PDA

Bekijk de volledige versie : Beeldkwaliteit deleted scenes



Tossie
19-09-2002, 23:06
Bij sommige deleted scenes valt het me op dat het beeld zo heel erg slecht is in vergelijking met de film. Een mooi voorbeeld hiervan zijn deze scenes bij Back To The Future deel 1.

Het beeld is zo verschillend met de film. Niet een klein beetje.

Ik vraag me dus af of de hele film in eerste instantie zo was en later de beelden zijn opgepoetst.

Kan iemand me vertellen hoe dit kan?

Lex v/d Moolen
19-09-2002, 23:30
Volgens mij worden definitieve filmscenes op topkwaliteit filmnegatieven gezet, maar dit is erg duur materiaal. Dus als een regisseur al in een hele vroege periode een scene wil droppen, zet ie ze niet over. Het is al een zege dat dit soort dingen dan nog bewaard worden. Net als de outtakes/blooper bv

Tossie
19-09-2002, 23:37
Volgens mij worden definitieve filmscenes op topkwaliteit filmnegatieven gezet, maar dit is erg duur materiaal. Dus als een regisseur al in een hele vroege periode een scene wil droppen, zet ie ze niet over. Het is al een zege dat dit soort dingen dan nog bewaard worden. Net als de outtakes/blooper bv

O? Ik dacht dat ze die scenes pas bij het eindmonteren eruit haalden.
Maar hoe kun je nu van een slechte kwaliteit deze overzettem op goeie negatieven en dan wel een goed beeld hebben?
Ik zou zeggen dat de opnames altijd in een goeie kwaliteit moeten zijn, want van slecht basis materiaal kun je toch niet iets beters maken?

Lex v/d Moolen
19-09-2002, 23:40
Maar hoe kun je nu van een slechte kwaliteit deze overzettem op goeie negatieven en dan wel een goed beeld hebben?
Vlak na het schieten is de kwaliteit nog niet zo slecht denk ik. Dat komt met de jaren

Tossie
20-09-2002, 00:53
Vlak na het schieten is de kwaliteit nog niet zo slecht denk ik. Dat komt met de jaren

Dat zou kunnen!

Nathan Strik
20-09-2002, 11:50
Ik denk dat gezien de leeftijd van de film er van de Deleted Scenes gewoon geen beter materiaal beschikbaar was.

En naar de originele negatieven teruggaan was misschien te kostbaar voor dat handjevol scènes. Die ik trouwens geen van allen goed vind, blij dat ze geknipt zijn.

Lex v/d Moolen
20-09-2002, 17:20
Ik denk dat gezien de leeftijd van de film er van de Deleted Scenes gewoon geen beter materiaal beschikbaar was.

En naar de originele negatieven teruggaan was misschien te kostbaar voor dat handjevol scènes. Die ik trouwens geen van allen goed vind, blij dat ze geknipt zijn. Inderdaad, het in rug schieten van Marshall Strickland vond ik er laag, zelfs voor Biff. En dat zou de hele film een andere sfeer geven.

Anonymous
20-09-2002, 18:39
Wat het misschien ook wel is, is dat het mooi maken van deze
scenes meer ruimte nodig is en de ruimte beter gebruikt kon
worden voor andere dingen zoals bijvoorbeeld de DTS track :D

Lex v/d Moolen
20-09-2002, 18:44
Wat het misschien ook wel is, is dat het mooi maken van deze
scenes meer ruimte nodig is en de ruimte beter gebruikt kon
worden voor andere dingen zoals bijvoorbeeld de DTS track :D Dat lijkt me ook. De R1 zal zonder DTS verschijnen, om ruimte te maken voor extra's. Die denken dus de andere kant op:D

Ludo Keeris
20-09-2002, 19:24
Vlak na het schieten is de kwaliteit nog niet zo slecht denk ik. Dat komt met de jaren

Een film werd vroeger altijd gemonteerd met een goedkope print van het negatief een zgn. 'rushprint'. Er werd pas in het negatief geknipt als de film afgemonteerd was. Nietgebruikte scenes werden dan ook niet 'nagesneden' in het negatief. De gemonteerde scenes bleven wel vaak op rolletjes in de kast liggen en komen nu met de DVD's weer tevoorschijn. Het negatief ligt vaak in het laboratorium en het is inderdaad duur om dat nu nog na te snijden. Wat ook meetelt is dat er bij die scenes geen compleet geluid is, vaak alleen het kaal op de set opgenomen geluid. Dat geeft aan dat geluid ook een belangrijke rol speelt in de beleving van film.
Tegenwoordig wordt een film niet meer met rushprint gemonteerd, maar in de computer met gescanned beeldmateriaal.

