PDA

Bekijk de volledige versie : Grrrr....een film die je niet begrijpt



Patrick H.
29-08-2002, 12:57
Ik heb een paar dagen geleden naar 'Magnolia' gekeken, een zeer fascinerende film maar het einde is voor mij een puzzel waarvan nog steeds niet alle stukjes op hun plaats zijn gevallen.

Heel frustrerend want ik ben zo iemand die MOET weten hoe het zit anders krijg ik geen rust :(

Hebben jullie ook wel eens te kampen gehad met dit probleem of zit dit forum vol met intellectuele zwaargewichten die alles in één keer begrijpen?;)

Werner
29-08-2002, 12:58
Ik had zoiets met 2001 A Space Odyssey. Het enige wat ik begreep, was dat Kubrick toen stoned geweest is.

Hilde
29-08-2002, 13:12
Iof zit dit forum vol met intellectuele zwaargewichten die alles in één keer begrijpen?;)

Dat vind ik ook weer ietsiepietsie overdreven.:D

Ik herken het wel. Er zijn heel vee films waarin de filmmaker behoorlijk afdwaalt zoals in A knights Tale

Tossie
29-08-2002, 13:23
Ik heb een paar dagen geleden naar 'Magnolia' gekeken, een zeer fascinerende film maar het einde is voor mij een puzzel waarvan nog steeds niet alle stukjes op hun plaats zijn gevallen.

Heel frustrerend want ik ben zo iemand die MOET weten hoe het zit anders krijg ik geen rust :(

Hebben jullie ook wel eens te kampen gehad met dit probleem of zit dit forum vol met intellectuele zwaargewichten die alles in één keer begrijpen?;)

De vervelendste die ik ken:
Mulholland Drive.

Begreep ik niks van en ik heb ook niet het idee dat ie te begrijpen is.

Patrick H.
29-08-2002, 14:05
De vervelendste die ik ken:
Mulholland Drive.



Ik heb al veel over deze film gelezen maar hem nooit gezien.

Ik zie het maar als een vorm van masochisme om deze binnenkort ook maar eens te huren.

Pietje
29-08-2002, 14:07
Ik heb al veel over deze film gelezen maar hem nooit gezien.

Ik zie het maar als een vorm van masochisme om deze binnenkort ook maar eens te huren.

Nog 'erger' is Lost Highway, ook van Lynch.

Pietje
29-08-2002, 14:08
Ik had zoiets met 2001 A Space Odyssey. Het enige wat ik begreep, was dat Kubrick toen stoned geweest is.

Na eerste keer kijken wist ik ook niet wat ik ervan moest denken. Heb toen een beetje op internet gezocht naar interpretaties, en nu vind ik de film supergoed :)

Ernest Hamstra
29-08-2002, 14:09
Ik heb een paar dagen geleden naar 'Magnolia' gekeken, een zeer fascinerende film maar het einde is voor mij een puzzel waarvan nog steeds niet alle stukjes op hun plaats zijn gevallen.

Misschien helpt dit (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=9400)

Mark S
29-08-2002, 14:14
Kan deze niet naar de thread vage films (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=9343&highlight=vage+film) ?

Warlock
29-08-2002, 14:28
Ik had het ook met Mulholland Drive ja, ik heb hem 2x gezien maar toch snap ik het nog niet helemaal....

Patrick H.
29-08-2002, 14:31
Kan deze niet naar de thread vage films (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=9343&highlight=vage+film) ?

Als jij je er aan stoort mag je hem verplaatsen.



Ernest bedankt voor je tip. Ook al word ik er niet echt wijzer van, ik heb het idee dat meer mensen moeite hebben met 'Magnolia'.

Jammer dat er geen internetsite bestaat waarop films geanalyseerd en ontrafeld worden. Aan de andere kant laat het natuurlijk wel wat aan de verbeelding over op deze manier.

Pietje
29-08-2002, 14:32
Ik had het ook met Mulholland Drive ja, ik heb hem 2x gezien maar toch snap ik het nog niet helemaal....



Supervage film inderdaad. Je moet het ff weten, maar het grootste deel van de film is een droom. En een kwartier (of half uur ofzo) voor het einde wordt de hoofdrolspeelster wakker. Dan zie je ook alle figuren die ze tegenkomt en waarover ze gedroomt heeft.




PS Hoe doe je die spoiler plaatjes? Thnx Nathan :)

Pietje
29-08-2002, 14:35
Als jij je er aan stoort mag je hem verplaatsen.



Ernest bedankt voor je tip. Ook al word ik er niet echt wijzer van, ik heb het idee dat meer mensen moeite hebben met 'Magnolia'.

Jammer dat er geen internetsite bestaat waarop films geanalyseerd en ontrafeld worden. Aan de andere kant laat het natuurlijk wel wat aan de verbeelding over op deze manier.

Een hele goede manier om vage films te ontrafelen is de message boards op imdb.com checken. Dan kun je mooi een eigen mening vormen aan de hand van die van anderen. Kan zeer verhelderend werken!

hitch_fan
29-08-2002, 14:40
Ernest bedankt voor je tip. Ook al word ik er niet echt wijzer van, ik heb het idee dat meer mensen moeite hebben met 'Magnolia'.

Jammer dat er geen internetsite bestaat waarop films geanalyseerd en ontrafeld worden. Aan de andere kant laat het natuurlijk wel wat aan de verbeelding over op deze manier.

Kijk eens hier: http://www.ptanderson.com/featurefilms/magnolia/secrets.htm Geeft je vast wel een paar antwoorden.

Nathan Strik
29-08-2002, 14:59
PS Hoe doe je die spoiler plaatjes? :) De spoiler tag werkt op deze manier:

(SPOILER) zet hier je spoiler neer (/SPOILER)

En vervang de ( ) door [ ]

Lex v/d Moolen
29-08-2002, 17:31
Na eerste keer kijken wist ik ook niet wat ik ervan moest denken. Heb toen een beetje op internet gezocht naar interpretaties, en nu vind ik de film supergoed :) Zo heb ik het ook ervaren, de meeste van deze films moet je gewoon meerdere keren zien

boudewijn
29-08-2002, 19:44
Ik heb een paar dagen geleden naar 'Magnolia' gekeken, een zeer fascinerende film maar het einde is voor mij een puzzel waarvan nog steeds niet alle stukjes op hun plaats zijn gevallen.

Heel frustrerend want ik ben zo iemand die MOET weten hoe het zit anders krijg ik geen rust :(

Hebben jullie ook wel eens te kampen gehad met dit probleem of zit dit forum vol met intellectuele zwaargewichten die alles in één keer begrijpen?;)

als je nou in de magnolia thread post wat het precies is dat je niet begrijpt, kunnen we misschien een antwoord geven op je vraag.
ik kreeg zojuist nog een pm van een mede forummer die het niet eens wat met mijn visie betreffende de dood van Jimmy.
Hij zei dat jimmy een tweede kans kreeg van de kikkers (= het teoval), doordat ze op zijn arm vielen en daardoor het pistool uit zijn hand sloegen.
ik zeg dat door de kikkers hem het recht ontnomen wordt om zelfmoord te plegen en dat hij door de daarop volgende brand om het leven komt (mede dankzij het script weet ik dat dit de juiste visie is).

maargoed...post je vraag. kunnen we lekker discusseren ;)

Danielle Gerards
29-08-2002, 20:04
Diegene die Once Upon A Time In The America helemaal begrijpt mag mij alle hoeken van de kamer laten zien.

Richard B.
29-08-2002, 20:11
Diegene die Once Upon A Time In The West helemaal begrijpt mag mij alle hoeken van de kamer laten zien.

Niet dat ik mezelf kandidaat wil stellen maarrru .. wat vind je dan precies zo moeilijk aan die film? Redelijk 'straight' geschoten spagetti-western dacht ik zo.

Danielle Gerards
29-08-2002, 20:15
Niet dat ik mezelf kandidaat wil stellen maarrru .. wat vind je dan precies zo moeilijk aan die film? Redelijk 'straight' geschoten spagetti-western dacht ik zo.

Ik bedoelde ...In America, maar het is geen straight geschoten western; veel onduidelijkheid; (trademark Sergio Leone)

Richard B.
29-08-2002, 20:31
Ik bedoelde ...In America, maar het is geen straight geschoten western; veel onduidelijkheid; (trademark Sergio Leone)

Veel semi-mystieke close-ups van mannen die zich te weinig scheren en serieuze transpiratie-problemen hebben bedoel je. ;)

Het ziet er mooi uit maar heeft verder maar relatief weinig inhoud vind ik. Wel een titel die ook op mijn verlanglijstje staat trouwens.

Ene ... Once upon a time in America ben ik zelf ook nog ernstig aan het verteren, dus die wil ik ook wel toevoegen aan een lijstje 'moeilijk te begrijpen films' ja.

Danielle Gerards
29-08-2002, 20:32
Yesss; you're right Beanie, and may I say; most impressive; maar zoals ik al zei; IS er iemand die het wel begrijpt:D

boudewijn
29-08-2002, 20:34
Ik bedoelde ...In America, maar het is geen straight geschoten western; veel onduidelijkheid; (trademark Sergio Leone)

ik zou zeggen: start een thread en kom met concrete vragen. Dan krijgt deze thread tenminste nog een doel.

Richard B.
29-08-2002, 20:38
ik zou zeggen: start een thread en kom met concrete vragen. Dan krijgt deze thread tenminste nog een doel.

Nou, volgens mij heeft ze dat al gedaan hoor. Kijk maar eens onder 'filmdiscussies'.

SpaceWolve
29-08-2002, 20:48
Het einde van Donnie Darko kon ik niet helemaal ontrafelen, elke keer als ik iets logisch heb bedacht klinkt het niet logisch :D .

Is er hier iemand die die film ook gezien heeft, en er wel wat van snapt?

Raymond Vonk
04-09-2002, 13:03
ik snap bringing out the dead met nicholas cage niet wat is het verhaal??? voor mij een totaal raadsel:confused:

geoffrey3001
04-09-2002, 16:52
Tot op heden:
Once Upon A Time In The America
Magnolia
Mulholland Drive

die (bijna) niemand begrijpt? Leuk. Ik heb deze films nog niet gezien. De 2e en 3e staan wel op mijn lijstje om binnenkort eens te gaan kijken. Ik ben benieuwd, want ik heb nog geen film gezien die ik niet meteen begreep :D. Als ik ze alledrie gezien heb, zal ik wel een thread openen met m'n recentie over deze films (6)

Hanna
04-09-2002, 22:56
NA heeeeeel lang nadenken vatte ik de clou van Vanilla Sky... maar na zo lang dat ik het niet meer leuk vond, ik maak liever een wiskundeproefwerk over derdemachtswortel :p

Richard B.
04-09-2002, 23:31
ik snap bringing out the dead met nicholas cage niet wat is het verhaal??? voor mij een totaal raadsel:confused:

Volgens mij heb je het goed samengevat en is er gewoon geen verhaal. Een door Scorsese opgenomen aflevering van E.R. is het eigenlijk. Ik zag hem in de bios en heb daarna nooit meer het gevoel gehad dat ik iets miste door hem niet te zien.

Ronald JJ van Caulil
07-09-2002, 00:34
Ik kon me hier vroeger ook dood aan ergeren, maar tegenwoordig heb ik door dat je van een verhaal alleen moet begrijpen wat je kunt begrijpen; de rest moet je accepteren of, beter nog, bediscussieren. Vandaar dat ik mijn licht over een aantal wil laten schijnen.

2001 wordt wel een aantal keer genoemd als 'onbegrijpelijke' film. Ik ben het daar niet mee eens. Kort: in het begin zien we de mens terwijl ze mens wordt; de niet-nadenkende aap die door het aanraken van de monoliet het licht ziet en een instrument 'bedenkt' (een moordwapen ironisch genoeg). De mens is geboren. Op het eind komt ook de hoofdpersoon in aanraking met een soortgelijke monoliet. Hier begint het gedeelte dat de meeste kijkers niet begrijpen, maar dat hoort ook zo. Het hoofdkarakter maakt namenlijk de volgende sprong in de menselijke evolutie; even significant als de overgang van aap naar mens. Wij als 'normale' mensen kunnen die stap niet begrijpen, evenmin een aap kan snappen hoe het menselijke denken werkt. Het enige dat Kubrick ons voorschoteld is het feit van een evolutionaire sprong; als die overgang te begrijpen was zou de thematiek geheel verloren zijn.

Een aantal Lynch films passeert ook de revu. Lost Highway is daarbij het meest terecht. Lastig bij deze film is dat de altijd weinig spraakzame Lynch er zelf over zegt dat alle antwoorden in de film zitten, als je er maar goed naar kijkt; en iedere keer dat ik hem bekijk zie ik weer iets nieuws: een tweede schaduw terwijl er maar 1 hoort te zijn, een ontbrekend spiegelbeeld, etc. De meeten stellen dat het verhaal niet meer is dan een hallucinatie, maar dat vind ik te eenvoudig en onwaarschijnlijk. Maar goed, lynch zei in hetzelfde interview dat het mooiste mysterie altijd op het punt staat opgelost te worden, maar nooit opgelost wordt.

Voor hen die Mullholland Drive niet begrijpen heb ik maar 1 tip: probeer de scenes eens in twee groepen te verdelen: zij die letterlijk gebeuren en zij die een figuurlijke betekenis hebben. Als je goed kijkt valt de puzzel dan in elkaar.

Genoeg gedachtenvoer,
Groet,
JJ

R. Schaap
07-09-2002, 00:39
Bedankt JJ, dat is nog eens nuttige info. Maar ik wil je toch ergens op wijzen.

Wil je de volgende keer de SPOILER TAG gebruiken.....dan kan iedereen die de films nog niet kent niet opeens schrikken van wat hij of zij leest.

bedankt!

