PDA

Bekijk de volledige versie : Ik kom er niet uit...



Sabst3r
23-01-2011, 12:36
Hallo,

Ik ga binnenkort verhuizen en in het nieuwe huis kan ik op zolder een beamer kwijt waar ik eigenlijk al mijn apparatuur aan wil zetten. Ik hoop dat ik hier aan het goede adres ben om mijn probleem op te lossen

Het probleem is dat ik geen idee heb hoe ik alles op elkaar kan aansluiten. Ik heb 2 beamers op het oog;

BenQ W1000+:
2X HDMI
D-SUB 15pin in (VGA)
D-SUB 15pin out (VGA)
Cinch-Video
S-Video
RS232
USB Type B

Epson EH-TW3600 LW
2X HDMI
D-SUB 15pin in (VGA)
YUV Component (RGB)
Cinch-Video
S-Video
RS232

Ik wil digitenne, xbox 360, ps3 en surround set erop aansluiten.
Maar ik zou niet weten hoe ik dat moet gaan doen als ik maar 2 HDMI ingangen heb.

Ik vroeg me ook af of ik al het geluid van de apparatuur op de surround set kan zetten. Ik denk wel dat het moet kunnen maar je moet zeker letten op wat voor een surround set je koopt. Hij moet zeker bepaalde ingangen hebben??

Zoals jullie kunnen zien heb ik er totaal geen verstand van. Ik heb al een keer geprobeerd mijn xbox aan te sluiten aan mijn surround set maar dat kreeg ik niet voor elkaar.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groet,

Sabst3r

DVDProfilersFilmgek
23-01-2011, 13:21
Voor alle aansluitingen zijn wel oplossingen, ook voor tekort aan aansluitingen zijn oplossingen, zo zijn er voor diverse aansluitingen switches te koop. De switches zijn te koop met verschillende aantallen ingangen en soms ook uitgangen. Dus op dat gebied geen zorg.

Het lijkt me niet dat je al je apparatuur direct op een beamer wil aansluiten, maar op een receiver en van daaruit met 1 kabel naar de beamer.

Koop geen setje waar alles in één zit, als daar wat stuk aan gaat kun je het meestal ook in 1x in de vuilnisbak gooien(bij wijze van spreken dan, we voeren tegenwoordig even netter onze spullen af).

Het ligt maar helemaal aan je budget wat je wil en hoe belangrijk je geluid vind, om een advies te krijgen dien je toch minimaal een budget op te geven voor een receiver en een set speakers, geef ook een idee wat voor een soort speakers je wil, compact of juist heel grote standers of iets er tussen in. Heb je buren, is het gehorig etc etc etc.....

Beetje info zou fijn zijn....8-)

Sabst3r
23-01-2011, 14:29
Het geluid betreft vind ik het belangrijk dat je tijdens het kijken van een film of tijdens het spelen van een game dat je het echte dolby surround effect hebt. (het bekende helikopter overvlieg moment) Ik heb buren dus ik zal hem nooit enorm hard zetten. Qua kwaliteit van het geluid, daar heb ik niet echt een beeld van hoe ik dat moet uitdrukken. Ik zal er waarschijnlijk geen muziek op zetten om het muziek luisteren, dus als je gewoon goed geluid hebt voor films en games dan is dat voldoende. Het liefst kleine speakers die ik aan de buur kan schroeven. Standers zou ook kunnen maar die zijn denk ik gelijk een stuk duurder. Ik wil rond de 500 euro uitgeven voor receiver/surround set. Of is dat niet rieel voor wat ik wil? Desnoods 2e hands.
Ik weet niet wat een beetje prijs is voor een receiver.

In ieder geval bedankt voor de snelle reactie!
Groet

groet

DVDProfilersFilmgek
24-01-2011, 14:51
Het geluid betreft vind ik het belangrijk dat je tijdens het kijken van een film of tijdens het spelen van een game dat je het echte dolby surround effect hebt. (het bekende helikopter overvlieg moment) Ik heb buren dus ik zal hem nooit enorm hard zetten. Qua kwaliteit van het geluid, daar heb ik niet echt een beeld van hoe ik dat moet uitdrukken. Ik zal er waarschijnlijk geen muziek op zetten om het muziek luisteren, dus als je gewoon goed geluid hebt voor films en games dan is dat voldoende. Het liefst kleine speakers die ik aan de buur kan schroeven. Standers zou ook kunnen maar die zijn denk ik gelijk een stuk duurder. Ik wil rond de 500 euro uitgeven voor receiver/surround set. Of is dat niet rieel voor wat ik wil? Desnoods 2e hands.
Ik weet niet wat een beetje prijs is voor een receiver.

In ieder geval bedankt voor de snelle reactie!
Groet

groet

Het mooiste zou zijn een receiver waar je alles inprikt en van daaruit met 1 HDMI kabel naar je Beamer. Het mooiste is dan een receiver die verschillende beeldsignalen om kan zetten naar de HDMI uitgang...... maar die zijn toch al over de 400 euro, dan blijft er te weinig over voor de speakers.

Je kan goedkoper kiezen, dan sluit je wel alle beeldsignalen rechtstreeks aan op je Beamer, spelconsoles met HDMI en digitenne met cinch video.

Audio van spelconsoles via optisch naar versterking en van digitenne analoog op versterking(of als digitenne ook een optische uitgang heeft met optisch, al zal het voor het geluid van digitenne niet veel uitmaken) In dit goedkope voorstel denk ik dan bijvoorbeeld aan de Logitech 5500 voor het geluid.

Het ligt maar helemaal aan de opstelling en het bedieningsgemak dat je wilt, goedkoop kan uiteindelijk wel eens duurkoop zijn als je toch wat meer wilt.

Zou proberen het budget wat te verhogen, je wilt tenslotte ook in de toekomst niet beperkt zijn en niet tegen lipsync probleempjes etc etc aanlopen. Als je te goedkoop aankoopt dan kun je later spijt krijgen als je wat wilt aansluiten en je moet weer investeren in extra kabeltjes en een switch en een lastige bediening van alle houtje touwtje oplossingen.

Zou bijvoorbeeld gaan voor de Onkyo 608, die kan diverse video signalen omzetten die dan naar de HDMI uitgang gaan, de goedkopere modellen kunnen dat niet. Er zijn genoeg mooie compacte satellietsetjes te koop, mag graag de Canton aanraden, mooie kwaliteit voor een mooie prijs.

Setje knappe speakers:

http://media.kieskeurig.nl/images/00/93/10/4b/1c13/4ea0/af20/b592b4c337f7/orig.jpg


Prijs vanaf 331,--

Een veelzijdige receiver:

http://media.kieskeurig.nl/images/01/01/16/50/c12d/4d7f/b6db/df3510208a58/orig.jpg

prijs vanaf 424,--

Maakt samen 755,--

Ik weet dat het een stuk boven je budget is, maar als er een mooie beamer mag komen, dan kan er ook een beetje knappe en wat veelzijdige audiosetup bij.

Sabst3r
24-01-2011, 15:05
Als ik het allemaal goed begrijp gaat het met de duurdere optie zo worden dat alle apparatuur (spelcomputers, digitenne, etc.) de receiver in gaan. En dan vanuit de receiver gaat 1 HDMI kabel de beamer in en er gaan snoertjes vanuit de receiver de boxjes in.

Ik zie dat de receiver die jij me gaf 5 HDMI ingangen heeft. Dat is toch veel te veel voor mijn doeleinden?

Als ik nog even ga zoeken naar verschillende receivers, waar moet ik dan precies op letten? Als we van mijn standpunt kijken.

Groet,

Sabst3r(y)

DVDProfilersFilmgek
24-01-2011, 15:47
Als ik het allemaal goed begrijp gaat het met de duurdere optie zo worden dat alle apparatuur (spelcomputers, digitenne, etc.) de receiver in gaan. En dan vanuit de receiver gaat 1 HDMI kabel de beamer in en er gaan snoertjes vanuit de receiver de boxjes in.

Ik zie dat de receiver die jij me gaf 5 HDMI ingangen heeft. Dat is toch veel te veel voor mijn doeleinden?

Als ik nog even ga zoeken naar verschillende receivers, waar moet ik dan precies op letten? Als we van mijn standpunt kijken.

Groet,

Sabst3r(y)

Hij heeft er zelfs 6;) (zit er nog 1 aan de voorkant) Is nooit teveel, je hebt er eerder tekort dan te weinig, beter mee verlegen dan om verlegen.

In jouw geval, als je tenminste niet een hele berg kabeltjes richting de beamer wil..... dat de receiver diverse videosignalen om kan zetten naar zijn HDMI uitgang voor de HDMI ingang van de Beamer.

Er zijn heel veel zaken waar je op moet letten bij de aanschaf van een reciever, zoals vermogen, mogelijkheden, bedieningsgemak, aansluitingen, is het een recent model, denk daarbij aan HDMI 1.4.

Er zijn genoeg aandere merken die dat ook bieden, enkele andere goede merken zijn oa Yamaha, Denon en Marantz.

Ben benieuwd wat je zoal prijsgunstig gaat vinden.

Sabst3r
24-01-2011, 16:25
Heel erg bedankt voor de info.
Ik ga ermee aan de slag.

groet,
Sabst3r(y)

Sabst3r
25-01-2011, 10:33
Ik hoorde van een vriend van me dat als je een receiver tussen een blu-ray speler en tv doet dat het Full HD effect helemaal weg is. Klopt dat?

Als ik naar de voorgaande berichten kijk klopt dat niet. Maar ik wil het wel even zeker weten. Want ik wil niet dat ik dan een fullHD beamer koop dat ik er geen fullHD op kan zien.;)

Groet

Sabst3r

DVDProfilersFilmgek
25-01-2011, 11:00
Ik hoorde van een vriend van me dat als je een receiver tussen een blu-ray speler en tv doet dat het Full HD effect helemaal weg is. Klopt dat?

Als ik naar de voorgaande berichten kijk klopt dat niet. Maar ik wil het wel even zeker weten. Want ik wil niet dat ik dan een fullHD beamer koop dat ik er geen fullHD op kan zien.;)

Groet

Sabst3r

Gauw een wat wijzere vriend nemen, deze heeft een grote duim of lult uit zijn nek;)

Al naar gelang de prijs van een receiver, kan zelfs de receiver uit een Standaard Definitie een High Definitie maken(de wat duurdere modellen) De allereerste receivers met HDMI deden zelfs helemaal niets met het signaal, ze schakelden het alleen maar door. De 2e generatie receivers deed enkel wat met het geluid, kon soms alleen maar PCM signalen aan. De 3e generatie kon de DD5.1 en DTS5.1 en wat 6.1 aan, en de wat duurdere modellen konden upscalen van SD naar HD. De huidige generatie speelt ook de HD audio formaten af, DD True HD en DTS HD Master en DTS HR en nog DD variant die haast nooit gebruikt wordt.

Sommige receivers kunnen dus wat met het beeld doen, anderen weer niet, en ook degene die het kunnen, kun je instellen om er niets mee te doen, oftewel het videosignaal zoals het aangeboden wordt door te voeren naar een TV/Beamer of Monitor.

Je hoeft je niet bang te laten maken, HDMI is er juist voor om HD signalen, zowel audio als video door te geven, het is ook de enige die het kan, al kan component wel tot 1080p doorgeven, het kan niet de HD audio verwerken....... Vandaar mijn opmerking, zorg dat je een receiver van de laatste generaties neemt en niet 1 uit het jaar kruik, onervaren mensen denken wel eens tegen een koopje aan te lopen, maar dat kunnen dan wel eens miskopen zijn door een te oud model.

Mocht je nog vragen krijgen...... daar zijn we voor8-)

Sabst3r
25-01-2011, 11:04
Ja dat dacht ik al, anders zouden niet zoveel mensen een receiver gebruiken hier op het forum:lol:.

Zal hem zeggen dat ie even naar zijn duim moet laten kijken(y).

Groet,
Sabst3r