PDA

Bekijk de volledige versie : The Artist (2011)



Jordy van Buel
30-08-2011, 21:24
http://www.independent.co.uk/multimedia/dynamic/00640/the_artist_post_283_640622t.jpg

Trailer (http://www.imdb.com/video/imdb/vi3792280601)

Een silent film anno 2011, gewaagd dus maar ik ben wel benieuwd.

TheGodfather
28-11-2011, 22:18
Vanavond in de bioscoop gezien:

The Artist (http://www.imdb.com/title/tt1655442/)
Door de opkomst van de talkies verliest George Valentin, een populaire acteur in stomme films, snel populariteit doordat hij kostte wat kost vast houdt aan de stomme films. Hij vindt dat dat de enige echte vorm van film kunst is en hij denkt dat niemand op talkies zit te wachten. Zoals de geschiedenis ons heeft geleerd heeft dat iets anders uitgepakt.

Met The Artist heeft regisseur Michel Hazanavicius een prachtige hommage aan `t silent film tijdperk gemaakt. Het had heel makkelijk kitscherig kunnen uitpakken maar hij houdt het oprecht. Aan alle kanten zie je dat het met veel liefde voor dat gedeelte van de film historie is gemaakt. Het oog voor detail is geweldig: van de begin titels (die voor liefhebbers van oude films bekend zal voorkomen) tot het geheel in zwart-wit gedraaide film, van de montage tot de muziek en kostuums. Het klopt allemaal.
Jean Dujardin zet een geweldige rol neer waarbij hij uitvoerig gebruik maakt van gezichtsuitdrukking, zoals dat in die tijd normaal was. Hij doet geen silent film acteur na, hij ís er één.
Ook zijn vrouwelijke tegenspeelster Bérénice Bejo als de liefelijke Penny Miller is voortreffelijk.

Dat Hazanavicius in een tijd van blockbusters die draaien om allesvernietigende robots, tovenaarsleerlingen en dus zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld verdienen een silent film uitbrengt verdiend niets anders dan lof en waardering. En als het dan ook nog zo wordt uitgevoerd zoals hier dan mogen we ons gelukkig prijzen dat creativiteit en originaliteit nog steeds een kans krijgt.
Voor cinefielen is dit een absolute must,zeker als je van (stomme) zwart-wit films houdt.
Een parel.

9,5/10

BobT
01-12-2011, 20:39
Ik vond het een fantastische film. Misschien wel mijn favoriete film die ik dit jaar in de bios heb gezien. Heb van begin tot eind met een grijns op mijn gezicht gezeten. Ik ben alleen bang dat dit maar een klein publiek zal trekken, wat ik ergens wel jammer vind, want het is een echte crowdpleaser en de moeite waard om op het grote scherm te zien.

Vind het erg knap dat het nergens ouderwets aanvoelt ondanks het onderwerp. Het lijkt me erg moeilijk om een lange film op deze manier de gehele tijd boeiend te houden, maar ik heb me nergens tijdens de film verveeld.
Ik vond de manier waarop ze met geluid speelden ook een leuke vondst.

Aanrader.

BigLebowski
28-12-2011, 23:10
Gezien in het nieuwe filmhuis in Hoorn - Wat mij betreft misschien wel de film van dit jaar. Hij is grappig, ontroerend en knap gemaakt. Ga deze absoluut zien mensen! Ook als een 'stomme' film niet helemaal je ding is, probeer het dan toch maar. Je zou zomaar positief verrast kunnen worden ;)

Hugo R
13-01-2012, 11:42
Draait deze ook bij Pathe?