PDA

Bekijk de volledige versie : DVD loopt niet synchroom met tv



Southernrock
09-01-2011, 12:31
geachte forummers,

Heb een probleem waar ik me nogal aan erger,
Ik heb een Yamaha pianocraft rdx e700 dvd/cd setje waarbij ik kortgeleden een Samsung led tv UE32B6000VPXXN heb gekocht ,na aansluiten bleek het beeld niet synchroom te lopen met het geluid wat vooral bij muziekdvd's een drama (voor mij) is,komt dit bekend voor en is er een oplossing voor? dvd set werkt met scart die via een verloopstekker(bijgeleverd door Samsumg) naar een hdmi poort gaat.

m.vr.gr.,

Wim de Leeuw

Jordy van Buel
09-01-2011, 12:34
Even verplaatst naar Home Cinema algemeen. Welkom op het forum, Wim!

Gerco Stuivenberg
09-01-2011, 14:19
Welkom op dit forum Wim.

Bij moderne TV´s zorgen kunstmatige beeldverbeteraars en techineken als 100Hz, 200Hz e.d. voor vertraging van het beeld. De meest voor de hand liggende oplossing is om -wanneer de speler los is- de audio van de speler eerst naar de TV te sturen en de output van de TV met de versterker of receiver te verbinden. De TV geeft dan ook het geluid vertraging zodat het weer sysnchroon is met het beeld.

Een andere mogelijkheid kan de 'game-mode' zijn. De TV laat dan alle electronica die voor de vertraging zorgt zo veel mogelijk passeren. Of jouw toestel deze mogelijkheid ook heeft, zou je kunnen vinden in de gebruiksaanwijzing.

DVDProfilersFilmgek
09-01-2011, 15:47
geachte forummers,

Heb een probleem waar ik me nogal aan erger,
Ik heb een Yamaha pianocraft rdx e700 dvd/cd setje waarbij ik kortgeleden een Samsung led tv UE32B6000VPXXN heb gekocht ,na aansluiten bleek het beeld niet synchroom te lopen met het geluid wat vooral bij muziekdvd's een drama (voor mij) is,komt dit bekend voor en is er een oplossing voor? dvd set werkt met scart die via een verloopstekker(bijgeleverd door Samsumg) naar een hdmi poort gaat.

m.vr.gr.,

Wim de Leeuw

Even wat rechtzetten:

De scart van je setje is analoog en een HDMI ingang is digitaal.

De door Samsung meegeleverde verloopkabel is gewoon een scartkabel en een soort van miniscartaansluitingverloopstuk voor op de TV, niks geen HDMI!! Dit omdat zo een lompe scart aansluiting de TV zou ontsieren en extra dik maken;)

Southernrock
09-01-2011, 18:50
Hallo,

bedankt voor de reacties ,Gerco ga aan de gang zal het proberen via de game-mode omdat er op de tv geen audio aansluitingen zitten? wel een 3 componenten maar die zit weer niet op de versterker,en DVDprofiler je hebt ook gelijk, heb het met mijn weinige verstand (van tv's) zitten bekijken en het is inderdaad een kleine scart

grt.

wim

Peter Porrio
10-01-2011, 08:55
Wim,

Ik zie dat zowel je Yamaha als je Samsung TV beschikken over component aansluitingen. Dit geeft een beter beeld dan scart op LCD en plasma TV's, omdat je vanuit de Yamaha progressive uit kunt sturen.

Of dit het geluidsprobleem oplost, kan ik je niet beloven. Probeer inderdaad zoveel mogelijk de "beeldverbeteraars" (lees: beeldverpesters) uit te schakelen.

Succes,

Peter

Pieter R.
10-01-2011, 09:46
Ik weet niet of het helpt maar gisteren had ik hetzelfde probleem met mijn Samsung bd-player. Kwestie van dvd stopzetten, eject, disk er weer in en probleem verholpen.

Southernrock
10-01-2011, 18:29
Geachte helpers,

Heb van alles geprobeerd ook met de instellingen van de tv maar niets helpt,heb nog een oude dvd-speler aangesloten (zonder versterker)en die loopt wel synchroom,zou ik het probleem op kunnen lossen door een andere audioset hdmi aan te schaffen of moet het probleem op te lossen te zijn?

m.vr.gr.,
Wim

Gerco Stuivenberg
10-01-2011, 23:11
Geachte helpers,

Heb van alles geprobeerd ook met de instellingen van de tv maar niets helpt,heb nog een oude dvd-speler aangesloten (zonder versterker)en die loopt wel synchroom,zou ik het probleem op kunnen lossen door een andere audioset hdmi aan te schaffen of moet het probleem op te lossen te zijn?

m.vr.gr.,
Wim
Bijna alle fabrikanten willen alleen HDMI gaan gebruiken vanwege de mogelijkheden, de veel hogere bandbreedte en het feit dat je dan minder signaalwegen (lees:verbindingen nodig) hebt.

Eén van de mogelijkheden is het (automatisch) synchroniseren van beeld en geluid. Bij de meeste receivers van nu kun je dit nl. instellen, zodat je daar geen last meer van kunt hebben. ;)

Southernrock
15-01-2011, 11:51
heb nu al 3 verschillende dvd spelers/sets geprobeerd(ook hdmi),de firmware van de tv geupgrade en toch loopt het tvbeeld nog steeds niet synchroom,zou het dan toch aan de led kunnen liggen, als ik de dvdspelers met scart op een gewone tv aansluit werkt het wel.

m.vr.gr.,

Wim

Gerco Stuivenberg
17-01-2011, 22:14
De vertraging komt door de TV. De meeste toestellen hebben nl. een speciale vertragers ingebouwd met als doel het beeld mooier en vloeiender te maken. Helaas hebben dit soort vertragers ook veel bijverschijnselen die het beeld weer minder mooi maken. Je kunt deze daarom dus beter niet gebruiken.

Staan ze allemaal uit en heb je het probleem nog steeds, dan is de enige oplossing om de set te vervangen door een set die bvk bestaat uit losse delen. ;)

Southernrock
18-01-2011, 21:58
Hallo,

Zag dat er op mijn tv nog een optical digital audioaansluiting zit,kan ik daar misschien nog wat mee?
en anders maar gaan sparen voor losse componenten die je kan synchroniseren.

alvast bedankt ,

Wim

Marcellow
20-01-2011, 10:38
en anders maar gaan sparen voor losse componenten die je kan synchroniseren.


Is het niet logisch dat als je "synchroniseren" met een "N" schrijft dat hetzelfde ook opgaat voor synchroon? Dus niet synchroom! (y)

hasekamp
20-01-2011, 10:59
DE OPLOSSING:

Het probleem van asynchroon geluid komt, zoals door enkele forumleden al is gezegd, door de langzamere opbouw van het beeld in lcd- en led-tv's.
Nieuwe surround-versterkers hebben daar een ingebouwde correctie voor. De duurste oplossing is dus het kopen van een nieuwe surround-versterker.
Ik heb maanden op het probleem gestudeerd en alle "knutsel-oplossingen" geprobeerd, maar er is maar één echte en werkende oplossing, behalve het kopen van een nieuwe versterker.
Koop een "audio delay"-kastje Voor zover ik weet is er maar één type in Nederland te koop, en dan nog maar bij één winkel. Het gaat om de felston dd740, en je betaalt er 215 EUR voor, maar ik heb hem nu twee dagen in huis en hij werkt perfect. Ik heb, om hem in te stellen, het geluid van de tv en de surround tegelijk aangezet en de vertraging zo ingesteld dat het op het gehoor precies gelijk klonk. Dat bracht me op een geluidsvertraging van 165 msec. op mijn installatie. Gesproken beelden zijn nu weer perfect lipsynchroon en muziek is ook weer perfect synchroon.
Een dure oplossing, maar een stuk goedkoper dan een goede nieuwe surround-versterker en je hoeft je mooie werkende apparaat niet weg te gooien.

DVDProfilersFilmgek
20-01-2011, 13:37
Geen HDMI...:confused:

Dus ook geen HD audio formaten:???:

Voor iets meer dan dat kastje koop je dan ook al snel een leuke receiver....8-)

Marcellow
20-01-2011, 15:51
Tsja, het blijft een knutseloplossing die je uiteindelijk van de regen de drup in helpt.

Southernrock
20-01-2011, 15:59
ja,ja,zo leer je nog eens wat op zo'n forum, synchroon maar eigenlijk synchroom,beste mensen bedankt voor jullie suggesties ,het wordt waarschijnlijk toch een nieuwe versterker want ik begin het geknoei toch wel een beetje zat te worden.

m.vr.gr.,

Wim

hasekamp
21-01-2011, 11:59
Het kastje laat alle digitale geluidsvarianten door. Het geluid gaat van de dvd-speler naar het kastje via een coaxiale of optische kabel, en van het kastje naar de versterker ook via een coaxiale of optische kabel.
Wanneer er ook geluidsvarianten bestaan die alleen door HDMI kunnen worden getransporteerd, dan kan ik die dus niet weergeven, en mijn versterker ook niet. En dan heb ik weer wat geleerd.

Ik weet dat het kopen van een nieuwe versterker een mooiere oplossing is, maar ik ben niet zo dol op kapitaalvernietiging (weggooien van een eersteklas versterker van een paar jaar oud) en ik heb de komende jaren genoeg aan alle Dolby Digital varianten t/m 5.1 en DTS.

Gerco Stuivenberg
22-01-2011, 15:03
Het kopen van zo'n kastje is eigenlijk ook kapitaal vernietiging.

Die €215 had je nl. ook kunnen gebruiken voor de aanschaf van een nieuwe receiver die ook nog eens de mogelijkheid heeft om HD-geluidsformaten te decoderen. Daarnaast kun je het meer-kanaals geluid dan ook als surround weer laten geven zodat je meer het gevoel hebt dat je ergens bij aanwezig bent. ;)

hasekamp
23-01-2011, 10:48
Ja, je kunt verschillend denken over kapitaalvernietiging. Een nieuwe AV receiver, van het type dat ik zou hebben gekocht, zou EUR 600-800 gekost hebben. Ik wil nu eenmaal goede apparatuur. En door die nieuwe formaten zou ik er nog eens twee luidsprekers (gelijke kwaliteit als de huidige) bij hebben moeten kopen. Laten we dat schatten op EUR 200.

Dat is dus EUR 215 voor het kastje tegen EUR 800-1000 aan nieuwe apparatuur om ook nieuwe formaten te kunnen weergeven. (Ik zeg hier overigens nog eens dat ik mijn kastje zelf ook knap aan de prijs vind).

Wordt alles nu beter met die nieuwe formaten, die ik niet kan weergeven? Dolby 5.1 en DTS vind ik voorlopig mooi genoeg.
In de bioscoop mag je al in je handen knijpen als je Dolby 5.1 via uiterst twijfelachtige luidsprekers te horen krijgt. ik heb in geen enkele bioscoop nog geluid gehoord dat zelfs maar in de buurt komt van wat ik thuis heb. En op de tv krijg je voorlopig echt niet meer dan Dolby Pro Logic.
En ook op dvd's mag je al blij zijn as er echte (d.w.z. oorspronkelijk zo opgenomen) Dolby 5.1 op staat, en is DTS nog steeds een uitzondering.

Aangezien iedere blu-ray disk (verplicht volgens de Blu-ray norm) Dolby 5.1 en DTS moet hebben, kom ik naar mijn smaak voorlopig niets tekort.

Over een paar jaar komt er ongetwijfeld weer iets anders. Moeten we dan weer naar de winkel rennen en onze huidige goed werkende apparaat weer bij het groot vuil zetten? Zo zit ik nu eenmaal niet in elkaar.

hasekamp
23-01-2011, 10:54
Tsja, het blijft een knutseloplossing die je uiteindelijk van de regen de drup in helpt.


Van deze opmerking van Marcellow begrijp ik helemaal niets. In de eerste plaats niet dat zo'n kastje een "knutseloplossing" zou zijn. De elektronica uit uit het kastje (of iets wat er erg op lijkt) zit toch ook in zijn AV receiver? Of is zo'n receiver ook een "knutseloplossing"?

En waarom het perfect synchroniseren van beeld en geluid mij van de regen in de drup geholpen heeft begrijp ik ook al niet.

Southernrock
23-01-2011, 14:13
Beste Rene,

Kan ik dit kastje ook op mijn Yamaha stereo cd/dvd speler aansluiten en welke poorten zou ik daar voor moeten gebruiken?

m.vr.gr.,

Wim de Leeuw

Gerco Stuivenberg
23-01-2011, 14:55
Wanneer je een losse speler hebt, kun je "het kastje" in de digitale verbinding opnemen tussen de speler en/of andere bronnen en de receiver. Het kan nl. gebruikt worden als 'switch'. Daarnaast kan het ook optische signalen omzetten naar coaxiale of andersom.

Het zorgt dus niet alleen voor synchronisatie, maar ook voor 'switching' en omzetting. :cool:


Van deze opmerking van Marcellow begrijp ik helemaal niets. In de eerste plaats niet dat zo'n kastje een "knutseloplossing" zou zijn. De elektronica uit uit het kastje (of iets wat er erg op lijkt) zit toch ook in zijn AV receiver? Of is zo'n receiver ook een "knutseloplossing"?

En waarom het perfect synchroniseren van beeld en geluid mij van de regen in de drup geholpen heeft begrijp ik ook al niet.
Marcellow noemt dit een "knutseloplossing", omdat hij verwacht dat het niet lang zal duren voordat je ook HD-geluid wilt en dus ook een andere receiver of set of dat de set het einde van de levensduur bereikt heeft. ;)

hasekamp
23-01-2011, 17:40
Beste Rene,

Kan ik dit kastje ook op mijn Yamaha stereo cd/dvd speler aansluiten en welke poorten zou ik daar voor moeten gebruiken?

m.vr.gr.,

Wim de Leeuw

Gerco heeft correct geantwoord: Je stuurt het geluid via de digitale (coax of optische) kabel van de overeenkomstige uitgang van de dvd- of blu-ray speler naar "het kastje" en stuurt vanuit "het kastje" weer een coax of optische kabel naar de overeenkomstige digitale ingang van je surround versterker (AV receiver).

Gerco Stuivenberg
24-01-2011, 22:44
Ik heb net naar de mogelijkheden van de set van Wim de Leeuw (Southernrock) gekeken en het lijkt er op dat je zo'n "kastje" niet op die set van Yamaha (http://www.yamaha-online.de/products.php?archivset=&newsset=&idcat1=2&idcat2=18&idcat3=31&idprod=1268&lang=e) aan kunt sluiten. Die set heeft nl. een ingebouwde speler en daarnaast geen digitale ingang waar je de uitgang van zo'n "kastje" op aan kunt sluiten. Wat die set wel heeft is een digitale uitgang, zodat je de set wel als speler aan kunt sluiten op een andere receiver.

Dat wordt dus de set vervangen. :(

Southernrock
02-02-2011, 15:15
Beste mensen,
Heb inmiddels al een losse dvd speler Samsung met HDMI aangeschaft ,wat is hier een leuke versterker bij met een zgn. lipsync audiodelay,en geeft een dvdspeler ook een goed geluid bij gewone audio cd,s.
ik wil wel even kwijt dat je op dit forum toch vreselijk leuk geholpen wordt.

m.vr.gr.,

Wim de Leeuw

Gerco Stuivenberg
06-02-2011, 14:33
De meeste moderne receivers hebben deze mogelijkheden al standaard aan boord. Het zal dus weinig uitmaken welke je kiest. Het belangrijkste is dat deze kwa klankeigenschappen bij de luidspreker past die jij wilt gaan gebruiken. Ga dus eerst zelf kijken en vooral luisteren naar wat er allemaal mogelijk is met jouw budget. ;)

Geluid van audio-CD's is bij een speler niet zo belangrijk, omdat dit vaak als digitaal naar een receiver wordt gestuurd voor decodering en/of omzetting. Een uitzondering op deze regel is wanneer je een speler gebruikt met hoogwaardige DAC's, maar deze zijn meestal ook duurder. :|

Southernrock
06-02-2011, 17:19
bedankt Gerco,

ga binnenkort eens bij Correct neuzen dan kunnen ze gelijk uitleggen hoe het werkt.

m.vr.gr.,

Willem