PDA

Bekijk de volledige versie : wat vinden julie van deze samenstelling?



wouter11
03-04-2011, 09:58
Hallo,

Ben er zo ongeveer uit wat betreft mijn nieuwe thuisbioscoop.ben benieuwd naar jullie reacties.
Op of aanmerkingen zijn welkom, budget is max. 1600,-.

tv: Panasonic TX-P46S20E. (2e keus :Panasonic TX-P50G20 (zit op max 3 meter) ) 3e keus: boven budget maar overweging: Samsung PS50C7700 .
reciever: Sony STR-DN610 . (2e keus: Yamaha RX-V467).
speakers: Jamo S 606 HCS 3 (.2e keus: Harman Kardon HKTS 16BQ.( minder ruimte nodig )
mediaspeler: A.C.ryan playon! HD2 .
blu ray?
Kijk vooral (HD) tv, voetbal, films, muziek dvd.
op de samsung tv is ook een harddisk aan te sluiten om video bestanden af te spelen,als dit goed werkt kan de mediaspeler afvallen.

DVDProfilersFilmgek
03-04-2011, 16:03
Hallo,

Ben er zo ongeveer uit wat betreft mijn nieuwe thuisbioscoop.ben benieuwd naar jullie reacties.
Op of aanmerkingen zijn welkom, budget is max. 1600,-.

tv: Panasonic TX-P46S20E. (2e keus :Panasonic TX-P50G20 (zit op max 3 meter) ) 3e keus: boven budget maar overweging: Samsung PS50C7700 .
reciever: Sony STR-DN610 . (2e keus: Yamaha RX-V467).
speakers: Jamo S 606 HCS 3 (.2e keus: Harman Kardon HKTS 16BQ.( minder ruimte nodig )
mediaspeler: A.C.ryan playon! HD2 .
blu ray?
Kijk vooral (HD) tv, voetbal, films, muziek dvd.
op de samsung tv is ook een harddisk aan te sluiten om video bestanden af te spelen,als dit goed werkt kan de mediaspeler afvallen.

Oke.... niet helemaal de plek voor deze vraag, maar goed, als je later met plaatjes komt is het je vergeven;)

TV: Om te beginnen, het kan niet groot genoeg(in mijn eigen ogen dan ;) ) van de Samsung heb ik het grote broertje en hij speelt inderdaad bestanden (films/muziek/foto's ed) af van een los aan te sluiten HD, gebruik zelf een 2,5 inch 640GB HDDje (NTFS geformateerd, geen aparte voeding nodig) om mijn 3D films af te spelen die hier nog niet te koop zijn. Je dient wel je ondertitels aangepast te verwerken, ga hier niet verder op in, dit onderwerp ligt zeer gevoelig op het forum, ben zelf ook een voorstander van het origineel en heb ondertussen een behoorlijk verzameling. De TV kan iig een aantal bestanden zo van een schijf plukken en dat is wel makkelijk, bedenk wel dat de mogelijkheden vanzelfsprekend niet zo uitgebreid zijn als van een beetje knappe losse multimediaspeler.

Receiver: Je bent aan het shoppen in de 250 euro klasse, de Sony ziet er leuk uit, maar de instappers van Sony hebben geen sterke reputatie. Marantz is niet haalbaar. Yamaha, goede receiver bouwer, zeker het overwegen waard, dan heb je in die prijsklasse nog de Onkyo 508 die momenteel prijsgunstig omdat zijn opvolger de 509 net is uitgekomen, een receiver die ik je zeker niet wil onthouden is de Denon AVR-1311 zit 35 euro boven de Sony, maar lijkt mij dit wel waard: http://www.kieskeurig.nl/receiver/denon/avr-1311/specificaties/945374/ Zo, heb je wat te kiezen, uiteindelijk belis je toch zelf, BTW, waarom je voorkeur voor die Sony? ( Bedieningsgemak? Aansluitmogelijkheden, Vermogen? etc etc )

Speakers: daar zit je tussen 2 uitersten met je voorbeelden, de H&K zou ik persoonlijk laten staan, heeft H&K dan ook een beetje aan zich zelf te danken met hun slechte naam op het gebied van hun subs die wat al te makkelijk de pijp aan Maarten geven. Er is veel meer keuze mogelijkheid, maar in jouw geval is dat moelijk, kijk ook eens bij JBL en voor kleine satellietsetjes bij oa Canton.

