PDA

Bekijk de volledige versie : Subwoofer aansluiten ?!



Reservoir Dog
26-09-2001, 11:39
Deze week een kant en klaar setje gekocht van Pioneer :
Receiver : VSX409RDS
2 Front Speakers + Center + 2 Rear Speakers + Subwoofer (SV30 of zoiets)

Nu is de aansluiting op de receiver voor de sub met een RCA,
maar de aansluiting op de sub is voorzien voor speakerkabel :
2x + en 2x -. De enige manier om dit nu aan te sluiten is door middel van de kabels van de sub en de front speakers samen te nemen (parallell te schakelen denk ik). Maar hierdoor kan ik de sub dus niet meer apart afregelen. Front luider -> sub luider, etc...
Nu is mijn vraag zou ik een kabel kunnen maken waarbij ik vertrek van de sub , 2x + samennemen en 2x - samennemen, dus uiteindelijk 1x + en 1x -, en hiervan een RCA aansluiting maken. Of is dit niet aan te raden ?
Ik hoop dat ik niet teveel onzin verkoop, want ik ben niet echt een expert op dit gebied.
Of is het beter dat ik terug ga naar de winkel en ze probeer duidelijk te maken dat ze mij niet echt een ideale set verkocht hebben. En iets anders neem.

Graag wat advies. Thankx :confused:

Tristan
26-09-2001, 13:58
Beste Forumist,

Dat pioneer setje toevallig bij Polectro aangeschaft?
Hm, never mind. Ik zou inderdaad gewoon even naar de winkel toegaan om te vragen hoe dat zit, het zou zonde zijn als je je sub niet apart zou kunnen regelen.

Het lijkt me sterk dat de manier die jij omschreef de enige manier is om zo'n set aan te sluiten. Kijk anders nog even goed in de evt. bijgeleverde documenten voordat je naar de winkel stapt.

Hoe dan ook veel succes en laat me weten hoe het afgelopen was....!

Groeten!

Reservoir Dog
26-09-2001, 14:09
Heb juist met de winkel gebeld ! Zij stelden voor van de front speakers van de receiver te vertrekken naar de sub en zo van de sub naar de front speakers, maar aangezien dat het niet echt logisch klinkt ben ik nog geen stap verder !! Als het al werkt dan kan ik nog niet de sub regelen. !! :mad:

Tristan
26-09-2001, 14:14
Het klinkt inderdaad alles behalve logisch, haha...

Je zou gewoon je sub direct moeten aansluiten op de Versterker en niks viavia! Kijk in winkels rond naar de geschikte kabel daarvoor, heeft je versterker wel een aparte Subwoofer out?!?!

Gewoon rechtstreeks aansluiten..

Reservoir Dog
26-09-2001, 14:17
Dat is het hem juist. Op de versterker is er een Subwoofer Preout Dit is 1 RCA uitgang en op de sub zijn er vier aansluiting voor gewone speakerkabel , 2x rood en 2x zwart , dus 2x + en 2x - !!!
Heb nogmaals gebeld, ze gingen het nog eens navragen. Verwacht straks nog reactie. Zal je op de hoogte houden.

Reservoir Dog
27-09-2001, 09:25
Ben naar de winkel geweest en heb een mailtje naar Pioneer geweest, heb van beide een zelfde antwoord gekregen :

The correct way to connect your speakers to your amplifier, is the
following :

At the amplifier, the front speaker outputs Left and Right, should be connected to the Sub woofer.

Then from the sub connect to the Left and Right front speaker.


Eenmaal zo gedaan klinkt dit niet slecht. :)
Maar dit betekent wel nog altijd dat ik de sub niet apart kan regelen. Ga nu proberen van zelf een kabeltje te maken.

forzavado
27-09-2001, 10:56
gaat het hier om een passieve of actieve subwoofer?
Als ik het zo aanhoor lijkt het mij om een passieve te gaan en die kun je inderdaad alleen op de sub zelf afregelen of samen met de frontspeakers.
Die sub-uitgang op jouw versterker is voor een actieve sub en dan kun je de bass ook apart regelen (want je gebruikt een aparte versterker voor de lage tonen).
De subwoofer die jij hebt heeft alleen luidspreker ingangen (dat denk ik aan je verhaal te horen) en gebruikt dus het versterkte signaal van de frontspeakers en lijkt me dan ook een passieve woofer.
Ook zoals pioneer het beschrijft kun je er niet meer aan regelen dan samen met je frontspeakers of op de sub zelf, bijv. fequentie.

Reservoir Dog
27-09-2001, 11:04
Heb ondertussen nogmaals een mailtje gekregen van Pioneer. Waar ze inderdaad voorstellen om een actieve sub te kopen. Had ook voorgesteld om zelf een kabeltje te maken, maar dit werd mij afgeraden.
Ik kan wel op de versterker het volume regelen van de subwoofer via het menu. Daarom dat ik het niet goed verstond. Dus wanneer ik een actieve sub koop, dan kan ik dit zowel regelen op de versterker , als via de volumeknop op de sub !!! Daarom dat ik wat in de war was.
Nu heb ik inderdaad een sub met luidspreker ingangen. (Een passieve dan waarschijnlijk, zonder volumeknoppen)
Zal het maar zo laten. Het klinkt zeker niet slecht nu :)
Een nieuwe sub kopen kost al gauw weer 10.000 Bfr.

forzavado
27-09-2001, 11:08
klopt als een bus zoals je het nu stelt.
Een actieve sub zal een 'beter' geluid opleveren, maar zolang je het nu goed vind klinken zou ik ook niets veranderen