PDA

Bekijk de volledige versie : Speaker gegevens: 'Hertz' ??



Tristan
26-09-2001, 23:56
Beste lezers,

Als je gegevens bekijkt van speakers staat er bijna altijd een aanduiding in 'hertz' bij. Aangezien ik niet veel verstand heb van speakers, zal er wellicht iemand zijn die mij hierover (algemene) informatie zou kunnen geven.

Voorbeeldje: Eltax symphony 8.2 speakers hebben bijvoorbeeld een bereik van 28-20.000 Hertz.
En Sony SS-X70ED speakers 40Hertz-70 Khz

Welke hertz specificaties zijn nou beter? Bij welke getallen die voor 'Hertz' staan weet je of je temaken hebt met goed geluid?

Ben nieuwsgierig!:D

Alvast bedankt.

Alex van den Berg
27-09-2001, 00:32
Hz (Hertz) is de natuurkundige eenheid voor het aantal trillingen per seconde = Frequentie.

Geluid is niets anders dan het gebied waarin de trillingen hoorbaar zijn....
Heel erg goede oren kunnen geluid van 16 Hz (heel laag...) tot 24000 Hz (Heeeel hoog...)
Alle trillingen onder de 16 Hertz zijn nog wel voelbaar, maar niet hoorbaar... Boven de 24000 Hz (24 Khz = Kilohertz)
Dit vrij ruime frequentiegebied is in zijn pure vorm eigenlijk alleen maar hoorbaar voor kinderen en goed beschermde volwassen oren...
De meeste volwassen kunnen nog goed geluid met een frequentie van 20 Hz tot 16 Khz horen.... bij 'bejaarden' loopt de bovengrens al snel naar beneden tot zo'n 11 KHz...

Wat moet je je daarbij voorstellen?
De hoogste 'ping' van een piano is zo'n 8000 Hz... De zoem die je in je apparatuur hoort wanneer je slechte kabels gebruikt, of wanneer je een ingang van je versterker met je vinger aanraakt is 50 Hz (De lichtnet frequentie...)

Maar... denk nou niet dat 16000 Hz als bovengrens voor audioapparatuur genoeg is!! Het is namelijk zo dat onhoorbare frequenties invloed kunnen hebben op lagere frequenties in het hoorbare spectrum.
Dit heeft te maken met een andere term: Harmonische... Betekent de dubbele frequentie... en daar weer het dubbele van... en daar weer het dubbele van... enzovoort...
Zo zal een trilling van 30.000 Hz invloed hebben op een trilling van 15.000 Hz, in mindere mate op 7.500 Hz en nog minder op 3.750 Hz....

Goed... Tot zover een heel verhaal met informatie, maar waar gaat het nou om?
Het is dus belangrijk dat het bereik zo ruim mogelijk is...
20...20.000 Hz is dus minder goed dan 20...24000 Hz
Deze getallen betekenen trouwens dat het geluid binnen dat gebied onvervormd wordt weergegeven.... Het kan dus best zijn dat 15 Hz ook nog hoorbaar is, maar dan wel met b.v. een 'kraakje'...

Bij luidsprekers wordt soms ook nog een 'resonantie frequentie' genoemd.... Het is belangrijk dat dit getal zo laag mogelijk is, aangezien dat de frequentie is waarbij de box zelf gaat mee resoneren... :)

Hopelijk schiet je met dit verhaal iets op... :)

Alex van den Berg
27-09-2001, 00:35
Om het nu nog moeilijker te maken, werken verschillende fabrikanten met verschillende normen...
Het doel hiervan?
De klant belazeren met betere waarden dan de concurent! :D

Voor luidsprekers kan ik alleen maar adviseren om ze echt te beluisteren voordat je ze koopt.
En... laat ze vooral demonstreren op een versterker die gelijkwaardig is aan wat er bij je thuis staat! ;)

Edwin V
27-09-2001, 07:57
16 Hz (heel laag...) tot 24000 Hz (Heeeel hoog...)


Stam jij af van de Rothweilers of zo?

forzavado
27-09-2001, 11:14
Ik heb altijd geleerd (ja, bij natuurkunde) dat het mensenlijk gehoor van 20-20000hz kan horen. Maar hier zit wel wat in:


Dit heeft te maken met een andere term: Harmonische... Betekent de dubbele frequentie... en daar weer het dubbele van... en daar weer het dubbele van... enzovoort...
Zo zal een trilling van 30.000 Hz invloed hebben op een trilling van 15.000 Hz, in mindere mate op 7.500 Hz en nog minder op 3.750 Hz....