Multimediaspealers, je wordt er tegenwoordig zowat mee doodgegooid en ook gebruikt gunstig te koop.

Als je kwaliteit wilt.... geduld hebt.... dan zou je kunnen overwegen om niet alles in 1x aan te schaffen en dan iets meer te besteden dan je in gedachte had, 1600 euro voor alles met de TV als grote kostenmaker, dan wordt het overige wel erg mager.

TV 1050
Receiver 285
Speakers 265
geld op.

wouter11
03-04-2011, 17:24
:oops:Inderdaad verkeerde topic.

bedankt voor je reactie.
misschien beter om later goede speakers te kopen,kan m,n huidige speakers van m,n panasonic SA-pt500 ook gebruiken?http://www.amazon.co.uk/Panasonic-SC-HT500-Multi-region-Cinema-System/dp/B0000X5KYI.misschien een andere front of center speaker bijkopen?.wordt het geluid daardoor ook beter als deze speakers op een reciever worden aangeloten?. wellicht meer mogelijkheden om het geluid te regelen, mijn huidige subwoofer knalt nog te hard bij films op de laagste stand...
de sony leek mij een goede wat betreft prijs / mogelijkheden, maar ga toch voor de onkyo 508 denk ik. wat is het verschil met de 509?.
Als de speakers toch afvallen ,is het misschien beter om een reciever van een iets hoger prijsklasse te pakken, en zo ja, welke?.
bvd.

DVDProfilersFilmgek
03-04-2011, 18:05
:oops:Inderdaad verkeerde topic.

bedankt voor je reactie.
misschien beter om later goede speakers te kopen,kan m,n huidige speakers van m,n panasonic SA-pt500 ook gebruiken?http://www.amazon.co.uk/Panasonic-SC-HT500-Multi-region-Cinema-System/dp/B0000X5KYI.misschien een andere front of center speaker bijkopen?.wordt het geluid daardoor ook beter als deze speakers op een reciever worden aangeloten?. wellicht meer mogelijkheden om het geluid te regelen, mijn huidige subwoofer knalt nog te hard bij films op de laagste stand...
de sony leek mij een goede wat betreft prijs / mogelijkheden, maar ga toch voor de onkyo 508 denk ik. wat is het verschil met de 509?.
Als de speakers toch afvallen ,is het misschien beter om een reciever van een iets hoger prijsklasse te pakken, en zo ja, welke?.
bvd.

Heb op internet even de gebruiksaanwijzing van je oude set opgezocht, helaas, je hebt ook zo'n 1x in alles weggooi barrel. Sorry voor de benaming, maar het zijn systemen die ik altijd ten zeerste afraad en al helemaal dit soort typen met heel eigen en vreemde aansluitingen, bij jouw oude set gaan de speakers op de sub aangesloten worden, de sub wordt met een soort van data kabel verbonden met de speler, gewoon een waardeloze combinatie als er wat stuk aan gaat. Een les die velen leren op het moment dat de boel kapot gaat, dan pas komt de spijt8-)

Speakers vallen dus niet af, maar JBL maakt wel een leuk satellietsetje met actieve sub voor rond de 170 euro. ( http://www.kieskeurig.nl/surround_set/jbl/scs_2005/prijzen/bezorgen/133652/#prijzen )

De verschillen tussen de 508 en 509 ....... 150 euro en een Ehternet aansluiting die de 508 ontbeert, en waarschijnlijk nog wel 200 gram aan dingetjes die de 509 lichter is. Voor het geld dat momenteel een 509 zou moeten opbrengen kocht ik een 6088-) Doe ook nog even wat onderzoek naar de Yamaha en de Denon, ook beiden merken die goede receivers maken.

Toch nog even een heroverweging maken..... BTW, speakers hoeven niet allemaal in 1x aangeschaft te worden, maar alles los kopen gaat als het iets beter moet worden toch wel in de papieren lopen, al is een Jamo set als deze toch wel heel betaalbaar:

http://media.kieskeurig.nl/images/00/92/61/06/6aab/4cd8/ab06/b505c9b9f8dc/l.jpg

http://www.kieskeurig.nl/surround_set/jamo/s_606_hcs_5/309992/

Tip:

Maak geen haast, neem minimaal een flink aantal weken om goed voorbereid op pad te gaan, neem al je opties door en ga van daaruit verder werken.