Lex v/d Moolen
07-09-2002, 00:54
2001 wordt wel een aantal keer genoemd als 'onbegrijpelijke' film.
[KNIP]
Het enige dat Kubrick ons voorschoteld is het feit van een evolutionaire sprong; als die overgang te begrijpen was zou de thematiek geheel verloren zijn.
Ik vond het middenstuk van de film met de HAL computer toch veel lijken op een soort waarschuwing; het blindelings vertrouwen in een allesregelende en alleswetende computer, wat uiteindelijk ook fout gaat. Aan de andere kant zie je ook hoe de mens toch weer een uitweg vindt en creatief is wat de HAL nooit zal worden. Interessante discussie:)

Ronald JJ van Caulil
07-09-2002, 01:17
Originally posted by Lex v/d Moolen
[B]Ik vond het middenstuk van de film met de HAL computer toch veel lijken op een soort waarschuwing; het blindelings vertrouwen in een allesregelende en alleswetende computer, wat uiteindelijk ook fout gaat. Aan de andere kant zie je ook hoe de mens toch weer een uitweg vindt en creatief is wat de HAL nooit zal worden. Interessante discussie:)

Jep, AI. Het thema is ondertussen achterhaald, maar was in 1968 volstrekt nieuw. Maar dit stuk begrijpen de meeste mensen wel, en ze zien het ook als hoofdmoot. Wat je hier wel goed ziet is de filosofie van Kubrick: als je 4 of 5 goede onderdelen hebt, hoef je ze alleen nog maar aan elkaar te reigen (of is het rijgen? Ik moet echt naar bed) en je hebt een goede film. Op die manier heb je in 2001 4 onderdelen:

1. De aap die mens wordt;
2. De symfonische ruimtereis waarin je ziet waar die 'transitie' tot mens toe heeft geleid: de techniek;
3. De doorgedraaide boordcomputer, waar we zien dat de techniek toch niet de volgende stap in de evolutie is (zoals in films als Matrix en Terminator);
4. De werkelijke volgende stap in de evolutie.

Moet ik toch concluderen dat bij alle segmenten er toch enige nadruk ligt op de vraag: 'hoe is de mens geworden en waar gaat zij naartoe'. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat de subthema's niet interessant zijn; er zit heel veel in deze film.

Groet,
JJ

Werner
07-09-2002, 10:00
NA heeeeeel lang nadenken vatte ik de clou van Vanilla Sky... maar na zo lang dat ik het niet meer leuk vond, ik maak liever een wiskundeproefwerk over derdemachtswortel :p

Over de derdemachtswortel is nu ook weer niet ZO veel te zeggen... :D

Lex v/d Moolen
07-09-2002, 17:40
Moet ik toch concluderen dat bij alle segmenten er toch enige nadruk ligt op de vraag: 'hoe is de mens geworden en waar gaat zij naartoe'. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat de subthema's niet interessant zijn; er zit heel veel in deze film. Zeker, ook zo'n film die je meerdere keren moet bekijken(y)

Sjef
07-09-2002, 22:00
Ik heb nog even naar A.I gekeken. De eerste keer snapte ik het niet maar de tweede keer wel en ik had even goed op het einde zitten letten. Daar zag ik dat die jongen na zo veel jaren eindelijk zijn rust heeft gevonden. Zelf werk ik met terminaal zieke kinderen waarvan velen niet bang zijn voor de dood want dan hebben ze geen pijn meer maar nog alleen maar rust

Hanna
09-09-2002, 14:48
Over de derdemachtswortel is nu ook weer niet ZO veel te zeggen... :D

ik wíst dat íemand daarmee zou komen :p:rolleyes:....

rkrijger
19-08-2004, 16:02
Memento is voor mij na 1x toch nog te moeilijk...
Vond Basic Instict nou ook van "he wat?!? heeft ze het nou gedaan of niet?!?"

Verder geen problemen hoor...

pieter bond
19-08-2004, 16:05
bij Pulp fiction
Vincent werd neergeschoten door Butch en daarna zat Vincent weer in het café

na wat nadenken begreep ik het wel

Joost v.d. Ham
19-08-2004, 16:18
Blijkt dat toch een hoop mensen moeite hebben met niet-chronologische films....

De einge die niet volledig duidelijk zijn (vaak ook de bedoeling): Lost Highway en Mulholland Drive.

Dennis Kuijper
19-08-2004, 16:26
Chasing sleep
Naked lunch
Frailty
Spider

zijn de eerst keer ook niet makkelijk te bevatten.

Azazel
19-08-2004, 16:59
2001: A space Odyssey :?

Mr.C
19-08-2004, 17:40
Ik heb hem maar 1 keer gezien en misschien niet goed maar ik snapte under suspicion niet (film met gene hackman).

[spoiler:0a77e45abd]hij was dus niet de dader? en waarom zat hij dan heletijd te lullen?[/spoiler:0a77e45abd]

Ronald Stiebolt
19-08-2004, 17:43
Raiders of the lost ark: waarom krijgt Indiana zo'n vreselijke beuk van Marion met die spiegel op Tananga's schip?

Naked gun (1): Er valt zo'n soort stoffen 'beenbandje' van Priscilla's been waarna ze iets zegt als: "Did that slip down there again?".

Ik snap ze niet...

Bart G.
19-08-2004, 17:57
- Memento
- Donnie Darko

Dennis Kuijper
19-08-2004, 20:00
Ik heb hem maar 1 keer gezien en misschien niet goed maar ik snapte under suspicion niet (film met gene hackman).

[spoiler:016ee400bc]hij was dus niet de dader? en waarom zat hij dan heletijd te lullen?[/spoiler:016ee400bc]

[spoiler:016ee400bc]Hij geeft toe,om haar te laten zien hoeveel hij opgegeven heeft
voor iets waar ze niet overheen komen.Hij heeft het een beetje gehad zeg maar omdat hem niet gelukt is wat hij in z,n leven wilde bereiken.
Ook al houdt hij nog zoveel van haar,in haar gedachten is hij schuldig aan alles,daarom geeft hij toe.[/spoiler:016ee400bc]

Lex v/d Moolen
19-08-2004, 20:03
Raiders of the lost ark: waarom krijgt Indiana zo'n vreselijke beuk van Marion met die spiegel op Tananga's schip?
Omdat die spiegel aan haar kant vies was toch?

Godbluff
19-08-2004, 20:14
Ik had het ook met Mulholland Drive ja, ik heb hem 2x gezien maar toch snap ik het nog niet helemaal....

[spoiler:8cef495a28]

Supervage film inderdaad. Je moet het ff weten, maar het grootste deel van de film is een droom. En een kwartier (of half uur ofzo) voor het einde wordt de hoofdrolspeelster wakker. Dan zie je ook alle figuren die ze tegenkomt en waarover ze gedroomt heeft.

[/spoiler:8cef495a28]


PS Hoe doe je die spoiler plaatjes? Thnx Nathan :)

Toch wel vreemd want van alle vage Lynch films heeft mulholland drive toch een begin en einde wat klopt. Er blijft eigenlijk niks onverklaard. Toch wel een van zijn beste moet ik zeggen. Dit bijvoorbeeld itt tot Lost Highway waar de wisseltruuk in feite onverklaard blijft.

Ronald Stiebolt
19-08-2004, 22:52
Raiders of the lost ark: waarom krijgt Indiana zo'n vreselijke beuk van Marion met die spiegel op Tananga's schip?
Omdat die spiegel aan haar kant vies was toch?

Maar is het dan noodzakelijk om iemand een kaakfractuur te bezorgen? Als 't per ongeluk ging had ze toch wel minimaal sorry kunnen zeggen?

Lex v/d Moolen
19-08-2004, 22:59
Raiders of the lost ark: waarom krijgt Indiana zo'n vreselijke beuk van Marion met die spiegel op Tananga's schip?
Omdat die spiegel aan haar kant vies was toch?

Maar is het dan noodzakelijk om iemand een kaakfractuur te bezorgen? Als 't per ongeluk ging had ze toch wel minimaal sorry kunnen zeggen?'t was meer bedoeld als komisch moment had ik 't idee...

chelk
19-08-2004, 23:00
Gegarandeerd MULHOLLAND DRIVE !!!!! Ik weet nog steeds niet over wat hij gaat, en ik hoef het ook niet te weten, deze film staat bij mij hoog en onverslaagbaar op nummer 1 van de slechtste films. En nog een keer de films zien om hem te begrijpen DOE IK NIET !!!

TheGodfather
20-08-2004, 00:12
Het einde van Donnie Darko kon ik niet helemaal ontrafelen, elke keer als ik iets logisch heb bedacht klinkt het niet logisch :D .

Is er hier iemand die die film ook gezien heeft, en er wel wat van snapt?
ja hehe eindelijk
toen ik de titel van dit topic las, was dit dus de eerste film waar ik aan moest denken.
wat n vage film, maar dat kwam vast omdat t pas de eerste keer was dat ik m heb bekeken. moet m toch nog maar es bekijken... :roll:

FrankGuthrie
20-08-2004, 00:22
Hero

Dennis Kuijper
20-08-2004, 02:57
Gegarandeerd MULHOLLAND DRIVE !!!!! Ik weet nog steeds niet over wat hij gaat, en ik hoef het ook niet te weten, deze film staat bij mij hoog en onverslaagbaar op nummer 1 van de slechtste films. En nog een keer de films zien om hem te begrijpen DOE IK NIET !!!

Denk als je de film meer begrijpt dat je hem ook meer kan waarderen,
maar er zijn mensen als ze een film niet snappen de film gelijk slecht vinden.Waarom?Dit is gewoon een top film,hij zit nog niet in me collectie maar daar gaat hij zeker in belanden.

BrownB
20-08-2004, 10:49
Gegarandeerd MULHOLLAND DRIVE !!!!! Ik weet nog steeds niet over wat hij gaat, en ik hoef het ook niet te weten, deze film staat bij mij hoog en onverslaagbaar op nummer 1 van de slechtste films. En nog een keer de films zien om hem te begrijpen DOE IK NIET !!!

Ik heb medelijden met je.

BW
20-08-2004, 10:50
Hero

Hero niet te begrijpen...? Dies toch niet zo moeilijk, het is gewoon een incident dat vanuit verschillende perspectieven verteld, en elk perspectief heeft weer zijn eigen kleur, die weer een diepere betekenis heeft -->[spoiler:11b2d0f430] rood = verbeelding, blauw = waargenomen werkelijkheid, wit = de waarheid, groen = verlichting/vrede [/spoiler:11b2d0f430]

stijn
20-08-2004, 14:48
bw: goeie kleurentheorie, die had ik er nog niet uitgehaald. waar had je die vandaan? of heb je dat zelf bedacht?

martini
20-08-2004, 15:21
Bij de film Vanilla Sky, moest ik goed nadenken voordat ik m snapte.

mjlfadriaans
20-08-2004, 15:40
Sommige echt 100% vage films zijn echt onbegrijpelijk. Maar als ik hem na 2 keer kijken niet begrijp, dan is er wel iets aan de hand. Ik kan redelijk meekomen met vaagheid, maar sommige films zijn echt om het vage te doen.

Ik zag laatst een interview over Twin Peaks, en daarin hoorde ik al dat op een gegeven moment ze echt maar wat deden, niet echt wisten waar het heenging of zo .... ik vond Lost Highway ook echt supervaag .... daarnaast ook geen drol aan, maar da's een ander verhaal. Ik kan echt goed meekomen met vage films, nadenkers en standaard kaskrakers, alles kan ik goed hebben. Ik ben niet domme Henkie, maar sommige films zijn niet in te komen voor mij, maar d'as per persoon verschillend. Ik had ook niet het idee dat ik ermee zat dat ik de film niet begreep.

Umberto Eco's boeken kan ik ook niet volgen, althans, als je een kamer beschrijft en doet daar een bladzijde over .... en dan ook in 1 zin .... hmmm .... lamaar. Zo kan X-files ook vaag zijn, maar da's wel goed te volgen. Zelfs in vage verhalen moeten punten van herkenning zitten, anders is het echt vaag om het vage, zonder reden.

Symphony X
20-08-2004, 17:05
Geweldig vind ik dat als een film je tot nadenken zet....dan wil ik em mestal vaker zien om er iets van te begrijpen...

greetz

captain_eddy
20-08-2004, 18:18
Bij Fear and loathing snap ik nou niet echt wat ze met het verhaal willen bereiken. Want het verhaal is wel gemakkelijk te volgen maar ik heb het idee of er meer achter zit.

theThinWhiteDuke
20-08-2004, 18:38
Bij Fear and loathing snap ik nou niet echt wat ze met het verhaal willen bereiken. Want het verhaal is wel gemakkelijk te volgen maar ik heb het idee of er meer achter zit.
Fear...is gebaseerd op Hunter S. Thompson, een schrijver die Johnny Depp in deze film vertolkt.
Deze Thompson was een liefhebber van geestverruimende middelen (in de film ook te merken! :P )
Of er meer achter t verhaal zit? Ik denk dat meneer Thompson dat een de lezer/kijker overlaat.
Zelf denk ik van niet; t is een grote psychedelische trip...en wat voor een!!! (y)

Kevin Baeckelandt
20-08-2004, 18:49
2001: A space Odyssey :?
Ik heb die film nu reeds al viermaal gezien en ik snap er nog altijd niks van :oops: :roll:
Andere films die nogal raar overkwamen:

Memento
Mulholland Drive
Twin Peaks
Cypher

Kevin Baeckelandt
20-08-2004, 18:50
Bij Fear and loathing snap ik nou niet echt wat ze met het verhaal willen bereiken. Want het verhaal is wel gemakkelijk te volgen maar ik heb het idee of er meer achter zit.
Fear...is gebaseerd op Hunter S. Thompson, een schrijver die Johnny Depp in deze film vertolkt.
Deze Thompson was een liefhebber van geestverruimende middelen (in de film ook te merken! :P )
Of er meer achter t verhaal zit? Ik denk dat meneer Thompson dat een de lezer/kijker overlaat.
Zelf denk ik van niet; t is een grote psychedelische trip...en wat voor een!!! (y)
Ik denk persoonlijk ook dat je niks achter deze film moet zoeken, daarom heb ik hem niet in mijn lijst gezet :wink:

Kevin Baeckelandt
20-08-2004, 18:52
Hero

Hero niet te begrijpen...? Dies toch niet zo moeilijk, het is gewoon een incident dat vanuit verschillende perspectieven verteld, en elk perspectief heeft weer zijn eigen kleur, die weer een diepere betekenis heeft -->[spoiler:6836901e73] rood = verbeelding, blauw = waargenomen werkelijkheid, wit = de waarheid, groen = verlichting/vrede [/spoiler:6836901e73]
Bij de kleuren heb ik ook niet echt bij stil gestaan :oops: , maar het verhaal wordt door verschillende mensen in een ander perspectief gezegd/geplaatst. Bedankt voor die tip met kleuren of is dit iets dat je ter plaatse hebt uitgevonden :D :wink:

Jaap22
20-08-2004, 18:54
Ik snap nu nog steeds niet veel van Eraserhead.

JCL
20-08-2004, 19:15
The Bourne Supramecy is wel een behoorlijk ingewikkeld verhaal, niet dat ik het niet snapte, maar je moet er wel even over denken. Net als The Bourne Identity trouwens.

Als ik Supramecy goed heb begrepen gaat het ongeveer zo

[spoiler:1492e07100]De eerste missie van Bourne bestaat formeel niet. Zijn baas, die Treadstone runt. Hij moet een Rus vermoorden die de baas van Bourne wil verlinken aan de politie. Die baas heeft samen met nog een andere Rus voor 20 miljoen aandelen gekocht in een Russische olie maatschappij. Nu is er een raport gekomen over deze zaak. Dat raport wordt verkocht aan de CIA om de zaak aftesluiten. De oude baas van de inmiddels verdwenen Bourne kan dit natuurlijk niet hebben en laat de Rus waarmee hij eerste zaken deed zich voordoen als Bourne om de informant en de informatie te vernietigen. Daarna moeten ze Bourne doden in Inia, dit is echter niet zo gemakkelijk en ze doden Marie, zijn vrouw. Bourne komt naar Europa en los de zaak op. Op het einde wordt hij dan niet meer gezocht door de CIA, maar willen ze hem laten binnenkomen om de zaak te beindigen (dus de fete tussen de CIA en Bourne).[/spoiler:1492e07100]

JCL
20-08-2004, 19:20
Raar dat veel mensen ook The Matrix niet noemen. Dat was er echt eentje om nog eens goed voor te gaan zitten zeg, oef! Wat een denkertje is dat. Die denk ik nu ook te snappen :wink: Denk dat er nog steeds geen bal van klopt.

mark t
20-08-2004, 21:22
Raar dat veel mensen ook The Matrix niet noemen. Dat was er echt eentje om nog eens goed voor te gaan zitten zeg, oef! Wat een denkertje is dat. Die denk ik nu ook te snappen :wink: Denk dat er nog steeds geen bal van klopt.Het is toch een tamelijk recht-toe-recht-aan film. Het enig vage is dat er in deel 2 een stuk meer gesuggereerd wordt dan de trilogie uiteindelijk waarmaakt (m.n. de subplotjes rondom de Merovingiër en de Architect).

JCL
20-08-2004, 21:25
Raar dat veel mensen ook The Matrix niet noemen. Dat was er echt eentje om nog eens goed voor te gaan zitten zeg, oef! Wat een denkertje is dat. Die denk ik nu ook te snappen :wink: Denk dat er nog steeds geen bal van klopt.Het is toch een tamelijk recht-toe-recht-aan film. Het enig vage is dat er in deel 2 een stuk meer gesuggereerd wordt dan de trilogie uiteindelijk waarmaakt (m.n. de subplotjes rondom de Merovingiër en de Architect).

Recht toe recht aan? Ik dacht het niet! Leg me dan maar eens uit hoe het zit met Neo aan het einde van deel 3

mark t
20-08-2004, 21:30
Raar dat veel mensen ook The Matrix niet noemen. Dat was er echt eentje om nog eens goed voor te gaan zitten zeg, oef! Wat een denkertje is dat. Die denk ik nu ook te snappen :wink: Denk dat er nog steeds geen bal van klopt.Het is toch een tamelijk recht-toe-recht-aan film. Het enig vage is dat er in deel 2 een stuk meer gesuggereerd wordt dan de trilogie uiteindelijk waarmaakt (m.n. de subplotjes rondom de Merovingiër en de Architect).

Recht toe recht aan? Ik dacht het niet! Leg me dan maar eens uit hoe het zit met Neo aan het einde van deel 3Da's hoogstens een open einde. De rest van het verhaal wordt daardoor niet in een ander daglicht geplaatst. Afgezien van de vraag [spoiler:29f31f9328]wat er met Neo na z'n dood gebeurd[/spoiler:29f31f9328] blijf je na afloop nou niet bepaald met een hoop vragen zitten. Afgezien van 'was dit het nou?" :twisted:

Cat
21-08-2004, 01:00
Dat vind ik dus nu het leuke/mooie aan films.... Nadenken...nog eens kijken....
Met sommige films heb ik ook best wat moeite, maar voor mij maakt dat het des te leuk. Af en toe een filmpje kijken op de automatische piloot kan natuurlijk ook lekker zijn hoor.

Ehhh, lijstje:
The Usual Suspects
Memento
Vanilla Sky
Harry Potter 3 ( of kwam dat nou door de "behoorlijk beschonken" toestand waarin ik hem keek :oops: )

xandernijsten
21-08-2004, 09:17
Whaaa...het gebeurt dan niet vaak maar laatst was het weer raak. Ik stond op het punt om naar bed te gaan en doe de laatste tv-zap-ronde. Ben ik bij TCM aangekomen: Next on TCM 'The Big Sleep'. Ik bedoel, dan kun je dus niet naar bed, hoe gaar je ook bent. Al kijkende kwam ik er achter dat je én fit moet zijn én fatsoendelijk ondertiteling nodig hebt om deze film goed te kunnen volgen: er waren gewoon te veel namen en te veel gebeurtenissen zodat ik er geen touw meer aan vast kon knopen op het einde.

Maar goed...ik heb dus besloten om hem binnenkort maar weer te kijken...'s morgens!

Caledonians
21-08-2004, 11:40
Pas nog zn film gezien die ik niet begrijp: Mulholland Drive. Ondanks dat ik hem 'nog' niet begrijp vond ik het toch een boeiende interessante film. Zeker een film die ik nog vaker zal bekijken om te kijken of ik er meer van ga snappen.

JCL
21-08-2004, 12:54
Raar dat veel mensen ook The Matrix niet noemen. Dat was er echt eentje om nog eens goed voor te gaan zitten zeg, oef! Wat een denkertje is dat. Die denk ik nu ook te snappen :wink: Denk dat er nog steeds geen bal van klopt.Het is toch een tamelijk recht-toe-recht-aan film. Het enig vage is dat er in deel 2 een stuk meer gesuggereerd wordt dan de trilogie uiteindelijk waarmaakt (m.n. de subplotjes rondom de Merovingiër en de Architect).

Recht toe recht aan? Ik dacht het niet! Leg me dan maar eens uit hoe het zit met Neo aan het einde van deel 3Da's hoogstens een open einde. De rest van het verhaal wordt daardoor niet in een ander daglicht geplaatst. Afgezien van de vraag [spoiler:34c1739db2]wat er met Neo na z'n dood gebeurd[/spoiler:34c1739db2] blijf je na afloop nou niet bepaald met een hoop vragen zitten. Afgezien van 'was dit het nou?" :twisted:

Wie zegt dat [spoiler:34c1739db2]Neo dood is? Na mijn mening leeft Neo nog gewoon. [/spoiler:34c1739db2] Zoals ik al zei, het is ZEKER niet recht toe recht aan just my two cents...

Bart de Rechter
21-08-2004, 20:23
Het einde van planets of the apes (2001) ben ik ook nog niet helemaal uit.

[spoiler:366828e745]Wanneer Mark Wahlberg terug komt naar de aarde en de apen het zijn die het voor het zeggen hebben op aarde[/spoiler:366828e745]

Hankster
22-08-2004, 11:38
bij de eerste x kijken van;
The Matrix trilogy (en dan vooral dee 1, echt een heerlijke discussie film :))
Memento
Fight CLub
Vanilla Sky
Sixth Sence (was meer om te herinneren of 't echt klopte :))
einde van Once Upon A Time in America
en bij Adaptation had ik op een gegeven moment moeite om de werkelijkheid, de film werkelijkheid en de film fictie uit elkaar te houden :P

BrownB
22-08-2004, 12:36
Hmm... Ik vond the original Matrix best een recht toe recht aan film die zelf al de oplossing biedt. Een kleuterpuzzel dus, vergeleken bij bijvoorbeeld Mulholland Drive, Lost Highway (die ik nu allebei voor zover dat kan snap) Pi en Donnie Darko. (beide persoonlijke theorien)

Joost v.d. Ham
22-08-2004, 17:59
Wat valt er in vredesnaam niet te begrijpen aan Memento...?

Dennis Kuijper
22-08-2004, 18:23
Wat valt er in vredesnaam niet te begrijpen aan Memento...?

Wist jij gelijk de allereerste keer wie de dader was?

Martin Stanneveld
22-08-2004, 18:31
Wat valt er in vredesnaam niet te begrijpen aan Memento...?

Wist jij gelijk de allereerste keer wie de dader was?

Ik heb de film 1x gezien en ik weet wie de dader was. Zo moeilijk was het niet naar mijn mening.

BrownB
22-08-2004, 18:33
Ik heb de film 1x gezien en ik weet wie de dader was. Zo moeilijk was het niet naar mijn mening.

Exact.

Dennis Kuijper
22-08-2004, 18:38
Wat valt er in vredesnaam niet te begrijpen aan Memento...?

Wist jij gelijk de allereerste keer wie de dader was?

Ik heb de film 1x gezien en ik weet wie de dader was. Zo moeilijk was het niet naar mijn mening.

Ik niet dus,ik had de eerst keer meer het idee,What the F**k is happening.

Joost v.d. Ham
22-08-2004, 18:47
Wat valt er in vredesnaam niet te begrijpen aan Memento...?

Wist jij gelijk de allereerste keer wie de dader was?

Ja, alles wordt volgens mij gewoon duidelijk verteld aan het einde van de film hoor....er blijft niets om over na te denken in ieder geval.

Lex v/d Moolen
22-08-2004, 19:17
Barton Fink...
Ik vraag me nog steeds af of het karakter van John Goodman wel echt bestaan heeft...

BrownB
22-08-2004, 19:29
Barton Fink...
Ik vraag me nog steeds af of het karakter van John Goodman wel echt bestaan heeft...

Of wat er in die doos zat. [spoiler:47f2b636fe]Ik kreeg de indruk van een hoofd[/spoiler:47f2b636fe]

Lex v/d Moolen
22-08-2004, 19:37
Barton Fink...
Ik vraag me nog steeds af of het karakter van John Goodman wel echt bestaan heeft...

Of wat er in die doos zat. [spoiler:6580078c83]Ik kreeg de indruk van een hoofd[/spoiler:6580078c83]Tja, het is net zoiets als die koffer in Pulp Fiction. Je hebt een idee, maar bent er niet zeker van. :)

Eddy
22-08-2004, 22:17
Barton Fink...
Ik vraag me nog steeds af of het karakter van John Goodman wel echt bestaan heeft...

Of wat er in die doos zat. [spoiler:29bb9f0584]Ik kreeg de indruk van een hoofd[/spoiler:29bb9f0584]Tja, het is net zoiets als die koffer in Pulp Fiction. Je hebt een idee, maar bent er niet zeker van. :)
En wat ligt er toch in de kofferbak van die Chevy Malibu in Repo Man?

Ik
22-08-2004, 23:12
memento moet het voornamelijk hebben van
de a-chronologische volgorde van de scenes.

er is een easter egg op de dvd die je de film chronologisch laat kijken
dan wordt ie pas ingewikkeld =P

Timothy
23-08-2004, 09:08
Wat valt er in vredesnaam niet te begrijpen aan Memento...?

Wist jij gelijk de allereerste keer wie de dader was?

Ja, alles wordt volgens mij gewoon duidelijk verteld aan het einde van de film hoor....er blijft niets om over na te denken in ieder geval.

Er zijn toch nog wat kleine dingetjes die niet helemaal duidelijk zijn hoor.

[spoiler:ad1b37a563]Waarom heeft hij op het eind opeens een extra tattoo "I did it"? Optie 1: dit gebeurt allemaal na het verhaal, en dus heeft hij zijn vrouw nooit doodgespoten. Optie 2: hij heeft deze tattoo (expres) laten verwijderen, zodat hij door kon gaan met moorden om zichzelf tevreden te stellen[/spoiler:ad1b37a563]

[spoiler:ad1b37a563]In hoeverre bestaat Sammy Jenkins? Halfweg in de film zie je Sammy in dat gesticht zitten. Er loopt een dokter langs, en dan zie je in een flits dat Sammy er helemaal niet zit, maar wel Lenard. Ik denk dat de meeste mensen dit toch echt niet de eerste keer gezien hebben[/spoiler:ad1b37a563]

Neemt niet weg dat het verhaal verder wel redelijk "af" is.

Joost v.d. Ham
23-08-2004, 13:42
Wat valt er in vredesnaam niet te begrijpen aan Memento...?

Wist jij gelijk de allereerste keer wie de dader was?

Ja, alles wordt volgens mij gewoon duidelijk verteld aan het einde van de film hoor....er blijft niets om over na te denken in ieder geval.

Er zijn toch nog wat kleine dingetjes die niet helemaal duidelijk zijn hoor.

punt1: je tweede optie, wordt volgens mij ook duidelijk gemaakt in de film (heb de film pas een maal gezien dus weet het niet 100% zeker).
punt 2: Dat kan ik me niet herinneren gezien te hebben, [spoiler:7ad27d00ff]halverwege verklapten ze dus al het einde.[/spoiler:7ad27d00ff]

Timothy
23-08-2004, 13:58
Punt 1 wordt niet per se duidelijk in de film. Je weet zelfs niet 100% zeker dat [spoiler:7f60f1078b]hij zijn vrouw heeft gedood met insuline[/spoiler:7f60f1078b].

Het een en ander wordt door Teddy uitgelegd, maar die staat nou niet echt bekend om zijn eerlijkheid...

