PDA

Bekijk de volledige versie : Soort bekabeling/pluggen



Martijn van Leeuwen
08-10-2002, 15:57
He beste mensen,

Ik heb afgelopen week een start gemaakt met het kopen van alle spullen voor een HT. Nu zal ik nog de juiste kabels erbij moeten zoeken. Aangezien ik een starter ben wil ik niet de top of the art hebben maar ook niet het allergoodkoopste (wat weer verlies oplevert van het geluid).
wie kan mij daarin alvast wat advies in geven ?

Patrick en/of j.vandendool: ik hou mij in ieder geval aanbevolen voor jullie advies !! Jullie zijn vooralsnog mijn favorieten !

:) :)

Jeroen Driessen
08-10-2002, 16:05
Ga een audiozaak binnen en leg dit uit. Heb ik ook gedaan en was ongeveer €100 kwijt voor ongveer 40 meter kabel. Niet echt goedkoop, maar heb wel goede kwaliteit.
Verder heb ik er eigenlijk geen verstand van...

bmateijsen
08-10-2002, 16:11
Het beste is om eerst gewoon standaard bekabeling te nemen. Dan kan je wennen aan het geluid van je HT. (neem wel een goede coaxiale interlink voor het digitaal doorgeven van het geluid, bijv. Eichman (zie www.htforum.nl)

Daarna kan je na een aantal maanden en dus je HT zeer goed kennende upgraden naar betere kabels (gaat waarschijnlijk weer een hele wereld voor je open...) En dan is eichmann wederom een zeer goede keuze...

Maar goed, klankmatige smaak is erg belangrijk.. jij moet namelijk bepalen welke klankkleur je mooi vind, daar kies je ook je HT-componenten zorgvuldig voor uit... (idem geldt dit voor bekabeling...)

Neem wel direct een goede scart-kabel, en dan gelijk maar een QED (120 euro) of een Oehlbach (iets minder goed, maar kost ook de helft)

Stel daarnaast ook je TV goed af... vaak staat scherpte en contrast veel te hoog! Meer hierover, zie de zoekfunctie van het forum..

Waar zit je aan te denken qua HT??

Groet Bjorn

Christiaan Sauer
08-10-2002, 17:08
Zelf heb ik een Profigold scart to scart tussen mijn dvdspeler en mijn tv zitten, en wanneer ik een nieuwe tv heb ga ik zo'n zelfde kabel kopen voor mijn tv naar receiver. Kostte mij 45 in de aanbieding, normaal 65 (1.5 meter).
Mijn subwoofer kabel is (ook al) een Profigold, en die was 20 euro voor 3 meter.
Zijn best mooie kabels voor het geld denk ik (heb geen ervaring met iets anders), en zelf vond ik 120 euro voor een scart to scart wel erg veel geld worden. Maa, ik kan niet in je portomonai kijken, dus dat moet je zelf kiezen natuurlijk.
Nu werk ik nog met standaard speaker kabel, maar wanneer ik mijn nieuwe heb zal ik deze ook upgraden. (voor een keus daarin zal ik deze thread wel mooi kunnen gebruiken als er meer adviezen komen :D ).
en voor de rest: succes met het kopen van je spullen.

EDIT

Zelf heb ik er trouwens bewust voor gekozen om een scart to scart te kopen welke 1/3 van de prijs van mijn tv is. Dat heb ik puur en alleen gedaan omdat ik weet dat ik een duurdere, en vooral veel betere tv ga kopen, en met een matige kabel had ik opnieuw kunnen upgraden: dubbele kosten.

Raskel
08-10-2002, 17:26
Vergeet Ixos en Qed niet, hele mooie bekabeling (niet alleen voor te zien ;)) voor niet te gekke prijzen.

Je moet ongeveer 10% van je totale HT bedrag uittrekken voor bekabeling (vuistregel). Het beste is als je kabel uit de betere speciaalzaak kan lenen en zelf thuis kunt beluisteren. Wat Bjorn aangaf betreffende eerst wennen aan je geluid met gewone kabel vind ik een hele goede, dan kun je ook het beste de verschillen in bepaalde kabels waarnemen.

Succes

Johan van den D.
08-10-2002, 17:44
Patrick en/of j.vandendool: ik hou mij in ieder geval aanbevolen voor jullie advies !! Jullie zijn vooralsnog mijn favorieten !

:) :)
leuk om te lezen;)
omte beginnen zou ik zeggen,stop niet al je geld gelijk in de kabels maar bespaar er zeker niet teveel op
de kosten van de kabels zijn nu eenmaal een wezelijk deel van je budget
koop dus niet al te dure kabels maar wel zulke die je voorlopig kan blijven gebruiken en dus niet snel een up grade nodig hebben
als je eenmaal wat langer met je ht bezig ben en toch wil gaan up graden word het toch weer een kwestie van luisteren(zoals met alles merk je wel)
het gaat er dan om om de juiste combinatie te vinden van je hardware en de eigenschappen van een kabel
goede merken om eens bij kijken zijn o.a qed,vdhul,monster en oehlbach
deze leveren vrij goede kabels voor een leuke prijs en wanneer je ooit wil up graden kan je ook bij diezelfde merken terecht en dat is misschien wel leuk/makkelijk
ik zou je bij deze ook maar gelijk een paar opties geven van een paar kabels
wat die scart betref kun je dus kijken bij oehlbach of gelijk voor een zeer goede kabel van qed zodat je daarmee gelijk klaar bent
die van qed heefd een zeer goede pasvorm zodat de kabel goed blijf zitten ondanks het gewicht
deze ziet er ook heel mooi uit(ik heb m zelf ook)
prijzig is ie wel met zo,n 100 euro,maar zoals gezegd ben je dan wel gelijk voor altijd klaar wat deze kabel betref
goedkoper is dus om bij oehlbach te kijken
dan de interconnects
vdhul begin eigenlijk niet zo laag met de prijzen
voor een leuke kabel zit je al gauw aan de 109 euro(the d-102III hybrid)
in deze is het misschien beter om bij qed te kijken
de qunex1 kost 35 euro
de qunex2 kost 46 euro en dit is een hele goede kabel
duurder hebben ze ook maar dat kan altijd nog
voor een optische kabel hebben ze de qunex ot en kost 57 euro
voor de optische heefd vdhul de optocoupler(50 euro)en dit is ook een zeer goede
ok ik ga zo verder nu ff eten ;)

