PDA

Bekijk de volledige versie : Cloud Atlas (2012)



Tyler_Durden
26-07-2012, 08:40
Duitsland / Verenigde Staten / Hongkong
Sciencefiction

164 minuten


geregisseerd door Tom Tykwer (http://www.moviemeter.nl/director/12908), Andy Wachowski (http://www.moviemeter.nl/director/679) en Lana Wachowski (http://www.moviemeter.nl/director/7624)
met Tom Hanks, Hugo Weaving en Jim Sturgess

Cloud Atlas vertelt zes verhalen die zich in een verschillende tijd en op verschillende plaatsen afspelen en onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het eerste verhaal speelt zich rond 1850 af, terwijl het laatste verhaal zich honderden jaren in de toekomst afspeelt. Het is een episch verhaal van menselijkheid waarin de acties en de gevolgen van onze levens impact hebben op een ander door middel van het verleden, het heden en de toekomst wanneer één ziel omgevormd wordt van een moordenaar tot een verlosser en één enkele daad van vriendelijkheid ervoor zorgt dat eeuwen later een revolutie ontketend wordt.


Vanaf 29 november in de bioscoop



5 minuten durende trailer: http://youtu.be/Q48Aq488GwA

Boek heb ik nog liggen hier, maar nooit aan begonnen. Maar eens doen voor film uitkomt want boek is altijd beter en dit schijnt een heel erg goed en mooi boek te zijn.
Film gaat in september in premier op filmfestival Toronto.

ps: als er al topic is mag deze weg. Heb me suf gezocht en niks gevonden.

Esteban
26-07-2012, 19:41
Zeer ambitieus, dat is zeker. Benieuwd of de veelbelovende trailer een correcte voorbode is.

theregiment
26-07-2012, 19:51
Zeer ambitieus, dat is zeker. Benieuwd of de veelbelovende trailer een correcte voorbode is.

+1 + dat de trailer nu al niet teveel weg geeft... 5min trailer is niet niks en ik zie toch behoorlijke 'spoilers' in de trailer :)

socko
26-07-2012, 20:02
Ik zie helaas niks:

"CLOUD ATLAS (2012..."
Deze video is niet langer beschikbaar vanwege een auteursrechtclaim door Warner Bros. Entertainment GmbH.

Het spijt ons.

Esteban
27-07-2012, 07:59
Hij staat ondertussen al bij Apple.com/trailers ;)

Brlggs
28-07-2012, 18:58
Of te bekijken op de imdb pagina (http://www.imdb.com/title/tt1371111/#lb-vi2146673945)
Of op traileraddict (http://www.traileraddict.com/trailer/cloud-atlas/trailer)

Ik vind de trailer zeker geslaagd, en laat juist genoeg zien om interesse op te wekken.
Mss ook es zoeken achter het boek.

Marc T.
29-07-2012, 10:35
Ik ben erg benieuwd naar dit project. Het doet me een beetje denken aan de Tree of Life.

Esteban
29-07-2012, 17:38
Bepaalde elementen hebben dan weer wat gemeen met 'The Fountain'.

Elessar
01-08-2012, 01:03
The Fountain en de Tree of Life-elementen zie ik er ook in terug.

De futuristische stukken vond ik ook weer een sfeer uitstralen die iets weg had van The Matrix (geen toeval waarschijnlijk).

Ik heb een gevoel dat dit hem echt gaat worden dit najaar.

jeroeni
01-08-2012, 07:30
Wat een geweldig film jaar is dit (y)

Martin Z.
01-08-2012, 21:18
Lange trailer, lange film? Ziet er naar uit dat ze veel te vertellen hebben :shock: Weet nog niet wat ik hiervan moet vinden..

jeroeni
01-08-2012, 21:22
Lange trailer, lange film? Ziet er naar uit dat ze veel te vertellen hebben :shock: Weet nog niet wat ik hiervan moet vinden..

Hun laatste projecten hebben mij zwaar teleur gesteld.

RobinB
04-08-2012, 11:44
Ben nog niet onder de indruk..de trailer ziet er goed uit..maar veels te lang..misschien dat deze film teveel in 1 keer wil vertellen..dat er teveel in-kak momenten zullen komen..wel een uitermate goede cast...Kan die Lana er toch nog wat van..:)

jeroeni
04-08-2012, 12:11
Ben nog niet onder de indruk..de trailer ziet er goed uit..maar veels te lang..misschien dat deze film teveel in 1 keer wil vertellen..dat er teveel in-kak momenten zullen komen..wel een uitermate goede cast...Kan die Lana er toch nog wat van..:)

Ik geef ze elke keer het voordeel van de twijfel,komt omdat ik de The matrix zo
goed vindt.

Rogier Burghout
08-08-2012, 08:26
Net de trailer gezien en ik ben hier best benieuwd naar. Ik vond de trailer helemaal niet lang duren en de muziek er erg goed bijpassen. Ik hoop niet dat dit een over-pompeus vehikel wordt wat of te zwaar gaat worden, of te langdradig of te onsamenhangend. Met alle verhaallijnen die er zo lijken te zijn lijkt me dit een verschrikkelijk moeilijke film om te maken en via montage een goede balans te gaan vinden.

Jeroen D
08-08-2012, 09:43
Trailer zegt me weinig. Deze film ga ik wel in de gaten houden.........

Hier een filmpje met iets meer over de film ;

http://trailers.apple.com/movies/wb/cloudatlas/cloudatlas-directorscommentary.ov_h480p.mov

Wat een enge mensen zeg............

Rogier Burghout
09-08-2012, 07:26
Trailer zegt me weinig. Deze film ga ik wel in de gaten houden.........

Hier een filmpje met iets meer over de film ;

http://trailers.apple.com/movies/wb/cloudatlas/cloudatlas-directorscommentary.ov_h480p.mov

Wat een enge mensen zeg............


