PDA

Bekijk de volledige versie : Vinzie's home theater set



Vinzie
15-02-2011, 19:48
Mijn home theater set:

Denon 2309 reciever (DTS-MA, HD-Dobly Digital, Audyssey multEQ) via HDMI aangesloten op de TV
Klipsch F3 front speakers
Klipsch C2 center speaker
Eltax Silverstone rear speakers
Popcorn A200 via HDMI
Playstation 3 slim 160 GB via HMDI
SVS PB13 Ultra subwoofer (15 Hz tune)
Anti-mode 8033 (subwoofer equaliser)
42" panasonic plasma TV (full hd)
Harmony One (oplader zie je rechts onderin de kast staan, naast de Popcorn A200)


Momenteel heb ik de kappen op de Klipsch F3 zitten:
http://lh5.ggpht.com/_4qr5guiqEqY/TTwnJyZxS-I/AAAAAAAAAJ8/QFixq5BbttQ/s640/speakers%20met%20kappen.JPG

Voorheen zonder kappen (hier nog met HDX1000 en dvd speler in de kast):
http://lh6.ggpht.com/_4qr5guiqEqY/S7OhsfVt-5I/AAAAAAAAAGs/NoPsE-f3J4I/s640/SDC11942.JPG

Playstation 3 Slim, Popcorn Hour A200 (met extra koel-gaten) en Harmony One lader:
http://lh6.ggpht.com/_4qr5guiqEqY/TTwnJepwvNI/AAAAAAAAAJ4/3e-k3kKAYs4/s640/playstation%20en%20popcorn%20.JPG


SVS PB13 Ultra subwoofer (ruim 70 kg, met 750 watt BASH amp):
http://lh4.ggpht.com/_4qr5guiqEqY/S7OivMJs6rI/AAAAAAAAAHQ/xomw5ePPUls/s640/875527852_6_UNJB.jpeg


De subwoofer EQ (DSpeaker Antimode 8033). In eerste instantie had ik deze achterop de subwoofer geplakt met duck-tape, vandaar de lijmresten. Nu ligt hij achter een vaas boven op de subwoofer.:
http://lh4.ggpht.com/_4qr5guiqEqY/TTwnI7Z8ujI/AAAAAAAAAJ0/VC5z9-WbN7w/s640/antimode%208033.JPG


Surround speaker links achter:
http://lh4.ggpht.com/_4qr5guiqEqY/S7Ohtq3-aII/AAAAAAAAAG0/32pRA3NRr-0/s640/SDC11946.JPG


Surround speaker rechts achter + subwoofer naast de bank (subwoofer is net zo groot als het dienblad wat erop staat):
http://lh6.ggpht.com/_4qr5guiqEqY/S7OpczijWhI/AAAAAAAAAHY/1FMBol62myg/s640/SDC11949.jpg

Ben momenteel nog aan het kijken voor vervanging van de front speakers. Wil wat kleinere bookshelf speakers en dan meteen kwalitatief wat vooruit. Zit momenteel aan Phonar of SVS te denken.

HTip
15-02-2011, 20:58
Ook mooie binnenkomer (y) Imposante set heb je. Handig hé, zo'n bijzettafeltje met een 1000W versterker :shock: :lol:
Ook nog een Antimode om de SVS te temmen. Helemaal goed :toppie:

Veel kijk- en luisterplezier!

Vinzie
16-02-2011, 15:58
@HTip: Thanks. Ben natuurlijk niet zo begonnen. Vorig jaar had ik nog een sony versterker van ruim 8 jaar oud met een setje magnat speakers (zuiltjes) en geen sub. In de tussentijd heb ik nog een Klipsch RW12 sub gehad, maar deze ging niet diep genoeg naar mijn zin, dus maar overgestap op een SVS. Het is echter het 'oude' model, dus 'slechts' 750 watt (bash amp) continue ipv de nieuwe 1000 watt (slegde amp).
En het is inderdaad dat hij al bijzettafel vermomt kan worden, want de vriendin vond hem eigenlijk belachelijk groot :)
Over de anti-mode niets dan goeds. Eerder had ik het idee dat sommige frequenties van de sub harder klonken en wat meer doorgalmden dat andere frequenties. Dit lijkt nu helemaal wel. De anti-mode doet z'n werk prima (vooral als je kijken dat andere alternatieven zoals velodyne SMS bijna 3x zo duur zijn).

