PDA

Bekijk de volledige versie : black hawk down goed?



Reginald
08-09-2002, 18:01
Hey,
ik denk erover om black hawk down te bestellen maar ik heb hem nog niet gezien. Is hij de moeite waard of zou ik hem maar beter eens huren.
Mijn broer zei dat hij goed was maar onze meningen verschillen soms.

Pierovic
08-09-2002, 18:39
Je broer heeft gelijk:cool:

Where does he get those wonderful toys?

-The Pinquin-

Mijn colletie DVD'tjes (http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=pierovic&acceptadult=true)

Reginald
08-09-2002, 18:42
een duidelijk en kort antwoord. :D

Philippe
08-09-2002, 18:52
Ik vond dit echt een schitterende film. Je word letterlijk midden in het gevecht gedropt en twee uur lang fluiten de kogels langs je hoofd. Als je een beetje van het genre houdt, dan kan het niet mislopen met deze film.

Jeroen Driessen
08-09-2002, 19:02
Ik vond dit echt een schitterende film. Je word letterlijk midden in het gevecht gedropt en twee uur lang fluiten de kogels langs je hoofd. Als je een beetje van het genre houdt, dan kan het niet mislopen met deze film. Helemaal mee eens, maar je moet wel even aangeven wat je in een oorlogsfilm zoekt. Deze is gewoon heel erg vet, maar qua verhaal minder. De actie, beelden en effecten zijn hier het belangrijkste en dat ziet er ook enorm gelikt uit. En een "geluidsoscar", dus dat zegt ook al genoeg.
Ik vind het in ieder geval een TOPPER!

Digger
08-09-2002, 19:37
Ik vond het geen goeie film, je moet er erg van houden. Vooral de manier van filmen vond ik zeer irritant. Ik vond het teveel een documentaire.

Reginald
08-09-2002, 19:39
een zeer goede actiefilm met een iets "minder uitgewerkt" verhaal mag ook altijd eens in mijn kleine collectie bevinden. :p

Rochan
08-09-2002, 19:42
Heb de film in de bioscoop en het zeker een toppertje. Ga hem zelf ook ook aanschaffen en kan het jou ook aanraden Reginald:D (y)

Terre
08-09-2002, 19:46
Is BHD te vergelijken met Tigerland en Thin Red Line?
Of is ie meer à la Saving Private Ryan?

Philippe
08-09-2002, 19:52
Is BHD te vergelijken met Tigerland en Thin Red Line?
Of is ie meer à la Saving Private Ryan?

Je kan hem het best gelijken met de openingsscène van SPR. Black Hawk Down begint redelijk rustig maar komt al snel op kruissnelheid en dan heb je gewoon anderhalf uur actie en spectaculaire vuurgevechten.

Terre
08-09-2002, 19:54
Je kan hem het best gelijken met de openingsscène van SPR. Black Hawk Down begint redelijk rustig maar komt al snel op kruissnelheid en dan heb je gewoon anderhalf uur actie en spectaculaire vuurgevechten.

k thx, nog eentje voor m'n wishlist (y)

Reginald
08-09-2002, 19:56
Dit klinkt meer dan overtuigend genoeg.
nu nog wachten op de release, bij dvdzone2 is die 17/09 uit.
:bier:

Lex v/d Moolen
08-09-2002, 19:59
Je kan hem het best gelijken met de openingsscène van SPR. Black Hawk Down begint redelijk rustig maar komt al snel op kruissnelheid en dan heb je gewoon anderhalf uur actie en spectaculaire vuurgevechten. Mm, klinkt ook wel iets voor mij. Ga ik wel aanschaffen:cool:

Rochan
08-09-2002, 20:13
Mm, klinkt ook wel iets voor mij. Ga ik wel aanschaffen:cool:

Zal zker geen miskoop zijn Lex:cool:

Philippe
08-09-2002, 20:29
Mm, klinkt ook wel iets voor mij. Ga ik wel aanschaffen:cool:

Doen Lex! Zonde als je deze film nog niet gezien hebt. Echt een heel explosieve film en waanzinnige geluidseffecten.(y)

Philippe
08-09-2002, 20:30
k thx, nog eentje voor m'n wishlist (y)

You're welcome. Deze film moet je gewoon aanschaffen. Kan niet foutlopen.

Lex v/d Moolen
08-09-2002, 20:36
Zal zker geen miskoop zijn Lex:cool:

Doen Lex! Zonde als je deze film nog niet gezien hebt. Echt een heel explosieve film en waanzinnige geluidseffecten.(y) Nou ik nu wel overtuigd:D :cool:

Philippe
08-09-2002, 20:38
Nou ik nu wel overtuigd:D :cool:

:D :D

Martijn Veldhuizen
22-09-2002, 07:42
Goed was ie zeker wel, had alleen het idee dat het actie gedeelte ietsje korter zou kunnen zijn ipv nu het geval is.

mark t
22-09-2002, 12:22
In ieder geval beter dan de andere oorlogsfilms van dit jaar (We were soldiers en Windtalkers), alhoewel Black Hawk Down eigenlijk meer een actie-film dan een oorlogsfilm is. Vergelijkingen met andere oorlogsfilms gaan eigenlijk niet zo op. Als je hem wil vergelijken met een andere film, dan komt alleen Aliens bij me op. Groepje soldaten in vijandig gebied, grote overmacht, geen echte diepgang aan de kant van de vijand en veel, heel veel kogels die rondvliegen.
Niet de beste film van 2002, maar wel de moeite waard.

Reginald
22-09-2002, 13:03
Nu nog alleen het geld zien te vinden en dan koop ik hem aan.

ron
22-09-2002, 13:13
Niet de beste film van 2002, maar wel de moeite waard. Persoonlijk vind ik BHD nog steeds de beste film van dit jaar, en de dvd-uitvoering is werkelijk schitterend.

Louis Bouduin
22-09-2002, 13:28
Ondanks het feit dat ik mezelf een Ridley Scott fan vind, ga ik zijn films toch eerst in de bioscoop bekijken vooralleer ik ze koop op DVD.
Als dit niet kan zal ik ze altijd eerst even huren.
Want Scott is toch de regisseur die ons Blade Runner, Thelma and Louise, de eerste en beste Alien film, Someone To Watch over Me en Gladiator schonk. Maar net zo goed kregen we zeer middelmatige prenten van hem te zien à la Black Rain, G.I. Jane, Legend, White Squall en de schrikbarende nonsens van Hanibal. Waar in het rijtje past dan Black Hawk Down. Wel, daar ergens tussenin. Zolang de actie duurt (en dit is bijwijlen fantastische cinema) gaat het goed. Maar zodra de gevechten ook maar een ogenblik ophouden krijg je alle cliché's van oorlogfilms te slikken. Maar als je een liefhebber bent van Spielberg Saving Private Ryan dan zul je hier wellicht ook ten volle van kunnen genieten. Beide films koppelen grandioze en overrompelende gevechtsscene's aan (Hollywoodse) banaliteiten.

Zummie
22-09-2002, 14:11
Op zich wel een leuke film, maar het is weer typisch zo'n Amerika-doet-het-wel-even-film. Maar als je daarvan houd is ie zeker wel leuk.

Jeroen Driessen
22-09-2002, 14:19
Op zich wel een leuke film, maar het is weer typisch zo'n Amerika-doet-het-wel-even-film. Maar als je daarvan houd is ie zeker wel leuk. Dat vind ik nou totaal niet. Dit is wel de gedachte van de Rangers in het begin, maar al snel blijkt dat ze zich enorm vergist hebben. Ze hebben de Mogadishu behoorlijk onderschat, waardoor het missie die eigenlijk in ee half uurtje gedaan zou moeten zijn in een ramp uitloopt. Uiteraard hebben de Amerikaanse troepen veel betere wapens en training, maar toch vallen er doden. Juist dat het hier gigantisch mis gaat geeft aan dat het juist niét de typische "Amerika-doet-het-wel-even-film" is.

Trouwens de extra's zijn ook erg goed. Je krijgt een mooi kijkje achter de schermen en vooral het gedeelte over de CG is erg gaaf. Wat ze er allemaal digitaal mee hebben gedaan kon ik écht niet vermoeden toen ik de film zag. Volgende keer dus eens opletten of het er ergens nep uitziet....denk het niet.

john gouda
22-09-2002, 14:21
gisteravond gezien (huur dvd) ik had eerst het boek gelezen (aanrader!) en nu dus de film, deze volgt het boek redelijk, alleen de kant van de somaliers is beter in het boek belicht, ook de waanzin van de somalische bendes komt er wat minder uit de verf dan het boek, toch een heel erg goede film, je zit midden in de waanzin van een oorlog en nu een keer een afloop die minder goed is voor de Amerikanen in tegenstelling tot vele Amerikaanse films waarin ze altijd winnen en altijd de held zijn, want laten we eerlijk zijn ze kregen ondanks de elite troepen Delta Force en Rangers verschrikkelijk op hun donder.

mark t
22-09-2002, 15:41
Zolang de actie duurt (en dit is bijwijlen fantastische cinema) gaat het goed. Maar zodra de gevechten ook maar een ogenblik ophouden krijg je alle cliché's van oorlogfilms te slikken.Ook tijdens de actiescènes komen de nodige clichés voorbij (misschien viel het me meer op omdat ik vlak na deze film ook We were soldiers heb gezien, waarvoor hetzelfde geldt). Er waren nogal wat momenten waarbij ik aan andere films moest denken.
Neemt niet weg dat Black Hawk Down als actiefilm best te genieten is.

Jaap Poot
22-09-2002, 16:13
mocht je twijfelen (in Nederland in de meeste zaken ongeveer €38,- ) en je heb geen bezwaar dat ondertiteling er niet is, koop hem dan bij EZY DVD voor €16,- plus €2.- verzenkosten. Mocht die dan tegenvallen, dan is de pijn ook iets minder (ik heb hem zelf ook daar besteld) groetjes allemaal

Reginald
22-09-2002, 16:30
bij dvdzone 2 is die 30,99 zonder verzendkosten.

Rochan
22-09-2002, 16:49
Op zich wel een leuke film, maar het is weer typisch zo'n Amerika-doet-het-wel-even-film. Maar als je daarvan houd is ie zeker wel leuk.

Volgens mij wordt in de film juist het tegendeel getoond. :rolleyes: Het even klaren van de klus, wordt een nachtmerrie voor de Amerikanen:rolleyes:

JTXtreme
23-09-2002, 00:45
Zwaar vette film mooie actie met een hoop ziekelijke skinnies .....(6)

Sander Dubbeldam
23-09-2002, 09:31
hoe is de kwaliteit van het geluid bij de koop dvd's? ik heb deze film gehuurd (gewoon 1 disc versie) en het geluid viel hierop zwaar tegen.

Rogier Burghout
23-09-2002, 10:35
hoe is de kwaliteit van het geluid bij de koop dvd's? ik heb deze film gehuurd (gewoon 1 disc versie) en het geluid viel hierop zwaar tegen.

Ik heb idd ook ooit de R1 single disc versie gehad (die ik verkocht had omdat de 2 disc NL versie kwam) en daarop vnd ik ook de DD 5.1 mix een stuk aggressiver klinken.