Tja, die Lana/Larry heb ik altijd al een vreemd figuur gevonden: eerst je vrouw dumpen voor een andere vrouw om vervolgens...jezelf om te bouwen tot een vrouw...logica??. Het meest frappante vind ik dat de Wachowski's zo verschrikkelijk arrogant en hooghartig waren bij de productie van The Matrix films (geen interviews of commentaar willen geven omdat de films maar voor zichzelf moesten spreken) terwijl ze zich nu via dit filmpje al vooraf een soort van indekken voor als de film niet succesvol wordt of dat mensen em te pompeus of te vaag vinden...beetje triest...
Overigens wel terecht, want ze hebben IMO maar 2 goeie films gemaakt: Bound en de eerste Matrix...

Tyler_Durden
09-08-2012, 07:58
Ben ik met je eens wat betreft die 2 speficieke films. Beide films zijn klassiekers in hun genre.

Na The Matrix lag de lat zo hoog, die viel niet te overtreffen. Ik vond die vervolgen niet slecht, maar het was niet iets teveel van het goede.

Speedracer was een complete fail, hadden ze niet aan moeten beginnen.
En Cloud Atlas, tja, een populaire boekverfilming doet het normaliter wel goed bij het grote publiek, ben benieuwd of ze zich hiermee herpakken.

Hierna gaat ze beginnen aan Jupiter Ascending, helaas met 2 hele matige (ik vind slechte) acteurs. Benieuwd wat dat gaat worden.

RobinB
06-09-2012, 20:07
Nieuwe trailer: http://www.youtube.com/watch?v=xKZj6lA9ICs&feature=player_embedded#!

BatMotor
23-09-2012, 07:32
Ben wel nieuwsgierig naar deze film.lijkt me erg sterk vooral visueel.
The Matrix Trilogie in z'n geheel vind ik ook super.

Elessar
25-09-2012, 14:32
Dit is de film van het jaar waar ik al maanden halsreikend naar uit zit te kijken. Nog meer dan naar TDKR en The Hobbit, om maar wat voorbeelden te noemen.

Jeroen D
02-10-2012, 20:34
http://www.youtube.com/watch?v=piMHrV19E8g

Ziet er erg goed uit ;)

BatMotor
03-10-2012, 08:58
Goeie editing vooral ook.

Esteban
03-10-2012, 09:30
Overigens wel terecht, want ze hebben IMO maar 2 goeie films gemaakt: Bound en de eerste Matrix...

Toch niet vergeten dat ze ook de drijvende kracht achter V for Vendetta waren en ze de regisseur z'n handje hebben vastgehouden. Dat was er ook aan te merken.

jeroeni
16-10-2012, 14:32
Metacritic.com heeft al een paar reviews,Of we hier van een topper gaan spreken betwijfel ik.[kijk uit naar de volgende reviews]

Esteban
16-10-2012, 17:46
Wanneer je Rottentomatoes (de verzamelde pers) even bezoekt, kan je daar zelfs wat superlatieven vinden. Of het terecht is, moet ieder voor zichzelf uitmaken, maar deze vond ik alvast mooi:

"CLOUD ATLAS left me with an incredible sense of hope for the future of cinema. And the future of humanity. How many movies give you that?"

We'll see.

crocs
17-10-2012, 09:49
Hun laatste projecten hebben mij zwaar teleur gesteld.
Mee eens. Met uitzondering van V for Vendetta & The Animatrix. Nu Tom Tykwer erbij zit hoop ik weer op een prachtige Wachowski's film.

Brlggs
23-10-2012, 17:31
Verzameling (http://www.traileraddict.com/tags/cloud-atlas) van enkele featurettes en interviews aangaande deze langspeler.

Ook stel ik mij vragen bij de Belgische release date (imdb) van 13 maart voor Belgie... :s
Als het zo zit, moet ik 29 november de grens nog es oversteken.

Rogier Burghout
26-10-2012, 15:37
bluray.com (http://www.blu-ray.com/Cloud-Atlas/138091/?show=preview) is overwegend positief. Weet nou nog niet hoe ik voor mezelf deze review moet vertalen in of ik nu zin krijg om deze film te zien of juist niet...

Elessar
26-10-2012, 15:48
Ik kan niet wachten op deze film(!)

Volgens verschillende reviews zou dit weleens een keerpunt kunnen zijn in de geschiedenis van (moderne) film.

Patrick van den Hul
27-10-2012, 13:09
61% positief lijkt me niet passen bij een keerpunt in de geschiedenis van de film!
http://www.rottentomatoes.com/m/cloud_atlas_2012/

theregiment
27-10-2012, 13:14
61% positief lijkt me niet passen bij een keerpunt in de geschiedenis van de film!
http://www.rottentomatoes.com/m/cloud_atlas_2012/

Net of Rottentomatoes een benchmark is voor film...

Patrick van den Hul
27-10-2012, 13:16
Net of Rottentomatoes een benchmark is voor film...

Er is geen enkele goede benchmark, je moet altijd voor jezelf bepalen wat je van een film vindt. Maar als je het hebt over hoe de consensus over een film is - waar het hier over gaat - dan zijn dit soort verzamelwebsites daar een prima indicator van.

Metacritic geeft overigens een zelfde beeld:
http://www.metacritic.com/movie/cloud-atlas

Jeroen D
29-10-2012, 10:39
De film heeft het dit weekend niet goed gedaan. Heeft nog geen 10 miljoen opgebracht terwijl de film 100 miljoen heeft gekost..........:-(

Elessar
29-10-2012, 19:38
61% positief lijkt me niet passen bij een keerpunt in de geschiedenis van de film!
http://www.rottentomatoes.com/m/cloud_atlas_2012/
Nee, dat verwachtte ik al.

Het argument was ook dat deze film niet bij iedereen zou aanslaan, maar dat het een uniek stuk film is m.b.t. de gigantische setting qua momenten in tijd, personages en verhaal en hoe ze dat allemaal tot één geheel verwerkt hebben, dat voor de liefhebber ook nog eens prettig en behapbaar schijnt te verlopen.