DVDProfilersFilmgek
16-02-2011, 17:53
Inderdaad ook een mooie binnenkomer, welkom hier.

Je hebt een mooi setje en idd een lekkere dikke sub, houd ik zelf ook wel van, laag komt nu eenmaal niet uit een speldeknop(y)

Heeft Klipsch geen monitor modellen in dezelfde reeks als je fronts? Je hebt ander merk surrounds, of hebben ze wel dezelfde klankkleur als je fronts?

Heb je je Popcorn zelf wat opgeboord? Heb zelf alweer heel lang de 110, deze wordt idd ook best wel warm...

Vinzie
17-02-2011, 19:04
Inderdaad ook een mooie binnenkomer, welkom hier.

Je hebt een mooi setje en idd een lekkere dikke sub, houd ik zelf ook wel van, laag komt nu eenmaal niet uit een speldeknop(y)

Heeft Klipsch geen monitor modellen in dezelfde reeks als je fronts? Je hebt ander merk surrounds, of hebben ze wel dezelfde klankkleur als je fronts?

Heb je je Popcorn zelf wat opgeboord? Heb zelf alweer heel lang de 110, deze wordt idd ook best wel warm...

Thanks
Ja idd echt laag geluid komt uit een flinke kist :)

Klipsch heeft inderdaad ook monitor modellen. Heb ook zitten denken om de rear speakers te vervangen door speakers uit dezelfde serie. Maar ik wil binnenkort eens gaan kijken naar een nieuwe set (dus incl de achterspeakers).

Zover ik weet is het het belangijkst dat je voorste 3 speakers van dezelfde reeks zijn. Mocht ik besluiten geen nieuwe set te kopen dan ga ik idd toch op zoek naar matchende rearspeakers.

Ik heb zelf gaten geboord in de case van de popcorn a200. Er zit een fan in maar die kan ze warme lucht niet goed kwijt. Met wat gaten boven de fan wordt hij amper warm en maakt hij ook wat minder geluid. Dat was een tip van het mpcclub.com forum geloof ik.
Ik geloof dat de a110 de kast zelfs als heatsink gebruikt. Dus het is normaal dat deze warm wordt. Werkt anders dan de plastic case van de a200.

Vinzie
07-10-2011, 10:26
Heb inmiddels de front, center en rear speakers vervangen door een setje Axiom speakers. De M3 fronts (op norstone stands), VP100 center en QS4 rears.
https://lh5.googleusercontent.com/-bM1GkmcoCBk/TjKuN4dfAbI/AAAAAAAAAOc/4rH9KubggNk/s512/SDC13614.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-F2ejq-MRQ1c/TnxP6fRtSgI/AAAAAAAAAPA/Ux2kPpEbDEk/s640/nieuw%252520behang1.JPG

Verder is de 750watt BASH amp van mijn SVS PB13 subwoofer overleden en ik heb hem moeten vervangen door een nieuwe 1000watt SLEDGE DSP amp...
https://lh6.googleusercontent.com/-xWQM03pe8p4/TnxP7sE799I/AAAAAAAAAPI/S6ZWlw5nxlQ/s512/sledge%252520amp%252520ingebouwd.JPG




Mijn home theater set:

Denon 2309 reciever (DTS-MA, HD-Dobly Digital, Audyssey multEQ) via HDMI aangesloten op de TV
Klipsch F3 front speakers
Klipsch C2 center speaker
Eltax Silverstone rear speakers
Popcorn A200 via HDMI
Playstation 3 slim 160 GB via HMDI
SVS PB13 Ultra subwoofer (15 Hz tune)
Anti-mode 8033 (subwoofer equaliser)
42" panasonic plasma TV (full hd)
Harmony One (oplader zie je rechts onderin de kast staan, naast de Popcorn A200)

Momenteel heb ik de kappen op de Klipsch F3 zitten:
http://lh5.ggpht.com/_4qr5guiqEqY/TTwnJyZxS-I/AAAAAAAAAJ8/QFixq5BbttQ/s640/speakers%20met%20kappen.JPG

Voorheen zonder kappen (hier nog met HDX1000 en dvd speler in de kast):
http://lh6.ggpht.com/_4qr5guiqEqY/S7OhsfVt-5I/AAAAAAAAAGs/NoPsE-f3J4I/s640/SDC11942.JPG

Playstation 3 Slim, Popcorn Hour A200 (met extra koel-gaten) en Harmony One lader:
http://lh6.ggpht.com/_4qr5guiqEqY/TTwnJepwvNI/AAAAAAAAAJ4/3e-k3kKAYs4/s640/playstation%20en%20popcorn%20.JPG


SVS PB13 Ultra subwoofer (ruim 70 kg, met 750 watt BASH amp):
http://lh4.ggpht.com/_4qr5guiqEqY/S7OivMJs6rI/AAAAAAAAAHQ/xomw5ePPUls/s640/875527852_6_UNJB.jpeg


De subwoofer EQ (DSpeaker Antimode 8033). In eerste instantie had ik deze achterop de subwoofer geplakt met duck-tape, vandaar de lijmresten. Nu ligt hij achter een vaas boven op de subwoofer.:
http://lh4.ggpht.com/_4qr5guiqEqY/TTwnI7Z8ujI/AAAAAAAAAJ0/VC5z9-WbN7w/s640/antimode%208033.JPG


Surround speaker links achter:
http://lh4.ggpht.com/_4qr5guiqEqY/S7Ohtq3-aII/AAAAAAAAAG0/32pRA3NRr-0/s640/SDC11946.JPG


Surround speaker rechts achter + subwoofer naast de bank (subwoofer is net zo groot als het dienblad wat erop staat):
http://lh6.ggpht.com/_4qr5guiqEqY/S7OpczijWhI/AAAAAAAAAHY/1FMBol62myg/s640/SDC11949.jpg

Ben momenteel nog aan het kijken voor vervanging van de front speakers. Wil wat kleinere bookshelf speakers en dan meteen kwalitatief wat vooruit. Zit momenteel aan Phonar of SVS te denken.

DVDProfilersFilmgek
07-10-2011, 11:23
Reden vervanging?

In welk opzicht ben je erop vooruit gegaan?

Hoe vind je ze klinken?

Heeft je opstelling met deze opstelling voor en nadelen?

Hoe tevreden ben je over het geluid?

Heel veel plaatjes(y) maar een beetje verhaaltje erbij mag ook wel toch...;)

Vinzie
09-10-2011, 11:44
Reden vervanging?

In welk opzicht ben je erop vooruit gegaan?

Hoe vind je ze klinken?

Heeft je opstelling met deze opstelling voor en nadelen?

Hoe tevreden ben je over het geluid?

Heel veel plaatjes(y) maar een beetje verhaaltje erbij mag ook wel toch...;)

Terechte opmerking!

De reden dat ik de klipsch heb vervangen is dat ik een set speakers van hetzelfde merk wilde. Nu kon ik natuurlijk een set rear speakers van klipsch kopen, maar zou het ook niet erg vinden een setje kleinere speakers te hebben van een wat betere kwaliteit. Dus ben op zoek gegaan naar een nieuwe 5.0 set (de svs sub blijft) en ben na het lezen van vele recenties bij Axiom uitgekomen. In elke recentie/shoot-out etc die ik heb gelezen van de conclusie dat deze speaker erg veel waarde voor je geld geven. Ze klinken als speakers van 2 tot 3x zo duur. Een 5.0 set van Axiom pastte precies in mijn budget en daarom heb ik ze meteen besteld (Axiom in niet in een winkel te beluisteren, alleen online te bestellen. Daarom een 30 dagen niet goed geld terug garantie).