Jeroen Driessen
23-09-2002, 10:41
Ik heb idd ook ooit de R1 single disc versie gehad (die ik verkocht had omdat de 2 disc NL versie kwam) en daarop vnd ik ook de DD 5.1 mix een stuk aggressiver klinken. Deze film moet gewoon uitgebracht worden met een DTS track...superbit misschien. Ik zou mijn 1ste disc dan verkopen deze ervoor in de plaats halen. Ik was namelijk ook niet helemaal overdonderd door het geluid, maar had wel m'n versterker extra hard gezet... :cool:

Xin
23-09-2002, 10:51
Het is een goede film. Maar alles is gezien vanuit Amerikaanse ogen. En ze vinden zich zelf geweldig goed. Met hun moderne wapen tuig doden ze wel 1000 Somaliers tegen iets van 19 Amerikanen.

Jeroen Driessen
23-09-2002, 12:44
Het is een goede film. Maar alles is gezien vanuit Amerikaanse ogen. En ze vinden zich zelf geweldig goed. Met hun moderne wapen tuig doden ze wel 1000 Somaliers tegen iets van 19 Amerikanen. Alle soldaten vinden zichzelf geweldig goed en Amerikanen misschien wat meer. Ze zijn trots op hun land en willen het verdedigen....misschien in onze ogen vaak té overdreven ja. Ik probeer hier meestal doorheen te kijken en gewoon te genieten van de film alstie is. Uit NL kunnen we toch nooit zo'n film verwachten, want zo stoer is onze krijgsmacht nu ook weer niet :rolleyes:
En dat er veel Somaliërs gedood zijn tegen een paar Amerikanen komt ook écht door de superieure wapens ja...het is echt zo gebeurd. De film wil echt niet laten zien hoe stoer die Amerikanen wel niet zijn, maar hoe vreselijk oorlog kan zijn en hoe vreselijk mis het is gegaan daaro. Ook de Amerikanen kunnen fouten maken.

Sander Dubbeldam
23-09-2002, 13:53
Ook de Amerikanen kunnen fouten maken.

De familie bush is het grootste voorbeeld (6) (6)

Xin
23-09-2002, 16:08
Jeroen, er zijn ook een hoop mensen die niet door alles heen kijken en een verkeerd beeld van iets krijgen. Ik vind dat de film meer een promotie is voor het Amerikaanse leger. Het is natuurlijk een vergeten oorlog waar veel doden bij zijn gevallen. Maar je kan door deze film wel een verkeerd idee krijgen van de Somaliers. Er word toch neerbuigend over ze gesproken. Het zijn net schiet schijven. En dat vind ik jammer. Misschien denk jij er anders over.

tomaz
23-09-2002, 16:35
Even voor de duidelijkheid...

In deze film wordt verteld over een van de grootste fouten van het Amerikaanse leger in de geschiedenis. Deze film maakt dan ook duidelijk dat zulke fouten nooit meer gemaakt moeten worden. Propaganda voor het Amerikaanse leger kan je het al helemaal niet noemen, ik bedoel: als een Amerikaan door duizenden Skinnies mishandeld en uitelkaar gescheurd word kan je dat moeilijk propagande noemen.

Dit is één van de beste films van het jaar. Dankzij goed acteerwerk een aangrijpend verhaal, keiharde actie en prachtige muziek van Hans Zimmer.

Bij Play.com is ie te koop voor 17 pond(y)

Ennuh, de Somaliers waren verwikkeld in een burgeroorlog, zoals je aan het einde van de film ziet als ze net buiten de stad zijn gekomen zie je dat er voor ze gejuichd en geklapt word, oftewel
hier wordt duidelijk hoe hard en vreemd een burgeroorlog kan zijn. Dus wie een negatief beeld van de Somaliers krijgt, moet toch eens beter nadenken.

john gouda
23-09-2002, 16:43
even een reactie op de opmerking van Xin, ik heb het boek van Mark Bowden gelezen, die belicht wat beter de rol van de Somaliers (hij heeft de overlevenden zowel aan Amerikaanse als Somalische zijde geinterviewd) je gelooft niet wat de Somaliers geflikt hebben tijdens deze gevechten bijv. schuilen achter vrouwen en kinderen en dan vuren op de Amerikanen, ik wil hierbij niet de Amerikanen verdedigen die hebben ook talloze onschuldige slachtoffers gemaakt, maar wel even aangeven dat door de heersende bendes verschrikkelijke dingen zijn gebeurd ook ten aanzien van hun eigen landgenoten, voordat dit een politieke discussie gaat worden, ik kan iedereen aanraden het boek eens te lezen.

Lesley
23-09-2002, 16:46
Ik heb em in de bios gezien, maar vond het niet zo'n goeie film... Ik werd niet echt meegesleept door het verhaal...
Misschien zat ik met de verkeerde mood in de bios, dat kan ook nog wel (had ik ook bij traffic, snatch en spy game. Vond het ook geen goeie films, tot ik ze nog een keer had gezien). Dus misschien ga ik em nog een keer huren en draai ik bij :D

Maar toen ik uit de bios kwam, was ik niet tevreden over de film.

Jeroen Driessen
23-09-2002, 17:01
ik kan iedereen aanraden het boek eens te lezen. Het boek wil ik ook wel gaan lezen, want het schijnt inderdaad erg goed te zijn en tevens een goede aanvulling op de film.
Mij was al gelijk duidelijk dat die Somaliërs niet deugen, zie de beginscene. Zoals ze daar hun eigen mensen neerschieten bij het voedselconvooi en de Amerikanen mogen niks doen.

