PDA

Bekijk de volledige versie : Geluidskaart als versterker??



Nikk3l
30-08-2011, 16:59
Ik heb een prima 5.1 surround setje van JVC hangen en wil die graag optimaal benutten.
Helaas heb ik een flutversterker, en wil daar dus vervanging voor kopen.
Sinds een paar weken heb ik ook een nieuwe PC, via welke ik ook veel films kijk etc.
Nou dacht ik bij mezelf, kan ik niet een 5.1 geluidskaart in mijn pc inbouwen en die als versterker gebruiken?
en zou ik daar dan ook nog mijn platenspeler op aan kunnen sluiten?
Zoja, hoe stellen jullie je dat dan voor (kabels etc.)?

Dank bij voorbaat voor jullie reacties. Groetjes Nick

Mr. Humphries
30-08-2011, 18:39
ja dat lijkt mij wel, ik had vroeger zo'n audigy kaart en dat werkte mooi zat

mits je platenspeler de juiste aansluitingen heeft kun je deze ook gewoon erop aansluiten

DVDProfilersFilmgek
31-08-2011, 05:52
Ik heb een prima 5.1 surround setje van JVC hangen en wil die graag optimaal benutten.
Helaas heb ik een flutversterker, en wil daar dus vervanging voor kopen.
Sinds een paar weken heb ik ook een nieuwe PC, via welke ik ook veel films kijk etc.
Nou dacht ik bij mezelf, kan ik niet een 5.1 geluidskaart in mijn pc inbouwen en die als versterker gebruiken?
en zou ik daar dan ook nog mijn platenspeler op aan kunnen sluiten?
Zoja, hoe stellen jullie je dat dan voor (kabels etc.)?

Dank bij voorbaat voor jullie reacties. Groetjes Nick

Een prima 5.1 surround setje van JVC... :???: ..... aangesloten geweest op een flutversterker. Als ik dat lees dan krijg ik dus het vermoeden dat dat setje dus een versterker nodig heeft en daarmee dan NIET geschikt is voor het aansluiten op een PC audio kaart.

Ga maar eens kijken bij bijvoorbeeld een Media Markt of een Saturn, dan zie je dat al die PC setjes dus een eigen voeding en een ingebouwde versterker hebben. Op een PC geluidskaart wordt een analoog voorversterkt signaal gezet dat door de PC setjes verder versterkt wordt, de functie van een PC kaart is oa het decoderen van DD5.1 en DTS, bij de betere kaarten zit er dan ook nog wel een leuke equalizer in, wat extra aansluitingen, maar veel meer dan decoderen en het signaal omzetten van digitaal naar analoog doet zo'n PC kaart niet.....

Heb je wel eens een audiokaart van een PC gezien met speakeraansluitingen?:rolleyes:

Er een platenspeler op aansluiten...... dat is bij sommige "gewone" surroundversterkers al niet eens goed mogelijk, laat staan bij een PC geluidskaart, al zijn er platenspelers en platenspelers en heb je niet opgegeven wat voor een soort element er in de platenspeler gebruikt wordt.

Bezint eer gij begint is in weze mijn boodschap, maak een beetje budget vrij als je echt van een beetje knap geluid wil genieten, al heb je best wel knap klinkende PCsets zoals bijvoorbeeld de Z5500 en zijn opvolger.

Mr. Humphries
31-08-2011, 08:34
Heb je wel eens een audiokaart van een PC gezien met speakeraansluitingen?

JA die zijn er volop.
En net als een videokaart aan te sluiten op je voeding.

Richard G
31-08-2011, 08:37
Maar of die geluidskaarten ook geschikt zijn voor het aansluiten van een platenspeler.. Ik betwijfel het..

Mr. Humphries
31-08-2011, 08:48
als deze platenspeler geen eigen versterker heeft, dan zou je heir nog 1tje voor moeten kopen, die zijn er genoeg in compacte vorm

DVDProfilersFilmgek
31-08-2011, 18:09
JA die zijn er volop.
En net als een videokaart aan te sluiten op je voeding.

JA..... ja ja ja ja ja...... nee dus8-)

Ik weet heus wel hoe je een geluidskaart in een PC bevestigd, heb dan ook al computers vanaf het allereerste begin van het internet tijdperk, werd toen nog voor compleet gek versleten omdat ik een PC had genomen om het internet op te gaan....... Je had toen nog geen moederborden met ingebouwde geluidskaart en videokaart, kaarten sluit je overigens aan op het moederbord, behalve aan het moederbord is het bij sommige kaarten zoals bij een geluidskaart ook nog nodig om daar overige PC randapparatuur op aan te sluiten, zoals bijvoorbeeld de DVD/BRspeler/brander, maar dat is weer een compleet ander onderwerp.

Er zitten line-uitgangen (en ook line-ingangen) op een geluidskaart(het is niet een luidspreker-kaart, ook geen versterker-kaart) voor de diverse speakers, maar dat wil dan nog niet zeggen dat je daar zonder tussenkomst van een versterker ook passieve speakers op kunt zetten.

Op een geluidskaart sluit je een PC speakersetje aan, zoals al eerder gezegd, zit er in een PC speakersetje een eigen versterkertje en de daarbij behorende voeding.

Als je mensen wilt helpen dien je wel over enige kennis te beschikken en rekening te houden met soms wel heel onvolledige info die je van sommige vragenstellers krijgt, dit is niet je 1e antwoord aan iemand dat niet volledig is en daardoor een vragensteller op het verkeerde been kan zetten. :-(

Soms lijken vragen eenvoudig.....

DVDProfilersFilmgek
31-08-2011, 18:16
als deze platenspeler geen eigen versterker heeft, dan zou je heir nog 1tje voor moeten kopen, die zijn er genoeg in compacte vorm

Ook een onvolledig antwoord, sommige elementen hebben geen voorversterker nodig, en je hebt tegenwoordig ook van die USB gevallen, gemaakt om het mensen makkelijk te maken om hun SP of LP collectie op de HDD te zetten of te branden.

Het is vaak lastig om een goed antwoord te geven en moet je de vragensteller heel wat vragen stellen om tot het goede antwoord te komen, de vragenstellers zijn vaak onwetend en sommige lijken te denken dat je zonder dat zij het vermeld hebben, weet wat zij hebben staan.