PDA

Bekijk de volledige versie : Subwoofer probleem, of niet...??????



Leo Bax
10-10-2002, 22:00
Ik heb kort geleden een JVC TH-A5R gekocht...nu ik een leek ben met dit soordt dingen vraag ik me af waar ik het beste de subwoofer plaatsen kan. Hij staat nu ergens achter de bank maar als ik nu uit de kamer loopt klinkt het daar veel harder dan binnen. Achter de TV was ook geen goed idee want dan dreunt echt alles mee, ook de kast.

Volgens mij is de subwoofer niet richting gevoelig, maar ik ben benieuwd op jullie reactie.

Jaap Poot
10-10-2002, 22:09
Over het algemeen zijn basgeluiden minder richtingsgevoelig dan het midden en hoog. Echter, net zoals de kreet overal stereo in je huiskamer van bose 10 jaar geleden, is dit ook niet echt waar gebleken. Je sub moet voorin tussen je fronts staan! Echter het luister niet zo nauw als de plaatsing van de centrum en de frontspeakers. Maar geloof me, achter de bank ergens anders in de kamer zal voor je gehoor toch vreemd klinken, daar de basgeluiden vaak toch ook een substantieel onderdeel uitmaken van het geluid uit je frontluidsprekers welke toch ook in een dolby omgeving voor het merendeel het geluid dragen. Dus ik adviseer je om gewoon eens te experimenteren met je sub op een aantal plaatsen en geloof me de plaats voorin zal het meest naruurlijk klinken. groetjes en succes

Johan van den D.
12-10-2002, 08:12
nog een tip
zet de plaats op de luister positie neer (indien mogelijk natuurlijk anders gewoon ergens voorin laten staan)
kruip dan laag over de grond door de gehele kamer,ziet er wel raar uit maar goed:D
de plaats waar de sub dan het beste klink,dus op je knieen en laag bij de grond,zou dus theoretisch de betse plaats zijn voor je sub te plaatsen
echter dit kan dus ook midden in de kamer zijn en dat lijk me niet echt handig,je kan daarom alleen de zijkanten van de kamer afzoeken
wanneer ie dan op die plaats staat moet je m nog goed afstellen en klaar
dit is dus het het kort de manier maar neem er wel even de tijd voor
een sub ergens achter plaatsen kan dus niet de bedoeling zijn want dat merk/hoor je ongetwijfeld direct
probeer dus maar eens en kijk of het werk

Leo Bax
12-10-2002, 10:15
Bedankt voor de reaktie, ik ga het eens proberen allemaal....

CRe8oR
12-10-2002, 10:23
Ik ben het eens met jaap poot

Heb misschien nog een kleine aanvulling op het stereo verhaal (dus niet surround). Een goeie lokatie is aan de binnenkant van je rechter speaker.

Waarom? --> omdat bij het opnemen van muziek de baspartij zich aan de rechterkant bevind.

Mike Philippens
12-10-2002, 11:30
Met de plaatsing moet je ook nog oppassen dat ie niet ergens tegenaan staat te bonken. Het geluid dan. Ik heb het gemerkt met exact dezelfde installatie (zo'n Pioneer combi set met de 444 speler) waar in verschillende ruimtes heel verschillend geluid uit kwam. De sub had precies dat wat jij beschrijft. In die kamer stond de sub minder dan een meter van een houten tafel af en volgens mij krijgt ie zijn eigen dreunen weer keihard terug en gaat daardoor bonken.
Waar je natuurlijk ook op moet letten is of de fase en kantelfrequnetie goed ingesteld staat. Als dat soort dingen af te regelen zijn bij jouw set tenminste.
Dit is in ieder geval mijn conclusie omdat dezelfde set in een andere opstelling het wél perfect doet en daar staat de sub vrij.

Leo Bax
13-10-2002, 10:34
Ik zal dit allemaal vanaag eens proberen. Alles is af te stellen met mijn set dus dan heb ik even wat te doen op deze koude Zondag.

Johan van den D.
13-10-2002, 10:42
Ik zal dit allemaal vanaag eens proberen. Alles is af te stellen met mijn set dus dan heb ik even wat te doen op deze koude Zondag.
en neem er wel de tijd voor anders kom het zeker niet goed
afstellen,luisteren,afstellen,luisteren:D
en net wat je zeg,buiten is het toch ook niks
rondom waar ik kijk heb ik ramen maar overal is het even somber
gewoon lekker wat met je ht rommelen dan maar
heb ik gisteren gedaan,alles afgesteld met een db meter en scheel dus echt wel in het geluid