Dat het een grote propaganda lijkt komt misschien door de dure heli's (echte Black Hawks), maar Ridley heeft veel moeten onderhandelen om ze te mogen lenen (zie de extra's). Kun je je Black Hawk Down voorstellen zonder de échte Black Hawks...
De training van de acteurs en hulp van de echte Rangers lijkt misschien wel op propaganda, maar heb geen idee in hoeverre dit vaker voorkomt. Je wil een film natuurlijk (en gebaseerd op ware gebeurtenissen zéker) zo echt mogelijk laten lijken en wat is dan beter dan het leger zelf...

En dan dat de Somaliërs schietschijven zijn: het lijkt wel bijna zo. Je moet alleen bedenken dat de VS-troepen wel wat betere wapens hebben, maar helemaal overdonderd zijn door de hinderlaag. Ze schieten dus op alles wat beweegt, want dat wordt als vijandig gezien. Wat moet je anders, want als je niet schiet, komen er tientallen Somaliërs op je af die je willen verscheuren... Houdt dus goed het schrikeffect (angst bij de soldaten) in je achterhoofd, wat ik juist erg goed vind in deze film.

mark t
23-09-2002, 19:00
In deze film wordt verteld over een van de grootste fouten van het Amerikaanse leger in de geschiedenis. Deze film maakt dan ook duidelijk dat zulke fouten nooit meer gemaakt moeten worden. Propaganda voor het Amerikaanse leger kan je het al helemaal niet noemen, ik bedoel: als een Amerikaan door duizenden Skinnies mishandeld en uitelkaar gescheurd word kan je dat moeilijk propagande noemen.
De makers waren afhankelijk van de medewerking van het Amerikaanse leger. Daar staat tegenover dat er ook een bepaald 'kleurtje' wordt gegeven aan het verhaal. Het 'heroïsme' zal iets zijn aangedikt, terwijl de Somaliërs erg ongenuanceerd worden neergezet. En helden willen ze natuurlijk hebben in het leger.

[B]Dus wie een negatief beeld van de Somaliers krijgt, moet toch eens beter nadenken. Het gebruik van de scheldnaam skinnies helpt natuurlijk wel bij het creëren van een negatief beeld van de Somaliërs.

Xin
23-09-2002, 19:42
Dat de Somaliers geen lievertjes zijn dat is mij ook wel duidelijk maar ben toch van mening dat het verhaal vanuit meerdere perspectieven belicht had kunnen worden. Het is in de film iets te eenzijdig en film is een makkelijker toegankelijk medium dan een boek. Ik zal zeker na jullie opmerkingen het boek willen lezen, gelukkig is daar blijkbaar ook met Somaliers gesproken. Wat vooral jammer vind is, dat in de film niet echt duidelijk is of de acties die de Amerikanen hebben uitgevoerd ook werkelijk de Somaliers geholpen hebben.

De promotie van het Amerikaanse leger komt naar mijn mening naar voren met de tekst "Leave no man behind". Dat duidt op een bepaalde kameraadschap die je alleen in het leger zult vinden. Daar zullen toch mensen zich tot aangesproken voelen. Tevens het feit dat het leger medewerking heeft verleent aan de film dat zal vast met bepaalde voorwaarden zijn gebeurd.

john gouda
23-09-2002, 22:39
helaas heeft het de Somaliers niets geholpen alle instanties, (Amerikanen en de VN troepen) hebben zich uit Somalie teruggetrokken en de macht bleef in handen van de bendes, die zich alle voedselhulp toeeigenden, zodat de bevolking afhankelijk bleef van diezelfde bendes.

John Sital
23-09-2002, 22:41
ik vond het geen goede film....maar een schitterende oorlogsfilm!
Begin is wat traag maar als eenmaal de vaart erin zit, heb hem laatst gekocht, superfilm!

RobW
23-09-2002, 22:52
Heb hem op goed geluk gekocht en heb er zeker geen spijt van, hoe kan het ook anders met regisseur Ridley Scott, producent Jerry Bruchheimer en acteur Ewan McGregor(ik vind hem goed, weet ook niet waarom). Verrassing was voor mij Orlando Bloom, die nu na LOTR opeens een megasterretje is, net als de andere cast, allemaal net (nog) geen-sterren.
GOEDE FILM EN OOK DE DVD IS (y) !

*Burp*
23-09-2002, 23:01
Ik heb hem in de bios gezien en was toen helemaal overompeld door de voortdurende actie :D het zag er ook nog mooi uit ook, vooral door de helikopters werdt het nog mooier. ik geef toe dat het verhaal iets minder is maar de actie is geweldig. gewoon leuk als je zin hebt in wat agressie, zoiets als Die Hard, pure actie (6)

ik heb hem trouwens gehaald bij de V&D voor 29,- euro (dit was afgelopen donderdag tijdens het prijzen circus, ik weet niet of ze er nog zijn of dat de aanbieding afgelopen is)

martin
26-09-2002, 20:43
Als je een oorlogs film moet maken met een verhaal erin krijg je weer zoiets als pearl harbor met die zoetsappige love stories, nou dat hoef voormij juist niet, gewoon realisme en dat is met BHD aardig gelukt, de eerste 40 minuten even de cast voorstellen en daarna gewoon knallen. In een review die ik geschreven heb, heb ik aangegeven dat een DTS track inderdaad wel beter geweest zou zijn, ik krijg steeds vaker het gevoel dat die DD 448 Kb/s niet meer toereikend is voor een echte fullrange audio track.

