PDA

Bekijk de volledige versie : Road to Perdition



utmachine
07-09-2002, 19:16
Heeft iemand deze film al gezien? Ik heb hem afgelopen donderdag in de bios gezien. Ik was écht onder de indruk van de film, mooi geschoten (lekker en figuurlijk ;), goed geluid en verhaal was ook OK. Ik vond ook het einde bij de film passen.
Ik ga hem zekers op DVD kopen wanneer die eindelijk beschikbaar is (al is het alleen maar voor de schiet en regen scene ;)

Art
07-09-2002, 19:48
Hier komt ie pas uit op 24 Oktober :) Maar ik ben zeer benieuwd naar deze film. Ik heb trailers gezien en noem maar op, en mijn nieuwsgierigheid is gewekt dus zodra ik hem heb gezien dan zet ik hier wel mijn mening neer :)

FrenkieB
07-09-2002, 20:37
wow!!...wassie in de sneak ofzo...dit is ook een film waar ik op zit te wachten...

utmachine
07-09-2002, 23:16
Nope, was niet in de sneak. Deze film is in Duitsland al in premiere (daar heb ik hem dus gezien ;) In English ofcourse!

Rochan
07-09-2002, 23:18
Hier komt ie pas uit op 24 Oktober :) Maar ik ben zeer benieuwd naar deze film. Ik heb trailers gezien en noem maar op, en mijn nieuwsgierigheid is gewekt dus zodra ik hem heb gezien dan zet ik hier wel mijn mening neer :)

Heb ook al meerdere trailers gezien en wordt steeds nieuwsgieriger naar de film en volgens mij is hij van de maker van American Beauty en dit was natuurlijk ook een toppertje:rolleyes: (y)

Rochan
07-09-2002, 23:19
Nope, was niet in de sneak. Deze film is in Duitsland al in premiere (daar heb ik hem dus gezien ;) In English ofcourse!

Maar met Duitse ondertiteling zker:D

FrenkieB
07-09-2002, 23:21
Nope, was niet in de sneak. Deze film is in Duitsland al in premiere (daar heb ik hem dus gezien ;) In English ofcourse!

gaaf!!...maar wat belachelijk dattie in Duitsland zo veel eerder in premiere is gegaan..wij moeten nog 1 1/2 maand wachten!!!

utmachine
07-09-2002, 23:33
[off-topic]
Klopt, maar andere films zijn weer in Nederland eerder in premiere. Is jammer genoeg nix aan te doen ;(
[on-topic]

Ik raad hem zeker aan, als je van mafia films houdt ;)

Mich
07-09-2002, 23:57
Tom Hanks ... mijn favoriet acteur.
Kende het verhaal reeds van Amerikaanse Box Office en Movie sites. Heb hem nog niet gezien MAAR hij staat al op mijn Wishlist.
Dat is wat mij betreft ... duidelijk :)

The Scratcher
14-10-2002, 22:26
Ik heb hem gisteravond in Belgie gezien daar draait hij toch al een tijdje net als The Bourne Identity. De meeste films draaien daar sowieso eerder.

Anyway, wat heb ik genoten van deze film en vooral ook van Tom Hanks. Dit is weer eens toppertje ja en zal zeker een van de grote kansspelers bij de Oscars. In één woord gewoon geweldig! Gaat dat zien!!!

Remy Mark
15-10-2002, 08:27
Ik heb deze film zo'n twee maanden geleden gezien en ik vond het meteen een zeer goede film met een erg goed spelende Tom Hanks.
En natuurlijk is het te vermelden waard dat ook Paul Newman erin speelt en op een manier zoals hij dat altijd doet.......magistraal!!!!

Als deze film op DVD komt ben ik een van de eerste die deze koopt.

Miguel Tavares
15-10-2002, 12:19
spoilers

Ik heb een beetje gemengde gevoelens bij deze film.

Allereerst de pluspunten. De fotografie van veteraan Conrad L. Hall (Butch Cassidy and the Sundance Kid) is echt adembenemend mooi. Je krijgt echt het ene mooie beeld na het andere te zien. Hoogtepunten zijn de eindscène in het strandhuis, de aankomst in Chicago, de zaal met de krantlezende mannen en vooral de geluidloze, slowmotion shootout die aan dramatiek niet onderdoet voor het het beste werk van John Woo.
Een andere veteraan Paul Newman stelt ook niet teleur. Weinig acteurs hebben zoveel uitstraling en hij is zeer geloofwaardig als Ierse maffiabaas. Maar wie echt de show steelt is Jude Law als de misdaadfotograaf die zijn eigen slachtoffers fotografeert. Hij is werkelijk angstaanjagend met zijn bolhoed en verrotte tanden.

