PDA

Bekijk de volledige versie : Antwoorden Dutch Filmworks Vragenronde



Eric van Ballegoie
09-09-2002, 21:02
Hierbij de lang verwachte antwoorden van de Dutch Filmworks vragenronde. De antwoorden zijn gecombineerd met die van DVDForum.nl (http://www.dvdforum.nl) zodat wellicht niet alle vragen bekend voorkomen. Omdat het zoveel tekst is heb ik het gesplit over meerdere posts.

Specifieke vragen per titel:
Vraag Antwoorder Opmerkingen
1. EH Is er een kans dat films zoals Ichi the Killer geheel uncut, in 16:9 formaat, met Dolby Digital 5.1 en in zijn original language op DVD komt? Zie ander doc.

2. Dubbelvraag Waarom is de DVD van Battle Royale stereo terwijl de import uit Azia gewoon DTS en Dolby Digital Surround 5.1 te krijgen is Zie ander doc.

3. TvdH Ik heb begrepen dat The Sword and the Sorcerer op een E)(TREME label komt. Wat zijn de specs (dus beeldformaat, geluid e.d.) van deze DVD? Speelduur: 100 minuten Engels gesproken 16:9 Widescreen Dolby digital 2.0 Chapter selection Theatrical trailer Subtitles on/off

4. DR/GH In het persbericht van Rush
Hour 2 stond het volgende: Beeldformaat: widescreen 16:9 Mag ik aanemen dat jullie 2.35:1 anamorphic widescreen bedoelen? of is het een andere beeldformaat? het formaat is inderdaad 2.35:1 anamorphic widescreen

5. TvdH Wanneer komt Bandits op koopDVD uit? De DVD van Bandits komt begin oktober (onder voorbehoud) uit.

6. EH/TvdH OK, m.b.t. Les uns et les autres: wanneer komt die dvd? Is het een special edition? Is ie 16:9 widescreen? Zo niet, waarom niet? Heeft ie 5.1 geluid? Zo niet, want dan wel? Is ie remastered? Release 22 okt. 16:9 widescreen, 2.0 stereo , er is geen 5.1 beschikbaar! En er zitten vele extra’s op. Bestaat er de mogelijkheid om de cult-klassieker "Shock Treatment" (eindelijk) uit te brengen op DVD ? wij zullen deze niet uitbrengen. Ik zit al jaren te wachten op de release van deze film op DVD, en met mij de meeste andere "Rocky Horror" fans..... Reactie hierop van een andere forummer: ter vergelijking: de Franse DVD ziet er zó uit: http://www.dvdfr.com/dvd/fiche.php3?id=1978 ...goede transfer (2.35:1, anamorphisch) van een goede kopie van deze 20+ jaren 'oude' film --- MAAR --- alleen Frans (DD 2.0) en Franse ondertitels voor slechthorenden... verwacht zeker geen DD 5.1 voor een eventuele, Nederlands ondertitelde DVD...

7. TvdH Waarom is 'Wild man Blues ' van Woody Allen alleen in box the krijgen? Aangezien er weinig van Allen te koop is heb ik al die films die in de box zitten al en om nu alles opnieuwe te kopen voor 'Wild man blues' gaat me echt te ver. Dus: Waarom is deze alleen in de box te koop en komt die ook nog eventueel los in de verkoop? Deze titel is geen DFW produkt.

8. DR Waarom hebben jullie de intro niet door een engelsman in laten spreken ipv door een nederlander? Niet dat ik me er aan stoor hoor, maar elke keer als ik "Datch Villumwurks" hoor krijg ik een flinke lachstuip. De huidige leader van Dutch FilmWorks is veranderd.

9. TvdH Gaan jullie nog cult-horrorfilms uitbrengen ala Dawn Of The Dead, Texas Chainsaw Massacre(goede dvd's by the way )? Misschien een aantal Dario Argento films? Wat ik eigenlijks zou willen zien is een special edition van Friday The 13th(Warner Bros. heeft de Europese rechten hiervan ipv Paramount welke de rechten heeft in de USA). Hier kunnen we helaas niets mee, we hebben eenvoudigweg geen rechten hiervoor. Wij gaan Sleepless van Dario uitbrengen als ook titels van Abel Ferrera (o.a. The Funeral, Addiction). Een echte cult-horror klassieker in the making is natuurlijk Ichi The Killer.

10. TvdH the gift en nog een aantal titels zijn al een hele tijd te huur. ze zijn uitgesteld van release, maar na maanden is er nog steeds geen nieuws over gekomen. worden deze titels nog gereleased? Deze titels zijn niet van ons.

11. EH en dan wilde ik nog vragen of de Koreaanse film 'Bichunmoo' die lange tijd op de release-lijst van HKL stond nog op DVD zal verschijnen ? ja gepland voor 2e kwartaal 2003.

12. EH Gaan jullie Hard Boiled, armour of god 2 (operation condor) en wheels on meal uitbrengen? Hard Boiled ja, Armour of God 2 vooralsnog niet en Meals on Wheels ook voorlopig niet. Van hard boiled is er een import versie, een engelse versie, deze is uncut en orginele taal maar het beeld is echt slecht. Ik neem aan dat jullie dit wel beter zullen doen als jullie hem uitbrengen. Ja want wij laten op dit moment het negatief compleet remasteren. Wordt dus zeer goed beeld.

13. TvdH Aangezien DFW reeds Night of the Living Dead heeft uitgebracht. Zou het niet cool (of mogelijk) zijn moest DFW alsnog de (nog te releasen?) Millenium Edition van Night of the Living Dead uitbrengt? Misschien hebben we in België (en Nederland) dan eindelijk eens een deftige editie, zonder die toegevoegde crappy scenes!!? (Waar Romero zich trouwens volledig van distantieerd!!!) Wij zullen bekijken of dit mogelijk is, indien we deze rechten kunnen behalen zal dit naar de markt gecommuniceerd worden. By the way, als je dan toch bezig bent, release dan ook eventjes de Millenium Edition van Re-animator en een degelijke schijf van Return of the Living Dead. Ook hier zullen we naar kijken. Soms is er gewoon geen beter materiaal beschikbaar van een titel.


14. EH Wat zijn de specificaties van de in december uit te komen Once upon a time in china trilogybox en tevens de prijs. Is dit gewoon een verzameling van de 3 losse delen? Het is een digipack met Once Upon A Time In China 1,2 en 3. De box ziet er echt super uit en gaat 60 euro kosten. Het is echter wel een limited edition.

15. EH misschien kunnen jullie korean blockbusters zoals JSA ,friend , my sassy girl ,shiri ,this is law , public enemy op markt brengen De japanse movie versus ,ik ken vele mensen die al lang op die film aan wachten zijn en de enige versus die regio 2 heeft is de duitse versie maar die heeft geen engelse subtitles Versus zijn we in geinteresseerd, en er staan inderdaad meer grote koreaanse
titels in de planning.

16. TvdH Waarom brengen jullie Pride&Prejudice the special edition(2 disc)met alle extra's die ze op de engelse dvd ook hebben niet uit,of 9 1/2 weeks,the uncut version met alle extra's? Deze titel is niet van ons.

Algemene vragen:

Vraag Antwoorder Opmerkingen
1. EH Waarom hebben titels van het Hong Kong Legends Label wel goede en veel extra's en veel van jullie andere labels niet? zie ander doc.

2. EH Hoe komt een maatschappij als Dutch FilmWorks aan zijn titels? Grotere maatschappijen krijgen ze gewoon van hun Amerikaanse moederbedrijven, maar DFW heeft buiten Nederland (en Belgie) geen moeder bedrijf voor zover ik weet, hoe gaat dat dan in zijn werk? Wij moeten films kopen van Independent maatschappijen en die zijn er meer dan genoeg. Maar zelfs Amerikaanse majors verkopen niet altijd automatisch hun eigen titels aan huen eigen dochters in Europa. De hoogste bieder wint
dan…

3. EH Wat is makkelijker, het inkopen van een Hollywood film of films die op het World Wide Cinema/HKL label uitkomen? WorldWide Cinema want dat is toch een niche markt. Is toch een heel specifiek produkt. Hollywood films zijn over het algemeen meer mainstream.

4. EH Als beheerder van DVD Specials (http://www.dvdspecials.nl) en groot liefhebber van Aziatische films wil ik bijdragen wat enkele bezoekers ons gemaild hebben: - Zij zijn bereid om de prijs van een HKL-disc neer te leggen voor een WWC/Extreme disc als deze ook vergelijkbaar is met HKL. Nu worden WWC titels redelijk goedkoop aangeboden, maar meestal 2.0, weinig extra's, niet anamorfisch EN niet in de originele taal. 26 tot 30 Euro wil men echt betalen voor een goed produkt! We beloven echt beterschap. Hier wordt intern & extern (aankoopbeleid) hard aan gewerkt.

5. EH De filmmaatschappijen willen import van buiten EG en zelfs binnen de EG beperken. Zoals titels nu op WWC verschijnen wordt de import juist aangemoedigd omdat er in de UK, Australie, USA e.d. meestal betere/uitgebreidere releases zijn. Vraag aan DFW dus: Wat gaan jullie hier aan doen? Zie ook vraag 4. Aanvulling: er lagen ook nog een aantal titels op de plank die we nog onder “oude” voorwaarden hebben ingekocht.

6. TvdH Kwaliteit is gewoon een must geworden. Zeker aangezien steeds meer mensen kunnen en bereid zijn te kiezen voor buitenlandse releases. Daar komt nog bij dat de door jullie te releasen titels vooral bedoeld zijn voor liefhebbers, die meestal wel weten wat er zoal uitgebracht is in de wereld. Ik denk dus niet dat het verstandig is inferieure releases uit te brengen. Dé vraag is dan ook waarom er gekozen wordt voor mindere releases. Is het dan zoveel duurder om aan het goede materiaal te komen? Zo ja, hoe komt dat? Soms is het materiaal waar wij mee werken, het enige materiaal dat beschikbaar wordt gesteld door de filmmaatschappij. Dit heeft soms te maken met de prijs van het beter materiaal, soms is materiaal wel beschikbaar voor de Amerikaanse bedrijven en niet voor de Eurepese gebieden.

