PDA

Bekijk de volledige versie : geen geluid home cinema bij HDMI input TV



Boze Aap
25-04-2011, 19:20
Zal even beginnen met de aanwezige apparaten:

TV: Sony KDL 37W5730
Home cinema: Sony DAV-DZ280
HD ontvanger: Cisco 8485DVB HD PVR

TV + Home cinema met HDMI en scart aangesloten, deze lijken goed te communiceren. TV herkent de Home cinema als HDMI aangesloten audiosysteem.

TV + HD ontvanger met HDMI en scart aangesloten, kan dus schakelen op HDMI en scart input. Bij HDMI signaal lijkt het TV geluid iets minder dan wanneer ik overschakel naar scart input, maar dat kan ook aan de instellingen liggen.

Nu probeer ik het tv geluid via de home cinema te laten lopen. Bij scart-input gaat dat prima, niet al te best beeld en geluid, maar het werkt.

De bedoeling is natuurlijk om alles via de HDMI input te laten lopen, met HD beeld en wellicht ook beter geluid. Het gekke is dat wanneer ik dat probeer de TV reageert alsof het geluid wordt doorgezet naar de Home cinema, (auto-mute, en melding: audiosysteem actief) maar er komt geen geluid uit de home cinema (staat wel op TV input).

Voorzover ik kan bezien heb ik alle instellingen verder gelijk staan. Heb ook een paar andere HDMI kabels geprobeerd (waaronder 1.4). Heb nu wel een workaround dmv een audiokabel van de ontvanger rechtstreeks naar de home cinema, maar dat is niet ideaal.

Heeft iemand enig idee hoe het kan dat het signaal bij scart wel goed wordt doorgegeven, maar bij HDMI niet, en hoe dit kan worden opgelost?

DVDProfilersFilmgek
26-04-2011, 07:08
ARC (audio return channel) via HDMI werkt alleen met HDMI 1.4 en daarvoor geschikte apparatuur.

Boze Aap
26-04-2011, 11:21
Dank voor je reactie. Dan heb je het over de HDMI kabel die tussen home cinema en TV loopt neem ik aan? Daar heb ik al een 1.4 (met ARC) tussen geprobeerd, maar zonder resultaat.

Wanneer het signaal tussen HD ontvanger en TV via scart loopt, dan geeft de TV het geluid wel goed door aan de home cinema. Kan het zo zijn dat de TV het via scart binnengekomen audiosignaal anders doorgeeft aan de home cinema dan het via HDMI binnengekomen audiiosignaal, waardoor de verbinding home cinema - TV ineens niet meer voldoet?

DVDProfilersFilmgek
26-04-2011, 11:44
Dank voor je reactie. Dan heb je het over de HDMI kabel die tussen home cinema en TV loopt neem ik aan? Daar heb ik al een 1.4 (met ARC) tussen geprobeerd, maar zonder resultaat.

Wanneer het signaal tussen HD ontvanger en TV via scart loopt, dan geeft de TV het geluid wel goed door aan de home cinema. Kan het zo zijn dat de TV het via scart binnengekomen audiosignaal anders doorgeeft aan de home cinema dan het via HDMI binnengekomen audiiosignaal, waardoor de verbinding home cinema - TV ineens niet meer voldoet?

Digitale en analoge signalen die waarschijnlijk door één van de apparaten niet helemaal lekker worden omgezet, in weze zou je met het TV geluid tussen analoog en digitaal geen verschil behoeven te horen, zo hoogdravend van kwaliteit is het audiosignaal van TV uitzendingen over het algemeen helaas niet.

Wat ik al schreef..... >>alleen met HDMI 1.4 en daarvoor geschikte apparatuur. << de kabel alleen (HDMI 1.4 kabel bestaat in weze niet) is niet voldoende, ARC moet zowel door de TV als door de homecinemaset ondersteund worden..... en jouw set ondersteund niet veel .... is niet in staat blu rays af te spelen, heeft geen HDMI 1.4 en dus ook geen ARC. Je mag al blij zijn dat je het analoge geluid van je TV op de speakers van je setje krijgt;)

Boze Aap
26-04-2011, 12:35
Dus als ik je goed begrijp kom ik met deze aparaten dus niet verder dan analoog geluid over de home cinema. Sterker nog het signaal van TV naar home cinema moet analoog zijn, anders komt er dus geen geluid uit. Op zich niet zo'n probleem, maar ik wil het beeldsignaal uiteraard wel digitaal houden.

Is er een mogelijkheid om het audiosignaal om te zetten naar analoog zodat de TV het via scart naar de home cinema kan zetten? Of kan ik het beeldsignaal separaat van het audiosignaal van ontvanger naar TV laten lopen in respectievelijk digitaal en analoog?

DVDProfilersFilmgek
26-04-2011, 17:08
Dus als ik je goed begrijp kom ik met deze aparaten dus niet verder dan analoog geluid over de home cinema. Sterker nog het signaal van TV naar home cinema moet analoog zijn, anders komt er dus geen geluid uit. Op zich niet zo'n probleem, maar ik wil het beeldsignaal uiteraard wel digitaal houden.