Alex van den Berg
27-09-2001, 15:33
Ik heb altijd geleerd dat het mensenlijk gehoor van 20-20000hz kan horen
Dit is gewoon een standaard, makkelijk te onthouden, frequentiegebied wat alleen geldt voor oren die nog nooit in de disco, naast een drilboor, onder een straaljager, bij een live-concert enz. zijn geweest :)

Tristan
27-09-2001, 16:21
Alex, bedankt man!

Zeer informatief en zal ik zeker toe kunnen passen op een moeilijke keuze uit een (TE) ruim assortiment speakers.

Net als bij televisies, dvd spelers en versterkers word je als consument helemaal doodgegooid met merken van speakers. Door gewoon rustig op zo'n manier als deze te oriƫnteren leer je duidelijk nog heel veel nieuwe dingen die belangrijk kunnen zijn bij een keuze.....:)

Anonymous
05-10-2001, 22:24
vraagje....

Je zegt dat je als je een goed gehoor hebt dat je tot 24 kHz kan horen.

Dan zou je zeggen wat moet je in gods naam met speakers die tot 70 kHz gaan...?

Nou heb ik gehoord van een collega dat je wel de grond tonen van de frequenties in het gebied boven 24 kHz
kan horen.

Heb jij enig idee hoe dat zit..en als het niet zo is waarom ze dan toch speakers maken die dat wel weergeven?

Groeten Tom...

Tristan
05-10-2001, 22:34
vraagje....

Dan zou je zeggen wat moet je in gods naam met speakers die tot 70 kHz gaan...?

Groeten Tom...

Beste Tom,

In de eerste reactie (scroll boven) van 'Open Mind' kun je daarover lezen.
Het verhaaltje over invloed van de 'dubbele' frequentie.....

Daar komt nog bij dat voor de liefhebbers van super audio cd, een speaker met een freq. bereik van bijv. 28-22.000 Hertz niet bevredigend zal zijn....

Maar zelf heb ik nieteens het geld om speakers met een frequentiebereik tot 70Khz aan te schaffen ( vaak boven de duizend piek per stuk ) , dus inderdaad: in dat geval zou t (voor mij) geen ruk uitmaken.

Anonymous
05-10-2001, 22:45
Oh daar had ik dan net over heen gelezen...Bedankt..


Ik dacht dat de save 815 van sony ook die frequenties aan kan,dat is dan nog een van de goedkopere.

Tom...

Alex van den Berg
05-10-2001, 23:17
invloed van de 'dubbele' frequentie.....speakers met een frequentiebereik tot 70Khz aan te schaffenBedankt voor de verwijzing Tristan :)
70 KHz... Zeker niet onzinnig... zelfs niet wanneer je als geluidstechnicus, aan de linkerkant veel hoge tonen niet meer hoort, want ach... zoals voor heeeeel veel audiofreaks geld: Het ego wil ook wat... :D

Anonymous
05-10-2001, 23:24
nog bedankt open mind,

En niets is minder waar ,ik heb toevallig laatst nog zon test gedaan en bij 19.500 Hz kon ik ook af kappen

Die 24kHz halen weinig mensen denk ik..

Paul Ranft
05-10-2001, 23:35
De meeste mensen halen 15KHz nog niet eens. Anders zou je gek worden van je TeeVee (als die natuurlijk aanstaat) waarvan de lijnfrequentie 15625Hz bedraagt (aantal lijnen*beeldwisselingsfrequentie = 625*25=15625Hz).

Een ander voorbeeld is de piloottoon van een stereo FM gemoduleerd signaal. Deze is 19KHz. Ook deze toon hoort vrijwel niemand.

forzavado
10-10-2001, 20:34
Volgens mij heb je niets aan 70kHZ voor je theater en stereo installatie voor thuis, omdat je dan ook bronnen moet hebben die die frequenties aankunnen.
Mijn versterker is mijn enige component dat de 70kHZ haalt (deze gaat zelfs tot 100kHz).
Mijn CD en MD speler hebben een Frequency respons van 20-20000Hz. Dus lijkt het me dat die niet meer doorgeven dan 20000Hz.
Mijn DVD haalt maximaal de 44000Hz, dus daar ook geen 70000.

Laatst las ik ook iets (van de website van DTS zelf) over de coderingstechniek van DTS en alle tabellen liepen niet verder dan 48000 Hz, alsof de hogere frequenties niet belangrijk zijn.
Hoe hoog de PCM techniek gaat weet ik niet, maar lijkt me niet hoger gaan dan DTS.