Johan van den D.
08-10-2002, 18:02
eten en typen tegelijk hhhmmmm:(
goed gaan we weer naar de speakerkabels
ook hier weer vdhul met de snowline en de clearwater(4 en 6 euro/mtr)
mooie goed kabels waar je lang mee vooruit kunt
iets beter is de cs-122 hybrid(12 euro/mtr)maar die begin al wat te kosten
bij qed heb je dus de volgende om mee te beginnen en dus lang mee vooruit kan
de micro,original en de silver anniversary(2.30,4.60 en 8.10 euro/mtr)
dit zijn dus ook zeer zeker goede opties en ook hier weer geld dat je ook goed bij oehlbach en monster terecht kan
dan heb je inderdaad ixos nog die goede kabels lever maar over het algemeen niet echt goedkoop is
mocht je hieruit nog vragen hebben vraag ze gerust;) en misschien dat patrick nog een paar goede opties weet en wie weet kan ie het wat meer vanuit een technisch standpunt gezien uitleggen
hij verwoord het over het algemeen wat meer vanuit de technische kant en zet het dan duidelijk hier op het forum(y)
je ziet dat het dus niet echt goedkoop gaat worden maar nogmaals liever wat doorsparen dan teveel besparen op je kabels
je kunt ze toch ook in etappes kopen
ikzelf denk dat dit hele goede kabels zijn gezien de hardware die je wil gaan kopen:cool:
qed en vdhul hebben hierin ook mijn voorkeur(kwaliteit/prijs verhouding)
wat die profigold betref
dat merk moet je meer zien als een goede standaard kwaliteit kabel
niet dat het slecht is hoor maar deze kwaliteit hoort minimaal iedereen aan zijn spullen te hebben hangen
kan overigens wel een optie voor je zijn als je budget dus te krap is maar in dat geval kan je naar mijn mening beter bij oelhbach kijken
trouwens heb je zelf nog suggesties waar je aan dacht en welke prijzen(daar hangt alles van af natuurlijk):cool:

John
08-10-2002, 18:06
goh....
weer wat wijzer....

Martijn van Leeuwen
08-10-2002, 21:10
dank jullie allen voor jullie adviezen. voor diegene dienog niet weten wat ik ga kopen/heb gekocht:
receiver: Pioneer VSX-811D
dvd: pioneer dv-454
boxen: canton MX-10 (nu zeggen jullie zeker dat ik betere boxen had moeten nemen ..... let op: 1) ben nog een beginner 2) let nu nog op functionaliteit en geschiktheid in kamer 3) moet nu ook rekening houden met mening van mijn vrouw nu we ca. 3 maanden zijn getrouwd :) :) haha

als tv heb ik nog een samsung tv (72 cm), helaas geen breedbeeld maar die gaat er zeker aankomen. denk alleen nog niet zo snel daar ik deze nog maar 2 jaar heb.

en voor j.vandool: ik had geen enkel idee wat voor soort bekabeling ik nodig zou hebben (geld is geen probleem. moet alleen wel letten op praktische problemen.. zoals het werwerken van kabels via plinten en kabels via d emuur laten lopen (en wegwerken) dus wil daar niet te grote kabels kwijt.

ik ben voor mijzelf een tekening aan het maken wat voor kabels ik allemaal nodig heb... jullie hebbenhet over interconnects... ik neem aan dat dit kabels zijn tussen bijv. receiver en subwoofer of receiver en dvd/video. gaat er overigens ook een kabel van de receiver naar de tv ? dacht zelf van niet.\nu wil ik zowel video als dvd op mijn tv aansluiten. heb echter maar 1 scard aansluiting op mijn tv ? hoe verder ? is er een andere mogelijkheid om dan die video op mijn tv aan te sluiten ?

alvast bedankt voor jullie antwoord.

groeten

Patrick vdB
08-10-2002, 22:58
boxen: canton MX-10 (nu zeggen jullie zeker dat ik betere boxen had moeten nemen .....

Waarom zouden wij dit moeten zeggen? Het gaat erom dat jij ze goed vind klinken dus;)

Er is al een hoop advies gegeven en een aantal merken zijn al de revu gepasseerd. Echt veel valt er eigenlijk niet meer aan toe te voegen maar ik kan het toch niet laten:D

dvd-speler - tv : De genoemde QED Sqart-kabel (ga meteen voor de rgb-only) is hiervoor een hele mooie kabel. Een van de kabels welke je niet vaak zult vervangen dus meteen een goede kopen is zeker aan te raden.

dvd-speler - receiver : Een digitale interlink kan veel verschil uitmaken. Dit zal waarschijnlijk wel een kabel worden waarmee je wat kunt experimenteren maar de genoemde Eichmann is al een heel mooi begin (en mischien wel een blijvertje. In deze prijsklasse een hele mooie kabel welke ook de concurrentie met duurdere kan weerstaan. Overigens kun je de kabel bij ITC (link van Bjorn) 10 dagen op proef krijgen). Qed kan schel klinken in het hoog (doorgaans niet zo'n goede combinatie met de japanse klankkleur) vdHul daarintegen kan wat donker klinken.

receiver - luidsprekers (incl. de interconnect voor de sub) : Ga niet meteen voor duurdere luidsprekerkabels. Luister eerst naar de set-up en bepaal op welke vlakken verbeteringen aangebracht kunnen worden. Een huismerk van een hifi-zaak voldoet de eerste tijd goed. Later kun je dan met gemak andere kabels uitproberen maar creeer eerst een referentiekader (dmv standaardbekabeling) voor jezelf. Dit zal de keuze voor de juiste luidsprekerkabels vergemakkelijken (wil je overigens mooie en platte luidsprekerkabels dan zou je eens kunnen kijken naar Nordost).

Doorgaans wordt aangeraden om 10 a 20% van het totale budget te spenderen aan bekabeling (zo zit je qua prijsklasse op gelijk nivo met de apparatuur).

Doe het vooral rustig en probeer veel te beluisteren (er zijn best winkels welke je luidsprekerkabels en interlinks als demo willen meegeven).

Succes

Mvrgr

Patrick

Martijn van Leeuwen
09-10-2002, 08:11
Patrick,
natuurlijk is het zo dat ik het uiteindelijk moet uitproberen maar ik heb gewoon geen idee welke merken er op de markt zijn. als een hifi-zaak zegt dat ik in mijn situatie voor qed moet gaan zal ik daar toch een klein beetje vanuit moeten gaan (omdat ik dus een leek ben). nu ik alle adviezen van jullie heb gehoord kan ik met een kar achter mij de hifizaak binnen en aangeven wat ik wens. Op die manier kan hij mij niet "te grazen " nemen met te dure kabels. That is way :) :) :) :)

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.

Johan van den D.
09-10-2002, 13:49
Op die manier kan hij mij niet "te grazen " nemen met te dure kabels. That is way :) :) :) :)


en zo is het:)
de door mijn genoemde kabels zijn alleen gemakkelijk weg te werken indien je dit zou willen
ikzelf heb inderdaad ook een interconnect van de tv naar de receiver lopen
wanneer er een film op tv is beluister ik deze zo via mijn receiver af
zijn er wel wat audiozaken bij jou in de buurt?en ben je daar al eens wezen kijken?

Martijn van Leeuwen
09-10-2002, 15:18
Ik woon zelf in Den Haag en daar heb je natuurlijk de bekende Stuut & Bruin. Voor de rest weet ik het niet zo. Echter tegen de tijd dat ik de kabels (en dan heb ik het over luidsprekerkabels echt nodig heb (want dan ga ik die pas officeel installeren) woon ik in Culemborg. en tja, wat daar zit ... geen idee ? Maar tegen die tijd informeer ik wel even verder.
Wat ik natuurlijk nu al wel kan kopen zijn de kabels tussen receiver, dvd, video en tv. en dat kan ik bij de gerennomeerde Stuut & Bruin doen. Tenzij andere lieden denken dat ik bij de MM ook goed terecht kan ? Want die hebben we natuurlijk ook. Kun je bij de MM ook goed terecht voor interconnects ?

Patrick vdB
09-10-2002, 15:37
Martijn,

Ligt een beetje aan het filiaal, sommige hebben bv Oelbach in het assortiment en andere weer niet. Doorgaans kan een Hifi-zaak (zoals Stuut&Bruin) je veel beter adviseren en hebben zij tevens meer merken in hun assortiment (of zijn altijd in staat om merken te bestellen).

Mvrgr

Patrick

Johan van den D.
09-10-2002, 15:46
Tenzij andere lieden denken dat ik bij de MM ook goed terecht kan ? Want die hebben we natuurlijk ook. Kun je bij de MM ook goed terecht voor interconnects ?
zou ik dus niet doen
ga bij een goede hifi zaak en niet zo,n all round zaak met dito verkopers:)

Martijn van Leeuwen
09-10-2002, 17:09
Dan weet ik wat mij te doen staat. thanks voor al jullie adviezen.
thread kan wat mij betreft gesloten worden.

Johan van den D.
09-10-2002, 17:15
thread kan wat mij betreft gesloten worden.
hoeven niet gesloten te worden
dat worden er al genoeg
misschien hebben andere leden in de nabije toekomst ook nog tips voor elkaar die ze hierzo kwijt kunnen
en zo,n thread als deze ziet de crew toch wel graag lijk mij,kwa inhoud dan

Christiaan Sauer
09-10-2002, 17:40
Ik ben blij als deze (iig de komende tijd) nog niet gesloten word, want ik kan mijn voordeel hier ook nog wel even doen:D
Wat mij nou heel erg verbaast is: de een zegt dat ik met mijn set ECHT NIET aan betere kabels moet gaan denken, terwijl dezelfde personen wel weer vertellen dat je 10/20% van je totale set aan kabels moet uitgeven.
Begrijp me niet verkeerd, ik val hier niemand aan:) , maar het valt me gewoon op.
Ik zit nu namelijk met de pioneer dv-444 en vsx-c300 (de receiver), en de bijpassende boxen.
Zoals j.vandendool ea weten denk ik er over om betere fronts te kopen.
Is het in dit geval ook zo'n beetje noodzakelijk om hier andere kabels voor te kopen? Het zijn speakers van ongeveer 100 watt, en eventueel kun je ze biwiren. Nu weet ik wel van genoemden dat ik dat dus niet moet doen, maar over herbekabeling is het me niet helemaal duidelijk geworden zoals wel duidelijk zal zijn;) .
Met deze eventuele speakers erbij, en even uitgaande van 15% voor bekabeling zou ik uitkomen op
(999+(2*149))*0,15= 194.55 euro aan kabels.
Nu heb ik dus de genoemde Profigold scart to scart en de Profigold subkabel.
Moet ik deze upgraden met de komst van een nieuwe tv, en over het algemeen gesproken, moet ik dus die speaker kabels vervangen?
(sorry, ben nogal moe vandaag, dus het verhaal is een beetje onduidelijk geworden;) )
Als iemand dus nog weet wat ik bedoel en wat de vraag is en was, dan hoor ik graag nog adviezen.
BvD,
christiaan

Johan van den D.
09-10-2002, 18:35
(
(sorry, ben nogal moe vandaag, dus het verhaal is een beetje onduidelijk geworden;) )
Als iemand dus nog weet wat ik bedoel en wat de vraag is en was, dan hoor ik graag nog adviezen.
BvD,
christiaan
:D ok we gaan het proberen
10/20% zijn maar richtlijnen
ikzelf ben van mening dat als je nieuwe speakers koop je er ook gelijk de kabels bij moet nemen
goede danwel betere kabels dan de huidige je je nu heb
anderen zijn weer van mening dat je dit dus juist niet moet doen en eerst met je oude kabels werken
en dan na verloop van tijd de kabels dus vervangen zodat je dan beter het verschil kunt horen
zit ook wat in maar dat andere heefd dus mijn voorkeur(speakers en kabels tegelijk)
pas wanneer je op een veel hoger nivo kom dan is het inderdaad verstandig om dit dus wel apart te gaan doen,om inderdaad de verschillen te horen(ook tussen de div.kabels onderling)
het aantal watts maak hierin niet uit en biwiren zou ik ook niet doen
zoiets is meer iets voor een eveneens hoger nivo
die kleine 200 euro waar je het over heb heb je echt wel nodig denk ik wil je redelijke kabels hebben(denk zelf nog iets meer zelfs maar ook dit moet je met de spullen die je nu heb niet overdrijven)
de profigold,s zijn leuke standaard kabels en deze zou ik dus zeer zeker naar een iets hoger nivo brengen
dit geld eigenlijk voor alle kabels dus zowel de scart,interconnects,speaker-kabels en zeker ook die sub kabel
dus mijn advies is wanneer je iets van hardware vervangt dat je dan ook gelijk de kabels mee moet nemen
(sommigen denken hier dus juist andersom over maar dat is eigenlijk voor een wat hoger nivo voorbehouden danwel zinvol
nu volstaat het gewoon om een betere kabel te nemen dan je nu heb en dit kan dus van de div.merken zijn(monster,qed,vdhul,ixos en zeker ook oehlbach is een goede voordelige kabel
dit is dus mijn advies zoals ik het zelf zou doen/gedaan heb
ook ik zou graag horen of iemand anders hier nog een andere danwel aanvulling op heefd
;)

Christiaan Sauer
09-10-2002, 22:03
dank voor de uitleg.
Ik denk idd dat ik toch maar meteen de speaker kabels gelijk vervang met het kopen van mijn speakers (heb helaas nog niet de tijd gehad om te luisteren, maar ja, dat komt nog wel: heb morgen tenslotte een natuurkunde toets....., nog niet kunnen leren:( :( :( :( wat een groot probleem gaat opleveren. Maar dat terzijde).
Zijn er nog kabels die specifiek goed passen bij Tannoy en Pioneer, of kan hier in principe elke kabel wel bij? er zijn er dus geen die niet matchen?
En, wat zijn nu goede scart to scart kabels (RGB only) voor een prijs die laten we zeggen tot max 100 euro gaat? (kan ik die mooi meteen met een nieuwe tv kopen: mijn huidge kan namelijk geen rgb aan).
En voor optische kabels: welke merken zijn daar nu goed in? Mijn huidge was 10 euro de meter, en is een onbekend merk. Wel een stuk dikker (en ook wel beter) dan de standaard pioneer kabel, maar dus: wat zijn hier goede kabels voor?
Alvast bedankt voor de hulp!

ps, wat zijn goede (niet krankzinnig dure) subwoofer kabels? Ik heb geen idee van de prijzen, maar die van mij was dus een profigold van 20 euro voor 3 meter. Zijn goede kabels heel veel duurder? en merk ik dat verschil nog terug in een gewone set?)

Johan van den D.
10-10-2002, 14:11
ok
welke juist heel goed bij tannoy of pioneer passen zou ik zo niet weten nee
dat weet de goede hifi zaak wel een beetje als het goed is
een goede scart tot 100 euro??
dan zou ik toch gaan voor die QED,is wel iets duurder maar dan heb je ook gelijk een van de beste op de markt(dacht 109 euro)
wat die optische betref zou ik je kunnen adviseren om de vdhul te nemen
the optocoupler heet dit mooie kabeltje en kost zo,n 50 euro
deze ziet er ook nog eens mooi uit
voor die sub-kabel kan je kijken bij monster,qed,ixos of vdhul
reken dat je voor een redelijke kabel dan zo tussen de 40 a 70 euro kwijt ben
duurder kan natuurlijk ook maar dit is met de spullen van jou niet echt een noodzaak
dus voor zo,n 200 euro ben je al een eind op weg
dan krijg je nog je speaker kabels en de interconnects;)
dus nogmaal met een gewone set niet teveel overdrijven met je kabels
de kabels/prijzen die ik voorstelde lijken me dan ook wel reeel in de set:)

scorpion69
10-10-2002, 15:10
ok
welke juist heel goed bij tannoy of pioneer passen zou ik zo niet weten nee
dat weet de goede hifi zaak wel een beetje als het goed is
een goede scart tot 100 euro??
dan zou ik toch gaan voor die QED,is wel iets duurder maar dan heb je ook gelijk een van de beste op de markt(dacht 109 euro)
wat die optische betref zou ik je kunnen adviseren om de vdhul te nemen
the optocoupler heet dit mooie kabeltje en kost zo,n 50 euro
deze ziet er ook nog eens mooi uit
voor die sub-kabel kan je kijken bij monster,qed,ixos of vdhul
reken dat je voor een redelijke kabel dan zo tussen de 40 a 70 euro kwijt ben
duurder kan natuurlijk ook maar dit is met de spullen van jou niet echt een noodzaak
dus voor zo,n 200 euro ben je al een eind op weg
dan krijg je nog je speaker kabels en de interconnects;)
dus nogmaal met een gewone set niet teveel overdrijven met je kabels
de kabels/prijzen die ik voorstelde lijken me dan ook wel reeel in de set:)

Ik had zelf al goede kabels (Electrocompaniet) en was er zeer tevreden over. Mijn speakers hebben echter een mogelijkheid voor biwire en ook al was dat avontuur compleet mislukt met Ixos-kabels, toch wilde ik het nog een keertje proberen.. Andere (bi-wire)kabels op proef en het resultaat was echt verbluffend! Schitterend laag en mooi hoog terwijl ik toch al niet hoefde te klagen. M.a.w. andere kabels proberen kan wel degelijk een goede oplossing zijn.

Johan van den D.
10-10-2002, 15:26
andere kabels proberen kan wel degelijk een goede oplossing zijn.
had ik gezegd van niet ??nee toch?
voor wie mijn advies is die moet nog beginnen
die start dus nog standaard kabeltjes(of zo goed als)
daarvoor heb ik hem dus diverse voorbeelden en advies gegeven
mocht ie na verloop van tijd weer wat beter willen dan krijg je dus zulke dingen als jij nu gedaan heb met ook zulke ervaringen
het wel of niet werken van iets nieuws
maar met de kabels die ik m voorstelde kan ie voorlopig een hele lange tijd vooruit
hij zou dus waarschijnlijk eerst zijn receiver/dvd speler of boxen up graden
en daarna weer naar andere/betere kabels gaan kijken
wat ik ook gezegd heb over de optie bi-wire is dat ie dat nog niet moet doen
o,a in verband met de kosten en het lijk me verstandiger om eerst een tijdje op de normale manier te spelen
vaak verwachten mensen teveel resultaat van biwire
dan is het vaak een teleurstelling(zoals in jou geval ook met de eerste poging )
en met het nivo van zijn spullen(niet dat het slecht is hoor)is de kans groot dat je er geen baat bij heb om biwire toe te passen

is al moeilijk zat om een normale goed klinkende systeem samen te stellen zonder zulke dingen als biwire toe te passen
dat bedoelde ik te zeggen maar ik kraak dat biwire zeer zeker niet af
je moet het alleen doen als je al tevreden met je set ben en op zoek naar de puntjes op de i
ikzelf ga het zeker ook nog weer eens proberen dat biwire maar eerst andere speakers
ik hoop dat het nu wat duidelijker is wat ik bedoelde

:bier:

scorpion69
10-10-2002, 15:28
had ik gezegd van niet ??nee toch?

Had je ook niet gezegd, maak je niet ongerust. Ik wilde alleen maar benadrukken dat verschillende kabels ontzettend veel verschil kunnen uitmaken hoe het uiteindelijk klinkt. :bier:

Johan van den D.
10-10-2002, 15:59
Had je ook niet gezegd, maak je niet ongerust. Ik wilde alleen maar benadrukken dat verschillende kabels ontzettend veel verschil kunnen uitmaken hoe het uiteindelijk klinkt. :bier:
oh ik schrok al:D dacht dat ik nu al demend aan het worden was(zou best kunnen hoor daar niet van:D :D )
maar inderdaad,de kabels onderling kan wel degelijk veel uitmaken ja
sommigen onderschatten dit dus wel degelijk
maar de rest van je hardware moet er natuurlijk ook wel naar zijn wil je echt de veschillen optimaal benutten
maar voor degene die net beginnen denk ik dat ik toch wel goede degelijke kabels als voorbeeld heb gegeven voor een niet al te hoge prijs
wanneer ze dit dus wel zouden willen in de toekomst is het ook leuk dat je eventueel ook bij dezelfde merken terecht kan
:)

Christiaan Sauer
10-10-2002, 17:02
Ok, ik geloof dat er in mijn afwezigheid bijna een derde wereld oorlog was uitgebroken :D :D, maar nu die weer over is (veel verder dan koud kwam die geloof ik niet (6) zal ik eens zeggen wat ik te zeggen heb: niet dat het veel is, of echt belangrijk, maar here he go's
Ben net weer bij de winkel geweest van die Tannoy speakers, en ik heb weer staan luisteren. Heb er nu eens de Mx1 naast laten zetten, en idd, ze kosten 50 euro per stuk minder, maar ze klinken ook wel evne 50 keer minder:eek: .
Nu heb ik afgesproken dat ik zaterdag eind van de middag de speakers ga ophalen, en dan kan ik ze tot dinsdag thuishouden.
Lijkt me een zeer strak plan:bier: .
ik heb meteen nog even wat navraag gedaan voor kabels en prijzen, en ik heb een Profigold laten bestellen (had eentje betaald, was al buiten, en toen bedacht ik me dat ik niet 1 meter nodig had, maar 1.5).
Ik weet hoe jullie over Profi denken, maar hoor ik het verschil tussen Profi en andere merken? Qua prijsklasse zit het vrijwel op hetzelfde: ook half de 50.
Nu over subwoofer kabel: zij zelf sluiten nooit iets aan op de sub-out van de receiver, maar sluiten de subwoofer aan op de frontuitgangen, en sluiten de fronts aan op de subwoofer. Dit zou een wereld van verschil uitmaken volgens hem: snellere reactie, beter geluid, etc. Klopt dit, of is dit bull??
En als het beter is: hoe sluit je het precies aan, want hij liet het wel even zien, maar dat gig me even te snel.
Bedankt alvast.

