PDA

Bekijk de volledige versie : Toestemming van mijn vrouw, nu nog jullie kennis :)



TheDude32
14-04-2011, 08:58
Beste kenners,

Per 1 juni verhuizen mijn vrouw (hierna genoemd: "de baas") en ik naar een mooi en redelijk nieuw (2004) appartement in Amsterdam. Tussen de woonkamer en slaapkamer in hebben we nog een tweede slaapkamer waar we nog geen bestemming voor hadden, we hebben tenslotte geen kinderen. Na wat overleg met de baas en een inloopkast als wisselgeld, heb ik toestemming gekregen (jaja, zo gaat dat in een huwelijk) deze ruimte om te toveren tot een heuse thuisbioscoop!

Nou heb ik wel een beetje verstand van beeld en geluid, maar bij lange na niet de wijsheid die jullie bij elkaar in pacht hebben. Dus vraag ik bij deze jullie advies hoe ik de ruimte het beste kan benutten en met welke spullen.

Bijgevoegd een plattegrond van de kamer in kwestie. Hij is zo'n 4,60m diep en 2,60m breed. Aan de ene kant zit een frans balkon (deuren naar binnen) met daarnaast een kachel en de andere kant de deur naar de gang (ook naar binnen draaiend). De deuren van het franse balkon hoeven van mij niet open, dus qua licht denk ik dat ik dit moet dicht maken?

Ik wil graag gaan werken met een beamer en projectie scherm en mijn Onkyo 607 gebruiken voor het geluid. Ik heb ook al twee Wharfedale front speakers en een actieve subwoofer, maar nog geen goede centre en rear speakers.

Voordat dit een giga lang verhaal wordt, laat ik het hier even bij en wacht ik wel even op de vragen en reacties die er gaan komen en of er uberhaubt interesse is om mij hiermee te helpen :) ik heb op dit forum in ieder geval al wel een hoop gave dingen tot stand zien komen met hulp van anderen.

Gr,
Jaap

HTip
14-04-2011, 12:25
Leuk project! In een dedicated ruimte kan je zover gaan als je zelf wil. Dit in tegenstelling tot een woonkamer. Een paar tips:
- Stel van tevoren een budget vast
- Geef aan jezelf aan hoever je wil gaan (alleen apparatuur of ook akoestiek aanpakken)
- Denk na over het doel, alleen surround of ook stereo?

Ik heb het zo aangepakt en het optimaliseren van de akoestiek is de grootste winst gebleken. Een mindere set in een akoestisch optimale ruimte klinkt beter dan een top set in een "galmbak" ;) In mijn topic (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=78740) kan je zien wat ik allemaal gedaan heb om mijn huidige resultaat te bereiken.

Je ruimte lijkt overigens op de afmetingen van een garage. En op het HTforum kan je daar voorbeelden van vinden. Een hele goede met een ruimtebreed scherm is "The Garage" (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=75309.0).

Succes met de bouw!

TheDude32
14-04-2011, 12:49
Dank alvast voor deze info, ik ga ook zo even jouw project bekijken. Leuk is het zeker, maar ik ben er al achter dat er meer tijd in gaat zitten dan ik in eerste instantie dacht :)

De antwoorden op je vragen heb ik eigenlijk al wel:

- Stel van tevoren een budget vast | Ik heb op dit moment een max van €2500. Uiteraard kan ik in de toekomst nog aanvulling toepassen
- Geef aan jezelf aan hoever je wil gaan (alleen apparatuur of ook akoestiek aanpakken) | Als het financieel haalbaar, wil ik ook zeker de akoestiek aanpakken
- Denk na over het doel, alleen surround of ook stereo? | Het doel voor mij is films en een beetje gamen, dus eigenlijk alleen surround

Ik ben ook benieuwd of de ruimte groot genoeg is en hoe jullie deze zouden inrichting. Ik twijfel bijvoorbeeld heel tussen het scherm aan de kant van het raam, of voor de deur en dan steeds omhoog halen als de chips of het bier op is ;)

HTip
14-04-2011, 17:30
Goed dat je voor jezelf een duidelijk beeld hebt van zowel het budget als het doel, want daar begint alles mee. Is je budget voor apparatuur of voor de ruimte?

Zoals met elke verbouwing is het verstandig om te beginnen met een plattegrond te maken van de ruimte en daar minimaal de speakers en luisterplek in te tekenen, zoals ik heb gedaan in mijn ontwerp. Staat in mijn topic op pagina 8 bovenaan.

