PDA

Bekijk de volledige versie : PAL versus NTSC... ?



Alex van den Berg
27-09-2001, 01:10
Ik volg nu al een tijdje allerlei discussies over de 'uitmuntende' kwaliteit van de regio-1 DVD's ten opzichte van de regio-2 releases.
Het enige echt positieve argument dat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat er op regio-1 'veel' meer extra's meegeleverd worden en soms schijnt de transfer 'oogverblindend' beter te zijn.

Tot nu toe heb ik dit verschil zelf nog niet mogen ervaren, aangezien mijn speler 'slechts' geschikt is voor regio-2 en regio-0 schijfjes...

Maarrrrrrrr... Aangezien ik nogal technische achtergronden heb, heeft dit me wel aan het denken gezet... :confused:

Ik heb tot nu toe al enig commentaar gegeven op allerlei technische vragen, maar zit nu zelf met een gedachtenkronkel waar ik niet uit kom... :D

Ik ga er in de eerste instantie maar vanuit dat regio-1 altijd volgens het NTSC-formaat is, aangezien deze regio vooral in de VS gebruikelijk is...
Goed... Dit betekent dus, volgens mij, dat er voor iedere seconde op regio-1 DVD's 20% meer ruimte nodig is... NTSC = 30 fps, PAL = 25 fps...
No problemo... maar dan komt het.... Waar halen ze dan die ruimte voor al die extra's en DTS-tracks vandaan ???

Alleen het ontbreken van de ondertiteling die op europese regio-2 schijven staat kan, volgens mij, nooit de benodigde ruimte opleveren...
Betekent dit misschien dat sommige regio-1 DVD's zwaarder gecomprimeerd worden om al die extra's toe te kunnen voegen...?

Klopt mijn bewering van '20% meer ruimte nodig'?
Zo ja, klopt mijn bewering van 'zwaarder compressie'? Nee?... Hoe zit het dan met die extra's en DTS-tracks?

Wie brengt opheldering?

Marco
27-09-2001, 01:48
3 (kleine) gedachtenkronkels schieten in mijn hoofd.

1). R2 heeft meer talen. Dus naast ondertiteling, ook de gesproken talen. Het is niet alleen Engels wat de klok slaat.

2). Ik weet zeker (nou ik denk dat ik het weet, laten we het daarop houden) dat PAL meer ruimte in beslag neemt dan NTSC. PAL = 576x720 en NTSC = 480x720.

3) Rechten (lees: geldkwestie). Idd R1 heeft meer extra's, maar dat wil niet zeggen dat deze de overkant (je weet wel een oceaan) behalen. Oke deze heeft weinig met 'ruimte' van een DVD te maken, maar het verklaard wel waarom "wij" vaak wat extra's moeten missen.

Speaking of rechtenkwestie. Beetje mini off topic: Zo was/is er gelazer met Superman. In de US zijn alle 4 delen uitgebracht (net op tijd). Maar door al die rechtzaken zijn delen III en IV gesneulveld voor de rest van de wereld. Nu is Warner helemaal te laat (zeker met uitbrengen). Warner Nederland kan geen 1 Superman film uitbrengen, terwijl deze wel klaar zijn (De franse versies zijn al uit en die zijn NL ondertiteld).

Alex van den Berg
27-09-2001, 02:03
PAL = 576x720 en NTSC = 480x720.
Hey! Stom dat ik daar niet aan gedacht heb!!! :D
Daar is de benodigde 20% !!

Ach... hebben die arme stakkers een lagere resolutie dan 'wij'... :D
Tja... De echte film-liefhebber kijkt toch wel op 100 (!!) lijntjes meer of minder... lijkt mij :D

Marco
27-09-2001, 02:10
Tja... De echte film-liefhebber kijkt toch wel op 100 (!!) lijntjes meer of minder... lijkt mij :D
Tja, op die lijntjes heb ik niet zo een kijk op. Ik snuif ze liever :D
(dat laatste was trouwens een grapje hoor).

Alex van den Berg
27-09-2001, 02:12
een grapje hoor
Dat hoop ik... scheelt je een hoop jaren films kijken... :(

Marco
27-09-2001, 02:29
Dat hoop ik... scheelt je een hoop jaren films kijken...
Voor alle duidelijkheid: Ik wil nog vele jaren van mijn DVD's + andere media waar films op staan kunnen genieten. Als men over lijntjes spreekt maak ik er grapjes over zoals b.v. deze. Waarom doet Columbia niet mee met de W.K. omdat ze de lijnen opsnuiven.

