PDA

Bekijk de volledige versie : Zwart bij projectiebeeld is geen echt zwart



Stitch
13-10-2002, 17:57
Laatst had ik de beamer van mijn boss te leen. Enorm gaaf, alleen viel mij op dat het zwart absoluut geen zwart beeld opleverde. Eigenlijk viel mij dat na een tijdje enorm tegen, het scheelde veel punten in het contrast en voor mijn gevoel liep ik jaren terug in beeldkwaliteit. Wel een heerlijk groot beeld natuurlijk, maar ten koste van wat?!

Of is het zo dat je voor optimale zwarting bij dure projectoren uitkomt? Ik had een NEC VT440 ter beschikking, een met een richtprijs van € 2700,- Ik heb met alle instellingen gespeeld, brightness lager en de lamp in eco stand scheelde al een beetje.
Wij speelden af op een projectieafstand van 4.50 meter.

Ben erg benieuwd naar jullie praktische ervaringen. Heb namelijk de smaak te pakken gekregen om er zelf een aan te schaffen! Dus goede tips zijn erg welkom.

Dennis Veldhuizen
13-10-2002, 18:25
vreemd... bij mij op het werk hebben we ook de gehele dag een beamer aan en daar is het wel gewoon echt zwart...

Het is er 1 van Sony (€2999)

Donovan
13-10-2002, 19:15
Las ergens iets over een lichtgrijs scherm gebruiken o.i.d. om de donkere kleuren een beetje te helpen.

PM
14-10-2002, 08:30
Ten eerste een goede projector kiezen (ik heb t type wat je noemt zelf nooit gezien).
DLP projectoren hebben vaak een beter contrast dan LCD, maar er zijn ook goede LCD projectoren voor home-theather te koop.
Verder kan je met een goede CRT 'echt' zwart bereiken. Wat zoiezo belangrijk is, is verduisteren! Het zwart kan maar net zo zwart zijn als je scherm is zonder dat de projector aan staat, je kan nu eenmaal geen zwart projecteren.. tipje.. houd je hand voor het beeld en kijk naar de schaduw.. dat is het zwartste zwart wat je kan halen met je huidige verduistering...

Bas Kuiper
23-10-2002, 04:11
LCD is simpelweg niet in staat om "puur" zwart weer te geven, daarom zal zwart altijd iets van een tint grijs houden. Een en ander kun je natuurlijk corrigeren met het contrast en brightness maar dat is het. DLP schijnt hier al weer beter mee om te gaan, maar daar betaal je dus ook voor.

Voor echt pikzwart zwart is CRT de enigste optie.

Eric van Ballegoie
23-10-2002, 14:06
Bas heeft helemaal gelijk.

Digitale projectoren maken gebruik van een lamp die altijd licht 'doorlekt'. Bij LCD is dit het ergst omdat het licht van de lamp door de panelen schijnt, en deze kunnen gewoon lang niet al het licht tegen houden in de 'zwart' stand.

Bij DLP projectoren wordt het licht gereflecteerd door microscopisch kleine spiegeltjes en daarbij is het zwart in de 'zwart' stand al een stuk beter.

Zoals gezegd wordt: alleen met een CRT projector is echt zwart mogelijk. Dit is voor veel DVDfreaks (waaronder ikzelf) dan ook de reden om zo'n groot en 'moeilijk' te bedienen bakbeest in huis te halen. Kijk op deze pagina (http://www.dvdzone.nl/kijkruimte) voor foto's van mijn CRT projector, een Sony 1270 met een gewicht van ruim 60 kilo.

Johan van den D.
23-10-2002, 15:43
Zoals gezegd wordt: alleen met een CRT projector is echt zwart mogelijk. Dit is voor veel DVDfreaks (waaronder ikzelf) dan ook de reden om zo'n groot en 'moeilijk' te bedienen bakbeest in huis te halen. Kijk op deze pagina (http://www.dvdzone.nl/kijkruimte) voor foto's van mijn CRT projector, een Sony 1270 met een gewicht van ruim 60 kilo.

maar als alles dan eenmaal staat dan heb je dus wel wat om van te genieten
maar nu je zo,n mooie/goede projector heb heb je dan toch nog dingen waarvan je denk dat ze alsnog beter zouden kunnen
kleur/contrast of iets dergelijk:)

