niet), dan zal je deze ook wel pruimen.


https://www.youtube.com/watch?v=s_76M4c4LTo

peptalk
25-03-2024, 16:32
WiW werkt bij nog wel, alleen nieuwe series daar kan ik de afleveringen niet aan toevoegen en die kun je dan ook niet als gekeken selecteren.

rogue
26-03-2024, 14:19
Een onverwacht leuke film. Zac Efron, John Cena, het klinkt niet veelbelovend, maar misschien iets met de juiste film op het juiste moment. John Cena is hier goed en brengt veel humor met zich mee. Kijk, het is een voorspelbare film zonder twists en je weet hoe het gaat aflopen, maar de uitvoer is gewoon goed.

Zeker een aanrader!


https://www.youtube.com/watch?v=WXpBN_31-Cw

Werner
26-03-2024, 21:27
https://www.youtube.com/watch?v=BauhJIjn9Uk

Lang gezocht naar de Imprint-versie, geen spijt van gehad. Man, wat een mooi beeld!

rogue
27-03-2024, 08:55
Ik ben aan het kijken naar mijn Eureka achterstand en deze was nu aan de beurt. Ook weer een film die ik een hele tijd geleden weleens heb gezien, maar nooit in zo'n kwaliteit.

De titel is eigenlijk al misleidend en zou Birdman Of Leavenworth moeten heten, maar dat bekt natuurlijk minder lekker. Ook zijn er redelijk wat vrijheden genomen t.o.v. de werkelijkheid (Stroud zou echt nooit een fijne man geweest moeten zijn bijvoorbeeld). Het is gebaseerd op het gelijknamige boek, waarbij Lancaster eerst de film aan het originele script wilde houden (die het boek heel goed volgde), maar toen kwamen ze aan een film van 4 en 1/2 uur uit. Blij dat ze dat niet hebben gedaan, want nu vind ik de lengte ook al aan de maat (ruim 2 1/2 uur), dat had korter gekund.

Lancaster is wel erg geloofwaardig (zoals altijd) en er zijn aardige bijrollen voor Karl Malden en Telly Savalas.

Aanrader, maar alleen voor degene die geen moeite hebben met een laag tempo in films.


https://www.youtube.com/watch?v=8j-U4REl0yE

Werner
27-03-2024, 22:08
https://www.youtube.com/watch?v=0pmfrE1YL4I

Wat een mooie film zeg! Hoe het mogelijk is dat zoveel bagger bij ons wordt uitgebracht op dvd en Blu-ray en deze niet, is me een raadsel.

Werner
29-03-2024, 13:30
https://www.youtube.com/watch?v=xsuG2JUgs_8

Vin Diesel, dus vooral niet te hard bij nadenken.

Werner
30-03-2024, 21:34
https://www.youtube.com/watch?v=rGHDATIJIX8

Eigenlijk nooit eerder gezien, ik weet het, een gat in mijn cultuur. Vanavond dat gat dus dichtgeplamuurd. Ik zou eigenlijk eens moeten natellen hoeveel films er zijn die Oh Yeah van Yello in de soundtrack hebben.

Werner
31-03-2024, 21:24
https://www.youtube.com/watch?v=Gp437H1HQUo

Super jonge versie van Kirsten Dunst.

Werner
01-04-2024, 21:31
https://www.youtube.com/watch?v=L8XsJ4O1YJ0

Eigenlijk een best ingenieuze sci-fithriller met een boodschap.

rogue
02-04-2024, 09:44
Ik kwam de eerste keer in de bios uit op een 8,5; overweldigd door het spektakel en de beleving. Maar nu kom ik toch uit op een 7, ondanks de werkelijk schitterende 3D.

Waarom? Omdat de eerste disc (bijna 2 uur) van de film echt een hele, hele lange zit was. Het ziet er allemaal schitterend uit hoor, maar qua verhaal was het echt niet boeiend. Pas in het laatste uur van de 2e disc werd ik weer wakker geschud en begon de film weer te leven.

Ik heb de eerste film al een keer of 5 gezien en die verveelt nooit. Ik ben bang dat ik een volgende keer meteen de 2e disc erin doe...


https://www.youtube.com/watch?v=d9MyW72ELq0

Maurice1982
02-04-2024, 12:58
Even een vraagje, maar ik wist niet goed bij welke topic ik het moest posten. Weet iemand of er bij ons in Nederland een blu-ray uitgave van de fantastische film “Poor Things” uit komt ? Hij staat nog steeds niet bij de pre-orders bij bol en ik wil deze film echt graag in mijn collectie.

rogue
03-04-2024, 11:48
Na zo'n 5 jaar weer bekeken en nu op UHD. Beeldkwaliteit is dan ook niets mis mee, maar de film zelf helaas wel.

Vooraf klinkt het heel aardig; in de comics is de Dark Phoenix saga namelijk nog steeds 1 van de beste verhaallijnen die er geweest is. Maar helaas is de uitvoering hier middelmatig. Het begint al bij Turner zelf. Ze acteert niet slecht, maar ze mist charisma voor zo'n grote rol imo.