De Axiom fronts en center en staan op dezelfde plek en hoogte als de klipsch. Achter zijn de speakers die op de rand van de bank stonden vervangen door de QS4 speaker van Axiom die ik 1,20 boven de bank aan de achtermuur heb gehangen. Hierdoor is het surround geluid een flink stuk ruimtelijker geworden. Ook mede doordat elke box 4 speakers bevat en dus voor diffuus geluid zorgt.

Heb na het ophangen van de rear-speakers toch maar besloten de draden in de muur te frezen en er daarna een nieuw behangetje over te doen.

Een aantal dingen die mij opvallen:
- Instumenten klinken echter/realistischer (tijdens muziek)
- Speakers klinken heel neutraal en geven dus precies het geluid weer wat op de CD/DVD/BD staat
- De speakers kunnen erg luid spelen voor 'maar' boekplankspeakers. Kunnen dus prima mee in een HT set.
- De rear speakers (4 luidsprekers per box) klinken erg goed. Al een paar keer uit het raam gekeken of het buiten regende... :p
Speel nu zelfs muziek regelmatig in de 'DD prologic II music' stand, klinkt bij een hoop muziek toch mooier dan puur stereo (in mijn mening dan).
- De M3 fronts kunnen aardig laag spelen, is voor de meeste muziek zelfs zonder subwoofer prima.

Ik vind het geluid nu prima klinken. Het zal vast beter kunnen, maar ben van plan van deze set nog een flink aantal jaartjes te genieten.

@DVDProfilersFilmgek: Hopelijk was dit een beetje wat je bedoelde

DVDProfilersFilmgek
09-10-2011, 12:24
Yep(y)

Met een toelichting wordt je aanschaf en het hoe en waarom heel begrijpelijk. Je wilde compactere speakers en iets van een iets andere kwaliteit/klank dan die van Klipsch, ik zal niet direct roepen beter, er zijn hier genoeg Klipsch liefhebbers op het forum en de klankkleur is voor iedereen toch weer heel persoonlijk.

Petje af (y), je hebt er heel wat werk van gemaakt, de kabels in de muur frezen en er een nieuw behangetje tegenaan gooien is toch weer heel wat uurtjes werk en geeft ook nog eens een hoop rommel. Kun je voor de liefhebbers nog vermelden welk soort kabel je hebt gebruikt, materiaal en misschien nog wel het belangrijkste de dikte van de gebruikte kabel eventueel met de lengte van de kabel?(kwam er zelf na aanschaf van een nieuwe set speakers achter dat het met mijn snoeren toch wel een beetje een rommeltje was en heb toen alles vervangen)

Je achterspeakers zijn inderdaad een beetje apart, aan weerszijden tweeters en aan de boven en onderkant een lage tonen speaker, deze zullen in staat zijn het achtergeluid lekker te spreiden, je krijgt dan al aardig het idee van een 7.1 opstelling.:grin:

Je vind je speakers heel neutraal klinken, dat lees ik als weinig tot geen kleuring, maar wat vind je zelf van het hoog, misschien in vergelijking met je Klipsch?

Kan me voorstellen dat je, als je eenmaal tevreden bent, niet al weer om je heen aan het kijken bent voor alweer andere speakers, zo denk ik zelf dat ik naar huidige omstandigheden geen andere speakers meer zal kopen, of ze moeten mijn levensverwachting bijstellen naar 100jaar met de garantie van dan nog steeds een goed gehoor.;)

Het geheel ziet er strak en verzorgt uit, zwart is tijdloos en past in ieder interieur, houd ze heel, veel plezier ermee(y)

Vinzie
12-10-2011, 07:30
Yep(y)

Met een toelichting wordt je aanschaf en het hoe en waarom heel begrijpelijk. Je wilde compactere speakers en iets van een iets andere kwaliteit/klank dan die van Klipsch, ik zal niet direct roepen beter, er zijn hier genoeg Klipsch liefhebbers op het forum en de klankkleur is voor iedereen toch weer heel persoonlijk.

Petje af (y), je hebt er heel wat werk van gemaakt, de kabels in de muur frezen en er een nieuw behangetje tegenaan gooien is toch weer heel wat uurtjes werk en geeft ook nog eens een hoop rommel. Kun je voor de liefhebbers nog vermelden welk soort kabel je hebt gebruikt, materiaal en misschien nog wel het belangrijkste de dikte van de gebruikte kabel eventueel met de lengte van de kabel?(kwam er zelf na aanschaf van een nieuwe set speakers achter dat het met mijn snoeren toch wel een beetje een rommeltje was en heb toen alles vervangen)

Je achterspeakers zijn inderdaad een beetje apart, aan weerszijden tweeters en aan de boven en onderkant een lage tonen speaker, deze zullen in staat zijn het achtergeluid lekker te spreiden, je krijgt dan al aardig het idee van een 7.1 opstelling.:grin:

Je vind je speakers heel neutraal klinken, dat lees ik als weinig tot geen kleuring, maar wat vind je zelf van het hoog, misschien in vergelijking met je Klipsch?

Kan me voorstellen dat je, als je eenmaal tevreden bent, niet al weer om je heen aan het kijken bent voor alweer andere speakers, zo denk ik zelf dat ik naar huidige omstandigheden geen andere speakers meer zal kopen, of ze moeten mijn levensverwachting bijstellen naar 100jaar met de garantie van dan nog steeds een goed gehoor.;)

Het geheel ziet er strak en verzorgt uit, zwart is tijdloos en past in ieder interieur, houd ze heel, veel plezier ermee(y)

Je hebt gelijk over dat 'beter' natuurlijk een kwestie is van smaak. Ik heb vooral gekeken naar de (veelal lovende) reviews over axiom speakers in het algemeen. Ook op de website van Axiom staat zoveel te lezen over hoe en waarom. Hier staat ook uitgelegd dat bv aluminium/titanium tweeters niet perse scheller hoeven te klinken dan bv soft-dome tweeters, dat dat afhankelijk is van de bouw en dat axiom daarom voor titanium tweeters heeft gekozen. Dat soort dingen heeft mij doen besluiten om voor axiom te gaan.

Ik heb de axiom en klipsch niet naast elkaar gehoord (A/B) maar hoor wel meer in de muziek. Instrumenten lijken wat nadrukkelijker aanwezig, klinken meer apart dan als 1 grote massa geluid. Daarom noemde ik het 'beter'...

Voor het frezen had ik glasvezel-behang op de muur, met een likje verf. Deze heb ik ingesneden voordat ik de gleuven met een gleuven-frees te lijf ben gegaan. Daarna gewone 4/8 pijp in de muur gemaakt tot achter de opstaande plint. De speaker kabels voor achter lagen als onder de plint door tot achter de subwoofer. De heb ik met een kroonsteentje verlengt (kroonsteentje valt weg achter de plint. De achter speaker zelf hangt voor het gat. Als kabel heb ik geloof ik 2 x 2,5 mm2 onder de plint naar achter liggen en vanachter de plint omhoog 2 x 2 mm2 (laatste 2 meter).

Wat betreft deze achterspeakers. Er zijn wel meer fabrikanten die achterspeakers leveren die meerdere kanten op stralen... dus in die zin zou ik ze niet echt apart noemen..

Ik vond het hoog van de klipsch niet echt schel, zoveel verschil merk ik niet met de axiom. Nu kan dit natuurlijk ook komen doordat ik auddysey gebruikt, die de hoge tonen van de klipsch wat dempt...(?)

Zo nu heb ik volgens mij weer alles ge-replied :)

Verder nog mijn complimenten over met hoeveel zorg/nauwkeurigheid je de posts leest en daarop antwoord... zal een hoop tijd in beslag nemen. Petje af (y)

DVDProfilersFilmgek
12-10-2011, 11:04
Je hebt gelijk over dat 'beter' natuurlijk een kwestie is van smaak. Ik heb vooral gekeken naar de (veelal lovende) reviews over axiom speakers in het algemeen. Ook op de website van Axiom staat zoveel te lezen over hoe en waarom. Hier staat ook uitgelegd dat bv aluminium/titanium tweeters niet perse scheller hoeven te klinken dan bv soft-dome tweeters, dat dat afhankelijk is van de bouw en dat axiom daarom voor titanium tweeters heeft gekozen. Dat soort dingen heeft mij doen besluiten om voor axiom te gaan.

Ik heb de axiom en klipsch niet naast elkaar gehoord (A/B) maar hoor wel meer in de muziek. Instrumenten lijken wat nadrukkelijker aanwezig, klinken meer apart dan als 1 grote massa geluid. Daarom noemde ik het 'beter'...

Voor het frezen had ik glasvezel-behang op de muur, met een likje verf. Deze heb ik ingesneden voordat ik de gleuven met een gleuven-frees te lijf ben gegaan. Daarna gewone 4/8 pijp in de muur gemaakt tot achter de opstaande plint. De speaker kabels voor achter lagen als onder de plint door tot achter de subwoofer. De heb ik met een kroonsteentje verlengt (kroonsteentje valt weg achter de plint. De achter speaker zelf hangt voor het gat. Als kabel heb ik geloof ik 2 x 2,5 mm2 onder de plint naar achter liggen en vanachter de plint omhoog 2 x 2 mm2 (laatste 2 meter).

Wat betreft deze achterspeakers. Er zijn wel meer fabrikanten die achterspeakers leveren die meerdere kanten op stralen... dus in die zin zou ik ze niet echt apart noemen..

Ik vond het hoog van de klipsch niet echt schel, zoveel verschil merk ik niet met de axiom. Nu kan dit natuurlijk ook komen doordat ik auddysey gebruikt, die de hoge tonen van de klipsch wat dempt...(?)

Zo nu heb ik volgens mij weer alles ge-replied :)

Verder nog mijn complimenten over met hoeveel zorg/nauwkeurigheid je de posts leest en daarop antwoord... zal een hoop tijd in beslag nemen. Petje af (y)

Dank je voor het compliment, een hobby mag een beetje tijd kosten en als ik iets doe, dan doe ik het graag goed:-)

Vind zelf het beschrijven van het geluid/klank van een speaker ook heel moeilijk. Met meer apart begrijp ik dat je bedoeld dat je dan meer detail hoort;) Tweeters zijn er in heel veel soorten, maten en materialen, zo had ik voor mijn huidige speakers softmetal vloeistof gekoelde dome tweeters die helemaal naar mijn smaak klonken, zeer helder hoog zonder schel te klinken. Heb nu een weer een ander systeem, ook metaal, maar dan geen dome vorm maar daar het tegenovergestelde van, klinken ook heel helder en helemaal mijn smaak, met andere woorden, het hoeft niet altijd op één en dezelfde manier om toch heel goede resultaten te krijgen.

Je achterspeakers zijn echt wel apart, niet dat er daar niet meer van zouden zijn, maar niet veel. Bij jouw speakers gaat het geluid echt alle kanten op, links-rechts en naar boven en beneden. Maakt tevens dat ze niet overal inzetbaar zijn, maar ze lijken mij wel een heel behoorlijke spreiding van het geluid te kunnen geven, ideaal dus voor achterkanalen. Je zal er dan ook wel wat tijd voor nodig hebben gehad om ze helemaal optimaal in het geluidsbeeld te krijgen. Je hebt er denk ik wel een heel mooi setje aan, het zijn zeker de goedkoopste niet, dacht zelfs nog iets kostbaarder dan je fronts. Heb er zelf geen ervaring mee, om eerlijk te zijn, amper ervaring met dit soort speakers, als lijkt me toe dat jouw speakers makkelijker te plaatsen zijn dan de doorsnee van de op de markt zijnde speakers met dit model.8-)