7. EH Hoe worden de te releasen titels bepaald? Wordt er puur gekeken naar de film of kijken jullie eerst naar de beschikbare titels alvorens jullie tot een release over te gaan? Eigenlijk een combinatie. Maar meestal is er toch een shortlist van beschikbare (ook budgettechnisch) titels. Dan gaan we daaruit verder selecteren.

Eric van Ballegoie
09-09-2002, 21:04
8. EH/TvdH Kan het HKL-principe niet worden toegepast op te releasen titels? Ik begrijp niet helemaal je vraag. HKL UK en NL zijn hetzelfde. En voor BV Tartan gelden hele andere inkoop voorwaarden dan voor ons. Dat kan betekenen dat wij met minder materiaal moeten uitkomen maar het omgekeerde kan evenzo geschiedden. Het is geen zwart-wit verhaal . Er zirt een voor de eindconsument onzichtbare wereld van rechten, regels, juridicsche zaken etc achter.Bijvoorbeeld dat materiaal wordt verkregen zoals via het Britse HKL van bv. Tartan, Asia Extreme of Warrior? Dat lijkt me wel goed materiaal (behalve bij Tartan af en toe), je weet zeker dat je goed zit en die bedrijven hebben niets te verliezen bij het doorverkopen van de door hen geremasterde prints (behoudens dat ze remasteren natuurlijk) toch? DFW heeft toch het (alleen)recht op die titels hebben.

9. TvdH Kunnen de nieuwe dvd's qua extra's, beeldwaliteit (!altijd anamorphic!), geluidskwaliteit, beeldformaat en geluidspoortype altijd gelijkwaardig of beter zijn dan de versies in andere landen (What's Eating Gibert Grape heeft geen goede audio)? Ook dit is een rechtenkwestie, wij krijgen geluid van de filmmaatschappij geleverd. Hier moeten wij mee werken. Het kan dus voorkomen dat het geluid erg verschilt.

10. DR Kunnen jullie het oorspronkelijke door de regisseur bedoelde beeldformaat handhaven? Dit is in principe zeker mogelijk, echter soms hangt dit af van externe factoren zoals rechten en beschikbaarheid materiaal.

11. DR Hebben jullie met betrekking tot de collega's in de VS en UK minder goede/inferieure apparatuur om dvd's te persen? Dit omdat er in NL-releases vaak compressiefouten, geluidstikken, ruis, audiodropouts en dergelijke voorkomen (American Psycho en Highlander Endgame). http://www.dvdforum.nl/ubb/Forum7/HTML/000599.html http://www.dvdforum.nl/ubb/Forum7/HTML/000401.html Als ik dat soort fouten tegenkom moet ik de "correcte/foutloze" versie uit het buitenland aanschaffen. Een deel van de consument zal dit soort fouten niet eens opmerken of zich er niet aan storen maar dergelijke fouten hoeven niet voor te komen. Amerikaanse en Engelse versies zijn in vergelijking tot de NL-uitgaves vrijwel altijd foutloos. Of onze externe studio’s minder goede apparatuur hebben weet ik niet, ik zal het ze voorleggen, wordt vervolgt.

12. TvdH Is het mogelijk hoezen niet vol te plakken met met te grote labels als Movie Gold Collection? De labels zijn te groot op de hoes en zien er vaak niet mooi uit. Dit is een keuze geweest van Dutch FilmWorks. Echter je opmerking is voorgelegd aan de verkoop.

13. TvdH/DR Kunnen jullie alle specificaties op het hoesje van de dvd's plaatsen? Dus niet alleen 16x9 maar ook het beeldformaat 1:85:1, 2:35:1 etc. Dit gebeurt bij al bij een groot aantal titels.

14. TvdH Voor toekomstige releases: Director's cuts/Uncut versies van films. We wonen wat dat betreft gelukkig in Nederland en niet in Engeland met de BBFC (British Board of Film Classification). Wij zijn hier al mee bezig. Het is natuurlijk veel beter als een film origineel is. Ichi The Killer is bijvoorbeeld een titel die we uncut op de markt zullen brengen. We proberen altijd een uncut versie te verkrijgen. Soms is dit niet mogelijk.

15. TvdH Hoe komt het dat er soms een fout op de cover van jullie DVD's staat? Bijvoorbeeld The NeverEnding Story. Volgens de hoes is deze fullscreen, maar in werkelijkheid widescreen. Het kan gebeuren dat door het constant ontwerpen van een titel er een foutje doorheen slipt. Het maken en ontwerpen van DVD blijft nog steeds mensenwerk, en waar mensen werken worden fouten gemaakt.

16. TvdH En waarom hebben DVD's in de Extreme-reeks ieder slechts 6 hoofdstukken. Voor een film van anderhalf uur is dat veel te weinig, vind ik! Dit is een keuze geweest. Hoe meer hoofdstukken er gemaakt worden in een film, hoe meer geld het kost om te maken.

17. TvdH 1 vraag, wat verstaan jullie onder "Movie Gold Collectie" ?? met deze omschrijving verwacht ik minstens toch een DD 5.1 wide-anamorf. Hieronder vallen filmklassiekers op DVD voor een scherpe prijs. Niet alle klassiekers hebben optimaal geluid.

18. MW Ik heb een DVD gewonnen van de westrijd Vidocq en ik heb het nog altijd niet ontvangen? En ik weet dat ik heb gewonnen want DFW heeft mij opgebeld. We willen je je prijs natuurlijk opsturen. Om dit goed te doen moet je even aan de webmaster doorgeven wat je NAW gegevens zijn en bij wie de prijsvraag liep.

19. EH Krijgen we in Nederland exact dezelfde HKL dvd's als in Engeland ? Zo niet, heeft DFW inspraak over wat er op zo'n dvd komt te staan ? Wat is nu eigenlijk het uitgangspunt van DFW voor wat betreft beeld en geluid op hun dvd's ? Ja dat zijn dezelfde HKL dvd’s.

20. EH Wat betreft de HKL reeks. Ik weet dat sommige films alleen als import te krijgen zijn. Is het soms mogelijk omdat deze ook met een nederlands sub uit te brengen hier? Ook dit is weer zo’n rechten kwestie. The Hitman is een voorbeeld daarvan. Die kon onder HKL niet worden uitgebracht met NL subtitling waardoor we een eigen WWC versie moesten maken. Onze versie heeft bijvoorbeeld meer extra’s dan de UK versie.

21. HR Waarom brengen jullie de Criterion Collection niet uit op het WWC label, of volg op z'n minst hun voorbeeld door te zorgen voor perfecte transfers, veel extra's, juiste beeldformaat etc. De Criterion Collection is een heel ander bedrijf, wellicht kunnen we in de toekomst samenwerken, maar op dit moment zijn we twee verschillende bedrijven.

22. TvdH Een paar vragen in het algemeen en nietzo zeer foor DFW alleen.Zijn van de spec edities ook niet gewoon enkelvoudige dvd'd te maken zodat de prijs kan zakken. Ik vindt de prijzen in het algemeen van nieuwe dvd's veels te hoog bij naburige landen vergeleken. Het gaat mij om de film en al die intervieuws zal mij een worst wezen. Wel graag het geluid en breedbeeld optimaal. En natuurlijk uncut.En is het mogelijk om voor de verwijderde scenes een programa te maken zodat we ze gewoon tussen de film in kunnen voegen. Voorbeeld Stigmata met alternatief einde die je dan niet apart hoeft te zien na de film. Een moeilijke vraag, omdat sommige klanten juist de extra’s willen en anderen juist een kale kwaliteits DVD. Indien de extra’s de moeite waarde zijn, zullen wij deze op de DVD zetten. Echter als we de film rereleasen kunnen we besluiten de extra’s eraf te halen, waardoor de film goedkoper zou kunnen worden aangeboden. Andersom is natuurlijk ook mogelijk. Over het programma kunnen we het volgende zeggen. Wij werken hier nog niet mee. DVD’s zoals Snatch hebben deze feature wel. We zullen moeten overwegen of dit economisch verantwoord is.

23. TvdH Hoe wordt bepaald welke oudere films worden uitgebracht op dvd ? Een erg leuke film, zoals "Jumping jack flash" met Whoopie Gooldburg is helaas nergens op dvd te vinden en "The Breakfast Club" is alleen op regio 1 te krijgen. Zo zijn er meer films die alleen in Regio 1 te krijgen zijn en als filmliefhebber ben je daar dan nogal snel op aangewezen. Voor goede miniseries (bv The Stand van S. King) geldt hetzelfde en is hier helaas niet verkrijgbaar. Wat is hier de reden van ? Dit is een rechtenkwestie. Als de rechten bij de filmmaatschappij op de plank liggen, is het aan hen om de rechten te gaan distribueren. Het kan dus zijn dat zij gewoonweg de rechten niet willen vergeven. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de rechten van zo’n titel veel te duur zijn om succesvol af te zetten in de markt.

24. TvdH Ook een belangrijke vraag is, waarom liggen de prijzen van de nieuwere films hier in Nederland zo hoog ? Zou het een goed alternatief om de prijzen lager te maken om kale niet ondertitelde versie uit te brengen ? Door deze hogere prijzen wordt namelijk ook veel via internet besteld en ik heb nog geen films van DFW gezien in Groot Brittanie, Duitsland of andere landen, waardoor jullie dus omzet mislopen. Wij bepalen de uiteindelijke prijs van onze producten niet. Mediamarkt of Free Record Shop kopen bij ons een titel in. Zij kiezen voor de prijzen die je in de winkels ziet.

Eric van Ballegoie
09-09-2002, 21:05
25. DR Wat komt er zo allemaal bij kijken om een dvd samen te stellen en hebben jullie nog freelance testpersonen nodig voor het beoordelen van dvd's voor hun relaese of voor het uitzoeken van nog uit te brengen films? Er wordt een “kaart” gemaakt waar de data moet komen op een film. Dit zijn bijvoorbeeld de extra’s en menu’s. Zoals je weet heeft een DVD een maximale dataopslag. Door aan te geven waar de menu’s, de film zelf etc. moet komen, kan de DVD-ontwerper dit plaatsen op de DVD. Na het “maken” van een prototype wordt deze DVD naar ons gestuurd, waarna wij kijken of deze in orde is en of alle data goed staat. Dus of alle menu’s werken, er geen layer breaks zijn die niet werken. Gewoon alles om een DVD goed te laten werken op jullie systemen. Deze DVD’s worden gewoon intern getest. Het zou te veel tijd in beslag nemen om met externe testpersonen te werken. Wellicht gaan we in de toekomst met een testpubliek werken, maar dat is voor in de toekomst.

26. TvdH Wat ik nog niet tegen ben gekomen en mij toch wel bezig houd is waarom sommige films niet met hun originele cover uitkomen(dit geld overigens voor meerdere filmmaatschappijen)?Hierdoor laat ik bepaalde films liggen die ik eigenlijk toch best graag wil hebben ,maar bang ben dat ik er later spijt van krijg als ik 'm met de originele cover zie liggen. B.V.Highlander 2+3 Dit is een rechtenkwestie. Het kan voorkomen dat de rechten voor de Benelux van Dutch FilmWorks zijn en de rechten voor Amerika en andere landen voor een andere firma. Dit houdt dus in dat het ontwerp wezenlijk kan verschillen.

27. EH Wat is jullie relatie met www.hongkonglegends.co.uk (http://www.hongkonglegends.co.uk) http://www.hongkonglegends.co.uk HKL UK is onze britse partner.

28. TvdH Mocht dit nog gelezen worden door DFW: als de "Movie Power" sticker echt op het doosje geplakt moet worden, kunnen jullie dan a.u.b. in het vervolg overgaan op het gebruik van een gemakkelijker te verwijderen sticker zodat ik niet elke keer de fles wasbenzine hoef te pakken als ik weer eens met een dvd van jullie thuiskom?? Hier zal naar worden gekeken. Het is in ieder geval doorgegeven.

29. EH to worldwidecinema: willen jullie ook behalve de engelse gedubte versie ook de originele versie erop zette ,vele haten de engelse gedubte versie maar ik vind wel goe da jullie korean movies op martk brengen. We streven om elke WWC titel in het origineel uit te brengen. Maar wij zijn afhankelijk van de leverancier. Zo krijgen wij voor sommige titels alleen een english dub aangeleverd.

30. EH to hongkong film legends : keep up with the good work , ik vind het heel goed dat jullie zowel cantonees en mandarijns erbij zetten ik heb gelezen op jullie website dat jullie avenging fist uitbrengen en die film is 1 van de slechtste van het jaar ,zelfs in HK scoorde die niet zo goed maar meeste HK films scoren niet zo goed misschien kunnen jullie ook meer korean en japanese movies uitbrengen ,vooral korean movies want die scoren tegenwoordig zelfs in hongkong zeer hoog algemene suggestie : zal het mogelijk zijn om chinese subtitles op dvds erbij te zette , vooral voor koreaanse en japanse dvds zal dat goed van pas komen want zelfs in benelux wonen veel chinezen en chineze zijn echt wel movie freaks dat laatste geloof ik gelijk. Het is echter voor een klein gebied als deBenelux niet haalbaar om daar nog een chinese ondertiteling extra onder te plaatsen. Vertalingen van en naar het Chinees zijn ook nog eens duurder dan de “westerse “ talen.

Eric van Ballegoie
09-09-2002, 21:05
Vraag Antwoorder Opmerkingen
1. EH Ik merk soms dat films van andere maatschapijen zoals Warnerbros eigelijk films op dvd uit brengen met een waarde lose release kwa extra's. (Voorbeeld: BATMAN 1 tm 4,Harry potter 1) Ik wil weten of julie dat ook weten, en of julie wel eens denken “die willen wij wel eens beter uit brengen op dvd.” Ik weet niet of re-releases mogelijk zijn als ze door een andere maatschappij eerder zijn uitgebracht Wij houden ook de concurrentie in de gaten wat en hoe zij iets uitbrengen. Natuurlijk denken wij wel eens “dat had anders gekund” maar dat zullen zij waarschijnlijk ook van ons denken.

2. EH Ik ook wel willen weten, welke titels jullie zelf wel opnieuw uit zouden willen brengen (titels van andere maatschappijen). Waarvan jullie zoiets hebben van: Dat kan zeker beter, Dat zouden wij wel beter kunnen en willen doen. Bijvoorbeeld Enter The dragon die hadden wij wel op een HKL manier willen uitbrengen. Helaas is dat rechten-technisch niet mogelijk.

3. EH Zijn julie dat in de toekomst ook van plan om dat soorten films opnieuw op dvd uit te brengen? (noem een paar voorbeelden graag) Binnenkort de Highlander Box waar voor het eerst alle 4 de delen in zitten. Er staat ook nog een box gepland met al onze Abel Ferrara titels waarbij we een extra disc met extra’s aan toevoegen. Wordt vervolgd…

4. DR Wel eens er aan gedacht om films ipv met DD 5.1 met een DD 6.1 track op dvd te zetten (Surround EX). We hebben er wel aan gedacht echter is dit economisch nog niet echt aantrekkelijk. 6.1. is nog niet in alle huiskamers ingeburgerd.

5. EH Ik zou wel graag een release van Evil dead 3: Army of darkness zien! (en eventueel ook van Evil Dead 1 en 2, maar de rechten hierval liggen bij RCV, maar die releases waren heel slecht vond ik), kan dat? Helaas niet mogelijk vanwege inderdaad de rechten.

6. DR Zelf vind ik zo'n Dolby Digital/DTS intro filmpje altijd wel leuk op een DVD, kunnen jullie die ook op jullie DVD’s plaatsen? Dit gebeurt al, zie MUSKETEER

7. DR Om de produktie-informatie van de film (meestal vermeld) op de back-cover te lezen heb ik een vergrootglas nodig. Kan in toekomstige releases deze informatie niet iets groter afgedrukt worden? Als dat om de een of andere redenen niet mogelijk is heb ik het verzoek om deze nuttige info op een aparte inlay te vermelden. Helaas is dit niet mogelijk om dat groter te vermelden doordat het ontwerp te veel ruimte nodig heeft. Een aparte inlay in de DVD is economisch niet haalbaar.

8. TvdH Kan er bij elke uitgebrachte DVD een chapter list (inlay) gevoegd worden met de titels van de afzonderlijke hoofdstukken en daarbij de lengte van de hoofdstukken vermeld? Dit mis ik vaak. Bij sommige titels gebeurt dit al bijvoorbeeld Hong Kong Legends en Henry: Portrait of a Serial Killer.

9. EH/TvdH Kunnen de uitgevers er voor zorgen dat er een consistent beleid m.b.t. de verpakking wordt gevoerd. Persoonlijk geef ik voorkeur aan Amaray Keep Cases ipv die van Scanavo (DVD is moeilijker uit de verpakking te halen waarbij de kans op beschadiging groter is. In principe worden alle nieuwe releases in een Amaray verpakking uitgegeven, er kunnen echter nog andere soorten verpakking op voorrraad staan.

10. TvdH Van films worden per verschillende regio vaak meerdere covers gemaakt. Kunnen die er los bij geleverd worden (mag tegen betaling). Dus net zoals bij Nokia GSM telefoontoestellen. Dit is iets wat zeker de moeite waard is te bekijken. Echter bij sommige films is niet mogelijk doordat de rechten van dat ontwerp bij anderen liggen en er voor zorgen dat zo’n inlay te duur zou worden, zelfs tegen betaling, om bij te voegen. Het ontwerpen, drukken (kleine oplagen) en opsturen zal betekenen dat de prijs voor de consument te hoog zou komen te liggen.

Eric van Ballegoie
09-09-2002, 21:05
11. EH Bij de aanschaf van een DVD mis ik vaak aanbiedingsbonnen o.i.d. Een spaarzegelactie opzetten misschien? Dit doen wij regelmatig met allerlei verschillend titels ( Bruce Lee Box, Che Guevarra, Hong Kong legends, etc) echter is dit altijd voor een beperkte periode. Veelal heeft de betreffende retailer een aanbiedingsbon of spaarkaart o.i.d.

12. EH Ik mis te vaak een trailer DVD. Waarom maakt de uitgever geen DVD die barstensvol staat met trailers van hun produktengamma? Zou wellicht erg handig zijn voor de videotheken of verkooppunten van DVDs. Dat werkt beter als een foldertje. Goed plan. Echter wel erg kostbaar. Wij hebben het al eens gedaan en streven ernaar om dit zeker vaker te doen.

13. DR Bij het begin van films hoor je nog wel eens (heel hard) de tekst: "Deze film is geschikt voor 16 jaar en ouder". Hoogst irritant, kan dat niet wat zachter? Onze titels hebben dit niet.

14. TvdH Is het mogelijk om elk uitgebrachte DVD te voorzien van minimaal een moeilijk te vinden Easter Egg? Dat houdt je bezig en kan voor enige hilariteit zorgen. In de toekomst zal bekeken of hier ruimte voor kan worden gemaakt. Het is zeker een goed idee. Als hier meer vraag naar ontstaat zullen we het zeker doen.

15. DR Op de DVD speler zit een multi-angle functie. Zelden krijgen we de mogelijkheid om die te testen (alleen bij natuurfilms). Kan daar indien mogelijk iets aan gedaan worden? helaas voorlopig niet bij de “normale” films.

16. EH Ik zou graag zien dat er wat meer aziatische (en vooral Chinese) non-actie films worden uitgebracht. Dus geen kung-fu films en ook geen films waar de kogels je rond de oren vliegen. Maar wat meer drama producties of komedies. Daar worden er ook zat van gemaakt en verdienen net zo goed aandacht. Hoe denken jullie hierover? Mee eens. Probleem is vaak dat daar voor DVD toch maar een beperkte vraag naar is. Onder HKL hebben we bijv Hong Kong 1941 uitgebracht en onder WWC staan gepland: Beijing Bicycle, A One And A Two , Shaolin Soccer , Tempting Heart, Millenium Mambo en Friend.

