PDA

Bekijk de volledige versie : hoeveel vervorming moet je accepteren?



Sjoerd V
09-10-2002, 13:16
hallo,

ik weet dat iedere bb-tv een bepaalde mate van vervorming heeft.
Maar wat is nog subjectief acceptabel te beschouwen?

hoe zou je de vervorming kunnen kwantificeren/meten?
mijn JVC 82 cm heeft last van verticale vervorming links en rechts over een breedte van 20 -25 cm (bolling naar binnen)
al een monteur bij geweest maar voor mij persoonlijk niet acceptabel te krijgen (hij vond het niet echt beroerd).

kromme lantaarnpalen kozijnen en gevels storen mij echt bij kijken dat is toch niet vreemd of wel?
Als ik een schilderij op tv zie zijn de zijkanten van de lijsten echt krom,ik kan me niet voorstellen dat ik dat zou moeten accepteren.
Mijn buurman heeft een vgl baar toestel en dit probleem niet.

In welke zoom mode is de vervorming het beste te beoordelen?

alvast bedankt
Sjoerd

Patrick vdB
09-10-2002, 13:26
Vervorming oftewel een niet kloppende geometrie kun je gemakkelijk bepalen adhv een raster (op de vele calibratie-dvd's zijn wel van dit soort lijn- of puntrasters te vinden). Verlopen de lijnen (punten) recht zowel horizontaal als verticaal of niet?

Het is eigenlijk jammer dat de tv's vaak zo'n slechte geometrie hebben dat dit ook als storend ervaren wordt tijdens bewegende beelden (waarbij een kloppende geometrie altijd lastiger vast te stellen is dan wanneer je de geometrie bekijkt adhv een raster).

Vaak komt een slechte geometrie door een slechte afstelling af-fabriek, soms is het de hardware welke niet goed converteerd. Een goede service-monteur moet in staat zijn om de geometrie via het service-menu aan te passen tot een voor jouw acceptabel nivo (wanneer het een fout in de hardware betreft kan de geometrie veelal niet goed worden aangepast. Het is dan meteen duidelijk dat het een defect betreft).

Mvrgr

Patrick

Sjoerd V
10-10-2002, 08:04
ok,

maar is het meetbaar te maken?
pas dan kun je vaststellen of het binnen (welke ?) marges valt ja dan nee en dus de conclusie trekken dat het apparaat eventueel niet aan de verwachtingen voldoet en dus omgeruild dient te worden.

Groet
Sjoerd

Patrick vdB
10-10-2002, 09:12
maar is het meetbaar te maken?

Krom is krom en recht is recht, er valt weinig te meten;) In hoeverre de klant krom kan accepteren en in hoeverre de fabrikant vind dat krom acceptabel is zijn helaas twee verschillende dingen. De meeste mensen (niet de gemiddelde HT-fanaat maar de gewoon gemiddelde consument) valt het nooit op en dus krijgt de fabrikant weinig klachten. Die enkeling (zoals wij) die erover klaagt wordt dan afgescheept met "het valt binnen de marge". Uiteraard kun je dit aanvechten maar of dit de beste weg is betwijfel ik (omdat je in de minderheid staat), het beste is of een goede tv-monteur vinden of de tv laten calibreren door iemand die er verstand van heeft.

Mvrgr

Patrick

Eric van Ballegoie
10-10-2002, 09:29
Ik heb met mijn vorige breedbeeld TV (Sony) problemen gehad met een brom op het geluid. Gebeld en de monteur vond eigenlijk dat er niets aan de hand was. Ik dacht daar anders over. Gewoon je poot stijf houden en zorgen dat het hun probleem wordt, niet het jouwe. In mijn geval is de TV gerepareerd en werkte hij naar tevredenheid. Lukt dat niet? Gewoon net zo lang blijven omruilen totdat je een goede hebt. Dat recht heb je als consument.