Aanvulling:

Speakerkabels verlengt met een kroonsteentje:shock: , niet ideaal, maar soms kan het niet anders, toch is het met een kroonsteenje zo dat de verbinding wat makkelijker kan gaan oxideren en dat is nu net niet de bedoeling. Een las(soldeer)verbinding met krimpkousje is beter, anders daar speciaal daar voor ontwikkelde koppelstukjes, daar wordt de kans op oxidatie al weer iets kleiner mee. Wil je het voorlopig zo laten zitten is er niet direct wat aan de hand, ook zul je pas heel laat merken dat het geluid van de rears eventueel wat terugloopt, denk dan aan je kroonsteentjes en maak dan even een verse verbinding. Van 2.5mm2 naar 2mm2 zal denk ik niet echt van invloed zijn, mits het laatste eindje ook 100% OFC is en niet zo'n goedkopere alu/koper audiokabeltje.

Vinzie
12-10-2011, 18:38
Dank je voor het compliment, een hobby mag een beetje tijd kosten en als ik iets doe, dan doe ik het graag goed:-)
Graag gedaan en altijd leuk om complimenten over je systeem te krijgen :)



Vind zelf het beschrijven van het geluid/klank van een speaker ook heel moeilijk. Met meer apart begrijp ik dat je bedoeld dat je dan meer detail hoort;) Tweeters zijn er in heel veel soorten, maten en materialen, zo had ik voor mijn huidige speakers softmetal vloeistof gekoelde dome tweeters die helemaal naar mijn smaak klonken, zeer helder hoog zonder schel te klinken. Heb nu een weer een ander systeem, ook metaal, maar dan geen dome vorm maar daar het tegenovergestelde van, klinken ook heel helder en helemaal mijn smaak, met andere woorden, het hoeft niet altijd op één en dezelfde manier om toch heel goede resultaten te krijgen.

Helemaal waar. Wat ik eigenlijk bedoelde is dat het mij veel vertrouwen geeft dat een bedrijf kan onderbouwen waarom ze bepaalde componenten gebruiken/kiezen in hun producten. Maar ik vermoed dat EQ (auddysey) ook veel invloed heeft op de uiteindelijke klank/kwaliteit van het geluid.



Je achterspeakers zijn echt wel apart, niet dat er daar niet meer van zouden zijn, maar niet veel. Bij jouw speakers gaat het geluid echt alle kanten op, links-rechts en naar boven en beneden. Maakt tevens dat ze niet overal inzetbaar zijn, maar ze lijken mij wel een heel behoorlijke spreiding van het geluid te kunnen geven, ideaal dus voor achterkanalen. Je zal er dan ook wel wat tijd voor nodig hebben gehad om ze helemaal optimaal in het geluidsbeeld te krijgen. Je hebt er denk ik wel een heel mooi setje aan, het zijn zeker de goedkoopste niet, dacht zelfs nog iets kostbaarder dan je fronts. Heb er zelf geen ervaring mee, om eerlijk te zijn, amper ervaring met dit soort speakers, als lijkt me toe dat jouw speakers makkelijker te plaatsen zijn dan de doorsnee van de op de markt zijnde speakers met dit model.8-)

Voor zover ik gelezen heb wil je inderdaad juist difuus geluid voor je surround kanalen. In de bioscoop heb je aan beide zijkanten ook een hele rij van speakers om te voorkomen dat het surround geluid van 1 plek komt. En juist omdat het geluid alle kanten op gaat schijnen de qs4's makkelijk inzetbaar te zijn. Ik heb ze gewoon ruim boven hoofdhoogte gehangen en heb auddysey de rest laten doen (crossover, delay en channel level).
Klipsch heeft by-the-way ook rear-speakers waarbij het geluid naar meerdere kanten wordt gestuurd om zo een difuus effect te krijgen.