17. EH Bey Logan is erg interessant om naar te luisteren maar spreken Yuen Woo Ping, Jacke Chan, Donnie Yen, Jet Li en dat soort consorten tegenwoordig ook zelf niet genoeg Engels om het commentaar in te spreken ? Dat zou je toch wel verwachten maar het is toch nog
steeds erg gebrekkig.

18. EH Waarom wordt er eerst Tai Chi Boxer uitgebracht, een deel 2 in een serie terwijl deel 1 Tai Chi Master er nog niet eens is ? Rechten kwestie. Deel 1 hebben wij helaas geen rechten voor.

19. EH Ik zou het wel heel mooi vinden als er een John Woo Boxset uitkwam met daarin in ieder geval : The Killer, Hard Boiled en Bullet in the Head en A better tomorrow 1 en 2. Kunnen we iets dergelijks verwachten? Een A Better Tomorrow Trilogy Box staat voor 1e kwartaal 2003 gepland.

20. EH Ik ben heel erg blij dat jullie in december Ichi The Killer van Miike Takashi uitbrengen op het WWC label... Mijn vraag: Gaan jullie nog andere Miike Takashi films uitbrengen zoals bijvoorbeeld Happiness Of The Katakuris en Visitior Q? En... ja. Dead or Alive 1 tm 3 zeker. En we zijn bezig met andere… Is er een mogelijkheid dat jullie Drunkenmaster II gaan uitbrengen? Ik weet dat Dimension/Miramax de rechten bezit maar als niemand iets doet komt deze titel nooit in Europa. En dat zou heeeeeeel erg zonde zijn! Nog onbekend op dit moment.

21. EH/DR Is er een kans dat films zoals Ichi the Killer geheel uncut, in 16:9 formaat, met Dolby Digital 5.1 en in zijn original language op DVD komt? Uncut, 5.1, 16:9 , originele taal & english dub, various subtitling and lots of extra’s!

22. EH/DR Waarom is de DVD van Battle Royal stereo terwijl de import uit Azia gewoon DTS en Dolby Digital Surround 5.1 te krijgen is? Helaas kregen wij slechts de beschikking over een andere master en audio.

23. EH/DR Waarom hebben titels van het Hong Kong Legends Label wel goede en veel extra's en veel van jullie andere labels niet? HKL is een joint promotion waardoor de kosten gedeeld worden voor het vervaardigen van deze topproducten.

24. EH Ik heb de volgende titels in de releaselijst gezien: Monsoon Wedding,Beijing Bicycle,Hero ( Nieuwe Zhang YImou 2003) Komen er nog meer van dit soort films bij het WWC label ,b.v. Sallaam Bombay, Yu-Dou Hopelijk in breedbeeldversie met 5:1 geluid of waar mogelijk met DTS? Als het bij sommige DFW en HKL kan, waarom dan ook niet bij het WWC label? Beter een halfjaar wachten voor de goeie transfer dan klakkeloos alles op de markt smijten toch? Zie ook vraag 16. We proberen nu inderdaad om het best mogelijke voorhanden materiaal te krijgen, soms worden er echter belachelijke bedragen voor gevraagd waardoor we dit nooit meer kunnen terugverdienen.

25. DR Bepalen jullie zelf het corps van de ontertiteling? want wat mij opvalt, is dat de ondertiteling meestal heel groot is. en als jullie dit nog zelf kunnen aanpassen, dan zou het misschien wat zijn om dat in de toekomst aan te passen naar een kleiner corps. de grootte van de ondertiteling is naar een standaard gemaakt door een extern vertalings buro.

26. TvdH t de kwaliteit van een release nog gecontroleerd door de filmmaatschappij, of zijn jullie daar redelijk "vrij" in? Wij checken zelf de film voordat wij deze in de markt zetten en hoeven dit niet eerst naar de filmmaatschappij te communiceren. We zijn er dus redelijk vrij in.

27. TvdH Jullie hebben duidelijk betere en mindere titels ertussen zitten. Vidocq was bijvoorbeeld een echte topper. Maar waar ligt nu jullie voornaamste doelgroep? De "aanbiedingenbak-consument", of de "DVD-liefhebber"? Dit verschilt per product. Met een Vidocq wil je de doelgroep 18 tot 60 die van Franse films en/of special effects houden. Bij Rush Hour 2 wil je de mensen tussen de 15 en 40 bereiken die van actie/komedie houden. Voor een horror titel kijk je weer naar een totaal andere doelgroep. Per titel wordt dit dus besproken.

28. TvdH Hebben jullie nog open vacatures? Lijkt me gaaf om dicht bij een DVD-bron te werken? (vraag van Trerk ;-) ) In principe is het altijd mogelijk dat je precies bent wat DFW of WorldWide Cinema zoekt. Dus als je denkt dat jij precies bent wat wij nodig hebben, probeer het ;-).