Anyhow, ik dwaal een beetje af over het onderwerp PAL vs NTSC.
Ikzelf heb er weinig moeite mee met NTSC of met PAL. Ieder voordeel heeft zijn eigen nadeel zei ooit een bekende BNer. Dat geld ook voor deze 2 TV systemen. Ik ga echt niet op minder (of meer) lijntjes (en nee die snuif ik niet) letten. Ik 'let' meer op de film. In principe heeft men regiokeuze niks met NTSC of met PAL te maken. Andere zaken zoals extra's, DTS, goedkoper e.d. zijn meer van toepassing op mijn keuze voor R0, R1, R2 of R4 DVD's.

Edwin V
27-09-2001, 08:11
N ever T he S ame C olor

Marco
27-09-2001, 10:54
Ah nog meer grapjes, komt u maar.

NTSC = Never Twice the Same Color

PAL = Pictures At Last, Pay for Added Luxury en People Are Lavender.

Geert Kranendonk
27-09-2001, 11:46
PAL = Pictures All Lousy

Remco de Swart
27-09-2001, 12:31
Ik vond het volgende verhaal over NTSC en Pal ergens anders in dit forum.

[QUOTE]Originally posted by Eric van Ballegoie
[B]

Nee, ik wil niet zeggen dat NTSC de voorkeur heeft, ik wilde alleen maar zeggen dat het kleurprobleem van NTSC bij DVD geen probleem is. Wat dat betreft doen PAL en NTSC op DVD is (vrijwel) niet voor elkaar onder.

Persoonlijk heb ik liever PAL discs, zeker als je ze gewoon op een TV bekijkt. PAL werkt (zoals reeds aangegeven door anderen) met 25 beelden per seconde en film met 24. Om dit gelijk te krijgen wordt de film iets sneller gedraaid zodat deze ook op 25 beelden per seconde uitkomt, een versnelling van 4%. Bij normale films heb je hier echter totaal geen last van, alleen bij films met veel muziek (musicals e.d.) is het beter om NTSC discs te nemen.

NTSC werkt namelijk met 29.97 (voor de gemakkelijkheid zeggen we 30) beelden per seconde. Elke beeld bestaat uit twee halve beelden (fields) zodat we uitkomen op 60 fields per seconde. Om dit gelijk te trekken met de filmsnelheid van 24 beelden per seconde wordt er aan ingewikkeld trucje uitgehaald wat de naam '3/2 pulldown' heeft meegregen.

Simpelweg komt het erop neer dat het eerst filmbeeld 3 fiels lang wordt weergegen en het tweede filmbeeld 2 fields lang. Hierna begint het weer opnieuw. Elke seconde worden er dus 12 filmbeelden gedurende 3 fields weergegeven en de 12 andere filmbeelden worden gedurdende 2 fields weergegeven.

12 x 3 = 36
12 x 2 = 24

36+24 = 60

Op deze manier komen we dus precies uit op 60 fields waardoor film op NTSC precies goedloopt qua snelheid.

Door de 3/2 pulldown worden de filmbeelden echter niet even lang weergegeven wat ervoor zorgt dat het beeld niet mooi soepel loopt, wat bij PAL wel het geval is.

Doe de test maar eens met een NTSC DVD: Veel mensen zullen Terminator 2, Ultimate Edition wel hebben denk ik.
De eerste scene (waarbij de robot een schedel platstampt) begint met een lange pan naar rechts. Als je goed oplet zul je bij de Regio 1 DVD zien dat het beeld niet vloeiend loopt.

Kijk voor meer info over film op NTSC op:

http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_4/dvd-benchmark-part-5-progressive-10-2000.html

Marty vanluit
27-09-2001, 12:53
Ik ga er in de eerste instantie maar vanuit dat regio-1 altijd volgens het NTSC-formaat is, aangezien deze regio vooral in de VS gebruikelijk is...
Goed... Dit betekent dus, volgens mij, dat er voor iedere seconde op regio-1 DVD's 20% meer ruimte nodig is... NTSC = 30 fps, PAL = 25 fps...
No problemo... maar dan komt het.... Waar halen ze dan die ruimte voor al die extra's en DTS-tracks vandaan ???