De film zelf is het eerste uur saai en begint pas het laatste half uur echt te leven. Jammer, want het bronmateriaal is er wel. Ik kom iets hoger uit dan de vorige kijkbeurt, maar het blijft voor mij de minste X-men film na X-Men Origins: Wolverine.


https://www.youtube.com/watch?v=azvR__GRQic

Marcccc
03-04-2024, 20:10
Ben-Hur (1959)

Tijdens Kerstmis kijk je Die Hard en tijdens Pasen kijk je Ben-Hur. Zo staat het in de bijbel geschreven.

Wel verdeeld over 1e en 2e Paasdag, want ik heb niet meer de aandachtsspanne om zulke lange films in 1 keer te kijken.

Maar het blijft toch een prachtige film om te zien.

jeroeni
03-04-2024, 20:28
Ben-Hur (1959)

Tijdens Kerstmis kijk je Die Hard en tijdens Pasen kijk je Ben-Hur. Zo staat het in de bijbel geschreven.

Wel verdeeld over 1e en 2e Paasdag, want ik heb niet meer de aandachtsspanne om zulke lange films in 1 keer te kijken.

Maar het blijft toch een prachtige film om te zien.
Ben ik ff blij dat ik de bijbel nooit gelezen heb.;)

Werner
03-04-2024, 20:44
https://www.youtube.com/watch?v=bmr8YmwnZ3w

Ik kan grotendeels het idee volgen maar ik ken dus geen reet van beurseconomie, heb op school welgeteld nul uur economie gehad.

rogue
04-04-2024, 09:13
Wat een enorm mooie 3D in deze film! Ik ben niet echt van de popouts met 3D, maar deze zijn wel erg, erg mooi.

Daarnaast ook nog een hele vermakelijke film met een spannend plot en je hebt een must-have op 3D film gebied. We hebben als Nederland geluk, want er is een versie met Duitse en Nederlandse ondertiteling, terwijl de enige versie met Engelse ondertiteling veel centjes kost.


https://www.youtube.com/watch?v=g_Krbh2NZAw

Werner
04-04-2024, 21:15
https://www.youtube.com/watch?v=ePjspI-1sYI

Een beetje schmalz op een donderdagavond moet kunnen.

rogue
05-04-2024, 09:46
Tweede keer dat ik deze film kijk, tweede keer dat ik geboeid kijk naar, ja wat eigenlijk? De film levert meer vragen (meestal beginnen die met 'hoe kan het dat') dan antwoorden op maar je blijft toch kijken. Simons wereld is kleur van wat je ziet in het beeld; grauw en saai, dus wen daar vast aan.
Muziekkeuze is prachtig trouwens.

Het loont om achteraf wat informatie over de film op te zoeken; dan wordt nog niet alles duidelijk en uitgelegd maar krijg je toch een beter beeld.
Aanrader, maar niet voor degene die alles klip en klaar wilt hebben aan het einde van een film.


https://www.youtube.com/watch?v=XG8qATRtNuU

Werner
05-04-2024, 22:11
https://www.youtube.com/watch?v=EaDz45LF9MM

Had er iets helemaal anders van verwacht maar het was niet slecht. Paasvakantie is echt een tijd om het gat in mijn cultuur op te vullen.

rogue
08-04-2024, 09:02
Twee totaal verschillende films die ik hetzelfde cijfer heb gegeven.

Qiu jue (Exucution In Autumn)
Mooie evenwichtige film over een man die gevangen wordt gezet na een paar moorden. Maar aangezien hij de enige zoon in de familie is, doet oma van alles om de familielijn voort te zetten. Mooie uitgave van Eureka ook.


https://www.youtube.com/watch?v=G4SSZOFKWbs


Piranha 3D
Een film die valt in de categorie zo slecht dat het goed is. Verhaal? Piranha's vallen aan. Laat alles los en kijk gewoon. Wel grappig dat ze dan Richard Dreyfuss (Jaws) voor een rolletje gestrikt hebben. 3D is redelijk tot goed te noemen. Ook een lekker korte film, anderhalf uur, dat is ook weleens prettig.


https://www.youtube.com/watch?v=NdMO51GaTMs

Werner
08-04-2024, 20:52
https://www.youtube.com/watch?v=GUXSN2ZOKw8

Laatst ergens goedkoop opgepikt, wist niet dat het een Nikita-remake was.

rogue
09-04-2024, 15:03
Het heeft een tijd geduurd tot ik deze heb bekeken, terwijl ik 'm al een tijd in huis heb. Ik wilde eigenlijk eerst de eerste 2 films opnieuw kijken, maar dat kwam er steeds niet van dus deze toch maar opgezet.

Tsja, het is weer een beetje thuiskomen met alle oude vertrouwde karakters; het is ook leuk dat er steeds weer zoveel meedoen uit de View Askewniverse (met een hele bekende in een cameo. Ook oneerlijk: de vorige film komt uit 2006 en dat zie je logischerwijs wel bij de acteurs, behalve bij Rosario Dawson, die geen dag ouder lijkt te zijn.