En een setje axiom qs4 rear-speakers kost inderdaad bijna 100 euro meer dan een setje axiom m3 front speakers. Maar wilde niet weer bookshelf speakers op de rand van de bank zetten (of op een plank net naast de bank). Vond dat verhaal over difuus geluid wel aannemelijk klinken. Zonde om daar 100 euro op te besparen en er straks spijt van te hebben.



Aanvulling:

Speakerkabels verlengt met een kroonsteentje:shock: , niet ideaal, maar soms kan het niet anders, toch is het met een kroonsteenje zo dat de verbinding wat makkelijker kan gaan oxideren en dat is nu net niet de bedoeling. Een las(soldeer)verbinding met krimpkousje is beter, anders daar speciaal daar voor ontwikkelde koppelstukjes, daar wordt de kans op oxidatie al weer iets kleiner mee. Wil je het voorlopig zo laten zitten is er niet direct wat aan de hand, ook zul je pas heel laat merken dat het geluid van de rears eventueel wat terugloopt, denk dan aan je kroonsteentjes en maak dan even een verse verbinding. Van 2.5mm2 naar 2mm2 zal denk ik niet echt van invloed zijn, mits het laatste eindje ook 100% OFC is en niet zo'n goedkopere alu/koper audiokabeltje.

Tja niet ideaal. Maar zowel mijn speakers als versterker zijn niet van een dusdanige kwaliteit dat ik denk dat ik er veel verschil zou merken als ik het op de juiste manier zou doen. De kabels die de versterker ingaan zijn ook van koper zonder soldeer eromheen... Je systeem klinkt zo goed als het zwakste (=slechtste) component... en denk niet dat dat mijn kabels zijn.. :p

DVDProfilersFilmgek
12-10-2011, 19:54
Oke, dank voor je respons(y)

BTW, de achterkanalen hoeven niet difuus te klinken, als er van achter bijvoorbeeld iemand komt die zijn fietsbel gebruikt, dat mag best direct uit een bepaalde kant van achter komen, die kant waar er gebeld wordt. Als het difuus moet klinken dan wordt dat vaak al bepaald door degene die de track mixed, maar dat terzijde.

Een setup gaat zo goed klinken als de zwakste schakel sterk is proef ik een beetje uit je tekst, helemaal waar....... maar weet dat vaak de gebruiker de zwakste schakel is:shock:

Hedendaagse apparatuur kan wel eens heel complex zijn, en zoveel instel-mogelijkheden hebben, dat de doorsnee gebruiker hier amper weet van heeft. Je zal wel vaker hier op het forum lezen dat er soms met nadruk op gewezen moet worden dat men de gebruiksaanwijzing ter hand moet nemen.

Dan nog durven velen, als het eenmaal speelt, er niet meer aan te komen. Jammer er zit vaak zoveel meer in het systeem, alleen haalt men het er niet uit, te angstig dat er wat fout gaat......
Ook jammer als men zich de wet laat voorschrijven door een microfoon, en zogenaamde regeltjes die in weze niet bestaan. De zwakste schakel, de gebruiker die niet lekker met zijn setup durft te stoeien en er alles uit durft te persen wat erin zit....

Maar de gebruikers die het wel durven......

HTip
13-10-2011, 21:43
Was even achter geraakt, maar ben nu weer bij. Ben het helemaal met DVDPF eens dat een set goed afstellen niet iets is wat je zomaar doet. Een automatische instelling met een microfoon kan een goed begin zijn, maar met een dB-meter, een calibratie-DVD/BD en een meetlint krijg je vaker een beter, lees homogener, geluid. Resultaat is dat je bubble dan naadloos in elkaar overgaat en een effect mag best te plaatsen zijn. Echter dan bedoel ik de richting (het komt ergens rechts achter me vandaan) en niet precies de speaker.

Ik heb een keer een gids geschreven hoe je met eenvoudige middelen een mooi resultaat kan neerzetten. Het is op een ander forum, maar als je wil plaats ik hier wel de link...

BTW: Ik vind je nieuwe speakers wel meer rust uitstralen in je interieur. Mooi gedaan (y)