Kom ik bij de minpunten aan. Tom Hanks is niet echt overtuigend als huurmoordenaar. Hij speelt de rol heel vlak zodat de hoofdpersoon in de film de meest oninteressante figuur in de film is. Maar het ligt niet alleen aan hem. De dialogen in deze film zijn soms echt om te huilen zo slecht. Één voorbeeld. De confrontatie tussen de Tom Hanks en Paul Newman, toch bedoeld als een dramatisch hoogtepunt in de film, wordt helemaal verknald door oneliners die gemaakt lijken te zijn om opgenomen te worden in de trailer: This is the life we chose, the life we lead. And there is only one guarantee: none of us will see heaven. Klinkt mooi maar komt op mij nogal kunstmatig over.
Ook de scène waarin Tom Hanks zijn zoontje leert autorijden vond ik een beetje storend als de verplichte lichte noot middenin de film.
De beoogde thematiek, vaders en zonen, komt ook niet echt uit de verf en is meer een doorzichtige truc om de eenvoudige plot van de film wat diepgang te verschaffen.

Dus concluderend is Road to Perdition een van de buitenkant hele mooie film met echt prachtige beelden en solide acteerwerk van Newman en Law. Maar inhoudelijk stelt deze film niet veel voor en pretendeert het veel meer dan het kan waarmaken. De gekunstelde dialogen helpen daarbij ook niet echt.

7 uit 10

Mich
15-10-2002, 19:17
Alles aan deze films sprak me aan.
De vertolkingen, de dialogen, de sfeer ...

9.5/10

mark t
16-10-2002, 18:57
N.b.: ik bezondig me hieronder aan een paar spoilers

Mooie film. Sterk geacteerd door zowel de grote namen (Hanks, Newman, Law) als door de (voor mij) nog wat minder bekende acteurs. Hanks is goed op dreef als stugge, emotieloze vader/huurmoordenaar, Newman is geweldig als vader die een ander meer liefheeft als z'n eigen zoon en de beide zoons in de film spelen hun rollen perfect (eindelijk eens 'kind-acteur' die niet irritant is). De film is sober, zowel in tempo als in aankleding. Verwacht geen MTV-achtige montage, geen weelderige sets en ook geen spectaculaire shoot-outs. De soms opera-achtige sfeer uit de Godfather-films ontbreekt hier. Terecht. Het zou in deze film niet passen. Ik sluit me aan bij de recensie op aint-it-cool-news; Wat uitstraling betreft heeft de film meer weg van Shawshank Redemption (maar dan zonder het optimistische einde), dan van andere gangsterfilms. De kritiek op de dialogen deel ik niet. Newman hoort als Pater Familias zulke opmerkingen te maken. Het past bij zijn positie/status in 'het milieu'.
Het enige minpuntje zit in het script. De verhaallijn met Jude Law verdwijnt opeens uit de film en komt aan het eind nogal geforceerd terug. Hier had meer in gezeten.

netfox
16-10-2002, 22:43
Ik was nogal onder de indruk van de soundtrack; erg mooi!

flanigan
22-10-2002, 23:09
Ik heb deze film in juli in amerika gezien, waar hij ontzettend goed is ontvangen. Persoonlijk vond ik het een van de betere films van de afglopen jaren.

Paul Newman zet een fantastische acteerprestatie neer. Tom Hanks probeert in deze film van zijn "good guy" image af te komen en dit lukt hem vrij aardig, maar hij komt niet helemaal uit de verf.

Het verhaal op zich onderscheid zich van de standard hollywood films en dat pleit dus ook voor de film.

Al met al een van de betere crime films van de afgelopen jaren.

The Scratcher
26-10-2002, 10:26
Ik vond Tom Hanks wél heel goed uit de verf komen in deze film.
Waarom? Omdat hj gewoon een ijskoude killer speelt die een vriendelijke uitstraling heeft en gewoon ieders buurman kan zijn!
Je ziet ook in de film dat hij gewoon rustig naar z`n "adresjes" gaat zoals iemand anders naar z`n werk gaat. Ik vind het echt een top prestatie wat ie hier levert, maar Paul Newman is zeer zeker ook niet mis.