Alleen het ontbreken van de ondertiteling die op europese regio-2 schijven staat kan, volgens mij, nooit de benodigde ruimte opleveren...
Betekent dit misschien dat sommige regio-1 DVD's zwaarder gecomprimeerd worden om al die extra's toe te kunnen voegen...?

Klopt mijn bewering van '20% meer ruimte nodig'?
Zo ja, klopt mijn bewering van 'zwaarder compressie'? Nee?... Hoe zit het dan met die extra's en DTS-tracks?

Wie brengt opheldering?


Wat dacht je hiervan:

Wie zegt dat regio 2 DVD's helemaal "vol" zitten? Ik denk dat mensen die regio 2 dvd's samenstellen (om de kosten te drukken) expres het schijfje niet vol zetten.
Dat betekent dus dat regio 1 DVD-tje wel helemaal tot de nok toe vol kunnen zitten.

Bovendien denk ik dat een andere vorm van compressie sowieso niet aan de orde is, want een andere vorm van compressie vraagt ook een andere vorm van decoderen en volgens mijn informatie kunnen DVD-spelers wat DVD betreft alleen maar MPEG-2 decoderen.

Maargoed, als ik het fout heb, hoor ik het graag..

Marty :cool:

Alex van den Berg
27-09-2001, 15:41
Ik denk dat mensen die regio 2 dvd's samenstellen (om de kosten te drukken) expres het schijfje niet vol zetten.
.... volgens mijn informatie kunnen DVD-spelers wat DVD betreft alleen maar MPEG-2 decoderen.
Het compleet volproppen van een DVD maakt voor de eventuele kosten bijna niets uit... We praten dan over een paar duppies per DVD extra, aangezien het 'extra werk' vooral zit in de computertijd die nodig is voor de compressie van het extra materiaal. De drager (schijf) wordt niet groter of duurder, tenzij je voor de extra's met Dual-layer i.p.v. met Single-Layer moet werken.

Het type compressie is voor DVD inderdaad altijd hetzelfde, maar de mate van compressie kan gekozen worden tussen de 2 en 10 Mbps. Hoe lager de bitrate, des te meer materiaal past er op een schijf.

Nathan Strik
27-09-2001, 16:33
Even afgezien van de extra's maak ik dus iedere keer de persoonlijke afweging:

- Wil ik vloeiend beeld (bij bijvoorbeeld animatie) dan kies ik voor PAL, want NTSC loopt dankzij de 3:2 pulldown iets schokkeriger.

- Als ik wil dat de muziek op de juiste manier klinkt, bijvoorbeeld bij Fantasia ofzo, dan kies ik voor NTSC omdat die op de juiste snelheid loopt.

- Wil ik de beste beeldkwaliteit, dan kies ik voor PAL omdat die iets meer beeldlijnen hebben, maar dit is ook erg afhankelijk van de transfer.

Dus ik heb niet echt een voorkeur voor één van de twee formaten, ik kies gewoon degeen die mij het beste uitkomt.

Alex van den Berg
27-09-2001, 17:21
- vloeiend beeld... PAL... NTSC loopt iets schokkeriger.
- muziek... NTSC... juiste snelheid
- beste beeldkwaliteit... PAL... meer beeldlijnen... erg afhankelijk van de transfer.
...kies gewoon degeen die mij het beste uitkomt.
Kijk, deze man weet waar het werkelijk om gaat! :)

Eric van Ballegoie
27-09-2001, 20:20
Een paar dingetjes:

PAL discs hebben een resolutie van 720x576 (niet 576x720)
NTSC discs hebben een resolutie van 720x480 (niet 480x720)

NTSC loopt inderdaad op 30 fps (60 fields) en PAL op 25 fps (50 fields). Dit wil echter NIET zeggen dat er bij NTSC meer data opgeslagen wordt, elke derde frame wordt namelijk herhaald. In werkelijkheid worden er bij NTSC films slechts 24 beelden per seconde opgeslagen terwijl dit er bij PAL 25 zijn. Neem daarbij nog eens de hogere resolutie van PAL en je zult al snel tot de conclusie komen dat een PAL transfer meer ruimte in beslag neemt dan een NTSC transfer.

