PDA

Bekijk de volledige versie : Herbouw van zolder bioscoopje



Lemon223
14-05-2013, 20:02
Hallo allemaal!

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Ruben en 19 jaar. Mijn hobby's zijn vooral uitgaan, auto rijden, gamen en veel chillen met vrienden waarvan ook vaak in mijn bioscoopje films kijken. Ik wou graag mijn bioscoopje wat opknappen, aangezien het er wat slordig en koud is. Ook is de apparatuur wat verouderd. Ik ben nog student en heb dus niet werelds grootste budget en daarom ga ik dus zoveel mogelijk zelf proberen te doen zonder enige ervaring. Ik dacht dat jullie misschien nog leuke ideen en/of tips hadden dus leek me wel leuk om het hier is te plaatsen, aangezien ik al tijdje rond zat te kijken wat anderen maakten was ik benieuwd wat jullie er van vonden. :)

Ik maak alvast vooraf mijn excuses voor de leestekens. Ik weet dat jullie dat heel erg op prijs stellen maar ben hier ontzettend slecht in. :oops: Zal me best doen en hoop dat het te lezen valt.

Oude configuratie :


Beamer : BENQ MP610



Audio : Logitech Z-5450
Console : PS3
PC :

Videokaart : Radeon HD 7770
Moederboord : ASUS M5A97 EVO
Processor : AMD FX-4100 Quad Core
Geheugen : 8GB
Harddisk : 1x 2TB, 2x 300GB


Remote : iPhone/iPad met remote desktop app (Splashtop)


Scherm : Witte muur


Foto oude configuratie :
http://www.rubenhietbrink.com/Bioscoop/oude_configuratie.jpg

Huidige configuratie (halverwege de aanpassingen) :

Beamer : Acer H6510BD (3D)
Audio : Logitech Z-5450
Console : PS3
PC :

Videokaart : AMD Radeon HD 7770
Moederbord : ASUS M5A97 EVO
Processor : AMD FX-4100 Quad Core
Geheugen : 8GB
Harddisk : 2x 2TB, 1x 300GB


Remote : Logitech k400 (Soms iPhone/iPad)
Scherm : Witte muur
TV : Schotel met canaal digitaal (oud kastje nog dus zit nog via VGA aangesloten)


Foto huidige configuratie :
http://www.rubenhietbrink.com/Bioscoop/configuratie_14_05_2013.jpg

Zoals je kan zien ziet het er al een stuk netter uit. Ik kan me apparatuur allemaal mooi kwijt en ook staan me games en films allemaal netjes in de kastjes ipv dat ze overal rond slingeren. Ook hangen de kabels niet meer langs de muur, maar heb ik ze mooi in de muur weg gewerkt (er zitten daar een aantal holle ruimtes achter de muur waar ik de kabels mooi doorheen kan halen).

Ik ben nog steeds aan het verbouwen dus het is nog niet af ben vorige week begonnen en het schiet gelukkig al wel mooi op want ik mis het film kijken nu al. :cry: Bijna alle kastjes voor de apparatuur zijn klaar en ik hoop morgen mijn beamer en kabels geleverd te krijgen. Dan kan ik dus ook mooi morgen avond gaan beginnen met installeren.

Gister is er in ieder geval al een verwarming geplaatst zodat ik s'winters niet doodvries voor een klein straalkacheltje, maar er nu dus lekker warm bij zit. :)

Wat info over de ruimte :

Afstand van scherm tot achterkant muur is 3.90m.
Afstand van linker naar rechter zijde is 3.60m.
2 deuren waarvan aan beide kanten van de ruimte 1.
1 raam aan de kant waar het scherm komt (deze wil ik nog wegwerken/dichtmaken, eerder deed ik dit met een matras en was het helemaal donker. Deze keer wil ik het wat netter aanpakken).
De ruimte ligt ver van de slaapkamers en woonkamer af dus isolatie is niet bepaald nodig (en anders moeten me ouders maar even wennen :twisted:).
Ik woon buitenaf dus ook van buren geen last.


Wat ik verder nog moet/wil doen :

Er mist nog een kastje, zoals je in de 2e foto kunt zien.
Speakers moeten nog aan de muur.
Beamer nog opgehangen worden.
Kabel van TV kastje naar schotel moet nog gelegt worden.
HDMI kabels naar beamer weg werken achter de muur.
Lampen aansturen via XBMC (Play : lampen uit. Pause/Stop : Lampen aan).
Scherm bouwen.


Wat ik nog moet/wil aanschaffen :

3D brillen.
Koelkastje.
Hoekbank.
Spotjes plafond.
Scherm doek (hiervoor wil ik een doek halen en zelf een frame voor gaan bouwen zodat hij iets van de muur afkomt/zweeft).
Routertje voor draadloos internet (zit net iets te ver weg van de meter kast waardoor het bereik soms wat slecht is).
B&W speakers, deze speakers heb ik altijd mooi vinden klinken en zien er daarnaast ook echt super uit naar mijn mening. Prijs is mij op het moment alleen nog te hoog als student zijnde maar dit word zeker mijn toekomst plan!