Samengevat: 70000Hz lijkt mij nutteloos voor speakers aangezien je componenten en bronnen deze frequentie bij lange na niet halen (tenminste bij mij niet)

Ronnie Swierts
08-01-2005, 01:26
Om het nu nog moeilijker te maken, werken verschillende fabrikanten met verschillende normen...
Het doel hiervan?
De klant belazeren met betere waarden dan de concurent! :D

Voor luidsprekers kan ik alleen maar adviseren om ze echt te beluisteren voordat je ze koopt.
En... laat ze vooral demonstreren op een versterker die gelijkwaardig is aan wat er bij je thuis staat! ;)

Hoi, ik ben van plan andere speakers te kopen voor mijn 7.1 HT en ga volgende week vrijdag bij HIFI-HUIS in Zuidlaren een luistersessie doen met ASW GENIUS speakers.
Ik zat eerst al te denken aan Polk audio ( LSi lijn ) maar die gaan volgens de dealer eind dit jaar een vernieuwde versie op de markt brengen waar door mijn ''spaarplan'' om dit jaar eerst 2 front en 1 center speakers te kopen en volgend jaar de 4 surround speakers en het jaar daarop de subwoofer in gevaar komt.(ik heb maar een uitkering vanwege mijn reuma, en ben dus niet in staat om alles in een keer te kopen)
Nu zei de dealer mij dat ook ASW een goede optie is om dat de prijzen nagenoeg gelijk zijn en ook geschikt voor mijn sony STR-DA 5000 ES (7 x 170 W ''S-MASTER'' versterker technologie ) receiver, en ze zijn nog niet zo lang op de markt als de Polk audio LSi lijn ( 2002 )
Dus dat ''spaarplan'' met de ASW GENIUS lukt denk ik wel.
Zijn er mensen die ook de ASW GENIUS hebben? Ik zou er graag wel wat info over willen hebben van wat anderen van deze speakers vinden.

Gr, Ronnie The TERMINATOR

Herjan
08-01-2005, 02:18
*lang verhaal*
Wat heeft jouw vraag met deze thread te maken? :confused:

Klaas Vorens
18-01-2005, 18:19
Hz (Hertz) is de natuurkundige eenheid voor het aantal trillingen per seconde = Frequentie.

Geluid is niets anders dan het gebied waarin de trillingen hoorbaar zijn....
Heel erg goede oren kunnen geluid van 16 Hz (heel laag...) tot 24000 Hz (Heeeel hoog...)
Alle trillingen onder de 16 Hertz zijn nog wel voelbaar, maar niet hoorbaar... Boven de 24000 Hz (24 Khz = Kilohertz)
Dit vrij ruime frequentiegebied is in zijn pure vorm eigenlijk alleen maar hoorbaar voor kinderen en goed beschermde volwassen oren...
De meeste volwassen kunnen nog goed geluid met een frequentie van 20 Hz tot 16 Khz horen.... bij 'bejaarden' loopt de bovengrens al snel naar beneden tot zo'n 11 KHz...

Wat moet je je daarbij voorstellen?
De hoogste 'ping' van een piano is zo'n 8000 Hz... De zoem die je in je apparatuur hoort wanneer je slechte kabels gebruikt, of wanneer je een ingang van je versterker met je vinger aanraakt is 50 Hz (De lichtnet frequentie...)

Maar... denk nou niet dat 16000 Hz als bovengrens voor audioapparatuur genoeg is!! Het is namelijk zo dat onhoorbare frequenties invloed kunnen hebben op lagere frequenties in het hoorbare spectrum.
Dit heeft te maken met een andere term: Harmonische... Betekent de dubbele frequentie... en daar weer het dubbele van... en daar weer het dubbele van... enzovoort...
Zo zal een trilling van 30.000 Hz invloed hebben op een trilling van 15.000 Hz, in mindere mate op 7.500 Hz en nog minder op 3.750 Hz....

Goed... Tot zover een heel verhaal met informatie, maar waar gaat het nou om?
Het is dus belangrijk dat het bereik zo ruim mogelijk is...
20...20.000 Hz is dus minder goed dan 20...24000 Hz
Deze getallen betekenen trouwens dat het geluid binnen dat gebied onvervormd wordt weergegeven.... Het kan dus best zijn dat 15 Hz ook nog hoorbaar is, maar dan wel met b.v. een 'kraakje'...

Bij luidsprekers wordt soms ook nog een 'resonantie frequentie' genoemd.... Het is belangrijk dat dit getal zo laag mogelijk is, aangezien dat de frequentie is waarbij de box zelf gaat mee resoneren... :)

Hopelijk schiet je met dit verhaal iets op... :)

Hier hebben mensen iets aan! Je zou leraar moeten worden :wink: