PDA

Bekijk de volledige versie : En hier is dan de Red Dragon recensie



ruub
03-10-2002, 08:33
gelukkig was ik er wel bij ....de wereldpremiere van red dragon tijdens de sneak van groningen...heb me wel door 420 km asfalt moeten ploeteren om er te komen en de terugweg te vinden....

Red dragon doet die abominabele Hannibal (2001) meteen vergeten. Lecter is weer donker en heeft zijn clownsneus thuisgelaten
zie www.horrorcypher.nl

Art
03-10-2002, 10:57
Een mooie recensie (y) Ik ben zelf erg benieuwd naar deze film en deze recensie is iig positief dus ik kan niet wachten :D

Tossie
03-10-2002, 11:05
gelukkig was ik er wel bij ....de wereldpremiere van red dragon tijdens de sneak van groningen...heb me wel door 420 km asfalt moeten ploeteren om er te komen en de terugweg te vinden....

Red dragon doet die abominabele Hannibal (2001) meteen vergeten. Lecter is weer donker en heeft zijn clownsneus thuisgelaten
zie www.horrorcypher.nl
DE NEDERLANDSE HORRORSITE

Kun je nagaan wat ik ervoor moet overhebben om al die popconcerten te bezoeken....

Dennis
03-10-2002, 11:40
Het was geen wereldpremiere want hij was al eerder te zien als sneak in de US.

Tossie
03-10-2002, 11:53
Het was geen wereldpremiere want hij was al eerder te zien als sneak in de US.

Daar was het wachten op....

Jeroen Driessen
03-10-2002, 17:08
Ik vond Hannibal niet eens slecht, maar als deze al zoveel beter is. De lekkere gore elementen erin en sterke cast maken dit toch tot een must-see voor mij.
Leuke review!

GrMnrGr
18-10-2002, 10:16
Gisteren Red Dragon gezien (sneak) ... ik was helemaal in de mood toen ik na enkele secs doorhad dat de sneak Red Dragon was ...

Alleen was ik toch wel wat teleurgesteld, de film duurde naar mijn inziens iets te lang en soms ging het allemaal wat traag, en je kan zo raden wat er gaat gebeuren.Spijtig, volgens mij met zo'n cast en verhaal had mr. Retner wel iets meer kunnen doen. Ik ga nu op zoek naar mr Mann's Manhunter, ik heb al kunnen lezen dat zijn versie beter zou zijn dan de nieuwe Red Dragon. Let's wait and see ...

andrebin
20-10-2002, 10:31
Mhhhh als de film net zo lekker is als het boek ...

Nathan Strik
20-10-2002, 16:35
Ik heb de film laatst gerecenseerd voor een studentenblad en ik moet zeggen dat ik dit echt een super film vind.
Misschien niet al te origineel, maar wel eindelijk weer eens het lekkere duistere sfeertje uit Silence of the Lambs wat helaas ontbrak in Hannibal.
En Lecter zelf is gelukkig ook weer lekker creepy en niet meer zo´n flierefluiter.

Dikke (y) voor Red Dragon dus. ;)

garialdo
21-10-2002, 15:56
Ik w8 vol spanning.:)

Louis Bouduin
26-10-2002, 17:41
Natuurlijk zullen een aantal mensen weer roepen dat The Red Dragon een betere film is dan zijn voorganger en cult klassieker, Manhunter, van Michael Mann. Maar zoals de fransen dit zo mooi zeggen C’est la vie, wat bij ons, in dit geval, zoveel wil zeggen als: ieder zijn smaak.
U weet wel dat gevoel van eigendunk waarover eigenlijk niet te discussieren valt, terwijl we zelden of nooit iets anders doen.
C’est la vie aussi.
Het goede nieuws is dat Red Dragon kwa sfeer, thematiek en psychologie terug tracht aan te knopen bij The Silence of the Lambs en dat dit na horrible Hannibal toch op zich minst een gevoelige verbetering zou moeten zijn.
(Niet te vlug in de handen klappen, want zo moeilijk was dit nu ook weer niet.)
Hoewel onze vriend Hannibal Lector terug met een sinister trekje uitpakt, en doorgaans wat ernstiger oogt in zijn kooi (waarin hij er gevaarlijker uitziet dan in zijn vrijheid / blijheid bestaan in Hannibal) en wordt omringd door een schare voortreffelijke acteurs, is dit toch niet helemaal wat er van verwacht mocht worden.
Een van de redenen is de directie. Die is gewoon te gewoon en te middelmatig voor dit soort film. Zelfs de prachtige soundtrack van Danny Elfman kan dit niet verhelpen.
Integendeel, het legt die zwakte genadeloos bloot en laat zien dat het routineus, doorsnee gefilm van Ratner het verhaal van de nodige intensiviteit en kracht beroofd.
Het goede nieuws is dat de film nu ook weer niet zo slecht is. Het kat en muis spelletje tussen de serie-moordenaar en FBI agent, met tussendoor een paar goede aanwijzingen van onze vriend Hannibal, is best leuk om twee uurtjes te volgen, en hoewel een beetje voorspelbaar, toch behoorlijk spannend.
M.a.w. De kudde schapen die agente Clarice had trachten te redden van de slachtpartij passeert gewoon weer gedwee de kassa.

Rochan
03-11-2002, 12:08
Kheb de film gisteravond gezien. Vond het goede film. Af en toe wat langdradig. Maar vond het best wel spannend. Ga ik zker aanschaffen alssie uit komt op dvd(y)

Buscemi
05-11-2002, 22:36
Ik heb afgelopen zaterdag de film voor de tweede maal gezien (binnen een week) en vond hem nog beter dan de eerste keer. Hij wordt op dit forum door enkele leden afgekraakt (nou ja, een klein beetje dan) maar in mijn ogen is het een topper die toch wel dicht in de buurt komt van het niveau van Silence of the Lambs. Het verhaal speelt zich af vóór laatstgenoemde film.
Hij opent met prachtig camerawerk: zwevend boven het symphonie-orkest en dan naar het publiek dalend alwaar door de manier van belichting gelijk je oog op Lecter valt. Vanaf de daarop volgende scene zit je gelijk op het puntje van je stoel en komt er niet meer van af. Je komt er eerst achter hoe Hannibal in het gevang terecht komt....smullen deze scene.
Daarna springt de film enkele jaren naar voren en er blijkt weer een gruwelijke seriemoordenaar (Ralph Fiennes) aan het werk te zijn. Crawford (Harvey Keitel) haalt ex-FBI-agent Will Graham (Edward Norton) erbij met de bedoeling om de zaak sneller tot een oplossing te brengen. Deze Will Graham heeft reeds twee seriemoordenaars "gepakt" door zijn manier van denken en intense vermogens om zich in te leven in deze kwaadaardige, gestoorde karakters.
Hetgeen vooral veel indruk op me maakte was het karakter van Emily Watson. Zij speelt de rol van Reba McClane, een blinde collega van moordenaar Francis Dolarhyde. Prachtig acteerwerk van deze actrice.
Regisseur Brett Ratner die "slechts" films als Rush Hour, Family Man en Money Talks op zijn naam had staan, en die je eigenlijk zo'n ambitieuze film als Red Dragon niet zou toevertrouwen
levert naar mijn mening met Red Dragon toch een puik stukje vakwerk...

Werner
05-11-2002, 23:00
Ik heb 'm vorige week ook gezien, en vind 'm een stuk beter dan Hannibal. Het potsierlijke is eraf zo krijgt niemand meer zijn eigen hersens te eten, en het is terug een "ernstige" film. Vooral de psychologische diepgang van het karakter van Francis Dolarhyde is me bijgebleven, prachtige vertolking van Ralph Fiennes;

Ro1671
06-11-2002, 01:10
oef... ik moet hem nu zeker zien :)

Oakey
07-11-2002, 11:50
...
Regisseur Brett Ratner die "slechts" films als Rush Hour, Family Man en Money Talks op zijn naam had staan, en die je eigenlijk zo'n ambitieuze film als Red Dragon niet zou toevertrouwen
levert naar mijn mening met Red Dragon toch een puik stukje vakwerk...

