PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuw op het forum en recent een mooi HT set aangeschaft!



Zeagle
06-02-2011, 20:18
Hallo allemaal,

Brand new op dit forum en ook brand new in de wereld van audio/video.
Voorheen flink geïnteresseerd in Caraudio en in het bezit van een flinke installatie. Echter door de komst van een geweldige zoon geen plek meer voor audio in de auto. Inmiddels alles verkocht en besloten om het opgestreken geld te investeren in een HT set. Was in het bezit van een Pioneer Receiver met wel 5 x 25 watt (overigens bezit hem nog steeds maar is niet meer aangesloten) en vond het tijd worden om een mooie HT set aan te schaffen. Na meerdere luister sessies (ca. 6 stuks, elk in een andere winkel) en het beluisteren van diverse combinaties qua AV receivers en speakersets gekozen voor de volgende componenten:

Onkyo TX-NR808
Onkyo BD-SP808 Blue ray speler
Bowers & Wilkins CM8 front speakers
Bowers & Wilkins CM1 Surround speakers (inclusief de originele B&W stands)
Bowers & Wilkins CM Center speaker

Spullen zijn reeds besteld en heb de receiver al mogen ontvangen. Uiteraard uitgepakt en moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben. Imposant gewichtig apparaat. Ik kon het niet laten om de receiver alvast aan te sluiten op de van de Pioneer set afkomstige speakers. Wat een verschil qua geluid t.o.v. de Pioneer versterker. Vanuit dat oogpunt staat me nog wat te wachten met de B&W naar mijn mening.

Ik hou jullie op de hoogte betreffende de set. Ik zal in volgende posts laten weten welke tv ik in me bezit heb, welke kabels ik ga toepassen, hoe ik alles ga aansluiten en niet te vergeten foto's!

Gegroet!

Zeagle

DVDProfilersFilmgek
06-02-2011, 22:41
Welkom alvast(y)

Ik wacht het allemaal even af...... en als je je nieuwe speakers krijgt, niet schrikken, het eerste uur zullen ze waarschijnlijk niet heel erg fijn klinken. Als ze een tijdje spelen zullen ze steeds beter gaan klinken:grin:

BTW, mooi lijstje met spullen(y) ik mis in je lijstje nog wel een sub, vergeten te vermelden of komt deze later?

Zeagle
07-02-2011, 21:05
Bedankt voor de tip. Zal ze niet meteen terug brengen naar de winkel ;) . Had begrepen dat in de handleiding (digitaal van de B&W website bekeken) van de speakers staat dat ze idd dienen in te spelen. Hou er zeker rekening mee.

Betreffende de rest van de setup.

Als tv heb ik een Samsung 46C6700, idd een LED tv. Voorheen in het bezit van een Phillips Ambilight 42" LCD. Type nummer is me onbekend, echter was het één van de eerste ambilight modellen, en ja toentertijd het topmodel en voor veel te veel euries aangeschaft. Helaas begaf deze tv het na 5 jaar en 1 maand. 1 maand te laat daar ik garantie had bijgekocht. Helaas geen coulance bij de Its :-(. De Samsung hangt nu ca. 3 maanden. Qua beeldkwaliteit een behoorlijke vooruitgang.

Verder ben ik in het bezit van een UPC mediabox. Helaas voorzien van slechts een scart. T.z.t. eens kijken of ik ga overstappen naar HD om zodoende in het bezit te komen van een mediabox met Hdmi aansluiting.

Om terug te komen op de pioneerset, dit was een set bestaande uit een VSX-c300 en een DV-444. Gekocht als set inclusief speakers en subwoofer. Zie onderstaande afbeelding echter zonder de DV-444.

http://img819.imageshack.us/img819/847/pioneervsxc300s.jpg (http://img819.imageshack.us/i/pioneervsxc300s.jpg/)


Betreffende een sub, deze mist inderdaad nog in de nieuwe setup. Bij de diverse luistersessies was ik erg onder de indruk van het laag. In diverse revieuws wordt er ook gesproken over dat de zuilen behoorlijk laag kunnen genereren. Desalniettemin ben ik voornemens om de sub nog aan te schaffen. Wil het eerst echter even zonder uitproberen.

Ik zal morgen proberen om even een foto van de huidige setup te plaatsen. Eén foto zegt meer dan 1000 worden!

Greetings,
Zeagle

HTip
07-02-2011, 22:36
Welkom op het forum!

Mooie set heb je (y) Zo te lezen ben je aardig op de hoogte. Waar de meeste tijd (en soms frustratie) in gaat zitten is het optimaal instellen van het geluid. Met name de zgn. surround-bubble is iets wat niet altijd even eenvoudig is te bereiken. Op dit forum staan tips om dit voor elkaar te krijgen. En daarnaast kan je natuurlijk in je eigen topic vragen stellen.

Ben benieuwd naar je foto's. Het plaatje in je laatste post kan ik echter niet zien.

Veel luister- en kijkplezier!

DVDProfilersFilmgek
08-02-2011, 15:25
Hier werkte het plaatje ook niet, plaatje moet een link naar een adres op het internet zijn, en volgens de eigenschappen van het niet werkende plaatje was dat niet het geval:-(

DVDProfilersFilmgek
08-02-2011, 15:38
Bedankt voor de tip. Zal ze niet meteen terug brengen naar de winkel ;) . Had begrepen dat in de handleiding (digitaal van de B&W website bekeken) van de speakers staat dat ze idd dienen in te spelen. Hou er zeker rekening mee.

Betreffende de rest van de setup.

Als tv heb ik een Samsung 46C6700, idd een LED tv. Voorheen in het bezit van een Phillips Ambilight 42" LCD. Type nummer is me onbekend, echter was het één van de eerste ambilight modellen, en ja toentertijd het topmodel en voor veel te veel euries aangeschaft. Helaas begaf deze tv het na 5 jaar en 1 maand. 1 maand te laat daar ik garantie had bijgekocht. Helaas geen coulance bij de Its :-(. De Samsung hangt nu ca. 3 maanden. Qua beeldkwaliteit een behoorlijke vooruitgang.

Verder ben ik in het bezit van een UPC mediabox. Helaas voorzien van slechts een scart. T.z.t. eens kijken of ik ga overstappen naar HD om zodoende in het bezit te komen van een mediabox met Hdmi aansluiting.

Om terug te komen op de pioneerset, dit was een set bestaande uit een VSX-c300 en een DV-444. Gekocht als set inclusief speakers en subwoofer. Zie onderstaande afbeelding echter zonder de DV-444.

http://www.dvd.nl/forum/attachment.php?attachmentid=1819&stc=1&d=1297111644

Betreffende een sub, deze mist inderdaad nog in de nieuwe setup. Bij de diverse luistersessies was ik erg onder de indruk van het laag. In diverse revieuws wordt er ook gesproken over dat de zuilen behoorlijk laag kunnen genereren. Desalniettemin ben ik voornemens om de sub nog aan te schaffen. Wil het eerst echter even zonder uitproberen.

Ik zal morgen proberen om even een foto van de huidige setup te plaatsen. Eén foto zegt meer dan 1000 worden!

Greetings,
Zeagle

Inderdaad vervelend als een apparaat er te jong mee ophoud, van een TV, ook een LCD, mag je toch verwachten dat het wel een jaartje of 10 speelt toch.....

Heb zelf een ongeveer vergelijkbare set speakers, ook voldoende laag en met muziek spelen staat de sub nu regelmatig uit. Toch als ik wel een wat zwaardere bas wil en dat wil bereiken zonder het totale volume omhoog te zetten, dan merk je pas hoe fijn een sub is, ook bij lage volumes kun je dan een mooi diep laag laten weergeven. Bij films is het gewoon een must, zeker bij de effecten. Echt laag komt uit een echte sub, deze hebben dan ook een groot formaat en een krachtige versterker, maar ik denk dat ik je dat niet hoef te vermelden, als (ex) caraudioliefhebber zul je dat dat wel weten.(y)

Zeagle
08-02-2011, 20:27
Heren,

Bedankt voor de feedback betreffende het plaatje. Vreemde is dat ik wel een plaatje zie. Komt hoogstwaarschijnlijk uit m'n cache geheugen.
Als het goed is nu opgelost!

Zojuist fotos gemaakt met de huidige setup. Op de foto is al wel de nieuwe Onkyo receiver te zien.

http://img87.imageshack.us/img87/1719/avsetup.jpg (http://img87.imageshack.us/i/avsetup.jpg/)

Om te genieten, zie hier onze hangbank met bijbehorende hocker voor de voetjes (sorry, zo heet zo'n ding nou eenmaal).

http://img821.imageshack.us/img821/5751/hangbank.jpg (http://img821.imageshack.us/i/hangbank.jpg/)

De kamer is 5,2 bij 4,5 meter, aangrenzend aan deze ruimte bevindt zich de eethoek en een open keuken. De afstand tussen het scherm en de bank is 5,2 meter. Het tv meubel is naar mijn mening aan de grote kant en voorziet niet in voldoende ruimte voor de AV installatie. De Onkyo Bleuray speler is flink hoger dan de huidige Pioneer DVD speler en zodoende zal het niet gaan passen in de nieuwe situatie. Mijn wens is dan ook om tzt een ander tv meubel aan te schaffen. Wat mij betreft een stuk smaller en uiteraard voorzien van voldoende ruimte voor de AV installatie. Alleen nog de vrouw overtuigen :oops:.

Ik vraag me eigenlijk af hoever de (nog op te stellen) frontspeakers uit elkaar dienen te staan. Uiteraard zal ik er zeker mee gaan experimenteren maar ben echter benieuwd of er theoriën over zijn. Iemand wellicht advies?

Nog iets anders, inmiddels heb ik speakersnoer en banaanstekkers van monstercabel aangeschaft. Helaas passen de banaanstekkers niet in de speakerconnectoren op de receiver. Ik heb gelezen op dit mooie forum dat je bij Onkyo's het middengedeelte eruit kan krijgen door een parkertje in te draaien en deze vervolgens met kunststof insert en al er met een tangetje weer uit te trekken. Is dat ook met de 808 het geval? Dit voordat ik het sloop uiteraard.

Alvast mijn dank voor jullie reacties (y).

Nog even terug komen op de sub. Voorlopig zal ik hoogswaarschijnlijk de Pioneer even laten staan. Laag is en was vroeger (mijn caraudio van toen, 4 x 10" stereo sub's van rockford fosgat elke een eigen stereoversterker en voorzien van twee grote condensatoren voor de spanningdips) zeker mijn ding. Zodra de bankrekening het weer toe laat zal er vast wel een nieuwe aan de setup worden toegevoegd.) Hoogstwaarschijnlijk eentje uit de CM serie.

Groeten,
Zeagle

ps. volgende foto's zullen waarschijnlijk het weekend komen, als het goed is zijn de speakers dan in mijn bezit. Tevens zal ik bij binnenkomst van de blueray wat detailsfotos maken van de apparatuur. Helaas ben ik nog niet bekend met de levertijd van de speler, hoor ik als het goed is morgen.

HTip
08-02-2011, 21:06
Gezellige ingericht en heel sfeervol (y) Lekkere hangbank, dus filmkijken zal geen straf zijn...

Wat de plaatsing van je fronts betreft, er is een richtlijn die ITU5.1 heet. Hierbij wordt een denkbeeldige lijn van de sweetspot en de center getrokken. De hoek die de lijn met de fronts maakt is dan tussen de 25 en 35 graden. De rears maken hoek van ca. 110 graden. Dank krijg je dit plaatje:
http://www.genelec.com/documents/images/faq/faq30_1.gif

Nog meer tips vindt je hier:
http://www.community.genelec.com/news/23/71/Where-to-place-Loudspeakers-in-a-5-1-Setup---Tip-8/

Ter vergelijk, mijn opstelling:
https://lh4.googleusercontent.com/_sOkGvc5ueBI/TKg3eol1wFI/AAAAAAAAGLM/nsNd8GkL07A/s640/Ontwerp%20HT%20-%20kijk-%20en%20luisterpositie%2020101003.jpg