Ik ben overigens begonnen met de akoestiek en mijn budget in het eerste jaar daarop afgestemd. Ik ben er dan ook 3,5 jaar mee bezig geweest :shock: Je hebt een dedicated ruimte, dus ik zou je willen adviseren het dan ook meteen goed te doen. Maar als je budget alleen voor apparatuur is, dan wordt dat lastig. Een projector, scherm en speakers (center/rears) met alle bekabeling is al een uitdaging ;)

Ik zou voor een spanscherm kiezen aan de raamkant, zodat je maximaal beeld kan hebben. Aan de deurkant zou ook kunnen, maar een goed rolscherm is duurder i.v.m. voorzieningen om het doek helemaal strak te krijgen (zgn. tab-tensioned).

TheDude32
14-04-2011, 17:53
In eerste instantie was dat budget bedoelt voor de basis van beide, maar ik word nu al met mijn neus op de feiten gelukt dat dat wel eens onmogelijk zal zijn hahaha.
Heb je een voorbeeld van zo'n spanscherm, waar ik die kan vinden?

En het is natuurlijk te gek om binnen een paar weken vollop films te kunnen kijken, maar mijn uiteindelijke doel is wel om de ruimte zo goed mogelijk te benutten en te laten klinken.

HTip
14-04-2011, 18:51
Zoals ik al zei kan je het zo gek maken als je wil. Ik ben misschien niet het beste voorbeeld, want ik ben ver gegaan in het optimaliseren in zowel beeld als geluid. Maar het kan zeker ook eenvoudiger en dan toch een mooie ruimte realiseren.

Net als apparatuur zijn spanschermen in verschillende uitvoeringen en niveau's te krijgen. De verschillen dan in het frame (wel of geen fluweel tegen reflectie, wel of geen afgevlakte rand) en het doek (grote van pixels, lichtdoorlatendheid, reflectie van licht, etc).

De merken (in de low-mid end klasse): Kingpin, Beamax, Projecta, Lumene. Ik zal je niet de opties geven die je budget meteen uitputten ;)

Een tijdspad van weken is ietwat ambitieus :mrgreen:

TheDude32
14-04-2011, 21:16
Nou had ik op internet een Celexon elektronisch projectiescherm gezien die je aan je plafond moet bevestigen voor zo'n 200 a 300 euro, maar die zijn in kwaliteit dus een stuk minder dan die jij noemt? En waar ga ik dat verschil in zien?

HTip
14-04-2011, 22:36
Ik heb even gekeken, want ik kende het merk Celexon niet. Ik neem aan dat je de Economy of de Home Cinema bedoelt. Wat me opvalt bij deze schermen is dat een spanningsmechanisme ontbreekt. Hierdoor krijg je op termijn een V-patroon in het scherm, wat een oneven beeld oplevert. Daarnaast staat er weinig over de kwaliteit van het doek, anders dat het een gain van 1,2 heeft. Dat is in weze prima, maar zegt nog weinig.

Ik zou een vast spanscherm willen adviseren, omdat dat doek altijd superstrak staat. Let dan wel op het frame wat niet mag reflecteren. Celexon heeft daarvoor een matte afwerking. Andere merken leveren een met fluweel bedekt metalen frame.

TheDude32
15-04-2011, 07:41
Zo zie je maar weer dat ik nog niet echt in de echte wereld zit van de home cinema, maar alleen wat google zoekwerk heb gedaan :)

En als je dan naar beamers kijkt, is dan de Epson EW 3200 een goede oplossing? Dat is waar ik zo even op uitkwam, maar net als het scherm, kan ik er natuurlijk helemaal naast zitten.

HTip
15-04-2011, 10:52
Had ik in het begin ook niet, wel audio maar niet beeld. Ik heb door mijn "projectje" iets meer ervaring gekregen, dus dat zal voor jou niet anders zijn. Leercurve is stijl, maar kan kort ;)

De Epson is een mooie beamer, echter deze heeft een zgn. dynamische iris. Deze kan je horen als je van (heel) lichte naar (heel) donkere scenes gaat. Dit is vergelijkbaar met het diafragma van een fotolens. Dit kan tijdens zachte passages irriteren.

Voor het geld van een nieuwe kan je een veel betere 2e hands krijgen. Zo heb ik het ook gedaan. Ik ben zelfs met een 720p begonnen (wel een goede) en via de JVC HD1 recent de topprojector van JVC van 2009 (HD950) aangeschaft. Beide waren demoversies voor een hele mooie prijs, met volledige garantie. JVC heeft een vaste iris en haalt dan toch de contrast- en zwartwaarden.

JVC heeft recent de nieuwe lijn geïntroduceerd, dus je kan nu voor een leuk bedrag de generatie 2008/2009 kopen. En dan heb je meteen een goede projector die een paar jaar mee kan (y)

TheDude32
15-04-2011, 11:35
Het ding is alleen dat ik het op mijn bedrijf ga kopen, dus dan moet het een nieuwe zijn ivm BTW :s
Ben je bekend met de Panasonic PT AE 4000?

HTip
16-04-2011, 18:02
Panasonc PT-AE4000 is zeker een hele goede projector met hoge contrastwaarden en een hoop licht. Kijk maar eens hier: http://www.projectorcentral.com/Panasonic-PT-AE4000U.htm

Daar staat de review en ook de calculator, waarmee je een aantal variabelen kan berekenen, o.a. kijkpositie, grootte van het scherm, gain, positie van de beamer, zoomniveau, etc.

Enige nadeel met de Panasonics is de korte garantieperiode van een jaar.

Tip: Laat de projector calibreren, of koop deze waar je dat bij aankoop erbij krijgt.

HTip
27-04-2011, 07:24
En ben je al wat verder met je plannen?

Gerco Stuivenberg
28-04-2011, 23:03
Een dedicated room in een 3-kamer appartement. Zeker niet veel kamers nodig? :twisted:

Wat is er trouwens mis met de woonkamer? :?

In veel gevallen is een woonkamer vaak het meest voor de hand liggend en kunnen jullie er ook samen van genieten. Met niet al te grote/kleine luidsprekers en scherm zal dit vast wel lukken. Kun je de 2e slaapkamer voor een andere "hobby" gebruiken. ;)

TheDude32
30-04-2011, 17:21
@ Htip: 1 juni krijgen we de sleutel, dus dan gaan we aan de slag! Ik heb inmiddels de Epson EW 3200 aangeschaft en moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben. Zelfs op mijn witte muur ziet het er al te gek uit, ben benieuwd wat het verschil gaat zijn met een scherm. Ik zit te denken aan een Kingpin spanscherm van 230cm.

Naast mijn Onkyo 607 en wat oudere Wharfedale boekenplankspeakers (type 425?) en een Mivoc 1100 sub, heb ik ook de Wharfedale Diamond 10.CM center speaker gekocht. Ik denk eraan om nog twee Wharfedale Diamond 10.5, 10.6, of 10.7 staande speakers te kopen en de oude 425 dan als rears te gebruiken. Jullie advies?

@ Gerco: We hebben inderdaad niet veel kamers nodig. De slaapkamer is erg ruim, dus mijn vrouw kan daar makkelijk nog een boekenkast, bureau en schommelstoel kwijt (die heeft niet veel wensen haha).

Met de woonkamer is niks mis, los van het feit dat ie met 67m2 tamelijk groot is. De dedicated room is ook bedoeld voor het gamen en kijken van voetbalwedstrijden. Het voordeel van een aparte kamer is dan dat mijn vrouw gewoon in de woonkamer tv kan kijken. Daarbij wilt ze eigenlijk ook niet dat de tv in de woonkamer een te grote rol gaan spelen en wat minder aanwezig is wat met een 5.1 opstelling/beamer ed niet echt lukt haha. Maar de belangrijkste reden is eigenlijk gewoon dat ik altijd al een dedicated thuis bioscoop/game-room/media-room heb willen hebben en die mogelijkheid nu heb.

Gerco Stuivenberg
01-05-2011, 13:27
In dat geval zou ik het zelf iets anders aanpakken:
De tweede slaapkamer zou ik dan gebruiken voor de individuele hobby's en de woonkamers voor de hobby's die je met meer personen doet. Alleen is het dan wel zo dat wanneer zij bvb met vriendinnen naar een fim wilt kijken, jij het gamen even met wat minder moet doen.

Maar dat zal voor iemand als jij vast geen bezwaar zijn. ;)

Wil je een mooie HT in de woonkamer of de 2e slaapkamer, dan kun je misschien beter de surrounds vervangen voor modellen uit dezelfde serie als de 'fronts' en voor een sub kiezen die kwa prijs en weergave wat beter bij die set past. Dit is nu wat lastiger omdat je voor een 10.CM als 'centre' hebt gekozen. De 10.CM is een relatief krachtige weergever, wat voor een mooi geluidsbeeld betekent dat de 'fronts' minstens net zo krachtig en dus ook wat duurder moeten zijn dan de 'centre'. Je zou nu dus het beste voor de 10.7 als 'front' kunnen kiezen en bvb de 10.2 als 'surround'. Op deze manier zal het geluidsbeeld beter in balans blijven. :|

TheDude32
01-05-2011, 13:52
Als zij met vriendinnen een film wilt kijken (wat eigenlijk zelden gebeurd), kan dat ook gewoon in de woonkamer. De 40" LG LCD is daar prima geschikt voor ;) hahaha. Maar zonder dollen, dat is verder niet een probleem.

We hebben er nog aan gedacht om de grote slaapkamer om te toveren tot gezamelijke chill ruimte en dus daar ook de thuisbioscoop te maken en dan in de kleine slaapkamer slapen (meer ruimte heb je tenslotte daar ook niet nodig). Maar de kleine slaapkamer is een stuk makkelijker te isoleren qua afmetingen en daarbij vindt mijn vrouw het ook weer een beetje teveel van het goede om in de grote slaapkamer alle ramen 'af te plakken' ed.

Lang verhaal kort, de keuze op de kamerindeling is al gemaakt :)

TheDude32
02-05-2011, 11:55
Ik had je tweede alinea nog helemaal niet gezien :)

Ik zit qua fronts heel erg te twijfelen tussen de 10.7's of de 10.5's. Die schelen nogal wat in prijs en ik vraag me af of dat het waard is. Jullie ervaring met deze beide?

De 10.2's zouden dan goede rears kunnen zijn en dan kan ik eventueel die oude 425's nog kunnen gebruiken in een mogelijke 7.1 opstelling.

En de 10.2's boven de 10.1's?

Gerco Stuivenberg
02-05-2011, 20:15
Als zij met vriendinnen een film wilt kijken (wat eigenlijk zelden gebeurd), kan dat ook gewoon in de woonkamer. De 40" LG LCD is daar prima geschikt voor ;) hahaha. Maar zonder dollen, dat is verder niet een probleem.
Dat is nog niet een probleem. Wacht maar totdat ze een filmpje gekeken heeft in jouw bioscoopje. Ze zal dan vast wel gaan 'zeggen' dat je gezellig in de woonkamer mag gaan zitten. :-P

Met de 10.5's, 10.7's en de 425's heb ik geen ervaring. Ik weet alleen dat het geluidsbeeld minder rustig en het instellen veel lastiger zal zijn als een set op een verkeerde manier samengesteld of aangesloten is. :|

Wat bedoel je met "10.2's boven de 10.1's"? :?

De 425's ken ik iig niet en daar kan ik ook weinig informatie over vinden, tenzij je die wilt posten natuurlijk. ;)

TheDude32
02-05-2011, 20:35
Ik las al ergens iets over zo'n vingerprint deurslot ;)

TheDude32
03-05-2011, 07:05
Wat bedoel je met "10.2's boven de 10.1's"?: Of de 10.2's veel beter zijn dan de 10.1's in combinatie met ofwel de 10.5's of de 10.7's.

De specs die op de 425 speakers staan:

8 ohms
100 watt
88 db sensitivity

Hierbij een foto:

http://farm6.static.flickr.com/5223/5682429885_503389f329_m.jpg

TheDude32
05-05-2011, 09:44
Dit is trouwens het plan:
http://farm6.static.flickr.com/5142/5689870674_e6479b9c88_m.jpg

TheDude32
05-05-2011, 09:46
En dat moet gebeuren in deze ruimte (de foto's zijn niet zo best, I know).

http://farm6.static.flickr.com/5184/5689870624_807999c015_m.jpg
http://farm6.static.flickr.com/5108/5689296543_89455a7da0_m.jpg

Het zal niet ruim worden, maar haalbaar is het zeker.

HTip
05-05-2011, 16:21
Kan zijn dat je het al hebt gezegd, maar heb je al besloten aan welke kant het scherm gaat komen?

TheDude32
05-05-2011, 16:23
Aan de kant van het raam. Het plan is om die helemaal dicht te maken. Datzelfde ga ik doen met het raampje boven de deur, zodat er helemaal geen licht de kamer in komt.

HTip
05-05-2011, 16:26
Aan de kant van het raam. Het plan is om die helemaal dicht te maken. Datzelfde ga ik doen met het raampje boven de deur, zodat er helemaal geen licht de kamer in komt.
Dan zou je het kunnen aanpakken als een van de garageprojecten die ik je heb doorgegeven. Wall-to-wall projectie met akoestisch transparant scherm en je weet niet wat je ziet (y)

TheDude32
05-05-2011, 16:27
Daar zit ik zeker aan te denken ja. Die schermen zijn alleen redelijk aan de prijs volgens mij. Toch?

