PDA

Bekijk de volledige versie : 7.1 Ja of Nee



pepperpointt
13-10-2002, 10:10
Hallo DVDFreaks

7.1 ja of nee dat is de vraag
Is het echt stukken beter als 6.1
En blijft het hier voorlopig bij of krijgen we straks 9.1 of zoiets.
Weten jullie hier iets meer over.
Wie heeft ervaring met 7.1 zoja is het ut geld waard?







You're one ugly m#therf#cker (Predator)

Johan van den D.
13-10-2002, 10:24
ben ik dus ook wel benieuwd naar ja
5.1 heb ik zat systemen gehoord maar 6.1 danwel 7.1 heb ik dus nog nooit gehoord
ben dus ook wel benieuwd naar de reacties die hier gaan komen

chino
13-10-2002, 11:11
Hmm, ik weet 't niet, misschien moet ik het eens horen. Maar van de andere kant....Meer is niet altijd beter. Ik had al moeite om 5 speakers fatsoenlijk op te stellen, laat staan 7. Echt grootte verschillen zal het ook niet opleveren denk ik. Beter een goed opgestelde 5.1 installatie, dan een matig opgestelde 7.1 installatie.

Greetz, Martin

Johan van den D.
13-10-2002, 11:25
Beter een goed opgestelde 5.1 installatie, dan een matig opgestelde 7.1 installatie.


dat wel maar als een 5.1 lukt moet een 7.1 ook lukken toch
kwa opstellen zal ik geen probleem hebben

Sander Haarmans
13-10-2002, 12:03
Hallo DVDFreaks

7.1 ja of nee dat is de vraag
Is het echt stukken beter als 6.1

Wie heeft ervaring met 7.1 zoja is het ut geld wa




Ja wat zal ik hierop antwoorden,

Ongeveer 3 kwart jaar geleden was ik van plan om een HT set te kopen (wilde wel losse onderdelen).
Ik kon toen kiezen tussen 5.1 en 6.1/7.1, omdat ik kwalitatief toch wel een goede HT wilde en best wat meer uit wilde geven dat de gemiddelede mens ervoor zou uitgeven heb ik dus toch voor 6.1/7.1 gekozen.
Het enige nadeel is dus dat je 2 extra speakers (surround back) nodig hebt, heb er dus nu 8 staan (incl. sub).
Bij mij was ook nog een nadeel dat ik een extra eindversterker nodig had om dus 7.1 eruit te persen (mijn receiver is dus 5.1 maar kan wel met een extra versterker 7.1 aan), dit geintje koste dus wat extra centen.
Maar nu heb je genoeg receivers die wel al 6.1/7.1 zijn.

Nu het antwoord op je vraag van of het het waard is:

Begin ik eerst met het feit dat er nog redelijk weinig DVD's uitgebracht worden in DD (THX)EX en DTS ES, gelukkig wordt dit steeds meer.

Persoonlijk vind ik het het wel waard (met de toekomst mee gaan).
Je achterkanalen (normaal 2 en dan nu 4) worden veel ruimetlijker verdeelt, als er dus wat echt bijv. achter de camera is dat je dat ook echt daarachter hoort en dan als het naar voor zou komen dat het echt van achter naar zijkant naar front gaat, je hebt ook veel meer omgevings effecten (goed voorbeeld is starwars I (DD EX)).
Als je dus nog helemaal geen HT set hebt en je wil er wat meer aan uitgeven zou ik het zeker doen, heb je wel al een HT set (5.1) waar je zeer tevreden mee bent dan zou ik het nog niet doen en nog wachten totdat er weer wat nieuws op de markt komt (dat zal heus wel weer komen), dan kan je alsnog overwegen om een nieuwe set aan te schaffen of om je oude set te upgraden.
Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven wat mijn eigen ervaring betreft, en vragen staat altijd vrij.

Groeten van Sander.

darth tyranus
13-10-2002, 12:28
kijk dat is mooi gezegt maar het kan steeds gekker natuurlijk dadelijk hebben zo 104.1 zo kan je altijd door blijven gaan maar ja ik zal er ook aan mee doen want ik kick op heftig geluid

Sander Haarmans
13-10-2002, 12:46
kijk dat is mooi gezegt maar het kan steeds gekker natuurlijk

Natuurlijk wordt het ook steeds gekker maar ik denk dat niemand 1 grote boxenfestijn in z'n kamer wil, iedereen heeft wel z'n grens denk ik.

scorpion69
13-10-2002, 14:30
Hallo DVDFreaks

7.1 ja of nee dat is de vraag
Is het echt stukken beter als 6.1
En blijft het hier voorlopig bij of krijgen we straks 9.1 of zoiets.
Weten jullie hier iets meer over.
Wie heeft ervaring met 7.1 zoja is het ut geld waard?


Persoonlijk lijkt me 5.1 wel voldoende. Anders heb je onderhand een halve bioscoop thuis en dat zou ik er toch niet voor over hebben. Komt nog bij dat bij mij de nadruk eigenlijk op muziek ligt en niet echt op het kijken van films. Heb dan ook niet eens een 5.1 opstelling hoewel mijn receiver dat wel aankan. Ik hou het voorlopig op stereo (ook vanwege mijn behuizing).

Johan van den D.
13-10-2002, 14:32
Persoonlijk lijkt me 5.1 wel voldoende. Anders heb je onderhand een halve bioscoop thuis en dat zou ik er toch niet voor over hebben. Komt nog bij dat bij mij de nadruk eigenlijk op muziek ligt en niet echt op het kijken van films. Heb dan ook niet eens een 5.1 opstelling hoewel mijn receiver dat wel aankan. Ik hou het voorlopig op stereo (ook vanwege mijn behuizing).
ikzelf zal wel tot 7.1 gaan
daarnaast heb ik een aparte set voor muziek dus dat lever toch ook weer 2 extra speakers op;)

Richard Hogaarts
13-10-2002, 15:43
Op dit ogenblik heb ik een 5.1 opstelling maar wil later toch uitbreiden naar 6.1/7.1

Nu is dat voor mij onmogelijk te doen omdat ik in een kleine kamer zit die al niet goed in te richten is om goed geluid te krijgen.
Zodra ik het huis uit ben kan je het zelf indelen zoals je zelf wilt.

En hoe meer de achterkanalen benut worden hoe beter, komt alleen maar ten goede van de film.

Jeroen Driessen
13-10-2002, 15:51
Je achterkanalen (normaal 2 en dan nu 4) worden veel ruimetlijker verdeelt, als er dus wat echt bijv. achter de camera is dat je dat ook echt daarachter hoort en dan als het naar voor zou komen dat het echt van achter naar zijkant naar front gaat, je hebt ook veel meer omgevings effecten (goed voorbeeld is starwars I (DD EX)). Voor die effecten is EX ook precies uitgevonden. Mij viel dit ook meteen op bij de Podrace. De pods kwamen echt recht op je af, wat bijna echt leek. Een hele verbetering dus:
- Als de film er voor gemaakt is;
- Als je kickt op vette surroundeffecten bij films;
- je 6 (0f 7) boxen in huis wil.

Ik heb er nu 6 en hoop dat er snel meer films uitkomen. Sowieso al straks LOTR DC (DTS 6.1 ES) en SW Ep. II (met DD5.1 EX). Die laatste schijnt ook al erg goed gebruik te maken van het extra kanaal.

Zit ik nog met 1 vraagje: Wat doet de versterker als je geen box hebt aangesloten op je 6de kanaal, maar hij wel op de EX flag springt (dan heb ik het over versterkers die het ook aankunnen)? Ben je het geluid dan gewoon kwijt (tenzij je EX of ES uitzet) voor dat kanaal?? Ik neem aan dat een versterker niet kan ruiken of je die 6de box er wel of niet aan hebt hangen...

Johan van den D.
13-10-2002, 16:38
Ben je het geluid dan gewoon kwijt (voor dat kanaal?? Ik neem aan dat een versterker niet kan ruiken of je die 6de box er wel of niet aan hebt hangen...
ja dat geluid ben je gewoon kwijt naar mijn idee

Sander Haarmans
13-10-2002, 17:03
Zit ik nog met 1 vraagje: Wat doet de versterker als je geen box hebt aangesloten op je 6de kanaal, maar hij wel op de EX flag springt (dan heb ik het over versterkers die het ook aankunnen)? Ben je het geluid dan gewoon kwijt (tenzij je EX of ES uitzet) voor dat kanaal??

Als hij automatisch op ES of EX springt en er dus geen extra speaker(s) voor dat kanaal hebt aangesloten dan hoor je die geluiden/effecten niet.
Je kan natuurlijk altijd zelf aangeven of je versterker/receiver automatisch dat kanaal herkend, als je dus die extra speaker(s) nog niet heb moet je gewoon aangeven dat je dat handmatig kan instellen en dan hoor je gewoon die geluiden/effecten die normaal dan uit je surround back speaker(s) komen gewoon door je normale rear speakers.

Patrick vdB
13-10-2002, 21:57
Meestal kun je tijdens de installatie van de versterker aangeven of er wel of geen surround back kanalen aangesloten zijn. Indien je dus geen 6.1 of 7.1 opstelling gebruikt moet je aangeven dat dit niet het geval is. De informatie welke dan voor dit surround back kanaal bedoelt was wordt dan weergegeven door de surrounds.

Wel of geen 6.1 of 7.1 opstelling hangt grotendeels af van de bschikbare ruimte en de financiele middelen (en in zekere mate je bereidheid ivm de minimale titels op het moment).

Beschik je niet over voldoende ruimte achter je luisterpositie dan kun je de surround back kanalen beter achterwegen laten.

Moet je vanwege de hogere kosten (meer speakers kost nu eenmaal meer geld) uitwijken naar een kwalitatief mindere speaker dan zou ik persoonlijk kiezen voor een 5.1 opstelling (en dus kwalitatief betere speakers).

Beschik je over de ruimte en de financiele middelen en kun je de speakers zo plaatsen zoals ze behoren te staan dan zal 6.1 of 7.1 zeker een meerwaarde geven.

In alle andere gevallen kies ik ervoor om een ideale 5.1 set-up te creeeren want een goede 5.1 opstelling klinkt nog altijd beter als een matige 6.1 (7.1) opstelling.

Mvrgr

Patrick

Roy Bijvank
14-10-2002, 08:12
Bij een 7.1 opstelling kun je 1 van de 2 center speakers niet gebruiken, want dan zou je met 8 speakers zitten. Hoe zit dat dan precies.

Patrick vdB
14-10-2002, 08:40
Bij DTS-ES heb je 6 discrete kanalen, bij DD-EX is het 6de kanaal in een matrix-vorm gecodeert in de twee "normale" surroundkanalen. Wanneer je een 6.1 opstelling hanteerd dan wordt het 6de kanaal al dan niet discreet weergegeven door de surround-back speaker. Wanneer je een 7.1 opstelling gebruikt dan wordt het 6de kanaal al dan niet discreet weergegeven door beide surround-back kanalen (mono dus zoals bij prologic het geval was met beide "normale" surroundkanalen).

Mvrgr

Patrick

rveldhuizen
14-10-2002, 08:48
En hoe moeten de speakers opgezet worden? Ik zit te twijfelen over de 7.1 opstelling... Heb wel genoeg ruimte, maar met name naar links en rechts. niet naar achteren :), dus daar heb ik niet veel aan.... En om nu een luidspreker midden in de loopgang te zetten is ook niet alles

Patrick vdB
14-10-2002, 09:01
En hoe moeten de speakers opgezet worden? Ik zit te twijfelen over de 7.1 opstelling... Heb wel genoeg ruimte, maar met name naar links en rechts. niet naar achteren :), dus daar heb ik niet veel aan.... En om nu een luidspreker midden in de loopgang te zetten is ook niet alles

Zie attachement voor de 6.1 of 7.1 opstelling volgens ITU-norm.

Mvrgr

Patrick

Hans De Bisschop
14-10-2002, 09:14
Ikzelf heb op mijn pc een Gamesurround Fortissimo III die dus 7.1 compatibel is, ik vind dit wel leuk maar veel heb ik er niet aan, aangezien ik geen enkele DVD ken die in 7.1 gecodeerd is. 6.1 begint toch al redelijk op te komen (Star Wars Films bijvoorbeeld) vooral dan in Dolby Surround EX formaat etc. Wat me wel opvalt is dat zelfs als de DVD gecodeerd is in gewone stereo, het signaal zo gecodeerd word dat ik een 6.1 output heb, natuurlijk liggen de kanalen dan niet echt gescheiden en heb je hetzelfde geluid op de front en back speakers (2 x hetwelfde stereo signaal). Maar van zodra ik overschakel naar 7.1 modus kriijg ik hopen storingen in mijn geluid. Een mail naar de technical support onthulde dat dit ko;t door een foute decodering die dan gebeurt, praat tegen de vaak dacht ik, aangezien stereo of elk signaal lager dan 6.1 wel zordt uitgebreid naar 6.1. Dus is mijn vraag eigenlijk of er al dvd titels beschikbaar zijn die in 7.1 gecodeerd zijn ? Wel moet ik nog zeggen dat wanneer ik in 6.1 modus speel er wel degelijk 7.1 speaker aanhangen en dus de 2 extra speakers ten opzichte van 5.1 hetzelfde monogeluidskanaal binnenkrijgen en er dus een vals gevoel van 7.1 geluid wordt gecreeerd aangezien links en rechts continu hetzelfde zijn. Dus wordt het wachten op echte of onechte in 7.1 gecodeerde DVD's. Als iemand al titels in dit formaat kent laat het weten a.u.b. ?