PDA

Bekijk de volledige versie : Boeken over filmmuziek



Eddy
21-09-2011, 18:12
Wat muziek in een film kan doen is alom bekend. Dat veel van deze muziek ook heel goed op zich zelf kan staan, weten ook veel mensen. Maar over die filmmuziek zijn ook interessante boeken geschreven. Daarom in de afdeling Filmgerelateerde CD's, soundtracks en scores deze discussie om boeken te bespreken, te adviseren of om vragen over te stellen over deze specifieke vorm van muziek.

Om meteen maar te beginnen een aantal titels die ik zelf in de kast heb staan.

On The Track a guide to contemporary film scoring Fred Karlin
Dit wordt wel de bijbel van filmmuziek (maken) genoemd. Met een vrij groot formaat, bijna A4, en maar liefst 560 pagina's behandelt dit nagenoeg alle aspecten van het schrijven van filmmuziek. Van het samenwerken met regisseur, producer, editor en andere mensen uit de industrie tot en met het eigenlijk componeren van de score.
Per hoofdstuk wordt uitgebreid ingegaan op elk afzonderlijk aspect. De nadruk ligt duidelijk op de hedendaagse filmmuziek, al is er ook hier en daar aandacht voor voorbeelden uit het verleden. Het boek kent daarnaast veel informatieve en soms humoristische anekdotes uit de filmindustrie die meer inzicht geven in het werken voor grote productie's, maar ook zeker van belang zijn voor het schrijven van muziek voor film en video in algemene zin. Het boek bevat tevens veel voorbeelden van filmmuziek in de vorm van muzieknotatie, dus enige kennis van muziekschrift is wel essentieel. Het boek is in eerste instantie natuurlijk gericht op hen die deze branche in willen gaan, maar ook voor de geïnteresseerde liefhebber met enige kennis van muziek is dit een echte aanrader.

Danny Elfman's Batman a film score guide- Janet K. Halfyard
Er is een zeer interessante serie uitgebracht met analyses van belangrijke en bekende filmmuziek uit heden en verleden. Dit deel behandelt, zoals de titel aangeeft, de muziek die Danny Elfman schreef voor Tim Burton's Batman uit 1989. In 192 pagina's geeft Janet uitleg over de werkwijze van Elfman, over zijn achtergrond, over superhelden(films) en gebruik van muziek en natuurlijk is er zeer uitgebreid aandacht voor de score van Batman. Rijkelijk geïllustreerd met voorbeelden (in de vorm van muzieknotatie) uit de score. De film en vooral zijn muziek wordt tot op het bot ontleed waarbij ruim aandacht is voor de relatie tussen personages, gebeurtenissen, melodie, harmonie, , ritme en orkestratie. Ook de muziek van Prince en de rol daarvan in deze film komt aan bod.
Deze serie, a film score guide, is een mooie en intrigerende verzameling titels met onder meer Nino Rota's The Godfather trilogy, Bernard Herrmann's The Ghost and Mrs Muir, Ennio Morricone's The Good, The Bad And The Ugly, Louis en Bebe Barron's The Forbidden Planet.
Er zijn meer titels verkrijgbaar en er komen ook nog steeds nieuwe titels uit. Voor komend jaar is onder meer aangekondigd Zbigniew Preisner's Three Colors Trilogy: Blue, White, Red.

Eddy
21-09-2011, 19:23
Vandaag ontving ik opnieuw een boek over filmmuziek. Natuurlijk heb ik het nog niet kunnen lezen, maar onder meer door een aantal recensie's, zijn mijn verwachtingen hoog.

A History Of Film Music - Mervyn Cooke
In 562 pagina's vertelt Cooke over het gebruik van muziek bij film vanaf het tijdperk van de silent film tot nu. Niet alleen Hollywood wordt besproken, er is ook aandacht voor gebruik van muziek bij documentaire's, animatie en filmmuziek in veel andere landen als Frankrijk, Italië, India, Japan en (het vroege) Rusland.
Het boek is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in het onderwerp, kennis van muzieknotatie is niet nodig. Het boek kent dan ook geen voorbeelden in de vorm van bladmuziek. Het is dan ook vooral gericht op de geschiedenis van de filmmuziek. Ook interessant zijn een aantal 'case studies'. Het boek is geïllustreerd, al is dat aan de karige kant. Maar goed, het gaat natuurlijk ook om de informatie en mijn eerste indruk is, dat het daarmee wel goed gesteld is.

Frank
21-09-2011, 19:30
Ik ben zelf in het bezit van het boek Film Score: The Art & Craft of Movie Music door Tony Thomas. Hierin staan korte biografieën van bekende componisten (inmiddels echter bijna allemaal overleden) en de componisten komen zelf ook aan het woord en vertellen wat van filmmuziek vinden.

Ik heb ook het boek van Doug Adams over de muziek van de Lord of the Rings-films, genaamd The Music of the Lord of the Rings Films. Interessant, hoewel wat technisch, boek. Als je dit boek hebt is het handig om ook The Complete Recordings van alle films in je bezit te hebben, want de muziekstukken op die CD's worden in het boek namelijk uitgebreid besproken.

Daarnaast heb ik nog een aantal boeken met recensies van CD's.

Eddy
14-02-2012, 15:15
Ik heb vandaag opnieuw een deel uit de mooie Film Score Guide serie van Scarecrow Press ontvangen. Dit is deel 11 uit serie van inmiddels 12 delen, Zbigniew Preisner's Three Colors Trilogy Blue, White, Red a film score guide. Deze is geschreven door Nicholas W. Reyland.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41MeIi5CVdL._SL500_AA300_.jpg
Dit deel telt 482 pagina's en behandelt zeer uitgebreid de muziek uit de bekende trilogie van Kieslowski Tevens is er aandacht voor achtergrondinformatie over Preisner en zijn er tal van voorbeelden (muzieknotatie) uit de score.