HTip
05-05-2011, 16:34
Ook daarin heb je kwaliteitsverschil en is er voor ieder budget wel een oplossing mogelijk. Er is iemand die eigen schermen bouwt met kwaliteitsdoek voor een nette prijs. Je kent hem waarschijnlijk van het HTforum.

TheDude32
05-05-2011, 16:40
Ook daarin heb je kwaliteitsverschil en is er voor ieder budget wel een oplossing mogelijk. Er is iemand die eigen schermen bouwt met kwaliteitsdoek voor een nette prijs. Je kent hem waarschijnlijk van het HTforum.

Ben die volgens mij wel eens tegengekomen. Wordt toch een lastige keuze, groter scherm door speakers achter het scherm - of een wat kleiner scherm, maar wel meer ruimte tussen de stoelen en het scherm.

HTip
05-05-2011, 17:06
Je hebt ook zgn. in- of on-wallspeakers. Deze zijn ideaal voor dit soort toepassingen. Daarnaast is een kleine gesloten speaker ook een optie, bijv. Sonus Faber Toys. HTforumlid Sonic Circle heeft dit prachtig geïntegreerd in zijn ook redelijk smalle ruimte.

Bovendien kan je met 1080p bronnen prima dicht op het scherm zitten. Ter vergelijking, ik zit op 330cm van mijn scherm van 110". Zeker met films met zwarte balken is dit zeker niet te dichtbij. Met beeldvullend materiaal is het op het randje, maar wel erg gaaf.

TheDude32
05-05-2011, 17:42
Dank weer. Ik ga weer verder met de research :) 1 juni eindelijk de sleutel, dus dan kan ik aan de slag (als de rest van het huis gedaan is). Dan zal ik wel een nieuwe discussie starten met een verslag van de verbouwing.

Gerco Stuivenberg
08-05-2011, 13:01
Of de 10.2's veel beter zijn dan de 10.1's in combinatie met ofwel de 10.5's of de 10.7's.

De specs die op de 425 speakers staan:

8 ohms
100 watt
88 db sensitivity

Hierbij een foto:

http://farm6.static.flickr.com/5223/5682429885_503389f329_m.jpg
In een opstelling met jouw huidige centre zal de 10.2 beter zijn. Dit heeft te maken met de verhouding tussen de belastbaarheid van de luidsprekers en het uitgangsvermogen van de receiver.

Wil je een stel 10.1's als 'surrounds' gaan gebruiken, dan wil ik je aanraden om voor een kleinere 'centre' te kiezen en deze in een 5.1 opstellingen met middels 'bi-amping' aangesloten zuilen te gebruiken of een 7.1 met 10.2's als 'fronts' en een 10.CC als centre. Op deze manier zullen de verhoudingen beter kloppen en zal je dus ook een mooier geluidsbeeld hebben. ;)

De 425's zitten volgens mij tussen de 10.1 en de 10.2 in. Deze zou je wanneer je besluit om een 7.1-opstelling met jouw huidige 'centre' te maken, als 'surround-back' kunnen gebruiken.

TheDude32
08-05-2011, 20:47
De 425's zitten volgens mij tussen de 10.1 en de 10.2 in. Deze zou je wanneer je besluit om een 7.1-opstelling met jouw huidige 'centre' te maken, als 'surround-back' kunnen gebruiken.

Dan ga ik voor de 10.7 als fronts en 10.2 als rears met mijn 425's als surround back idd. Aangezien ik ze niet allemaal tegelijk kan aanschaffen, ga ik eerst voor de 10.7 met 425 als surround en daarna komende 10.2's erbij. Dan weet ik sowieso zeker dat de 5.1 opstelling goed op elkaar afgesteld is. Of is mijn sub (mivoc) dan weer de zwakke schakel?

Ik ben me nu helemaal aan het inlezen op isolatie ed, man o man... dat is ook een boel informatie!

Gerco Stuivenberg
09-05-2011, 21:29
Ik denk dat bij een deze samenstelling zowel de receiver als de sub een zwakke schakel zijn. De receiver is volgens mij niet krachtig genoeg zijn om de gewone luidsprekers onder controle te houden. :?

Als ik een dedicated ruimte wil zal ik ook moe worden bij het lezen van alle informatie die nodig is voor een goed resultaat. Dit is (ook) een reden waarom ik (nu nog) geen dedicated ruimte wil. ;)

TheDude32
10-05-2011, 08:09
Het is volgens mij ook maar net hoe hoog je de lat legt. Daarbij zijn dingen altijd nog te upgraden.