Jeroen Driessen
26-09-2002, 22:53
In een review die ik geschreven heb, heb ik aangegeven dat een DTS track inderdaad wel beter geweest zou zijn, ik krijg steeds vaker het gevoel dat die DD 448 Kb/s niet meer toereikend is voor een echte fullrange audio track. Ik moet zeggen dat ik niet zo'n geluidsexpert ben, maar langzamerhand begin ik erin te komen. En DTS mis ik echt wel bij deze film...wat zou DTS wel niet doen met die "We've got a Black Hawk down....We've got a Black Hawk down" scene :cool:
Nogmaals: een Superbitversie van deze film zal ik zeker zwaar overwegen (= kopen :D ), want die verdient 't.

Louis Bouduin
27-09-2002, 02:07
Als je een oorlogs film moet maken met een verhaal erin krijg je weer zoiets als pearl harbor met die zoetsappige love stories, nou dat hoef voormij juist niet, gewoon realisme en dat is met BHD aardig gelukt, de eerste 40 minuten even de cast voorstellen en daarna gewoon knallen.

Helaas, spreken ze af en toe ook. En dat is niet het sterkste punt van deze film. Maar de aktie is gaaf. Dat een verhaal automatisch een oorlogsfilm slecht maakt of minder realistisch als je dit verkiest, lijkt me niet juist. (Pearl Harbor is gewoon prut.)
La Grande Illusion, Stalag 17, Paths of Glory, Patton, Apocalypse Now, Platoon, Schindlers List en nog een aantal andere films zijn allemaal op goede en sterke verhalen gebaseerd en zijn juist na een aantal jaren nog altijd goede oorlogsfilms. :)

lieshout84
27-09-2002, 11:11
Ik heb hem gisteravond gekeken maar ik vond er niet zo heel veel aan. Hij kan nog langer niet tippen aan saving private ryan enzo.
:(

Rolf
27-09-2002, 11:48
Hij kan nog lang niet tippen aan Saving Private Ryan.

Ben ik het helemaal mee eens.

Sjef
27-09-2002, 11:53
Ik heb dewze film met nog een paar anderen mensen gezien en we vonden hem gewoon waanzinnig goed. Vandaag of morgen koop ik hem voordat het prijzencircus bij V&D afgelopen is(y)

Hilde
27-09-2002, 12:15
Goed idee want na 28 september is hij daar gewoon weer 40 euro

Jason Bourne
27-09-2002, 22:19
Heb 'em ook pas gezien. Ik vond het echt een goede film. Denk dat ik hem nog vaak zal zien.

Groetjes,

martin
28-09-2002, 13:50
Ik heb hem gisteravond gekeken maar ik vond er niet zo heel veel aan. Hij kan nog langer niet tippen aan saving private ryan enzo.
:(

Onderbouw je negative reactie even. kunnen we even discuzeuren ;)

martin
28-09-2002, 13:50
:eek: oeps.

Menno Hagendoorn
29-09-2002, 08:59
ik heb deze film dit weekend pas voor het eerst gezien (beetje laat ik weet het........) maar ik vond het ook een tegenvaller! Het is eigenlijk gewoon een grote vechtscene met een stuk of 15 personages, die daardoor geen van allen goed uit de verf komen (wie heeft bijvoorbeeld na de opening Ewan mc gregor nog meer dan 1 keertje zien opduiken?). Bovendien werd het constante geknal en geschiet saai en slaapverwekkend. Ben een fan van Ridley Scott, maar na het Hannibal debacle (qua film niet qua succes)en deze film moet hij uitkijken dat hij niet weer afglijdt naar het G.I. jane niveau :nono:

RonV
29-09-2002, 09:50
Ik heb de film in de bioscoop gezien en ik vond het toch wel een goede film. Op DVD kan ik me voorstellen dat de film 'iets minder overkomt', maar het is absoluut geen slechte film.

lieshout84
29-09-2002, 10:17
Onderbouw je negative reactie even. kunnen we even discuzeuren ;)

Nou.....het is in het begin, een 30 min. vertellen en daarna 1 uur en 3 kwartier nix anders als schieten schieten en nog een schieten.....je weet op een gegeven moment niet meer wie wie is en waar iedereen is.
Ik kon alleen maar die josh hartnet en tom sizemore terugherkennen uit het begin.
en het is allemaal te chaotisch.

martin
29-09-2002, 10:39
Nou.....het is in het begin, een 30 min. vertellen en daarna 1 uur en 3 kwartier nix anders als schieten schieten en nog een schieten.....je weet op een gegeven moment niet meer wie wie is en waar iedereen is.
Ik kon alleen maar die josh hartnet en tom sizemore terugherkennen uit het begin.
en het is allemaal te chaotisch.

Tja je kunt de realiteit niet gaan verdraaien om er een romantische film van temaken, dat er ineens een paar mooie vrouwelijke zusters komen aanrennen om de gewonden tegaan helpen ( zie P.Harbor). De eerste 40 minuten ware inderdaad even de caracters voorstellen en daarna volop aktie.....

Je houd ervan of niet...

lieshout84
29-09-2002, 10:43
Je houd ervan of niet...

Idd. maar zo is het bij iedere film.

martin
29-09-2002, 11:01
Idd. maar zo is het bij iedere film.

Zou het niet zo kunnen zijn dat het toch een goeie film is waar jij niet van hou.......

Wat is eigenlijk de Definitie van een slechte film....

Slecht geacteerd
Slecht gefilmd
Slechte Cast
Slechte Dialoog
Verkeerd gekozen muziek


Pff wat een hoop vragen op de vroege ochtend... ;) :D

lieshout84
29-09-2002, 11:03
Pff wat een hoop vragen op de vroege ochtend... ;) :D

idd, maar een slechte film is een slechte film als de meerderheid van de mensen die hem zien hem slecht vinden.....tenminste dat denk ik.