Ik vind het wel z'n charmes hebben, de deleted scenes op oud filmmateriaal met krassen en spetters. Het geeft je een beetje een gevoel van een kijkje achter de schermen.

Lex v/d Moolen
20-09-2002, 19:30
Ik vind het wel z'n charmes hebben, de deleted scenes op oud filmmateriaal met krassen en spetters. Het geeft je een beetje een gevoel van een kijkje achter de schermen. Ja het heeft idd wel wat. De bloopers vind ik ook erg grappig om te zien:D

Nathan Strik
21-09-2002, 16:39
Inderdaad, het in rug schieten van Marshall Strickland vond ik er laag, zelfs voor Biff. En dat zou de hele film een andere sfeer geven. En bovendien vond ik het acteerwerk in die scène ook lachwekkend. :D

Lex v/d Moolen
21-09-2002, 17:22
En bovendien vond ik het acteerwerk in die scène ook lachwekkend. :D Ja die was niet zo best, nog een reden dat ie terecht uit de film is gelaten.

Danny Woensdregt
21-09-2002, 21:21
Ben ik de enige die vind dat de uitgebreide (deleted) scene van Darth Vader wel gewoon in de film had gemogen?

Lex v/d Moolen
21-09-2002, 22:55
Ben ik de enige die vind dat de uitgebreide (deleted) scene van Darth Vader wel gewoon in de film had gemogen? Ik vond het wel een beetje lang en George vertelt al de volgende morgen wat er precies gebeurde. Niet nodig voor de film, maar was wel leuk. Ook met die haardroger van de Doc trouwens. Die in een andere scene ook nog ter sprake komt samen met die Playboy:D

Johan van den D.
22-09-2002, 08:04
meestal is de kwaliteit ronduit slecht
hierdoor is het ook al niet leuk meer om er naar te kijken
maar extra,s hoeven van mij toch al niet zo en zeker niet als ze van slechte beeldkwaliteit zijn:nono:

starbuck
22-09-2002, 09:10
deleted scenes is een term die soms verward wordt met concept scenes oftewel proefscenes.

In zo'n geval wordt de scene niet met de "echte" camera gedraaid en levert dus mindere kwaliteit op.

een deleted scene zou dus eigenlijk alleen deleted scene mogen heten als hij er op het laatste moment door de regiseur er uit wordt geknipt, en eventueel dus ook zo weer teruggeplaatst kan worden voor een "directors cut"

Remco de Swart
22-09-2002, 09:27
Bij animatie films zoals sneeuwwitje zijn de deleted films soms helemaal niet gefilmd. Op de DVD van Snow White and the Seven Dwarfs staan een paar mooie voorbeelden. Het is dan ook goed te zien in welk stadium een bepaalde scene gedropt is.

Alleen concept drawings (Heel vroeg)
Geanimeerde tekeningen zwart wit (volgende stap)
Geanimeerde tekeningen zwart wit maar wel ontdaan van aantekeningen en ander vuil (stap 3)
Geanimeerde tekeningen kleur (stap 4)
Geanimeerde tekeningen kleur en ontdaan van vuil (stap 5)

Toch vindt ik de deleted scenes een goede aanvulling bij de extra's. Vooral als vermeld wordt waarom een scene is verwijderd.

BlueEyeZ
23-09-2002, 20:37
De beeldkwaliteit is met opzet slechter gemaakt, ze kunnen het namelijk wel in "geremasterde" staat op een dvd zetten...
...maarrrrrr dat doen ze niet omdat dan zo maar iemand de deleted scenes in de film kan editten, en de ge-editte film dan (illegaal) uit kan gaan geven als de "directors cut".
..En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Johan van den D.
23-09-2002, 20:45
De beeldkwaliteit is met opzet slechter gemaakt, ze kunnen het namelijk wel in "geremasterde" staat op een dvd zetten...
...maarrrrrr dat doen ze niet omdat dan zo maar iemand de deleted scenes in de film kan editten, en de ge-editte film dan (illegaal) uit kan gaan geven als de "directors cut".
..En dat is natuurlijk niet de bedoeling.
hhmmm......................zit wat in ja:eek:

Nathan Strik
23-09-2002, 20:47
De beeldkwaliteit is met opzet slechter gemaakt Leuk verzonnen, maar da´s dus niet zo.

BlueEyeZ
23-09-2002, 20:50
Leuk verzonnen, maar da´s dus niet zo.

Dacht het toch wel, misschien is bij sommige films het weggelaten materiaal wel gewoon slecht, maar bij de meeste films wordt het gewoon slechter gemaakt.
En het is by the way niet "verzonnen" .

Gerrit
23-09-2002, 21:47
Dacht het toch wel, misschien is bij sommige films het weggelaten materiaal wel gewoon slecht, maar bij de meeste films wordt het gewoon slechter gemaakt.
En het is by the way niet "verzonnen" .

Misschien dat je ook je bronnen zou willen vermelden? Over het algemeen worden stellingen zonder aantoonbaar bewijs als gerucht opgevat en naar het rijk der fabelen verwezen ;)

Orie
23-09-2002, 22:03
Bij sommige deleted scenes valt het me op dat het beeld zo heel erg slecht is in vergelijking met de film. Een mooi voorbeeld hiervan zijn deze scenes bij Back To The Future deel 1.

Het beeld is zo verschillend met de film. Niet een klein beetje.

Ik vraag me dus af of de hele film in eerste instantie zo was en later de beelden zijn opgepoetst.

Kan iemand me vertellen hoe dit kan?


Ja, maar wat kan je verwachten voor 28 euro?????? (je krijgt voor deze prijs wel 3!!! dvd's!!!

Tossie
23-09-2002, 22:33
Ja, maar wat kan je verwachten voor 28 euro?????? (je krijgt voor deze prijs wel 3!!! dvd's!!!

Het gaat me niet alleen om die van BTTF en de prijs/kwaliteit e.de. Ik vraag me gewoon af hoe het kan dat dat zo slecht is? Zijn de andere scenes ook in die slechte kwaliteit als baiu, waarnaar ze 'opgepoetsts' worden? Het is gewoon mijn nieuwsgierigheid naar hoe een film gemaakt wordt. Blijkbaar is het basismateriaal slecht en wordt dat beter gemaakt. Ik snap dat dus niet. Het bronmateriaal zou toch juist heel goed moeten zijn?

Als er iemand is die me dat kan vertellen, want het antwoord heb ik nog niet gelezen.

Nathan Strik
23-09-2002, 22:51
Dacht het toch wel, misschien is bij sommige films het weggelaten materiaal wel gewoon slecht, maar bij de meeste films wordt het gewoon slechter gemaakt.
En het is by the way niet "verzonnen" . Zoals Gerrit al aangaf: kom eerst maar eens met bewijzen dan.

Aan geruchten hebben we hier niet veel.

Edwin V
24-09-2002, 06:28
Wat het misschien ook wel is, is dat het mooi maken van deze
scenes meer ruimte nodig is en de ruimte beter gebruikt kon
worden voor andere dingen zoals bijvoorbeeld de DTS track :D Ik denk ook dat die scenes meer gecomprimeerd zijn om ruimte te besparen. Bij Scream is de kwaliteit van de deleted scenes ook beduidend minder en zo zijn er nog wel een paar.

Edwin V
24-09-2002, 06:34
De beeldkwaliteit is met opzet slechter gemaakt, ze kunnen het namelijk wel in "geremasterde" staat op een dvd zetten...
...maarrrrrr dat doen ze niet omdat dan zo maar iemand de deleted scenes in de film kan editten, en de ge-editte film dan (illegaal) uit kan gaan geven als de "directors cut".
..En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Als er iemand op deze wereld is die niet zou willen dat er een illegale versie gemaakt zou worden is het wel George Luca$. En juist hij maakt een complete pod race speciaal voor DVD helemaal af.
Lijkt me dus onzin dat de scenes met opzet slechter worden gemaakt, als Luca$ ze juist beter maakt.