PDA

Bekijk de volledige versie : TV Opnemen, hoe?



rikdegraaff
15-11-2011, 10:31
Hallo Allemaal,

Ik kom maar meteen ter zake.

Ik heb nu een 22" TV/Monitor van LG.
Daar gaat een Coax kabel in (75 Ohm).
Maar soms wil ik iets zien, maar dan schikt het niet, qua tijd, werk enzovoorts.

Hoe kan ik dat doen?
Ik heb wel eens gehoord van een Recorder, maar hoe werkt dat?
En wat kost een degelijke recorder?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. (y)

Gr. Rik

Peter Porrio
15-11-2011, 11:19
Hoi Rik,

Om jouw vraag (kort) te beantwoorden, is het handig te weten dat er op dit moment grofweg 2 manieren van TV ontvangst bestaan:

1. Analoge TV via de kabel
2. Digitale TV via kabel (DVB-C), satelliet (DVB-S), Digitenne (DVB-T) of IP-TV

Digitale TV biedt een betere beeld- en geluidskwaliteit dan analoge televisie. Ook biedt digitale TV meer mogelijkheden, zoals interactieve TV (pauzeren, opnemen, uitzending gemist, video on demand, etc.).

Om een TV uitzending op te nemen, zul je eerst moeten bepalen welke TV ontvangst (analoog of digitaal) je gaat gebruiken. De voorkeur geniet digitaal vanwege de betere kwaliteit (zie hierboven).

Een DVD recorder (al dan niet met harde schijf) zijn momenteel nog gericht op analoge TV uitzendingen. Deze werkt net als de oude videorecorder. Er gaat een coaxkabel in de recorder en de zenders worden opgeslagen in het geheugen van de recorder. Vervolgens kun je een zender opnemen, al dan niet direct, of geprogrammeerd.

Digitale TV opnemen gaat het eenvoudigst met een digitale decoder met harde schijf. Nadeel is dat niet alle decoders de opgenomen programma's kunnen delen via bijvoorbeeld een computernetwerk. De decoders van Humax kunnen dit wel. Dan kun je vanaf je computer de uitzendingen van de harde schijf van de decoder halen en op je PC bekijken, of omzetten en branden op een DVD.

Ik zou je willen adviseren omwille van het gebruikersgemak en mogelijkheden te gaan voor een digitale TV decoder met harde schijf. Uiteraard dien je dan wel een digitaal TV abonnement te hebben bij bijvoorbeeld Ziggo, UPC, KPN, Canal Digital, etc.

Als je analoog wilt blijven kijken, kun je een dvd recorder kopen met harde schijf.

Claudio Santulli
15-11-2011, 12:19
Mooie uitgebreidde reply (y)
Idd zal de TS even duidelijk moeten maken wat zijn wensen zijn en of hij en in wat evt. wil investeren. Nu is het scherm niet van dusdanige groote dat digitale tv een must is, ondanks het gebruiksgemak hiervan veel groter is dan een dvd recorder met veelal één tuner. Maar ik sluit me helemaal aan bij Peter antwoord.

Nog een paar aanvullende voorbeelden van het voordeel van digiitale tv (DVB).

Meerdere overlappende dingen gelijk op nemen i.v.m. met meerdere tuners.
Geen beeldkwaliteits verlies bij opnames (1:1).
Veel meer zenders (afhankelijk van je pakket)
Anamorpisch breedbeeld dus nog hogere beeldkwaliteit dan al gebruikelijk is bij DVB.
Idd pauzeren, terugspoelen, ondemand en uitzending gemist.
Optie tot HDTV zenders.
Zelf bepalen welke kwaliteit je wil. Digitenne (DVB-T), dan coax (DVB-C) en sat (DVB-S) DVB-C en DVB-S zijn min of meer gelijkwaardig.
Voordeel tot alles in één pakketten waarin ook internet en telefoon zit wat veelal toch goedkoper uitvalt dan alles los afnemen.

