PDA

Bekijk de volledige versie : bi-ampen op een yamaha rx 540RDS



mettesboy
08-03-2012, 11:06
Hello,

Heb net een setje mordaunt short mezzo's als home theater speakers, met de mezzo 6 als fronts, deze luidsprekers zijn geschikt voor bi-amping.
In afwachting van m'n nieuwe versterker (eerst vrouw nog overtuigen...zucht) gebruik ik deze op een yamaha rx 540rds versterker (al een ouder beestje.
Deze heeft 6.1 surround mogelijkheid en Speaker A en B voor main speakers. Kan ik op deze receiver biampen voor de fronts door bv de lage tonen met de main A te versterken en voor de hoge tonen de main B?
Of is dat zinloos, moet een receiver effectief een 2e uitgang hebben voor biamp (want deze wordt toch ook vaak gedeeld met zone 2 of presence speakers)

greetz

DVDProfilersFilmgek
08-03-2012, 12:39
Zinloos:-(

Ga ook eens het eea lezen over biwire en biampen en verwacht er zeker geen wonderen van.

Heb zelf de beschikking over een paar leuke speakers, maar Biwire aansluitingen zitten er niet op, missen doe ik het ook niet8-)

Gerco Stuivenberg
09-03-2012, 10:20
Een 6.1 receiver heeft geen Bi-amping, omdat deze maar 1 kanaal als 'surround-back' gebruikt. Daarvoor heb je dus een 7.1 receiver nodig.

Wil je paar A voor "High" en paar B voor "Low" gebruiken, dan heet het 'bi-wiring'. Beide kabels zijn dan verbonden met één eindtrap, wat niet echt zinvol is. Je kunt voor nu het beste dus 'mono-wire' of 'single-wire' gebruiken. :cool:

DVDProfilersFilmgek
09-03-2012, 12:54
Een 6.1 receiver heeft geen Bi-amping, omdat deze maar 1 kanaal als 'surround-back' gebruikt. Daarvoor heb je dus een 7.1 receiver nodig.

Wil je paar A voor "High" en paar B voor "Low" gebruiken, dan heet het 'bi-wiring'. Beide kabels zijn dan verbonden met één eindtrap, wat niet echt zinvol is. Je kunt voor nu het beste dus 'mono-wire' of 'single-wire' gebruiken. :cool:

Ik weet dat je een liefhebber bent van het biwire en biampen gedoe...... zelf heb ik er absoluut helemaal niets mee.

In dit geval was ik snel klaar en noemde het direct zinloos.

Mooi(er) geluid en goede aansturing krijg je van goede speakers en een krachtige stabiele versterker/receiver, niet van extra kabeltjes. Met andere woorden, je kan beter investeren in een paar met zorg uitgekozen speakers en een krachtige versterker dan naderhand met een paar extra kabeltjes lopen prutsen om iets "beter" te krijgen.

Gerco Stuivenberg
12-03-2012, 08:22
Ik weet dat je een liefhebber bent van het biwire en biampen gedoe...... zelf heb ik er absoluut helemaal niets mee.

In dit geval was ik snel klaar en noemde het direct zinloos.

Mooi(er) geluid en goede aansturing krijg je van goede speakers en een krachtige stabiele versterker/receiver, niet van extra kabeltjes. Met andere woorden, je kan beter investeren in een paar met zorg uitgekozen speakers en een krachtige versterker dan naderhand met een paar extra kabeltjes lopen prutsen om iets "beter" te krijgen.
Een liefhebber van bi-ampen ben ik niet. Dit komt o.a. door het feit dat mijn receiver een ander soort eindtrappen gebruikt voor de 'centre' en de 'surrounds' dan voor de 'fronts'. Die voor de 'fronts' hebben wat grotere reserves en zijn daardoor wat meer last-stabiel. Dit is te merken bij de weergave, omdat de lagere tonen minder stevig zijn.

Ik gebruik het daarom om de receiver te ontlasten zodat deze meer controle heeft over de luidsprekers. 8-)

StefaanD
12-03-2012, 11:51
Heb zelf de beschikking over een paar leuke speakers, maar Biwire aansluitingen zitten er niet op, missen doe ik het ook niet8-)

Helemaal mee eens en ja Focal doet al een tijdje niet meer mee met het bi-wire verhaal, toch niet in de 700 of 800 series.

Gisteren een set gehoord met 826V voor en 816V achter maar dan wel aangestuurd door een Sunfire processor en eindbak ( grand cinema 5 met 400 echte watts op 8 ohm ) en de soundbubble was fenomenaal te noemen en mijn god wat een controle.

Als je zo'n eindbak hebt dan wordt bi-wiren tot futiliteit verheven :mrgreen: :-)