Hoe werkt NTSC met die 24 beelden? De 24 filmframes (film is 24 beelden per seconde) worden opgedeeld in 48 halve beelden, zogenaamde fields. NTSC werkt echter met 60 fields per seconde, met andere woorden, we komen een kwart tekort. Om dit op de lossen wordt elke derde field herhaald (maar het staat slechts 1 keer op de DVD!!!!) door de DVD speler. Dit proces wordt 3/2 pulldown genoemd.
Door elke derde field te herhalen maak je 12 'nieuwe' fields.. 12+48=60 !!

NTSC loopt dus op de correcte snelheid, maar 'hapert' een klein beetje omdat niet alle fields evenlang worden weergegeven.

Persoonlijk houdt ik meer van PAL. Mijn collectie is ongeveer 50-50 tussen PAL en NTSC en ik vindt de hogere resolutie van PAL prettiger om te kijken, omdat scanlines minder zichtbaar zijn.

Just my two cents !! ;)

Alex van den Berg
27-09-2001, 20:31
Om dit op de lossen wordt elke derde field herhaald (maar het staat slechts 1 keer op de DVD!!!!) door de DVD speler. Dit proces wordt 3/2 pulldown genoemd.
Thanx Eric, dit maakt het ook voor mij weer iets duidelijker... :)
Tot nu toe ging ik er vanuit dat het 3/2 pulldown proces al bij de mastering werd toegepast, maar van jou begrijp ik dat dit pas bij het afspelen gebeurt.... In dat geval gebruikt PAL inderdaad meer ruimte!

Simpel gezegd kunnen we er dus vanuit gaan dat we op regio-2 meer kwaliteit krijgen en op regio-1 meer extra's... :)

Marco
28-09-2001, 00:16
PAL discs hebben een resolutie van 720x576 (niet 576x720)
NTSC discs hebben een resolutie van 720x480 (niet 480x720)

Ohh :o kwestie van getalletjes omdraaien.
Voor de rest Eric duidelijk verhaal.

Chi
30-01-2002, 01:55
Hallo,

Mijn eerste post..
Mijn eerste post is natuurlijk een vraag en die luidt:
Is regio 4 in pal of ntsc formaat.?
Ik heb het op de search gekeken, maar daar werd ik ook niet wijzer van.
Als iemand het weet, dan ben daar danbaar voor, want ik wil bij een website een paar dvd's bestellen.

Cheers

Alex van den Berg
30-01-2002, 02:22
Is regio 4 in pal of ntsc formaat.?Naar mijn weten is Regio-4 van betrekking op Australie en omliggende eilanden... en altijd PAL.
Maar... wacht voor de absolute zekerheid even wat meer reakties af... :)

Mark S
30-01-2002, 08:07
Ik meen mij ook toch echt te herinneren dat 3/2 pulldown al wordt toegepast bij het masteren/encoderen. Het is in in ieder geval een feature die ik bij video encoding software tegenkom.
(Bijv. InTelecine Process in Terran's Media Cleaner)
Dat de DVD-speler dit zelf zou doen is mij volslagen onbekend:confused:

Jeroen Driessen
30-01-2002, 09:05
Maar... wacht voor de absolute zekerheid even wat meer reakties af... :) Weet ook wel zeker dat R4 altijd PAL is. Bij veel recenies op www.michaeldvd.com.au zie je altijd in de R1 vs R4 vergelijking op het eind het volgende zinnetje (of iets soortgelijks): "due to superior PAL image"....en dan hebben ze het over de R4 discs.

Ik heb nu 1 NTSC DVD (planet of the Apes) en het minder aantal lijnen viel mij meteen op. Ook heb ik helaas last van de stukje blauw bovenin m'n beeld, voor mij dus geen NTSC meer. De kwaliteit vind ik gewoon stukke minder....kan ook komen omdat ik een 32" Breedbeeld heb, waardoor dit extra duidelijk is. Ik ga daarom altijd voor de R2 of R4 DVD-tjes :D

Chi
30-01-2002, 23:39
Bedankt voor de info.
Pal it is..

Edwin V
31-01-2002, 10:41
Ik meen mij ook toch echt te herinneren dat 3/2 pulldown al wordt toegepast bij het masteren/encoderen. Zou niet echt handig zijn om hetzelfde beeld 2x op te slaan, en als dit wel gebeurt kan dit de kwaliteit alleen maar slechter maken doordat er minder op een DVD past en men een lagere bitrate moet nemen.

Mark S
31-01-2002, 10:57
Zou niet echt handig zijn om hetzelfde beeld 2x op te slaan, en als dit wel gebeurt kan dit de kwaliteit alleen maar slechter maken doordat er minder op een DVD past en men een lagere bitrate moet nemen.
Dat zal wel meevallen, aangezien:
1) het pulldown proces voor de encoding van de MPEG2 stream plaatsvindt.
2) bij MPEG2 gebruik wordt gemaakt van frame differencing zodat de verschillen tussen 2 frames worden opgeslagen en niet steeds het hele frame.
Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een Variabele Bit Rate (VBR), als het beeld van 2 identieke frames wordt gecomprimeerd geeft dat een lagere bitrate dan wanneer het beeld van 2 frames totaal verschillend zijn. Dit heeft geen negatieve invloed op de beeldkwaliteit maar een positieve invloed op de bestandsgrootte.

arno
31-01-2002, 11:32
Ik ga nog eens eigenwijs wezen, maar volgens mij is NTSC 640x480 (vandaar ook dat de VGA modus hierop lijkt....)

Mark S
31-01-2002, 11:41
Ik ga nog eens eigenwijs wezen, maar volgens mij is NTSC 640x480

Pixels in MPEG en DV (Digital Video) formaat hebben een andere aspect ratio, vandaar die afwijking

Mike Philippens
31-01-2002, 12:19
Is regio 4 in pal of ntsc formaat.?
Zoals altijd is niets zeker tot het tegendeel bewezen is. In dit geval kun je er gevoegelijk van uitgaan dat R4 altijd PAL is. Er zijn een paar uitzonderingen, maar dat zijn meestal bijzondere DVD's. Ik heb er een, Ultimate DVD Platinum (http://www.ezydvd.com.au/item.zml/552) maar daar staat het dan ook bij. Films, concerten enzo zullen in 99.99% van de gevallen gewoon PAL zijn.
Overigens zijn de meeste televisietoestellen die niet ouder zijn dan een jaar of 10 geschikt voor NTSC (via de video/scart ingang). Wist ik ook niet, maar een techneut heeft me dat verzekerd. Zeker de breedbek tv's kunnen met zowat alle geldende televisiestandaards overweg.

Nathan Strik
31-01-2002, 19:25
Pal is eigenlijk ook niet 720x576, maar 768x576
Die kleinere formaten horen bij de DV-standaard waar de DVD´s ook gebruik van maken (Digitale videocamera´s ook).
Dit komt dus zoals Mark S al zei omdat PAL en NTSC normaal met vierkante pixels werken en DV-formaten met rechthoekige pixels.

tm030614
31-01-2002, 19:44
Ondertitleling neemt zeer weinig ruimte in beslag slechts 300 á 400 kb. Zeg in (overdreven) 10 talen op de film is 4000 Kb dus
+/- 4 Mb.

Dat wij minder extra's krijgen licht daar dus niet aan.

Nathan Strik
31-01-2002, 22:02
Ondertitleling neemt zeer weinig ruimte in beslag slechts 300 á 400 kb. Zeg in (overdreven) 10 talen op de film is 4000 Kb dus
+/- 4 Mb.
Dat wij minder extra's krijgen licht daar dus niet aan. Ondertiteling is ook niet van invloed. Maar twee DD 5.1 soundtracks in Frans of Duits hakken er WEL in en da´s dus de reden dat wij hier soms verstoken worden van extra´s terwijl we twee tracks krijgen waar we geen reet aan hebben.

mradem
31-01-2002, 22:16
Ik heb nu 1 NTSC DVD (planet of the Apes) en het minder aantal lijnen viel mij meteen op. Ook heb ik helaas last van de stukje blauw bovenin m'n beeld, voor mij dus geen NTSC meer. De kwaliteit vind ik gewoon stukke minder....kan ook komen omdat ik een 32" Breedbeeld heb, waardoor dit extra duidelijk is. Ik ga daarom altijd voor de R2 of R4 DVD-tjes :D

Ik ga ook lekker voor de R2 en R4 vind ik ook iets beter.Heb nml ook dat blauwe lijntje. Kreeg vandaag bericht dat Swordfish weer in voorraad is en dat hij naar mij verstuurd is :p :D

suyver
20-02-2002, 12:59
Pal is eigenlijk ook niet 720x576, maar 768x576


Maar is het niet zo dat die 48 extra beeldlijnen (768-720=48) bij DVD niet gebruikt worden? Volgens mij zijn die bij normale PAL TV-uitzendingen bedoeld om de teletext in op te slaan. Alleen de 'close captions' ondertitelingen (op teletext gebaseerd) zouden daar wel eens opgeslagen kunnen worden.

