PDA

Bekijk de volledige versie : PAL over Component-Video?



EdwinB
05-10-2002, 11:20
Hallo allemaal,

Weet iemand of het mogelijk is om een PAL signaal over een component-video kabel (3 x RCA naar 3 x RCA) te sturen?

Mijn probleem is namelijk dat het afspelen van regio 1 (NTSC) dvd's goed gaat maar zodra ik een regio 2/4 (PAL) afspeel springt het scherm op zwart (de dvd speelt gewoon door).

Ik heb niets in de documentatie van de dvd-speler of het scherm gevonden dat dit niet mogelijk zou zijn.

Heeft iemand zo'n configuratie werkend of is tegen het zelfde soort probleem aangelopen?

Thanks,

Edwin

M-trap
06-10-2002, 13:13
Wordt component niet meestal gebruikt in combinatie met progressive scan? Bijna geen enkele speler en/of TV ondersteunt PAL progressive scan (pps); heeft 1 of andere juridische oorzaak, die volgens mij pas sinds kort is weggenomen. Dus pps zal binnenkort wel algemener worden.

PM
06-10-2002, 14:36
Je kan progressive en niet progressive signalen versturen over een component aansluiting.. ook pal en ook ntsc.. dus ik weet niet helemaal wat je probleem is...

Kan je niet iets meer over types van de apparaten die je hebt vertellen?

EdwinB
06-10-2002, 14:59
Component-Video kan inderdaad voor Progressive Scan worden gebruikt maar ook gewoon voor interlaced.

Ik heb een Denon 2800 MK-2 dvd-speler welke een component-video uitgang heeft. De speler ondersteunt alleen Progressive Scan voor NTSC.

Het scherm is een Panasonic 42PW5 plasma-scherm met een (losse) Panasonic tuner. De tuner is verbonden met het plasma-scherm en de dvd-speler met de tuner, direct aansluiten van de dvd-speler op het scherm is niet mogelijk wanneer de tuner wordt gebruikt.

Het probleem is als volgt:

NTSC dvd's spelen goed af, zowel progressive als interlaced.

PAL dvd's gaan niet goed, er wordt een zwart scherm weergegeven met "AV4C" (AV4 is de aansluiting welke gebruikt wordt).

Over een Scart (RGB) of s-video heb ik geen enkel probleem.

Vraag:

Is het mogelijk om een PAL signaal over component-video te sturen (zonder extra benodigheden als beschreven hier boven)?

Ik heb namelijk gehoord dat dit niet mogelijk zou zijn maar aangezien ik hier niets over kan terug vinden (dat het niet mogelijk zou zijn dus) in de verscheidende handleidingen van de gebruikte apparaten trek ik dit in twijfel.

Ik zou dus graag horen of iemand hier ervaring mee heeft en/of kan bevestigen/ontkennen dat PAL over component-video niet mogelijk is.

Thanks,

Edwin

jboemaars
06-10-2002, 16:29
Misschien moet je je TV instellen op het fomaat dat er wordt aangeboden via de DVDspeler. Meestal gaat dat automatisch, maar het kan zijn dat je hem handmatig op NTSC hebt gezet en dat hij nu niet automatisch naar PAL omschakelt.

EdwinB
06-10-2002, 16:38
Had ik naar nagekeken. :)

"colour system" is niet beschikbaar wanneer component-video wordt gebruikt.

EdwinB
07-10-2002, 20:15
Probleem is opgelost. :)

Oorzaak was een combinatie van instellingen op de dvd-speler.

Iedereen bedankt voor de reacties!

Edwin