PDA

Bekijk de volledige versie : 3D disk op 2D tv



Werner
12-04-2011, 09:02
Wat gebeurt er nu eigenlijk als je een 3D-bluray op 2D-apparatuur tracht af te spelen? Krijg je dan gewoon beeld of zit daar zo'n "verschuiving" op zodat alles troebel ziet? Ik krijg nl. net het bericht dat Alpha And Omega wschl. alleen op 3D uitkomt, wat me niet zint.

Bambi
12-04-2011, 13:22
Dat hangt af van de samensteller van de schijf. In principe is staan de beelden voor beide ogen in twee afzonderlijke streams op de Blu-ray, waarbij er één oog (links of rechts is te kiezen door de samensteller) volledig is gecodeerd en de data voor het andere oog alleen de "verschillen ten opzichte van het andere oog" bevat (die stream vereist dus minder opslag).
Als de samensteller van de Blu-ray er voor kiest de schijf afspeelbaar te maken op een 2D-speler zal de stream voor het "volledige oog" door de speler worden afgespeeld als een standaard 2D beeld.
De samensteller kan er echter ook voor kiezen playback op een 2D speler in het geheel niet toe te staan (zoals Disney over het algemeen doet met haar 3D uitgaves).

Ik zou in jouw geval even afwachten en proberen te verifiëren hoe het met de uitgave van Alpha and Omega zit of deze gewoon af te spelen is op een 2D-speler.

Nogmaals: de 3D Blu-ray standaard ondersteunt in ieder geval het afspelen van een 3D-disc op een 2D-speler.

peptalk
12-04-2011, 13:35
Nogmaals: de 3D Blu-ray standaard ondersteunt in ieder geval het afspelen van een 3D-disc op een 2D-speler.

Dat dacht ik ook, maar ik heb van onze inkooporganisatie vernomen dat Sony dit met The Green Hornet waarschijnlijk niet gaat doen...

Werner
12-04-2011, 17:36
Dank, dan wacht ik wel even af.

Bambi
13-04-2011, 07:27
Dat dacht ik ook, maar ik heb van onze inkooporganisatie vernomen dat Sony dit met The Green Hornet waarschijnlijk niet gaat doen...
Ik had ook al gezegd dat de samensteller van de disc weergave van een 3D speler op een 2D speler kan blokkeren. Sony kan dat dus ook doen voor The Green Hornet.
Het is daarom altijd zaak om het te verifiëren per uitgave voor je een 3D uitgave koopt die je achteraf niet op je 2D speler kunt afspelen.

DVDProfilersFilmgek
13-04-2011, 09:42
Er zijn een aantal schijfjes die zowel de 2D, de "ouderwetse" 3D met de kartonnen brilletjes met 2 kleuren glazen en de Real 3D versie op 1 schijf hebben, zoals bijvoorbeeld Resident Evil: Afterlife 3D.

Dan heb je schijfjes die zowel in 2D als in Real 3D zijn af te spelen zoals bijvoorbeeld Step Up 3D, Open Season, Cloudy with a Change of Meatballs en Monsterhouse.

Dan heb je ook nog Real 3D schijfjes die enkel in 3D zijn af te spelen, met name die van Disney, maaaaaarrrrrrr daar zit dan wel de 2D schijf bij, zoals bijvoorbeeld bij Bolt 3D, A Christmas Carol en Alice in Wonderland 3D.

De afspraak was dan ook dat 2D en 3D compatibel moesten zijn en op beide spelers afgespeeld moeten kunnen worden, in het geval van de Disney films wordt de 2D versie erbij geleverd, daar kan ik ook me leven. Het komt erop neer dat als men zich aan de afspraken houd, je de film moet kunnen afspelen in een 2D speler...... helaas kan ik je niet beloven dat men zich ook aan de afspraken houd.