PDA

Bekijk de volledige versie : Technish vraagje...



Nathan Strik
24-09-2001, 11:17
Er zit me effe iets dwars waarvan ik gewoon MOET weten hoe het zit, dus daar komt de vraag:

Een DVD wordt, net als een CD van binnen naar buiten gelezen, maar hoe zit het dan met de lagenovergang, gaat hij dan weer van buiten naar binnen, of moet eerst de laser helemaal terug naar het midden???

Wie schept duidelijkheid?!?

Marty vanluit
24-09-2001, 16:18
volgens mij:
laag 1: binnen-buiten
laag 2: buiten-binnen.

Reden: je ziet wel die overgang in de film (vaak wel), maar die duurt nooit langer dan een fractie van een seconde. Als de laser helemaal terug moet naar het "begin", zou het wel eens een overgang van een seconde kunnen betekenen. Nu hebben sommige spelers wel een buffer om die overgang onmerkbaar te laten verlopen (denon bijvoorbeeld), maar die zit niet in alle spelers.

Zeker weten doe ik het niet, maar dit was het resultaat van logisch brainstormen :D ...

Marty :cool:

Nathan Strik
24-09-2001, 17:20
Lijkt mij ook logisch Marty. Ik wist wel dat de laser tijdens de lagenwisseling her-focust, maar er werd nooit iets gezegd over de speelrichting.

Tot nu toe is jouw theorie aardig aannemelijk!!!

Arnold van Oostrum
24-09-2001, 17:44
Nathan,

Marty heeft het inderdaad bij het juiste eind.

De toegepaste techniek bij Dual Layer (dubbellaags) DVD's heet RSDL, wat betekent Reverse Spiral Dual Layer. In de woordenlijst (http://www.dvd.nl/woordenlijst.php) hier op DVD.nl vind je hiervoor de volgende uitleg;


Dual Layer disc waarbij de bovenste laag in tegengestelde richting wordt afgespeeld. Hierdoor is de pauze bij het veranderen van lagen zo klein mogelijk.

B-Molson
24-09-2001, 17:56
Mensen mensen.... je leert nog eens wat op zo'n forum.. geweldig :D

Groeten
B-Molson

www.filmbuster.nl

Nathan Strik
24-09-2001, 18:43
Wauw, thanx....

Alex van den Berg
25-09-2001, 02:13
Weer iets voor mijn kennis-verzameling... Had ik zelfs nog nooit over nagedacht... :D

Eric van Ballegoie
25-09-2001, 09:13
Voor de DVD speler tests die ik voor deze site gedaan heb maak ik de spelers altijd open en dan is bij zilverkleurige DVD's de laser goed te zien tijdens het afspelen. Je ziet hem dan inderdaad eerst naar buiten gaan en daarna terug naar binnen komen.