PDA

Bekijk de volledige versie : Harry Potter



mjlfadriaans
11-09-2002, 21:15
Hi,

Ik heb vreemdgenoeg boek 1 nooit tot een einde gebracht, aangezien ik zo stom was toch die film te gaan kijken. Ik zit nu in boek 3, heb van de week boek 2 uitgelezen .... ik kwam toch tot een paar ongelofelijke feitjes die niet klopten.

1. Slytherin's Quidditch team heeft geen meisjes .... topch zie ik in de film dat die er in zitten
2. Ron Weasly (hou op over de Nederlandse benamingen (voor alles) ik krijg echt jeuk als ik die termen zie ..... Nederlandse ondertiteling moet vooral in deze film NIET aan) zegt, dat hij nog nooit in het befaamde bos geweest was .... maar toch waren ze er alle vier, toen ze straf kregen .... in de film.
3. Ik hoorde dat de straf in het boek niet met het buiten zijn van doen had, meer iets met het draakje, ik heb boek overigens nog steeds niet gelezen.

Dit zijn zo wat dingetjes, misschien kleine dingen, maar waar halen ze het lef vandaan gewoon eventjes zelf wat stukken verhaal te verzinnen? Ik dacht zelfs dat de schrijfster bij de filmopnamen aanwezig was?

Bij Lotr viel me ook zoiets op .... Legolas zegt als ze de rivier over zijn gestoken iets over het feit dat 'ie een bepaald naar voorgevoel had .... in het boek was dat Gimli .... vreemd .... echt vreemd dat ze bij verfilmingen toch weer van dit soort vreemde feitverdraaiingen inbrengen, jammer (laat staan dat ene hoofdstuk, maar ach, uiteindelijk maakt het toch niet uit, ze doen t toch wel .... het grote publiek maakt het toch niets uit, en daar doen ze het allemaal voor!)

In ieder geval hoop ik wel dat ze alle boeken gaan verfilmen .... boek 4 is namelijk 2 keer zo dik als de rest .... en over boek 1 (de dunste) deden ze al meer dan 2 uur. Ikzelf vind een lange film niet erg, maar het grote publiek kan blijkbaar niet meer dan 3 uur hebben.

Marco

Nathan Strik
11-09-2002, 21:18
Dit zijn zo wat dingetjes, misschien kleine dingen, maar waar halen ze het lef vandaan gewoon eventjes zelf wat stukken verhaal te verzinnen? Ik dacht zelfs dat de schrijfster bij de filmopnamen aanwezig was? It´s a movie dude. Als ze alles precies hetzelfde laten als in het boek is er toch niks aan? Dan kun je net zo goed het boek lezen... wat je trouwens toch eens moet doen. ;)

mjlfadriaans
11-09-2002, 21:26
Hmmm .... ik kan alleen zeggen dat ik het daar niet meer eens ben .... als je een boek verfilmt, kun je je op zijn minst aan de feitjes houden .... het is niet superstorend of zo, maar soms erger ik me eraan. Enerzijds weet ik wat je zegt, anderzijds vind ik het een makkelijk excuus. En ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij de film niet minder zou maken.

Dus eens verfilming zou beter zijn, als ze het verhaal helemaal zouden verdraaien aan alle kanten? Dan zou inderdaad alles onverwachts zijn ja ....

Wat het boek betreft heb je overigens gelijk .... maar dat is weer iets van mezelf, als ik eenmaal een film gezien heb, kan ik me er moeilijk toe brengen het boek nog eens te lezen.

Wat overigens wel apart was, was dat Harry in de film zegt dat Hagrid tegen hem iets gezegd had over dat 'ie van draken hield en er altijd al een had willen hebben .... juist dat stukje is een deleted scene geworden. Hmmm, vreemd

Marco

Nathan Strik
11-09-2002, 21:59
Dus eens verfilming zou beter zijn, als ze het verhaal helemaal zouden verdraaien aan alle kanten? Dan zou inderdaad alles onverwachts zijn ja .... Nee, dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat als je je teveel aan het boek houdt, kan het beperkend werken. Met de nadruk op kán.

M.a.w. filmmakers moeten een goede film maken, en als dit betekent dat ze af moeten wijken van het boek, so be it. Als dit betekent dat ze het boek bijna letterlijk moeten overnemen (Fight Club als mooi voorbeeld), so be it.

Je moet een boek en een film niet ook niet gaan vergelijken. Het zijn twee verschillende mediums.

Je gaat toch ook de krant niet met de radio vergelijken? Same thing... I rest my case.

M Balje
11-09-2002, 22:14
Hi,

Ik heb vreemdgenoeg boek 1 nooit tot een einde gebracht, aangezien ik zo stom was toch die film te gaan kijken. Ik zit nu in boek 3, heb van de week boek 2 uitgelezen .... ik kwam toch tot een paar ongelofelijke feitjes die niet klopten.

1. Slytherin's Quidditch team heeft geen meisjes .... topch zie ik in de film dat die er in zitten
2. Ron Weasly (hou op over de Nederlandse benamingen (voor alles) ik krijg echt jeuk als ik die termen zie ..... Nederlandse ondertiteling moet vooral in deze film NIET aan) zegt, dat hij nog nooit in het befaamde bos geweest was .... maar toch waren ze er alle vier, toen ze straf kregen .... in de film.
3. Ik hoorde dat de straf in het boek niet met het buiten zijn van doen had, meer iets met het draakje, ik heb boek overigens nog steeds niet gelezen.

Dit zijn zo wat dingetjes, misschien kleine dingen, maar waar halen ze het lef vandaan gewoon eventjes zelf wat stukken verhaal te verzinnen? Ik dacht zelfs dat de schrijfster bij de filmopnamen aanwezig was?

Bij Lotr viel me ook zoiets op .... Legolas zegt als ze de rivier over zijn gestoken iets over het feit dat 'ie een bepaald naar voorgevoel had .... in het boek was dat Gimli .... vreemd .... echt vreemd dat ze bij verfilmingen toch weer van dit soort vreemde feitverdraaiingen inbrengen, jammer (laat staan dat ene hoofdstuk, maar ach, uiteindelijk maakt het toch niet uit, ze doen t toch wel .... het grote publiek maakt het toch niets uit, en daar doen ze het allemaal voor!)

In ieder geval hoop ik wel dat ze alle boeken gaan verfilmen .... boek 4 is namelijk 2 keer zo dik als de rest .... en over boek 1 (de dunste) deden ze al meer dan 2 uur. Ikzelf vind een lange film niet erg, maar het grote publiek kan blijkbaar niet meer dan 3 uur hebben.

Marco

1. In het boek toch echt wel (lees de boeken maar is goed door)
2. Het is het verboden bos.
3. Ja zeker wel,want ze zijn naar het Verboden bos geweest en ze worden veraden door Draco (die krijgt ook straf)
Maar in de film is het Marcel die Thuis blijft en geen straf krijgt van Professor Anderling en in het boek Ron.
Dit vind ik wel een klein fout je dat niet kan,Ron om wisselen met Marcel.

mjlfadriaans
12-09-2002, 15:03
Nee, dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat als je je teveel aan het boek houdt, kan het beperkend werken. Met de nadruk op kán.

M.a.w. filmmakers moeten een goede film maken, en als dit betekent dat ze af moeten wijken van het boek, so be it. Als dit betekent dat ze het boek bijna letterlijk moeten overnemen (Fight Club als mooi voorbeeld), so be it.

Je moet een boek en een film niet ook niet gaan vergelijken. Het zijn twee verschillende mediums.

Je gaat toch ook de krant niet met de radio vergelijken? Same thing... I rest my case.

Ik gaf duidelijk een overdreven voorbeeld. Natuurlijk is er niets mis met zo'n film, dingen worden soms gedramatiseerd .... maar ik vind dat als feiten echt worden weggelaten (of hele hoofdstukken .... lotr) er toch iets mis is .... of als essentiele dingen weggelaten worden, dat van Hagrid en die draak vond ik toch een misser .... en bij 3 - 4 deleted scene's had ik zoiets van, had dat nu echt niet erbij gekund?

Uiteindelijk is het een persoonlijke mening, net als jij de jouwe hebt! Het is niet per definitie een regel de twee niet te vergelijke natuurlijk, dus de een doet het wel, de ander niet, beide hebben verschillende verwachtingen .... het publiek wat de boeken niet leest .... kan het natuurliojk zowieso niet boeien.



Ik dacht trouwens echt dat ik in boek twee las, dat Slytherin geen dametjes in hun Quidditch team hadden zitten. Maar over boek 1 .... ik zit nu in 3, daarna 4 .... dan zal ik pas 1 lezen. Duur nog ff een weekie of 2.

Ik heb overigens gisteren de soundtrack gekocht, niet beter dan Lotr, maar toch niet verkeerd.

Marco

Berry vd Pluijm
12-09-2002, 16:21
.... maar ik vind dat als feiten echt worden weggelaten (of hele hoofdstukken .... lotr) er toch iets mis is

Demn.. wat werd er nou gezegd?

Niet films met boeken vergelijken!

Een appel is geen peer!

Het gaat om de film, die iederéén moet boeien, niet alleen de mensen die het boek gelezen hebben.. Er moet vaart in zitten. Als Lotr hélemaal volgens het boek verfilmd zou moeten zijn, hadden er een hele hoop mensen de bios verlaten omdat het zo'n saaie film zou zijn!

mjlfadriaans
12-09-2002, 18:42
Hi,

Ieder heeft zo zijn eigen mening. Dit is mijn mening, dat de jouwe .... ik zal je niet vertellen wat jij moet denken, maar dat moet andersom ook het geval zijn!

Laat duidelijk zijn dat ik beide films erg goed vind .... sommige kleine dingetjes vind ik niet erg, sommige irriteren me wel. Maar ik weet ook wel dat ik dit niet verander, welke mening wie ook over dingen heeft, we krijgen het toch wel zoals zij denken het te doen. Dan mag ik toch wel mijn teleurstellingen hebben.

De ene vind bijvoorbeeld een film goed, de ander vind hem slecht .... laat dat niet betekenen dat de ene mening klopt en de andere niet .... mensen zijn verschillend .... maar zelfs al is niemand het met me eens wat dit betreft, het is eb blijft mijn mening.

Appels en peren .... beetje vergezocht in dit geval, ze hebben toch duidelijk met elkaar te maken.

Maar .... je vond het een saai boek dus? .... ik snap echt wel dat ze niet ieder dingetje uit het boek kunnen halen, het is te groot inderdaad .... met lotr hebben ze ook erg goed hun best gedaan. Mijn mening over dat hoofdstuk blijft echter bestaan, het is en blijft jammer, het is niet een miezerig detail .... het is simpelweg een heel hoofdstuk uit het boek wat wegelaten is.

In ieder geval .... dit is mijn mening. Het is maar goed dat niet iedereen hetzelfde denkt, want dat maakt discussie's vaak niet boeiend. Het is leuk te weten hoe verschillende mensen denken over iets. Ik wil alleen maar zeggen, zeker wat zaken als smaak betreft, een mening is dan nooit verkeerd, het is nu eenmaal de smaak van die persoon, so be it .... maar ga niet tegen anderen zeggen hoe ze zouden moeten denken, dat denk ik dan.

Marco

Aien
13-09-2002, 10:46
Persoonlijk vindt ik LOTR en Harry Potter hele goede verfilmingen die allebij erg trouw zijn gebleven aan de boeken. Ik bedoel, vergelijk Jurassic park het boek maar es met de film! Dán kan je pas klagen! Of nog leuker, the lost world.

Echt, sommige dingen moet je wel veranderen, anders wordt de film gewoon VEEL te lang! Op de dvd documentaire zei Cris Columbus (director HP) dat ze zelfs verweten werden dat ze TE veel vast hielden aan de boeken.

Berry vd Pluijm
15-09-2002, 13:14
Maar .... je vond het een saai boek dus? .... ik snap echt wel dat ze niet ieder dingetje uit het boek kunnen halen, het is te groot inderdaad .... met lotr hebben ze ook erg goed hun best gedaan. Mijn mening over dat bestaan, het is hoofdstuk blijft echter en blijft jammer, het is niet een miezerig detail .... het is simpelweg een heel hoofdstuk uit het boek wat wegelaten is.


Hell no dat ik het boek saai vindt.. Maar het is vaak langdradig.. Stel je voor dat een film ook zo wordt.. Een hoop mensen vinden de film zoals ie nu is al te lang :confused:

