PDA

Bekijk de volledige versie : Hoe krijg ik 5.1 geluid uit mijn Home Theater?



Killron
03-01-2011, 19:54
Ik heb een Home Theater JVC TH A55 die ik altijd met veel plezier gebruikte voor het afspelen van DVD's.
Omdat ik ook wil genieten van Blu-ray heb ik een Panasonic TX-P42GT20 Plasma gekocht. Via de Blu-ray 3D actie krijg ik binnenkort een 3D Blu-ray speler via Panasonic opgestuurd. Ik heb via de winkel al wel een Blu-ray speler (Samsung type onbekend) in bruikleen gekregen. Het beeld is super, ik krijg alleen het geluid niet goed.
Ik heb het geluid via een optische kabel aangesloten op mijn JVC TH A55. Ik krijg echter alleen stereo geluid over de boxen. Ik heb de optische uitgang van de TV en van de Blu-ray speler geprobeerd, maar het lukt mij niet. Heeft iemand een idee hoe ik ook kan genieten van de surround mogelijkheden van mijn Home Theater set. Alvast bedankt voor de tips.

Gerco Stuivenberg
03-01-2011, 22:50
Heb je de digitale uitgang van de speler op 'bitstream' staan?
De speler zal het geluid dan als SD-audioformaten naar de receiver van de set sturen. Controleer ook of de set ook DTS kan decoderen. Anders kan het zijn dat je niets of een vervelende ruis zult horen als je de HD-MA van een BD selecteert.

Accepteert de TH A55 meer-kanaals geluid via de optische verbinding?
Er zijn nl. sets waarmee het niet mogelijk is om meer-kanaals geluid van een externe bron te verwerken omdat deze bvb een optische ingang hebben die bedoeld is voor een MD speler.

Controleer dus de instellingen en de specs van de apparatuur. ;)

Killron
04-01-2011, 00:30
Dat is inderdaad de oplossing. Ik heb nu als ik de Blu-ray aansluit op de JVC dan heb ik surround en DTS geluid. Heel erg bedankt voor de uitleg.
Alleen heb ik toch nog een aanvullende vraag. Omdat ik de Xbox ook naar de TV heb lopen had ik gehoopt dat de optische uitgang van de TV naar mijn set zou kunnen en dat beide dan via de surround zouden werken. Dat is me nog niet gelukt. Ik zie ook niet waar ik dat bij de TV zou kunnen veranderen. Als je dat ook nog zou weten te vertellen dan maak je me nog blijer.

Gerco Stuivenberg
05-01-2011, 13:04
Om surround-geluid uit de Xbox te kunnen halen, zou je ook een digitale audio-verbinding moeten hebben tussen de Xbox en de TH A55.

Wanneer de Xbox en de TV een 'handshake' maken, geeft de TV aan de Xbox door dat deze geen decoders of downmix-mogelijkheid heeft voor DD- en DTS-formaten. Het geluid kan door de TV dus alleen als 2-kanaals PCM verwerkt en uitgestuurd worden.

Killron
06-01-2011, 10:53
Ik was er al bang voor dat het niet kon.
In ieder geval hartelijk dank voor het meedenken. Door jouw antwoord heb ik nu in ieder geval wel goed geluid vanuit de Blu-ray en dat is het belangrijkste.