Nadeel van coax is dat het een meerprijs vormt op je huidige analoge abo. (Afhankelijk van de aanbieder) Bij Digitenne en sat kan je je huidige abo in principe annuleren. Maar dan mis je wel tv aansluitingen elders in het huis. Welke keuze je ook maakt, je krijgt er iig een kastje bij. Er zijn uitzonderingen waarbij je in recentere tv's met Common interface (C.I) simpelweg een kaart in je tv kan plaatsen voor Digitenne of Coax. Echter voor opnames dien je ook een harde schijf aan je tv te hangen. En je mist de meeste functies. Het zal in jouw geval iets te omslachtg zijn. Satteliet vergt vereweg de meeste investeringen.



Ik heb sat en coax, maar mijn voorkeur gaat uit naar Coax en in mijn geval ben ik gebonden aan UPC. Echter bij een kleine tv zal ook digitenne voldoen, ondanks dat dit het minste is van de DVB opties

Indien je niet veel waarde hecht aan beeldkwaliteit kan je gewoon analoog houden met het nadeel dat opnames nog iets minder van kwaliteit zijn dan het al 'mindere' analoog aanbod. En als je al aangeeft dat je tijd te kort komt om het een en ander te bekijken vermoed ik dat het niet de hoogste prioriteit heeft. Maar dan zijn je opties het iig duidelijk. Als je dus voor een analoge recorder gaat zijnde een dvd hardisk recorder let op de schijfgroote en hoeveel tuners er in het apparaat zitten. Deze apparaten zijn eigenlijk wel een oudere oplossing, dus ze zullen wat dat betreft niet al te veel hoeven kosten. Het aanbod zal inmiddels ook wel al wat afgenomen zijn.

Succes (y)

Peter Porrio
15-11-2011, 12:40
Dank voor de aanvullingen Claudio! (y)

rikdegraaff
15-11-2011, 14:43
Dank je Peter,

Ik heb een Analoog signaal.
Dus welke recorder is aan te raden, voor een nette prijs?

EDIT: @Claudio, nee ik hecht niet veel waarde aan de beeldkwaliteit.
Zolang het niet op een 8-bits spelcomputer kwaliteit begint te lijken... ;)

DVDProfilersFilmgek
15-11-2011, 22:52
Dank je Peter,

Ik heb een Analoog signaal.
Dus welke recorder is aan te raden, voor een nette prijs?

EDIT: @Claudio, nee ik hecht niet veel waarde aan de beeldkwaliteit.
Zolang het niet op een 8-bits spelcomputer kwaliteit begint te lijken... ;)

De beide heren hadden een hele mooie uitleg(y)

Denk dat er in het verhaal verweven zat dat het tijd voor je wordt om de digitale stap te maken, je moet toch investeren is denk ik de boodschap, doe het dan goed..... en verstandig, analoog gaat er op den duur uit en er zijn hedentendage makkelijke oplossingen om digitaal op te kunnen nemen.:idea:

Welke kabelboer zit er in Arnhem, kunnen de heren je weer een stapje op weg helpen, TV en opnemen daarvan zijn niet mijn ding;)

rikdegraaff
15-11-2011, 22:55
De beide heren hadden een hele mooie uitleg(y)

Denk dat er in het verhaal verweven zat dat het tijd voor je wordt om de digitale stap te maken, je moet toch investeren is denk ik de boodschap, doe het dan goed..... en verstandig, analoog gaat er op den duur uit en er zijn hedentendage makkelijke oplossingen om digitaal op te kunnen nemen.:idea:

Welke kabelboer zit er in Arnhem, kunnen de heren je weer een stapje op weg helpen, TV en opnemen daarvan zijn niet mijn ding;)

Helaas woon ik nog thuis, en dat brengt met zich mee, dat mijn ouders het wel best vinden zo als het nu is en totaal niet willen veranderen... :-(

Dus dat opnemen wordt niets...?

DVDProfilersFilmgek
15-11-2011, 23:19
Helaas woon ik nog thuis, en dat brengt met zich mee, dat mijn ouders het wel best vinden zo als het nu is en totaal niet willen veranderen... :-(

Dus dat opnemen wordt niets...?

Ligt eraan hoelang je nog thuis blijft wonen....

Zelf heb ik er geen dubbeltje voor over om wat op te nemen, in jouw geval zou ik ook niet veel investeren maar een goedkoop apparaat nemen, zoiets als dit:

http://www.kieskeurig.nl/dvd-recorder/lg/rh387h/214772/

Maar je kan beter de reactie van de 2 andere heren afwachten, die hebben op dit gebied meer verstand van zaken dan ik, ik houd nu eenmaal niet van TV en zij kunnen wel eens een veel betere tip geven dan ik.

Zou toch heel subtiel proberen je ouders te digitaliseren;)

Peter Porrio
16-11-2011, 07:17
Als je ouders niet over willen naar digitale TV, houdt het wat dat betreft op en zul je moeten gaan voor een DVD/Harddisk recorder die niet al te duur is. Hoogstwaarschijnlijk heb je over niet al te lange tijd alleen maar digitale TV en dan heb je weinig aan zo'n ouderwetse recorder.

Het model wat DVDProfilersFilmgek voorstelt is een goede optie. Je kunt ook nog op Marktplaats kijken. Veel mensen doen hun oude recorder weg als ze over zijn gestapt op digitale TV. Neem er in ieder geval 1 met een harde schijf. Oh ja, neem geen Philips, want die geven nogal veel problemen. LG en Samsung kun je rustig overwegen.

rikdegraaff
16-11-2011, 10:30
Nee, mijn ouders zijn niet om te krijgen naar digitale tv.
Ik heb het ze onderhand gesmeekt, maar die zijn niet om te krijgen, helaas.

Maar dan koop ik de tv series en films wel.
In ieder geval, heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg en oplossingen.

Ik ben er content mee.

Nog een fijne dag allemaal,

Gr. Rik

Mr. Humphries
16-11-2011, 10:37
was bij mij heel makkelijk, je had toen van die koppen in de krant, 'Analoog stopt ermee' dan zijn leken gelijk al om, maar weet natuurlijk niet hoe makkelijk je ouders zijn

rikdegraaff
18-11-2011, 22:47
Nou, mijn ouders zijn totaal niet te keren...
Helaas, maar ik ga eens kijken voor goedkope digitale tv, voor mijzelf alleen natuurlijk ;).

rikdegraaff
18-11-2011, 22:52
Sorry voor de dubbelpost, maar even een vraag:

Is zo'n digitenne-insteekkaart van 9 euro p/mnd goedkoop?
En kan ik daarmee goed opnemen?
En past hij in mijn tv/monitor?
Het is een LG M227WD (http://tweakers.net/pricewatch/249115/lg-m227wd.html)

DVDProfilersFilmgek
19-11-2011, 09:34
Sorry voor de dubbelpost, maar even een vraag:

Is zo'n digitenne-insteekkaart van 9 euro p/mnd goedkoop?
En kan ik daarmee goed opnemen?
En past hij in mijn tv/monitor?
Het is een LG M227WD (http://tweakers.net/pricewatch/249115/lg-m227wd.html)

Past in je TV, maar bezint eer gij begint, je kan dan wel zo'n module erin steken, opnemen alleen kun je er niet en als je wilt opnemen wordt dat ook nog eens zeer omslachtig, TV aan op de zender die je op wilt nemen, aparte recorder programmeren etc etc...... zou ik niet willen als ik jou was.

Je ouders betalen in Arnhem 17,05 aan UPC voor analoge TV. Ze hebben er niet meer voor over, ze willen zelf geen digitale TV, maar als je hen nu eens aanbied om daar zelf de meerkosten van te betalen:idea:
Heb even op internet gekeken, digitale TV kost maar 5 euro meer en voor 2,50 extra krijg je een box in bruikleen waarmee je kan opnemen, dan heb je voor 7,50 het genot van 60TV zenders en de mogelijkheid om op te nemen zonder verdere investeringen.

Digitenne heeft maar een beperkt aanbod en je moet ook nog eens investeren in een recorder/decoder (al zou ik in het geval van digitenne dan kiezen voor een decoder met opname mogelijkheden) (kijk ook eens op marktplaats, daar worden er zat aangeboden, vanaf zo'n 30 euro, doe een zoekopdracht met: digitenne recorder)

Hoop dat je hier weer een beetje mee uit de voeten kan, al zou het fijn zijn als de ouwelui mee willen werken;)

PS
Denk dat er bij beiden nog wel administratie oid bijkomen, daar moet je wel even rekening mee houden, reken zo rond de 30 euro, soms hebben ze een actie en dan hoeft het weer niet....

rikdegraaff
19-11-2011, 10:57
Tsja, ik denk dat het een onmogelijke opgave is.
Mijn ouders zijn het probleem.
Ja, klinkt lullig, maar het zij zo.

Deze mag dicht, ik ben even uitgeluld... :(

DVDProfilersFilmgek
19-11-2011, 22:17
Tsja, ik denk dat het een onmogelijke opgave is.
Mijn ouders zijn het probleem.
Ja, klinkt lullig, maar het zij zo.

Deze mag dicht, ik ben even uitgeluld... :(

Het zal misschien aan de leeftijd liggen, niet die van je ouders bedoel ik;) , maar als je een eigen inkomen hebt en dat inkomen is enigzins zeker, dan zou je eea zelf kunnen regelen, mits je daarvoor dan wel de vereiste leeftijd hebt......

Zo'n digitale decoder/recorder plaats je niet even ongemerkt, ook die van Digitenne heeft een eigen antenne nodig8-) en als de rekeningen op de mat vallen, val je door de mand:-(

Soms is het leven niet eerlijk.

rikdegraaff
20-11-2011, 06:56
Oh, maar dat is het probleem niet.
Ik ben sinds mei 2011, 18 jaar, en heb een eigen inkomen, dus die rekeningen mogen best op de mat vallen.
Dat boeit mijn ouders totaal niet.
Dat is totaal geen probleem.

Misschien creëert dit een nieuwe kijk op de zaak?

rogue
20-11-2011, 08:37
Tsja, je woont nog in hun huis, dus het lijkt mij logisch dat zij het dan bepalen, toch ;)?

DVDProfilersFilmgek
20-11-2011, 09:19
Oh, maar dat is het probleem niet.
Ik ben sinds mei 2011, 18 jaar, en heb een eigen inkomen, dus die rekeningen mogen best op de mat vallen.
Dat boeit mijn ouders totaal niet.
Dat is totaal geen probleem.

Misschien creëert dit een nieuwe kijk op de zaak?

Je bent zogezegd handelsbekwaam voor de wet, je mag je eigen aankopen doen, maar dat helpt je niet in het geval van UPC, daar hebben je ouders een overeenkomst mee en daarin ben je niet bevoegd om veranderingen aan te brengen.

Jammer dat je ouders je het niet gunnen dat je voor €7,50 in de maand de digitale uitbreiding voor je rekening neemt, maar dat is een geheel ander verhaal.

Dan blijft er Digitenne over, heeft een beperkt aanbod, maar als dat wel het aanbod is waarvan je ook wil opnemen, dan is er niets aan de hand. Echt goedkoop is het niet, maar met de juiste apparatuur kun je opnemen van het zenderaanbod van Digitenne. Zoals reeds gezegd is er op Marktplaats een hoop te koop voor Digitenne, je dient alleen uit te kijken voor de minder eerlijke medemens onder ons.