mjlfadriaans
17-09-2002, 07:11
Hi,

Daar heb je zeker gelijk in. Als je echt ieder bladzijde, ieder gesprek, iedere gedachte etc .... zou moeten verfilmen, dan zou het niet lopen. Wat dat betreft zitten we op 1 gedachte. Ik doelde eigenlijk echt op filmmakers die zelf de feiten (hele kleine dingen inderdaad) veranderen, die haaks staan op wat er in een boek staat, om de film een beter aanzien te geven of zo. Ik doel dan op personen die ergens wel/niet aanwezig zijn (voorbeeld van Ron in The Dark Forest), mensen die dingen gezegd hebben, niet ineens door anderen laten zeggen (Legolas in Lotr), die deleted scene van Hagrid in de trein over het draakje (oftewel een stukje weglaten, wat een later gesprekje duidelijk maakt), de reden van hun 'detention' een tikkie aanpassen (dat was namelijk niet, omdat ze buiten liepen, verhaaltje loopt iets anders) .... en op zich een heel hoofdstuk weglaten, sorry, ik vind dat niet kunnen (dit is Lotr overigens) .... als je Lotr verfilmt, moet je het goed doen, en het is heel goed gedaan, ik vind hem werelds, maar toch knaagt zoiets aan de echte lotr-liefhebber, ik ben echt niet de enige die zo denkt, filmliefhebbers zal het een worst zijn.
Ik denk niet zoals de gemiddelde filmliefhebber wat boekenverfilmingen .... film te lang/te kort etc .... ik hou niet van dat soort standaarden, als een film loopt, dan boeit het me niet hoe lang hij duurt, en Harry Potter duurt me niet te lang. Dus ik begrijp dat je echt een boek niet helemaal letterlijk kunt verfilmen, maar feiten veranderen of een heel hoofdstuk weglaten, dat kan dus niet. Dat is niet alleen mijn mening, heel veel boekliefhebbers die ik ken, denken hier zo over, zoals ik al zei, filmliefhebbers zal het een worst wezen.

Overigens gisternacht tot 03:00 doorgelezen, ik moest boek 3 uithebben (Engelse versie natuurlijk, ik krijg echt overal jeuk als ik maar een paar van die Nederlandse termen zie .... redenen waarom ik de bioscoopversie lichtelijk minder vind). Ze worden echt beter, ze schrijft steeds complexere verhaallijnen en blijft toch weer met onverwachte dingen komen. Toch is boek 2 nog steeds mijn favoriet.

Marco

Britte
17-09-2002, 18:45
... boek 4, da's pas echt de moeite!! (en zeker niet door de dikte)

Hilde
17-09-2002, 19:12
Ik lees op dit moment boek 2 en ik vindhem heel leuk. De film ga ik ook kijken.

Berry vd Pluijm
18-09-2002, 23:42
Op www.harrypotter.com staat een nieuwe trailer van Harry Potter and the Chamber of Secrets...

Demn.. Ik wou hem al zien.. nu helemaal.. in de trailer zit BIJNA alles:

- Toverdrankjes
- Scheldbrieven
- Levende bomen
- Huiselven

Al met al: voor degenen die het 2e boek lezen, of gelezen hebben: een feest van herkenning, voor de mensen die alleen de film gezien hebben: kijk maar waarom het 2e boek al leuker was dan het eerste, belooft wat voor de film.

Gelukkig hebben ze de Basilik niet in de trailer gestopt, ik wil hem niet zien voordat ik het grote doek aanschouw :)

Berry vd Pluijm
18-09-2002, 23:46
Ik heb btw geruchten gehoord dat de kans groot is dat Harry Potter en de vuurbeker opgesplitst wordt in 2 films.. Maar dat kan ook bullsh*t zijn natuurlijk.

mjlfadriaans
19-09-2002, 05:21
Dat zou vervelend zijn als dat het plan zou worden .... dan hoop ik niet dat de boeken dikker gaan worden .... want dan houdt het op, of krijgen we daluk andere acteurs. Ik zit nu ergens rond blz 70 in boek 4 .... (eergisteren tot 3 uur doorgelezen om 3 uit te krijgen).

Argghhh .... ik heb ineens jeuk .... ah ik zie het al, Nederlandse terminologie .... sorry, ieder het zijne, ik lees de Engelstalige versie .... ik ging van de week op een paar Nederlandstalige sites kijken .... Hogwarts was vreselijk vertaald .... laat staan .... Hermelien Griffel .... Sneep .... Perkamentus .... sorry, maar ik vind het vreselijk dat ze dat soort dingen in Nederland uithalen. Benamingen moeten ze afblijven .... en het wordt niet minder leesbaar .... kijken toverdranken etc .... ok .... maar Zweinstein of zo .... juk.

Marco

rkrijger
19-08-2004, 14:55
Ik heb btw geruchten gehoord dat de kans groot is dat Harry Potter en de vuurbeker opgesplitst wordt in 2 films.. Maar dat kan ook bullsh*t zijn natuurlijk.

Lijkt me stug, al vond ik wel dat HPIII afgeraffeld werd...