PDA

Bekijk de volledige versie : Subwoofer aansluiten aan versterker



p0orphyri0n
07-02-2012, 00:07
Hoi allemaal.

Ik ben hier nieuw dus bij deze stel ik me gelijk even voor.

Ik ben 19 jaar , en volop gepassioneerd door electronica , video en geluid.

vooral PC's en hifi installatie's intreseren me enorm.

Mijn vraag :

Ik heb een versterker staan " Pioneer VSX-515 "
Heeft 7 kanalen ( 4 front , 2 surround, en 1 center) .
Momenteel heb ik hier enkel mijn 4 front kanalen in gebruik . Maar ik ou hier graag een Subwoofer op aansluiten en liefts een krachtige , een die mooie bas weergeeft daar ik Zeer veel muziek speel en eigenlijk amper tv kijk.

Ik weet dat mijn Versterker een impedantie van 8-32 OHM standaard aan kan , en voor 4 OHM moet ik hem instellen apart op het kanaal , maar daar ben ik ondertussen aan uit geraakt.
hij geeft ook 100 Watt uit aan de kanalen , behalve aan die van de center.

Ik heb een bass aansluiting (tulp) vanachter op de versterker.

Ik kan handmatig instellen of er een basbox is aangesloten , maar gaat die dan naar dat basskanaal(tulp) of niet?

Maar wat voor type basspeaker pak ik best? één met versterker ingebouwd , of een zonder ? en een vriend van me zei dat die thuis met een cross-over werkt daarvoor , maar zo ver reikt men kennis nog niet ...

ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven en mss enkele voorstellen van de te halen woofer.let wel dat ik geen honderden euros kan uitgeven daar mijn portefeuille niet diep is :-)

mogt u bepaalde termen gebruiken van aansluitingen ofzo , gelieve ze een beetje nader te bealen , aangezien mijn terminologie hierin niet groot is.

Alvast met vriendelijke groeten

Jens

Edgar Smit
07-02-2012, 06:24
Welkom op het forum.
Om een en ander wat beter te begrijpen raad ik je aan deze artikelen eens goed door te nemen:
alles over soorten speakers (http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=79)
alles over soorten kabels en aansluitingen (http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=52)
het instellen van je speakers (http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=81)

Dan is je basiskennis al een stuk meer en zul je veel zaken ook sneller en beter snappen.
Een subwoofer is bedoeld om de LFE effecten (Low Frequency Effecten) weer te geven en deze worden normaal gesproken aangestuurd via de tulp aansluiting. Omdat de tulp aansluiting een onversterkt signaal uitstuurt is het dus gebruikelijk en raadzaam om een versterkte (actieve) subwoofer hier op aan te sluiten. Dat is inderdaad het aangestuurde kanaal wat je aangeeft als je dit instelt op de receiver.

Een beetje subwoofer zal beginnen bij 20-30 hz tot zo'n 100-140 hz.

p0orphyri0n
07-02-2012, 18:19
Ik zal dit zeker eens doorlezen komende dagen , bedankt voor de info.

Het aantal HZ dat ik maximum kan aansluiten op die aansluiting staat wssn uitgelegd in de Handleiding van men Versterker?

Michael Hamers
07-02-2012, 19:16
Ik zal dit zeker eens doorlezen komende dagen , bedankt voor de info.

Het aantal HZ dat ik maximum kan aansluiten op die aansluiting staat wssn uitgelegd in de Handleiding van men Versterker?

Lees eerst die artikelen eens door, want je gooit volgens mij allerlei termen door elkaar...

Gerco Stuivenberg
11-02-2012, 12:10
Als het goed is heeft jouw receiver 2 front-kanalen met daarbij de mogelijkheid om te kiezen tussen paar A en paar B. Beide paren maken gebruik van één stel eindtrappen, wat betekent dat je dus paar A of paar B moet gebruiken om overbelasting van de eindtrappen te voorkomen. :|