EDIT

Ik vroeg me nog even af: wat is nu precies een Hi en een Low ingang (uitgang?) op je sub? En wat moet je waar en wanneer aansluiten? Allemaal adracadabra voor me. :D

scorpion69
10-10-2002, 17:08
oh ik schrok al:D dacht dat ik nu al demend aan het worden was(zou best kunnen hoor daar niet van:D :D )
maar inderdaad,de kabels onderling kan wel degelijk veel uitmaken ja
sommigen onderschatten dit dus wel degelijk
maar de rest van je hardware moet er natuurlijk ook wel naar zijn wil je echt de veschillen optimaal benutten
maar voor degene die net beginnen denk ik dat ik toch wel goede degelijke kabels als voorbeeld heb gegeven voor een niet al te hoge prijs
wanneer ze dit dus wel zouden willen in de toekomst is het ook leuk dat je eventueel ook bij dezelfde merken terecht kan
:)

Sorry ik had het verkeerde berichtje ge-quote. Zie het nou pas. Nu begrijp ik je reactie ook iets beter. :)

Johan van den D.
10-10-2002, 17:19
Sorry ik had het verkeerde berichtje ge-quote. Zie het nou pas. Nu begrijp ik je reactie ook iets beter. :)
geef niks:bier:

Johan van den D.
10-10-2002, 17:31
maar hoor ik het verschil tussen Profi en andere merken?
Nu over subwoofer kabel: zij zelf sluiten nooit iets aan op de sub-out van de receiver, maar sluiten de subwoofer aan op de frontuitgangen, en sluiten de fronts aan op de subwoofer. Dit zou een wereld van verschil uitmaken volgens hem: snellere reactie, beter geluid, etc. Klopt dit, of is dit bull??
En als het beter is: hoe sluit je het precies aan, want hij liet het wel even zien, maar dat gig me even te snel.
Bedankt alvast.


dit kan iedereen horen,alleen een leek weet niet waar ie naar luister dus zeg ie al gauw dat ie de verschillen niet hoord
het advies wat je heb gekregen moet je dus niet doen
in de meeste gevallen klink dit dus niet beter
die receivers van tegenwoordig hebben niet voor niets een sub-out
alleen het geluid wat dan bedoeld is voor de sub word dan ook door de sub versterkt
de andere speakers worden dan gewoon door je receiver versterkt zoals het hoord
dit lever gewoon een beter kwaliteit dan alle speakers via je sub
het signaal moet dan ook weer een langere weg afleggen
doe dit dus niet
ikzelf heb nog nooit betere prestaties gehoord op deze manier
maar ook dit zou je dus zelf moeten beoordelen en ervaren
het kan natuurlijk allemaal wel maar dat is dus niet mijn favoriete manier
en waarom zou je het zo doen als je receiver alle nodige uitgangen al heeft
moet je die vent dus eens vragen of ie het op beide manieren wil laten horen
kleine moeite voor een goede audiozaak

Johan van den D.
10-10-2002, 19:33
ik heb de beschrijving van mijn sub er even op nagelezen
ook hierin staat dus als eerste keus om de sub gewoon via de sub pre out van je receiver aan te sluiten
ook zonder Y splitter
als tweede keus en dan alleen wanneer je ,,geen,,sub pre out heb op je receiver heb is dus om je frontkanalen te gebruiken
maar dit heefd dus duidelijk niet de voorkeur blijk wel
is hier iemand die het wel op deze manier doet of doet iedereen het via de sub pre out??

Christiaan Sauer
10-10-2002, 22:10
moet je die vent dus eens vragen of ie het op beide manieren wil laten horen
kleine moeite voor een goede audiozaak

klein probleempje hierbij:
ze hebben niet eens eens subwoofer kabels (vroeg of die een goeie had liggen, maar toen vertelde die dat ie altijd zijn subwoofers op deze manier aansloot):( (6)
Voor de rest: bedankt voor het advies, weet ik tenminste dat ik niet nog meer kabels door mijn huis heb slingeren (probeer ze allemaal weg te werken, maar achter je meubel blijft het toch een enorme puinhoop van kabels helaas:(
Weet je nog een goede sub-kabel voor me? Liefst dus niet te duur, maar ook weer niet te simpel (ivm het toekomstige upgraden van mijn huidige)

Martijn van Leeuwen
11-10-2002, 11:50
Jongens (m.n. patrick/mister vandendool,)

Ik heb vandaag dan een scart to scart kabel gekocht. Van QED. Dan maar gelijk goed doen denk ik zo. van dvd-receiver heb ik een van oehlbach gekocht.
nu nog de rest !! nogmaals bedankt voor jullie adviezen

Christiaan Sauer
11-10-2002, 12:42
Nog maar eens een vraagje.
Mijn scart to scart wordt dus een qed of oelbach (rgb only), en dan heb ik nog een kabel nodig voor mijn tv naar mijn receiver.
Alleen: ik kan geen scart meer kwijt in mijn receiver. Dus moeten het tulpstekkers worden. Zijn er dan nog andere merken die ik in overweging moet nemen? En zoja, welke mogen dat zijn?
BvD, christiaan:D

Martijn van Leeuwen
11-10-2002, 14:46
na het bekijken van de ques scart-kabel blijkt dat dit geen rgb-only is maar een "fully wired"-kabel. (AV 2110) nu gaf een adviseur bij de winkel aan dat je via je dvd kunt aangeven dat je alleen rgb-only wilt hebben. is daar iets van waar en zo nee, zit er ECHT zo veel verschil in een rgb only en die ik heb ? is het werkelijk de moeite waard om deze om te ruilen of kan dit geen kwaad en deze dus behouden ?

(ik zou volgend internet een av41.. moeten hebben).

Christiaan Sauer
11-10-2002, 17:02
Ik weet het niet zeker, maar was het niet zo dat bij een RBB only niet alle pinnetjes bezet, en bij een "gewone" scart kabel wel. En dit zou weer verschil in qualiteit moeten hebben? Of zo iets?:D
Nou, ik laat het maar aan iemand anders over om het precies te vertellen, maar ik dacht dat het in deze richting zit(6)

Johan van den D.
11-10-2002, 18:06
Weet je nog een goede sub-kabel voor me
ok wat vind jij niet te duur??
maar hier een paar opties
een vdhul the bay c5 sub,deze gebruik ikzelf nu ook en tot nu toe beval ie prima(voorlopig geen up grade nodig dus)
qed qunex2,en dan een enkelvoudige versie (normaal een set)
ixos 1141 gamma audition subwoofer of iets goedkoper de ixos 1081 twisted subwoofer
monster ihp-y-1f of de mb 100sw
dit zijn dus een paar opties die ikzelf kan advieseren
deze kosten alleen tussen de 30 en 65 euro dus dat val wel mee

vaag dat die zaak geen sub-kabels verkoop,ook al doen ze hetzelf niet met die kabels,dan moet je ze toch nog wel verkopen lijk me
:)

Johan van den D.
11-10-2002, 18:15
Jongens (m.n. patrick/mister vandendool,)

Ik heb vandaag dan een scart to scart kabel gekocht. Van QED. Dan maar gelijk goed doen denk ik zo. van dvd-receiver heb ik een van oehlbach gekocht.
nu nog de rest !! nogmaals bedankt voor jullie adviezen
wat is die oehlbach voor kabel,interconnect of een optische
mooie kabel he die qed,mooie blauwe kleur
hoe beval de kwaliteit je tot nu toe
dit is een van de beste tot nu toe op de markt dus daar hoef je je eigen geen zorgen meer om te maken;)
kost ook wel wat euro,s maar de pasvorm is ook perfect
hij blijf stevig op z,n plaats zitten en dat is ook wat waard

Johan van den D.
11-10-2002, 18:17
Nog maar eens een vraagje.
Mijn scart to scart wordt dus een qed of oelbach (rgb only), en dan heb ik nog een kabel nodig voor mijn tv naar mijn receiver.
Alleen: ik kan geen scart meer kwijt in mijn receiver. Dus moeten het tulpstekkers worden. Zijn er dan nog andere merken die ik in overweging moet nemen? En zoja, welke mogen dat zijn?
BvD, christiaan:D
gewoon de eerder genoemde merken
vdhul,qed,monster,ixos,oehlbach,supra
de welbekende merken die zijn ook nog te betalen:)

Christiaan Sauer
11-10-2002, 18:30
Mooi zo, mooi zo.
Wat is het leven toch weer mooi (afgezien dat ik voor school moet werken, maarja, dat is ook maar 4 jaartjes:D :D , en ik doe het vrijwillig). Het leven is zo mooi omdat het strax weer gezellie gaat worden, en vooral omdat ik Pearl Harbor D.C./Eyes Wide Shut en 2001 A Space Odyssey in mijn profiler erbij heb staan vanaf nu:D .
Voeg daaraan toe dat ik een vrij goeie (tamelijk zware) en vooral errug zwarte granieten tegel op de kop heb kunnen tikken (eerste hands), voor slechts 20 (ja, TWINTIG) euro.
Nu jij weer:D :D :D Nee, geintje: hij is dan wel maar 20 euro, maar het was restafval, en niet gepolijst aan de zijkanten.
Nu weer even over pluggen: ik ben wezen vragen voor spikes, maar ze hadden er alleen waarbij je in je sub moest boren, en ze hadden ander soort voor 64 euro (het voordeel van de plaat ben je dan meteen weer kwijt:( ).
Welk merk gebruiken jullie, en wat kosten die voor een setje van 4?
Alvast bedankt, en een vrolijke avond nog!

Johan van den D.
11-10-2002, 18:36
na het bekijken van de ques scart-kabel blijkt dat dit geen rgb-only is maar een "fully wired"-kabel. (AV 2110) nu gaf een adviseur bij de winkel aan dat je via je dvd kunt aangeven dat je alleen rgb-only wilt hebben. is daar iets van waar en zo nee, zit er ECHT zo veel verschil in een rgb only en die ik heb ? is het werkelijk de moeite waard om deze om te ruilen of kan dit geen kwaad en deze dus behouden ?


maak je geen zorgen,je kunt gewoon deze kabel houden
theoretisch kan een full wired iets meer storing geven/oppikken dan een rgb only
dit omdat er meer draadjes doorlopen die in jou en mijn geval overbodig zijn
de kans dat ie inderdaad iets wat aan storing geef is zo klein dat dit te verwaarlozen
dit komt omdat de kwaliteit van de kabel al zo goed is dat dit vrijwel uitgesloten is
ikzelf heb ook die full wired en ben er zeer tevreden over
je heb RGB en daar gaat het om
of je dit ook via je speler kunt instellen weet ik niet
bij mij kun je kiezen tussen RGB aan/uit dus dat is makkelijk
geen zorgen maken dus en gewoon deze houden en er van genieten
je heb een 1 meter scart zie ik
:bier:

Johan van den D.
11-10-2002, 18:48
Voeg daaraan toe dat ik een vrij goeie (tamelijk zware) en vooral errug zwarte granieten tegel op de kop heb kunnen tikken (eerste hands), voor slechts 20 (ja, TWINTIG) euro.
Nu jij weer:D :D :D Nee, geintje: hij is dan wel maar 20 euro, maar het was restafval, en niet gepolijst aan de zijkanten.
Nu weer even over pluggen: ik ben wezen vragen voor spikes, maar ze hadden er alleen waarbij je in je sub moest boren, en ze hadden ander soort voor 64 euro (het voordeel van de plaat ben je dan meteen weer kwijt:( ).
Welk merk gebruiken jullie, en wat kosten die voor een setje van 4?
Alvast bedankt, en een vrolijke avond nog!
heel mooi voor je dat je zo,n tegel heb
hoe groot en hoe dik is deze tegel,hoe dan ook geen geld(y)
die spikes waar je bij moet boren moet je niet nemen
gewoon spikes die je eronder kunt plakken
mijn setje van 4 waren iets van 27 euro ofzo
deze zijn speciaal voor subs ontworpen(niet zo hoog dus)
ze zijn verstelbaar en hebben ook schijfjes voor onder de spikes
vrij dikke schijfjes overigens(schat zo,n 8mm)
je kunt ook kijken bij het postorder bedrijf CONRAD
staat ook op internet en je kunt een catalogus aanvragen,staan veel leuke dingen in

Martijn van Leeuwen
11-10-2002, 19:08
maak je geen zorgen,je kunt gewoon deze kabel houden

Weet je wat het is ? Ik heb de receiver en dvd nog niet eens. ik kon gewoon niet langer wachten met kopen (of ist slim is zien we dan wel weer). de kabel van oehlbach blijkt een kabel voor de subwoofer te zijn. een coax in dit geval van 3 meter. de nf subwoofer van oehlbach !!! m.a.w. ik moet dus morgen weer even op pad voor een coax voor de dvd-reciever verbinding. ach, dat is wel leuk om te doen... heb kunnen regelen dat als het niet bevalt ik dit kan ruilen maw er is niets aan de hand !!!
en inderdaad de kabel is 1 meter. dat is voor mij voldoende. als blijkt dat dit niet voldoende is kan ik deze over 2,5 maand weer ruilen. ook kunnen regelen.

Johan van den D.
11-10-2002, 19:18
Weet je wat het is ? Ik heb de receiver en dvd nog niet eens. ik kon gewoon niet langer wachten met kopen (of ist slim is zien we dan wel weer). de kabel van oehlbach blijkt een kabel voor de subwoofer te zijn. een coax in dit geval van 3 meter. de nf subwoofer van oehlbach !!! m.a.w. ik moet dus morgen weer even op pad voor een coax voor de dvd-reciever verbinding.
oke dan heb je die sub-kabel ook gelijk,hoef je die niet meer te zoeken
die kabels tussen je receiver en dvd speler.....daar kun je het beste een optische kabel voor nemen
ieder geval als het maar een digi kabel is maar de optische heeft gewoon mijn voorkeur vanwege de goede ervaring die ik ermee heb vandaar
ook omdat steeds meer receiver alleen optisch digitaal kunnen ontvangen

Martijn van Leeuwen
11-10-2002, 19:26
daar kun je het beste een optische kabel voor nemen je antwoord verbaast mij een beetje te meer omdat iedereen mij een coax-kabel aanraadt en niet een optische. mijn receiver kan beide hebben dus gedwongen word ik niet. dus optisch denk jij zo ? hoe denken anderen daarover ?

Johan van den D.
11-10-2002, 19:35
je antwoord verbaast mij een beetje te meer omdat iedereen mij een coax-kabel aanraadt en niet een optische. mijn receiver kan beide hebben dus gedwongen word ik niet. dus optisch denk jij zo ? hoe denken anderen daarover ?
theoretisch zou optisch minder in kwaliteit zijn dan coax
zelf betwijfel ik dit of dat wel zo is
bij mijn set kon ik dus totaal geen verschil ondekken
ook niet ten nadele van de coax hoor
beide dus zeer goed maar omdat dus steeds meer receivers alleen optisch aankunnen(waarom dit zo is weet ik ook niet)heefd dit ook mijn voorkeur omdat de kwaliteit in mijn ogen hetzelfde is
dat is dus de reden waarom de meeste coax zouden adviseren maar uit eigen ervaring weet ik dus dat optisch zeker niet een verkeerde keuze is

Alex van den Berg
11-10-2002, 19:47
Optical vs Coaxial digital out (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=9951).... De discussie... ;)

Johan van den D.
11-10-2002, 20:05
Optical vs Coaxial digital out (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=9951).... De discussie... ;)
als je dat leest word het wel duidelijk ja
geen verschil dus;)

Webster
11-10-2002, 20:33
Dat het optische verbindingstype steeds meer gebruikt wordt heeft misschien ook iets te maken met het feit dat het makkelijk aansluiten is. Makkelijker in de zin van dat je hem niet in het verkeerde gaatje kan steken... (zijn van die kleine dingen, maar voor no-knows toch belangrijk, en die zijn in de meerderheid :D )

Een tijdje terug heb ik voor m'n subwoofer een nieuwe kabel gehaald bij Correct: 5 meter voor e27,50 van het merk Golden Note. Dit is zeker ook zo'n vaag en wazig (huis) merk zoals dat profigold waar jullie het over hebben?

Alex van den Berg
12-10-2002, 03:34
Ik ben de afgelopen tijd op elektronisch gebied regelmatig bezig met digitale audio verbindingen. Ondertussen heb ik converters gebouwd en op dit moment ben ik bezig met een schakelkast voor o.a. digitale audiosignalen... met optische en coaxiale in- en uitgangen... Het geheel op afstand te bedienen.

Als ik wat tijd over heb, dan zal ik eens proberen een foto van mijn oscilloscoop te maken. Op kanaal 1 de coaxiale ingang en op kanaal 2 het signaal na optische overdracht.... Dus;

Signaalweg:
Coax in -> Optisch uit -> glasvezel -> Optisch in --> Coax uit

Oscilloscoop:
Coax in op kanaal 1 en Coax uit op kanaal 2.

Als het goed is, kunnen we dan precies zien of en hoe het signaal vervormt... en conclusies trekken over de invloed op het signaal.

Misschien zelfs wel leuk voor een nieuw DVD.nl achtergrond artikel... Maar goed... voorlopig heb ik even geen tijd voor deze experimenten... ;)

Johan van den D.
12-10-2002, 07:41
Een tijdje terug heb ik voor m'n subwoofer een nieuwe kabel gehaald bij Correct: 5 meter voor e27,50 van het merk Golden Note. Dit is zeker ook zo'n vaag en wazig (huis) merk zoals dat profigold waar jullie het over hebben?
beetje hetzelfde verhaal als de profigold
is gewoon een goede standaard kabel zeg maar
maar neem niet weg dat dit voor een hoop mensen voldoende is
zo,n kabel(merk)moet je dus minimaal hebben en moet je mijns inzien er gewoon bijkrijgen wanneer je iets koop:)

Johan van den D.
12-10-2002, 07:44
Als het goed is, kunnen we dan precies zien of en hoe het signaal vervormt... en conclusies trekken over de invloed op het signaal.


kijk,dat zou wel leuk zijn ja
weten we gelijk weer wat meer omtrend het digitaal overdragen van een signaal