Maar ik denk zelf ook optie 2 ;) [spoiler:7f60f1078b]aleen wel vreemd dat je daar totaal geen lidtekens van ziet[/spoiler:7f60f1078b].

Apocalypse
23-08-2004, 14:02
Nog drie films die in mijn hersen hebben doen kraken

A clock work orange, vooral de laatste scene wat daar mee bedoeld werd.
Donnie Darko, erg vaag.
Confessions of a dangerous mind, wat is er allemaal waar en wat niet.

Maarten van Krimpen
23-08-2004, 14:23
Nog drie films die in mijn hersen hebben doen kraken

A clock work orange, vooral de laatste scene wat daar mee bedoeld werd.
Confessions of a dangerous mind, wat is er allemaal waar en wat niet.


Wat begreep je allemaal niet dan?

Dennis Kuijper
24-08-2004, 13:52
Wat valt er in vredesnaam niet te begrijpen aan Memento...?

Wist jij gelijk de allereerste keer wie de dader was?

Ja, alles wordt volgens mij gewoon duidelijk verteld aan het einde van de film hoor....er blijft niets om over na te denken in ieder geval.

Er zijn toch nog wat kleine dingetjes die niet helemaal duidelijk zijn hoor.

[spoiler:0f32b9aa2e]Waarom heeft hij op het eind opeens een extra tattoo "I did it"? Optie 1: dit gebeurt allemaal na het verhaal, en dus heeft hij zijn vrouw nooit doodgespoten. Optie 2: hij heeft deze tattoo (expres) laten verwijderen, zodat hij door kon gaan met moorden om zichzelf tevreden te stellen[/spoiler:0f32b9aa2e]

Neemt niet weg dat het verhaal verder wel redelijk "af" is.

[spoiler:0f32b9aa2e]Optie 1:Lijkt me sterk dat hij de Rape and murdered tattoo
heeft terwijl zijn vrouw nog leeft.
Optie 2:Wie zegt dat het een tattoo is?Ik denk eerder dat hij het met filtstift opgeschreven heeft,vandaar dat er ook geen littekens zichtbaar zijn.[/spoiler:0f32b9aa2e]

[spoiler:0f32b9aa2e]Verder zou je een gedeelte van het verhaal ook als een fantasy/droom van hem kunnen zien. [/spoiler:0f32b9aa2e]

Bravestarr
24-08-2004, 14:15
Barton Fink...
Ik vraag me nog steeds af of het karakter van John Goodman wel echt bestaan heeft...

Of wat er in die doos zat. [spoiler:853232971f]Ik kreeg de indruk van een hoofd[/spoiler:853232971f]Tja, het is net zoiets als die koffer in Pulp Fiction. Je hebt een idee, maar bent er niet zeker van. :)
En wat ligt er toch in de kofferbak van die Chevy Malibu in Repo Man?

Of in de schaatskoffer in Ronin :)

Alette1
09-09-2004, 09:03
The Matrix, maar dat zal wel liggen aan mijn IQ :lol:

JCL
09-09-2004, 09:38
The Matrix, maar dat zal wel liggen aan mijn IQ :lol:

Volgens mij is er niemand die die film helemaal tot in het kleinste detail snapt. Al was het alleen al dat hij (en dan vooral het 3e deel) geheelopen is voor interpetatie. Daarom is het voor mij ook 1 van de beste film (series) ooit gemaakt.

Rob Eric Blank
09-09-2004, 09:52
Het eind van 2001 A space Odessey
Of moest die volgens Kubrick ook gewoon niet helemaal te begrijpen zijn?

mark t
10-09-2004, 16:37
Afgezien van de vraag [spoiler:03c44a920a]wat er met Neo na z'n dood gebeurd[/spoiler:03c44a920a] blijf je na afloop nou niet bepaald met een hoop vragen zitten. Afgezien van 'was dit het nou?" :twisted:Wie zegt dat [spoiler:03c44a920a]Neo dood is? Na mijn mening leeft Neo nog gewoon. [/spoiler:03c44a920a] :roll:

Afgezien van de vraag [spoiler:03c44a920a]wat er met Neo na z'n dood gebeurd[/spoiler:03c44a920a] blijf je na afloop nou niet bepaald met een hoop vragen zittenHet enige 'raadsel' dus. Waarbij je je ook nog eens de vraag kunt stellen of dit nu werkelijk te wijten is aan de complexiteit van het verhaal, of aan het open einde. Twee verschillende zaken.

JCL
10-09-2004, 16:41
Raar dat veel mensen ook The Matrix niet noemen. Dat was er echt eentje om nog eens goed voor te gaan zitten zeg, oef! Wat een denkertje is dat. Die denk ik nu ook te snappen :wink: Denk dat er nog steeds geen bal van klopt.Het is toch een tamelijk recht-toe-recht-aan film. Het enig vage is dat er in deel 2 een stuk meer gesuggereerd wordt dan de trilogie uiteindelijk waarmaakt (m.n. de subplotjes rondom de Merovingiër en de Architect).

Recht toe recht aan? Ik dacht het niet! Leg me dan maar eens uit hoe het zit met Neo aan het einde van deel 3Da's hoogstens een open einde. De rest van het verhaal wordt daardoor niet in een ander daglicht geplaatst. Afgezien van de vraag [spoiler:64476da894]wat er met Neo na z'n dood gebeurd[/spoiler:64476da894] blijf je na afloop nou niet bepaald met een hoop vragen zitten. Afgezien van 'was dit het nou?" :twisted:

Wie zegt dat [spoiler:64476da894]Neo dood is? Na mijn mening leeft Neo nog gewoon. [/spoiler:64476da894] Zoals ik al zei, het is ZEKER niet recht toe recht aan just my two cents... :roll:

Afgezien van de vraag [spoiler:64476da894]wat er met Neo na z'n dood gebeurd[/spoiler:64476da894] blijf je na afloop nou niet bepaald met een hoop vragen zitten

Nou... Ik kan er wel een aantal geven

[spoiler:64476da894]

- Is ie echt dood?
- Is de oorlog nu echt afgelopen?
- Wat gebeurd er met de mensen die uit de Matrix willen, houd The Arcitect wel woord?
- Wat gebeurd er moet Zion, blijft dat? of gaan ze weer boven gronds wonen
- Houd die vrede wel aan?

[/spoiler:64476da894]

Niet bepaald gesloten dus er is nog zat stof voor een deel 4.

mark t
10-09-2004, 16:51
[spoiler:9696cc0a64]
- Is ie echt dood?
- Is de oorlog nu echt afgelopen?
- Wat gebeurd er met de mensen die uit de Matrix willen, houd The Arcitect wel woord?
- Wat gebeurd er moet Zion, blijft dat? of gaan ze weer boven gronds wonen
- Houd die vrede wel aan?
[/spoiler:9696cc0a64]
Niet bepaald gesloten dus er is nog zat stof voor een deel 4.Een film met een open einde -en in dit geval maar half afgerond verhaal- is iets anders dan een film die je niet begrijpt. Alle zaken die je noemt maken het verhaal niet ingewikkelder.
Ik denk daarom niet dat er zo veel mensen zijn die het verhaal niet begrijpen. Zo ingewikkeld is dit namelijk (helaas) niet als je alle delen hebt gezien.