Ik had ook het idee om achter het zwevende scherm led strips te maken zodat het een ambilight scherm word. Dit hebben we beneden op de tv ook en dit vind ik zeer prettig kijken. Natuurlijk met de optie om het uit te zetten want niet bij alle films/handelingen is het gewenst.

Het is niet zo'n professionele bioscoop zoals ik bij sommigen zie, maar ik hoor graag wat jullie er van vinden! :)

Gr. Ruben,

Kefke96
14-05-2013, 20:31
Heel mooi, mijn droom :D

Patjepitamientje
16-05-2013, 09:02
Hoi Ruben,

welkom in dit hoekje van het forum. Ik vind dat je de zaken al heel netjes op orde hebt. Daarnaast heb je ook al duidelijke ideeën over toekomstige uitbreidingen. Ik hoop dat je ook duidelijk hebt in welke volgorde je die wil doen, aangezien de kosten snel op kunnen lopen en ik uit mijn studententijd nog weet dat mijn budget niet evenredig meegroeide. Desalniettemin wens ik je veel succes en plezier bij het uitbouwen. Natuurlijk is het een kwestie van prioriteit en smaak, maar persoonlijk zou ik wellicht met het scherm beginnen (heb ook lang op een muur geprojecteerd; de kwaliteit kan erg goed zijn, maar voor mijn gevoel voegt een scherm veel toe).

Lemon223
16-05-2013, 11:50
Hej,

Bedankt voor jullie reacties! :) Leuk om te horen dat jullie het mooi vinden. Ik moet inderdaad goed op het budget letten en ga ook als eerste voor het scherm. Dat vind ik zelf het belangrijkste en de rest van de kamer wil ik nog zwart gaan maken. Is er een bepaalde kleur zwart of donker grijze kleur die het het beste doet? Het probleem met deze witte ruimte is dat de hele kamer oplicht wanneer de beamer aan gaat. Ook de randen van de beamer waar je de keystone's instelt kun je goed zien (niet op de foto hieronder omdat die met flits was, maar het stoort een klein beetje).

Iemand ook tips waar ik een goed doek kan kopen? Ik wil een houten frame maken en het daaromheen spannen zodat het scherm daar precies op gaat passen en de ambilight eromheen kan. Totaal geen ervaring mee wat goed is dus tips hiervoor zijn zeker welkom.

Beamer gisteren ook geinstalleerd (nog niet helemaal kunnen instellen want was al laat maar wel even test rondje gedaan en het is echt SUPER met zo'n groot scherm! :)
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/324913_3025447611549_380739874_o.jpg

Patjepitamientje
16-05-2013, 21:13
Zoals je kunt zien heb ik voor donkerbruine verf gekozen en rood tapijt gelegd. In het algemeen kun je elke donkere kleur kiezen. Wil je geen al te donkere kleur, kun je er ook voor kiezen zwarte gordijnen naast het scherm te hangen. Leiden bij het kijken van donkere films de lampjes niet een beetje af (onder en naast het scherm)?

Lemon223
16-05-2013, 21:53
Ah oke dan ga ik nog even kijken welke kleur ik hiervoor ga doen. Ik heb het scherm nog even anders afgesteld en past nu precies op de muur en net weer wat groter (ongeveer 20 cm breder). Hij hangt nu ook recht ipv schuin zoals je hierboven kon zien.

De lampjes die je daar allemaal zien zijn eigenlijk normaal niet aanwezig nadat ik klaar ben omdat :
- De 2 laptops die je daar ziet zitten normaal op een kastje rechts van de camera achter de bank(niet in het zicht van het ook tijdens het kijken van een film) maar moesten op dat moment even aan de kant zodat ik de beamer kon plaatsen. Ik wou hem graag even testen dus opruimen daarvan kon later wel. :)
- PS3 staat uit tijdens films, want ik kijk films via mijn pc.
- Groene neon op pc gaat uit (groten deels gaat nu via een knop maar dit wil ik gaan vervangen met een arduinio en deze zo programmeren dat wanneer er een game of film aan staat hij de neon uitzet).
- Logitech kastje van geluid set weet ik zo nog niet wat ik er mee moet want die is inderdaad wel iets te vel tijdens de films. De display is op zich nog niet zo heel irritant maar de knop van aan en uit wel dus die haal ik denk ik nog even open en soldeer ik het ledje van los.

De kamer licht nu in zijn geheel op door de witte muren die reflecteren dus alle lampjes vallen nog niet echt op. Ik ga in ieder geval wel proberen zoveel mogelijk weg te krijgen. Er is alleen geen ruimte achter mij om alles neer te zetten en daarbij vind ik het ook irritant om steeds naar achteren te moeten richten met de afstandsbediening of kabels voor de PS3.

Claudio Santulli
16-05-2013, 22:10
Welkom op het forum. (y)
Heb je al heel mooi voor elkaar allemaal.