PDA

Bekijk de volledige versie : TV Geluid via home cinema



Unknownbomb
06-05-2011, 14:17
Hey,

Ik weet dat hier al meerdere topics over zijn, deze heb ik ook gelezen (Ook hier op dit forum) maar ik ben er nog niet uit, ik snap het nog niet..

Ik wil gewoon het TV Geluid (Van digitale tv van ziggo, kabel) via onze nieuwe home cinema set laten gaan... dit lukt tot nu toe niet.

Het betreft:
Samsung LE37A553 (Niet de allernieuwste).
Humax decoder/recorder voor digitale tv van ziggo.
Nieuwe home cinema set, Panasonic SC-BT230.

Alles aangesloten, DVDs en Radio gaan gewoon via de home cinema set en de boxen die erbij horen. TV zelf nog niet..
TV zelf (ziggo, kanalen) komen op onze tv via EXT2 kanaal.. en ik heb de home cinema aangesloten via HDMI met de TV.

Tevens heb ik een Optische kabel, ik schijn daar wat mee te moeten doen maar wat is me niet precies duidelijk, op de cinema set zitten 2 ingangen hiervoor. Ik heb al geprobeerd Cinema <> Humax die optische kabel dus tussen te zetten maar nog zonder succes.

Aansluitingen op TV: http://i52.tinypic.com/10gjiop.png
Aansluitingen Home Cinema: http://static.trustedreviews.com/6535e0%7C2b94_13683-scbt230ebkimg3.jpg

Humax type heb ik nu even niet bij de hand, als dit nodig is zoek ik hier ook nog wat op, (Enige wat denk ik van belang is, dat de optische kabel nu in de Humax bij SP/DIF ofzo erin zit).

Tevens lees ik wel iets over ARC met de HDMI, maar dan moeten de apparaten ARC ondersteunen en of mijn tv dat ondersteund is de vraag. Zoals ik het nu geprobeerd heb, moet ik kiezen op de panasonic tussen AUX, DIGIT IN 1 of ARC.

Momenteel heb ik de Optische kabel van SP/DIF in Humax naar AUDIO IN (2)(Helemaal rechts) gedaan bij de homecinema. Tevens ook al in die ernaast geprobeerd.

Hierboven heb ik zoveel mogelijk info verstrekt, mocht je meer nodig hebben hoor ik het graag.

Alvast erg bedankt.. !

DVDProfilersFilmgek
06-05-2011, 18:51
Mooi uitgebreid verslag met een paar plaatjes erbij, dat verdiend dan ook hulp, blijf je helpen net zolang dat je ook geluid van je Humax op je setje hebt(y)

Om te beginnen denk ik dat je het setup munu van de Humax nodig hebt, in het setup menu zul je aan moeten geven dat je het geluid via de optische kabel wilt uitsturen, waarschijnlijk kun je dan ook nog aangeven op welke manier je het uitgestuurd wilt hebben. (Bitstream indien mogelijk maakt dat je dan ook 5.1 geluid zult kunnen krijgen, eea wel afhankelijk van de zenders en de decoder.

Je schreef dat je de decoder via EXT2 hebt aangesloten, neem aan dat je daarmee de scartaansluiting bedoeld, dan zou de EXT1 aansluiting beter zijn, ivm met RGB, dit kan een wat beter beeld geven, ook afhankelijk van je decoder.

BTW, wel voorzichtig zijn met optische kabels, ze dienen goed aangesloten te worden en zijn helaas ook nog wel eens kwetsbaar, ze kunnen niet tegen scherpe bochten en ook het puntje bij de aansluiting wil wel eens beschadigen.

Unknownbomb
06-05-2011, 20:37
Hopelijk gaan we het dan redden met je hulp! Heb trouwens HUMAX iPVR-9200C

Setup menu van Humax is erg beperkt en ik zou niet weten wat ik moet veranderen. Enige wat met geluid te maken kan hebben is Systeem instellingen, A/V instellingen...
Daar heb ik de volgende opties: TV Scart (CVBS, RGB, S-Video, staat op RGB)
VCR Scart (CVBS, Svideo, staat op CVBS)
AUDIO UITVOER!!! > Staat op Stereo, enige andere optie is MONO. (Je term BITSTREAM? hebi k wel bij homecinema instellinge voorbij zien komen)
En verder nog schermverhouding en formaat.

Tevens bij systeeminstellingen > Taal staat nog Audio Taal en Audio Prioriteit, ik las ergens anders dat Audio prioriteit ik op Dolby Digital moest zetten (Andere optie is PCM, waar die op stond), maar dit heeft geen effect.

Ok dat EXT1 en 2 zou ik nog kunnen omwisselen, voor het beeld, maar dat zal geen invloed hebbben ophet geluidsprobleem denk ik?

Wat ik nog wel heel graag zou willen weten, is de aansluiting op de fotos correct?? En dan doel ik met name op de 2 ingangen voor die optische kabel 1 en 2, ik weet nog steeds niet WELKE ik moet hebben? (Heb tevens beide geprobeerd).

Maar misschien ligt het ook aan de instellingen, ik bedoel van, hoe hoor je normaal gesproken TV over de luidsprekers te laten gaan? met watvoor knopjes/handelingen, gewoon om het in te schakelen zeg maar? IIk vind het raar, zoals het in de handleiding van panasonic staat.

http://dlc.panasonic-europe-service.com/EUDocs/GetDoc.aspx?did=190231&fmt=PDF&lang=nl&src=3
voor de handleiding, page 80 van de PDF, daar staat het, maar ik snap van die hele handleiding niks, ene keer over AUX, andere keer over DIGITAL IN...
Wat me wel opviel is, dat als ik de optische kabel in slot 1 steek, ik bij de home cinema instellingen achter AUX: (TV) krijg.. en bij slot 2, DIGITAL 2 ( TV). Maar kan die wel selecteren, maar heeft dan geen zin (Moet ik eerst weer overschakelen op EXT2 signaal, maar zowel via slot 1 op AUX en zowel via slot 2 op DIG 2 krijg ik geen geluid eruit).

Wat er in handleiding staat, Digital 2 selecteren en STATUS drukken, krijg ik CABLE/SAT NOT CONDITIONAL... wat betekent volgens t boek achterin: De bewerking kan niet worden uitgevoerd... ja dat helpt!

DVDProfilersFilmgek
07-05-2011, 03:56
Hopelijk gaan we het dan redden met je hulp! Heb trouwens HUMAX iPVR-9200C

Setup menu van Humax is erg beperkt en ik zou niet weten wat ik moet veranderen. Enige wat met geluid te maken kan hebben is Systeem instellingen, A/V instellingen...
Daar heb ik de volgende opties: TV Scart (CVBS, RGB, S-Video, staat op RGB)
VCR Scart (CVBS, Svideo, staat op CVBS)
AUDIO UITVOER!!! > Staat op Stereo, enige andere optie is MONO. (Je term BITSTREAM? hebi k wel bij homecinema instellinge voorbij zien komen)
En verder nog schermverhouding en formaat.

Tevens bij systeeminstellingen > Taal staat nog Audio Taal en Audio Prioriteit, ik las ergens anders dat Audio prioriteit ik op Dolby Digital moest zetten (Andere optie is PCM, waar die op stond), maar dit heeft geen effect.

Ok dat EXT1 en 2 zou ik nog kunnen omwisselen, voor het beeld, maar dat zal geen invloed hebbben ophet geluidsprobleem denk ik?

Wat ik nog wel heel graag zou willen weten, is de aansluiting op de fotos correct?? En dan doel ik met name op de 2 ingangen voor die optische kabel 1 en 2, ik weet nog steeds niet WELKE ik moet hebben? (Heb tevens beide geprobeerd).

Maar misschien ligt het ook aan de instellingen, ik bedoel van, hoe hoor je normaal gesproken TV over de luidsprekers te laten gaan? met watvoor knopjes/handelingen, gewoon om het in te schakelen zeg maar? IIk vind het raar, zoals het in de handleiding van panasonic staat.

http://dlc.panasonic-europe-service.com/EUDocs/GetDoc.aspx?did=190231&fmt=PDF&lang=nl&src=3
voor de handleiding, page 80 van de PDF, daar staat het, maar ik snap van die hele handleiding niks, ene keer over AUX, andere keer over DIGITAL IN...
Wat me wel opviel is, dat als ik de optische kabel in slot 1 steek, ik bij de home cinema instellingen achter AUX: (TV) krijg.. en bij slot 2, DIGITAL 2 ( TV). Maar kan die wel selecteren, maar heeft dan geen zin (Moet ik eerst weer overschakelen op EXT2 signaal, maar zowel via slot 1 op AUX en zowel via slot 2 op DIG 2 krijg ik geen geluid eruit).

Wat er in handleiding staat, Digital 2 selecteren en STATUS drukken, krijg ik CABLE/SAT NOT CONDITIONAL... wat betekent volgens t boek achterin: De bewerking kan niet worden uitgevoerd... ja dat helpt!

Bij AUX bedoelen ze de analoge tulp ingangen(de welbekende rode en witte tulpaansluiting) Met digital 1 en 2 bedoelen ze de optische ingangen.

Als je de optische kabel op de Humax aangesloten hebt, dan zou je een soort van lichtpuntje aan het andere eind van de kabel moeten zien.