Eric van Ballegoie
23-10-2002, 19:13
maar als alles dan eenmaal staat dan heb je dus wel wat om van te genieten
maar nu je zo,n mooie/goede projector heb heb je dan toch nog dingen waarvan je denk dat ze alsnog beter zouden kunnen
kleur/contrast of iets dergelijk:)

Over de kleur en het contrast ben ik zeer te spreken. Ik heb geen ISF calibratie laten doen, maar ik eb de projector en de bijbehorende PC wel afgesteld met test DVD's (ik heb drie verschillende test DVD's en van elk heb ik wel wat gebruikt).

Wat kan er beter? De scherpte! Maar dat ligt eigenlijk vooral aan de bron, DVD is eigenlijk te low-res om groot te projecteren. Maar goed, met de komst van Blu-Ray moet dat verholpen worden ;)

Johan van den D.
23-10-2002, 20:18
Maar goed, met de komst van Blu-Ray moet dat verholpen worden ;)
laten we het hopen
en die blu ray kan mij niet snel genoeg komen;)
ik las hier trouwens ergens dat dat calibreren(noem je het zo??)behoorlijk duur is
wat is hier de reden van??
neem het zoveel tijd in beslag of is het iets anders?

Eric van Ballegoie
23-10-2002, 22:00
Het neemt tijd in beslag ja, afhankelijk van wat je wil kan het geloof ik een groot deel van de dag in beslag nemen. Verder is er een vrij duur apparaat nodig, een color analyser, en die moet terugverdiend worden. En last but not least willen de mensen die dit werk doen zelf uiteraard ook nog eten ;)

rob v.d Pol
11-11-2002, 14:10
Eric bedankt voor jouw tip wat betreft het grijs verven van het
scherm.
Ik heb een NEC lcd projector VT 650 (XGA) 1200/1500 ansi
lunen waar ik heel tevreden over ben.
De beeldkwaliteit van data en dvd (via playstation 2 met rgb kabel) is redelijk, maar dankzij jouw tip enorm verbetert !!.
Het witte scherm van datalux gebruik ik niet meer.
Ik heb een MDF plaat grijs geverfd ,nadat ik eerst verschillende grijstinten getest heb. (netto 125cm x93cm)
Ik heb wiite muurverf gebruikt en deze wat gemengd met zwarte schoolbordenverf.
WAT IS HET RESULTAAT :
zwart wordt zwarter
Vel wit wordt prettig wit
Harde kleuren worden zachter.

In een verduisterde ruimte (1200 ansilunen is dan ruim voldoende) om een mooi beeld te krijgen met een hoog
contrast.

Groetjes Rob

Stitch
23-11-2002, 21:46
Bedankt iedereen voor de goede hulp!
Vooral de tip van een grijs projectievlak gebruiken spreekt mij heel erg aan, ook omdat dat centjes vriendelijk is :D

Rob, ik ben erg benieuwd tot wat voor grijslevel je bent gegaan. M'n vriendin gaat zich er nu ook danig mee bemoeien nu het een interieurkwestie gaat worden *grin*.
Dus....hoe grijs is grijs? Hang je dat MDF steeds weg of heb je dat vast gemonteerd aan de wand?

bmateijsen
24-11-2002, 09:49
Over de kleur en het contrast ben ik zeer te spreken. Ik heb geen ISF calibratie laten doen, maar ik eb de projector en de bijbehorende PC wel afgesteld met test DVD's (ik heb drie verschillende test DVD's en van elk heb ik wel wat gebruikt).

Wat kan er beter? De scherpte! Maar dat ligt eigenlijk vooral aan de bron, DVD is eigenlijk te low-res om groot te projecteren. Maar goed, met de komst van Blu-Ray moet dat verholpen worden ;)

of een betere non-interlacer... draai jij nog 480p? of gebruik je een psm-1? of immersive...

Ik heb verschillende opstellingen gezien inmiddels en ga binnenkort voor de immersive kaart kijken, maar met de psm-1 is de scherpte zeer goed. (en je kan op variabele resoluties kijken...)

Groet Bjorn

bmateijsen
24-11-2002, 09:54
Bedankt iedereen voor de goede hulp!
Vooral de tip van een grijs projectievlak gebruiken spreekt mij heel erg aan, ook omdat dat centjes vriendelijk is :D

Rob, ik ben erg benieuwd tot wat voor grijslevel je bent gegaan. M'n vriendin gaat zich er nu ook danig mee bemoeien nu het een interieurkwestie gaat worden *grin*.
Dus....hoe grijs is grijs? Hang je dat MDF steeds weg of heb je dat vast gemonteerd aan de wand?

grijze platen dan wordt het wit dus ook grijswit...Je projector is dan gewoon niet goed in/ afgesteld.

Grijs kan nooit zwart worden.. ;) Dus het doek gewoon wit laten (evt. een elektrisch scherm nemen) en een zwarte omkadering zal inderdaad zwart meer zwart laten zijn (dit heeft met reflecties en referenties van oog/hersenen te maken) Daarom moet een ruimte ook zeer goed verduisterd zijn.

Als je trouwens denkt dat LCD/DLP echt zwart geeft, dan heb je nog nooit CRT gezien. De lamp zoals eric uitlegt lekt inderdaad altijd. Alleen hele dure dlp's met meerdere panelen, lijken dit nu iets onder controle te hebben, maar o.a. regenboogeffecten blijven bij digitaal op dit moment altijd bestaan.

CRT is the way to go, als je het echt goed wil doen, en dan natuurlijk met een goede non-interlacer. Maar lcd op budget schijnt de piano ook goed te zijn, maar het zal op dit moment nooit echt een CRT qua kwaliteit passeren.

Groet Bjorn

Jaap Poot
04-12-2002, 13:38
Allemaal mooie adviezen, ik heb zelf crt gedraaid (4 jaar) en heb nu een lcd van epson, ik zou zeggen, ga gewoon eens een keer shoppen en vergelijk voor je zelf eens wat je mooi vind. Mischien vind je tot 3000 euro wel niets voor je gading en moet je nog iets doorsparen. Beter iets doorsparen en echt iets moois kopen als nu iets kopen en voor de rest van de tijd niet blij zijn met de huidige aanschaf omdat je toch te critisch bent.

chendy
08-01-2003, 23:49
...
Grijs kan nooit zwart worden.. ;) Dus het doek gewoon wit laten (evt. een elektrisch scherm nemen) en een zwarte omkadering zal inderdaad zwart meer zwart laten zijn.
...Dit werkt dus wél en is echt een aanrader! Stewart-Screens heeft niet voor niets een top-scherm voor fixed-pixel beamers ontwikkeld: de GreyHawk. (3x raden welke kleur)
Toegegeven: het is nog steeds geen CRT-zwart.




...
Maar lcd op budget schijnt de piano ook goed te zijn, maar het zal op dit moment nooit echt een CRT qua kwaliteit passeren.De PLUS Piano is geen LCD, maar een DLP. Voor het geld een mooi alternatief voor CRT.

Mvg, Chendy.

Ryaco
02-03-2003, 14:26
Allemaal mooie adviezen, ik heb zelf crt gedraaid (4 jaar) en heb nu een lcd van epson, ik zou zeggen, ga gewoon eens een keer shoppen en vergelijk voor je zelf eens wat je mooi vind. Mischien vind je tot 3000 euro wel niets voor je gading en moet je nog iets doorsparen. Beter iets doorsparen en echt iets moois kopen als nu iets kopen en voor de rest van de tijd niet blij zijn met de huidige aanschaf omdat je toch te critisch bent.

Helemaal mee eens. Ik heb zelf ook verschillende LCD en DLP projectoren bekeken alsmede een tweedehands CRT. Toch ben ik uitgekomen bij een LCD beamer, de Sony VPL-HS10 Cineza omdat deze de beste prijs-kwaliteitverhouding had.

Toegegeven, de CRT had het beste beeld, gevolgd door de DLP. De LCD zat daar echter zo kort achter dat ik voor de LCD gekozen heb. Het prijsverschil van 2.500 euro tov de LCD kon dit simpelweg niet rechtvaardigen.

Waarom ben ik dan niet voor de goedkopere CRT gegaan? Omdat ik toch een compacte oplossing wilde die gemakkelijk op verschillende plaatsen te installeren zou zijn en dat wordt met een CRT van 55 kilo toch moeilijk.

Ik denk dat voor de meeste mensen een LCD de beste oplossing voor homecinema kan bieden omdat ze uitblinken in installatiegemak en prijs. CRT's en DLP's zijn hierdoor voor de meeste mensen neit interessant en zullen voorlopig alleen voor puristen interessant zijn.

chendy
02-03-2003, 22:15
Hi there!

Natuurlijk is de keuze voor LCD/DLP/CRT een persoonlijke. Maar om te gaan vergelijken is niet slim. Dat heb ik destijds ook gedaan. Helaas was het 1e wat ik zag een CRT. Vandaar dat de "rest" wat betreft PQ (Picture Quality) niet mooi meer was. Bepaal liever van te voren je budget. Je hebt voor ± 2000,00 Euro een hele mooie Sanyo Z1 met 16x9 panels. Een echt goeie LCD heb ik nog niet gezien. Wel DLP. Maar dat begint met ± 2500,00 Euro voor een PLUS Piano.

Ga dus niet eerst kijken naar wat het mooiste plaatje geeft, en dan pas te kijken wat dit kost!

http://www.projected.co.uk/sanyo/plv-z1.jpg
SANYO PLV-Z1 LCD



http://www.plus-europe.com/piano/piano_top.jpg
PLUS Piano DLP

Mvg, Chendy.

golfg60
20-04-2003, 12:35
En een crt heeft scan lines

bmateijsen
21-04-2003, 13:24
Een CRT heeft nooit scanlines als je maar een goede scaler hebt....
Als je een CRT koopt moet je ook gewoon in een goede bron investeren... bijv. een Holo3D kaart van Immersive met Faroudja techniek. In een HT-PC inbouwen, component uit van je dvd-speler en je hebt een plaatje om van te smullen.

Groet Bjorn

bmateijsen
21-04-2003, 13:26
...
Grijs kan nooit zwart worden.. ;) Dus het doek gewoon wit laten (evt. een elektrisch scherm nemen) en een zwarte omkadering zal inderdaad zwart meer zwart laten zijn.
...Dit werkt dus wél en is echt een aanrader! Stewart-Screens heeft niet voor niets een top-scherm voor fixed-pixel beamers ontwikkeld: de GreyHawk. (3x raden welke kleur)
Toegegeven: het is nog steeds geen CRT-zwart.




...
Maar lcd op budget schijnt de piano ook goed te zijn, maar het zal op dit moment nooit echt een CRT qua kwaliteit passeren.De PLUS Piano is geen LCD, maar een DLP. Voor het geld een mooi alternatief voor CRT.

Mvg, Chendy.

je hebt helemaal gelijk... Maar een stewart scherm kost meer dan de Piano,.... En de Piano is een DLP..... my bad.. :?

Groet Bjorn

golfg60
04-05-2003, 11:09
Bjorn, zeker nooit een crt gezien, maar alleen van horen praten. Ga een keer bij een iemand langs die een crt heeft. Dan zul je de scanlines zien .

Roland1
04-05-2003, 11:37
Dan zul je de scanlines zien .
Kerel, lees even de uitleg van Bjorn :D

garmtz
06-05-2003, 17:01
Bjorn, zeker nooit een crt gezien, maar alleen van horen praten. Ga een keer bij een iemand langs die een crt heeft. Dan zul je de scanlines zien .

Alleen als je de projector interlaced aanstuurt (via S-Video, component of [horror] composite) zul je scanlines zien. Als je de meeste CRT projectoren echter alleen al progressive aanstuurt verdwijnen de scanlines grotendeels. Is dat niet het geval (bij CRT-projectoren die hogere resoluties aan kunnen sturen, zgn. data/graphics grade projectoren), dan zul je een HTPC of andere bron met een hogere resolutie moeten gebruiken. Ik draai nu op 1050p. Knappe jongen die bij mij nog scanlines ziet... ;) Die zag ik overigens wel vanaf de bank op 768p... :shock:

Johan van den D.
20-06-2003, 19:20
Bjorn, zeker nooit een crt gezien, maar alleen van horen praten. Ga een keer bij een iemand langs die een crt heeft. Dan zul je de scanlines zien .

Alleen als je de projector interlaced aanstuurt (via S-Video, component of [horror] composite) zul je scanlines zien. Als je de meeste CRT projectoren echter alleen al progressive aanstuurt verdwijnen de scanlines grotendeels. Is dat niet het geval (bij CRT-projectoren die hogere resoluties aan kunnen sturen, zgn. data/graphics grade projectoren), dan zul je een HTPC of andere bron met een hogere resolutie moeten gebruiken. Ik draai nu op 1050p. Knappe jongen die bij mij nog scanlines ziet... ;) Die zag ik overigens wel vanaf de bank op 768p... :shock:Garmt, heb je al een andere scaler en zoja, welke?
Of gebruik je nu rechtstreeks de s7700

garmtz
23-06-2003, 10:46
Garmt, heb je al een andere scaler en zoja, welke?
Of gebruik je nu rechtstreeks de s7700

Nee, gebruik nog steeds de PSM-1, bij gebrek aan geld en een echt betaalbaar maar ook zeer goed plug-en-play alternatief.

Johan van den D.
23-06-2003, 16:04
Garmt, heb je al een andere scaler en zoja, welke?
Of gebruik je nu rechtstreeks de s7700

Nee, gebruik nog steeds de PSM-1, bij gebrek aan geld en een echt betaalbaar maar ook zeer goed plug-en-play alternatief.Ik snap het :wink:
Wanneer de mitsubishi speeld en het scherm hang dan nodig ik je een keertje uit om dat ding even aan me uit te leggen
Schiet nu nog niet op en hij zit nog in de doos
Wordt nu toch wel erg zenuwachtig want het gaat nu wel lang duren voordat ik m kan gaan gebruiken
Maar ik laat het je dan nog wel horen http://www.smilies.nl/faga1.gif

ps. leuk je weer eens tegen te komen

garmtz
23-06-2003, 16:12
Wanneer de mitsubishi speeld en het scherm hang dan nodig ik je een keertje uit om dat ding even aan me uit te leggen
Schiet nu nog niet op en hij zit nog in de doos
Wordt nu toch wel erg zenuwachtig want het gaat nu wel lang duren voordat ik m kan gaan gebruiken
Maar ik laat het je dan nog wel horen http://www.smilies.nl/faga1.gif

ps. leuk je weer eens tegen te komen

Prima hoor. IK hoor het wel. We gaan dat ding helemaal toppie krijgen bij jou! :)

bmateijsen
23-06-2003, 16:24
Bjorn, zeker nooit een crt gezien, maar alleen van horen praten. Ga een keer bij een iemand langs die een crt heeft. Dan zul je de scanlines zien .

Dat valt wel mee.. kijk er bijna iedere dag naar... Heb zelf een barco Data 808s, Holo3D de-interlace kaart, ati radeon 9500 BNC gemodificeerd, component vanuit de dvd-speler in de holo3d kaart....

en ik heb geen scanlines..... Draai 1440 x 960 op 59.994 hrz voor ntsc en 1440 x 1152 op 50hrz voor Pal....... Maar je moet ook lezen, want er stond duidelijk dat je geen scanlines ziet als je gebruik maakt van een goede scalers.. eerst lezen dan hoef je bovenstaande statements helemaal niet te maken.

Groet Bjorn

P.S. he Garmt weer terug van vakantie???

Johan van den D.
23-06-2003, 17:07
Wanneer de mitsubishi speeld en het scherm hang dan nodig ik je een keertje uit om dat ding even aan me uit te leggen
Schiet nu nog niet op en hij zit nog in de doos
Wordt nu toch wel erg zenuwachtig want het gaat nu wel lang duren voordat ik m kan gaan gebruiken
Maar ik laat het je dan nog wel horen http://www.smilies.nl/faga1.gif

ps. leuk je weer eens tegen te komen

Prima hoor. IK hoor het wel. We gaan dat ding helemaal toppie krijgen bij jou! :)Zo hoor ik het graag :wink:
Dit gaat helemaal goed komen :D