Een aantal reviewers hopen dat het publiek de film gaat bekijken, omdat de makers (+ fans) met Cloud Atlas aan Hollywood willen laten zien dat 'men' ook klaar is voor dit soort ingewikkelde films op een multimiljoen dollar-schaal. En dat er uiteindelijk ook meer van 'dit soort' films gemaakt zullen worden.

Of dat daadwerkelijk (op de korte termijn) ook gaat gebeuren betwijfel ik helaas wel. Ik steun het initiatief volkomen, maar ben bang dat het nogal 'ahead of it's time' zal zijn, zoals dat bijvoorbeeld bij 'The Fountain' ook het geval was. Toentertijd hoorde je, op filmliefhebbers na, vrijwel niemand over dit meesterwerk. En hedendaags heeft het onderhand de status van klassieker bereikt. Ik zie dit ook met Cloud Atlas gebeuren.

rogue
30-11-2012, 00:53
Cloud Atlas (2012) 10/10

Ik heb eindelijk de film van het jaar gezien.

Van de hand van de Wachowski brother & sister en Tom Tykwer.
Wat een belevenis....wat een visueel genot.....en wat een prachtige muziek.
De laatste keer dat ik zo'n gevoel had na een film, was toen ik, hoewel onvergelijkbaar qua soort film, The Tree of Life had gezien.
Dat de film nog een hele tijd door je hoofd spookt, dat de film je zo ontroerd heeft, dat je het liefst de film meteen nog een keer wilt zien.

6 verhalen door elkaar heen verteld, waarbij ik de eerste zal zijn om te zeggen dat het even wennen is in het begin.
Maar toen ik er eenmaal in zat, kwam ik er ook niet meer uit. Zelden heb ik een soundtrack gehoord die zo mooi bij een film past. En dan te bedenken dat een van regisseurs (Tykwer) er medeverantwoordelijk voor is.
En voor mij is al duidelijk welke film de Oscar voor beste filmmontage moet krijgen, de overgangen tussen de verschillende tijden zijn werkelijk geweldig.
Welke van de 6 verhalen je het meest aanspreekt, zal geheel persoonlijk zijn, 2321 en 2144 hadden nu mijn lichte voorkeur, vanwege de fenomenale Tom Hanks en Doona Bae. Maar qua acteurs is niemand die uit de toon valt, zeker Jim Broadbent heeft ook een geweldig grappige rol.

Ik kan nu al voorspellen dat sommigen na een half uur denken: ik begrijp er niets van.
Ik kan nu al voorspellen dat sommigen na een uur denken: waar zit ik naar te kijken?
Ik kan nu al voorspellen dat sommigen na drie uur denken: waar heb ik naar gekeken?
Het eerste had ik ook ;). Maar heb geduld, laat het bezinken. Zien is geloven. En ga 'm zeker zien in de bios.

Blijf vooral ook zitten tijdens het begin van de eindcredits. Ik weet zeker dat je, net als mij, sommige niet zag....

Ik ben al zeer benieuwd naar de tweede kijkbeurt, de blu-ray kopen op de releasedag is al een zekerheid voor mij.

Het enige minpunt trouwens, was de schande dat zo'n film op de openingsdag in zaal 13 gestopt wordt, terwijl in de grootste zaal de laatste Twilight draait. Bah.

Had ik al gezegd dat de soundtrack prachtig was trouwens?

Jeroen D
30-11-2012, 09:28
Ben benieuwd..............jammer dat de film in de VS compleet geflopt is.

WaymannDirector
30-11-2012, 09:53
Kom bij ons op blu-ray op 25/06 ... Wel vreemd dat WB hem niet uitbrengt maar BFD...

Pieter R.
30-11-2012, 10:26
Ben benieuwd..............jammer dat de film in de VS compleet geflopt is.
? 1 weekend niet zoveel opbrengst en dan is ie compleet geflopt?
Misschien voor de boxoffice. Maar niet voor de echte filmliefhebber toch? Niet dat je het mooi MOET vinden, maar de meeste filmliefhebbers herkennen dacht ik toch wel ware vakmanschap, ook al vinden ze de film op zich niet veel aan.

Jeroen D
30-11-2012, 10:29
? 1 weekend niet zoveel opbrengst en dan is ie compleet geflopt?
Misschien voor de boxoffice. Maar niet voor de echte filmliefhebber toch? Niet dat je het mooi MOET vinden, maar de meeste filmliefhebbers herkennen dacht ik toch wel ware vakmanschap, ook al vinden ze de film op zich niet veel aan.

Wie zegt dat ik de film niet mooi vind of waardeer ? Ik kijk juist enorm naar deze film uit ;)

De film heeft in de VS 25 miljoen opgebracht tot nu toe............heeft 100 miljoen gekost..............is het dan geen flop ?

Ik vind dit trouwens echt zo'n film voor thuis..........jammer dat we tot juni moeten wachten.

Tyler_Durden
30-11-2012, 10:50
In artistiek opzicht mag het dan geen flop zijn, in financieel opzicht is dit een grote flop. Misschien dat dvd/br nog wat kan redden, maar geld zullen ze er zeker niet meer op gaan verdienen.
Ook hier in Heerlen draait de film in de allerkleinste zaal, erg jammer, want dit moet je op een gigantisch doek zien.

Ik probeer volgende week te gaan kijen, misschien in andere stad waar ie op grote doek draait.

rogue
30-11-2012, 10:58
Volgens dit gerucht (http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=209817) zou hij misschien al 29 januari in de VS op blu-ray uitkomen.
Het is maar een gerucht (zie er ook geen bron bij staan), maar dat zou een betere optie zijn dan die hier in juni.....

http://ia.media-imdb.com/images/M/MV5BMTczMTgxMjc4NF5BMl5BanBnXkFtZTcwNjM5MTA2OA@@._ V1._SY317_.jpg

WaymannDirector
30-11-2012, 11:11
Nuja ik kan het hier in België pas bekijken op 23 maart in de bioscoop.