Richard B.
29-09-2002, 14:51
Gisteravond voor het eerst gehuurt en ik vond hem geweldig. Een beetje de film die SPR had moeten zijn als Spielberg, net zoals Ridley Scott, zich wat minder had laten leiden door patriotisme en wat meer door de gedachte dat oorlog uiteindelijk geen echte winnaars kent. De film is niet perfect maar toch een van de beste oorlog/anti-oorlogsfilms die ik de laatste paar jaar gezien heb. Binnenkort zal ik de dvd zeker aanschaffen, al is het alleen maar vanwege de geweldige commentaartracks die er op de dvd staan (vooral die met twee overlevenden die er bij waren is erg de moeite waard maar Scott´s eigen track is ook weer erg boeiend).

Jeroen Driessen
29-09-2002, 15:06
Wat is eigenlijk de Definitie van een slechte film....

Slecht geacteerd
Slecht gefilmd
Slechte Cast
Slechte Dialoog
Verkeerd gekozen muziekIk vind bij BHD geen van deze kenmerken zwak. Technisch gewoon een hele goeie film. Mooie digitale effecten (ze vallen niet op), geweldig geluid, veel actie, waarheidsgetrouw, erg mooie soundtrack etc. Ik heb ook nergens het idee dat er toegegeven is aan de filmstudio's, wat tegenwoordig ook als een groot pluspunt beschouwd mag worden.
Mensen die de film slecht vinden zullen zich niet in kunnen leven in het verhaal en de karakters. Dit is echter niet Ridley Scott's schuld vind ik, want hij heeft er een docu-film van gemaakt en dát is perfect gelukt. Had hij meer van de karakters laten zien, dan was de film waarschijnlijk te saai geweest, want het is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Had je dus een soort Big Brother gehad in de bioscoop :rolleyes:
Probeer deze film dus te zien als een verfilming van waar gebeurde feiten en te zien in hoeverre dat gelukt is, want ik denk dat dat de intentie is geweest.

Richard Land
29-09-2002, 15:24
Hoi,

Ik heb mezelf net aangemeld voor het forum van dvd.nl.

Wat ik erg goed aan BHD vind is dat de film ons laat zien hoe in een oorlog je niet meer weet wie nu de good guy's en de bad guy's zijn. Oorlog is per definitie een verkeerde manier om met elkaar om te gaan.

Ook zie je maar weer dat de arrogantie van de Amerikanen heel snel de kop ingedrukt word. Men ging ervan uit dat de operatie maar een half uur zou duren i.p.v. een veldslag van 17 uur.

Wat het verschil betreft tussen Private Ryan en BHD is, is dat in de eerste 20 minuten van Private Ryan een realistisch beeld geschapen word van de invasie. De rest van de film vond ik erg ongeloofwaardig. Ik bedoel je zet het leven van 8 man op het spel om er 1 te redden!

Philippe
29-09-2002, 15:46
Erg boeiend vond ik de docu op het tweede schijfje waarin Hans Zimmer heel mooi uitlegt hoe hij te werk is gegaan bij het maken van deze soundrack. Ik hou enorm van de muziek van Zimmer en deze docu laat heel mooi zien hoe hij in zijn studio te werk gaat.

Digi-gek
29-09-2002, 17:22
Ik realiseer me dat ik in de minderheid ben, maar ik wilde toch even melden wat ik van Black Hawk Down vond. Ik vind dit een van de slechtste (oorlogs)films ooit gemaakt. Ik zet dat oorlog maar tussen haakjes want als film op zich is BHW ook al niets soeps, maar hij verbleekt vergeleken met toppers als Saving Private Ryan or Apocalypse Now.

Waarom vind ik deze film niks? Ten eerste ben ik niet zo weg van Ridley Scott. De man kan een film regiseren maar hij is "a gun for hire" wat betekent dat hij films regisseert waarvoor hij gevraagd is terwijl andere regisseurs hun projecten uitkiezen en zelf opzetten. Dit maakt deze film erg onpersoonlijk. Scott levert adequaat werk af, maar stopt geen graantje gevoel in zijn werk. Hij verfilmd het script en gaat niet dieper als dat. Ten tweede is deze film geproduceerd door Jerry Bruckheimer, een man die het woord diepgang niet eens in zijn vocabulaire heeft staan. Hij was de man verantwoordelijk voor het even verschikkelijke Pearl Harbor en deze film is niet anders als zijn eerdere werk. Het gaat dus meer om de explosies als het verhaal of de personages.

Wat me op een volgend punt brengt. De personages. Alhoewel sommige personages wel interessant zijn (zoals die van Ewan McGregor en Tom Sizemore) er wordt na de eerste 30 minuten die als intro dienen geen aandacht meer besteedt aan de ontwikkeling van deze personages en hun onderlinge relaties. Ook had ik grote moeite met bijhouden wie wie is. Na een uur of zo wist ik niet wie er nu dood was of leefde, met resultaat dat het me eigenlijk niet eens meer kon schelen. En als de hoofdpersonages van een film je niet meer interesseren dan blijft er weinig over om naar te kijken.

Als laatste het geweld. De aktiescenes zijn realistisch en goed in beeld gebracht. Maar er komt geen einde aan. Na ongeveer 40 minuten als de eerste helikopter crasht is de film een lange aktiescene. Dit begint na een half uur tot een uur niet alleen te vervelen maar op een gegeven moment raken de tientallen doden en gewonden die vallen tijdens de film je niet meer. Duidelijk een geval van overkil dus.

Tijdens het kijken van de film bleef ik maar op de klok kijken, wachtend tot ie eindelijk over zou zijn. En toen de aftiteling eindelijk begon te rollen was ik de film al weer vergeten. Op die nare nasmaak dan die ik overhield. Nee, ik ben niet van plan deze film op DVD te kopen want ik had al moeite met deze film al een keer te kijken, laat staan meerdere keren.

mark t
29-09-2002, 17:49
Ik ... keren. Ik ben het met een aantal van je argumenten eens, maar niet helemaal met de conclusie. Ik vind Black Hawk Down namelijk wel een vermakelijke ACTIEfilm. Als oorlogsfilm haalt-ie het inderdaad bij lange na niet bij een heleboel betere oorlogsfilms. Met name Saving Private Ryan wordt in deze thread nogal eens als referentiepunt genomen. Bij Saving Private Ryan wordt echter pas op het laatst enigszins afbreuk gedaan aan het verhaal door het patriotistisch tintje. Black Hawk Down is een film met een nog veel patriotischere inslag dan Saving Private Ryan; Het lijkt wel een lange promotieclip voor de Amerikaanse elite-troepen. Dit is een film waarin het heroïsche gedrag van de gewone soldaat (nou ja, elite-soldaat dan) wordt opgehemeld. Niets meer, niets minder. Het is geen kritiek op de fouten van de legertop, het is geen verhaal over het conflict tussen Somaliërs en Amerikanen (de Somaliërs zijn niets meer of minder dan de vijand). De film stelt het falen van het leger helemaal niet aan de kaak. Het is alleen maar de aanleiding voor de actie.

Nogmaals, als actiefilm niet slecht. Maar als oorlogsfilm onder de maat.

Overigens wil het feit dat Ridley Scott vaak voor een 'broodheer' werkt niets zeggen. Hij heeft een paar erg goede films gemaakt. Grote kunstenaars in het verleden deden niets anders dan in opdracht en ter meerdere eer en glorie van koningen, edelen en rijken werken (schilders, beeldhouwers, componisten, schrijvers).

martin
29-09-2002, 17:59
Maar aan welke criteria's moet een oorlogs film dan aan voldoen ??

BHD is gemaakt om het slagveld zo realistisch mogenlijk weer tegeven, dat dat hij dan niet voldoet aan de wensen van de kijker...Tja in een echte oorlog komen alle facetten zoals mooie susters, goed gekamde soldaten, vecht/schietscene's die niet telang mogen duren en ga zomaar door ook niet voor, dit heb je namelijk niet in de hand.

Mischien had BHD een uur langer moeten duren om de cast nog beter uit tediepen, en dat de beleving met de soldaten beter uit de verf kwam.

mark t
29-09-2002, 18:17
Maar aan welke criteria's moet een oorlogs film dan aan voldoen ??Moeilijk, net als de vraag waar een goede film aan moet voldoen. Maar ik zal een poging wagen.
Black Hawk Down is als oorlogsfilm minder dan een heleboel andere oorlogsfilms. Films als Platoon, Saving Private Ryan, Das Bot en een heleboel anderen laten me beter zien hoe soldaten omgaan met de spanningen van oorlog. Het verhaal van deze films bied me toch wat meer dan actiescènes en wat verminkte soldaten. Bovendien hebben bij deze films de karakters wat meer diepgang dan in Black Hawk Dawn.
Bij Black Hawk Down is het verhaal toch wel behoorlijk ondergeschikt aan de actie.
Daar komt nog bij dat in Black Hawk Down een aantal clichés weer zonder schaamte gebruikt worden. Kijk alleen maar naar de 3 oorlogfilms van dit jaar: Black Hawk Down, We were soldiers en Windtalkers. Alledrie de films houden (in navolging van Saving Private Ryan) een wedstrijdje wie de meest gruwelijke verminkingen kan laten zien (We were soldiers wint nipt op dat punt), in alledrie de films gaan de soldaten die gewonde collega's gaan redden dood (maar pas nadat ze de gewonde bereikt en/of opgetild hebben), in alledrie de films brengt de artillerie/luchtmacht redding op het moment dat de nood het hoogst is, et cetera.
Daarom: als actiefilm geslaagd, maar te mager voor een goede oorlogsfilm.

RobW
29-09-2002, 20:03
Mark, vergeet je het pattriotisme niet??

ferry8
29-09-2002, 20:49
Ik denk dat het met dat Patrionisme wel meevalt.
-Over de Amerikaanse politiek werd haast niets gezegd (anders zou er nog meer ergenis zijn)
-weinig Amerikaanse vlaggen te ontdekken
-en het woord "Amerika" wordt haast niet genoemd

Voor de rest een prima actie film met een geweldig geluid. Subwoofer en de surrounds constant in actie.

Vergelijken met oorlogsfilm zoals Platoon en Apocalypse Now zijn het verhaal en de karakters natuurlijk ERG dun. Maar ja als je beetje op de hoogte bent op film gebied kon je dat wel verwachten als je film ging bekijken.

Vergelijk met een film zoals SPR is het verhaal bij allebei de films ERG dun maar de de karakters zijn bij SPR natuurlijk wel wat beter uitgediept.

Pioneer
11-10-2002, 20:06
Hoe kunnen jullie nou zeggen dat het een slechte film is?

Goed geacteerd , mooie efecten .
goed verhaal.


dikke 8:)

BLACKENED
11-10-2002, 20:26
Dit is ECHT een vette film (heb hem 2x op 1 dag gekeken)

Een 8,5 vind ik een mooi cijfer :)

Bart de Graaf
11-10-2002, 21:16
Ik heb voor een tijdje terug BHD gekocht en moet zeggen dat ik er geen spijt van heb. Maar BHD is niet een topfilm. De aktie in de film is echt geweldig en de effecten ook. en de film is zeker weten mooi gefilmt.

Maar toch vond ik de film soms erg rommelig en chaotisch. Je weet niet meer wie wie is. en het geluid viel inderdaad een beetje tegen. Maar de mooie extra's op de dvd maken het meer dan goed! Ik kan m echt aanraden maar om er 40 euro voor te betalen dat niet. Ik heb m voor 28 euro bij de MM in Groningen gekocht.

Richard B.
31-07-2003, 00:48
Ik heb deze net op IMDB een 8 gegeven. Naarmate ik hem vaker kijk begin ik hem beter en beter te vinden: dit is echt een onderschatte 'klassieker-in-de-dop'.

Athlon_2o0o
31-07-2003, 00:54
Ik vond de film saai. Het heeft veel te weinig afwisseling en is alleen maar knallen. Er zijn veel betere films op dit gebied (saving private ryan, band of brothers e.d.)

RemcoZ
31-07-2003, 09:46
Ik vind het geen topper, maar wel een erg aardige oorlogsfilm. Cijfer: 7

The Scratcher
31-07-2003, 10:12
Ik heb hem me een aantal maandjes terug eens gehuurd en vond hem toch wel een aangename verrassing! De Amerikanen begaan me daar toch een enorme blunder door een totaal verkeerde inschatting en strategie te maken. Dus van een typisch Amerikaans propaganda filmpje is hier geen sprake vind ik daar te meer dat er ook nog eens behoorlijk wat US slachtoffers vallen en er ook toegegeven wordt dat het hier om een enorme blunder gaat.

De film is zeer mooi en erg stylistisch gefilmd en dus mooi in beeld gebracht om van het schitterende geluid nog maar te zwijgen. Heeft mij iig geen seconde verveeld. Misschien dat ik hem me ooit nog eens aanschaf.

Fox
31-07-2003, 11:13
Topper!
Goed verhaal, acteurs, (veel) geweld....
En ook goede sfeer...

Iedereen die van dit genre houd, moet hem in huis hebben vind ik....

Harry B.
02-08-2003, 16:25
Ik heb hem me een aantal maandjes terug eens gehuurd en vond hem toch wel een aangename verrassing! De Amerikanen begaan me daar toch een enorme blunder door een totaal verkeerde inschatting en strategie te maken. Dus van een typisch Amerikaans propaganda filmpje is hier geen sprake vind ik daar te meer dat er ook nog eens behoorlijk wat US slachtoffers vallen en er ook toegegeven wordt dat het hier om een enorme blunder gaat.

De film is zeer mooi en erg stylistisch gefilmd en dus mooi in beeld gebracht om van het schitterende geluid nog maar te zwijgen. Heeft mij iig geen seconde verveeld. Misschien dat ik hem me ooit nog eens aanschaf.

Omdat er US-slachtoffers vallen is het geen propaganda-film? De amerikaanse regering had anders de nodige vingers in de pap bij het maken van deze film.

Kees Hoekerd
29-06-2004, 10:28
Zeker een goeie film en de actie scenes zien er juist helemaal niet Hollywood uit,maar het lijkt inderdaad meer op een documentaire,door dat er weinig muziek tijdens de actie te horen is.Dit is zeker een oorlogsfilm die je moet hebben,het is eens wat anders dan WO2.

Kars
29-06-2004, 12:45
Absoluut niet mijn film, veel te oppervlakkig. De actiescènes zijn goed, dat zal ik toegeven, maar ook goede actiescènes worden saai als je ze 2 1/2 uur lang door je strot geperst krijgt. Het dialoog is ronduit beroerd, oversentimenteel, onorigineel. Het argument dat deze film oorlog waarheidsgetrouw weergeeft begrijp ik al helemaal niet. De hoofdrolspelers maken een paar fouten op militair vlak, maar op sociaal vlak zijn het zowat goden, ze begrijpen elkaar, gaan strijdend voor elkaar te onder en uiteraard wordt er een fotootje van vrouw en kind gepakt als de dood nadert! De huidige situatie in Irak bewijst dat het onmogelijk is al die menselijkheid te bewaren in oorlog, er knapt iets in je, zoals in de goede oorlogsfilms te zien is. Dan wil ik ook nog even de afschildering van de Somaliërs aanstippen, deze film weet namelijk slechts twee groepen te tonen: de wilde dierlijke horde die er alles voor over heeft de Amerikanen de dood in te jagen en de blije, dankbare, hulpeloze, naar de Amerikanen opkijkende mensjes. Ze worden eerder afgeschilderd als wilde en trouwe honden, dan als echte mensen, dit is eigenlijk mijn grootste punt van kritiek op BHD.

Ik kan natuurlijk niet ontkennen dat de film er prachtig uitziet, maar eigenlijk is dat de enige kwaliteit die ik eruit kan afleiden. Een stevige misser (IMHO) van Ridley Scott, die ons toch Blade Runner en Alien heeft gegeven (ik ben niet zo'n groot fan van Gladiator).

Chris Taylor
18-09-2004, 21:00
idd je hebt gelijk. toch wil ik wel zeggen dat het niet meer dan logisch is dat er zoveel somali's zijn gestorven. ten eerste konden ze voor geen meter richten en ten tweede is het zo dat de soldaten waartegen ze vochten de creme de la creme zijn van de amerikaanse landmacht (delta force en rangers zijn elitetroepen). ik heb het boek gelezen en in het boek werd de strijd wel gedeeltelijk vanuit de oogpunten van de somali's bekeken. als ik het niet fout heb is deze film ook gedeeltelijk gemaakt met opdracht van het amerikaanse leger? dat weet ik echter niet zeker....

martini
18-09-2004, 22:02
De eerste keer dat k m zag vond ik der eigenlijk nix aan, maar toen zag k m voor de tweede keer en nu wil ik hem dus toch wel hebben op dvd. Goeie actie en muziek.