PDA

Bekijk de volledige versie : Filmdiscussie: Avalon



Luther Hartog
19-09-2002, 16:57
Avalon:

Japanse filmmaker Maoru Oshii combineert het beste uit The Matrix en eXistenZ in futuristische thriller over realistische spelcomputers.

Genre: Science fiction
Lengte: 106
Leeftijd: 12
Taal: Pools
Land: Japan
Jaartal: 2001



Acteurs:
Dariusz Biskupski
Jerzy Gudejko
Malgorzata Foremniak
Wladyslaw Kowalski

regisseur:
Oshii Mamory


Inhoud:
Ergens in de toekomst: een groep jonge mensen raakt steeds verslaafder aan het illegale, en niet ongevaarlijke gevechtssimulatiespelletje `Avalon`. Als Ash, een sterspeler, er achter komt dat ergens een hoger level bestaat, geeft ze haar solitaire speelwijze op en sluit zich aan bij een groep verkenners. Zelfs als ze de toegang tot het volgende level vindt, zal ze misschien nooit terug kunnen keren naar de realiteit.



Dit lees ik dus net...dit zijn 2 favo-films van mij dus ben ik benieuwd of het echt wat is...weet iemand er het fijne van en of het echt goed is?

Reginald
19-09-2002, 17:33
Wou hem graag eens zien maar heb het niet gedaan, weet niet direct of ik daar spijt van moet hebben.
ben wel benieuwd nu.

JayLunar
19-09-2002, 18:38
Dat er (waarschijnlijk met commerciële bedoelingen) gezegd wordt dat het een combinatie is van het beste uit The Matrix en eXistenZ vind ik dus echt een afknapper, en je moet dit maar met een korreltje zout nemen.

Je moet wel bedenken dat het een Pools gesproken film is van een anime/manga auteur, en dus ook met veel manga-invloeden, zoals bepaalde type composities en een lead actress die, zo lijkt het, qua uiterlijk rechtstreeks uit een anime-film komt. Je moet dus geen Matrix/eXistenZ-achtige film verwachten, want dat is als je het mij vraagt alleen een marketing-truc.

Ikzelf heb 'm niet gezien. Ik heb negatieve, maar ook erg positieve reacties over deze film gelezen. Ik wil 'm sowieso erg graag zien. Ik denk wel dat het een visueel feest is en dat de audio ook dik in orde is, dus als je 'm in de bios gaat zien, zal je sowieso wel op bepaalde fronten worden bevredigd, zeg maar...

Ohja, en BTW: je hebt de naam van de regisseur 2x fout getypt :nono:

Joost van der Molen
19-09-2002, 20:33
Dat er (waarschijnlijk met commerciële bedoelingen) gezegd wordt dat het een combinatie is van het beste uit The Matrix en eXistenZ vind ik dus echt een afknapper, en je moet dit maar met een korreltje zout nemen.
Ik weet niet zeker of Luther uit Het Parool heeft geciteerd, maar daar stond iig:
'De Japanse filmmaker Mamoru Oshii combineert in AVALON het beste uit de twee westerse voorgangers ... zonder frivoliteiten en zonder voorgekauwde boodschappen.'
Hier wordt de vergelijking met THE MATRIX en EXISTENZ dus zeker niet met commerciële bedoelingen gemaakt.

Nog een paar citaten uit deze lovende recensie:

kop: 'Een baanbrekende en grenzeloze film'
score: vier uit vijf sterren
'inventieve stijlmiddelen'
'voortreffelijke soundtrack'
'niet bepaald een vrolijk wereldbeeld. Liefhebbers van baanbrekende en waarachtig grenzenloze cinema hebben echter genoeg reden tot juichen: met het imponerende Japans-Poolse AVALON afficheert MO zich als een getalenteerd en inventief filmmaker, van wie we nog veel moois mogen verwachten.'

Hier
http://www.cinema.nl/cinema/index.shtml?3142294+5268514+8246769
is nog een positieve recensie, maar pas op voor de spoilers tegen het eind.

Ik ben alvast overtuigd :)

Joost van der Molen
19-09-2002, 20:50
Hij draait trouwens in Amsterdam in Filmmuseum Cinerama en Melkweg Cinema.
Wo. 25 september en wo. 2 oktober draait in de Melkweg overigens ook weer eens GHOST IN THE SHELL, het manga meesterwerk van dezelfde regisseur.

JayLunar
19-09-2002, 21:00
Ik weet niet zeker of Luther uit Het Parool heeft geciteerd, maar daar stond iig:
'De Japanse filmmaker Mamoru Oshii combineert in AVALON het beste uit de twee westerse voorgangers ... zonder frivoliteiten en zonder voorgekauwde boodschappen.'
Hier wordt de vergelijking met THE MATRIX en EXISTENZ dus zeker niet met commerciële bedoelingen gemaakt.

Ik ben alvast overtuigd :)
Oké dan. Dan neem ik het terug :o Het leek me in eerste instantie erg op iets wat ik op een poster of in een advertentie zou verwachten, en niet in een artikel/recensie...

Nu we het toch over recencies hebben. Twee weken geleden werd ook in de Volkskrant uitgebreid aandacht besteed aan Avalon, waarbij deze film een goede recensie kreeg.

Enneh, ik ben ook overtuigd :)

Luther Hartog
20-09-2002, 11:02
Ohja, en BTW: je hebt de naam van de regisseur 2x fout getypt :nono: copy/paste:)

Luther Hartog
20-09-2002, 11:05
Ik weet niet zeker of Luther uit Het Parool heeft geciteerdnee, vanaf een website die ik niet kende, misschien dat die het heeft gedaan:)

Luther Hartog
20-09-2002, 11:09
Enneh, ik ben ook overtuigd :) Mooi zo, want het is juist allesbehalve commercieel. Nu nog een bioscoop waar ik makkelijk kan komen.

Matt D
20-09-2002, 15:31
don't believe the hype, de film is nt slecht maar ook zeker nt fantastisch,

het geheel is bij momenten erg mooi in beeld gebracht maar het verhaal is meestal aan de erg trage kant, de trailer bevat fantastische muziek en coole actie scènes maar de film zelf bevat nt echt veel actie, aanrader : eerst kijken voor te kopen

Gabriël de Rop
20-09-2002, 16:25
don't believe the hype, de film is nt slecht maar ook zeker nt fantastisch,
het geheel is bij momenten erg mooi in beeld gebracht maar het verhaal is meestal aan de erg trage kant, de trailer bevat fantastische muziek en coole actie scènes maar de film zelf bevat nt echt veel actie, aanrader : eerst kijken voor te kopen

Helemaal mee eens; ik heb de film op Lowlands gezien......de film is heel erg traag (met name de eerste helft) maar is wel ontzettend mooi fotografisch gefilmd, ook de soundtrack is erg goed. Het verhaal was een beetje Matrix-esque.....
Verwacht dus zeker geen actie-film en probeer door de zeer trage eerste helft "heen te bijten"......iets dat veel mensen tijdens Lowlands niet konden, want toen liep zo'n beetje de halve zaal weg.....

Joost van der Molen
21-09-2002, 10:41
het verhaal is meestal aan de erg trage kant
Je kunt ook zeggen dat de film meer een klassiek tempo heeft, zoals veel oude films, en de films van Kubrick.
Het tempo van de montage en het verhaal van hedendaagse films wordt natuurlijk steeds hoger. Veel mensen zijn het niet gewend om naar langzamere films te kijken en verwachten een MTV - tempo.
Dit had ik zelf ook. Maar naarmate ik meer oude films zoals NOSFERATU (1922) en DOKTOR CALIGARI (1920) had gezien, leerde ik het lage tempo waarderen.
Een sfeer kan vaak veel overtuigender worden neergezet door langzaam te filmen, en je krijgt de tijd om van de beelden te genieten, en om details te ontdekken.
Dit geldt zeker ook voor AVALON.
Ik geef hem een 8 of 9.