Is er een mogelijkheid om het audiosignaal om te zetten naar analoog zodat de TV het via scart naar de home cinema kan zetten? Of kan ik het beeldsignaal separaat van het audiosignaal van ontvanger naar TV laten lopen in respectievelijk digitaal en analoog?

Je had toch al een oplossing:???:

>>Heb nu wel een workaround dmv een audiokabel van de ontvanger rechtstreeks naar de home cinema, maar dat is niet ideaal.
<<

Via een scartbreakout kun je ook nog proberen het geluid uit je TV naar je set te voeren, nog makkelijker is het als je TV een analoge uitgang heeft....

Boze Aap
26-04-2011, 19:53
Tja, wel een oplossing maar niet ideaal want op deze manier werkt de bravia sync niet. De Home cinema heeft dan "audio" als input en dat wil ik als "tv" hebben. Scheelt een AB, betere synchronisatie en makkelijker in gebruik. Wanneer ik een audiokabel tussen TV en Home cinema leg (van tulp naar 3,5 jack) heb ik hetzelfde probleem.

Hoe zou ik volgens jou de scartbreakout moeten koppelen? Van TV (tulp) naar Home cinema (scart)? Heb dit nog niet geprobeerd (moet dan eerst naar de winkel) maar zou dat niet exact hetzelfde resultaat moeten hebben als hoe het nu zit (scart naar scart)?

Het gekke blijft (althans ik begrijp het niet...) dat wanneer het signaal van ontvanger naar TV analoog via scart gaat het hele circus daarna tussen TV en Home cinema naar behoren werkt, dus met bravia Sync. Wanneer het signaal tussen ontvanger en TV digitaal is via HDMI gaat het tussen TV en Home cinema mis.

Overigens bedankt voor je eerdere reacties.

Gier1969
26-04-2011, 20:30
Apparatuur aansluiten die compatibel
is met Controle voor HDMI

Sluit de compatibele apparatuur met een
HDMI-kabel aan op de televisie. Als u een
audiosysteem aansluit, sluit dan ook altijd
de DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL)-
aansluiting van de televisie en het
audiosysteem aan met gebruik van een
optische audiokabel (pagina 22).

Dit staat in de omschrijving voor deze tv.

Heb je dit al geprobeerd?

Boze Aap
26-04-2011, 22:58
Apparatuur aansluiten die compatibel
is met Controle voor HDMI

Sluit de compatibele apparatuur met een
HDMI-kabel aan op de televisie. Als u een
audiosysteem aansluit, sluit dan ook altijd
de DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL)-
aansluiting van de televisie en het
audiosysteem aan met gebruik van een
optische audiokabel (pagina 22).

Dit staat in de omschrijving voor deze tv.

Heb je dit al geprobeerd?


Dat zou ik wel willen, maar de DZ280 heeft geen optical audio ingang, dus dat niet mogelijk. Ik zal het moeten doen met scart of 3,5 jack audio.

Het was ook een redelijk cheap apparaat, maar ik dacht het wel te redden met alleen scart, maar dat ligt dus wat lastig.

DVDProfilersFilmgek
27-04-2011, 14:45
Boze AapTja, wel een oplossing maar niet ideaal want op deze manier werkt de bravia sync niet. De Home cinema heeft dan "audio" als input en dat wil ik als "tv" hebben. Scheelt een AB, betere synchronisatie en makkelijker in gebruik. Wanneer ik een audiokabel tussen TV en Home cinema leg (van tulp naar 3,5 jack) heb ik hetzelfde probleem.

Hoe zou ik volgens jou de scartbreakout moeten koppelen? Van TV (tulp) naar Home cinema (scart)? Heb dit nog niet geprobeerd (moet dan eerst naar de winkel) maar zou dat niet exact hetzelfde resultaat moeten hebben als hoe het nu zit (scart naar scart)?

Het gekke blijft (althans ik begrijp het niet...) dat wanneer het signaal van ontvanger naar TV analoog via scart gaat het hele circus daarna tussen TV en Home cinema naar behoren werkt, dus met bravia Sync. Wanneer het signaal tussen ontvanger en TV digitaal is via HDMI gaat het tussen TV en Home cinema mis.

Overigens bedankt voor je eerdere reacties.




Dat zou ik wel willen, maar de DZ280 heeft geen optical audio ingang, dus dat niet mogelijk. Ik zal het moeten doen met scart of 3,5 jack audio.

Het was ook een redelijk cheap apparaat, maar ik dacht het wel te redden met alleen scart, maar dat ligt dus wat lastig.

Wat ik al eerder schreef, je set ondersteund niet veel, waar het wel goed gaat heb je gewoon mazzel, door vertragingen die ontstaan doordat apparaten de diverse zaken omzetten van digitaal naar analoog en vice versa.

Ben persoonlijk geen voorstander van die alles in 1x weggooisetjes, je had dan in je ogen nu een redelijk goedkoop setje, maar als het stuk gaat en je alles in 1x weg moet gooien kom je daar ook op terug. Het nadeel van de goedkopere setjes heb je ondertussen al een beetje ervaren, weinig aansluitmogelijkheden, geen actieve sub, matig geluid etc etc....