Film zelf viel mij niet tegen, was toch een beetje ontroerend, ondanks dat het acteerwerk niet altijd even sterk was (dat was in vorige films ook weleens het geval) maar daar stoor ik mij niet aan.

Aanrader als je de vorige ook hebt gezien.


https://www.youtube.com/watch?v=uD3n3GM3Z_0

Werner
10-04-2024, 09:00
https://www.youtube.com/watch?v=epGteyI0cVs

Beetje chaotische komedie, flirt wat met het randje van de goede smaak.

Werner
15-04-2024, 07:11
https://www.youtube.com/watch?v=wKtcmiifycU

Mijn rewatch Marvel in 4K-trein begint langzaam op gang te komen...

Werner
15-04-2024, 07:12
https://www.youtube.com/watch?v=GtU6lx9VlwQ

Donker en de algemene verhaallijn springt wat vaak van de hak op de tak.

rogue
15-04-2024, 08:07
Ze wilden hier weleens die Sharknado films kijken. Ik heb mij er nooit aan gewaagd, maar was toch nog positief verrast met de eerste 2. Niet om de kwaliteit, want die was zo slecht als ik verwacht had. Maar wel verrast om hoe grappig ik ze nog vond. Gelukkig nemen de films zichzelf ook totaal niet serieus en komen met in het verhaal met scenes die je bijna niet kunt bedenken. Het zijn er in totaal 6, dus we zijn er nog even mee zoet :).


https://www.youtube.com/watch?v=TWu0zZljle4


https://www.youtube.com/watch?v=fWY4-u9Ewdc

Werner
19-04-2024, 22:38
https://www.youtube.com/watch?v=7vz6PE6fM-g

Degelijk periodedrama maar vooral in 4K een juweeltje om te bekijken.

Werner
22-04-2024, 08:07
https://www.youtube.com/watch?v=qesn8pV9yu8

Typische Kevin McDonald-swashbuckler, maar zeer goed ge(s)maakt.

Mark van L.
22-04-2024, 08:33
Civil War:
Heftige en aangrijpende film. Een fictieve realistisch gefilmde oorlogsfilm. Je zou bijna gaan denken dat het werkelijk gebeurd is. En je kan na de gebeurtenissen van 6 januari, de bestorming van het Capitool, ook zo maar denken dat het kan gebeuren. Al die Amerikanen die al zoveel wapens in bezit hebben, en steeds meer verharde samenleving.
De zaal IMAX in Pathe had geweldig beeld, maar ikzelf vind het geluid veel te hard. Dus pluggen in gedaan, was nog hard genoeg.

rogue
22-04-2024, 15:21
Satirische mini-serie over een fictief land in Midden-Europa.

Ik moet nog 2 delen van de 6 maar deze serie is nu al geslaagd. Als je van een film als Wag The Dog kan genieten, dan vind je deze ook leuk.

Kate Winslet is geweldig als alles overheersende dictator die alles wegwuift wat haar niet bevalt. Maar ook onze zuiderburen mogen trots zijn op hun landgenoot Matthias Schoenaerts die een hele fijne rol speelt.

Aanrader!


https://www.youtube.com/watch?v=MilyCJRKX80

Rogier Burghout
22-04-2024, 15:33
Verschrikkelijke serie JP, we zijn na 1 aflevering met deze gestopt. Wat een draak van een serie. Wij schuwen satire zeker niet , maar dit is echt totaal niet grappig. Zo zie je maar weer hoe smaken kunnen verschillen.

rogue
22-04-2024, 15:45
Verschrikkelijke serie JP, we zijn na 1 aflevering met deze gestopt. Wat een draak van een serie. Wij schuwen satire zeker niet , maar dit is echt totaal niet grappig. Zo zie je maar weer hoe smaken kunnen verschillen.

Het is inderdaad allemaal smaak...."one man's trash is another man's treasure" :).

Werner
23-04-2024, 22:47
https://www.youtube.com/watch?v=0BXCVe8Yww4

Die Pirates-films blijven onderhoudend, ongeacht het aantal keer dat je ze ziet.

rogue
25-04-2024, 09:22
De serie die nu verrassend een enorme hit op Netflix is. Intrigerend, beklemmend en soms erg ongemakkelijk om te kijken. Maar je blijft kijken....
Het mooie van de serie is dat de serie niet alleen zwart/wit is qua schuldvraag. En heel bijzonder: de hoofdpersoon is ook de schrijver en degene die het echt overkomen is. Soms is werkelijkheid vreemder dan fictie.

Geen aanrader; deze moet je gezien hebben.


https://www.youtube.com/watch?v=eafm1gB6SCM

Werner
26-04-2024, 06:57
https://www.youtube.com/watch?v=isVtXH7n9lI

Alleen al zijn prijs waard voor Nick Nolte.