Het begint me nu toch echt wel op te vallen wat voor een ongelovelijke pareltjes Tom Hanks de laatste jaren heeft afgeleverd: Streets of Philadelphia, Forrest Gump, Apollo 13, Saving Private Ryan, Green Mile, Cast Away en recentelijker het meesterwerk (naar mijn mening) Road to Perdition. Toch niet mis dacht ik zo om zoveel hits op een rij te maken die het niet alleen aan de kassa goed doen maar ook nog eens qua inhoud ontzettend goed zijn! Niks anders dan hulde aan de man...(y)

Rob P.
26-10-2002, 13:33
Ik vond het een erg mooie film. Het script zit niet bijster ingenieus in elkaar, maar de acteerprestaties en de schitterende plaatjes van Sam Mendes maken dat meer dan goed. Hij weet een erg spannende en hypnotiserende sfeer te creëren, die heel apart is voor de gangster films. Daarom zou je deze film ook tekort doen door het een gangster film te noemen.
Alleen jamer van het ckiché-matige, hollywood einde Ik had zelf veel mooier gevonden wanneer De film was afgelopen nadat Jude Law "Smile" had gefluisterd en dan flits!...Schitterende scène trouwens met alleen het geluid van de bruisende golven

9.5 uit 10 voor mij persoonlijk!!(y)

FrenkieB
30-10-2002, 09:50
Ik heb hem gisteravond gezien vond het een hele mooie film. Geen overdreven schietpartijen maar daarvoor in de plaats bijv. een schietpartij in de regen zonder geweergeluid....heel mooi.
Tom Hanks komt als keiharde ganster toch niet echt goed uit de verf vind ik maar het is niet heel storend.

Maar ik vind iets niet duidelijk van de film....ik volgde het niet helemaal waarom Hanks karakter nou het geld van Capone uit die banken ging stelen?...hoe zat het nou ook al weer?

WitteGijt?
30-10-2002, 14:21
Ik heb hem gisteravond gezien vond het een hele mooie film. Geen overdreven schietpartijen maar daarvoor in de plaats bijv. een schietpartij in de regen zonder geweergeluid....heel mooi.
Tom Hanks komt als keiharde ganster toch niet echt goed uit de verf vind ik maar het is niet heel storend.

Maar ik vind iets niet duidelijk van de film....ik volgde het niet helemaal waarom Hanks karakter nou het geld van Capone uit die banken ging stelen?...hoe zat het nou ook al weer?

De persoon Frank Nitti in de film was de rechterhand van Al Capone (in de film en in 't echt). Door het stelen van 't geld, probeerde hij de bescherming van connor Rooney door Nitti op te heffen. Nitti (Capone) zou dan moeten kiezen voor zijn geld of Rooney.

Weet niet of je The Untouchables hebt gezien? Maar de man in het witte pak (gespeeld door Billy Drago) is ook Nitti. Alleen zie je hem daar van een andere kant :D.

FrenkieB
30-10-2002, 16:06
Ah..okay...zo was het ja...

Ja..Untouchables heb ik wel gezien ja...kan het niet allemaal zo goed herrineren..

Art
31-10-2002, 08:31
Hier komt ie pas uit op 24 Oktober :) Maar ik ben zeer benieuwd naar deze film. Ik heb trailers gezien en noem maar op, en mijn nieuwsgierigheid is gewekt dus zodra ik hem heb gezien dan zet ik hier wel mijn mening neer :)
Ik heb de film inmiddels gezien en moet zeggen dat het verhaal niet helemaal sterk was maar toch door de mooie beelden en goed acteerwerk een mooi werkje is afgeleverd. Al vond ik het einde wel echt een cliché. Maar toch een dikke 8 uit 10 voor deze film :)

Lex v/d Moolen
31-10-2002, 13:33
Ik heb deze in het vliegtuig gezien en over de beeld- en geluidskwaliteit kan ik dus niet veel zeggen. Ik vond Hanks ook wat vlak spelen, maar misschien is dit het karakter van Sullivan. Het verhaal is ook niet echt sterk, maar het loopt wel lekker. Ik zal hem eerst nog eens op mijn HT moeten zien om een eindoordeel te geven.

R. Schaap
02-12-2002, 16:19
supergoede film, maar niet het verwachte meesterwerk. Er werd vooraf voorspeld dat dit de beste gangster was sinds Godfather. Nou, dat vind ik wel meevallen. Ik vind het wel een hele goede film met schitterend camera en acteer werk. Muziek ook goed, alleen script wat te mager. Jude Law zijn rol kon veel beter uitgewerkt worden naar mijn mening.

8,5

Renny Collard
02-12-2002, 16:52
Super goeie film. Dat Hanks naar de mening van sommige van jullie niet gemeen genoeg is komt voort uit het feit dat hij gangster werd min of meer om te overleven. Niet zo zeer dat hij het zo graag wou. Uit dit standpunt vind ik het een top prestatie van Hanks. Ook Newman en Law zijn sterk. De opmerking dat de rol van Law verder uitgewerkt moest worden kan ik wel aan mee gaan maar dan moet de film wat langer worden want ik zou niet weten wat er tussen uitgehaald moest worden. Verder wil ik nog even opmerken dat na American Beauty, Sam Mendes voor mij een van de grootste talenten voor de toekomst is. Hij brengt weer hoop voor als die grote jongens straks te oud worden;) .

Winand
02-12-2002, 21:07
Prachtige film. Moet je zeker zien als je van het maffia genre houdt. Ik vond Tom Hanks wel overtuigend. Paul Newman trouwens niet zo. Speelt een vrij oppervlakkige rol naar mijn mening en had daar iets meer van verwacht. Ben trouwens ook blij met het eindplot in deze film.
Zeker de moeite waar om te zien.
Film krijgt van mij een 8.

BasH
02-12-2002, 21:29
Ben ik dan de enige die dit geen geweldige film vond? Het grappige is dat ik het thema okee vind, de regie zo nu en dan prachtig en zelfs Tom Hanks als bad guy vond ik te pruimen. Maar op de een of andere manier heb ik het gevoel dat ze vergeten zijn goed en geloofwaardig middendeel voor deze film te schrijven. Het begin en het eind zijn oké, maar daartussenin gebeurt er te weinig. En wat er gebeurt lijkt mij allemaal weinig geloofwaardig en zinvol. Daarom kwam ik met een onbevredigd gevoel uit de bios. Alle ingredienten voor een topper waren voorhanden, maar het is de regisseur naar mijn mening ontglipt.

Een mager 6je, maar meer ook niet. Ga hem dan ook zeker niet aanschaffen.

Groeten,

BasH

Renny Collard
02-12-2002, 22:16
Hanks; 9.5
Newman; 8
Law; 8
Mendes; 9 Wat mij betreft:)

Ernest Hamstra
05-04-2003, 10:33
De meningen zijn hier nogal verdeeld over deze film, ik vond 'm zelf erg goed. Eigenlijk vond ik de film aan de korte kant waardoor de karakters niet erg uitvoerig worden uitgewerkt en er veel aan je eigen interpretatie wordt overgelaten (zie op dit forum ook de uiteenlopende meningen over de rol van Tom Hanks). Ook worden de acteerprestaties van Paul Newman genoemd, ik vind zijn prestaties de laatste jaren nog steeds erg goed, en dan denk ik naast deze film met name aan Twilight en Where the Money Is.

Opvallend verder dat dit voornamelijk een 'mannen-film' is, bijna geen vrouwelijke karakters, ook Jennifer Jason-Leigh speelt maar een bescheiden rol. Het is iets dat mij ook opviel bij die andere sterke film over de drooglegging, The Untouchables.

In deze film klopte verder alles wel, de casting, camerawerk, muziek, verhaal en regie. Omdat ik de film te kort vind duren voor een dergelijk misdaad epos geef ik 'm geen 'perfect ten', maar een 9.

John Milton
05-04-2003, 14:47
Ik vond de film wel goed, maar de rol van Newman was veel te beperkt om een goede personage neer te zetten. De scenes waarin hij meespeelde waren goed, maar veel te weinig om te zeggen dat hij een meerwaarde voor de film was.

Lex v/d Moolen
03-06-2003, 21:50
Ik heb deze in het vliegtuig gezien en over de beeld- en geluidskwaliteit kan ik dus niet veel zeggen. Ik vond Hanks ook wat vlak spelen, maar misschien is dit het karakter van Sullivan. Het verhaal is ook niet echt sterk, maar het loopt wel lekker. Ik zal hem eerst nog eens op mijn HT moeten zien om een eindoordeel te geven.
Dat heb ik nu inmiddels gedaan en ik moet zeggen een wereld van verschil. De prachtige fotografie en ook het geluid komt een stuk beter over op een goeie HT wat de kwaliteit van de film toch een flink stuk omhoog stuwt. Het plot en sommige dialogen vind ik nog steeds niet erg sterk, maar dit wordt toch behoorlijk verbloemd door de sterke acteerprestaties van met name Paul Newman en ook toch wel Tom Hanks, die een hele zware rol moet vertolken. Net als de muziek in The Shawshank Redemption (wat er veel van weg heeft) brengt de muziek van Thomas Newman je in een bepaalde roes, waardoor je bijna niet afgeleid wordt. Erg mooi.

The Scratcher
04-06-2003, 10:07
Misschien nog het vermelden waard is dat Conrad L. Hall (de man die verantwoordelijk was voor de mooie beelden) begin dit jaar is overleden aan k@nker.

Link: http://www.hollywood.com/news/detail/article/1703800