Als je weer eea gaat proberen zorg er dan wel voor dat de Humax voldoende volume uitstuurt en dat niet perongeluk de Mute is ingedrukt. (zie pagina's 22 en 27 van de Humax gebruiksaanwijzing)

Voor het aansluiten van de Humax op je set zou je pagina 16/66 van de gebruiksaanwijzing even moeten bekijken.

Het is mooi weer, ben waarschijnlijk pas vanavond weer online...

Unknownbomb
07-05-2011, 09:13
Het is nog niet gelukt. Mar AUX is nu wel duidelijker, dat is het dus niet (als ik via optisch wil).
Over het lichtpuntje in de kabel? Ik zie wel als ik het snoer weg heb, in de humax SP/DIF rood lichtje... maar als ik dan daar de ene kant van de kabel aansluit, moet er dus uit de andere kant een lichtpuntje komen? Dat is namelijk niet het geval.... Gwn ijzeren puntje maar geen licht.

In de home cinema DIG 1 en DIG 2, als k in die aansluitingen kijk zit overigens geen lichtje, alleen bij de humax, maar dit klopt misschien wel dat alleen zon UITVOER licht heeft?

En als ik nu me verhaal lees, met het lichtpuntje, zou dan misschien de kabel stuk zijn? Moet het lichtpuntje ook rood zijn, net zoals de humax?

Ik ben ook werken zo (nog erger!) dus ik kijk ook pas vanvond weer :).
Bedankt tot zover.

DVDProfilersFilmgek
07-05-2011, 18:21
Het is nog niet gelukt. Mar AUX is nu wel duidelijker, dat is het dus niet (als ik via optisch wil).
Over het lichtpuntje in de kabel? Ik zie wel als ik het snoer weg heb, in de humax SP/DIF rood lichtje... maar als ik dan daar de ene kant van de kabel aansluit, moet er dus uit de andere kant een lichtpuntje komen? Dat is namelijk niet het geval.... Gwn ijzeren puntje maar geen licht.

In de home cinema DIG 1 en DIG 2, als k in die aansluitingen kijk zit overigens geen lichtje, alleen bij de humax, maar dit klopt misschien wel dat alleen zon UITVOER licht heeft?

En als ik nu me verhaal lees, met het lichtpuntje, zou dan misschien de kabel stuk zijn? Moet het lichtpuntje ook rood zijn, net zoals de humax?

Ik ben ook werken zo (nog erger!) dus ik kijk ook pas vanvond weer :).
Bedankt tot zover.

Toen ik het bericht poste ging ik daarna naar mijn werk........ maar ik was wel rond 14:00 uur met dit mooie weer weer thuis;)

Als het goed is zou je dus ook aan het uiteinde van de kabel zo'n lichtpuntje moeten kunnen zien als de Humax aanstaat. Zo'n optische kabel is een soort van glasdraad dat het licht doorvoert, aan het einde zou je dus hetzelfde licht weer moeten zien, misschien ligt daar de oorzaak van het probleem, hoop dat je bij iemand een (werkend) optisch kabeltje kunt lenen om eea te controleren.

Als we puntje voor puntje het probleem aanpakken, dan moet er uiteindelijk geluid uitkomen;)

Unknownbomb
07-05-2011, 20:20
En we zijn eruit! :D. Het was inderdaad de kabel die defect was ... God :p. Kort Nieuwe optisch kabeltje bij de elektroboer op de hoek gehaald voor 5 EUR & Magisch, het werkt gewoon via DIGIT AUDIO 2.

Al de uitleg en onderzoek ten spijt haha, zo zie je maar weer hoe simpel de oplossing ligt, maar wel dankzij jou tip van "Lichtpuntje branden".. dacht ik , laten we eens nieuwe proberen. En jahoor :).

Hartstikke bedankt iig voor je tijd!

DVDProfilersFilmgek
08-05-2011, 13:42
En we zijn eruit! :D. Het was inderdaad de kabel die defect was ... God :p. Kort Nieuwe optisch kabeltje bij de elektroboer op de hoek gehaald voor 5 EUR & Magisch, het werkt gewoon via DIGIT AUDIO 2.

Al de uitleg en onderzoek ten spijt haha, zo zie je maar weer hoe simpel de oplossing ligt, maar wel dankzij jou tip van "Lichtpuntje branden".. dacht ik , laten we eens nieuwe proberen. En jahoor :).

Hartstikke bedankt iig voor je tijd! Graag gedaan:grin:

Bedankt voor je berichtje, ben blij dat het werkt(y)

We helpen graag op het forum, zeker op een regenachtige dag, maar met weer als dit wil je ook wel eens even in de schaduw zitten.;)