PDA

Bekijk de volledige versie : DVD/Blu-ray ruimte aanmaken



roninpacino
25-07-2011, 23:29
Ik wist niet waar dit topic echt moest, dus maar hier geplaatst. Als dit topic verkeerd staat, alvast excuses daarvoor.

Ik kom momenteel ruimte te kort voor mijn dvd's en blu-ray's. Groot aantal dvd's heb ik maar in lades gestopt of in mijn boekenkast (boeken maar ergens opgestapeld). Een andere hoeveelheid gewoon ergens op een tafel neergezet en in mijn vitrinekast gestopt.

Ik wil nu een aantal planken aan de muur bevestigen, alleen ik weet echt niet hoe ik moet beginnen. Altijd gewoon kasten gekocht en in elkaar gezet. Alles was dus vooraf op maat, maar nu dus niet. Ik ben het dus gewend al mijn spullen in een geheel op te slaan en niet op losse planken. Dit lijkt mij in dit geval wel handig en ik wil dus een stuk of 2, 3 planken kopen voor mijn dvd's en voornamelijk blu-ray's.

Ik kan wel naar de winkel gaan en 3 planken gaan kopen, maar ja, dat kan makkelijk verkeerd gaan in mijn geval. :p

Waar halen jullie je planken en wat voor soort planken nemen jullie dan? Wat heb ik nodig om zo'n plank aan de muur te bevestigen? Ik heb foto's gezien dat dit gedaan word met een hoekig metaal voorwerp, maar wat het is en waar je het kunt krijgen... ik weet dat niet. En als ik deze dingen eenmaal heb en bevestigd heb aan de muur, kan ik de plank er dan gewoon opleggen zonder deze met schroeven aan het metalen voorwerp te bevestigen?

Planken komen tegen een muur aan, maar één kant blijft open. Ik wil dat deze kant ook dicht komt te zitten, zodat de films er niet af vallen. Zelf zat ik te denken aan gewoon een klein plankje aan bevestigen, maar zijn ze niet standaard te krijgen met de zijkanten? Deze zijn er wel, maar dat gaat meestal om een grote plank, met extra dingen aan de onderkant die ik niet wil + het ziet er niet simpel uit. Ik wil iets wat snel in elkaar gezet is en er gewoon simpel maar mooi uit ziet.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen. :)

chev
25-07-2011, 23:33
Ik heb gewoon van die ijzeren latten gehaald bij de praxis.
Je hebt ze in het wit zwart en zilver geloof ik.
Dat zijn van die latten waar je steunen voor de planken in kan zetten op verschillende punten.

Dan kan je daar ook planken kopen in je gewenste formaat.

Het is niet het mooiste ,maar volgens mij wel de goedkoopste manier om veel spul aan je muur te hangen:)

Bas Reuver
25-07-2011, 23:48
Ik heb zelf net ook zo'n hele wand gemaakt in mijn nieuwe appartement. Ik heb bij Karwei van die zwarte ijzeren rails gehaald voor aan de muur. En daarbij de bijbehorende zwarte plankdragers. Die dingen zijn 2m en dan kun je er wel een plank of 8 aan ophangen. Ik heb zelf gekozen voor 7 planken, aangezien ik ze niet te laag wilde hebben. Dus ben iets hoger begonnen met de eerste plank. Ik heb voor de dvd's gewoon 7 hele planken van 2,5m gebruikt. Die komen bij mij dan aan één kant tegen een zijmuur aan. Aan de andere kant heb ik een zijplank ertegen aan gemaakt.

De kast voor de Blu-rays begint aan de andere kant van die zijplank. Voor de Blu-rays heb ik gekozen voor 7 planken van 1,25m. Ik heb ze dus door midden laten zagen. Aan de andere zijkant heb ik wederom een zijplank gemaakt.

Gebruikt materiaal:

- 5x rails zwart
- 35 plankdragers zwart (20cm)
- 7 planken 2,5m (20cm)
- 7 planken 1,25m (20cm)
- 2 planken 2,5m (25cm) Voor de zijkanten ;)

Dit kost allemaal bij elkaar ook nog wel redelijk wat. Maar het is zeker goedkoper dan allemaal losse kasten kopen. En ik vind het ook eigenlijk wel mooi staan zo, met alle dvd's erin.

Als je de rails aan de muur bevestigd hebt kun je de plankdragers op de gewenste hoogte hangen. Daarna kun je de planken er zo opleggen. Alleen soms is de muur wat scheef (bij mij dan) en dan moet je ze even goed aantikken met een hamer. Daarna zitten ze dan ook muurvast.

Als je er nog iets over wilt weten, moet je het maar vragen ;)

roninpacino
26-07-2011, 00:06
Bedankt voor de uitgebreide informatie Bas. Zelf zoek ik iets kleiner, want het komt boven mijn bank te hangen, dus voor ca. 3 a 4 planken ruimte is voldoende. Het zit trouwens niet in de weg, zitten/liggen/opstaan kan gewoon zoals eerst, dat heb ik al wel uitgezocht. :)