Het _beeld_ van een DVD is dus wel 720x576 pixels^2.

(tenzij ik me vergis natuurlijk :))

-Freek

Nathan Strik
20-02-2002, 13:21
Het _beeld_ van een DVD is dus wel 720x576 pixels^2.

(tenzij ik me vergis natuurlijk :))

-Freek Ja, klopt. Was misschien een beetje verwarrend gezegd van me, maar ik bedoelde dus de PAL-TV standaard is 768 x 576, waarvan inderdaad een aantal lijnen worden gebruikt voor Teletekst.

Het DV formaat (waar DVD dus gebruik van maakt) is dus gewoon in PAL 720 x 576.

martin_senders
20-02-2002, 14:06
Ik ben het ook helemaal met je eens dat Regio 1 veel beter van Kwaliteit is dan regio 2.
Ik kijk dan zuiver alleen naar de kwaliteit.
Mischien ligt het wel aan de omzetting van NTCH naar Pal dat je dan toch nog verlies krijgt.
ik vind dat een regio 1 disc er als je naar de kleuren kijkt veel mooier opstaat de regio 2 versies zijn wat fletser.
Ook het geluid is veel beter veel meer in DTS gemasterd en minder compressie in america ook nu bij die superbitt dvd's,
Daar ligt in Europa de compressie weer lager als in America ik denk in nederland op 80 procent van de amerikaanse.

groeten:


martin Senders

Maurice Scholten
20-02-2002, 15:01
Martin,

Volgens mij hadden we 't hier toch over dat het juist omgekeerd was.



Simpel gezegd kunnen we er dus vanuit gaan dat we op regio-2 meer kwaliteit krijgen en op regio-1 meer extra's... :)

Mooie HT set trouwens.

Gr. Maurice

Tijntje
20-02-2002, 15:50
Ik ga ook lekker voor de R2 en R4 vind ik ook iets beter.Heb nml ook dat blauwe lijntje.

Same here. Ik heb alle R1's die ik ook R2 kan krijgen van de hand gedaan. Schaf ook alleen nog maar R2 en R4 aan. Ook ik heb 32" en dan valt het mindere aantal beeldlijnen inderdaad meteen op.

Oakey
20-02-2002, 16:41
Een klein beetje off-topic: weet iemand waarom regio 0 DVD´s (o.a. muziek) vaak in NTSC formaat zijn? Zeer ergerlijk, aangezien dit heel vaak niet op de hoes wordt vermeld (o.a. Queen). Volgens mij kan maar een minderheid van PAL-tv´s ook NTSC aan. Waarom wordt er niet een NTSC en een PAL-versie uitgebracht?

Squeezebox
07-03-2002, 16:46
Hoe zit het dan met een regio-0 dvd?
Is daar het PAL/NTSC gedonder niet op van toepassing?

Groeten,
Squeezebox

Gabriël de Rop
07-03-2002, 16:53
Ja, klopt. Was misschien een beetje verwarrend gezegd van me, maar ik bedoelde dus de PAL-TV standaard is 768 x 576, waarvan inderdaad een aantal lijnen worden gebruikt voor Teletekst.

Het DV formaat (waar DVD dus gebruik van maakt) is dus gewoon in PAL 720 x 576.

Dus als ik jou goed begrijp gebruiken zowel NTSC als PAL DVD's hetzelfde aantal lijnen ??!

Nathan Strik
07-03-2002, 17:14
Dus als ik jou goed begrijp gebruiken zowel NTSC als PAL DVD's hetzelfde aantal lijnen ??! Nee hoor, het aantal horizontale beeldlijnen is verschillend...

DV PAL: 720 x 576

DV NTSC: 720 x 480

Nathan Strik
07-03-2002, 17:14
Hoe zit het dan met een regio-0 dvd?
Is daar het PAL/NTSC gedonder niet op van toepassing? Die zijn 9 van de 10 keer gewoon NTSC...