Major Goodvibes
10-09-2004, 16:52
Mensen moeten eens ophouden met miemelen over het "niet begrijpen van films". Sommige films hoef je niet te begrijpen. Neem nou David Lynch films. De meeste zijn multi-interpretabel. Geef je eigen invulling aan een film en probeer sommige films niet te begrijpen volgens gebruikelijke conventies (begin-midden-eind-logica). Een film als magnolia is meer een ervaring dan een verhaal.

Dennis Kuijper
10-09-2004, 17:29
Mensen moeten eens ophouden met miemelen over het "niet begrijpen van films". Sommige films hoef je niet te begrijpen. Neem nou David Lynch films. De meeste zijn multi-interpretabel. Geef je eigen invulling aan een film en probeer sommige films niet te begrijpen volgens gebruikelijke conventies (begin-midden-eind-logica). Een film als magnolia is meer een ervaring dan een verhaal.

Misschien is dit wel zo,maar het is toch wel intressant om de gedachten van een ander over een film te lezen.

FrankGuthrie
10-09-2004, 19:57
HERO

Begrijp nog steeds het einde niet.

[spoiler:4689cc07a6]Waarom moest hij dood?[/spoiler:4689cc07a6]

MGdutch
10-09-2004, 20:35
HERO

Begrijp nog steeds het einde niet.

[spoiler:7cd943533a]Waarom moest hij dood?[/spoiler:7cd943533a]

[spoiler:7cd943533a]Hij moest dood omdat hij het paleis van de keizer was binnengekomen met als doel dat hij de keizer zou vermoorden. Uiteindelijk heeft hij dat niet gedaan uit respect voor de keizer. Toch werd de keizer onder druk gezet om een commando te geven met als gevolg Nameless zijn dood. Want er waren natuurlijk strenge regels en hij moest een goed voorbeeld geven.[/spoiler:7cd943533a] Dat is volgens mij de reden :lol: .

FrankGuthrie
11-09-2004, 03:40
HERO

Begrijp nog steeds het einde niet.

[spoiler:2a9e762fd2]Waarom moest hij dood?[/spoiler:2a9e762fd2]

[spoiler:2a9e762fd2]Hij moest dood omdat hij het paleis van de keizer was binnengekomen met als doel dat hij de keizer zou vermoorden. Uiteindelijk heeft hij dat niet gedaan uit respect voor de keizer. Toch werd de keizer onder druk gezet om een commando te geven met als gevolg Nameless zijn dood. Want er waren natuurlijk strenge regels en hij moest een goed voorbeeld geven.[/spoiler:2a9e762fd2] Dat is volgens mij de reden :lol: .

[spoiler:2a9e762fd2]Ik dacht juist dat hij de keizer had beschermt, door die 3 assasins te vermoorden. Daar ging het toch om?[/spoiler:2a9e762fd2]

Martin Stanneveld
11-09-2004, 08:17
[spoiler:8c10f67649]Ik dacht juist dat hij de keizer had beschermt, door die 3 assasins te vermoorden. Daar ging het toch om?[/spoiler:8c10f67649]

:lol:
Jij hebt de film dus niet begrepen :wink:

FrankGuthrie
11-09-2004, 15:38
[spoiler:9dd5cf0a9e]Ik dacht juist dat hij de keizer had beschermt, door die 3 assasins te vermoorden. Daar ging het toch om?[/spoiler:9dd5cf0a9e]

:lol:
Jij hebt de film dus niet begrepen :wink:

:shock: idioten die niks te melden hebben bestaan dus echt!!

Azazel
11-09-2004, 15:41
Nodeloze posts van forumgebruikers, daar begrijp ik niks van. :evil:

Martin Stanneveld
11-09-2004, 16:02
[spoiler:c46a5e0a13]Ik dacht juist dat hij de keizer had beschermt, door die 3 assasins te vermoorden. Daar ging het toch om?[/spoiler:c46a5e0a13]

:lol:
Jij hebt de film dus niet begrepen :wink:

:shock: idioten die niks te melden hebben bestaan dus echt!!

donder op man, nerd

MGdutch
11-09-2004, 16:44
HERO

Begrijp nog steeds het einde niet.

[spoiler:1805cc27f9]Waarom moest hij dood?[/spoiler:1805cc27f9]

[spoiler:1805cc27f9]Hij moest dood omdat hij het paleis van de keizer was binnengekomen met als doel dat hij de keizer zou vermoorden. Uiteindelijk heeft hij dat niet gedaan uit respect voor de keizer. Toch werd de keizer onder druk gezet om een commando te geven met als gevolg Nameless zijn dood. Want er waren natuurlijk strenge regels en hij moest een goed voorbeeld geven.[/spoiler:1805cc27f9] Dat is volgens mij de reden :lol: .

[spoiler:1805cc27f9]Ik dacht juist dat hij de keizer had beschermt, door die 3 assasins te vermoorden. Daar ging het toch om?[/spoiler:1805cc27f9]

[spoiler:1805cc27f9]Hij had die 3 assasins vermoord zodat hij met open armen zou worden ontvangen in het paleis en dan zou hij de keizer makkelijk kunnen vermoorden.[/spoiler:1805cc27f9]

FrankGuthrie
11-09-2004, 16:58
HERO

Begrijp nog steeds het einde niet.

[spoiler:9f72832fe0]Waarom moest hij dood?[/spoiler:9f72832fe0]

[spoiler:9f72832fe0]Hij moest dood omdat hij het paleis van de keizer was binnengekomen met als doel dat hij de keizer zou vermoorden. Uiteindelijk heeft hij dat niet gedaan uit respect voor de keizer. Toch werd de keizer onder druk gezet om een commando te geven met als gevolg Nameless zijn dood. Want er waren natuurlijk strenge regels en hij moest een goed voorbeeld geven.[/spoiler:9f72832fe0] Dat is volgens mij de reden :lol: .



[spoiler:9f72832fe0]Ik dacht juist dat hij de keizer had beschermt, door die 3 assasins te vermoorden. Daar ging het toch om?[/spoiler:9f72832fe0]

[spoiler:9f72832fe0]Hij had die 3 assasins vermoord zodat hij met open armen zou worden ontvangen in het paleis en dan zou hij de keizer makkelijk kunnen vermoorden.[/spoiler:9f72832fe0]


[spoiler:9f72832fe0]maar hij doet het niet, en dat is blijkbaar omdat hij vind dat de keizer China kan vereenigen tot 1 land, toch? Maar hij laat zich wel vrijwillig doden, vond ik een beetje raar.[/spoiler:9f72832fe0]

Henk van der Weerdt
11-09-2004, 17:06
Barton Fink...
Ik vraag me nog steeds af of het karakter van John Goodman wel echt bestaan heeft...

Of wat er in die doos zat. [spoiler:724645c634]Ik kreeg de indruk van een hoofd[/spoiler:724645c634]Tja, het is net zoiets als die koffer in Pulp Fiction. Je hebt een idee, maar bent er niet zeker van. :)

daar zat een lampje in toch :lol: