PDA

Bekijk de volledige versie : A room with a view



Pagina's : [1] 2

joostbosmans
10-01-2011, 13:34
Hieronder my room with a view.

Ruimte

De thuisbioscoop is onderdeel van de woonkamer. Hij beslaat ong.3,5 bij 2 meter.
De muur achter de tv is deels chocoladebruin gemaakt, dat werkt contrastverhogend.

Bediening

Ik heb een soort van universele afstandsbediening, maar hier kan ik ook de lampen/lift/deuren mee bedienen.
Allereerst de Samsung PS59D6910mijn 2e plasma,na een LEDtv (echt een hele verbetering)
aangesloten op de Marantz UD5005 en een UPC HD-decoder aangestuurd door de Marantz SR6005
samen met 5 Focal boxen
- 2x Focal 816w
- 1x Focal CC 800
- 2x Focal 806v
- 1x BK XLS200


Oude foto's zijn verwijderd

peptalk
10-01-2011, 14:33
Jij woont in Arnhem, ik zie de kasteelflats in Vredenburg en het grote kantoorpand aan de Groningensingel. Ik weet zelfs welke van de 3 flats jij woont;-)
Ik heb hier heel dicht bij gewoond, maar mijn oude flatje is er niet meer, daar moet nog gebouwd gaan worden.

Ow ja en niet te hard zetten die mooie spullen hè!!!

jamiev
10-01-2011, 22:33
leuke room with a view,
geniet ervan dat is het belangrijkste(y)

HTip
10-01-2011, 23:00
Mooie set heb je.

Als ik je advies mag geven, ik vind wel dat je TV wat hoog hangt. De verwarming bepaalt natuurlijk voor een deel jouw keuze, maar ik denk dat je winst kan bereiken door de fronts op stands te zetten zoals je rears. De center kan je dan op het rack licht gekanteld naar achteren plaatsen. Dan kan je TV zakken tot vlak boven de CV. Voordeel is dat op deze manier je 4 identieke speakers (y) op dezelfde hoogte staan. Door de kanteling van de center krijg je de tweeter op dezelfde hoogte als de fronts/rears. De sub kan je achter de bruine bank "verstoppen".

O ja, slimme oplossing met die vuilniszak (y)

DVDProfilersFilmgek
11-01-2011, 01:10
Hallo Joost, leuk om nu je plekje te zien na je Topic over: 3D of nog even wachten(y)

Zo te zien heb je hulp gekregen, je TV hangt, heeft Expert hem voor je opgehangen?

Je hebt toch wel gebruikgemaakt van de actie van Samsung en eea opgestuurd voor de gratis brillen en 2 3D Blu Ray schijven(speler) en een cadeautje of 100 euro terug(bij de TV)? Heb zelf al wel de brillen van Samsung met de films binnen, maar de 100 euro laat nog even op zich wachten(had niet voor het cadeautje gekozen omdat we van die aanbiedingen al genoeg zaken hebben.

Hoop voor je dat je die verwarming daar bij je set niet nodig hebt(als de TV aanstaat waarschijnlijk niet;)), want zo'n warmte bron is niet waar je apparatuur op zit te wachten:-( .

Ben zelf ook erg te spreken over mijn eerste plasma, moest er even aan wennen en hij lijkt nu hij een tijd heeft staan draaien nog beter geworden(y) , ook met DVD's ziet het er prachtig uit, nu moeten we alleen nog maar hopen dat hij heel blijft, op dat gebied heeft Samsung helaas een iets mindere naam als Pana, al is die zelf ook niet onbesproken:rolleyes:

Nogmaals leuk om hier je setje te zien, en als er een keer niets te zien is..... met zo'n uitzicht hoef je je ook niet direct te vervelen.

joostbosmans
11-01-2011, 17:28
De TV hangt precies op mijn ooghoogte.

DVDProfilersFilmgek Expert heeft idd de TV opgehangen.
Ook heb ik de 2 streepjescodes/vouchers en de offerte naar Samsung gestuurd, alleen nog niks gehoord.

De verwarming onder de TV heb ik nooit aan.

joostbosmans
12-01-2011, 19:46
Mijn receiver kan HDMI 1.3 aan, de 1601 kan HDMI 1.4 aan.
Scheelt het nou veel als ik ga upgraden ivm 3D?

HTip
Ik weet niet of ik in de knoei kom met de gordijnen als ik de fronts op stands zet.
En ook denk ik als de TV dan omlaag gaat, dat hij dan te laag hangt voor mij.

HTip
12-01-2011, 21:37
Je hebt alleen HDMI 1.4 nodig als je het videosignaal via de Marantz laat lopen. Voor het geluid heb je het niet nodig. Nadeel hiervan is dat je het geluid via Coax of Toslink moet sturen en dan mis je de HD-audio.

Wat de hoogte van de TV betreft is er een richtlijn voor de kijkhoogte. Kijk maar eens hier:
http://www.televisiestart.nl/ideale-kijkhoogte-televisie

De speakers mogen trouwens best een stuk van de muur af staan. Komen ze ook nog beter tot hun recht.

DVDProfilersFilmgek
12-01-2011, 21:38
Mijn receiver kan HDMI 1.3 aan, de 1601 kan HDMI 1.4 aan.
Scheelt het nou veel als ik ga upgraden ivm 3D?

Er zijn maar weinig 3D films, maar wel weer met zelfs 7.1 HD geluid. Toch, ik zit met hetzelfde probleem, ook ik heb een 1.3 receiver, maar wel een hele fijne, en ook nog eens een beetje kostbare, die ga je niet zomaar 1, 2, 3 vervangen. Als je 3D kijkt, dan ben je voornamelijk doende met het beeld, goed geluid daarbij is natuurlijk wel fijn, en dan volstaat ook het signaal dat optisch aangeboden kan worden aan de receiver.

Als je gewoon geld genoeg hebt, dan ga je upgraden, ik ga ook upgraden, maar niet op het gebied van de receiver..... denk aan een paar andere speakers, de plannen zijn al vergevorderd;)

Vaak zit het tussen de oortjes, en dat is niet altijd het geluid;)

jamiev
12-01-2011, 23:05
ben toevallig wel in het bezit van een hdmi 1.4 reciever maar niet om de 3d maar word overal als best getest.
kan het verschil soms ook niet horen tussen dts of dts hd master,heb veel dvd waarvan het geluid ook goed is,naar mijn mening is losless iets heldere en beter gecontroleerd laag maar een groot verschil weet ik niet ligt ook aan de film,het is ook mooi als je alles gelooft wat ze je voorschrijven,als je zoals ik dure kabels hebt wil je ook geloven dat ze beter zijn omdat je het ervoor hebt betaald,maar laten we eerlijk zijn is het ook zo.
zou gewoon via de optisch of coax gaan en geen geld uitgeven voor dts hd master,thrue hd en alle shit waar ik ook al jaren in trap omdat je mee wilt gaan met de nieuwste dingen

joostbosmans
13-01-2011, 09:46
DVDProfilersFilmgek
Hoelang heb jij moeten wachten op de brillen/film?
Ik heb nog niks ontvangen,na 2 wkn.

DVDProfilersFilmgek
13-01-2011, 16:09
DVDProfilersFilmgek
Hoelang heb jij moeten wachten op de brillen/film?
Ik heb nog niks ontvangen,na 2 wkn.

Op de brillen, oftewel het welkomspakket, er zitten ook 2 3D schijven bij, heb ik ruim 3 weken moeten wachten, het cadeau of geld terug van de TV is nog steeds niet binnen, dat is nu al 5 weken en nog niet afgerond.....

Zou me er niet ongerust over maken, wat in een goed vat zit.....

joostbosmans
13-01-2011, 18:13
In de planning

Hier de plattegrond van mijn woning:

http://www.evedes.nl/fotos/plattegrondleeg.jpg
Nu heb ik mijn thuisbioscoop aan de brede zijde hierboven.

Maar nu begint bij mij het idee te borrelen om hem 'bovenaan' in de woonkamer tegen de grote muur te hangen.
Daar heb ik een muur van 2,64, zonder verwarming.
Dus dan kan ik de tv zo hangen als ik wil.
Hetzelfde geld voor de luidsprekers.
En denk dat het ruimer aanvoelt.

DVDProfilersFilmgek
14-01-2011, 06:25
Mmmm, misschien kun je voor alle duidelijkheid intekenen waar de TV nu hangt en waar je hem eventueel wilt, kijk uit voor eventuele lichtinval.

joostbosmans
14-01-2011, 09:47
Het is aangegeven in bovenstaande plattegrond.
Heb ook het idee (gezien op ander forum) om dan de muur waar de tv komt donker te verven, niet de hele muur ong.180 breed.
En dan te werken met LEDlampjes voor sfeer.

joostbosmans
14-01-2011, 19:07
Heb ik dan last van lichtinval?
De afstand tot achterraam is dan 8 mtr.

DVDProfilersFilmgek
14-01-2011, 19:38
Heb ik dan last van lichtinval?
De afstand tot achterraam is dan 8 mtr.

De afstand houd het licht niet tegen. Je scherm tegenover een raam zetten, dan blijf je overdag gewoon het raam zien.

BTW, een muur donker schilderen, dat is meer voor projectie en heeft in mijn ogen voor TV kijken geen nut en als je led licht in de vorm van reepjes achter tegen je TV wilt plakken, dan is een lichte muur wel fijn als het licht daar opvalt.

BTW, heb 2 dagen geleden ook de 100 euro retour van Samsung binnengekregen(y)

joostbosmans
14-01-2011, 20:26
Mijn 'probleem' is dat ik bijna overal raam heb:lol:.

Zou ik hiertegen(dan blijf je overdag gewoon het raam zien) niet wat kunnen doen?
Want opzich lijkt het me wel een betere plek.

DVDProfilersFilmgek
14-01-2011, 20:39
Mijn 'probleem' is dat ik bijna overal raam heb:lol:.

Zou ik hiertegen(dan blijf je overdag gewoon het raam zien) niet wat kunnen doen?
Want opzich lijkt het me wel een betere plek.

De inrichting en wat een "betere" plek is, kun je eigenlijk alleen zelf bepalen.

Als je veel overdag kijkt, dan zul je met de gordijnen dicht moeten kijken, als dat geen bezwaar is kun je je TV daar hangen waar je hem zelf wilt.

Bezint eer gij begint..... het is niet alleen de TV die je verplaatst, ook je speakers en aansluitingen/voedingen moeten toch wel enigzins gunstig zitten, zou niet zomaar 1 2 3 deze beslissing maken, maar goed kijken wat de gevolgen zijn....

jamiev
14-01-2011, 23:30
de muur donker te verven is wel een goed idee,maar led lampjes,het is toch geen kermis,in de bioscoop zie je toch ook geen led lampjes,als je sfeer wilt laat dan de kerstboom het hele jaar staan maar gebruik het niet voor de thuibios.

DVDProfilersFilmgek
15-01-2011, 06:35
de muur donker te verven is wel een goed idee,maar led lampjes,het is toch geen kermis,in de bioscoop zie je toch ook geen led lampjes,als je sfeer wilt laat dan de kerstboom het hele jaar staan maar gebruik het niet voor de thuibios.


Je kan die dingen vast zetten op 1 kleur die je zelf kan kiezen, vond het persoonlijk wel wat hebben, lijkt wat op het ambilight idee van Philips, maar dan meer statisch.

Ze zijn verkrijgbaar in strippen, hij bedoeld waarschijnlijk niet een kerstboomslinger....

Gerco Stuivenberg
15-01-2011, 16:25
Dat is een mooie set Joost.(y)

Het makkelijkste en mooiste is denk ik om de setup om te draaien en de TV met de voet op het meubel te plaatsen en de 'centre daarvoor of boven de TV. Je zou dan het meubel met het midden tussen de 2 ramen kunnen plaatsen. Op deze manier heb je dan een opstelling die ruimer is, evt te upgraden is naar 7.1 en ook minder last van reflectie in het scherm. ;)

joostbosmans
15-01-2011, 16:43
Dat is een mooie set Joost.(y)

Het makkelijkste en mooiste is denk ik om de setup om te draaien en de TV met de voet op het meubel te plaatsen en de 'centre daarvoor of boven de TV. Je zou dan het meubel met het midden tussen de 2 ramen kunnen plaatsen. Op deze manier heb je dan een opstelling die ruimer is, evt te upgraden is naar 7.1 en ook minder last van reflectie in het scherm. ;)

Tussen welke ramen bedoel je?
Tussen de 2 ramen plaatsen lukt niet, de grote ramen zitten vlak naast elkaar.

DVDProfilersFilmgek
15-01-2011, 17:12
Zat net nog even naar je plaatjes te kijken....... beetje vreemde center, net meer een gewone speaker, maar dan in een model dat wat langgerekter is. Zelf heb ik zo'n 10 jaar een gewone boekenplanker als center gebruikt, dus zie er geen bezwaar in dat er niet 2 woofers inzitten....

Wat dacht je ervan om je linker en rechterfrontspeaker een slag te draaien, dan komen de tweeters aan de buitenkant, en dan lijkt het mij dat je wat meer spreiding krijgt, het is niet veel, maar alle kleine beetjes helpen als het toch al compact staat opgesteld....:idea:

Gerco Stuivenberg
15-01-2011, 17:20
Tussen welke ramen bedoel je?
Tussen de 2 ramen plaatsen lukt niet, de grote ramen zitten vlak naast elkaar.
De ramen aan de kant waar nu de surrounds staan.

joostbosmans
15-01-2011, 18:43
Het omkeren van de HT en het meubel met het midden tussen de 2 ramen plaatsen is beetje lastig, omdat op die plek een stopcontact zit en je dan ook de luidsprekers moeilijk kwijt kan ivm doorgang naar slaapkamer.

Is er misschien een oplossing om reflectie in beeld tegen te gaan als ik de TV to.grote raam hang(afgezien van gordijnen dicht)?

jamiev
16-01-2011, 00:11
zo bijzonder is je apperatuur ook weer niet,mijn walkman heeft nog beter geluid:grin::grin::grin:

joostbosmans
16-01-2011, 11:08
Ik heb evem mijn idee uitgewerkt op de platterond

http://www.evedes.nl/fotos/plattegrondleegnieuw.jpg

Is het aan te raden om de tv op te hangen of op een meubel te plaatsen, gezien het effect van de ledstrips?

HTip
16-01-2011, 13:22
Na de laatste tekening snap ik wat je wil ;) Ik denk dat je kwa geluid weinig op vooruit gaat. Kan door de lengte van de ruimte zelfs een achteruitgang zijn. Enige voordeel wat ik zie is dat de speakers verder uit elkaar kunnen staan. Maar de rears los in de ruimte is niet ideaal.

Wat de hoogte betreft, zou ik de richtlijn van de kijkhoogte aanhouden. Maar dat is ook een kwestie van smaak ;)

joostbosmans
16-01-2011, 14:11
Maar de rears los in de ruimte is niet ideaal.


Kan ik dit niet op de een of andere manier oplossen?
Want het lijkt mij wel een mooie opzet.

DVDProfilersFilmgek
16-01-2011, 14:27
Denk dat je eerder na- dan voordelen hebt met de beoogde plek.

BTW, heb je je fronts nog omgedraaid en indien ja, gaf dat wat meer spreiding?

joostbosmans
16-01-2011, 14:37
Denk dat je eerder na- dan voordelen hebt met de beoogde plek.

BTW, heb je je fronts nog omgedraaid en indien ja, gaf dat wat meer spreiding?

Jammer, maar als het geluid door de veranderingen minder wordt,houdt het op.
Het is jammer dat net naast mijn huidige plek de doorgang naar mijn slaapkamer zit, anders kon ik de HT omdraaien(idee van HTip)
Want dan zit ik met plek voor rears.

DVDProfilersFilmgek
16-01-2011, 15:14
BTW, heb je je fronts nog omgedraaid(tweeters aan de buitenhoeken) en indien ja, gaf dat wat meer spreiding????????????????????????????????

joostbosmans
16-01-2011, 15:20
Ja,thx(y)

DVDProfilersFilmgek
16-01-2011, 15:30
Ja,thx(y)

Gelukkig;)

HTip
16-01-2011, 16:00
Jammer, maar als het geluid door de veranderingen minder wordt,houdt het op.
Het is jammer dat net naast mijn huidige plek de doorgang naar mijn slaapkamer zit, anders kon ik de HT omdraaien(idee van HTip)
Want dan zit ik met plek voor rears.

Als ik naar je plattegrond kijk zou 1 van je rears voor dat tussenmuurtje aan de andere kant van de deur naar de slaapkamer kunnen. Moet je alleen iets verzinnen voor de kabel. En altijd voorzichtig de slaapkamer uitrennen ;D

Voordeel van deze opstelling is dat je fronts en rears een stuk verder uit elkaar kunnen staan...

joostbosmans
16-01-2011, 16:08
Als ik naar je plattegrond kijk zou 1 van je rears voor dat tussenmuurtje aan de andere kant van de deur naar de slaapkamer kunnen. Moet je alleen iets verzinnen voor de kabel. En altijd voorzichtig de slaapkamer uitrennen ;D

Voordeel van deze opstelling is dat je fronts en rears een stuk verder uit elkaar kunnen staan...

Dit had ik ook bedacht, maar ik zit in een rolstoel en het lijkt mij niet bevordelijk voor de draad om er overheen te rijden als ik in en uit de slaapkamer moet;)

HTip
16-01-2011, 20:37
Dit had ik ook bedacht, maar ik zit in een rolstoel en het lijkt mij niet bevordelijk voor de draad om er overheen te rijden als ik in en uit de slaapkamer moet;)

Heb je een mogelijkheid om de speakerkabel onder de vloer weg te werken? Er zijn speciale LS-kabels die heel erg plat zijn. W&M Audio en Nordost hebben redelijk betaalbare produkten. Je hebt alleen nogal wat meters nodig en dan kan het alsnog duur worden... Alternatief is de LS-kabel via het plafond laten lopen.

In ieder geval lijkt me dit de beste opstelling die kan voldoen aan de ITU-richtlijnen voor 5.1.

joostbosmans
16-01-2011, 20:46
Denk dat ik de kabel dan makkelijker over plafond kan laten lopen anders moet de vloer open.
Maar die front moet dan toch rechttegenover die rear staan?
Of niet?

HTip
16-01-2011, 21:02
Denk dat ik de kabel dan makkelijker over plafond kan laten lopen anders moet de vloer open.
Maar die front moet dan toch rechttegenover die rear staan?
Of niet?

Hoeft niet persé, want met timing (afstand) en level (volume) kan je het toch homogeen krijgen. Ideaal is dat zowel de fronts als rears op gelijke afstand tot de luisterplek staan, maar dat is in praktijk vrijwel niet haalbaar.

Dit is overigens het plaatje waar ik naar verwees:
http://www.audioholics.com/news/on-location-articles/home-theater-cruise-panel-2-setting-a-new-surround-sound-standard/images/clip_image002_189.jpg

joostbosmans
16-01-2011, 21:06
OK,dus dat kan ik in 1e instantie met Autosetup vd receiver doen

HTip
16-01-2011, 21:28
OK,dus dat kan ik in 1e instantie met Autosetup vd receiver doen
Dat kan altijd. Vaak geeft handmatige afstelling een beter resultaat. Ik heb daarvoor een instelgids geschreven. Die staat wel bij de buren, maar ik kan hier wel een link naartoe plaatsen als ik dat mag. Of ik zet de instelgids hier op het forum.

joostbosmans
16-01-2011, 21:30
Dus dit is oplosbaar met afstand instellen?
http://www.evedes.nl/fotos/plattegrondleegnieuw2.jpg
Dacht altijd dat luidsprekers symmetrisch moesten staan?

HTip
16-01-2011, 22:39
Dat is moeilijk, maar wel te doen. Echter het zou beter zijn als je fronts tussen de rears staan, zoals in de ITU opstelling. Kan je de set nog naar links verplaatsen?

joostbosmans
17-01-2011, 08:54
Dus de fronts moeten meer naar elkaar?
Ik kan de ht helaas niet meer naar links verplaatsen.
Kan ik jou misschien de plattegrond PMen, zodat jij kan laten zien wat jij bedoelt?

joostbosmans
17-01-2011, 10:26
Is er echt geen mogelijkheid om de HT op de oorspronkelijke plek te maken ?

Want daar kan wel een opstelling volgens het ITU¨plaatje

HTip
19-01-2011, 08:05
In principe kan de HT eigenlijk overal. Het gaat erom dat jij tevreden bent met het beeld en geluid. Onze (ongevraagde) adviezen zijn goedbedoeld, maar als jij nu al tevreden bent, dan hoef je niets te veranderen. Eén ding is zeker, het kan altijd beter. Dat geldt voor iedere ruimte/set ;)

Dus mijn vraag is, ben je tevreden met hoe je het nu hebt?

joostbosmans
19-01-2011, 08:50
Zoals het nu is,voelt hij een beetje klein aan.

HTip
19-01-2011, 10:31
Kwa beeld of geluid?

joostbosmans
19-01-2011, 10:39
Kwa geluid.
Daarom wil ik een andere plek om het beetje ruimer op te zetten.

HTip
19-01-2011, 17:01
Kwa geluid.
Daarom wil ik een andere plek om het beetje ruimer op te zetten.
Dan is het inderdaad zinvol om de set te verschuiven. Ik zal je een PM sturen met mijn emailadres. Kan je de plattegrond opsturen. Wat daarbij helpt zijn afmetingen van de ruimte. Heb je die?

HTip
20-01-2011, 19:42
You've got mail ;)

joostbosmans
21-01-2011, 13:15
Bedankt voor de mail.
Ik ga ermee aan de slag.
Als het zover is, plaats ik hier de foto's/bevindingen.

joostbosmans
26-01-2011, 20:58
DVDProfilersFilmgek de Samsungkit is (eindelijk) binnen.

Morgen gaat de roomsweep" beginnen.
Foto's volgen snel.

DVDProfilersFilmgek
27-01-2011, 12:35
DVDProfilersFilmgek de Samsungkit is (eindelijk) binnen.

Morgen gaat de roomsweep" beginnen.
Foto's volgen snel.

Beter laat dan nooit;)

Ben benieuwd naar de foto's.

joostbosmans
11-02-2011, 18:13
Hieronder my room with a view revisited.


http://www.evedes.nl/fotos/overzicht1.JPG
http://www.evedes.nl/fotos/tvzij.JPG

http://www.evedes.nl/fotos/tvdichtbij.JPG
Moet alleen de center nog goed hangen.

http://www.evedes.nl/fotos/3dkijken.JPG

Nu nog instellen
http://www.evedes.nl/fotos/dve.JPG
http://www.evedes.nl/fotos/db.JPG

alleen moet ik nog kijken hoe de meter werkt

peptalk
11-02-2011, 18:45
Ziet er goed uit Joost, beter dan de TV boven de verwarming en volgens mij zit je zo ook veel beter met het geluid.
Enjoy!!

joostbosmans
11-02-2011, 19:59
De tv komt ook echt mooier uit door donkere wand.

Vraagje:
Ik heb dve, welk testpatroon is het handigst om te gebruiken?
Is het dan gewoon een kwestie van dbmeter aan en meten maar?

HTip
11-02-2011, 20:20
Ziet er inderdaad veel beter uit. Ik zou echter de center niet ophangen maar (licht naar achteren gekanteld) op het meubel leggen en de TV een stuk lager. De apparatuur verhuizen naar de glasplaat met de receiver. Persoonlijk denk ik dat je dan een betere filmbeleving hebt.

De TV komt zeker beter uit op de donkere wand. Contrast neemt hiermee ook toe (y)

Afstellen met een dB-meter en de DVE-BD doe je niet even. Hier op het forum staat een topic voor het afstellen van je set. Kijk maar hier: http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=54598

Ik heb ook iets opgezet, maar dat staat nog bij de buren ;)
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105013.0

Daar kan je in ieder geval een eind mee komen...

joostbosmans
12-02-2011, 08:56
Ziet er inderdaad veel beter uit. Ik zou echter de center niet ophangen maar (licht naar achteren gekanteld) op het meubel leggen en de TV een stuk lager.

Mijn ooghoogte is 1,30m, de tv hangt op ong. 95 cm.
Als hij lager hangt,moet ik 'omlaag' kijken.

DVDProfilersFilmgek
12-02-2011, 12:37
Ziet er inderdaad veel beter uit. Ik zou echter de center niet ophangen maar (licht naar achteren gekanteld) op het meubel leggen en de TV een stuk lager. De apparatuur verhuizen naar de glasplaat met de receiver. Persoonlijk denk ik dat je dan een betere filmbeleving hebt.


Mee eens, de center hangt nu niet in het midden en het witte draad maakt het dat het er wat goedkoop uitziet.

Alle apparatuur op de plaat waar nu ook de receiver staat vind ik ook een goed idee, het daarmee iets minder stofgevoelig en als het naast elkaar staat zal het ook een beetje het zicht ontnemen aan al die spaghetti die je nu zo makkelijk ziet liggen door de glazen constuctie van het meubel. Heb zelf ook glas, maar doordat er allemaal apparatuur en een center staat zie je draden veel minder. Maar in het geval van Joost kan het natuurlijk ook een praktische oplossing zijn omdat hij nu waarschijnlijk makkelijker een schijfje kan wisselen....

Nog wel even die ene onwillige lamel een tikkie verkopen, ik zag op de foto waar er naar 3D gekeken werd, toch lichtval op je scherm aan de linker bovenhoek en dat wil je niet hebben, maak je een donkere achterwand en van voren valt er nog teveel licht op...

Veel plezier met het inregelen(y)

joostbosmans
12-02-2011, 15:27
De center verplaatst
http://www.evedes.nl/fotos/overzicht2.JPG

DVDProfilersFilmgek
12-02-2011, 16:14
Dat ziet er beter uit(y)

De center steunde toch niet de TV...... die lijkt wel behoorlijk scheef te hangen....

joostbosmans
12-02-2011, 16:31
Denk dat foto scheef is genomen,de tv hangt recht

joostbosmans
12-02-2011, 17:14
Betere foto
http://www.evedes.nl/fotos/overzicht3.JPG

joostbosmans
14-02-2011, 18:39
Veel plezier met het inregelen(y)

Hier ga ik volgende week mee aan de slag mmv forumlid peptalk.

HTip
14-02-2011, 20:56
Hier ga ik volgende week mee aan de slag mmv forumlid peptalk.

:toppie:

peptalk
14-02-2011, 21:02
:toppie:
Idd, is leuker met zijn 2en en dan kan ik het daarna bij mezelf in praktijk brengen, want ik heb al tijden een dB meter en de DVE BD thuis liggen...

joostbosmans
22-02-2011, 16:37
Het inregelen is gelukt.
Volgende aanschaf 1.4-Marantz.

DVDProfilersFilmgek
22-02-2011, 17:25
Het inregelen is gelukt.
Volgende aanschaf 1.4-Marantz.


Dan heb je weer wat om in te regelen(y)

joostbosmans
23-02-2011, 17:38
Ik denk dat ik voor de 1601 ga, deze is 50 Watt.
Ben bang als ik een hogere Marantz neem, dat ik mijn MA(60W) opblaas.

DVDProfilersFilmgek
23-02-2011, 18:50
Ik denk dat ik voor de 1601 ga, deze is 50 Watt.
Ben bang als ik een hogere Marantz neem, dat ik mijn MA(60W) opblaas.


Dat is een verkeerde gedachtengang die velen maken....

Met een te lichte versterker loop je een grotere kans speakers te slopen als je draait op een hoog volume dan met een hele zware versterker8-)

Een te lichte versterker kan gaan clippen, of tewel in zijn grensbereik de fout ingaan en van een wisselspanning een gelijkspanning maken, en dat is iets wat speakers niet lusten en door verbrand worden(de spoelen dan wel te verstaan):-(

Heb je nu een hele zware versterker, dan kan deze de speakers makkelijk aansturen, alleen een mongool zonder oren met een wezenloze blik en het verstand van een garnaal gaat door met het vergroten van het volume als het al vervomd klingt. Vervorming van het geluid is een waarschuwing dat een speaker het aangeboden signaal niet kan verwerken, alleen een dwaas sloopt zo zijn speakers.8-)

Met een te lichte versterker loop je kans dat het juist niet vervormt, maar dat het hoog ineens heel helder gaat klinken..... voor je het weet zijn de tweeters naar de ....... :rolleyes:

HTip
23-02-2011, 19:05
Goede uitleg DPFG! Ik had precies dezelfde gedachte en jij hebt hem prima verwoord (y)

joostbosmans
23-02-2011, 19:21
Dus de 5005 is ook goed?
Die is 100W

Gerco Stuivenberg
23-02-2011, 23:32
Dus de 5005 is ook goed?
Die is 100W
Zoals DVDPF al aangaf, is een wat zwaarder model (zoals de 5005) wat beter. Wil je later evt. wat grotere luidsprekers, dan is dat voor een 5005 dus een minder groot probleem dan voor een 1601. :cool:

joostbosmans
24-02-2011, 13:38
De 5005 is besteld.

peptalk
24-02-2011, 17:14
De 5005 is besteld.

Je laat er geen gras over groeien Joost...

Is wel beter, kun je weer de HD audioformaten spelen en ik denk dat deze reciever ook veel beter je speakers aan kan sturen.

joostbosmans
24-02-2011, 17:26
Moet hij dan weer opnieuw afgesteld worden?
Je kan zeker niet de levels overzetten?

peptalk
24-02-2011, 17:39
Moet hij dan weer opnieuw afgesteld worden?
Je kan zeker niet de levels overzetten?

Dat moet idd opnieuw dan.

DVDProfilersFilmgek
25-02-2011, 00:04
Dat moet idd opnieuw dan.

Yep, heb je weer een paar weekjes werk om het weer helemaal optimaal te krijgen, leert ie tenminste wel hoe de receiver optimaal bedient moet worden;)

Ben benieuwd naar de nieuwe plaatjes8-)

joostbosmans
26-02-2011, 11:20
Zo te zien in de handleiding ben ik eerst een tijd zoet om alle instellingen te bekijken:lol:

joostbosmans
04-03-2011, 16:13
Hij is binnen!

http://www.evedes.nl/fotos/overzicht4.JPG


Vooraanzicht
http://www.evedes.nl/fotos/voor.JPG

Alleen bij LOTR of BTTF moet hij toch DTS HD-Master aangeven?
Hij geeft alleen DTS aan.
Tussen BR en receiver zit HDMI 1.4.

DVDProfilersFilmgek
04-03-2011, 17:07
Ziet er allemaal netjes opgeruimd uit Joost(y)

Mooie receiver, hoop dat je alle settings goed hebt staan, zowel van je speler als je receiver, ken de Marantz niet zo goed qua bediening, maar respecteer het merk wel.

Het kan zijn dat er iets niet goed gaat met de handshake, voordat ik je gebruiksaanwijzing ga doornemen kun je misschien eerst zelf iets eenvoudigs proberen;

Zet alles uit, dan:

1 Zet TV aan
2 Zet receiver aan
3 Zet speler aan

Het gebeurt bij mij met sommige spelers ook regelmatig dat ik niet verder kom als stereo als de receiver niet reeds aanstond, spelers kunnen naar een aangesloten apparaat kijken, als ze niet het juiste antwoord krijgen gaan ze vaak naar 2 kanaals PCM.

Je moet ook vaak zelf het audiospoor van een schijfje kiezen, je krijgt niet in alle gevallen vanzelf het HD audio geluid.

Sterkte(y)

joostbosmans
04-03-2011, 18:56
Kan het er aan liggen dat ik de BR naast HDMI ook optisch en analoog heb aangeslten.
DTS geeft hij wel aan.

HTip
04-03-2011, 19:00
In de setup van de Marantz kan je aangeven welke input bij welke bron hoort. Als je BD op HDMI zet en HDMI Audio op ENABLE, dan zou het goed moeten gaan.

joostbosmans
04-03-2011, 20:04
De BD staat op 4 dit is goed.
Kan HDMI Audio niet vinden.

DVDProfilersFilmgek
04-03-2011, 20:59
Kan het er aan liggen dat ik de BR naast HDMI ook optisch en analoog heb aangeslten.
DTS geeft hij wel aan.

Wat is daar nu het nut van:confused:

Hoe meer dradentroep hoe storingsgevoeliger en het geeft alleen maar kans op verwarring. Alleen HDMI zou meer dan voldoende moeten zijn, lijkt erop dat je in de setup van je receiver eea verkeert hebt gekoppeld.

HTip
04-03-2011, 21:01
Ik heb even in je handleiding gekeken en hetvolgende gevonden. HDMI Audio kan je vinden onder Manual Setup => HDMI Setup => HDMI Audio Out. Deze moet op Amp staan en HDMI Control op OFF.

joostbosmans
04-03-2011, 21:39
De monteur heeft dit zo gedaan.

HTip:Dit staat al zo

DVDProfilersFilmgek
05-03-2011, 07:05
De monteur heeft dit zo gedaan.

HTip:Dit staat al zo

Toch niet zo'n monteur van zo'n dozenschuiver??? , hopenlijk had je de kabels al en krijg je daar ook niet nog eens een rekening voor....:cry:

Haal die overbodige kabels maar weg en probeer het enkel met de HDMI kabel, dat is trouwens de enige kabel die de HD audioformaten kan doorgeven omdat deze de hoge bitrate kan doorgeven, optisch kan dit niet en met 2 kanaals analoog ga je het ook niet redden.

Controleer nogmaals je settings, controleer of de HDMI ingangen correct zijn opgezet, je hebt daar zeker de gebruiksaanwijzing bij nodig, die kan ik nu even niet zo snel vinden.... Je hebt het toch niet door die "monteur" laten doen he:???: Kom, kom even de eer aan jezelf houden;)(y)

joostbosmans
05-03-2011, 11:37
Hij is geleverd/aangesloten door Hobo Hifi.

Als de BR op de TV op HDMI 4 zit, moet je hem dan op marantz ook op 4 zetten?

HTip
05-03-2011, 11:53
De BD staat op 4 dit is goed.
Kan HDMI Audio niet vinden.
Even gekeken naar je aansluitingen. BD zou eigenlijk in HDMI 1 moeten zitten. Ik weet niet of het uitmaakt, maar proberen kan denk ik geen kwaad...

En net zoals DVDPF aangeeft, alle kabels verwijderen, want HDMI is voorlopig het enige wat je nodig hebt.

DVDProfilersFilmgek
05-03-2011, 13:50
Even gekeken naar je aansluitingen. BD zou eigenlijk in HDMI 1 moeten zitten. Ik weet niet of het uitmaakt, maar proberen kan denk ik geen kwaad...

En net zoals DVDPF aangeeft, alle kabels verwijderen, want HDMI is voorlopig het enige wat je nodig hebt.

Geleverd door Hobo Hifi...... en dan prakken ze er alle kabels in..... en als ie het dan doet..... op goed geluk..... is ie aangesloten:???:


Hij is geleverd/aangesloten door Hobo Hifi.

Als de BR op de TV op HDMI 4 zit, moet je hem dan op marantz ook op 4 zetten? Vandaag 07:05

Joost, ik denk dat je even over de knie moet, je zal toch echt de boekjes erbij moeten pakken(van reciever, speler en TV), het is mij nu wel duidelijk dat je maar een end aan het heen klooien bent. Je hebt G%$#@&%D de allerlaatste apparatuur, maak daar dan ook nuttig gebruik van. Sluit alle apparaten met HDMI aan op de reciever met HDMI, dan gaat er 1 HDMI van je receiver naar je TV en als je de gebruiksaanwijzing had gelezen van je TV, dan had je geweten dat dat bij voorkeur op HDMI 2 van je TV moet, dit ivm ARC, dat je overigens ook moet instellen (zie blz 48 van je gebruiksaanwijzing:evil: )

Als je eens gaat doen wat er geschreven wordt moet je een heel eind verder komen, mocht er daarna nog een gerichte vraag zijn....

Je hebt toch die Marantz 5005 gekocht om helemaal bij de tijd te zijn, sluit dan alles wel correct aan en en stel het goed in, doe je dat niet dan had je net zo goed je oudje kunnen houden:roll:

Zo..... nu lezen:hup:

peptalk
05-03-2011, 14:47
Hobo heeft zich er idd lekker vanaf gemaakt, waarschijnlijk gewoon wat stekkers er in laten zitten en niet fatsoenlijk even de reciever ingesteld.

De stekkers kan Joost zelf niet vewisselen of er uit halen, maar de handleidingen lezen moet zeker lukken op internet.

Van de week maar weer met de dB meter aan de gang dan Joost;-)

joostbosmans
05-03-2011, 15:34
:oops::oops:Kom er net achter dat mijn HDMI van de BR in TV zit.:oops::oops:

Denk als dit verandert wordt, het al een stuk beter is.

@peptalk:Je bent welkom om te helpen:-P

DVDProfilersFilmgek
06-03-2011, 01:10
:oops::oops:Kom er net achter dat mijn HDMI van de BR in TV zit.:oops::oops:

Denk als dit verandert wordt, het al een stuk beter is.

@peptalk:Je bent welkom om te helpen:-P

Wil je ook best wel helpen, maar je woont gewoon even tever uit de richting:cry:

Vind het wel heel erg mager als dit door een bedrijf als Hobo zo afgeleverd wordt:evil: .

BTW, je hebt toch geen rekening voor extra kabeltjes gehad hé? Als dat zo zou zijn, dan worden zij helemaal verdacht als zij dat niet heel netjes na een klacht van jou gaan oplossen.....

Als specialist zouden ze hier dan gelijk een lachertje worden:lol:

joostbosmans
06-03-2011, 08:52
BTW, je hebt toch geen rekening voor extra kabeltjes gehad hé? Als dat zo zou zijn, dan worden zij helemaal verdacht als zij dat niet heel netjes na een klacht van jou gaan oplossen.....

Als specialist zouden ze hier dan gelijk een lachertje worden:lol:

Nee hoor,die kabels had ik zelf.
Hoop alleen dat de hdmi uit de kabelgoot kan zonder al teveel werk.

En dat het 'probleem' dan is opgelost.

DVDProfilersFilmgek
06-03-2011, 12:10
Nee hoor,die kabels had ik zelf.
Hoop alleen dat de hdmi uit de kabelgoot kan zonder al teveel werk.

En dat het 'probleem' dan is opgelost.

Er blijft een HDMI kabel vanaf de receiver naar de TV nodig, en als je in het UPC gebied woont zou ik ook een extra kabel in de goot laten.... eigenlijk kan het geen kwaad en voor het geld hoef je het niet te laten, een knappe HDMI kabel kost maar een eurootje of 5;) (waarschijnlijk niet te koop bij Hobo voor die prijs :rolleyes: )

DVDProfilersFilmgek
06-03-2011, 12:13
Hobo heeft zich er idd lekker vanaf gemaakt, waarschijnlijk gewoon wat stekkers er in laten zitten en niet fatsoenlijk even de reciever ingesteld.

De stekkers kan Joost zelf niet vewisselen of er uit halen, maar de handleidingen lezen moet zeker lukken op internet.

Van de week maar weer met de dB meter aan de gang dan Joost;-)

Heb je Joost geholpen met aansluiten?

Knappe receiver gekocht en wordt ie verkeert aangesloten, dat is ook de achterdeur uit. Gelukkig weet Joost er zelf ook iets van, er zijn er zat die het zo laten omdat ze er helemaal niets van weten:-P

joostbosmans
06-03-2011, 12:21
Er blijft een HDMI kabel vanaf de receiver naar de TV nodig, en als je in het UPC gebied woont zou ik ook een extra kabel in de goot laten.... eigenlijk kan het geen kwaad en voor het geld hoef je het niet te laten, een knappe HDMI kabel kost maar een eurootje of 5;) (waarschijnlijk niet te koop bij Hobo voor die prijs :rolleyes: )

Er loopt al een hdmi vanaf de receiver naar de TV voor osd.

joostbosmans
06-03-2011, 12:36
Heb je Joost geholpen met aansluiten?

Knappe receiver gekocht en wordt ie verkeert aangesloten, dat is ook de achterdeur uit. Gelukkig weet Joost er zelf ook iets van, er zijn er zat die het zo laten omdat ze er helemaal niets van weten:-P

Nee,hij heeft niet geholpen met aansluiten.
Ik ga binnenkort hdmi veranderen.

peptalk
06-03-2011, 18:06
Heb je Joost geholpen met aansluiten?

Nee, paar weken geleden met de dB meter gestoeid en toen kregen we geen geluid uit de rears met auto decoding, alleen met NEO DTS. Stond in de BD speler natuurlijk niet goed, op PCM dus die veranderd en toen kwam ik er achter dat Joost dus geen HD Audio formaten kon afspelen(via HDMI) en ik geloof dat hij 3 uur later al de nieuwe reciever betseld had, hahaha.

joostbosmans
06-03-2011, 18:15
Nee, paar weken geleden met de dB meter gestoeid en toen kregen we geen geluid uit de rears met auto decoding, alleen met NEO DTS. Stond in de BD speler natuurlijk niet goed, op PCM dus die veranderd en toen kwam ik er achter dat Joost dus geen HD Audio formaten kon afspelen(via HDMI) en ik geloof dat hij 3 uur later al de nieuwe reciever betseld had, hahaha.

peptalk, als ik de hdmi goed heb, kan jij mij dan weer x helpen met de dB meter ?

peptalk
06-03-2011, 18:21
peptalk, als ik de hdmi goed heb, kan jij mij dan weer x helpen met de dB meter ?
(y)(y)(y)

joostbosmans
06-03-2011, 20:15
Sluit alle apparaten met HDMI aan op de reciever met HDMI, dan gaat er 1 HDMI van je receiver naar je TV en

Mijn blu ray speler heeft maar 1 uit/ingang m.b.t HDMI. Dus om het geluid te sturen gebruik ik de HDMI naar de receiver. Dus dan kan ik geen HDMI kabel gebruiken om van de blu ray speler naar de tv te gaan. Volgens de handleiding zou ik dan een component kabel moeten gebruiken. Want anders heb ik geen beeldsignaal naar mijn tv vanaf mijn blu ray speler.

peptalk
06-03-2011, 21:57
Mijn blu ray speler heeft maar 1 uit/ingang m.b.t HDMI. Dus om het geluid te sturen gebruik ik de HDMI naar de receiver. Dus dan kan ik geen HDMI kabel gebruiken om van de blu ray speler naar de tv te gaan. Volgens de handleiding zou ik dan een component kabel moeten gebruiken. Want anders heb ik geen beeldsignaal naar mijn tv vanaf mijn blu ray speler.

Je snapt het nog niet helemaal Joost.
Van BD speler met HDMI naar reciever en dan van reciever met HDMI naar TV en als ik DVDPF goed begrijp in aansluiting HDMI 2 wegens een bepaalde functie(HDMI CEC of zo?) of kwaliteit?

joostbosmans
07-03-2011, 08:25
OK, dacht het al alleen zei iemand dat je dan geen beeld van bd had.

DVDProfilersFilmgek
07-03-2011, 12:23
OK, dacht het al alleen zei iemand dat je dan geen beeld van bd had.

Die "iemand" moet je dus niet hebben als monteur en die moet je ook niets laten instellen in je setup, heeft absoluut geen verstand van zaken:evil:

Nog een paar berichten hiervoor meld je dat je al een HDMI kabel als OSD hebt...... dat is helaas ook nietszeggende info.:???:


Zorg eerst maar eens dat alle kabeltjes op de juiste plek komen te zitten en laat dat dan niet doen door een zogenaamde monteur maar door iemand met verstand van zaken.

Je hebt de laatste apparatuur en kan daar via de receiver van 3D genieten en je hebt ARC(audio return channel). Deze zaken werken enkel als alles goed is aangesloten en in de setup goed is ingesteld.

Zoals het zat had je net zo goed je oude setup kunnen houden en geen nieuwe receiver nodig gehad. Je receiver dient aangesloten te worden op de HDMI 2 poort van je TV. Daar waar je vermeld dat je een HDMI kabel als OSD hebt...... krullen mijn tenen. Dat er al een kabel loopt is geen goede informatie, je had al zoveel kabels lopen, als je niet weet waar ze in zitten is de info niet compleet en krijg je van die toestanden zoals je die had na de "montage door de monteur"

DVDProfilersFilmgek
07-03-2011, 13:06
Nee, paar weken geleden met de dB meter gestoeid en toen kregen we geen geluid uit de rears met auto decoding, alleen met NEO DTS. Stond in de BD speler natuurlijk niet goed, op PCM dus die veranderd en toen kwam ik er achter dat Joost dus geen HD Audio formaten kon afspelen(via HDMI) en ik geloof dat hij 3 uur later al de nieuwe reciever betseld had, hahaha.

Mmmm, als ik dat zo lees en al de foutjes die er zijn gemaakt met aansluitingen en instellingen..... vermoed ik dat Joost niet direct de meest geduldige persoon is ;)

Ook nu weer..... heb zomaar het vermoeden dat de gebruiksaanwijzingen nog in hun seal zitten:roll:

Voordat je gaat meten met de Db meter zou ik eerst maar even eea checken:mrgreen:

peptalk
07-03-2011, 13:32
Voordat je gaat meten met de Db meter zou ik eerst maar even eea checken:mrgreen:

Dat zal ik zeker doen, dat had me de vorige keer een hoop gedoe gescheeld:lol:

HTip
07-03-2011, 14:14
Om tegenwoordig een set goed af te stellen is de handleiding echt noodzakelijk. De mogelijkheden zijn gewoon te groot. Ik heb redelijk veel ervaring met receivers, maar bij het instellen van de SR7005 een paar weken geleden kwam ik opties tegen die ik nog nooit had gezien. Ook de x-over per kanaal is erg handig. Het is natuurlijk gelukt dankzij de handleiding ;)

Peptalk: Goed dat je (weer) tijd wil investeren om het optimale uit de set van Joost halen (y) Veel succes!

joostbosmans
08-03-2011, 20:25
HDMI aangesloten en audio werkt.
Ook ARC, even wat instellingen veranderd in receiver en TV en voilá.
Alleen klopt het dat het geluid afkomstig van de tv minder hard doorkomt?
Bij 90(absoluut) heb ik pas een beetje geluid.

DVDProfilersFilmgek
09-03-2011, 04:52
HDMI aangesloten en audio werkt.
Ook ARC, even wat instellingen veranderd in receiver en TV en voilá.
Alleen klopt het dat het geluid afkomstig van de tv minder hard doorkomt?
Bij 90(absoluut) heb ik pas een beetje geluid.

Heb geen idee wat 90 absoluut precies inhoud, maar als je daarvoor je receiver voor meer dan de helft moet opendraaien, dan is het wel een zwak signaaltje. Kan niet zeggen of dat normaal is, heb zelf geen ervaringen met ARC en HDMI 1.4 Bij mij is het geluid dat ik van de TV via optisch naar de receiver laat komen ook een stuk zachter dan via de andere bronnen, dus..... het zou kunnen. (heb ook die Samsung TV, alleen zijn grotere broertje)
Kan het zijn dat je eventueel het volume regelt met je TV? Je zet je TV volume hoger, maar dan gaat het volume van je receiver omhoog? Dat werkt bij mij wel zo met HDMI 1.3 (al is dat ook weer niet met alle apparaten het geval:roll: )

HTip
09-03-2011, 08:14
Is 90 het volume van de TV? De Marantz geeft het volume in dB en -90dB is volledig stil en de max is +18dB. Dus dat zal het wel niet zijn.

Ik heb ook geen ervaring met ARC, maar weet wel dat het een specifieke HDMI-aansluiting op de TV is. Heb je de juiste gebruikt?

joostbosmans
09-03-2011, 09:30
Heb geen idee wat 90 absoluut precies inhoud, maar als je daarvoor je receiver voor meer dan de helft moet opendraaien, dan is het wel een zwak signaaltje. Kan niet zeggen of dat normaal is, heb zelf geen ervaringen met ARC en HDMI 1.4 Bij mij is het geluid dat ik van de TV via optisch naar de receiver laat komen ook een stuk zachter dan via de andere bronnen, dus..... het zou kunnen. (heb ook die Samsung TV, alleen zijn grotere broertje)
Kan het zijn dat je eventueel het volume regelt met je TV? Je zet je TV volume hoger, maar dan gaat het volume van je receiver omhoog? Dat werkt bij mij wel zo met HDMI 1.3 (al is dat ook weer niet met alle apparaten het geval:roll: )

Als ik geluid met AB van TV harder zet,gaat radiovolume idd omhoog.
De HDMI zit wel in 2.
Zal wel zo horen, ben allang blij dat audioformaten werken.
Alleen even geluid omlaag zetten als BD aangaat:lol:

DVDProfilersFilmgek
09-03-2011, 14:38
Zal wel zo horen, ben allang blij dat audioformaten werken.
Alleen even geluid omlaag zetten als BD aangaat:lol:

Tuurlijk, we hadden je net zolang geholpen totdat ze ook hadden gaan werken(y)

Ja, dat van dat volume ken ik:-( en als het heel laat is en je hebt het even vergeten en het nieuwe kanaal brult het uit....... dan vloek ik inwending onder het zachter zetten...sneller kreng sneller sneller..... maar denk dat het dan wel al te laat is en iedereen wakker is:oops:

Lijkt net of het volume sneller harder gaat dan dat het zachter wil:roll:

joostbosmans
10-03-2011, 21:33
Vanmiddag de receiver beetje afgesteld mn channel level.
En ja, ik heb al een volgend doel:de RA sub xxls400.:lol::lol::lol:

HTip
10-03-2011, 21:49
Je gaat lekker snel. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst (y)

Maar je krijgt nu ook een extra probleem. Een sub integreren in het geluidsbeeld zodat ie niet overheerst is niet eenvoudig en vergt de nodige kennis. Misschien dat peptalk daar ook bij kan helpen...

Op afstand is lastig, maar gaan we natuurlijk wel proberen ;)

DVDProfilersFilmgek
10-03-2011, 22:51
Vanmiddag de receiver beetje afgesteld mn channel level.
En ja, ik heb al een volgend doel:de RA sub xxls400.:lol::lol::lol:

Front of downfiring?

Een grote sub is wel fijn, die vult moeiteloos het laag aan, vind dat ook bij muziek een aanwinst al hebben mijn huidige speakers zelf ook al behoorlijk wat in hun mars, toch doet een sub het met zoveel gemak.

Wat HTip ook al zegt, het kan even duren eerdat je hem helemaal lekker hebt ingepast in het geluidsbeeld, was ik in mijn oude situatie 3 maanden mee bezig geweest en in mijn nieuwe setup kan het ook nog iets beter, al heeft dat ook te maken met het inspelen van de huidige set.

peptalk
11-03-2011, 01:26
Vanmiddag de receiver beetje afgesteld mn channel level.
En ja, ik heb al een volgend doel:de RA sub xxls400.:lol::lol::lol:
Dat is wel een flinke sub Joost en dat in een appartement;-)
Maar hij hoeft natuurlijk niet voluit te staan...
Heb zelf een wat kleinere BK, geweldige kwaliteit voor het geld en in elke kleur verkrijgbaar(y)
Ik zou nog wel even nadenken of je echt de xxls400 wilt hebben, daarna wil je weer grotere speakers, geloof me, speakers met een klankkast.



Maar je krijgt nu ook een extra probleem. Een sub integreren in het geluidsbeeld zodat ie niet overheerst is niet eenvoudig en vergt de nodige kennis. Misschien dat peptalk daar ook bij kan helpen...

Dat kan bij mezelf nog wel beter, ik heb thuis nog nooit de dB meter gebruikt, staat puur op gevoel/gehoor afgesteld Die auto set-up was helemaal niks, alle dynamiek was weg, verschrikkelijk.
Eerst nog maar eens met Joost afspreken om dit af te stellen.

HTip
11-03-2011, 08:10
Auto setup doet vaak teveel om de akoestiek te compenseren. En dat kan het geluid helemaal doods maken. Manuele setup is, als je weet wat je doet, vaak veel beter. Op gehoor kan je heel goed tot een "grove" instelling komen. Daarna kan je met een dB-meter de fijnafstemming doen.

Als je geen dB-meter hebt, maar wel een THX-gecertificeerde receiver hebt, dan kan je ervan uitgaan dat 0dB op de volumemeter precies 85dB SPL aangeeft. Dus mastervolume op -10dB, linksvoor beginnen en die op 0dB plaatsen en alles daaraan relateren. De sub mag 5 à 10 dB harder staan. Hangt af van de omgeving. Een Gramma/Subdude eronder en de kans op ruzie met de buren is dan ook een stuk kleiner ;)

joostbosmans
11-03-2011, 09:16
Front of downfiring?

Een grote sub is wel fijn, die vult moeiteloos het laag aan, vind dat ook bij muziek een aanwinst al hebben mijn huidige speakers zelf ook al behoorlijk wat in hun mars, toch doet een sub het met zoveel gemak.

Wat HTip ook al zegt, het kan even duren eerdat je hem helemaal lekker hebt ingepast in het geluidsbeeld, was ik in mijn oude situatie 3 maanden mee bezig geweest en in mijn nieuwe setup kan het ook nog iets beter, al heeft dat ook te maken met het inspelen van de huidige set.

BK XXLS400

Specificaties:


System Type: Actief systeem met variabele frequentie in een 50 liter gesloten behuizing.
Versterker Input / Output: High Level 100K - Low Level 10K
Gain Control Range: 60dB
Drive Unit Impedance: 4 Ohm
Input: 230V / 50Hz
Afmetingen: 450D x 400H x 400W
Gewicht: 27.7kg
Afwerking: Satin Black, Silver, Cherry, Black Ash en Light Oak
Leverbaar in: Down Fire en Front Fire
Tegen meerprijs ook verkrijgbaar in: Gloss Black, Gloss White, Walnut en Rosewood
Kenmerken:


2 jaar garantie
400 watt RMS DC bipolair gekoppeld met linkwitz transformer
Volledig handgebouwd in de UK
Forward Firing 300mm (12") Peerless XXLS12 lange slag driver
IEC Power Socket
Of is een kleinere sub van http://www.ra-subwoofers.nl/ beter bij mijn MA Radius HD?

HTip
11-03-2011, 10:26
In principe is de grootte van de ruimte niet van belang bij de keuze van een subwoofer. Een grotere en zwaardere sub klinkt vaak beter door de kleinere uitslag van de woofer en minder THD van de versterker omdat die niet veel vermogen hoeft te leveren. Echter de karakteristiek en plaats van de ruimte moet je wel meenemen. Zonder ontkoppeling van de vloer gaat elke sub, hoe klein dan ook, voor problemen zorgen.

Wellicht is het verstandig om een sub te kiezen die meer in balans is met de rest van je set. Ik denk dan een BK Gemini. Of je DF of FF moet kiezen hangt sterk van de plaats af en hoeveel ruimte de sub heeft. Als de sub vrij kan stralen dan FF, staat die in een hoek met meubels rondom, dan DF. Maar dat is een richtlijn.

DVDProfilersFilmgek
11-03-2011, 12:13
BK XXLS400

Specificaties:


System Type: Actief systeem met variabele frequentie in een 50 liter gesloten behuizing.
Versterker Input / Output: High Level 100K - Low Level 10K
Gain Control Range: 60dB
Drive Unit Impedance: 4 Ohm
Input: 230V / 50Hz
Afmetingen: 450D x 400H x 400W
Gewicht: 27.7kg
Afwerking: Satin Black, Silver, Cherry, Black Ash en Light Oak
Leverbaar in: Down Fire en Front Fire
Tegen meerprijs ook verkrijgbaar in: Gloss Black, Gloss White, Walnut en Rosewood
Kenmerken:


2 jaar garantie
400 watt RMS DC bipolair gekoppeld met linkwitz transformer
Volledig handgebouwd in de UK
Forward Firing 300mm (12") Peerless XXLS12 lange slag driver
IEC Power Socket
Of is een kleinere sub van http://www.ra-subwoofers.nl/ beter bij mijn MA Radius HD?

Ik denk dat een 30cm woofer een goede keuze is, en voor de prijs hoef je het ook al niet te laten, lijkt me dat je voor het geld een prima aankoop doet. Zou mooi staan rechts naast je setup.

Laag komt nu eenmaal niet uit een speldeknop, heb zelf ook een 12inch subwoofer en woon ook in een appartement. Voluit kun je nooit draaien, maar met goede speakers klinkt ook bij een laag volume je setup goed.

Goede keus(y)

joostbosmans
11-03-2011, 12:14
Bedankt dan moet ik een FF hebben.
Eerst maar de oude zien te verkopen tegen een goede prijs.
Hij staat al op marktplaats.

Daarna nog een goed kleed eronder(tegen dreunen van boxen) en klaar:-P.

peptalk
11-03-2011, 16:45
Daarna nog een goed kleed eronder(tegen dreunen van boxen) en klaar:-P.

Speciale sw mat lijkt me de beste oplossing in een appartement.
Betontegel of marmer kan ook, maar dan die ook ontkoppelen.

joostbosmans
11-03-2011, 16:53
Speciale sw mat lijkt me de beste oplossing in een appartement.
Betontegel of marmer kan ook, maar dan die ook ontkoppelen.

Of kan ik beter een groot kleed/tapijt nemen, waarop alle ls kunnen?

peptalk
11-03-2011, 16:56
Of kan ik beter een groot kleed/tapijt nemen, waarop alle ls kunnen?

Heb je ook al vloerstaanders besteld dan?

joostbosmans
11-03-2011, 17:03
Heb je ook al vloerstaanders besteld dan?

Alle 4 speakers staan op stands, of is tapijt daaronder niet nodig?

joostbosmans
11-03-2011, 18:23
Bij RA subs krijg je spikes erbij, moet ik er dan nog wel wat onder leggen?

peptalk
11-03-2011, 18:30
Alle 4 speakers staan op stands, of is tapijt daaronder niet nodig?
Nee, je kunt de stands nog wel op spikes zetten.


Bij RA subs krijg je spikes erbij, moet ik er dan nog wel wat onder leggen?

Lezen Joost, ik heb zelf ook een BK sub dus dat weet ik.
Ik zou het wel doen iig.

joostbosmans
11-03-2011, 18:41
Speciale sw mat lijkt me de beste oplossing in een appartement.

Waar is zoiets te koop?

Maihk
11-03-2011, 20:16
Kan je ze niet alleen op een onderlegschijf plaatsen? Ik gebruik zelf geen mat.

Leuk setje :)

joostbosmans
11-03-2011, 20:36
Kan je ze niet alleen op een onderlegschijf plaatsen? Ik gebruik zelf geen mat.

Leuk setje :)

Zoiets?
http://www.tweaks4u.com/product_info.php?products_id=524

Maihk
11-03-2011, 20:40
Zoiets?
http://www.tweaks4u.com/product_info.php?products_id=524


Ja zoiets,

ik heb alles op spikes met onderlegschijven ook de sub, werkt prima (fronts op stands gevuld met zand) demping genoeg. Heb het geprobeerd met een mat maar vond het geluid erg dof klinken en vermoeiend overkomen na een tijdje spelen.

peptalk
11-03-2011, 21:44
Maar Joost zit wel in een appartement met onder-, boven- en zijburen....

Maihk
12-03-2011, 09:20
Maar Joost zit wel in een appartement met onder-, boven- en zijburen....

Dat had ik zelf ook, als het ECHT een probleem geeft kan je ze nog op marmer zetten of een steen o.i.d maar zon vaart zal het niet lopen. Maar in mijn ervaring is spikes + onderlegschijf voldoende. (en klinkt ook het beste) ik had een houten vloer en ook onderburen etc.

joostbosmans
12-03-2011, 09:50
En is http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTI1MTA4NjExNjU=?~template=PCAT_PRODUCT_D ETAILS_DOCUMENT&p_page_to_display=fromoutside&zhmmh_area_kz=8F&product_show_id=342122 wat?

Maihk
12-03-2011, 09:53
En is http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTI1MTA4NjExNjU=?~template=PCAT_PRODUCT_D ETAILS_DOCUMENT&p_page_to_display=fromoutside&zhmmh_area_kz=8F&product_show_id=342122 (http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/%7EflN0YXRlPTI1MTA4NjExNjU=?%7Etemplate=PCAT_PRODU CT_DETAILS_DOCUMENT&p_page_to_display=fromoutside&zhmmh_area_kz=8F&product_show_id=342122) wat?

Afzetterij! :p (het kan, ik ben er gen fan van)

DVDProfilersFilmgek
12-03-2011, 10:02
En is http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTI1MTA4NjExNjU=?~template=PCAT_PRODUCT_D ETAILS_DOCUMENT&p_page_to_display=fromoutside&zhmmh_area_kz=8F&product_show_id=342122 wat?


Link werkt bij mij niet....

joostbosmans
12-03-2011, 10:06
Het zijn voordelige contactgeluidsabsorbers met hoog rendement. Door de verschillende drukvlakken en lengten van de rubberen noppen wordt de effectiviteit aanzienlijk vergroot. Luidsprekerboxen en HiFi-apparaten worden akoestisch van hun ondergrond gescheiden.
De montage is eenvoudig, omdat de achterzijde van de absorbers voorzien is van een kleefstrip.

Omvang levering:

8 Absorbers

Maihk
12-03-2011, 10:31
Link werkt bij mij niet....


Klik op mijn quote :) (conrad links worden altijd ingekort)

DVDProfilersFilmgek
12-03-2011, 10:43
Afzetterij! :p (het kan, ik ben er gen fan van)

Wat dacht je van deze dan:

http://www.hifisupply.nl/index.php?item=viablue-tri-absorber-set-4-silver--per-set&action=article&aid=1029&lang=EN :-(

DVDProfilersFilmgek
12-03-2011, 10:47
Klik op mijn quote :) (conrad links worden altijd ingekort)


Krijg ik dezelfde error... :

Helaas kunnen wij voor u geen winkelwagen aanmaken



Vind het tevens niet de meest gebruiksvindelijk website, ze hebben ook nog eens een draak van een zoekmachine en plaatjes linken gaat ook al niet.

DVDProfilersFilmgek
12-03-2011, 10:50
Het zijn voordelige contactgeluidsabsorbers met hoog rendement. Door de verschillende drukvlakken en lengten van de rubberen noppen wordt de effectiviteit aanzienlijk vergroot. Luidsprekerboxen en HiFi-apparaten worden akoestisch van hun ondergrond gescheiden.
De montage is eenvoudig, omdat de achterzijde van de absorbers voorzien is van een kleefstrip.


Omvang levering:

8 Absorbers



Ze zijn iig liever voor je vloer dan spikes8-)

Maihk
12-03-2011, 11:44
Wat dacht je van deze dan:

http://www.hifisupply.nl/index.php?item=viablue-tri-absorber-set-4-silver--per-set&action=article&aid=1029&lang=EN :-(


Ja dat kan, maar een beetje overprized.. ik hen zelf onder mijn onderzetschijfje een zelfklevend rubber rondje zitten die had ik ooit es op kaart gekocht in verschillende maten (rond, vierkant, groot, klein) etc. werkt prima :)

Maihk
12-03-2011, 11:45
Krijg ik dezelfde error... :

Helaas kunnen wij voor u geen winkelwagen aanmaken



Vind het tevens niet de meest gebruiksvindelijk website, ze hebben ook nog eens een draak van een zoekmachine en plaatjes linken gaat ook al niet.


Hehe ik merk het nu werkt hij ook niet meer hier! (bagger website!)


Ze zijn iig liever voor je vloer dan spikes:cool:

Daar heb je dus de onderzetschijf voor en daaronder kan je een klein rubbertje plaatsen indien gewenst. :)

joostbosmans
12-03-2011, 11:45
Het voordeel is dat je er dan 8 krijgt, want ik heb er stuk of 5 nodig en andere schijven zijn per 4.

DVDProfilersFilmgek
12-03-2011, 12:09
Ja dat kan, maar een beetje overprized.. ik hen zelf onder mijn onderzetschijfje een zelfklevend rubber rondje zitten die had ik ooit es op kaart gekocht in verschillende maten (rond, vierkant, groot, klein) etc. werkt prima :)

Ja..... vooral overprized:-(

Heb mijn eigen sub ontkoppelt met zelfplakkende viltjes, werkt naar voldoening en de viltjes zijn ook nog eens zeer voordelig in aanschaf bij oa Ikea.

DVDProfilersFilmgek
12-03-2011, 12:15
Het voordeel is dat je er dan 8 krijgt, want ik heb er stuk of 5 nodig en andere schijven zijn per 4.

Echt voordelig zijn ze niet en ik betwijfel of ze meer doen dan de viltjes die ik onder mijn sub heb geplakt, maar ze zijn wel vriendelijk voor je vloer, 1x een ondoordachte schuiver met een speaker die op spikes staat en de krullen huilen je toe....

Maihk
12-03-2011, 12:28
Ja..... vooral overprized:-(

Heb mijn eigen sub ontkoppelt met zelfplakkende viltjes, werkt naar voldoening en de viltjes zijn ook nog eens zeer voordelig in aanschaf bij oa Ikea.


Ja rubber / viltje werkt hetzelfde en kost een kwart ervan. Of zelfs nog minder. :D

Dus joost, laat je misleiden door alle prietpraat en wonderdingetjes die je kan vinden op het net, Simpelere oplossing schelen je geld en het werkt perfect.

joostbosmans
12-03-2011, 13:00
Heb mijn eigen sub ontkoppelt met zelfplakkende viltjes, werkt naar voldoening en de viltjes zijn ook nog eens zeer voordelig in aanschaf bij oa Ikea.

Staan die ook op ikea.nl?
Ik kan ze niet vinden.

Gerco Stuivenberg
12-03-2011, 13:06
Auto setup doet vaak teveel om de akoestiek te compenseren. En dat kan het geluid helemaal doods maken. Manuele setup is, als je weet wat je doet, vaak veel beter. Op gehoor kan je heel goed tot een "grove" instelling komen. Daarna kan je met een dB-meter de fijnafstemming doen.

Als je geen dB-meter hebt, maar wel een THX-gecertificeerde receiver hebt, dan kan je ervan uitgaan dat 0dB op de volumemeter precies 85dB SPL aangeeft. Dus mastervolume op -10dB, linksvoor beginnen en die op 0dB plaatsen en alles daaraan relateren. De sub mag 5 à 10 dB harder staan. Hangt af van de omgeving. Een Gramma/Subdude eronder en de kans op ruzie met de buren is dan ook een stuk kleiner ;)
Het enige waar je een auto-setup goed voor kunt gebruiken is het instellen van de afstanden en de niveaus. Wanneer je de auto-setup ook de toonregeling en het bass-management in laat stellen, zal dit vaak ten koste gaan van de beleving en dus ook het dynamiek.

Als de volumeregelaar op 0 dB staat is de geluidssterkte vaak hoger dan 85 dB. Ga je voorbij die 0 dB, dan wordt de kans op vervorming (als gevolg van oversturing) en schade dus veel groter. Zelf heb ik de niveaus m.b.v. een dB-meter ingesteld bij een voor mijn gehoor normale geluidssterkte en deze als referentie gebruikt. De meeste analoge meters zijn nl. niet nauwkeurig genoeg om het werkelijke aantal dB's aan te geven. Die van de sub heb ik niet hoger ingesteld, omdat de meeste films vaak al een LFE-boost hebben en een te hoog niveau er voor zorgt dat een sub te duidelijk aanwezig is. Waarschijnlijk kan joost het niveau van de sub het beste op ziojn gehoor afstellen m.b.v. een audio-CD en de receiver in de stereo-modus te zetten.


Dat had ik zelf ook, als het ECHT een probleem geeft kan je ze nog op marmer zetten of een steen o.i.d maar zon vaart zal het niet lopen. Maar in mijn ervaring is spikes + onderlegschijf voldoende. (en klinkt ook het beste) ik had een houten vloer en ook onderburen etc..
Een oplossing die ik voor Joost aan zou willen raden is om de sub met spikes op een tegel van bvb MDF te plaatsen en deze middels een dempende laag tussen de tegel en de vloer akoestisch te ontkoppelen van de vloer. Door de putjes die de spikes in de tegel plaatsen kan de sub niet makkelijk van de tegel schoven worden en blijft deze ook makkelijk verplaatsbaar. ;)

joostbosmans
12-03-2011, 13:36
Een oplossing die ik voor Joost aan zou willen raden is om de sub met spikes op een tegel van bvb MDF te plaatsen en deze middels een dempende laag tussen de tegel en de vloer akoestisch te ontkoppelen van de vloer. Door de putjes die de spikes in de tegel plaatsen kan de sub niet makkelijk van de tegel schoven worden en blijft deze ook makkelijk verplaatsbaar. ;)

Kan je voor die dempende laag gewoon stuk kleed gebruiken of wat anders?

DVDProfilersFilmgek
12-03-2011, 13:43
Door de putjes die de spikes in de tegel plaatsen kan de sub niet makkelijk van de tegel schoven worden en blijft deze ook makkelijk verplaatsbaar. ;)

Als je een mooie marmeren steen/tegel gebruikt komen daar geen putjes in en schuift de sub alsnog weg...... BTW wat denk je dat een "mooie" steen plus sub gaat wegen...... makkelijk verplaatsbaar:???: (nou niet echt denk ik)

DVDProfilersFilmgek
12-03-2011, 13:51
Staan die ook op ikea.nl?
Ik kan ze niet vinden.

we zijn er om te helpen:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/24155600

Dacht ze ook gezien te hebben bij Action, ook voor een koopje. En je hebt ze ook in het bruin (had ik dus zelf moeten gebruiken bij mijn glazen speakerstaanders, de witte vallen daar weer op)

Je kan met die viltjes ook een bepaalde hoogte maken door er een paar op elkaar te plakken, krijg je het idee van een soort van pootje. De viltjes maken overigens wel dat je de sub makkelijk kunt verplaatsen, je schuift hem gewoon waar je hem naar toe wilt hebben, zie ik je met een steen en daarop de sub nog even niet doen8-)

Gerco Stuivenberg
12-03-2011, 14:28
Als je een mooie marmeren steen/tegel gebruikt komen daar geen putjes in en schuift de sub alsnog weg...... BTW wat denk je dat een "mooie" steen plus sub gaat wegen...... makkelijk verplaatsbaar:???: (nou niet echt denk ik)
Weer niet gelezen DVDPF? :roll:

Ik schreef ook een "tegel van bvb MDF": Dat is een soort materiaal dat lijkt op hout, maar is wat steviger en makkelijker te bewerken waardoor je deze de vorm en kleur kunt geven die wat mooier bij de sub passen. Wanneer je de sub gaat verplaatsen of even aan de kant wilt zetten, dan schuift de tegel mee. ;)

DVDProfilersFilmgek
12-03-2011, 15:31
Weer niet gelezen DVDPF? :roll:

Ik schreef ook een "tegel van bvb MDF": Dat is een soort materiaal dat lijkt op hout, maar is wat steviger en makkelijker te bewerken waardoor je deze de vorm en kleur kunt geven die wat mooier bij de sub passen. Wanneer je de sub gaat verplaatsen of even aan de kant wilt zetten, dan schuift de tegel mee. ;)


Ik heb het dus wel goed gelezen...... kan dus bvb ook Marmer zijn, graniet of een ander mooi natuursteen.

Van Dale over TEGEL:

te·gel
de tegel (mannelijk), de tegels

1
plaat van steenachtig materiaal voor de bekleding van wanden en
vloeren en als bestrating
betekenisverwante termen
context

2
tapijttegel, vierkant stuk vloerbedekking
betekenisverwante termen


Een houten plaatje wordt nooit geen tegel, ook al schilder je hem marmerachtig8-)

joostbosmans
13-03-2011, 09:59
Gister even de sub en center wat beter ingesteld met LOTR.
De sub stond te hard, bij het begingevecht hoorde je gewoon alles trillen.
Ook stond de center te zacht,dialogen werden gewoon overstemt.

joostbosmans
13-03-2011, 13:00
Vraag over sub:
Kan ik niet beter een lagere sub nemen qua Watt bij de Monitor Audio 90HD?
Zoiets als de BK XLS 200 MK II?

DVDProfilersFilmgek
13-03-2011, 13:25
Vraag over sub:
Kan ik niet beter een lagere sub nemen qua Watt bij de Monitor Audio 90HD?
Zoiets als de BK XLS 200 MK II?



Kan altijd als je er niet de ruimte voor hebt om een wat grotere sub te nemen, maar persoonlijk zou ik gaan voor de grootstmogelijke, laag komt niet uit een kleine woofer. Het laag uit een grotere woofer komt er wat gemakkelijker uit, het volume bepaal je zelf, ook met een kleine sub kan het hard gaan.

Gewoon een kwestie van wat je zelf wenst, je kan een compacte sub nemen, maar ook gerust de grotere.

joostbosmans
13-03-2011, 14:35
Neig nu erg naar de BK XLS 200 MK II met de http://www.hobo.nl/default.aspx?page=product&id=5142&title=Onderlegschijven.

Nu nog oude sub verkopen:grin:.

DVDProfilersFilmgek
13-03-2011, 15:20
Neig nu erg naar de BK XLS 200 MK II met de http://www.hobo.nl/default.aspx?page=product&id=5142&title=Onderlegschijven.

Nu nog oude sub verkopen:grin:.

Als je het niet goed doet krijg je vanzelf commentaar, maar denk niet dat er iemand is die je zal tegenhouden;)

Met de receiver had je even een zetje in de goede richting nodig, hier is dat niet echt nodig8-)

joostbosmans
13-03-2011, 18:39
Wellicht is het verstandig om een sub te kiezen die meer in balans is met de rest van je set. Ik denk dan een BK Gemini. Of je DF of FF moet kiezen hangt sterk van de plaats af en hoeveel ruimte de sub heeft. Als de sub vrij kan stralen dan FF, staat die in een hoek met meubels rondom, dan DF. Maar dat is een richtlijn.

Volgens deze richtlijn is een FF beter voor mij, maar Htip heeft het over een DF-sub: BK Gemini:???:.

DVDProfilersFilmgek
14-03-2011, 06:31
Volgens deze richtlijn is een FF beter voor mij, maar Htip heeft het over een DF-sub: BK Gemini:???:.

Hij noemt beide, FF en DF, al naar de woonomstandigheden en inrichting, je hebt weinig last van obstakels, dan kom je uit bij FF.

De Gemini, is de lichtste sub, zou ik persoonlijk niet doen, ook omdat je kamer toch behoorlijk ruim is.

HTip heeft zelf een monster van een sub, maar er ook de ruimte voor(y)

HTip
14-03-2011, 09:44
Hij noemt beide, FF en DF, al naar de woonomstandigheden en inrichting, je hebt weinig last van obstakels, dan kom je uit bij FF.

Goed gelezen en geconcludeerd!



De Gemini, is de lichtste sub, zou ik persoonlijk niet doen, ook omdat je kamer toch behoorlijk ruim is.

Er is nog een parameter die meespeelt en dat is de afstand van de luisterplek tot de sub. Staat die redelijk dichtbij, dan zou een lichtere sub even goed kunnen zijn. Echter een andere stelregel is dat een sub eigenlijk nooit te groot is. Er zijn natuurlijk grenzen, maar bij nader inzien zou de BK XXLS400, mits goed afgesteld (dus niet te hard ;)), een prima sub zijn. Van het weekend nog zo een sub meegemaakt (DF-versie) en die klonk lekker strak. Vergeet niet de ontkoppeling en doe jezelf een plezier en schaf via Ralf ook meteen een Subdude aan. Ga niet "klooien" met tegels, wasmachinedempers en andere goed bedoelde middelen. Zeker in een apartement zal je, en je buren, me dankbaar zijn ;)



HTip heeft zelf een monster van een sub, maar er ook de ruimte voor(y)
:lol: Thanks DVDPF! Die sub is inderdaad in de basis een monster (18" woofer, 1250W versterker), maar kan ook heel subtiel op de achtergrond meespelen. En als de bron het vereist laat ie ook even weten dat ie er staat :mrgreen:

joostbosmans
14-03-2011, 10:52
Vergeet niet de ontkoppeling en doe jezelf een plezier en schaf via Ralf ook meteen een Subdude aan.

Ik heb even gezocht en kwam de Subdude op een andere site een stukje goedkoper tegen, ook incl verzending.

DVDProfilersFilmgek
14-03-2011, 15:28
Ik heb even gezocht en kwam de Subdude op een andere site een stukje goedkoper tegen, ook incl verzending.

Je hebt het waarschijnlijk wel allemaal gelezen, ben benieuwd voor welke sub je nu gaat;)

Zo'n Subdude..... dat zijn van die artikelen waar ik altijd een beetje sceptisch over ben, maar dat zal wel komen omdat in weze een verschrikkelijke zuinige aap ben en niet zoveel geld over heb voor een plaatje met wat isolatiemateriaal eronder, ook al ziet het er netjes uit:rolleyes:

Als je er een sub opzet..... dan zie je de Dude toch ook niet meer....

Als je voor een zwaardere sub gaat, krijg je, als het goed is, ook een sub met een wat dikkere/stijvere kast die zelf niet bij het minste of geringste staat te rammelen(resoneren) in zijn voegen....

HTip
14-03-2011, 16:53
Een SubDude voorkomt niet dat een sub gaat trillen, maar zorgt ervoor dat die trillingen (die een sub toch maakt) worden geabsorbeerd en dus niet aan vloer of wand worden doorgegeven. En €60 is natuurlijk niet niks, maar ik wil mijn Gramma in ieder geval niet meer kwijt. Het is overigens niet zomaar een plaat met wat schuim eronder. De Gramma komt uit de concertwereld en worden o.a. PA-versterkers mee ontkoppeld van het podium.

@DVDPF: je leeft toch niet alleen van bananen? :mrgreen:

DVDProfilersFilmgek
14-03-2011, 17:40
Een SubDude voorkomt niet dat een sub gaat trillen, maar zorgt ervoor dat die trillingen (die een sub toch maakt) worden geabsorbeerd en dus niet aan vloer of wand worden doorgegeven. En €60 is natuurlijk niet niks, maar ik wil mijn Gramma in ieder geval niet meer kwijt. Het is overigens niet zomaar een plaat met wat schuim eronder. De Gramma komt uit de concertwereld en worden o.a. PA-versterkers mee ontkoppeld van het podium.