Sorry dat ik je geen positief bericht kon geven over je oude speakers...

wouter11
03-04-2011, 18:28
bedankt voor je advies, stel ik koop om te beginnen alleen een 2.1 speakerset,welke zou je me dan aanraden, en als ik later die wil uitbreiden naar 5.1 of 7.1, zijn er dan nog wel passende speakers bij te krijgen?.
budget mag ook wel iets overstijgen b.t.w(y).Is 2e hands een optie?

Over de tv ; ik heb begrepen dat bij hd en blu ray de kijkafstand tot de tv korter mag kan zijn dan de reguliere maat die daar voor wordt genomen, klopt dat? hoe ver zit jij er vandaan?.

DVDProfilersFilmgek
04-04-2011, 06:17
bedankt voor je advies, stel ik koop om te beginnen alleen een 2.1 speakerset,welke zou je me dan aanraden, en als ik later die wil uitbreiden naar 5.1 of 7.1, zijn er dan nog wel passende speakers bij te krijgen?.
budget mag ook wel iets overstijgen b.t.w(y).Is 2e hands een optie?

Over de tv ; ik heb begrepen dat bij hd en blu ray de kijkafstand tot de tv korter mag kan zijn dan de reguliere maat die daar voor wordt genomen, klopt dat? hoe ver zit jij er vandaan?.

Speakers...... denk dat je niet helemaal beseft hoe groot de keus wel niet is. Afhankelijk van het budget moet je gaan shoppen, want op het gebied van speakers kan je met een klein budget een weg vinden, maar je kan er ook kapitalen aan kwijt raken, bedragen tot wel de waarde van een huis..8-)

Dan zul je toch eerst een plan moeten hebben, als ik je eerdere ideeën zo zag, zuilen voor, een center en boekenplankmodellen achter. Dan toch zul je met een prijs/budget moeten komen, zo heb ik bijvoorbeeld achterspeakers die per stuk meer kosten dan waar anderen 2 nieuwe zuilen voor hun fronts voor kopen.

Dan komt er nog iets om de hoek kijken, en wel het allerbelangrijkste van de speaker, zijn klank. De klank van de speaker, daar ga je naar luisteren en als je een beetje speaker koopt en het klikt, dan kunnen ze wel eens voor een heel groot deel van je leven je vrienden zijn. Met andere woorden, speakers kunnen lang meegaan, kies ze dan ook zorgvuldig. Kies ze naar jouw smaak, wat een ander ervan vind is niet belangrijk, je moet er zelf naar luisteren en dan moeten ze natuurlijk wel bij je passen.

Heb je niet veel kijk (oren naar) op speakers, ga dan proberen te leren luisteren, dan zul je ontdekken dat er niet 1 speaker hetzelfde klinkt, alle merken en modellijnen hebben hun eigen klank. De prijs zegt niet altijd alles, zo kun je voor weinig best wel eens heel fijne speakers treffen die goed bij je passen. Ga dan ook alleen luisteren in je eigen prijsklasse, het heeft geen zin om naar dure speakers te luisteren als je ze toch niet gaat kopen.

Tweedehands een optie? Ja en nee, als je wilt uitbreiden naar 3.1 en 5.1 en eventueel naar 7.1, dan moet je op het moment van aanschaf wel weten of van het model wel centers en voor jou geschikte rears te koop zijn, was het een goed lopend en makkelijk verkrijgbaar model, is het een recent model, is het een ouder model.... allemaal zaken waar je dan wel rekening mee dient te houden...... en hoe was de vorige eigenaar ermee, zijn de spoelen al bijna helemaal blauw en uitgefikt of is er netjes mee omgegaan, bij een speaker zie je dat niet aan de buitenkant en een luisterproef zegt wel iets, maar niet alles.