Brlggs
01-12-2012, 17:10
Deze Belg steekt vanavond de grens over. Ik ga écht ni 3-4 maanden wachten terwijl de film op 3 kwartier rijden gedraaid wordt.

MrSissor
01-12-2012, 17:47
Lijkt mij nogal een voorbarige conclussie om te stellen dat deze film geflopt is.
Zelf heb ik deze film gezien en vind dat absoluut geen flop wat mij betreft een meesterwerk.

jeroeni
01-12-2012, 20:45
Hoor steeds meer goede reacties over de film,de Bluray kan het in 2013 wel eens worden voor mij.

jeroeni
01-12-2012, 20:56
Kom bij ons op blu-ray op 25/06 ... Wel vreemd dat WB hem niet uitbrengt maar BFD...

In America komt de Bluray op 29/01 dus 25/06 kan denk niet.[zou wel erg laat zijn]

Esteban
01-12-2012, 22:37
Dat is een vrij realistische datum, gezien het feit dat de bioscooprelease van Cloud Atlas in België naar 13 maart 2013 werd verschoven. De distributie van DVD en BR omvat nu eenmaal Benelux.

jeroeni
02-12-2012, 08:27
Dat is een vrij realistische datum, gezien het feit dat de bioscooprelease van Cloud Atlas in België naar 13 maart 2013 werd verschoven. De distributie van DVD en BR omvat nu eenmaal Benelux.

Wil niet onaardig doen maar als de film het in de bios toch niet zo goed doet
kunnen ze Belgie dan niet gewoon overslaan.Dan heeft iedereen misschien de Bluray rond Maart/April.;)

Die gasten gaan nu toch gewoon hier naar de bios.

rogue
02-12-2012, 08:30
Wil niet onaardig doen maar als de film het in de bios toch niet zo goed doet
kunnen ze Belgie dan niet gewoon overslaan.Dan heeft iedereen misschien de Bluray rond Maart/April.;)

Die gasten gaan nu toch gewoon hier naar de bios.
Dat lijkt mij niet, een aantal fanatieke filmliefhebbers misschien wel, maar het gros niet.
Alleen ben ik bang dat het gros ook niet naar deze film gaat :-(...

jeroeni
02-12-2012, 08:38
Het is een film die moeilijk aan het publiek te verkopen is,de Matrix kwam in de bios ook laat op gang
maar werd op DVD pas echt een hit.

Ik begin er wel steeds meer interesse te krijgen in de film.

rogue
02-12-2012, 08:40
The Matrix was toch wel een redelijke hit (http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=matrix.htm) in de bioscopen hoor ;).

jeroeni
02-12-2012, 08:52
The Matrix was toch wel een redelijke hit (http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=matrix.htm) in de bioscopen hoor ;).

De eerste draai dagen waren niet top heb ik destijds begrepen.

rogue
02-12-2012, 08:57
De eerste draai dagen waren niet top heb ik destijds begrepen.
Dan moet je in hetzelfde linkje eens kijken naar de statistieken ;), dat valt wel mee.

Jeroen D
02-12-2012, 09:02
Man, ik kan me nog herinneren dat toen iedereen het over the Matrix had.......een revolutionaire film ;)

Deze film is veel moeilijker aan de man te brengen, ook omdat het niet direct duidelijk is wat voor een soort film het nou eigenlijk is............

Ben erg benieuwd maar de film heeft ook erg slechte reviews gehad dus het kan alle kanten op.

jeroeni
02-12-2012, 09:03
Dan moet je in hetzelfde linkje eens kijken naar de statistieken ;), dat valt wel mee.

Je hebt gelijk dat is best goed.

jeroeni
02-12-2012, 09:18
Man, ik kan me nog herinneren dat toen iedereen het over the Matrix had.......een revolutionaire film ;)

Deze film is veel moeilijker aan de man te brengen, ook omdat het niet direct duidelijk is wat voor een soort film het nou eigenlijk is............

Ben erg benieuwd maar de film heeft ook erg slechte reviews gehad dus het kan alle kanten op.

Revolutionaire film,die geluiden hoorde ik pas bij de DVD uitgave.
Ik zelf zag de film meteen zitten.

Esteban
02-12-2012, 10:23
Wil niet onaardig doen maar als de film het in de bios toch niet zo goed doet
kunnen ze Belgie dan niet gewoon overslaan.Dan heeft iedereen misschien de Bluray rond Maart/April.;)

Die gasten gaan nu toch gewoon hier naar de bios.

Best lollig, maar laten we realistisch blijven. ;) Hey, het kwam al vaker voor dat Belgen een maanden vroeger krijgen, ook dan wachten we netjes op Nederland. Ieder op z'n beurt, mooi toch? :)

Elessar
02-12-2012, 13:22
Ik ben erg bezig om mijn vrienden/kennissen aan te sporen om deze film te gaan zien.
Dit soort vernieuwingen verdienen, eigenlijk, gewoon een goede start. Het cliché 'alle beetjes helpen', is hier naar mijns inziens zeker van toepassing.

Als andere liefhebbers hier hetzelfde doen kunnen we wellicht toch wat bijdragen aan een groter financieel succes (y)

Jeroen D
02-12-2012, 13:30
Volgens mij hebben ze nog 75 miljoen dollar nodig om het investeringsbedrag terug te verdienen.

Ik weet niet hoeveel vrienden jij hebt ? ;)

jeroeni
02-12-2012, 13:55
Commercieel is het gewoon een flop maar dat maakt voor mij niets uit.

Twilight doet het goed maar daar kan ik niets mee.

Esteban
02-12-2012, 15:17
Volgens mij hebben ze nog 75 miljoen dollar nodig om het investeringsbedrag terug te verdienen.

Het is natuurlijk zo dat Cloud Atlas op dit moment nog in 17 landen moet verschijnen, waarvan 15 tussen 1 januari en 15 maart 2013. Het gaat grotendeels om gebieden die, wat de box-office betreft, doorslaggevend zijn. (Australië, Frankrijk, UK, Japan etc) Feit : 51% (26,9 milj.) van de opbrengst komt op dit moment van buiten de US (25,9 milj.), 15 landen om precies te zijn, waarvan 5 waar Cloud Atlas nog maar nét is verschenen. Dat wil dus zeggen dat er zeker nog hoop is. De film moet nog 48 miljoen dollar binnen halen om uit de kosten te komen en de nasleep moet nog beginnen.

Enfin, ik wil maar zeggen, het is niet onmogelijk. ;)

Verder kan de box-office me weinig boeien. De titels die op 't eind van 't jaar in de prijzen vallen, zijn maar al te vaak producties die het niet geweldig deden aan de box-office. Dat is vaak ook van toepassing bij titels die de top-lijstjes domineren wanneer je naast de voor de hand liggende kaskrakers gaat kijken.

Frenkel
02-12-2012, 15:50
Volgens mij hebben ze nog 75 miljoen dollar nodig om het investeringsbedrag terug te verdienen.

Ik weet niet hoeveel vrienden jij hebt ? ;)

met $75 Miljoen komen ze daar lang niet aan, tel er maar $100 Miljoen bij op !.
Naast de productiekosten heeft men ook bijkomende kosten als marketing, nasynchronisatie/vertalingen en het maken van kopieën voor de bioscopen (de P&A kosten), en deze lopen al snel in de tientallen miljoenen.
Daarnaast gaat van de opbrengst in de bioscopen maar ongeveer 55% naar de filmmaatschappij zelf, en de rest naar de bioscoopexploitant.

Ik denk dat de film pas uit de kosten zal zijn bij een opbrengst van $240 miljoen en op dit moment staat de teller op $52 Miljoen (wereldwijd) (http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=cloudatlas.htm)

het zou me trouwens niets verbazen als, afhankelijk van het succes in de rest van Europa, de film in België niet eens zal worden uitgebracht in de bioscoop.
.Uitstel leidt vaak tot afstel

Esteban
02-12-2012, 18:00
Naast de productiekosten heeft men ook bijkomende kosten als marketing, nasynchronisatie/vertalingen en het maken van kopieën voor de bioscopen (de P&A kosten), en deze lopen al snel in de tientallen miljoenen.

Vaak omvat het vermelde budget preproductie, postproductie en promotie. Inbegrepen, zowaar. Er is betr. Cloud Atlas op dit moment geen indicatie die ons daaromtrent uitsluitsel kan geven.

Nasynchronisatie alsook vertaling valt onder de landelijke afdeling (óf overkoepelende onderverdeling) die er op dat vlak een afzonderlijke boekhouding op nahouden. Die hebben hun eigen budget ter beschikking, waaronder landelijke promotie. Uiteraard onder het wakende oog van het zogenaamde hoofdkantoor. Bron: oa. Disney Benelux, Fox.

De box-office is reeds het verrekende resultaat. Om het heel simplistisch voor te stellen : Het betreft de voorziene en rechtstreekse verdiensten van de filmmaatschappij an sich, niet het zogenaamde deel van het ticket dat naar de bioscoop gaat. Bron: Medewerker Kinepolis, Siniscoop, Boxoffice Mojo. (bij die laatste verscheen daaromtrent geruime tijd geleden een artikel, ik ben het aan't opzoeken)

En daarom verwijs ik graag naar mijn vorige post.

mark t
02-12-2012, 18:22
De box-office is reeds het verrekende resultaat. Om het heel simplistisch voor te stellen : Het betreft de voorziene en rechtstreekse verdiensten van de filmmaatschappij an sich, niet het zogenaamde deel van het ticket dat naar de bioscoop gaat. Bron: Medewerker Kinepolis, Siniscoop, Boxoffice Mojo. (bij die laatste verscheen daaromtrent geruime tijd geleden een artikel, ik ben het aan't opzoekenDaar zou ik inderdaad wel eens een betrouwbare bronvermelding van willen zien, want jouw beschrijving van box office druist regelrecht in tegen de gangbare opvatting dat het 'gewoon' de (bruto) opbrengst van een film aan de kassa's is -zonder aftrek van het gedeelte van de opbrengst wat voor de bioscoopuitbater bestemd is.

Idem voor jouw beschrijving van het budget. Bij John Carter staat bijvoorbeeld wel degelijk het budget als de (officiële) opgave van de productiekosten zonder aanvullende marketingkosten, die bij die film nog eens een slordige $ 100,000,000 zouden zijn.

Boxoffice mojo (http://www.boxofficemojo.com/about/boxoffice.htm) hanteert volgens hun eigen internetpagina's de bepalingen van boxoffice en budget zoals ik ze hierboven omschrijf.

Esteban
02-12-2012, 19:12
... want jouw beschrijving van box office druist regelrecht in tegen de gangbare opvatting dat het 'gewoon' de (bruto) opbrengst van een film aan de kassa's is -zonder aftrek van het gedeelte van de opbrengst wat voor de bioscoopuitbater bestemd is.

Dat is niet wat ik eerder gelezen heb. (nog niet teruggevonden) Tevens niet wat oa. de medewerker van Kinepolis mij heeft meegegeven. Ik heb je link doorgenomen en de informatie gelezen, volgens diezelfde Mojo heb je gelijk. Het zou me toch ten zeerste verbazen mocht blijken dat beide uit hun nek lullen. Bij één van hen kan ik het navragen, daar kom ik dus nog op terug. Want ik wil zelf ook graag duidelijkheid hieromtrent.


Idem voor jouw beschrijving van het budget. Bij John Carter staat bijvoorbeeld wel degelijk het budget als de (officiële) opgave van de productiekosten zonder aanvullende marketingkosten, die bij die film nog eens een slordige $ 100,000,000 zouden zijn.Inderdaad, dat is bij John Carter zeker het geval. Correct. Daar was ik me van bewust. Neemt niet weg dat mijn uiteenzetting klopt voor verscheidene andere gevallen. Wat betreft landelijke promotie en aanverwanten ben ik 101% zeker. Bron werd vermeld, verder kan ik daar voorlopig niet op in gaan. Maar ook hen (althans, eerlijk is eerlijk - zeker één van beide) kan ik wat dat betreft ook moeilijk in twijfel trekken. Ik kan moeilijk geloven dat een distributeur deze zaken meegeeft als ze onwaar zijn.

Niet te vergeten : Ik stel overigens niet dat dit bij Cloud Atlas ook daadwerkelijk zo ís, ik sluit gewoon de mogelijkheid niet uit en wacht liever de volledige desbetreffende informatie af.

Tot slot, ik zou het heus niet in mijn hoofd halen deze mening -met volle overtuiging- te posten, mocht de informatie uit het niets komen. Ik zou daar ook helemaal geen baat bij hebben. ;)

Martin van Tuijl
02-12-2012, 19:21
Ik ga deze zeker in de bios een kans geven. Ik krijg een déjà vu met Blade Runner. Destijds niet begrepen etc. De rest is geschiedenis.



Blade Runner initially polarized critics: some were displeased with the pacing, while others enjoyed its thematic complexity. The film performed poorly in North American theaters but has since become a cult film. The film has been hailed for its production design, depicting a "retrofitted" future, and remains a leading example of the neo-noir genre. It brought the work of Philip K. Dick to the attention of Hollywood and several later films were based on his work. Ridley Scott regards Blade Runner as "probably" his most complete and personal film. In 1993 the film was selected for preservation in the United States National Film Registry by the Library of Congress as being "culturally, historically, or aesthetically significant".

Bron: Wikipedia

Frenkel
02-12-2012, 19:40
Nasynchronisatie alsook vertaling valt onder de landelijke afdeling (óf overkoepelende onderverdeling) die er op dat vlak een afzonderlijke boekhouding op nahouden. Die hebben hun eigen budget ter beschikking, waaronder landelijke promotie.

Maar dat eigen budget groeit waarschijnlijk ,net als al het geld, niet aan de boom mag ik aannemen, oftewel dat zijn toch echt gewoon bijkomende kosten die niet in de productiekost zijn meegenomen.

mark t
03-12-2012, 08:51
Ik kan moeilijk geloven dat een distributeur deze zaken meegeeft als ze onwaar zijn.Het hoeft natuurlijk geen misleiding te zijn. Het kan gewoon een vergissing of een verschillende opvatting over wat in een budget zit en wat niet. Bepaalde promotie-activiteiten (vooral posters en advertenties in lokale media) en het maken van genoeg rollen (inclusief synchronisatie/ondertiteling) zijn inderdaad vaak voor rekening van de (lokale) distributeur, maar de filmmaatschappij zal daarnaast ook een behoorlijk budget voor promotie hebben (trailers, budget voor interviewsessies en promotiereisjes van regisseurs en acteurs, 'overkoepelende promotiecampagnes', internetactiviteiten enz.).

In hoeverre promotie verdeeld is of niet zal best per film verschillen, maar als ik de omschrijving op de pagina van boxoffice mojo goed begrijp, gaan zij bij de opgave van budgetten zo veel mogelijk uit van het budget exclusief promotieactiviteiten en kosten voor vertaling/ondertiteling/nasynchronisatie.

Hoe dan ook, de lat zal voor Cloud Atlas nog hoog liggen. Uitgaande van de verdeling van ergens tussen de 45 en 55 procent van de box office voor de filmmaatschappij, zullen ze het moeilijk krijgen break,even te spelen. Gezien het aantal en het feit dat het een SFX-heavy film is, zal het budget niet onder de 100,000,000 dollar liggen, dus het lijkt me niet onredelijk ervan uit te gaan dat ze ergens in de buurt van de 200,000,000 moeten uitkomen om de productiekosten eruit te halen. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat tegenwoordig nog aardig wat extra opbrengst te halen is uit verhuur en verkoop via dvd/blu ray/netflix, syndication (tv e.d.) en eventuele 'neveninkomsten' via soundtracks en merchandising.
Een tegenvallende boxoffice betekent dus niet automatisch een commerciële flop.

Jeroen D
03-12-2012, 08:56
Ik denk dat deze film het moet hebben van de DVD/BR release.

Een film als deze moet je rustig en aandachtig kunnen bekijken en dat wil veel beter in je eigen huis. Dat is mijn mening ;)

jeroeni
03-12-2012, 12:49
Ik denk dat deze film het moet hebben van de DVD/BR release.

Een film als deze moet je rustig en aandachtig kunnen bekijken en dat wil veel beter in je eigen huis. Dat is mijn mening ;)

Dat denk ik dus ook.We zullen alleen lang moeten wachten op de Bluray relese
de film komt pas begin 2013 in belgie uit.

Esteban
03-12-2012, 18:59
De bioscooprelease voor België is 13 maart 2013 en de blu-ray verschijnt in de Benelux normaal gezien op 26 mei 2013.
Kort op elkaar, echter niet uitzonderlijk.

Brlggs
03-12-2012, 19:36
Vrijdag richting Maastricht gereden om alsnog deze film in 2012 te kunnen zien. Ik moet zeggen dat ik een nachtje slaap nodig had om écht de genialiteit van deze film te vatten. Hoewel het tempo van de film niet geweldig hoog lag, krijg je toch zoveel op je af geschoten waardoor je de film eerder moet ondergaan/ ervaren. Alles vloeit zo natuurlijk van verhaal naar verhaal. Het is pas naderhand, eens je alles hebt kunnen bezinken, dat je ontdekt hoe ingenieus complex en brilliant deze puzzle werd opgebouwd.

Ook hier hebben de Wachowski broertjes weer een film neergezet waar je naderhand nog veel discussie/filosofie plezier aan hebt. Een film waarbij je bij iedere kijkbeurt weer zoveel subtiele details zult ontdekken. Eens deze film in Belgie draait, ga ik hem zeker nog eens kijken.

jeroeni
03-12-2012, 20:03
Dat ik deze niet in de bios wil zien licht aan het feit dat hij complex is,dat is in de bios voor mij niet
lekker kijken.Ik word van de goede berichten hierboven wel steeds nieuwsgieriger.

Elessar
04-12-2012, 15:22
Dat ik deze niet in de bios wil zien licht aan het feit dat hij complex is,dat is in de bios voor mij niet
lekker kijken.Ik word van de goede berichten hierboven wel steeds nieuwsgieriger.
Misschien alsnog toch maar gaan?

Je hoeft de film toch ook niet in één keer compleet te snappen? The Matrix begreep ook niet iedereen volledig na de eerste keer, en dat bleek uiteindelijk ook die ontzettende kracht erachter te zijn.
En dan zijn er natuurlijk ook al die prachtige plaatjes nog, die op een groot scherm enorm uit de verf komen.

mark t
27-12-2012, 22:54
't Is helaas niet wat het volgens mij had kunnen zijn. De verschillende verhaallijnen zijn stuk voor stuk stof voor een interessante film. Maar de meerwaarde van het samenvoegen ontgaat me. Ik heb het boek niet gelezen, dus misschien is het gewoon een kwestie van het niet uit de verf komen in filmversie.
In de huidige vorm vind ik het jammer, want hoewel het er prachtig uitziet, komt het geforceerd over en past het (helaas) in de neiging van de Wachowski's om hun films te doordrenken met holle symboliek. De toon van de verschillende verhalen is ook te verschillend en de afzonderlijke verhalen hebben meer ruimte nodig om te ademen. Nu loopt het gewoon niet lekker en daardoor had ik het gevoel dat de film veel te lang duurde. Elke overgang na een nieuwe verhaallijn was meer een hinderlijke onderbreking van het voorgaande verhaal dan een verdere uitdieping.

Daarnaast is het zonde dat de acteurs bij wijze van gimmick in een groot aantal rollen opnieuw gebruikt werden. In sommige gevallen lijkt het slechts marginaal minder beledigend dan de aloude 'blackface'. In andere gevallen leidt het te veel af omdat het je opvalt dat de stem en het accent gewoon niet passen bij degene die onder een dikke laag make up verstopt zit.

Zoals gezegd, de afzonderlijke verhalen zijn best interessant en stippen thema's aan die afzonderlijke films wat meer lading hadden kunnen geven dan de gemiddelde blockbuster. Maar door het in één film te proppen met ook nog eens een warrige structuur en het geforceerde hergebruik van acteurs komt het me allemaal te pretentieus en gehaast over.

Ik ben nu wel benieuwd naar het boek. Wellicht wordt de link tussen de verhalen daar wel beter uitgewerkt.

Paul H.
28-12-2012, 19:11
Vond het een interessante film, veel verhaallijnen zoals hierboven al door andere genoemd die door elkaar heen lopen. Vond het grootste nadeel van de film dat sommige verhaallijnen niet zo noemenswaardig zijn als andere waardoor je sommige delen van de film als langzaam of saai kan gaan ervaren. Je wilt immers je favoriete karakters en verhaallijn weer zo snel mogelijk zien.

Heb het spelen van meerdere rollen door dezelfde acteurs niet als hinderlijk ervaren, wel duidelijk dat Halle Berry veruit de minste hoofdrolspeler is (naar mijn mening). Zeker een film om in de bioscoop te ervaren!

Pieter D
22-01-2013, 00:07
Na zeer lang wachten (en twijfelen) dan toch ook maar eventjes de grens overgestoken om deze te kunnen zien. Ben ik blij dat ik het gedaan heb!

Hoewel ik de meeste reviews en spoilers totnogtoe heb kunnen ontwijken zat ik toch met een knagend gevoel. Ga ik het wel goed genoeg vinden om de volle 172 minuten mijn aandacht erbij te houden? Toen de film begon dacht ik eerst dat élk van de zes verhalen zo snel op elkaar zou volgen, maar gelukkig nam het vele afwisselen van de scènes snel af en werd er net lang genoeg op één verhaal gefocust om beetje bij beetje je aandacht voor dat betreffende verhaal te winnen.

Eerst en vooral: de manier waarop alle zes de verhalen zich mengen is op z'n zachtst gezegd uniek te noemen. Er is nooit écht een directe verbinding en toch voelt het zo omdat de opzet van de film zo in elkaar zit. Ik dacht op een gegeven moment toen ik uit de cinema kwam: theoretisch kan je elk verhaal los gaan bekijken. En toen dacht ik: nee. Het is de combinatie van de zes en de manier waarop ze gecombineerd worden in de verhaallijn die deze film zo episch maakt. De snelle switches tussen comedy, drama, suspense en actie kunnen soms op je zenuwen werken (het ene moment zit je te treuren om een of andere scène en drie seconden later gebeurt er wat waarbij je zit te gniffelen, héél surrealistisch) maar vond ik achteraf toch geweldig meevallen.

De cast, tsja... Tom Hanks kan het nog steeds, Henry Goose en de hotelmanager waren heerlijk creepy, Zachry was dan meer zijn oude zelf. Ook Hale Berry met wie ik eigenlijk niet zoveel heb kon me bekoren. Jim Broadbent is altijd een favoriet en zorgt hier ook onvrijwillig voor de komische noot, terwijl de rest van de cast (waaronder een Hugh Grant die toont dat hij ook dramatische rollen aankan) evenmin teleur stelt.

Er dwalen geweldig veel vragen en gedachten door je hoofd na het zien van deze film, waardoor je ook wel meteen zin krijgt om bepaalde stukken opnieuw te kijken. Ik heb er werkelijk van genoten en de BR-release is een must-buy voor me op de dag van release.

Tot slot wil ik nog even dit vermelden: deze film heeft me eindelijk doen inzien dat ik vanaf heden geen enkele review op het web of in de pers meer ga lezen vooraleer ik de film zelf gezien heb. Dat wil ik vanaf nu echt volhouden zodat ik films als deze geheel op eigen gevoel kan gaan waarderen. ;)

Pieter D
02-02-2013, 22:17
De Blu-Ray release die in de US oorspronkelijk voor maandag gepland stond lijkt opgeschoven te zijn naar Juni, omdat Warner Bros. blijkbaar plannen heeft om de film een tweede keer in de zalen te laten draaien daar.

In de UK komt de film over een drietal weken in de zalen en heel wat Europese landen (waaronder België) volgen nog. Ik hoop in ieder geval dat de film een tweede adem kent, dat verdienen de makers écht.

homernt
03-02-2013, 06:18
De Blu-Ray release die in de US oorspronkelijk voor maandag gepland stond lijkt opgeschoven te zijn naar Juni, omdat Warner Bros. blijkbaar plannen heeft om de film een tweede keer in de zalen te laten draaien daar.

In de UK komt de film over een drietal weken in de zalen en heel wat Europese landen (waaronder België) volgen nog. Ik hoop in ieder geval dat de film een tweede adem kent, dat verdienen de makers écht.

Voor Duitsland staat hij nog voor 15 april ook Warner.

Mark van L.
03-02-2013, 06:47
Deze week ook gezien. Ik vond het een mooie film en zeer de moeite waard. Ondanks de lengte van de film, geen moment verveeld, integendeel zelfs. Geweldig karwei geweest om de te maken lijkt me. Laat je niet beïnvloeden door de negatieve kritieken, en ga zelf kijken.

Esteban
03-02-2013, 10:18
Zowat alle filmliefhebbende vrienden die hem reeds zagen spreken over een unieke ervaring en bestempelen hem als een absolute must-see. Twee van hen plaatsten hem zelfs onmiddellijk in de top 25 allertijden. Van hun kant alleen maar onbegrip voor het feit dat Cloud Atlas niet de aandacht krijgt die de film zou verdienen, zowel wat publiek als award-toestanden betreft. Telkens komt daar ook de discussie bij dat dit een titel is die na verloop van tijd pas z'n publiek zal vinden en dan vast zal opduiken in talloze filmlijstjes.

Enfin, op zich heb ik zelf niets te melden, maar het maakt me ongelooflijk benieuwd. :) Ik zit er in ieder geval nog steeds op te wachten.

Elessar
03-02-2013, 17:21
Deze week ook gezien. Ik vond het een mooie film en zeer de moeite waard. Ondanks de lengte van de film, geen moment verveeld, integendeel zelfs. Geweldig karwei geweest om de te maken lijkt me. Laat je niet beïnvloeden door de negatieve kritieken, en ga zelf kijken.


Zowat alle filmliefhebbende vrienden die hem reeds zagen spreken over een unieke ervaring en bestempelen hem als een absolute must-see. Twee van hen plaatsten hem zelfs onmiddellijk in de top 25 allertijden. Van hun kant alleen maar onbegrip voor het feit dat Cloud Atlas niet de aandacht krijgt die de film zou verdienen, zowel wat publiek als award-toestanden betreft. Telkens komt daar ook de discussie bij dat dit een titel is die na verloop van tijd pas z'n publiek zal vinden en dan vast zal opduiken in talloze filmlijstjes.
Dit soort reacties hoor ik ook veel in mijn omgeving.

Men overweegt, volgens de geruchten, een tijdelijke re-release in de bioscopen omdat het nogal ondergesneeuwd is door andere films. Hetzelfde geldt overigens voor de dvd/BD-releasedatum, want die is geannuleerd. Inplaats van maart zal deze nu ergens rond mei/juni worden uitgebracht. De reden (wederom geruchten); de nasleep van de Oscars (en dus van andere bekroonde films die uitgebracht worden voor de consument), waarin Cloud Atlas niet eens tot de genomineerden behoorde.

Schandalig overigens. Op zijn minst hadden ze deze film moeten nomineren voor de visuele pracht.

Pieter D
03-02-2013, 21:21
Schandalig overigens. Op zijn minst hadden ze deze film moeten nomineren voor de visuele pracht.

Absoluut. Daarom hoop ik dat die tweede run meer interesse teweegbrengt. Laat ons hopen. :-)

rogue
04-02-2013, 12:36
Ze hadden toch minimaal een nominatie kunnen krijgen voor de Original Score (net als bij de Golden Globes) en vooral ook voor Film Editing, welk ook enorm sterk is bij Cloud Atlas.

Ach ja, laten we hopen dat de waardering alsnog volgt.

martijn0432
11-02-2013, 07:58
Vorige week gezien en ik vond het een waar meesterwerk. Werkelijk alles klopt aan deze film. Hoe de onderlinge verhalen tot elkaar in verbinding staan en hoe een kleine daad in het ene verhaal grote gevolgen heeft voor een volgend verhaal. Ik ben echt zwaar onder de indruk en de film spookt al dagen door mijn hoofd. Steeds ontdek je weer nieuwe dingen. Kunst met een grote K.

Elessar
11-02-2013, 11:59
Absoluut. Daarom hoop ik dat die tweede run meer interesse teweegbrengt. Laat ons hopen. :-)
Ik hoop dat die ook echt komt. Ik ga zelf in ieder geval zeker nog een keer (voor de kunst, maar ook zeker om de film 'te steunen').

Patrick van den Hul
11-02-2013, 19:51
Geen nominatie voor montage? Onbegrijpelijk!