PDA

Bekijk de volledige versie : Calibreren, wel of niet gebakken lucht ?



Ad van Wijk_
21-09-2002, 19:16
Ben i.v.m de aankoop van een lcd/dlp projector op diverse
locaties geweest om mij te laten vertellen waarom ik voor een
bepaalde projector zou kiezen.
Iemand vertelde mij dat het calibreren van een projector
(epson tw 100) het beeld zeker ten goede zou komen.
Weer een ander zegt dat dit zwaar overdreven is.
Wat is jullie ervaring hiermee.
Door het calibreren blijft de prijs wel hoog.
thanks !

Eric van Ballegoie
22-09-2002, 11:57
Het ligt er maar aan wat je onder calibreren verstaat. Er is een bedrijf in Nederlands met een ISF certificatie en zij zweren er uiteraard bij en vinden zo'n calibratie noodzakelijk.

Nu is het zo dat de TW100 standaard zeer redelijk (om niet te zeggen goed) staat afgesteld, zodat een ISF calibratie van ongeveer 300 Euro misschien wat overdreven is.

Wat ik je wel zou willen aanraden is om zowiezo een test DVD te kopen, bijvoorbeeld AVIA (NTSC) of DVD Discovery (Duits, PAL). Met een beetje zoeken op internet zijn beide DVD's gemakkelijk te vinden. Deze DVD's worden geleverd met kleurenfilters zodat je de kleurbalans prima kunt afregelen. Wil je een complete grayscale calibratie? Dan zal je toch aan een ISF calibratie moeten!

PM
23-09-2002, 10:45
Mijn Piano is ISF gecalibreerd.. deze calibratie gaf een qua kleur reeler beeld.. alles ziet er 'echter' uit en geeft meer diepte in mijn beeld.. het is zeker een verbetering.. ik denk niet dat je dit zelf met een test-disc zo goed kan krijgen (een ISF gaat met meetapparatuur )

suyver
25-09-2002, 09:12
Als je een echt goed en natuurlijk beeld wil (en dat wil je vast wel, anders koop je geen projector), dan is ISF calibratie erg aan te raden. Natuurlijk kost het geld, maar alle leuke en mooie dingen kosten geld. Bovendien, op het totale bedrag is het maar 5 % (die 300 euro is overdreven), da's minder dan je aan kabels hoort uit te geven.

-Freek.

Bas Kuiper
30-09-2002, 18:21
Heb mijn breedbeeld ISF laten calibreren, heb dat toen via een zgn. tour laten doen. Het resultaat is die 120 euro meer dan waard. Betere weergave van zwart en een betere kleurweergave.

Je zult in het begin de neiging hebben de brightness weer op te draaien, heeft alles te maken dat de meeste TV's op 9300k kleurwarmte staan afgesteld(verkoopt makkelijker, ga maar eens bij een witgoed boer kijken hoe TV's staan afgesteld). Na een ISF staat je weergever op een kaarsrechte 6500k.

Natuurlijk kom je heel ver met calibratie DVD's, maar greyscaling kan je alleen doen met apparatuur die de kosten van 1 calibratie ver overstijgen.

Heb het nu alleen over TV's, maar ik ga er van uit dat dit voor alle weergevers geld (zij het CRT, RPTV, DLP/LCD en DVTV).

Patrick vdB
30-09-2002, 23:08
Ad,

Calibreren is zeker geen gebakken lucht. Zoals al herhaaldelijk gezegt is kun je je projector deels zelf calibreren met een dvd als Video Essentials of de Avia, de goede verhouding tussen brighness en contrast welke je met deze dvd's instelt is al een enorme verbetering op de standaardinstellingen en zal je een verbeterde diepte en detailweergave geven. Kleurbalans is ook nog goed te doen met een calibratie-dvd en geeft het plaatje zijn echtheid. Voor een perfecte grayscaling (de grayscaling is net zo belangrijk als een goede verhouding tussen brighness en contrast en kleurbalans samen) en dus een all-the-way calibratie zul je echter een profesioneel iemand (ISF-gecertificeert) moeten inhuren. Raadpleeg anders een op www.htforum.nl voor meer informatie omtrent ISF-calibratie en de kosten.

Mvrgr

Patrick