Nu wil je natuurlijk wel weten waar je met een vriendelijk budget eens bij kunt gaan shoppen en je oor te luisteren leggen:

JBL E serie, wordt al wat lastiger verkrijgbaar, anders de ES serie, duurder maar schijnt beter te zijn.
Dan je Jamo's, zijn ook centers, rears etc van te krijgen.
Wharferdale heeft ook een betaalbare Diamond serie.
Yamaha, wist het niet, maar Gerco, een medeforummer, heeft een paar zuilen van Yamaha gekocht, in die serie is ook een center en boekenplankmodellen te koop, ziet er mooi uit, maar heb geen idee hoe ze klinken.

Zo dat zijn 4 merken met leuke speakers die je eerst zelf maar eens moet gaan ontdekken.

Een sub..... maakt niet uit van welk merk je hem koopt( al zou ik H&K uit de weg gaan :roll: ) in mijn ogen hoe groter hoe mooier, maar het is maar net waar je behoefte aan hebt.

KIJKAFSTAND:

Bij HD TV's moet je er inderdaad niet te ver vanaf gaan zitten, dan ga je details missen. Het heeft dan ook geen zin om een full HD TV te kopen van 32inch(82cm) en daar 3 meter vanaf te gaan zitten, 1,5 meter zou al tever zijn;) Zit zelf op ca 2,5 meter van mijn scherm af, dat is 63inch(160cm) als ik helemaal achterover lig wordt dat ongeveer 2,75 meter. Een TV van 50/55 inch gaat op die kijkafstand ook nog wel, dat waren de maten waarnaar ik de afgelopen 10 jaar heb gekeken;)

wouter11
04-04-2011, 09:29
Het wordt nu wel een beetje van door de bomen het bos niet meer zien, maar je wilt wat 8-).

De wharfeldale diamond 10.1 lijkt goed,ga ik proberen ergens te beluisteren.
Als ik daar 2 frontspeakers van koop, is het dan ook nodig om een center speaker en of subwoofer bij te nemen?.(als ik het goed begrijp mag de subwoofer van een ander goed merk zijn)?
En voor hoe lang blijft deze set uitbreidbaar?.
Wel even in acht nemen dat het in de eerste plaats voor films en tv geluid is.

bedankt.

DVDProfilersFilmgek
04-04-2011, 15:05
Het wordt nu wel een beetje van door de bomen het bos niet meer zien, maar je wilt wat 8-).

De wharfeldale diamond 10.1 lijkt goed,ga ik proberen ergens te beluisteren.
Als ik daar 2 frontspeakers van koop, is het dan ook nodig om een center speaker en of subwoofer bij te nemen?.(als ik het goed begrijp mag de subwoofer van een ander goed merk zijn)?
En voor hoe lang blijft deze set uitbreidbaar?.
Wel even in acht nemen dat het in de eerste plaats voor films en tv geluid is.

bedankt.

Je wilt wat, en je kan er heel lang mee doen, en dan hoor je inderdaad na te denken over je aankoop, achteraf zal je daarvoor beloond worden als je het ook zorgvuldig doet.

Voornamelijk voor TV en Films, heb ik ook, toch met mijn huidige set luister ik nu ook weer veel meer naar muziek. Voor praktisch alleen films en TV zou ik ook geen vermogen uitgeven, TV geluid is niet iets waar de omroepen hun best op doen. Filmgeluid..... oei... de serieuze filmmakers hebben ook een lekker brok geluid bij hun films en dat is smullen, zeker met een goede installatie.

Helaas kan ik je niet garanderen of een fabrikant een bepaalde modellijn nog lang zal blijven en of wanneer hij ermee stopt of er dan nog veel voorraad van is.

Een fabrikant zal een succesnummer met bekende naam en faam niet zomaar laten opvolgen, zo zijn er modellen die het zomaar tot meer dan 10 jaar vol kunnen houden, immers ook de fabrikant weet dat speakers lang meegaan en dat je een goede naam met je speakers pas met de jaren opbouwt. De koper zal als hij een set heeft staan ook niet snel zomaar even overstappen, maar als een koper eraan toe is, dan hoopt de fabrikant dat er dan aan hem gedacht wordt.

Mijn eigen speaker modellijn bestaat ook al weer een aantal jaren, toen ik ze kocht stelde ik dezelfde vraag, kreeg ook als antwoord dat ze mij niets konden garanderen. (verkeerde op dat moment in de gelukkige omstandigheid dat ik alles in 1x kon aanschaffen, dat heeft tevens als voordeel dat je een heel leuke korting kan bedingen :idea: ) Met andere woorden, het is een soort van gok, maar als je alles binnen zeg maar een jaar aan kunt schaffen.....

Het mooie met een surround receiver is dat je altijd kunt beginnen met een 2.0 opstelling en zelf je eigen voorkeur voor de rest kunt bepalen, dat is gewoon afhankelijk van je eigen keuze en hoe voordelig je tegen een setje achterspeakers of de center aan kunt lopen, of net die sub op je pad vind die je voor een heel mooi prijsje kunt kopen. Zo kan het gebeuren dat je fronts een lichte bas hebben en dat het je voorkeur is om dan eerst te investeren in een sub, andersom kan ook, je treft wel fronts met lekker laag maar hebt meer behoefte aan de stemmen en neemt een center. Kan ook zijn dat je fronts ook het center kanaal mooi meenemen, en dat je gaat voor achterspeakers omdat je de surround beleving belangrijk vind. Er is dus helemaal geen regel voor, heerlijk vrijheid blijheid.(y) Je kan zelfs beginnen met de achterspeakers...... klinkt gek, maar die sluit je dan wel aan op de front aansluiting om ze eerst als fronts te gebruiken, en als het schip met geld de haven inloopt gaan ze op de achterplaats en nemen de nieuwe speakers de front plaats in. Je ziet dat je met een goed plan alle kanten heen kan8-)

Je hebt het goed begrepen, de sub mag van een ander merk zijn, een sub heeft geen invloed op het klankbeeld. Toch zijn er wel heel veel verschillende subs, van die bonkertjes, ploppertjes, boemertjes etc etc, maar ook hele goede die ook met muziek geweldig mooi aanvullen zonder merkbaar aanwezig te zijn, ook daar is echt van alles in te koop:grin:

Voor hoelang uitbreidbaar..... kan zeggen dat ik in mijn omgeving heb meegemaakt dat mensen na jaren van hun eigen speakermodellijn zwaardere zuilen tegenkwamen op Marktplaats en deze voor een heel leuk prijsje konden kopen. Ook meegemaakt dat iemand tegen leuke rears aanliep met een center, ook jaren na de eerste aanschaf, maar daar moet je nooit vanuit gaan, je kan er namelijk niet op rekenen en....... komt het altijd wel gunstig uit..

Wharfedale Diamond 10.1 hele slimme keus om mee te starten, beginnen als fronts, later eventueel een setje 10.5 erbij plekje omruilen ..... of gewoon 4 10.1's en een mooi subje, de center van de serie erbij en je bent helemaal het heertje(y)

Ben benieuwd wat je gaat doen en als je gaat luisteren wat je ervaringen zijn:grin:

wouter11
05-04-2011, 10:19
Tot zover bedankt voor je waardevolle tips.
Ben een beetje lui, dus het luisteren sla ik wellicht over, met deze wharfedale speakers ga ik er 100%op vooruit,en ze krijgen alleen maar goede beoordelingen.
Nu zul jij waarschijnlijk zeggen dat geluid erg persoonlijk is ,en dat ik toch beter kan gaan luisteren;)
http://www.eshop.nl/winkel/Center_luidspreker/Wharfedale_Diamond_10.CS_zwart.html
http://www.eshop.nl/winkel/Monitor_luidspreker/Wharfedale_Diamond_10.1_kersen.html
Deze 3 om mee te beginnen,wat dacht je ervan?.(goede webshop?)
Hoe zit het precies met de kabelerij, wat raad je me aan< tv, reciever ,boxen kwa aansluitingen,en waar te kopen?.
Kan ik mijn oude subwoofer op 1 of andere manier nog gebruiken?.
Waarschijnlijk ga ik kiezen voor deze tv,Samsung PS50C7700.
Nu heb ik een ziggo digitale HD ontvanger,Moet ik bij deze tv dan ook zo,n ziggo module kopen, of kan de kaart er zo in?.Het kastje gewoon behouden kan natuurlijk ook.
Als jij de grotere broer hebt van deze tv, Hoe zou je dan de 3D ervan willen
Kwalificeren?.
tot zover maar weer8-)