Vakwerk? *jakkie* Dat belooft weinig goeds. Ik wil geen vakwerk, ik wil creativiteit en visie!!
Waarom staat "slechts" tussen aanhalingstekens?? Rush Hour 1-2-3 behoren werkelijk tot het dieptepunt van de filmgeschiedenis.

Nee, alles wat ik er tot nu toe over gelezen heb duidt m.i. op het lekker uitmelken van het commerciële succes van de laatste 2 Harris-verfilmingen, zowel door de studio als door Hopkins.

Ik vond Manhunter i.t.t. velen wel erg goed!

Tossie
07-11-2002, 13:49
Jullie moeten de review in de Volkskrant maar eens lezen.
Daar wordt ie niet echt met veel enthousiasme (understatement) onthaald.

Ik denk dat er ook wel een kern van waarheid in zit.

Mark S
07-11-2002, 14:05
Jullie moeten de review in de Volkskrant maar eens lezen.
Daar wordt ie niet echt met veel enthousiasme (understatement) onthaald.

De Gelderlander idem dito.

Kasper P.
07-11-2002, 22:51
Ik ga morgen avond..... ik hoop dat ie vet is :o :)

rveldhuizen
07-11-2002, 23:07
Ach, krantenrecensies.... Wie leest ze nog? Tis makkelijk kritiek hebben op films die op 'makkelijk succes' kunnen rekenen (eg. door de voorgeschiedenis). Ben de laatste jaren steeds minder waarde gaan hechten aan dat soort recensies...

rveldhuizen
07-11-2002, 23:08
Wat uiteraard niet wil zeggen dat de film dus goed is... Ik heb hem nog niet gezien :D

Kasper P.
08-11-2002, 07:58
Ach, krantenrecensies.... Wie leest ze nog? Tis makkelijk kritiek hebben op films die op 'makkelijk succes' kunnen rekenen (eg. door de voorgeschiedenis). Ben de laatste jaren steeds minder waarde gaan hechten aan dat soort recensies... Ik heb een vrij grote hekel aan (kranten!) recensies, hierin worden meestal alleen de mindere dingen voornamelijk belicht, en er wordt nooit naar de entertianment waarde gekeken....lees veel liever reacsies van filmbezoekers :o

Ronald Stiebolt
08-11-2002, 08:11
Kranten en recensies: als een film afgekraakt word door de pers zit ik de volgende dag in de bioscoop.

Het is net als met geld verdienen in Nederland: puur vermaak is 'not done', jammer hoor....

Tossie
08-11-2002, 10:09
Vaak zijn kritieken in de krant niet zo heel erg in overeenstemming met de werkelijkheid. In dit geval kon ik me er redelijk in vinden. Ik heb hem een maand geleden al gezien en hij kon niet aan mijn (hoge) verwachtingen voldoen.

Als je het origineel hebt gezien (Manhunter) weet je ook dat Hannibal geen grote rol heeft in het verhaal. In deze film wordt zijn rol veel groter gemaakt en dat komt een beetje gemaakt over .

Red Dragon blijft op achterstand wat betreft Silence of the Lambs voor mij. De suspense die hier in zit, wordt niet gehaald. Dit allemaal, volgens mij.

Oakey
08-11-2002, 12:55
Vaak zijn kritieken in de krant niet zo heel erg in overeenstemming met de werkelijkheid.

Tja, het ligt er maar aan wat voor krant je leest en van wat voor films je houdt. Een film als Costa is destijds (terecht in mijn ogen) afgemaakt door de pers, maar heeft wel veel bezoekers getrokken, waaronder vast veel leden van dit forum. Datzelfde geldt voor films als SW 1 en 2, bepaald geen filmische hoogstandjes, maar wel met een trouwe aanhang. Ik kan me doorgaans wel in recensies vinden, hoewel ik soms ook een andere mening heb (maar het is natuurlijk ook niet zo dat alle recensies in de kranten met elkaar overeenkomen).

Gils
08-11-2002, 13:31
[i] Ik ga nu op zoek naar mr Mann's Manhunter, ik heb al kunnen lezen dat zijn versie beter zou zijn dan de nieuwe Red Dragon. Let's wait and see ...

6,49 pond bij Play.com
Manhunter kan echt niet beter zijn. Ik heb Manhunter vorige week gezien en die viel me erg tegen. Het leek wel een aflevering van Miami Vice (Michael Mann), vlotte pakjes, synthesizer muziek. Beslist geen aanrader, zonde van je tijd.

Tossie
08-11-2002, 13:34
6,49 pond bij Play.com
Manhunter kan echt niet beter zijn. Ik heb Manhunter vorige week gezien en die viel me erg tegen. Het leek wel een aflevering van Miami Vice (Michael Mann), vlotte pakjes, synthesizer muziek. Beslist geen aanrader, zonde van je tijd.

Dan ga je Red Dragon ook niet leuk vinden.

Ik moet eerlijk bekennen dat RD er wel mooier uitziet qua alles. Je kunt zien dat er meer geld in gestopt is.

En hij is zeker wel de moeite waard om te gaan kijken!

Gils
08-11-2002, 13:42
Ik ga Red Dragon zeker bekijken. Misschien niet in de bios, maar zeker wel op dvd.

Buscemi
08-11-2002, 14:38
Tja, het ligt er maar aan wat voor krant je leest en van wat voor films je houdt. Een film als Costa is destijds (terecht in mijn ogen) afgemaakt door de pers.
Kritiek is mooi en het recht van iedereen die schrijft, praat en nadenkt over films, maar om een film af te maken of helemaal de grond in te boren vind ik ronduit schandalig en vaak zeer onterecht. Het gevolg is vaak dat mensen die een film onbevangen willen gaan kijken dit niet meer kunnen of zelfs besluiten om helemaal weg te blijven....
Menig recensist in landelijke bladen zou eens een voorbeeld moeten nemen aan Jan Salden van dagblad De Limburger... die schrijft prachtige, over het algemeen "positieve" recensies, met grote kennis van zaken (filmkenner/expert bij uitstek) en als hij kritiek heeft is dit altijd opbouwende kritiek. Met positief bedoel ik niet dat hij iedere film als goed beoordeeld, maar wel altijd positieve dingen er uit weet te plukken.

Kasper P.
09-11-2002, 00:28
Ik ben vanavond er heen geweest en ik vond ze heel goed een 8.3 tot 10! Zeker een aanrader! :)

Oakey
09-11-2002, 18:32
Menig recensist in landelijke bladen zou eens een voorbeeld moeten nemen aan Jan Salden van dagblad De Limburger... die schrijft prachtige, over het algemeen "positieve" recensies, met grote kennis van zaken (filmkenner/expert bij uitstek) en als hij kritiek heeft is dit altijd opbouwende kritiek.

Tja, dat vind ik persoonlijk toch niet de taak van een filmcriticus. Dat mag iemand doen die hoesteksten schrijft! Ik wil in een recensie de (gefundeerde) mening van de recensent lezen. En dan lees ik natuurlijk niet 1 recensie maar meerdere, en als ik denk dat ik de film -ondanks een slechte bespreking- toch interessant ga vinden, laat ik me hier niet door weerhouden!! Ik denk alleen niet dat dit bij RD het geval is...

Louis Bouduin
09-11-2002, 19:08
Tja, dat vind ik persoonlijk toch niet de taak van een filmcriticus. Dat mag iemand doen die hoesteksten schrijft!

Hier ben ik het wel eens mee. Meer en meer komen er van die lui die zich critici noemen en dan gewoon een stuk van hun persmap overschrijven. Daarbij schuwen ze nooit van die superlatieven als fantastisch, origineel, enzovoort.
Lijkt me noch de taak noch de bedoeling van kritiek.
Dit wil echter niet zeggen dat kritiek niet leuk of opbouwend mag zijn, maar wel een beetje ernstig. Dit wil zeggen, geen hoer zijn van de filmindustrie. Sorry voor deze ietwat grove uitdrukking, maar het moet maar eens gezegd.
En ondanks alle kritiek op critici en hun werk, blijkt toch heel vaak dat we het achter een jaar of 10, 15 met hun eens zijn. Bekijk de Imdb top 250 maar eens. Meet hem eens af tegen de films die bijzonder veel bijval hebben geoogst ten tijde van hun release en wat er van geworden is.