29. TvdH Hoe worden de uitgave-rechten voor een film verkregen? En moeten jullie bijvoorbeeld meer betalen aan een filmmaatschappij om een toptitel te kunnen releasen? Zoals je weet zijn er een aantal filmfestivals, zoals Cannes bijvoorbeeld. Op deze festivals krijgen we een aantal films te zien of gaan we naar films toe die eventueel interessant zouden kunnen zijn. Indien een film potentieel heeft worden er gespreken geopend met de rechthebbende. Mits het haalbaar is, wordt er een contract afgesloten. Voor de grotere titels betaal je vaak meer dan “mindere” titels.

30. EH Zouden jullie op het World Wide Cinema label de films van regiseur Takeshi Kitano kunnen uitbrengen. Mochten we de rechten van sommige van zijn films kunnen bemachtigen dan zullen wij dat zeker doen. We hebben trouwens wel een film waar hij voor de camera meewerkt: Battle Royale.

Mark S
09-09-2002, 21:53
Toch heel erg netjes (ondanks eerdere ongeduldige aantijgingen alhier) dat DFW daadwerkelijk de moeite heeft genomen al die vragen te beantwoorden.
Ze zullen er een gigantische puist werk aan hebben gehad, waardoor ze zich naar alle waarschijnlijkheid bij de volgende releases wel 2x zullen bedenken om ons af te schepen met en kaal/inferieur dvd-tje. Power to the people!
(who's next? Disney/Buena Vista?(6) (6) (6) )

M Balje
09-09-2002, 22:07
Vraag Antwoorder Opmerkingen
1. EH Ik merk soms dat films van andere maatschapijen zoals Warnerbros eigelijk films op dvd uit brengen met een waarde lose release kwa extra's. (Voorbeeld: BATMAN 1 tm 4,Harry potter 1) Ik wil weten of julie dat ook weten, en of julie wel eens denken “die willen wij wel eens beter uit brengen op dvd.” Ik weet niet of re-releases mogelijk zijn als ze door een andere maatschappij eerder zijn uitgebracht Wij houden ook de concurrentie in de gaten wat en hoe zij iets uitbrengen. Natuurlijk denken wij wel eens “dat had anders gekund” maar dat zullen zij waarschijnlijk ook van ons denken.

2. EH Ik ook wel willen weten, welke titels jullie zelf wel opnieuw uit zouden willen brengen (titels van andere maatschappijen). Waarvan jullie zoiets hebben van: Dat kan zeker beter, Dat zouden wij wel beter kunnen en willen doen. Bijvoorbeeld Enter The dragon die hadden wij wel op een HKL manier willen uitbrengen. Helaas is dat rechten-technisch niet mogelijk.

3. EH Zijn julie dat in de toekomst ook van plan om dat soorten films opnieuw op dvd uit te brengen? (noem een paar voorbeelden graag) Binnenkort de Highlander Box waar voor het eerst alle 4 de delen in zitten. Er staat ook nog een box gepland met al onze Abel Ferrara titels waarbij we een extra disc met extra’s aan toevoegen. Wordt vervolgd…

4. DR Wel eens er aan gedacht om films ipv met DD 5.1 met een DD 6.1 track op dvd te zetten (Surround EX). We hebben er wel aan gedacht echter is dit economisch nog niet echt aantrekkelijk. 6.1. is nog niet in alle huiskamers ingeburgerd..

Mijn vragen,maar jammer helaas niet de andwoorden die ik had verwacht.
Maar dat mag niet baten.

martin
10-09-2002, 17:54
Hm copy paste van die andere dvd-forum, lekker makkelijk van A-film.

hier laten ze zich wel kennen.

Donovan
10-09-2002, 18:35
Originally posted by Dutch Film Works
[B]Wij bepalen de uiteindelijke prijs van onze producten niet. Mediamarkt of Free Record Shop kopen bij ons een titel in. Zij kiezen voor de prijzen die je in de winkels ziet.

Juist, dat is dan ook weer duidelijk. Jammer dat het geen 'face to face' interview was want dan had de onvermijdelijke "en wat betalen de winkels dan ongeveer aan jullie" vraag hierop kunnen volgen. Maar ik denk niet dat ze die hadden beantwoord :D

Matt D
18-09-2002, 15:10
Hm copy paste van die andere dvd-forum, lekker makkelijk van A-film.

hier laten ze zich wel kennen.

zeer juist, beetje simpel opgelost, maar het ging wel om DFW ;)

a video zou beter ook eens wat gaan doen aan een deel van hun releases by the way, bepaalde films hebben ze jammergenoeg redelijk naar de ballen geholpen, denk maar crying game, carne tremula, ...

hebben wel het voordeel dat ze een (voor mij althans) interessant aanbod hebben tegen een meestal scherpe prijs

martin
18-09-2002, 16:54
A Film....DFW...dat kwam door al die comotie ;)

Philippe
18-09-2002, 16:56
Toch wel wat interessante antwoorden. Beter laat dan nooit zeker.

Gerben van der Leun
08-10-2002, 21:07
A Film....DFW...dat kwam door al die comotie ;)

Ik wil net zeggen, A film probeert de laatste tijd mooie releases te maken. Ben nieuwsgierig naar de daden van DFW.

O ja, nogmaals DFW, nu die hoezen nog he? Na mijn afstuderen aan het Grafisch Lyceum Rotterdam ben ik beschikbaar :)