PDA

Bekijk de volledige versie : HD instellen op 720p op een full-HD scherm ?



Harrie van Geleuken
04-11-2011, 08:12
Na de overstap van een HD ready naar een full- HD scherm valt me op dat
de aangesloten HUMAX 5050 bij de instelling 720p een scherper (HD waardig ) beeld geeft.

De tv is een Samsung uit de 8000 serie.

Marcel Hoeve
04-11-2011, 22:08
Volgens mij kan de Humax 5050c maar maximaal 1080i doorgeven, geen 1080p. De TV moet dat signaal dus nog de-interlacen; misschien dat de Samsung daar niet zo goed in is? Als je 720p doorgeeft, dan hoeft je TV niet te interlacen, maar alleen te upscalen van 720p naar 1080p. Dat lijkt me een stuk gemakkelijker, met dus een beter resultaat. Zou dat een verklaring kunnen zijn? Overigens: 720p is nog altijd HD-kwaliteit hoor! Overigens: lang niet alle uitzendingen op de HD-zenders zijn echt HD; nog regelmatig zijn het geupscalede SD-uitzendingen/signalen.

Ik ben trouwens geen expert op dit gebied, dus wie het beter weet, melde zich!

Met Blu-rays zou je de voordelen van Full HD wel moeten merken, al hangt dat ook af van de grootte van je scherm en de kijkafstand. Vanaf een bepaalde afstand bij een gegeven schermdiagonaal kunnen je ogen het verschil tussen HD Ready en Full HD niet meer waarnemen.

johanhoitink
05-11-2011, 09:05
kleine toevoeging is dat lang niet alle HD zenders in je HD pakket 1080i zijn, maar er ook heel wat in 720P worden uitgezonden.
Dan zit je met jouw instelling dus juist goed. En/Of heb je met jouw vergelijking toen misschien ook naar een 720P zender gekeken.

Op bijv. de upc kast kun je ook "auto" instellen, dan kiest hij wat er aangeboden wordt en zou het optimaal moeten zijn.
Maar met als groot nadeel dat er bij het zappen dan telkens omgeschakeld wordt tussen SD, 1080iHD of 720P
en dat duurt telkens een seconde en is bloed irritant bij het het zappen.

Harrie van Geleuken
20-11-2011, 13:33
kleine toevoeging is dat lang niet alle HD zenders in je HD pakket 1080i zijn, maar er ook heel wat in 720P worden uitgezonden.
Dan zit je met jouw instelling dus juist goed. En/Of heb je met jouw vergelijking toen misschien ook naar een 720P zender gekeken.

Op bijv. de upc kast kun je ook "auto" instellen, dan kiest hij wat er aangeboden wordt en zou het optimaal moeten zijn.
Maar met als groot nadeel dat er bij het zappen dan telkens omgeschakeld wordt tussen SD, 1080iHD of 720P
en dat duurt telkens een seconde en is bloed irritant bij het het zappen.

TV inmiddels omgeruild voor een overjarige Loewe Compose 46....een plaatje
t o v een Samsung LED...Veel natuurlijker dan die ""blauwachtige"" led verlichting ! Ook het contrastscherm is geweldig goed. Het wat harde lcd
lijkt zo meer op plasma,maar dan met (y)veel meer details: