PDA

Bekijk de volledige versie : Soms wel Dolby Digital, soms niet?!



scorpion69
05-10-2002, 21:37
Ik heb vandaag voor het eerst een TV aangesloten op mijn stand-alone dvd-speler. Voorheen gebruikte ik hem alleen om audio-cd's te beluisteren en bekeek ik dvd's op de computer.

Ik heb nu echter een vraagje.. Tijdens het afspelen van de meeste dvd's geeft mijn receiver netjes (dolby) "digital" aan maar bij enkele dvd's doet ie dat niet en op de verpakking staat toch echt duidelijk het bekende logo. Hoe kan dat nou? Waarom klinkt trouwens het geluid bij het afspelen van DB-dvd's zachter dan dvd's zonder DB?

Ik gebruik trouwens een Philips DVD-752 i.c.m. met een Philips FR-975 receiver.

Johan van den D.
05-10-2002, 21:49
is ie digitaal aangesloten?
staat er ook DD5.1 op het hoesje?
en wat het volume verschil betref,het is maar net hoe hard/zacht het op de dvd word gezet en hier kan inderdaad een aardig verschil in zitten ja

scorpion69
05-10-2002, 21:53
is ie digitaal aangesloten?
staat er ook DD5.1 op het hoesje?
en wat het volume verschil betref,het is maar net hoe hard/zacht het op de dvd word gezet en hier kan inderdaad een aardig verschil in zitten ja

De dvd-speler is coaxiaal verbonden met de receiver. Er staat trouwens geen DD5.1 op het hoesje van de dvd. Stomme vraag misschien maar houdt dit in dat als er geen DD5.1 op staat maar alleen het logo van DD dat dit gewoon voor de lol gedaan is?!:confused:

Johan van den D.
05-10-2002, 22:15
nee staat er niet voor de lol nee
maar als er dolby digital op staat wil dit dus nog niet zeggen dat het 5.1 is
of geef ie helemaal geen dolby digital aan op je receiver
dus hij is digitaal aangesloten met de coax??
is er een mogelijkheid dat je dit met een optische kabel kunt proberen
en als ie dan ook geen dobly digital aangeeft wat geeft ie dan wel aan op je receiver?

Tom Rood
06-10-2002, 04:57
sommige dvd's beginnen automatisch in stereo ,die moet je dus via het menu van de dvd in dolby digital zetten....

Ghast
06-10-2002, 06:55
dolby digital betekent niet automatisch dat het geluid 5.1 is

pas als er DD5.1 staat weet je het zeker

scorpion69
06-10-2002, 08:55
dolby digital betekent niet automatisch dat het geluid 5.1 is

pas als er DD5.1 staat weet je het zeker

I know.

scorpion69
06-10-2002, 09:05
nee staat er niet voor de lol nee
maar als er dolby digital op staat wil dit dus nog niet zeggen dat het 5.1 is
of geef ie helemaal geen dolby digital aan op je receiver
dus hij is digitaal aangesloten met de coax??
is er een mogelijkheid dat je dit met een optische kabel kunt proberen
en als ie dan ook geen dobly digital aangeeft wat geeft ie dan wel aan op je receiver?

Ik ben er nu achter dat als ik de dvd in de speler stop en als ik dan de reclame krijg van de filmmaatschappij er wil DD in het display van de receiver verschijnt. Dit verdwijnt echter zodra de film begint.. Is dat niet vreemd?? Ik bedoel, als alleen dat stukje in DD is, vind ik niet dat de dvd het recht heeft het DD-logo te dragen. Of wel soms? Ik heb trouwens niet de mogelijkheid een optische kabel te proberen maar ik gebruik nu wel coax.

Johan van den D.
06-10-2002, 09:06
sommige dvd's beginnen automatisch in stereo ,die moet je dus via het menu van de dvd in dolby digital zetten....
bij mij dus wel
als er DD of DD5.1 op de disc staat start ie automatisch in die stand
hij pak dus vanzelf de beste keus die voorhande is
alleen met DTS moet je dit wel handmatig doen in het menu van de dvd
dan krijg ie dus een dts signaal en dan pak de receiver die:)

Johan van den D.
06-10-2002, 09:08
Ik ben er nu achter dat als ik de dvd in de speler stop en als ik dan de reclame krijg van de filmmaatschappij er wil DD in het display van de receiver verschijnt. Dit verdwijnt echter zodra de film begint.. Is dat niet vreemd?? Ik bedoel, als alleen dat stukje in DD is, vind ik niet dat de dvd het recht heeft het DD-logo te dragen. Of wel soms? Ik heb trouwens niet de mogelijkheid een optische kabel te proberen maar ik gebruik nu wel coax.
ok
is inderdaad vreemd als alleen het begin dd is en de rest niet
dat dd werk dus wel maar waarschijnlijk is die film gewoon niet dd
heb je dit met meerdere films?

scorpion69
06-10-2002, 09:15
ok
is inderdaad vreemd als alleen het begin dd is en de rest niet
dat dd werk dus wel maar waarschijnlijk is die film gewoon niet dd
heb je dit met meerdere films?

Mmm het lijkt erop dat DD bij al mijn dvd's en die van mijn broer werken behalve bij die van de X-files afleveringen van het allerlaatste seizoen. Houdt dit in dat alleen de intro DD is?? Dat vind ik eigenlijk wel oplichting dan.. :mad:

scorpion69
06-10-2002, 09:21
Mmm het lijkt erop dat DD bij al mijn dvd's en die van mijn broer werken behalve bij die van de X-files afleveringen van het allerlaatste seizoen. Houdt dit in dat alleen de intro DD is?? Dat vind ik eigenlijk wel oplichting dan.. :mad:

Bij de allernieuwste X-files (Providence) geeft ie wel de hele tijd DD aan.. ik snap er nix meer van.. :confused:

Ghast
06-10-2002, 09:46
DD betekent Dolby Digital

Dus als er DD op de hoes staat is hij DD maar dat kan dan best alleen maar stereo zijn bijvoorbeeld DD2.0

DD betekent dus niks anders dat het geluid digitaal is (beetje overbodig want het medium kan alleen maar digitaal dragen)



Nu duidelijk ?!, voortaan dus opletten of er 5.1 bij staat en dan pas is de film 5.1


zie voorbeeld:

Languages English ; French ; German ; Italian ; Spanish - Dolby Digital (2.0) Stereo

Johan van den D.
06-10-2002, 10:00
DD betekent Dolby Digital

DD betekent dus niks anders dat het geluid digitaal is (beetje overbodig want het medium kan alleen maar digitaal dragen)




dit klop dus niet helemaal
het staat wel digitaal op de disc maar wil dus nog niet zeggen dat het signaal ook digitaal word overgedragen naar de receiver
vandaar de diverse uitgangen achter op een dvd speler
wanneer dit wel op de goede manier digitaal naar de receiver gaat en deze dat dus ook aankan(DD)zal ie toch de film zelf in dd moeten weergeven
lijk me sterk dat de x-files niet in DD5.1 is maar dit weet ik dus niet omdat ik die zelf niet bezit

Ghast
06-10-2002, 10:15
wat is dit nou weer voor ruk antwoord, ik heb het toch over de drager (de thread starter ook) en niet over het overdragen van het geluid.

Het geluid is digitaal opgeslagen op de DVD

Johan van den D.
06-10-2002, 10:29
wat is dit nou weer voor ruk antwoord, ik heb het toch over de drager (de thread starter ook) en niet over het overdragen van het geluid.

Het geluid is digitaal opgeslagen op de DVD
er word hier dus niet gerukt!!(jij misschien):D
de informatie staat digitaal op de drager ja(en hier kun je dus niks aan veranderen nee)
alleen.........(en dat heb je gemist denk ik)........volgens hem word het dus niet digi weergeven door zijn receiver
nu jij weer;)

scorpion69
06-10-2002, 10:37
Dus als er DD op de hoes staat is hij DD maar dat kan dan best alleen maar stereo zijn bijvoorbeeld DD2.0

Beide X-files afleveringen "Nothing important happened today" & "Providence" zijn zowel 5.1 als DD. Toch geeft mijn receiver alleen bij "Providence" DD aan.. Dat is toch vreemd, niet? Bij "Nothing important happened today" geeft ie bijvoorbeeld alleen DD aan bij de reclame van de filmaatschappij en zodra de aflevring begint verdwijnt DD uit het display van mijn receiver..

Ghast
06-10-2002, 10:54
ja das wel heel vreemd, speel de dvd eens af in je computer met bijv. PowerDVD4.0 dan kan je zien welke audo tracks erop zitten

Johan van den D.
06-10-2002, 11:05
ja das wel heel vreemd,
zo zie je maar dat er weinnig ruk is:D
met goed lezen komen we een heel eind op weg

Johan van den D.
06-10-2002, 11:08
ja das wel heel vreemd,
zo zie je maar dat er weinnig ruk is:D
met goed lezen komen we een heel eind op weg ;)

Mike Philippens
06-10-2002, 11:20
Dit is wat de standaard zegt:

Discs containing 525/60 video (NTSC) must use PCM or Dolby Digital on at least one track. Discs containing 625/50 video (PAL/SECAM) must use PCM or MPEG audio or Dolby Digital on at least one track. Additional tracks may be in any format.
Dat zou het dus verklaren. Ik heb tot nu toe nog geen disc gehad die helemaal geen DD bevatte. Soms is het DD1.0 of DD2.0, maar altijd wel Dolby Digital.

Johan van den D.
06-10-2002, 11:34
Ik heb tot nu toe nog geen disc gehad die helemaal geen DD bevatte.
ik dus wel dus het bestaat wel

Mike Philippens
06-10-2002, 11:54
ik dus wel dus het bestaat wel
Ongetwijfeld, want het is dus niet verplicht. Het zegt eigenlijk ook helemaal niets, behalve dat Meneer Dolby voor elke DD track een kwartje krijgt.

Johan van den D.
06-10-2002, 14:01
Ongetwijfeld, want het is dus niet verplicht. Het zegt eigenlijk ook helemaal niets, behalve dat Meneer Dolby voor elke DD track een kwartje krijgt.
hhmm een kwartje?? da,s niet gek

scorpion69
06-10-2002, 15:48
Ik heb tot nu toe nog geen disc gehad die helemaal geen DD bevatte. Soms is het DD1.0 of DD2.0, maar altijd wel Dolby Digital.

Laat staan een disc die alleen DD geeft bij de reclame voor de filmaatschappij.. ;)