PDA

Bekijk de volledige versie : Vraagje over Philips BDP 3100



Pieter D
24-08-2011, 23:07
Ik heb nu sinds ruim een maand de 'overstap' gemaakt naar een Blu-ray speler. Beetje bij beetje leer ik het wereldje kennen, en probeer ik wat wegwijs te geraken om zo een optimale belevenis uit de blauwe schijfjes te halen.

Tot zover alles goed: ik sta echt versteld van het beeld en geluid, jarenlang heb ik gedacht dat het toch allemaal niet zo'n groot verschil kon zijn maar blijkbaar dus wel.

Al is me één iets opgevallen, en nu ga ik misschien dom klinken - maar 'k wil er toch het fijne van weten. Bij bepaalde scenes (veelal donkere, of snelle bewegingen) dan 'flikkert' het beeld ietsje, zowel bij animatie als bij film. Het valt niet zo heel erg op, maar het is toch genoeg om m'n irritatie op te wekken. Als ik het beeld pauzeer, dan is er vanzelfsprekend geen flikkering. Bij een cut naar een volgende scene verdwijnt het ook weer even snel als het gekomen is. Als ik de modus bijvoorbeeld van "dynamisch" naar "film" verander, dan is er vrijwel geen flikkering meer (maar is het beeld ook een stuk donkerder). Om nu een voorbeeld te geven: zonet merkte ik het nog op bij de start van scene 19 op de BR van Sleeping Beauty. De twee vlakken links en rechts flikkerden, maar het stuk in het midden niet.

Ligt dit aan mijn TV/Blu-ray speler/HDMI kabel? Ik heb een Philips BD3100 met de laatste firmware, en een vrij goedkope HDMI-kabel. Iemand die misschien wat raad heeft? ;)

peptalk
25-08-2011, 01:17
Als ik de modus bijvoorbeeld van "dynamisch" naar "film" verander, dan is er vrijwel geen flikkering meer (maar is het beeld ook een stuk donkerder).

Ik neem aan dat dit een instelling in de TV is die je verandert.
Ik weet niet wat voor een TV je hebt, maar de meesten hier adviseren alle zogenaamde beeldverbeteraars uit te zetten, omdat deze door toepassing van diverse technieken het beeld veranderen naar iets wat het niet hoort te zijn. De juiste beeldinstelingen zijn normaal gesproken idd. donkerder dan de instellingen die men normaal gebruikt, maar deze zorgen voor veel meer detail(s).
Ga eens op zoek naar instellingen van anderen die dezelfde TV hebben(google op je type TV en kalibratie en evt. ook in het Engels). Elke TV is wel anders, zelfs die van het zelfde type, maar dan heb je iig. een indicatie.
Nog beter is het je TV in te stellen met een kalibratie disc, vaak zitten er bij BD's van Pixar of die uit de Studio Canal Collection ook al menu's met testbeelden om je TV redelijk in te stellen.

Pieter D
25-08-2011, 17:39
Thanks pep, ga ik even uitzoeken of ik zo'n kalibratie BD staan heb. :)

Pieter D
28-08-2011, 15:24
Even het beeld bijgewerkt met een THX optimizer, het is al wat beter maar nog niet helemaal opgelost...

Ik ga eens een nieuwe HDMI kabel aanschaffen en zien wat dat geeft.