Zou zeker even rondkijken of er niet ergens een leuke combinatie aanbieding is, paar maanden gratis, of tegen gereduceerd tarief en incl. decoder/recorder. Een insteekkaart lijkt leuk, maar als je wil opnemen krijg je daar mijninziens wel spijt van.

DVDProfilersFilmgek
20-11-2011, 09:24
Tsja, je woont nog in hun huis, dus het lijkt mij logisch dat zij het dan bepalen, toch ;)?

Mmm, ze zullen huisregels hebben etc etc, maar je bepaald toch wel zelf wat je wilt zien en wilt opnemen lijkt mij en als je dat niet zou mogen/kunnen, dan wordt het hoog tijd dat je voor jezelf leert op te komen:rolleyes:

rikdegraaff
20-11-2011, 09:55
Ja, ik wil eigenlijk alleen CSI, NCIS en dat soort series opnemen.
Dus ik denk dat een Digitenne "Pakket" goed genoeg is.

En ja, ik moet meer voor mijzelf leren opkomen, maar dat is lastig.
Ik heb namelijik zwaar Autisme.
Maar dat is een heel lang verhaal...:(

EDIT: Eerlijk gezegd heb ik het nog niet met mijn ouders over UPC gehad, omdat ik dat niet durfde...
Maar wat gebeurd er als mijn ouders er digitale tv bijnemen.
Veranderd er dan iets in de bekabeling bij ouders?

Wie kan mij dat simpel uitleggen?

rikdegraaff
20-11-2011, 13:01
Nou, ik ben er uit.

Ik ga die 7,50 extra (voor digitaal) gewoon opzij zetten, en dan koop ik de seizoenen wel op DVD.
Hartstikke bedankt, maar dit gaat hem echt niet worden.

Deze mag nu officieel dicht :)
Ik ben er content mee.

DVDProfilersFilmgek
23-11-2011, 14:19
Ja, ik wil eigenlijk alleen CSI, NCIS en dat soort series opnemen.
Dus ik denk dat een Digitenne "Pakket" goed genoeg is.

En ja, ik moet meer voor mijzelf leren opkomen, maar dat is lastig.
Ik heb namelijik zwaar Autisme.
Maar dat is een heel lang verhaal...:(

EDIT: Eerlijk gezegd heb ik het nog niet met mijn ouders over UPC gehad, omdat ik dat niet durfde...
Maar wat gebeurd er als mijn ouders er digitale tv bijnemen.
Veranderd er dan iets in de bekabeling bij ouders?

Wie kan mij dat simpel uitleggen?

Sorry voor het wat late antwoord, ik zie ook wel eens wat over het hoofd:oops:

Mmm, als je thuis net zo lekker babbelt als hier op het forum moet het wel goed komen;)

In weze veranderd er helemaal niets aan de bekabeling, je krijgt van UPC de decoder, als je op je kamer een goed signaal hebt dan zou het op je kamer moeten werken, voor je ouders veranderd er niets, die kunnen gewoon analoog blijven kijken. Als het goed is, dan sluit je de UPC decoder aan op de antennekabel die je nu achter in je TV hebt gestoken, de decoder zal wel een scartuitgang hebben, misschien wel HDMI, maar dat moet je zelf even informeren bij UPC, de scart of wat er ook voor uitgang opzit, sluit je aan op je TV, je zult in het menu van de decoder eea moeten instellen, maar dat is met de meeste apparaten zo, er zit niet voor niets een gebruikshandleiding bij.

Natuurlijk kun je ook bij UPC evenje licht opsteken en eea voor jezelf navragen.

De makkelijkste manier is natuurlijk om voor die 7,50 wat series te sparen, al zal dat ook niet snel gaan, uiteindelijk beslis je toch zelf wat voor jou het meest gewenst is8-)