Een ander punt dat gevoelig ligt, maar toch even gezegd moet is het volgende: het is niet omdat je een film graag ziet dat die ook goed is. Het eerste wat je zou moeten leren, is afstand nemen van je eigen smaak en de film proberen te bekijken in het geheel van de filmgeschiedenis. Kortom, hem kaderen in zijn tijd, toetsen aan andere films, enz.
Zo zijn er massa's films waar ik bijzonder veel van hou, maar van zodra ik ze zou moeten bespreken, gaan ze genadeloos onder het mes. En soms blijken die films me wel op de een of andere manier aan te spreken of op mijn gemoed te werken, en zal ik er, trouw aan mijn eigen smaak, van blijven houden, maar dit wil nog niet zeggen dat ik daarom blind moet zijn voor de zwakke punten.

WizardJohn
09-11-2002, 19:19
Ok even een vraagje van een leek...

Silence of the lambs is my all time favourite...

Hannibal was iets minder en ik was dan ook heel enthoisiast dat er nog een deel zou komen...

Per abuis stuitte ik op Manhunter... Iemand bood mij deze dvd als ruil aan en zei dat het de voorloper van SoTL was... Ik dus meteen binnen gehaald!

Zag vandaag weer toevallig stukje van red dragon...

Wilde vandaag voor het eerst Manhunter kijken en ik was een beetje verbaasd...

Er kwamen in de eerste 10 min. een aantal zelfde stukjes/dialogen voor als wat ik in red dragon had gezien...

Mijn vraag: is dit nu dezelfde film alleen met andere acteurs? Ik moet red dragon nog zien en wil het verloop en zeker het einde niet verknallen doordat ik weet hoe het afloopt omdat ik Manhunter heb gezien...

Juist gedacht of niet? Wie verschaft me een beetje duidelijkheid zonder beide films meteen te verklappen?

Louis Bouduin
09-11-2002, 19:57
Ik moet eerlijk bekennen dat RD er wel mooier uitziet qua alles. Je kunt zien dat er meer geld in gestopt is.

Money isn't everything.
Mann’s film is een meesterwerk vanwege de premisse. Hoe ver kun je afdalen in de verdorven ziel van een man als Hannibal Lector zonder de weg (het gezonde verstand) te verliezen.
Daar concentreert zich de prent op en rond in een postmoderne, koele wereld. Ondanks het feit dat de film zich in zonnige oorden afspeelt gaat er iets kouds van uit. Het is af en toe alsof je in het hoofd van de seriemoordenaar ronddwaalt.
In The Red Dragon (Een titel waar Michael Mann niet van wilde weten omdat dit hem deed denken aan een kung-fu film, een genre dat toen nogal populair was.) is die vraag vervangen door: gaat aan het einde van de rit de FBI agent veilig en wel terug naar zijn charmante vrouw.
Hoewel The Red Dragon op het eerste gezicht mooier mag ogen, het oog voor detail van Michael Mann, zijn visie en koele precisie maken van Manhunter een brilliante cultklassieker.

Ghast
16-11-2002, 12:23
Gister dan eindelijk ook RD gezien, wat een mega tegenvaller

Kan absoluut niet tippen aan MANHUNTER.

RD is met afstand de slechtste van de 3 hannibal films
1: Silence of the lambs
2: Manhunter
3: Hannibal
4: Red Dragon

Gezien de cast is red dragon eigenlijk nog slechter dan slecht.

Gabriel B.
09-12-2002, 23:44
Ik heb nog niet zo lang geleden Manhunter gezien en vond deze fantastisch.
Dit houdt echter wel in dat ik voorlopig nog even de boot afhou om Red Dragon te bekijken om een ontgoocheling te vermijden.

rkrijger
23-11-2004, 21:57
Ik denk dat ik deze film (RD) nog eens aan mijn collectie toevoeg!

rkrijger
09-05-2006, 10:58
Ik denk dat ik deze film (RD) nog eens aan mijn collectie toevoeg!

Gisteren gebeurd... ;-)
Er is trouwens een andere Red Dragon thread...