PDA

Bekijk de volledige versie : fronts full range sub ja laag fronts weg!!



ton
31-12-2010, 10:20
Goedemorgen,

Ondanks dat dit de eerste keer is dat ik een vraag stel heb ik al vaak op dit forum gekeken.
Nu ik even de tijd heb wilde ik even 2 vragen stellen
1. Ik heb een onkyo txnr 807 versterker met wharfedale fronts en 2 yamaha subwoofers
gisteren was ik weer eens even aan het experimenteren met de instellingen van mijn onkyo,tot mijn verbazing had ik bij speakerinstellingen
subwoofer nee geselecteerd.Automatisch zet de versterker de fronts op full range.Wat schetst mijn verbazing dat ik een zeer mooi laag uit mijn fronts hoor,de sub had ik uitgeschakeld(power off)
vervolgens de sub weer aangezet vinkje sub aan in versterker en de fronts op full range laten staan.Nu mis ik een groot deel van het laag uit mijn fronts,waarom haalt de verterker een substantieel deel van het laag op de fronts weg als je een subwoofer selecteerd,in beidde gevallen staan de fronts op full range??? is dit te overbruggen? zodat ik het lage uit mijn fronts behou en toch de subwoofer selecteer.

Waar ik ook erg nieuwschierig naar ben is jullie ervaringen naar klipsch luidsprekers, met mijn wharfedales moet ik de hoge tonen vol open zetten om een mooi scherp (niet schel) geluid te verkrijgen.
Ik weet dat je altijd moet luisteren naar een speaker om deze te beoordelen,maar hebben jullie enig idee welk merk luidsprekerer goed is en dan voornamelijk in het hoge frequentie segment?
Ik heb de klipsch WF 34 op het oog.
Alvast bedankt voor de input

peptalk
31-12-2010, 10:28
Misschien kun je in de reciever de sub op LFE zetten, dus alleen voor de effecten zoals explosies. Probeer het eens, wie weet.

Marcellow
31-12-2010, 10:33
Of misschien kun je de kantelfrequentie lager zetten, dus dat er meer laag naar de fronts wordt gestuurd.

De truc zou moeten zijn dat je sub de fronts ondersteund, niet een deel er van overneemt.

Je zou de fronts op "small" moeten zetten en de kantelfrequentie op 100Hz of misschien in jou geval zelfs 80Hz moeten zetten.

DVDProfilersFilmgek
31-12-2010, 10:42
Heb je ook de optie dubbel bass?

ton
31-12-2010, 10:47
ja optie dubbel bas heb ik,zou dit het zijn vanmidag even proberen bedankt!

ton
31-12-2010, 10:51
dit zou eigenlijk het beste zijn om te doen, de fronts op 80 hz en de rest de sub,
wat ik eigenlijk wil proberen is het volle laag gewoon bij de fronts en het ultra laag de sub.
ik ben hier al redelijk lang mee bezig om te kijken wat nu eigenlijk het mooiste klinkt.
bedankt voor de input.

ton
31-12-2010, 10:53
de sub op lfe zetten ga ik ook even proberen,ik weet nog niet of dit kan. bedankt!

DVDProfilersFilmgek
31-12-2010, 10:56
dit zou eigenlijk het beste zijn om te doen, de fronts op 80 hz en de rest de sub,
wat ik eigenlijk wil proberen is het volle laag gewoon bij de fronts en het ultra laag de sub.
ik ben hier al redelijk lang mee bezig om te kijken wat nu eigenlijk het mooiste klinkt.
bedankt voor de input.

Heb mijn fronts gewoon als full range en de dubbel bass aan, al het laag gaat zodoende ook naar de fronts, heb full range fronts, en dat mogen ze weergeven ook.

Bedenk wel dat onze oortjes ons snel in de steek laten en als de sub meedoet, de fronts al snel als "lichtvoetig" overkomen, zeker als de sub een beetje volume krijgt.

Met full range heb je iig geen last van een gat in het laag(y)

ton
31-12-2010, 11:27
OK ik denk dat de dubble bas i.d het het trukje is,dit ga ik vanmiddag proberen,welke subwoofer staat er bij jou? en ben je daar tevreden over?

DVDProfilersFilmgek
31-12-2010, 11:38
OK ik denk dat de dubble bas i.d het het trukje is,dit ga ik vanmiddag proberen,welke subwoofer staat er bij jou? en ben je daar tevreden over?

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=70460

Ben er zeer tevreden over(y)

HTip
07-01-2011, 20:05
Weet niet welke Wharfedale je als front hebt, maar de meeste speakers zijn niet in staat hele lage frequenties weer te geven. Mijn speakers gaan tot 35 Hz, maar toch staan ze op small. De stelregel van de kantelfrequentie (x-over) is 1,5 x (laagste frequentie van je speaker), in mijn geval afgerond 60Hz. Echter met luisteren het toch op 70Hz gezet. De sub neemt de rest voor zijn rekening.

jamiev
07-01-2011, 21:43
hoi
neem aan dat je grote speakers hebt en geen laag ervan krijgt als je de sub erachter hebt.
heb dit probleem ook gehad,
zet inderdaad double bass aan op je reciever,laat de reciever de sub overnemen word normaal dan ingesteld op 80hz bij de speakers ingesteld op large,zet dan de bass van de reciever op 3 en de rest op nul, nu moet je alleen even spelen met de level uitgang van de sub dit kun je het beste uittesten met muziek.