@DVDPF: je leeft toch niet alleen van bananen? :mrgreen:

Onze overheid maakt ons steeds armer, een tros bananen is al weer een luxe;) , droog brood is het eerder:-(;)

Bedoelde dacht ik hetzelfde als jou, je neemt een iets zwaardere sub die vanwege zijn bouw ook zelf minder trilt, dan heb je ook die dure aanvullingen minder nodig, ik houd het wel op mijn viltjes, speel niet vaak erg luid dus valt het wel mee met de trillingen.

Tijd voor een nieuwe PC, hij blijft uitvallen:-(

HTip
15-03-2011, 08:29
Onze overheid maakt ons steeds armer, een tros bananen is al weer een luxe;) , droog brood is het eerder:-(;)

:mrgreen:



Bedoelde dacht ik hetzelfde als jou, je neemt een iets zwaardere sub die vanwege zijn bouw ook zelf minder trilt, dan heb je ook die dure aanvullingen minder nodig, ik houd het wel op mijn viltjes, speel niet vaak erg luid dus valt het wel mee met de trillingen.

Mijn zware sub heb ik toch ontkoppeld met een Gramma. Het komt het geluid écht ten goede, maar je moet er inderdaad wel iets meer voor uitgeven. Bottomline, als jij (en je buren) tevreden zijn, dan is een Gramma/SubDude nice-to-have ;)



Tijd voor een nieuwe PC, hij blijft uitvallen:-(
Balen voor je! Nieuwe installatie geen optie meer?

DVDProfilersFilmgek
15-03-2011, 15:23
:mrgreen:


Mijn zware sub heb ik toch ontkoppeld met een Gramma. Het komt het geluid écht ten goede, maar je moet er inderdaad wel iets meer voor uitgeven. Bottomline, als jij (en je buren) tevreden zijn, dan is een Gramma/SubDude nice-to-have ;)


Balen voor je! Nieuwe installatie geen optie meer?

Mijn buren zijn niet tevreden als het eens een keer iets luider staat, maar zolang alles binnen de perken blijft is er niets aan de hand8-)

Op mijn PC draait nu al een jaartje of 6(y) XP zonder ooit een keer te zijn gewist of opnieuw geinstalleerd te zijn, Vista van het begin af een draak gevonden, die sla ik over, staat ook op m'n laptop, maar heb dual, XP staat er ook op en dat gaat 2x zo rap, lang leve XP, toch wel 1 van de beste besturingssystemen die Microsoft heeft gemaakt.
Het is een hardware probleem, als ie warm wordt nokt ie ermee, alle fans draaien, daar ligt het niet aan, ook is de muispoort uitgevallen, muis zit nu aangesloten via USB......

Ach 6 jaar, denk dat ik niet mag klagen, het enige dat ie me gekost heeft is een videokaartje en daarmee werd ie ook nog eens stiller(y) Denk dat het moederbord een paar onderdeeltjes heeft die moe geworden zijn;)

Heb nog m'n laptop, die is veel krachtiger dan m'n PC en er staat nog ergens een schijnbaar betere en zwaardere PC(van m'n wederhelft) dus ik heb nog gratis opties;) , kan eventueel ook nog een nieuw moederbordje met CPU in m'n huidige trouwe oude beestje hangen en daarmee het leven van het oudje verder oprekken.

Ach.... aan 1 kant ook wel mooi, na een uurtje of 3 stopt ie ermee, eigenlijk is dat wel goed voor mij:roll:

joostbosmans
22-03-2011, 20:52
Eindelijk oude sub verkocht!
De xls200 is besteld en natuurlijk ook een Subdude.

HTip
22-03-2011, 21:08
Goede keuze Joost! (y)

joostbosmans
23-03-2011, 10:32
Ik heb net een BK xxls200 ff besteld voor bij mijn marantz5005 en de Monitor Audio 90HD.
Enige tips hoe deze sub in te stellen?

O ja, volgens de rekenmethode heb ik de crossover van mijn MA90HD ingesteld op 60Hz (1,5*de laagste frequentie die je speakers aankunnen).

Gerco Stuivenberg
26-03-2011, 12:25
Dat is zeker een mooie sub. :)

Om deze ook mooi te laten klinken, is het denk ik verstandiger om de cross-overs op het gehoor in te stellen. Bij de meest luidsprekers wordt nl. het maximale bereik opgegeven en is deze gemeten onder de meest ideale omstandigheden. In een thuis-situatie wordt het bereik vaak beperkt door akoestische eigenschappen van de ruimte en de inrichting.
Wanneer je ook bij de LFE's een frekwentie in kan stellen, kun je voor deze het beste de hoogste nemen. ;)

joostbosmans
01-04-2011, 16:10
:oops:Het virus sloeg weer toe:oops:.
De twee fronts zijn omgewisseld voor MA Silver RX6.
Center voor Silver RX LCR.
De rears blijven (voorlopig) Radius 90.

DVDProfilersFilmgek
01-04-2011, 17:58
:oops:Het virus sloeg weer toe:oops:.
De twee fronts zijn omgewisseld voor MA Silver RX6.
Center voor Silver RX LCR.
De rears blijven (voorlopig) Radius 90.

Nou..... dat noem ik geen virus meer:???: je bent zwaar ziek;)

Ziet er goed uit Joost(y)

Eerst even lekker inspelen, daarna de boel pas weer loepzuiver inregelen, je kan tussendoor wel even wat aanpassingen maken, maar veel zin zal het niet hebben totdat ook deze jongens weer lekker los zijn.

Niet vergeten ons even de ogen uit te steken met een paar verse plaatjes van je vernieuwde setup;)

joostbosmans
01-04-2011, 18:14
Foto's komen zoiezo.
Ze klonken echt lekker, helemaal met sub denk ik.
Wordt weer ff stoeien met plaatsing mbt de wand.
Bedoel als ik ze naar voren zet, komen ze wel vóór center; is dit erg?
Maar het is wel beter voor akoestiek om ze van achterwand te plaatsen.

joostbosmans
01-04-2011, 19:05
Eerst even lekker inspelen

Nog tips hiervoor?

DVDProfilersFilmgek
01-04-2011, 19:09
Foto's komen zoiezo.
Ze klonken echt lekker, helemaal met sub denk ik.
Wordt weer ff stoeien met plaatsing mbt de wand.
Bedoel als ik ze naar voren zet, komen ze wel vóór center; is dit erg?
Maar het is wel beter voor akoestiek om ze van achterwand te plaatsen.

Wat is erg.... je stelt per speaker de afstand in naar de luisteraar, er staat nergens dat ze precies gelijk op dezelfde hoogte moeten staan, je stelt immers de afstand naar de luistereaar in en daarin wordt al eea gecompenseerd, dat doe je ook met het volume, zodat alles uiteindelijk als één harmonisch geheel klinkt.

Men zegt ook wel dat de frontspeakers op dezelfde hoogte moeten staan als de voorkant van het scherm...... maar dat is met een platte TV die aan de muur hangt ook niet echt meer mogelijk, en platte speakers klinken over het algemeen voor geen meter.

Het leven is er 1 van compromiën, zolang je alles weer netjes compenseert en afsteld is er in weze absoluut niets aan de hand, het 1 gaat nu eenmaal niet zonder het ander, dus als je nieuwe fronts iets verder van de muur moeten om de klank te bevorderen, dan moet dat maar, de afstand en het volume zijn te compenseren, dus is er in weze niets aan de hand.

De superfanaten en idealisten moet je gewoon met een korrel zout nemen, je kan nu eenmaal in de praktijk je huis en de ruimte waarin je woont niet naar je hand zetten, gelukkig hebben de huidige receivers wel de mogelijkheid om alles zo optimaal mogelijk aan te passen.

Zolang je je zuilen niet aan het plafond gaat hangen is er weinig aan de hand;)

DVDProfilersFilmgek
01-04-2011, 19:24
Nog tips hiervoor?

In dit geval alleen je voorspeakers..... Als je niet aan het film kijken bent en normaal niet naar de radio luisterd, dan nu wel de radio aanzetten, blijven ze in beweging en worden ze soepeler. Waarschijnlijk zul je, als je de smaak weer te pakken krijgt, net als ik weer wat meer muziek gaan draaien, heb dat momenteel met mijn eigen set ook, draaide ik in het verleden iets van 85% films en 15% muziek van de tijd, nu is dat veranderd in ruim 30% muziek ten koste van nog 70% van de tijd films.

Heb kort geleden weer even een automatische speakersetup door de receiver laten doen...... na de meting bleek ook alles weer gezien te worden als fullrange speakers, alleen blijken ze wel gevoeliger als mijn oude setup, het volume stond na de auto setup overal fors in de min en de sub stond helemaal teruggeschroefd tot het uiterste. In dit geval heb ik dus alleen maar gekeken in hoeverre het systeem verschillen had tussen de fronts, rears en backrears. Deze meting kwam aardig overeen met bevindingen, daar waar ik zelf nog niet helemaal tevreden, heb ik met behulp van de meting toch wel de goede standen gevonden, kan melden dat ik momenteel alles optimaal heb staan(y) Vanzelfsprekend wel op mijn eigen waarden, een sub waar ik niet in de plus of min kan regelen is natuurlijk geen goede setup;) Heb als vanouds de waarden rond het nulpunt ingeregeld, waarbij de fronts iets in de plus staan, de rears en backrears iets meer en meer in de min als alwaar nodig. Mijn sub staat op -8Db en kan nog tot -15Db teruggeschroefd worden als dat nodig mocht zijn.

Hoop dat je over 2 maanden ook zover bent;)

joostbosmans
01-04-2011, 19:49
Nog een vraag kwa inspelen:
Kan ik beter alle instellingen (Audessy,sub) op 0 laten en eerst inspelen, of wel instellen en daarna inspelen?

DVDProfilersFilmgek
02-04-2011, 12:53
Nog een vraag kwa inspelen:
Kan ik beter alle instellingen (Audessy,sub) op 0 laten en eerst inspelen, of wel instellen en daarna inspelen?

Gewoon nu al instellen zoals je het prettig vind klinken, je zal het naderhand/tijdens het inspelen nog kunnen aanpassen/ verbeteren/ finetunen er is geen wet voor;)

joostbosmans
02-04-2011, 16:14
Dinsdag worden ze besteld!!
Hopelijk eind vd week bij Hobo binnen.

HTip
05-04-2011, 13:04
Gefeliciteerd met (alweer) een nieuwe aankoop. Je hebt het virus zwaar te pakken. Daar helpt geen pilletje meer tegen :mrgreen:


Foto's komen zoiezo.
Ze klonken echt lekker, helemaal met sub denk ik.
Wordt weer ff stoeien met plaatsing mbt de wand.
Bedoel als ik ze naar voren zet, komen ze wel vóór center; is dit erg?
Maar het is wel beter voor akoestiek om ze van achterwand te plaatsen.

Dat is zelfs beter, want de opstelling volgens de "idealisten" ;) is dat de afstand tot de luisterplek van alle speakers gelijk is. Dit is 1 van de zgn. 4G's. Als het ware plaats je de speakers op een denkbeeldige cirkel. Dat is voor de fronts en center in de meeste gevallen wel haalbaar. Echter voor de rears is het bijna altijd een compromis, wat je met afstand (timing) en volume (level) moet compenseren.

Kijk maar naar mijn setup.
http://lh3.ggpht.com/_sOkGvc5ueBI/TIZgUoiqmMI/AAAAAAAAGFg/6imu5DaDU84/s640/Ontwerp%20HT%20-%20bovenaanzicht%20nieuwe%20projectiewand%20201009 07.jpg

De afstanden tot de fronts en center zijn (bijna) gelijk, maar achter is natuurlijk een heel ander verhaal...

joostbosmans
05-04-2011, 19:39
Ik ga dan ook proberen om wat mbt akoestiek te doen.
Ik heb al een 100x150 kleed gekocht, deze komt op vloer tussen ls.
Zijn er nog meer makkelijke manieren om dit te verbeteren?
Planten ofzo?

Ik heb wel al aan muren schilderijen gehangen.

HTip
06-04-2011, 15:40
Planten doen weinig tot niets, behalve wat ongecontroleerde diffusie. Schilderijen met canvasdoek absorberen ook niets en reflecteren vaker.

Een kleed in de luisterdriehoek is al een hoorbare verbetering. Gordijnen hebben effect op diffusie en indien dik genoeg ook absorptie van hoge frequenties. Een stuk tapijt aan de muur op de 1e (en eventueel 2e) reflectiepunten heeft overigens meer effect ;)

Gerco Stuivenberg
06-04-2011, 22:54
Je hebt de vaart er aardig in zitten Joost. In een paar maanden tijd ga je van een set zoals iemand die nu een bult plastic heeft zou moeten hebben, naar een volwaardige HT. :D.

De redenen dat Audyssey de niveaus vaak lager instelt heeft volgens mij te maken met het gebruik van verschillende geluidssterktes en het feit dat luidsprekers in een kleinere ruimte luider klinken. Op die manier zou het geluidsbeeld beter in balans blijven en de kans op 'overkill' verkleind worden. Het enige nadeel hiervan is dat je daardoor de volumeregelaar wat verder open moet draaien voor hetzelfde aantal dB's. :cool:

Een paar tips die ik jou wil geven is om het een tijd te proberen met de niveaus en vertragingen en evt. EQ-instelling van Audyssey, de 'fronts' te 'bi-ampen' en te gaan sparen voor een stel RX-1's. Deze zullen kwa formaat woofer het mooist bij de RX-6's passen en de set op die manier compleet maken. ;)

joostbosmans
07-04-2011, 19:26
Ze zijn binnen!
http://www.evedes.nl/fotos/overzichtnieuw.JPG
http://www.evedes.nl/fotos/overzichtnieuw1.JPG
Zijaanzicht
http://www.evedes.nl/fotos/zij.JPG

Voor nu ingesteld met Audessy.
Het klinkt nu al voller.

DVDProfilersFilmgek
07-04-2011, 23:35
Gefeliciteerd(y)

Foto zonder de frontjes is ook altijd leuk.:idea:

Het lijkt me dat ze iets verder uitelkaar kunnen, maar dat zou je zelf kunnen ervaren door er wat mee te verplaatsen. Ik dacht dat je een kleed had gekocht en ik dacht dat het op deze plek zou liggen, maar dan zal ik me wel vergist hebben.

De klank wordt nog wel wat warmer als ze eenmaal een beetje zijn ingespeeld, die van mij hadden daar wel even tijd voor nodig, nu klinken ze echt lekker. Kan helaas geen TV kijken, die is na een hard tikgeluid overleden en we wachten op een afspraak met de monteur, zal wel een weekje gaan duren:-(

Veel plezier met inspelen en dat ze maar lekker mogen gaan klinken(y)

joostbosmans
08-04-2011, 09:35
Ontspanningsstand
http://www.evedes.nl/fotos/ontsp.JPG

joostbosmans
08-04-2011, 09:50
Gefeliciteerd(y)
Ik dacht dat je een kleed had gekocht en ik dacht dat het op deze plek zou liggen, maar dan zal ik me wel vergist hebben.


Kleed ligt nog bij ouders, hadden zij gekocht.
En natuurlijk komt de sub nog.

joostbosmans
08-04-2011, 12:37
Auddesy zet crossovers zo:
Fronts: 40 Hz (38Hz - 35kHz)
Center: 40 Hz (45Hz - 35kHz)
Rears: 80 Hz (80 Hz - 35 KHz)

Is dit goed?

joostbosmans
08-04-2011, 15:07
Gefeliciteerd(y)
Foto zonder de frontjes is ook altijd leuk.:idea:

http://www.evedes.nl/fotos/overzichtzonder.JPG
http://www.evedes.nl/fotos/frontzonder.JPG
http://www.evedes.nl/fotos/centerzonder.JPG

StefaanD
08-04-2011, 16:06
Joost, knappe evolutie heb je hier reeds doorgemaakt (y)

Fronts iets verder uit elkaar zal het geluid waarschijnlijk ten goede komen
zoals DVDPF al aangaf.

Moest 'k dit voor mezelf opzetten dan zou het wit kastje ook een andere
plekje krijgen.

peptalk
08-04-2011, 16:29
Mooi hoor Joost, nu nog de sub er bij, ff inspelen en dan kom ik weer langs om te meten;-)

joostbosmans
08-04-2011, 16:39
Joost, knappe evolutie heb je hier reeds doorgemaakt (y)

Fronts iets verder uit elkaar zal het geluid waarschijnlijk ten goede komen
zoals DVDPF al aangaf.

Moest 'k dit voor mezelf opzetten dan zou het wit kastje ook een andere
plekje krijgen.

http://www.evedes.nl/fotos/ov.JPG
http://www.evedes.nl/fotos/zij1.JPG

Het 'probleem' is dat op dat witte kastje mijn intercom ligt.

DVDProfilersFilmgek
08-04-2011, 17:26
Indien mogelijk de linkerspeaker met het witte kastje van plaats laten wisselen, mocht dat niet praktisch zijn en je bent tevreden met het geluid, dan alles lekker laten staan zoals het staat, het is net als bij de meesten van ons een huiskamer-bioscoop en dan moeten we wel eens schipperen met de ruimte die er voor is.

Laat je speakers eerst maar eens inspelen, denk dat het dan kan gebeuren dat Audessey misschien je fronts nog iets lager inschat, al denk ik dat hij het niet slecht heeft gedaan met de fabrieksopgave ernaast. Je bent natuurlijk altijd vrij om zelf met de instellingen te spelen.

Ook met de broek naar beneden zien je speakers er netjes afgewerkt uit(y)

Voor mijn TV komen ze as maandag even kijken..... 4 maanden oud en er dan al mee nokken, ze mogen er van mij ook gelijk een nieuwe neerzetten, helemaal niet blij dat ik zo met een gerepareerde TV blijf zitten:evil:

Zo, dus nu nog even wachten op het kleedje en de sub, en dan maar hopen dat de koorst het virus overwonnen heeft;)

peptalk
08-04-2011, 17:56
Voor mijn TV komen ze as maandag even kijken..... 4 maanden oud en er dan al mee nokken, ze mogen er van mij ook gelijk een nieuwe neerzetten, helemaal niet blij dat ik zo met een gerepareerde TV blijf zitten:evil:



Ik kan het me voorstellen, wel kl*te zeg, pfuuuh.

DVDProfilersFilmgek
08-04-2011, 18:08
Ik kan het me voorstellen, wel kl*te zeg, pfuuuh.

Dat mag je wel zeggen, ik vind het ook **o**

Houd jullie op de hoogte van de vorderingen in deze en wat ze er aan moeten repareren en hoelang het gaat duren:-(

StefaanD
08-04-2011, 21:00
Het 'probleem' is dat op dat witte kastje mijn intercom ligt.

Dacht al dat er iets op stond wat niet zomaar weg kon, kon het alleen niet meteen
thuisbrengen wat het was. Ook daar zijn oplossingen voor, bijvoorbeeld de kleinste
Ikea Lack tegen de muur iets hoger dan de speakerhoogte en die intercom daarop
... en dan het kastje weg ?

Kastje hoeft helemaal niet weg maar dan heb je wat meer speelruimte voor de
fronts en meteen ook plaats voor een sub :-)

@DVDPF dat is inderdaad balen zeg. Maar hopen dat ze er nieuwe zetten, snap
het wel kan misschien perfect gerepareerd worden, maar het vertrouwen in het
toestel is toch een stukje minder daarna.

joostbosmans
09-04-2011, 12:15
Nadat ik ls meer ingedraaid hebt,klinkt het al beter.

DVDProfilersFilmgek
09-04-2011, 12:53
Nadat ik ls meer ingedraaid hebt,klinkt het al beter.

Geduldig blijven, nadat ze goed ingespeeld zijn en je alles helemaal op elkaar is ingeregeld zul je pas optimaal van je opstelling kunnen genieten. Het heeft mij in alle rust(ik had geen haast) toch zo'n 2 maanden geduurd eerdat ik de voor optimale instellingen had gevonden.8-)

joostbosmans
09-04-2011, 13:50
Ik vertrouwde Audessey niet helemaal.
Veelal stonden ls qua dB ver in min.
Even met dBmeter gecheckt en verandert.
Veel beter nu.

HTip
09-04-2011, 15:03
Auddesy zet crossovers zo:
Fronts: 40 Hz (38Hz - 35kHz)
Center: 40 Hz (45Hz - 35kHz)
Rears: 80 Hz (80 Hz - 35 KHz)

Is dit goed?
Zeker niet. De laagste frequentie is het zgn. -3dB punt en daar is de frequentiekarakteristiek al aan het "vallen". Richtlijn is ca. 1,5x het -3dB-punt.

Dus:
Fronts: 60Hz
Center: 70Hz
Rears: 120Hz

Dit betekent overigens wel dat er bijna geen laag van achter komt. Moet allemaal door de sub worden geleverd. Bovendien is de gevoeligheid van je rears waarschijnlijk anders, wat weer balansproblemen kan opleveren.

joostbosmans
09-04-2011, 19:11
Zeker niet. De laagste frequentie is het zgn. -3dB punt en daar is de frequentiekarakteristiek al aan het "vallen". Richtlijn is ca. 1,5x het -3dB-punt.

Dus:
Fronts: 60Hz
Center: 70Hz
Rears: 120Hz


De Marantz heeft 40/60/80/90/100/110/120+ schaal.
Dus wat bij center?

Kan ik beter wachten tot de sub er is met instellen hiervan?

DVDProfilersFilmgek
10-04-2011, 00:49
Zeker niet. De laagste frequentie is het zgn. -3dB punt en daar is de frequentiekarakteristiek al aan het "vallen". Richtlijn is ca. 1,5x het -3dB-punt.

Dus:
Fronts: 60Hz
Center: 70Hz
Rears: 120Hz

Dit betekent overigens wel dat er bijna geen laag van achter komt. Moet allemaal door de sub worden geleverd. Bovendien is de gevoeligheid van je rears waarschijnlijk anders, wat weer balansproblemen kan opleveren.


Zoveel mensen zoveel meningen...... maar je koopt toch geen achterspeakers die tot 80Hz weer kunnen geven om ze daarna te knijpen tot 120 Hz, sorry maar vind dat echt kolder:???:

De speakerfabrikanten kunnen dan net zo goed allemaal satellietjes gaan maken en zich uitgebreid toeleggen op subs. Mijn receiver meet alles full range, dus krijgen alle speakers het complete signaal, zoals het ook bedoeld is met de de huidige audiotracks die alle kanalen ook van het hele frequentiebereik kunnen voorzien.

Ik weet niet wie die kolder bedacht heeft..... maar opsluiten die clown.:twisted:

Gelukkig laat ik me niet leiden door allerlei zogenaamde wetjes en fratsen en laat alles lekker klinken zoals ik het persoonlijk heel fijn vind.(y)

Luister ook graag muziek in all channel stereo mode, soms met de sub aan en soms met de sub uit, maar wel met alle speakers in hun volledige frequentie bereik, koop toch niet voor niets speakers die ook een beetje laag weer kunnen geven.8-):grin:

Gelukkig is er niemand die mij kan voorschijven hoe ik mijn setup moet instellen...... dat zou even lekker worden:evil:

DVDProfilersFilmgek
10-04-2011, 00:54
Ik vertrouwde Audessey niet helemaal.
Veelal stonden ls qua dB ver in min.
Even met dBmeter gecheckt en verandert.
Veel beter nu.

Heb kortgeleden ook de auto setup gedaan, heb dat al ergens geschreven, ook ik had overal waardes ver in de min, zo gemiddeld rond de -9 en de sub zou helemaal max in de - moeten. Heb alle waardes vertaald naar settings rond 0 stand, kan ik met alles wat makkelijker alle kanten uit en het klinkt in mijn oren nu perfect...... BTW dat hoeven anderen niet te vinden, als ik zelf maar gelukkig ben.

Je gaat toch je set niet labberdehutje afstellen als je dat niet mooi vind, wel zelf de baas blijven hoor;)(y)

HTip
10-04-2011, 07:42
Zoveel mensen zoveel meningen...... maar je koopt toch geen achterspeakers die tot 80Hz weer kunnen geven om ze daarna te knijpen tot 120 Hz, sorry maar vind dat echt kolder:???:

De speakerfabrikanten kunnen dan net zo goed allemaal satellietjes gaan maken en zich uitgebreid toeleggen op subs. Mijn receiver meet alles full range, dus krijgen alle speakers het complete signaal, zoals het ook bedoeld is met de de huidige audiotracks die alle kanalen ook van het hele frequentiebereik kunnen voorzien.

Ik weet niet wie die kolder bedacht heeft..... maar opsluiten die clown.:twisted:

:mrgreen: Ik heb ook niet bedacht en ik weet dat het moeilijk is te begrijpen, maar het vervelende van een speaker is dat ergens de weer te geven frequenties ophouden. Bij de rearspeaker van Joost is dat volgens de fabrikant 80Hz. Dat is het zgn. -3dB punt (en soms zelfs -6dB :shock:). Dit betekent niet dat die 80Hz goed weergegeven wordt, want om -3dB te overbruggen heb je 2x zoveel vermogen nodig. En het hangt van de frequentiekarakteristiek af hoe stijl deze lijn loopt. Zie onderstaand voorbeeld:

http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/34579/131063.jpg

De stelregel (sorry voor dat woord ;)) is dat de steilheid van een grafiek vaak zo is dat het 0dB-punt 1,5x zo hoog ligt. En dit is het punt waar de sub het zou kunnen overnemen. Dit punt zou je ook proefondervindelijk kunnen vaststellen met een test-CD/DVD met testtonen van verschillende frequenties met afwisselend sub aan en sub uit (in de receiver ;))

De afbeelding komt trouwens uit een leuk artikel wat je misschien eens zou moeten lezen.
http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/34579/131062.html

De persoon is overigens geen clown :mrgreen:


De Marantz heeft 40/60/80/90/100/110/120+ schaal.
Dus wat bij center?

Kan ik beter wachten tot de sub er is met instellen hiervan?

Ik zou die dan op 80Hz zetten. Je hoeft niet te wachten tot de sub er is, want het gaat erom wat je speaker kan weergeven. Ik neem aan dat je huidige sub nu ook het laag van de speakers aanvult. Alleen niet zo goed als je nieuwe ;)

peptalk
10-04-2011, 10:03
Momenteel draait Joost volgens mij zonder sub;-)

joostbosmans
10-04-2011, 11:33
Ja,draai nog zonder sub.
Denk nog 1-2 weken.

HTip
10-04-2011, 11:57
Zonder sub wordt het een beetje anders ;) Dan kan je volgens mij zelfs niet eens de crossover instellen. Daarvoor moet sub op yes staan...

DVDProfilersFilmgek
10-04-2011, 12:37
De afbeelding komt trouwens uit een leuk artikel wat je misschien eens zou moeten lezen.
http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/34579/131062.html

De persoon is overigens geen clown :mrgreen:



Ik zou die dan op 80Hz zetten. Je hoeft niet te wachten tot de sub er is, want het gaat erom wat je speaker kan weergeven. Ik neem aan dat je huidige sub nu ook het laag van de speakers aanvult. Alleen niet zo goed als je nieuwe ;)

Geen clown maar een reclame-maker voor POLK speakers:rolleyes:

Er zitten enige waarheden in het verhaal, maar er wordt ook gezegt dat het geen vaste wet is, er spelen zoveel meer factoren een rol.

Er staat nergens in dat verhaal dat je een speaker die 80Hz kan weergeven moet afkappen op 120Hz. Ook al zouden Joost zijn speakers de 80Hz op een iets lager volume weergeven, ze geven het wel weer!

Zijn meetmicrofoon heeft die waarden gevonden, geen reden om daar dan 40Hz van af te halen om tot een vlakker geheel te komen en dan de sub de handel te laten overnemen.

Center zou ik ook gewoon op 40 Hz houden, je kan altijd nog wat experimenteren met + of - 10Hz of meer.

Bij elkaar was het wel een aardig verhaaltje, maar een speaker is zoals hij is, en als de klank je daarvan bevalt, en je kan eea nog wat fine-tunen en naar je eigen gehoor nog fijner maken, dan laat je je de wet toch niet voorschrijven door een POLK verkoper8-)

Alles afstellen naar super High-end standaarden heeft voor de meeste mensen met een huiskamerbioscoop, zoals ik en de meesten hier op het forum, toch niet veel zin, beter naar de smaak van de eigenaar dan naar de smaak van 1 of andere reclame-maker voor POLK speakers.

@Joost, met de sub erbij zul je merken dat het nog wel even kan duren eerdat je alles helemaal lekker op elkaar hebt afgesteld, ook zo'n sub moet nog inspelen en soepeler worden. Geduld is een schone zaak;)

joostbosmans
12-04-2011, 18:49
De sub is er!
De Subdude waarschijnlijk vrijdag.

Dat wordt :headbang:.

DVDProfilersFilmgek
12-04-2011, 19:05
De sub is er!
De Subdude waarschijnlijk vrijdag.

Dat wordt :headbang:.

Voor de buren:roll: , als je je maar inhoud;)

Veel plezier met inspelen(y)

HTip
12-04-2011, 20:17
Gefeliciteerd Joost! Veel plezier ermee (y)

We horen/voelen wel als je hulp (op afstand) nodig hebt...

joostbosmans
12-04-2011, 20:29
Na zaterdag kan ik beginnen met inspelen!
Peptalk komt hem aansluiten.

In de manual vd sub staan afstellingen, zijn dit goede om mee te beginnen?

joostbosmans
15-04-2011, 17:34
De Subdude is verzonden!

De ls klinken al stuk beter dan bij aflevering.
Morgen komt sub erbij, ben beniewd.

DVDProfilersFilmgek
15-04-2011, 19:55
De Subdude is verzonden!

De ls klinken al stuk beter dan bij aflevering.
Morgen komt sub erbij, ben beniewd.

Gaat helemaal goedkomen;)(y)

joostbosmans
16-04-2011, 18:29
Sub is aangesloten!
Hij blaast al aardig, vooral met stukje Gladiator.

http://www.evedes.nl/fotos/sub.JPG
http://www.evedes.nl/fotos/overzicht5.JPG

Dit zijn de voorlopige instellingen.
http://www.evedes.nl/fotos/subins.JPG

De ls staan op 'small'.
Crossover:60/60/90.

peptalk
16-04-2011, 18:59
De subdude is binnen, beter.

Ik moet zeggen dat Joost een prima upgrade heeft uitgevoerd. Zijn fronts zijn heerlijk dynamisch en alles wordt op z'n gemak aangestuurd door z'n nieuwe Marantz.
Ik vond zelf de fronts beter klinken op 'large', maar de sub doet wel beter mee als ze op small staan.

Nu zelf nog wat proberen te spelen met de instellingen en dan alles instellen zoals je het zelf als beste vindt klinken!!

DVDProfilersFilmgek
16-04-2011, 19:47
De subdude is binnen, beter.

Ik moet zeggen dat Joost een prima upgrade heeft uitgevoerd. Zijn fronts zijn heerlijk dynamisch en alles wordt op z'n gemak aangestuurd door z'n nieuwe Marantz.
Ik vond zelf de fronts beter klinken op 'large', maar de sub doet wel beter mee als ze op small staan.

Nu zelf nog wat proberen te spelen met de instellingen en dan alles instellen zoals je het zelf als beste vindt klinken!!

Lijkt mij ook dat de fronts beter mee kunnen doen als ze op large staan, koop je tenslotte ook grote en daarmee vaak duurdere speakers voor. Dat de sub meer mee lijkt te doen als de fronts geknepen staan, lijkt mij logisch, de fronts worden niet ten volle benut en de sub moet ook dat stukje oppakken.

Eerst de boel maar eens lekker inspelen, ondertussen kun je de instellingen aanpassen, moest ik ook, hoe meer ze los kwamen, hoe meer laag eruit kwam, had op een gegeven moment ook de sub te hard staan, maar op een bepaald moment kom je daar zelf achter en rollen er na wat experimenteren vanzelf de ideale settings uit;)

Joost, wat Peptalk al zegt, zelf nog wat spelen met de instellingen, op een gegeven moment heb je dan vanzelf de voor jou lekkere instellingen te pakken...... wel even opschrijven dan....:idea:

BTW, ziet er strak uit Joost(y)

joostbosmans
17-04-2011, 09:34
Heb fronts/centre op large gezet,
Sub beetje meer naar achter.
Op aanraden van subverkoper gain op 1/2 gezet.

HTip
17-04-2011, 11:17
Dat laatste was mij ook opgevallen (max 1/3-1/2). Zoals ik ook op het HTforum heb gemeld, naast de gain zal denk ik, gezien de plaats van de sub, de phase niet op 0 het beste resultaat geven. Maar die kan je alleen met luisteren goed instellen. Tot slot de plaatsing, woofer loodrecht op de muur en niet schuin.

Experimenteer ook met de x-over van de verschillende speakers.

Veel luisterplezier.

joostbosmans
17-04-2011, 15:32
Dat laatste was mij ook opgevallen (max 1/3-1/2). Zoals ik ook op het HTforum heb gemeld, naast de gain zal denk ik, gezien de plaats van de sub, de phase niet op 0 het beste resultaat geven. Maar die kan je alleen met luisteren goed instellen. Tot slot de plaatsing, woofer loodrecht op de muur en niet schuin.

Experimenteer ook met de x-over van de verschillende speakers.

Veel luisterplezier.

De sub staat nu loodrecht op de muur.
Zal vanavond ff luisteren.

joostbosmans
18-04-2011, 17:18
http://www.evedes.nl/fotos/inst.JPG
Ff wat gedraaid
http://www.evedes.nl/fotos/overzicht6.JPG

joostbosmans
20-04-2011, 11:10
Ik heb nu de lskabel Monster Cable / XPHP 2,5mm2 (denk 10-15 meter).
Is dit een beetje goede kabel voor mijn set?

DVDProfilersFilmgek
20-04-2011, 12:00
Ik heb nu de lskabel Monster Cable / XPHP 2,5mm2 (denk 10-15 meter).
Is dit een beetje goede kabel voor mijn set?

Koper is koper, en ook al plak je daar een duur merknaampje op het blijft koper.

Als je gaat voor een mooie buitenmantel en je wilt daar 3, 4, 5 of 10x de prijs voor betalen tov een merkloze kabel dan doe je dat, ik houd niemand tegen om veel geld uit tegeven voor uiterlijke schijn8-)

Als je gelooft in sprookjes dan kunnen praatjesverkopers je nog veel duurdere kabels aansmeren en je daarbij gouden klanken beloven en speakers die de engeltjes uit de hemel spelen...... maar het blijven praatjes.:mrgreen:

Ga eerst maar eens knap je speakers inspelen:idea:

Denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over je speakerkabels(y)

HTip
20-04-2011, 15:49
Leuk hoe stellig je dit brengt. Je weet dat ik een iets andere mening heb, dus hier zullen we het niet snel over eens worden :D Tijdens een M&G krijg ik je wel om :mrgreen:

Het doel van de kabelfabrikanten is een zo neutraal mogelijk geluid met zo min mogelijk verlies (lees: weerstand) te creëeren. Enerzijds is de dikte/oppervlak van belang (formule R=rho*l/A). Daarnaast zorgt de (buiten)mantel voor afscherming tegen EMI en RFI. Tot slot kan koper oxideren en dat wordt tegengegaan door zuurstof te onttrekken, zgn. OFC (Oxygen Free Copper). Oxidatie veroorzaakt ook weer verlies.

Je hebt ook kabels die ipv koper materialen gebruiken met nog minder verlies, bijv. zilver en rhodium, maar dan wordt het heel snel heel duur ;)

DVDProfilersFilmgek
20-04-2011, 17:05
Leuk hoe stellig je dit brengt. Je weet dat ik een iets andere mening heb, dus hier zullen we het niet snel over eens worden :D Tijdens een M&G krijg ik je wel om :mrgreen:

;)

Nou..... dan zal ik maar vast gaan sparen om al dat moois aan te kunnen schaffen:grin:;)

HTip
20-04-2011, 22:52
Nou..... dan zal ik maar vast gaan sparen om al dat moois aan te kunnen schaffen:grin:;)
(y) :hup:

joostbosmans
22-04-2011, 15:56
KLEINE UPDATE:
Ga aan fronts en center Canard 4S11 hangen.
Als dit bevalt komen bij rears Canard 4S8.

DVDProfilersFilmgek
23-04-2011, 09:01
KLEINE UPDATE:
Ga aan fronts en center Canard 4S11 hangen.
Als dit bevalt komen bij rears Canard 4S8.


Mmmm 2x dezelfde tikfout:-(

http://www.hifisupply.nl/index.php?item=canare-4s11-speakerkabel-los-van-rol--per-meter&action=article&aid=1312&lang=NL

Canare

Beide door je genoemde kabels lijken niet meer in produktie te zijn:

http://www.livingcinema.nl/catalog/kabels-merk-canare-c-27_36.html

Lijkt me niet echt een probleem, vermeld het enkel voor het geval dat je wat lastig je achterspeakerkabels zou kunnen vervangen.

Je laat ze toch wel even netjes afmonteren zeker? als het dan toch moet kosten, doe het dan wel netjes;)

joostbosmans
23-04-2011, 10:05
Bij hifisupply zijn de Canare nog wel te koop.

Heeft afmonteren vd kabels invloed op kwaliteit of is het alleen maar handig om ze in en uit te pluggen?

DVDProfilersFilmgek
23-04-2011, 10:21
Bij hifisupply zijn de Canare nog wel te koop.

Heeft afmonteren vd kabels invloed op kwaliteit of is het alleen maar handig om ze in en uit te pluggen?

Als ze goed worden afgemonteerd en netjes worden aangesloten is het grootste voordeel dat ze handig/makkelijk kunnen worden aangesloten en losgekoppeld. Een heel eerlijk antwoord of het van invloed is op de geluidskwaliteit..... nee. Bloot in de aansluitingen en dan goed vastgezet is eigenlijk het beste, mocht er weer eens opnieuw een aansluiting worden gemaakt, dan kan er een "vers" stukje worden ontbloot.

Zelf heb ik mijn speakerdraden er bloot ingedraaid, maar ik sta dan ook wel bekent als erg zuinig;)

joostbosmans
23-04-2011, 10:47
Bedankt.
Ik laat ze ook gewoon bloot,dus zonder pluggen.

HTip
24-04-2011, 18:45
Met en zonder pluggen? Tja, ook daar zijn de meningen weer over verdeeld :D

Zonder heeft de minste overgangen, dus in theorie zou dat het beste moeten zijn. Echter oxidatie is dan eerder "merkbaar" dan bij afwerking met pluggen en krimpkous. Natuurlijk kan lucht overal bij, maar oxidatie heb je met pluggen op de een of andere manier minder last van. En daarnaast is met pluggen eenvoudiger om aan te sluiten en met bepaalde pluggen (zgn. locking-bananas) heb je door het uit elkaar gaan van de pin optimaal contact maakt en ook niet los kan.

Dus ik zou zeggen, kies wat voor jou het makkelijkst is ;) Heel verrassend natuurlijk, maar ik heb op alle aansluitingen locking-bananas :roll:

joostbosmans
24-04-2011, 20:15
Is dat moeilijk om er pluggen op te doen?
Omdat ik het dan door ienand moet laten doen.

HTip
25-04-2011, 09:51
Is dat moeilijk om er pluggen op te doen?
Omdat ik het dan door ienand moet laten doen.
Hangt van de kabel af. Als deze 2 aders heeft, dan is het eenvoudig. Echter als per pool meerdere aders worden gebruikt, dan wordt het moeilijker naarmate het aantal aders hoger wordt.

Maar iemand die een beetje met een tang en schroevendraaier overweg kan, moet het goed kunnen doen ;)

DVDProfilersFilmgek
25-04-2011, 10:06
Met en zonder pluggen? Tja, ook daar zijn de meningen weer over verdeeld :D

Zonder heeft de minste overgangen, dus in theorie zou dat het beste moeten zijn. Echter oxidatie is dan eerder "merkbaar" dan bij afwerking met pluggen en krimpkous. Natuurlijk kan lucht overal bij, maar oxidatie heb je met pluggen op de een of andere manier minder last van. En daarnaast is met pluggen eenvoudiger om aan te sluiten en met bepaalde pluggen (zgn. locking-bananas) heb je door het uit elkaar gaan van de pin optimaal contact maakt en ook niet los kan.

Dus ik zou zeggen, kies wat voor jou het makkelijkst is ;) Heel verrassend natuurlijk, maar ik heb op alle aansluitingen locking-bananas :roll:

Je hebt gelijk, de meningen zijn verdeeld, en dat is op audio/videogebied dacht ik altijd al zo geweest, wat de één vind, vind de ander weer niet;)

Gelukkig geven we elkaar als liefhebbers wel gewoon lekker de ruimte om de hardware zo te gebruiken en aan te sluiten en in te stellen zoals je dat zelf het beste uitkomt. De figuren die echt alles kopen uit de topklassen van de super high end, ja die zijn wat extremer in hun opvattingen, maar daar zullen de meesten niet wakker van liggen, dat is tenslotte niet de grootste club;)

Met of zonder pluggen, het heeft beiden voors en tegens, je zult ze voor jezelf moeten afwegen, vond persoonlijk een mooi vers stukje ontbloot waar niet met de vingers wordt aangezeten(ook als je pluggen gebruikt zul je daar rekening mee moeten houden) mooi genoeg, achter de receiver houd je wat meer bewegingsvrijheid en met speakers die vlak tegen een wand aan staan kunnen bananestekers wel eens lastig zijn.

Het gemak van het los en vastkoppelen is natuurlijk wel fijn, toch hoop je als eenmaal de boel is aangesloten dat het kan blijven zitten, zelf wordt ik er nooit vrolijk van als de boel losgekoppeld moet worden, op de één of andere manier zit de boel altijd in de knoop:-( Als je goede speakeraansluitingen op receiver en speakers hebt, dan kun je de kabel met voldoende kracht aanklemmen, dan heeft oxidatie net zoveel kans als bij het gebruik van spades/bananen etc etc.

Moet wel toegeven dat als eea in het oog staat, zoals ook bij Joost, dat het dan wel mooi staat als de kabel er een beetje professioneel aangesloten uitziet(y) Bij mij hangt gewoon het draadje aan de aansluitingen en dat ziet er toch net even wat minder uit......

Je hebt gelijk als je voor het gemak en het oog mooie aansluitingen kiest, voor het overige denk ik, mits de receiver en speakers over goede aansluitingen beschikken, bij beiden de kans op oxidatie even groot is en dan is het extra omhulsel wellicht in het nadeel...... veel zal het niet zijn, ik zou er iig niet wakker van liggen8-)

Wie weet zijn er ook nog wel spades waarop ze keurig vermelden aan welke speaker hij vast zit/hoort te zitten, zou wel zo fijn zijn als alle speakerdraden uiteindelijk in 1 grote bos bij elkaar komen en de boel moet onverhoopt een keer los, de briefjes die ik er dan aan plak staan ook niet fraai;)

DVDProfilersFilmgek
25-04-2011, 10:13
Hangt van de kabel af. Als deze 2 aders heeft, dan is het eenvoudig. Echter als per pool meerdere aders worden gebruikt, dan wordt het moeilijker naarmate het aantal aders hoger wordt.

Maar iemand die een beetje met een tang en schroevendraaier overweg kan, moet het goed kunnen doen ;)

Joost heeft een kabel met meerdere aders besteld, deze, volgens het plaatje:

http://www.hifisupply.nl/data/articles/images/big/b_1312.jpg

Joost heeft ze besteld bij Hifi Supply, en die kan ze volgens het plaatje heel netjes afmonteren:

http://www.hifisupply.nl/data/articles/images/big/b_12692.jpg

HTip
25-04-2011, 10:53
Joost heeft een kabel met meerdere aders besteld, deze, volgens het plaatje:

http://www.hifisupply.nl/data/articles/images/big/b_1312.jpg

Joost heeft ze besteld bij Hifi Supply, en die kan ze volgens het plaatje heel netjes afmonteren:

http://www.hifisupply.nl/data/articles/images/big/b_12692.jpg
Je hebt gelijk. Had ik even gemist. Dan zou ik ze zeker gemonteerd bestellen. Peter van HifiSupply doet dat ook heel erg netjes.

Highend-alert! :mrgreen:
Je kan ze ook ingespeeld kopen. Dan klinken ze direct zoals ze zouden klinken na 100-200 uur inspelen ;)

DVDProfilersFilmgek
25-04-2011, 11:32
Highend-alert! :mrgreen:
Je kan ze ook ingespeeld kopen. Dan klinken ze direct zoals ze zouden klinken na 100-200 uur inspelen ;)

Ja..... een waarschuwing is wel op zijn plaats:mrgreen:

Heeft natuurlijk geen dubbeltje zin als je pluggen niet ook ingespeeld zijn:veryfunny::veryfunny:

HTip
25-04-2011, 18:31
Ja..... een waarschuwing is wel op zijn plaats:mrgreen:

Heeft natuurlijk geen dubbeltje zin als je pluggen niet ook ingespeeld zijn:veryfunny::veryfunny:

:nono: Als je ze afgemonteerd koopt en dan op het burn-in apparaat aansluit dan worden de pluggen ook meteen ingespeeld (6) :veryfunny:

DVDProfilersFilmgek
26-04-2011, 06:51
:nono: Als je ze afgemonteerd koopt en dan op het burn-in apparaat aansluit dan worden de pluggen ook meteen ingespeeld (6) :veryfunny:

Toch, naar mijn bescheiden mening, is het inspelen van kabels een fabeltje8-) , maar daarom zal ik degenen die erin geloven in het geheel niet tegenhouden(y) baat het niet, schaden zal het ook niet;)

peptalk
26-04-2011, 10:19
Toch, naar mijn bescheiden mening, is het inspelen van kabels een fabeltje8-) , maar daarom zal ik degenen die erin geloven in het geheel niet tegenhouden(y) baat het niet, schaden zal het ook niet;)
Is de kabel wel sneller versleten:twisted:

DVDProfilersFilmgek
26-04-2011, 12:32
Is de kabel wel sneller versleten:twisted:

Zeker zo'n 100 a 200 uur zeker:rolleyes:

joostbosmans
28-04-2011, 11:19
De bestelde Canare 4S11 worden afgemonteerd met http://www.hifisupply.nl/index.php?item=viablue-ts-2-banaanstekker--per-paar&action=article&group_id=20000017&aid=1010&lang=NL door Hifisupply.

DVDProfilersFilmgek
28-04-2011, 16:27
De bestelde Canare 4S11 worden afgemonteerd met http://www.hifisupply.nl/index.php?item=viablue-ts-2-banaanstekker--per-paar&action=article&group_id=20000017&aid=1010&lang=NL door Hifisupply.

Was dat incl. of komen deze kosten er nog bij?

Laat je ze zeker ook nog even inspelen hé:rolleyes:, ik vind het niet nodig, maar dan doe je het juist:mrgreen:

BTW, bij dat afmonteren, zit dat dan aan beide zijden van het snoer?