De meesten moeten door schade en schande wijs worden, en stappen dan over op alles lekker los;)

Graag wat reacties gegeven, ook al kan ik geen wonderen verrichten en moet je het helaas doen zoals het gaat.

:idea: Zou wel vast wat gaan opzij zetten voor wat losse spullen, als je zo wel de smaak te pakken mocht krijgen voor een lekkere home cinemaset, als je hier wat langer op het forum blijft kun je wel eens wat te pakken krijgen van het zogenaamde upgrade virus;)

Boze Aap
27-04-2011, 17:58
De meesten moeten door schade en schande wijs worden, en stappen dan over op alles lekker los;)


"Lekker los", als in: Nog meer apparaten met elkaar verbinden...? :roll:

Boze Aap
27-04-2011, 18:02
Ik zou trouwens graag nog wel reactie krijgen of het mogelijk is om het geluid, separaat van het digitale beeldsignaal, analoog vanuit de ontvanger in de TV te krijgen, zodat e.e.a. wellicht op die manier alsnog wel werkt. In de instellingen van de TV en de ontvanger kom ik die optie niet tegen.

Gier1969
28-04-2011, 07:42
Ik zou trouwens graag nog wel reactie krijgen of het mogelijk is om het geluid, separaat van het digitale beeldsignaal, analoog vanuit de ontvanger in de TV te krijgen, zodat e.e.a. wellicht op die manier alsnog wel werkt. In de instellingen van de TV en de ontvanger kom ik die optie niet tegen.

Volgens de beschrijving moet het absoluut kunnen. Scart ertussen en hij zou het moeten doen. :?

Wat doet die als je de "theatre"-knop indrukt?

DVDProfilersFilmgek
28-04-2011, 13:29
"Lekker los", als in: Nog meer apparaten met elkaar verbinden...? :roll:

Ja, die(y)

Als het stuk gaat ontkoppel je boosdoener, indien het het waard is laat je de boosdoener repareren, indien niet mogelijk upgrade je naar iets nieuwers.

Dat gaat je bij zo'n alles in 1x weggooi apparaat niet lukken, repareren kan wel eens lastig zijn, je bent gelijk alles kwijt. (heb persoonlijk nog wel ergens 2 receivers rondslingeren die de huidige wel tijdelijk, al is dat in mindere mate, toch nog wel even kunnen aflossen)

DVDProfilersFilmgek
28-04-2011, 13:46
Ik zou trouwens graag nog wel reactie krijgen of het mogelijk is om het geluid, separaat van het digitale beeldsignaal, analoog vanuit de ontvanger in de TV te krijgen, zodat e.e.a. wellicht op die manier alsnog wel werkt. In de instellingen van de TV en de ontvanger kom ik die optie niet tegen.

Heb de gebruiksaanwijzing van de Cisco 8485DVB HD PVR er even bijgezocht, op pagina 5 staat dat je daar uitgang nr 8 voor zou kunnen gebruiken.....

Er wordt in die beknopte handleiding nergens vermeld dat je er aparte instellingen voor zou moeten maken, wel kun je knopje 21 op de AB gebruiken om het geluid uit of aan te zetten en met knopje 20 kun je het volume regelen... (pagina 6)

Boze Aap
28-04-2011, 20:20
Volgens de beschrijving moet het absoluut kunnen. Scart ertussen en hij zou het moeten doen. :?

Wat doet die als je de "theatre"-knop indrukt?

Scart tussen TV en Home cinema bedoel je? Die zit er (zie ook mijn eerste post), bij theater mode gaat de TV in theater mode, met auto mute, en melding "audio systeem aktief". eigenlijk precies zoals het hoort.

Het enige wat ontbreekt is geluid uit de Home cinema... tenzij ik dus ook scartverbinding leg tussen HD ontvanger en TV, maar dan is m'n beeld weer brak.

Boze Aap
28-04-2011, 21:09
Heb de gebruiksaanwijzing van de Cisco 8485DVB HD PVR er even bijgezocht, op pagina 5 staat dat je daar uitgang nr 8 voor zou kunnen gebruiken.....

Er wordt in die beknopte handleiding nergens vermeld dat je er aparte instellingen voor zou moeten maken, wel kun je knopje 21 op de AB gebruiken om het geluid uit of aan te zetten en met knopje 20 kun je het volume regelen... (pagina 6)

Uitgang 8 zijn de tulpjes, die heb ik geprobeerd, zonder resultaat.

Knopje 20 en 21, volumeregeling?? Ja hallo...

DVDProfilersFilmgek
29-04-2011, 08:32
Uitgang 8 zijn de tulpjes, die heb ik geprobeerd, zonder resultaat.

Knopje 20 en 21, volumeregeling?? Ja hallo...

hallo???

en als het geluid per ongeluk was uitgedrukt of het volume op nul dan.....

Ja hallo zeg... ik heb dat barrel niet gemaakt:evil:

als je dan ook wat knaps had gekocht....:twisted:

Je zou eens aan de fabrikant kunnen vragen waarvoor die tulpjes zijn aangebracht... sier of functioneel en hoe dan aan de praat te krijgen....