PDA

Bekijk de volledige versie : Lange aansluitkabels tussen TV, DVD en receiver?



Marcel Hoeve
06-10-2002, 21:29
Bij mij thuis staat de TV samen met de DVD-speler (en videorecorder) in de linkerhoek van de woonkamer en de receiver, CD-speler etc. in een stereotoren in de rechterhoek. De afstand tussen de stereotoren en de TV/DVD-combinatie is ca. 7 meter. Aan deze situatie is vooralsnog even niets te veranderen.

De DVD-speler is via een SCART-kabel op de TV aangesloten (RGB-ingang). Er is nog geen verbinding met de receiver.

Ik heb vorige week een speakerset met subwoofer aangeschaft en wil nu de DVD-speler aansluiten op de receiver. Ik heb begrepen dat ik daarvoor het beste een digitale coax-kabel kan gebruiken. Alleen, omdat de afstand tussen de DVD-speler en de receiver 7 meter bedraagt, vrees ik dat dat een vrije dure grap gaat worden. Afgezien van het feit dat ik nog nergens een kabel van die lengte heb kunnen vinden (en als die er is zal dat wel een 10 m kabel zijn), vraag ik me af of er over zo´n afstand geen kwaliteitsverlies in het signaal gaat optreden.

Als alternatief kan ik de DVD-speler wél naar de stereotoren (bij de receiver) verplaatsen en in dat geval kan ik met een korte digitale coax-kabel volstaan. Voor de verbinding van de DVD-speler naar de TV heb ik dan echter een SCART-kabel van zo´n 7 meter nodig (in praktijk zal dat ook wel weer 10 m worden). En een dikke SCART-kabel is nu even niet zo netjes weg te werken. In plaats van de SCART-aansluiting kan ik de DVD-speler ook via de S-VHS-aansluitingen op mijn TV-aansluiten, maar ook die moet dan minimaal 7 meter lang zijn. Bovendien heb ik de indruk dat het beeld via de S-VHS-aansluiting iets minder van kwaliteit is t.o.v. van de SCART (RGB)-aansluiting (niet direct qua scherpte, maar wel qua kleurweergave). Ook hier denk ik dat de lengte van de kabels (zowel SCART als S-VHS) de beeldkwaliteit mogelijk negatief kan beïnvloeden.

Kortom:
Kan iemand mij adviseren wat voor mij in dit geval het meest optimale manier is om mijn TV, DVD-speler en receiver op elkaar aan te sluiten, gelet op:

- soort kabel
- kabellengte (kwaliteitsverlies!)
- type aansluiting
- prijs

Johan van den D.
09-10-2002, 16:37
zulke lange kabels zijn er inderdaad wel
de kosten zijn natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit die je wil en het merk
maar gezien de lengtes zou ik niet te moeilijk doen over een beetje kwaliteits verlies
ideaal word het toch nooit met zulke afstanden
zou gewoon bijvoorbeeld bij de MM kijken wat ze daar voor een leuke prijs hebben liggen zodat je voorlopig toch uit de voeten kunt
zou dus in dit geval de kwaliteit maar even vergeten,dat zou toch te kostbaar worden denk ik,en zou dus voor een normale beetje goedkope kabel kijken
in jou geval zou ik de dvd bij de tv laten staan met een goede rgb scart verbinding
van je speler naar je receiver zou ik dan een lange digi coax tussen leggen
ik hoop dat je hier wat mee kunt;)